Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

PC Gaming #2


axedice

Öne çıkan mesajlar

11 saat önce, applev0dka dedi ki:

AAA oyunların prodüksiyon parasına ülkeye 10 tane fabrika kurarsın nasıl ar-ge dışında masrafı yok abi..

ayrıca 15 yıl dedin, konu bu yüzyıla nasıl geldi.. öyle bakıyorsak yazılımdan önce bu yüz yılda patlayan en büyük şey donanım, e donanım ucuzlamıyor aksine pahalılaşmaya devam ediyor ?

 

1995'te 40 dolara satılırdı oyunlar, 2000'de 45 dolara satılırdı, öyle hatırlıyorum. bunun üstünden enflasyon oranını hesapladığında evet bugün 70 dolara satılması gerekiyor.

ancak şöyle bir şey var, 90'lardaki popüler oyunlar 1-2 milyon satış rakamı elde ettiğinde "of of büyük başarı" diye övülürdü. şimdi bir AAA oyun 10 milyonun üstünde satış elde edemediği zaman "büyük başarısızlık" olarak görülüyor. "başarılı" sayılman için 30 milyonun üstüne çıkman gerekiyor. GTA 5 var mesela 135 milyon satış rakamı elde eden. 1000 kişi çalışmış, geliştirme ve pazarlama masrafları 265 milyon dolar tutmuş.
ilk 24 saat içinde 11.21 milyon satış ile 815 milyon dolar kazanca ulaşıyorlar.
ilk üç gün içinde 1 milyar dolar kazancı geçiyorlar.
2018'de 6 milyar dolar kazanç ile dünyanın en kazançlı eğlence ürünü haline geliyorlar.
(link: https://en.wikipedia.org/wiki/Grand_Theft_Auto_V#Sales )

donanım fiyatlartı düşmüyor demek yanlış olur. 2011'de 256 gb ssd'yi 450 dolara alırdın: https://www.tomshardware.com/reviews/ssd-solid-state-nand-reliability,2998-5.html
bugün Lexar NS100 28 dolara, SAMSUNG 970 EVO Plus 70 dolara satılıyor.
pahalılaşmaya devam etmesi için bu ssd'leri 550 doların üstüne felan satmaları gerekiyordu.
gidip 2TB Sabrent Rocket NVMe 4.0 Gen4 alsan bile 400 dolar ediyor.
konfigurasyonlarda çok uçmadığın sürece "pahalılaşmaya devam ediyor" denecek bir ortam yok.

hala gelip "siz oyun firmalarının ne kadar masrafta bulunduğunu, ne kadar özveriyle çalıştığını bilmiyorsunuz" diye ağlayanlar daha ne istiyor onu bilemiyorum. şirketlerin poposunu yalamamızı istiyorlar galiba...

GTA 5'i 20 dolardan satmış olsalardı bile 135 milyon kişiye sattıklarında masrafları karşılamış olacaklardı.
ama öyle bir intiba var ki, 135 milyon kişiye 60 dolardan değil 70 dolardan satılmadığı için GTA 5'i üreten yazılımcılar aç susuz fakir hayatı yaşamaya mahkum kaldı gibi reklamlar dönüyor ortada.

reklama daha fazla para yatırıyorlar, sırf isimleri gözüksün diye Ninja gibi Twitch'çiler birkaç milyon basıyorlar, sürekli daha fazla tanınabilmek için özel kampanyalar yapıyorlar... tabii bunların da getirisi oluyor, oyunları 40-50 milyon satış elde ediyor.
bu oyunların geliştirme masrafları 50-100 milyon dolar tutuyor.
20 milyon satış elde eden bir oyunu 60 dolardan sattığında zaten 1.2 milyar dolar kazanç elde etmiş oluyorsun, masraflarının 10 katını kazanmış oluyorsun.

böyle bir oyunu 70 dolardan satsan ne olacak ki? 1.4 milyar dolar kazanmış olacaksın. sana gözle görünür bir faydası olmayacak. o aradaki fark sana 100 milyon dolara malolan oyunu 500 milyon dolarlık bir bütçeyle yapma fırsatı sağlamayacak. yani böyle uçuk bir getirisi olmayacak.
ama 60 dolara satılan oyunlar 70 dolara satılınca potansiyel müşteriyi azaltmış ve elindeki satışları azaltmış olacaksın. 20 milyon kişi alıyorsa bu sefer 5 milyon kişi alacak. 5*70 = 350 milyon dolar kazancı olmuş olacak.
"oyunlar 70 dolara satılmadığı için AAA oyun bütçeleri kısık olmak zorunda kalıyor" deniyor ya hani... 350-500 milyon dolar bütçe ayırdığın oyundan bu sefer zarar etmiş olacaksın.

ha, bazıları da "ya 60 dolar ile limitlemek gerektiği için onlar da Pay to Win formülleri uygulamak zorunda kalıyor" diye bahane üretiyor. ama o aradaki 10 dolar artışın o oyun firmalarındaki Pay to Win formüllerinden vazgeçirtecek bir etkisi olmayacağını niyeyse kabullenmiyorlar.

