Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

PC Gaming #2


axedice

Öne çıkan mesajlar

Namessar said:

hakkaten ya, gariban bethesda, gariban steam. para kazanamislar, yazik valla. herkes hayrina yapiyor bu isleri,biz fesat insanlar anlamamisiz hakkaten. pardon ya. kazandigi bes dolarcigi da kariya, kiza, kumara, modcuya mi versin gariban bethesda? valla, dogru diyorsun.

kısacası bölüştüremedin.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

DoGMeaT said:

o legit dediğin şeyler burdada konusuldu sen gelip "ööö para vermem dısıdna bi konuyla gelin ööö" diye çıkış yapmadan önce


konuşuldu da ben hayır öyle değildir mi dedim? sen daha konuya müdahil olmadan ben de gördüğüm sıkıntıları yazmıştım zaten başta kar dağıtımı olmak üzere. neyse en azından bu sefer çarpıtırken alakasız paragraflarımı alıntılamamışsın.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

arcane said:

DoGMeaT said:

o legit dediğin şeyler burdada konusuldu sen gelip "ööö para vermem dısıdna bi konuyla gelin ööö" diye çıkış yapmadan önce


konuşuldu da ben hayır öyle değildir mi dedim? sen daha konuya müdahil olmadan ben de gördüğüm sıkıntıları yazmıştım zaten başta kar dağıtımı olmak üzere. neyse en azından bu sefer çarpıtırken alakasız paragraflarımı alıntılamamışsın.


pardon tam olarak nerde dediğin gibi sözlerini carpıtmısım lütfen gösterir misin?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

DoGMeaT said:
pardon tam olarak nerde dediğin gibi sözlerini carpıtmısım lütfen gösterir misin?


cevabını almış olduğum birşey üzerinden halen devam ettiyormuşum gibi bir izlenim yaratmışsın. halbuki modçunun bu işten gelirini sağlayabilmesinden ağır basan bir öğe görmedim bu threadde. ben de senin keyfin için sayfalarca tekrar okuyup nerede haksız çıkmışım diye uğraşmayacağım. sen nasıl mod yapmak iş mi gibi bir argümanı üstlenmek istemeyebilirsen ben de Sam'e veya başkasına yazılanları cevaplamak istemiyorum.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ara yolu bulmak aslında kolay. steam workshop'a koyulan her modun bir grace period'u olmalı 6 ay gibi üstüne subscriber/download count target gibi birşey koyulmalı. bu süre geçince ve target sayısına ulaşılınca eğer talep ediyorsa modder'ın modunu satmasına sistem izin vericek. grace period boyunca bedava indirmiş olanlarda alpha-beta tester gibi düşünülebilir, bozuk, buglı mod tespit edilecek. 6 aylık süre çalıntı mod satma olayının da önüne geçiyor çünkü o modu satışa çıkana kadar orjinal asset sahibinin modu deneyip eğer hırsızlık varsa, appeal yapma şansı var. valve'ın geri adım atması zor ama şuanki free market olayı çok yanlış, regülasyonu tam bir karmaşa.

bu sistemde gelecekteki mod updateleri paralı olmuş olur tabi ama download sayısına ulaşması için modun ilgi çekici olması lazım ve sorunsuz hizmet vermesi gerekir. bedavayken önden arabanın direksiyonuyla lastikleri veriyim sonra paralıya çevrilince gerisi tamamlarım diye düşünemezlerde.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Sam said:

kapitalizmin baş neferlik bir durum yok, bu adamlar şirket değil birşey değil, kazançları yok zaten sokakta keman çalıp önüne şapkayı ters koyup çalan adam tier'deler. valve bu adama "gel sana sahne yapayım, girişte de bilet satalım artık ne gelirse" diyor.

burada ekonomi ustası 1-2 arkadaş da "keman şirketi versin parayı, keman satışlarını arttırıyor o çalgıcılar" diyor ahahah.

jaan, adamlar beş kuruş vermek zorunda değil, dahası burada 200 mod kurmakla övünüp "bethesda ödesin" diyen dahi arkadaşlarımız oturup düşünsün 5$'a aldıkları skyrim'in hepsini 200 kişiye dağıtınca her modcuya kaç para düşüyor bethesda 0 lira kazanırken.

erke dönergeciyle üretiyoruz paraları sanırım lol.