WoT oldu ama sonuca geleyim. bu "70 dolar" takıntısı ve bunu aklamaya çalışan "game journalist" tipler bana corporate bootlicker gibi geliyorlar.
oyun şirketleri gerçekten o 10 dolar artışına ihtiyaçları varsa, oyun bütçeleri gereğinden fazla büyük hale geldiyse,
o zaman oyun bütçelerini kıssınlar. bana ne, zaten 200 milyon dolarla da bok gibi oyun yapacaklar.
hiç olmazsa 25 milyon dolara yapsınlar, 45 dolara satsınlar, P2W olmasın, alalım oynayalım oyunu.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

41 dakika önce, Cokomantis dedi ki:

30 katına çıktığı için daha ucuza mal ediyor olabilirler mi?

yok ya yazarken bile saçma geldi.

"15 yılda tonla sektör 15 katına çıktı ama hepsi pahalılaşmaya devam ediyor, ucuzlayan sektör var mı ki oyunlardan ucuzlamasını bekleyelim"

sözüne yönelik yazdım onu.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

12 saat önce, Sam dedi ki:

arge dediğim o prodüksiyon zaten, taş, toprak, atık, demir, çelik, benzin vs yok işte ofislere koyuyorsun çalışıyor şnsanlar bu kadar. hizmet sektöründen bile kolay bir üretim faaliyeti olarak. film çekmekle müzik arası bir noktada. neredeyse hiçbir regülasyon, dava tehdidi vs yok. hangi sektörle kıyaslayacaksanız kıyaslayın buyrun.

donanım 80-90’larda patladı zaten. yazılım daha çok patladı esas son 20 yılda. özellikle oyun sektörü patladı, 15 yıl denmiş, size soruyorum 15 yıl önce wow harici kaç oyuna para vermiştiniz diye sorun kendinize. sonra farkedin ne kadar patlama yapmış pazar.

200 milyona film çekiyorlar sonra o oyunun onda biri paraya biletini satıyorlar. oyun yapımı pahalanmış diye ajitasyon yapmasınlar hiç. o 70$ fiyat koyanların hiçbiri aç gezmiyor, hepsi devasa şirketler eski büyüklüklerinin çok üstünde. duyan da salgın yüzünden işleri kesat filan sanacak. tam tersine etkilenmeyen sayılı sektörden biri.

gaben 10 yıl önce anlattı işte fiyat-satış ilişkisini. lüks ürün kalmak istiyorsa sektör bassınlar zamları, sonra denuvo vs kassınlar.

 

şurada dediklerine ek yapayım. 20 sene önce koca koca cd kutuları vardı. kutunun ayrı maliyeti vardı, cd'nin ayrı maliyeti vardı, içine koydukları kitapçıkların ayrı maliyeti vardı... buna rağmen bu oyunlar 45 dolara satılırdı.

şimdi bu fiyata enflasyon oranı ekleyip "aha 70 dolar ediyor işte" diyenler, tüm bu fiziksel masrafların artık kalktığını, tamamen dijital üstünden satış yapıldığını da düşünmeleri lazım.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

11 saat önce, reampage dedi ki:

Valla üretim masrafı dışında bir marketting masrafı var ki gittikçe büyümekte olan o

https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_most_expensive_video_games_to_develop

oyunların üretim maliyetlerinden daha pahalı reklam maliyetleri artık. Türkiyede bile billboardlarda last of us 2 görüyorsak zerg bir şekilde fiyata yansıması doğal.

 

11 saat önce, reampage dedi ki:

Artık günümüzde satış = reklam. Sadece oyun için değil bu her türlü üretim için geçerli. Ürünün fiyatını belirleyen bu reklam stratejileri oluyor zaten. Elektronik, cep telefonu vb. böyle değil mi adamlar 5 dolara mal edip 100 dolara satabiliyorlar. Rekabet için şart zaten reklam en çok.

 

zaten bütçe ayarlanırken marketing masraflarını da dahil ediyorlar. oyunun kendisi 50 milyon dolara mal edildiyse bir 50 milyon da marketinge gömüyorlar. oyun normalde 5 milyon satış yapacaksa (5*60 = 300 milyon dolar) 30 milyon satış yapıyor (30*60 = 1.8 milyar dolar) ve direk etkisini görüyorlar. o yüzden bazı firmalar %25 development %75 marketing diye ayırıyor bütçelerini.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

59 dakika önce, Bone dedi ki:

"15 yılda tonla sektör 15 katına çıktı ama hepsi pahalılaşmaya devam ediyor, ucuzlayan sektör var mı ki oyunlardan ucuzlamasını bekleyelim"

sözüne yönelik yazdım onu.

he ok, bazen (lol) öyle garip şeyler yazıyorsun ki neyi nerden tutup nereye çarptığın belli olmuyor.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • Genel Yönetici

Dağıtımcı tarafından bakın bir de, herkes böyle olmaz diyince tartışma da dönmez zaten.

Şimdi, tartışmada bir kaç basit hata var. $60 AAA oyunda dağıtımcıya brüt getirisi oyun başı $30 civarı. Eğer IP dağıtımcıya ait değilse daha da düşüyor bu. Dağıtımcı geliştirme, reklam filan tüm masraflarını buradan karşılıyor. Ama bir AAA oyunun en kötü 100m sattığı doğru değil. GTAV bahsettiğiniz, tarihin en çok satan oyunlarından. Odyssey'i mesela doğrudan açıklamadılar ama Ubisoft'un dönemlik raporlarından anlaşılan 15m civarı bir rakam ki çok büyük başarı bu (Skyrim 30m satmış, öyle düşünün).  Yeni oyun yatırımı, firmanın diğer masrafları (tüm masraf oyun bütçesi değil ne de olsa) filan denince kendi IP'leri için $60 bence uygun bir fiyat. $40 olsa bu Ubisoft $200m Odyssey bütçesini karşılamak için indirimsiz 20m'ye yakın satmalıydı ki zaten o kadar satamadılar. Steam'in ve PlayStation Store'ın bölgesel fiyatlarını da düşünün, herkes aynı parayı vermiyor. Yani aslında $40m zarar ettirebilirdi. Tabii, satışlar artacağı için zarar etme ihtimalleri düşerdi ama düze çıkmak bir firma için iyi bir durum değil.

AAA oyunlarda ortalama bütçe $100m oldu, her oyun da satmıyor ama.

Şunu düşünmek lazım. Godfall var şimdi, Counterplay yaptı, 100 kişilik büyük stüdyo. AAA oyun işte. Oynadınız mı bilmiyorum ama beleşe geldi oyun bana, boktan kendisi. Almayın. $70'e satıyorlar bu oyunu da. İlk söylediğim bedelin üzerine ekleyince $37 diyelim ortalama dağıtımcı getirisi (Dükkan payı da artıyor), $3m'ye yakın satış gerek neyse diyebilmek için. Ama 1m satarlarsa dahi ancak PS5 release game diye satarlar, batacak bu. Gearbox kendi yatırdığını kurtaramaz. Şimdi bu oyun $40 olsaydı mesela 10m satar mıydı ki düze çıksınlar? $60 olsa daha az kazanabilirler. Bütçeler büyük.

Yani $60 ile zaten büyük kar ediyorlar oyun iyi satarsa. Ama raporları inceler, Ubisoft gibi halka açık firmaların raporlarına bakarsanız $70'in dağıtımcının satılan oyun başına karını neredeyse %25 arttıracağını göreceksiniz. Oyun medyasının söylemeye çalıştığı şey bu. Zaten başarılı olan oyun için de önemi yok ama 1-2m arası satan oyun için büyük fark yaratır. Burada satışlar ne kadar düşer ona bakmak gerek ama sanmam çok düşeceğini, biz fakirleştiğimizden bize çok görünüyor.

Son olarak bu da dursun: 2020'nin ilk yarısında Ubisoft'un IFRS standartlarına göre geliri €50m. Pandemi dönemi bu. Aynı satışları $70 ile yapsalardı bu %25 artardı. Çok büyük bir oran.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Nasıl brütü %50 hesapladın bilmiyorum. Steam %70'ini veriyor mesela. Ubistore'da satanlarda tamamını alıyor. %50 ancak dükkanda satılan için geçerlidir, o da toplam satışların %10'u bile değildir artık. 
Yine bu hesaplamaya göre DLC'lerin fiyatı şuankinin yarısı olmalıydı. Ona da sıfırdan oyun geliştirme ve (çok önemli bir kalem olduğu iddia edilen) reklam yeni çıkmış oyun gibi katılıyor. Oyun içi dükkan satışları var daha üstüne.