ne saçma bir örnek olmuş bu, şapkayı ters çevirmiş falan, sanki adam hayatını idame ettirmeye çalışıyor gariban bir şekilde dilenerek. üstüne keman üreticisi gelirinin kemancılardan kazanıyor zaten, sen keman dinletisi dinleyip, kemana mı başlıyorsun? skyrim'i satın almak ile ne alaka? senin örneğinin dengi modderların 3ds max, maya, poser vs. moddingte kullandıkları toolların commercial lisansını satın almaları olur :)

kendi halinde resim yapanları, deviantartta çizenleri düşün işte. ki de bu da yanlış olur, öyle özgün iş de yok. farklı renklerin, çizim tekniklerinin öteki insani kaynaklardan geldiğini düşünebilirsin, ressamın daha kreatif bir şekilde resimi çizebilmesi için. modderlar da benzer keyfi almak için modladığını üstüne skill develop edip, iş başvurularında referans olarak kullandıklarını zaten söylemişti. reelden özellikle iş/hayatı idame ettirmek için çalışma ile kıyaslayıp örnek vermek çok zor bir durum bu. o yüzden hala bazılarına çok acayip geliyor, para ulan bu şeklinde düşündükleri için. sosyalismin vücut bulmuş hali diyebiliriz modding communitysine ve herkes halinde memnundu
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

arcane said:

bi insanın yaptığı mod üzerinden para kazanmasının size önceden beleş olan birşeyi kullanmak için para verecek olmanız dışında ne zararı var? bi bunu söyleyin bana. ama yok bi sürü tırt mod olacakmış yok compilation yapamayacaklarmış gibi cevaplarla gelmeyin. hiçbiri modçunun para kazanmasını engellemek için neden değil çünkü.

steam çok para kesiyordu, spesifik mod sorunları vs. sistemin patato yanları dışında bu temel soruya bi cevap alamadım ben burada. steam'in idamesini değil modçunun emeğinin karşılığını alabilmesini savunuyorum ben. zaten o yüzden duyduğumda verdiğim ilk tepki 25% nedir çok az tepkisi oldu.

sistem öyle patato kalırsa tüketici olarak tepkimizi koyarız. ama komple karşı olmakta ZERRE hayırseverlik yok.

aha işte gelmiş sahibi. gidin orada direkt muhattabına yapın QA şikayetlerini. ama bedava daha iyiydi ruhu kalmadı falan diyip de forumu rezil etmeyin ahaha.


arcane said:

DoGMeaT said:
pardon tam olarak nerde dediğin gibi sözlerini carpıtmısım lütfen gösterir misin?


cevabını almış olduğum birşey üzerinden halen devam ettiyormuşum gibi bir izlenim yaratmışsın. halbuki modçunun bu işten gelirini sağlayabilmesinden ağır basan bir öğe görmedim bu threadde. ben de senin keyfin için sayfalarca tekrar okuyup nerede haksız çıkmışım diye uğraşmayacağım. sen nasıl mod yapmak iş mi gibi bir argümanı üstlenmek istemeyebilirsen ben de Sam'e veya başkasına yazılanları cevaplamak istemiyorum.


arcane ben olsun, namessar olsun, xenus olsun, açıkladık her şeyi, şu postta sorduğun soruların hepsinin cevabını da verdik. ya anlatamıyoruz ya da anlamak istemiyorsun, biz de aynı şeyleri papağan gibi tekrarlayıp duruyoruz.

- "bi insanın yaptığı mod üzerinden para kazanmasının size önceden beleş olan birşeyi kullanmak için para verecek olmanız dışında ne zararı var"

bu sorunun cevabı, mod piyasasının karışık olmasından kaynaklanıyor.
modlar topluluk katkıları ile hazırlanan çalışmalar oluyor.

mesela bir grafik programcı gidip ışıklandırma modu yapıyor. ben animasyoncu olarak o modu alıyorum, kendi alev animasyonlarımla birleştirip yeni bir mod yapıyorum.
ya da bir mod oluyor, tabela değiştirme modu, ben bunu yaparken 4 kişi bana yardım etmeye başlıyor. ama modun "sahibi" ben oluyorum.

insanlar bu modları yaparken hayrına yapıyor. belli bir düzende bu zincirleme bağlılık oturmuş durumda. ama buna rağmen bazı tartışmalar çıkabiliyor. işin çoğunu yapan adam "geri planda" kalıyor. modderlar bir şekilde kendi içinde hallediyor.
ama sen bu sisteme "para kazanma" soktuğun zaman, çok daha büyük sıkıntıya neden olacak. kime ne kadar para vereceksin, kim ne kadar pay alacak. hayrına yapan adam bunu kabul etmezse ne olcak?

bak compilation modlardan bahsetmiyorum bile, standart, ortalama ve normal bir moddan bahsediyorum.