Bunlar halka açık şirket ve sürekli karlılık artırma üstüne stratejileri, o yüzden oyunlar da bu şekilde tasarlanıyor. Fiyat belirlenirken maliyete değil, optimum kara bakılıyor. 

eldar tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

steam dağıtımcı değil çünkü saydığın yerler marketplace

developer ile publisher farklı şeyler marketplace farklı seyler.

X firmasının yaptığı oyunu Y firması yayınlayıp Z marketplace'de satınca herkes kendi payını alıyor. steam orda %30u cebe atıp, yapımcı ile yayıncıya siz 70i kırışın aranızda diyor

 

bone güzel şeyler yazmıs, zamanım oldugunda uzun uzun okuyup konusmak isterim.

sadece sektör neden sürünsün isteniyor onu anlamış değilim.. donanım fiyatları da pahalılaşıyor abi. ben geforce 2 ile ilk pc'mi toplamda 760 dolara toplamıstım. şimdi o fiyata sadece ekran kartı var yani. zaten gelişmenin kaçınılmaz sonucu ürün fiyatlarında artış degil midir ?

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

8 saat önce, Bone dedi ki:

 

1989'daki 2600 dolar bugün 5625 dolar ediyor, 5000 dolar bugün 10800 dolar ediyor, 7000 dolar bugün 15000 dolar ediyor. ama bugün 1500 dolar civarına çok iyi iş/oyun bilgisayarları toplayabiliyorsun: https://www.logicalincrements.com/ 
bilgisayar sektörü 30 senede 30 katına çıkmış olsa şimdi 150000 dolarlık PC'ler alıyor olurduk.

 

 

Computer19891.jpg

 

 

 

playstation 1 çıkış yılı 1995 fiyat: 300 dolar

playstation 4 çıkış yılı 2013 fiyatı: 400 dolar

playstation 5 çıkış yılı 2020 fiyatı: 500 dolar

 

iphone 1 çıkış yılı 2007 fiyatı: 500 dolar

iphone 12 çıkış yılı 2020 fiyatı: 1000 dolar

 

sonra SSD örneği de vermişsin ama alakasız şeyler, bir teknolojinin çıkıp üretim giderleri düştükçe rekabetçi olmasından bahsetmiyoruz aslında burada, ürünlerin gelişmesiyle birlikte değer artışı göstermesi (maliyete bağlıdır değildir orası ayrı konu) çok anormal degil demek istemiştim.

bugün 4k grafiklerde inanılmaz görünen bir oyunun 15 sene önceki 5 poligon oyunla aynı fiyata satılmasını beklemek biraz fazla iyimserlik sanki.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

37 dakika önce, applev0dka dedi ki:

steam dağıtımcı değil çünkü saydığın yerler marketplace

developer ile publisher farklı şeyler marketplace farklı seyler.

X firmasının yaptığı oyunu Y firması yayınlayıp Z marketplace'de satınca herkes kendi payını alıyor. steam orda %30u cebe atıp, yapımcı ile yayıncıya siz 70i kırışın aranızda diyor

 

Bunu benim mesaja mı yazdın emin olamadım ama, AC örneğinde dağıtıcı ve yapımcı aynı. Ben o örnek üzerine yazdım.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

50 dakika önce, eldar dedi ki:

Bunu benim mesaja mı yazdın emin olamadım ama, AC örneğinde dağıtıcı ve yapımcı aynı. Ben o örnek üzerine yazdım.

sana yazmıstım da ben genel olarak %70 ve %30 kırısılıyor iş bitiyor seklinde yazdığını sandım. tek örnek üzerinden degil. yanlış anlamısım o kısmını

öyle yapımcı ve yayıncının aynı oldugu konularda haklsın evet, ben daha genel pencereden yazmıstım.

applev0dka tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bu arada oyun firmalarının çok geniş bir yeni gelir kapılarını da dikkate almak lazım kıyaslamada: Lootbox, season sistemleri, oyun içi dükkan, kozmetik vb setleri. Bunlar yoktu eskiden, oyunu satardın orada biterdi transaction. Son birkaç senedir bu "oyuncuyu ekstra masrafa bağlayan" sistemler piyasayı kavuruyor. Her ne kadar EA'nın SWBF2'sinde bi ağır darbe alsa da hala devam ediyorlar. Eskiden ya paralı oyun satardı firmalar, her şeyiyle satardı. Ya da oyunu bedava verir, p2w koyarlardı. Şimdi kozmetik ağırlıklı olsa da p2w ve lootbox sistemleriyle korkunç paralar kazanıyorlar.