- "bi bunu söyleyin bana. ama yok bi sürü tırt mod olacakmış yok compilation yapamayacaklarmış gibi cevaplarla gelmeyin."

tırt mod olması, compilation yapılamayacak gibi cevaplar niye bir sıkıntı oluyor ki?

açıkçası insanlar (oyun incelemeleri yapanlar, oyun oynayan insanlar, ve oyun geliştiren insanlar) steam market'teki kalite kontrolden şikayetçi. saçma sapan oyunlar greenlight'tan geçiyor.
bunun ne zararı var? bir yandan oyuncunun saçma oyunlar içinde boğulup steam'de satılan oyunlardan uzaklaşmasına neden oluyor. bir yandan oyun yapan insanın greenlight'tan geçmesine rağmen oyuncunun güvenini kazanmakla çalışmasıyla ek iş çıkıyor.
ortalığın tırt modla dolmasının ve bunların "satılabilir" modların çoğunu oluşturması, bu sefer mod satmaya çalışan insanları sıkıştıracak.

compilation yapılamayacak olması da önemli bir şey. mod piyasalarının en önemli parçası aslında.
mod yüklemek isteyen her kullanıcı, gidip de 20 modu tek tek toparlayıp, kurup, editleyip, çakışmaları düzenlemekle uğraşmak istemiyor, 2 kullanıcı yapar 4 kullanıcı yapar öyle kalır.
ama birisi tek tık kurulur bir compilation yaparsa, yüzlerce binlerce insana ilgi çekici gelir ve gidip onu kullanır.
o compilation'da yer alan her moddera da avantaj, kendi modu daha çok kişiye ulaşmış olacak. e işte mis gibi, win-win.

- "hiçbiri modçunun para kazanmasını engellemek için neden değil çünkü."

bak sana bütün bunları mod yapımı ve oyun yapımı işinde birisi olarak söylüyorum.

sen halen şirket çalışma prensibi üzerinden değerlendiriyorsun olayı. ama "mod piyasası" senin kafandaki şirket çalışma prensipleriyle alakası olmayan bir düzen. daha önceki postumda belirttiğim gibi, bu işi hayrına yapan insanlara faydalı olmak için yapanlar var, bir işe girerken stepping stone olsun diye yapanlar var, programcılık yeteneklerini geliştirmek için yapan var. bu kişiler hep kendi içinde bir "trust" sistemi çerçevesinde birleşip topluluk oluşturmuşlar.
sen bu kişilerin hepsini "profesyonelleştirmek" istediğin zaman, kurulu olan bu düzen altüst olup yıkılcak, bahsettiğim o güven duygusu da son bulacak. modlarını ücretsiz dağıtmaya devam etmek isteyenleri de zora sokacak bu iş.

hadi diyelim ki "ücretsiz mod isteyenleri salla git ya, ben para kazanmak isteyen kişilerle ilgileniyorum"
işte o konuda da sıkıntı var.
tamam arcane, ben isterim bir elma modu yapıp köşeyi dönebilmek, cebimi para doldursun isterim bir programcı olmak. mod piyasasını stepping stone olarak kullanıp sıkıcı bir iş yerine gitmektense, keyif alacağım bu piyasanın içinde kalabilmek güzel olur.
ama bu sefer de şu sıkıntılar benim gibi adamları engeller:
1- elimdeki fikir (DOTA gibi) kendimin geliştirdiği ve insanlara sevdirdiğim bir iş olsa bile, "buna benzer bir işi daha önce ben yapmıştım" diyen modder, kendi hakkının yendiğini düşünebilir. ki bu yaşanmayan sıkıntı değil.
2- bir mod yaptığım zaman toplamda 400 dolar gelir elde edene kadar para alamıyorum. ve kazandığım paranın sadece %25'i bana geliyor. bu çok saçma bi para. %15 Steam'e, %15 oyunun firmasına gitse mantıklı. hani bu %15 de standart kesim parasıdır. ama gidip %75'i kesildiğinde bu sefer bir modder olarak ben zerre para almamış, steam tarafından enayi yerine konmuş oluyorum.
3- mod yapma işi zamana yayılan bir iştir. bu ay bir özellik yaparım, gelecek ay başka bir özellik eklerim vs... bu süreç sırasında benim paraya ihtiyacım var. ancak 400 dolara gelene kadar bana hiç para gelmiyor. modumu geliştirmek ve profesyonel harcamlara para ayırabilmek için, modumu satarken bana hiç para gelmiyor. early access benzeri bir sistem de yok.
4- wow oynadığın için bilirsin. oyun her patchlendiğinde, mevcut modun da kendini güncellemesi lazım. eğer güncellemezse, bu mod çalışmaz hale geliyor. böyle bir oyunda bir modu satın aldın diyelim. bu modu yapan adam birkaç kere update ettikten sonra, "benim bu moddan aldığım kâr düştü, artık güncellemeyeceğim" derse, bu sefer moda verdiğin para elinde patlamış olacak. sen steam'e %75 para veriyorsun ama bu güncellemenin devam edebilmesi için ne developera ne de müşteriye bir garanti vermiyor. oysa o mod ücretsiz olsa, bir başka kişi alıp devam edebilirdi. ki mod community de şimdiye kadar öyle işledi.

- "sistem öyle patato kalırsa tüketici olarak tepkimizi koyarız. ama komple karşı olmakta ZERRE hayırseverlik yok."

iş işten geçtikten sonra tüketici olarak tepkini koysan ne işe yarayacak ki arcane?
bak mesela greenlight sistemi şu an çöp. insanlar tepki gösteriyor ama steam'in umrunda değil tepkiler. düzeltmek için de çaba göstermiyor.
dlc sistemi piyasaya hakim oldu mesela. o derece yayıldı ki, artık parayla oyun aldığın birçok oyunda, o oyun F2P olmamasına rağmen F2P gibi micropurchase yaptırıyorlar.
bazı şeyler şirketler tarafından "aa satılıyor lan bu" diye düşünüldüğü an, direk piyasa standartı haline getiriliyor ve kullanıcıların bunu değiştirmesi de çok daha zorlaşıyor.

- "ama bedava daha iyiydi ruhu kalmadı falan diyip de forumu rezil etmeyin ahaha"

forumu biz mi rezil ediyoruz?

- "cevabını almış olduğum birşey üzerinden halen devam ettiyormuşum gibi bir izlenim yaratmışsın. ben de senin keyfin için sayfalarca tekrar okuyup nerede haksız çıkmışım diye uğraşmayacağım."

sorularının hepsi cevaplandı aslında. burda ben tekrardan cevabını vermiş. birilerin keyfi için okumayacaksın, ama o adamın cevabını verdiği bir şeyi de sanki cevabı vermemiş gibi davranman da hoş davranış değil.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Sam said:

DoGMeaT said:

doom2'ye mod yapıyor eloğlu,trailerı izleyipte "oha oynanır lan bu" demeyen bizden değildir

burda "modun altın çağı bitti" diyen arkadaşlara selam olsun

1993 oyununa yapılan modla 2015'te modculuğun altın çağı olduğunu kanıtlamaya çalışmak

Bir de burada şu olayı savunanlar olmuş. Aynı kişiler her Blizz topiğinde firmanın oyuncuların cüzdanlarını nasıl sağdığını söyleyip çemkirenlerdi.


bu arada sam, arcane'e yazdığım sözler aynen senin için de geçerli. oku onları sdf.

onun dışında mod dünyasının tam olarak "altın çağı" diye bişi olmadı.
belirli oyunlar sundukları geniş mod desteğiyle, mod topluluklarında büyük patlamaya neden olur. o oyun popülerliği azaldıkça, modlamanın popülerliği de azalır, ama yeni bir oyun çıktığında modding mevzusu yine patlama yaşar. ancak o eski oyunlara mod yapanlar daha uzun süre devam ederler.

Quake 1, Quake 2, Starcraft, HL 1, UT, Quake 3, GTA3, Morrowind, Warcraft 3, GTA San Andreas, HL2, WoW, Oblivion, Dwarf Fortress, Mount & Blade, Fallout 3, ARMA 2, Starcraft 2, Minecraft, Skyrim, Arma 3, Cities Skylines...

bunlar hep yıllar boyunca modlamaya destek sunmuş, kendi etraflarında geniş mod toplulukları oluşturmuş oyunlar.
bunlara mod yapanlar halen mod yapmaya devam edebiliyor.
bunlar dışında da mod topluluğu oluşturmuş oyunlar da var. bazı modderlar da mod desteği olmayan oyunlara mod yapabiliyor sürekli.

mod desteği sunan bu oyunlar, çıkan modlar sayesinde daha çok ilgi görüp daha fazla satabiliyor, mod topluluklarının yaptıkları reklamlar ise oyunun tanınmasını da kolaylaştırıyor.

"modding'in altın devri bitti" diye düşünmek çok yanlış.
20 yıl önce Quake 1 nasıl mod çılgınlığı yaptıysa, günümüzde Minecraft o şekilde bir mod çılgınlığı yaptı.

TL;DR:
yani Samcim, mod piyasasının ölmesi diye bir şey yok, gayet canlı ve hareketli bir durumda ilerliyor. hiç bir mod topluluğu da "canlanabilmek" için Steam'in böyle bir halt yapmasına gereksinim duymuyordu.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...