Hani dandik oyunları geçtim, çok satan ve "normal oyun parasına" satılan oyunlarda acaip

CoD, CS falan kozmetik üzerinden acaip paralar döndürüyor.

EA FIFA serisini resmen kumara çevirmiş, şu aralar FIFA oynayanların akli dengesinden şüphe ediyorum mesela. Tüm oyun para harcatmaya yönelik "rigged" tasarlanmış, gerekirse basıyor momentumu hile yapıyor.

Sayısız oyunda sırf kozmetik içerikli DLC'ler var, 15 dolara 3 tane pantolon 2 tane silah boyası satıyorlar, ve alan var. O DLC'yi yapmak muhtemelen 3 gün sürmüyor, içindeki tek şey reskin.

Oyun oynanışına etki eden "xp bonus" ya da "fifa kartları", "lootbox" gibi" sistemlere bahaneleri de hazır. "E nolacak, normal oyun oynayarak da alabiliyorsunuz". Normal oyun dedikleri de manasız grinding tabii. Öteki seçenek parayı bastırmak.

Season sistemiyle habire resetleyerek oyuncuları oyundan bıktırana kadar sürekli "geri kalmama" dürtüsüyle para harcamaya şartlıyorlar.

Mass Effect'te bildiğin senaryoyu yarım bırakmışlardı ME3'te, tamamlamak için DLC diyorlardı.

Civilization bu konuda Fifa'dan sonra en ahlaksız heralde şu anda. Adamlar Civ 6'yı resmen bölmüşler parçalara. Eski oyunlarda onlarca ırk seçimi varken 3-4 tane tadımlık verip oyuna koyması gereken tüm medeniyetleri ayrı ayrı dlc'lere dağıtmış, ekstra parayla satıyor.

Yani olay sadece 60'tan 70'e çıkış değil, 60'tan 70 + "x" paraya çıkış.

Rewendor tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

3 saat önce, applev0dka dedi ki:

sadece sektör neden sürünsün isteniyor onu anlamış değilim.. donanım fiyatları da pahalılaşıyor abi. ben geforce 2 ile ilk pc'mi toplamda 760 dolara toplamıstım. şimdi o fiyata sadece ekran kartı var yani. zaten gelişmenin kaçınılmaz sonucu ürün fiyatlarında artış degil midir ?

dolar enflasyonu az da olsa gene var. ama gidip de 15 yıl önce piyasada olmayan ultra-enthusiast top end kart fiyatını örnek göstermişsin ki böyle bir fiyat segmenti yoktu. lakin 15 yıl önce yapılamayan 500$'a oyun oynatacak pc toplanabiliyor bugün.

hayır gelişmenin kaçınılmaz sonucu fiyat artışı değildir. enflasyonun sonucu fiyat artışıdır. onun dışında daha büyük pazarlara ulaşırken ürün fiyatının sabitlenebilmesi mümkün. burada oyunlara en yakın kıyaslanabilecek sektör sinema sektörü. bilet fiyatı onyıllardır aşağı yukarı aynı. filmin ana maliyeti ilk prodüksiyon maliyeti. oyunlarda da o ilk gold disc'i üretmekte ana maliyet. sonra bunu ne kadar çok insana, hatta aynı insana birkaç kere satabilirsen o kadar kardasın. birim maliyeti yok.

o yüzden donanım örnekleri filan bayağı alakasız aslında. hammade yok, üretim bandı yok, işçilik yok, defolu ürün yok, refund büyük ölçüde yok. hele bugüne geldiğimizde raflar dolu boşaltmak lazım olayları da yok.

kotick daha 10 yıl önce söyledi işte adam "ben bir oyundan 500$ kaldırmak istiyorum" diye açık açık. bu 'zamcık'lara hayhay dememize ihtiyacı yok bu kodamanların. steam rating için dilenen indie'ci değil bu fiyat artışını isteyenler.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Az önce, Sam dedi ki:

hayır gelişmenin kaçınılmaz sonucu fiyat artışı değildir. enflasyonun sonucu fiyat artışıdır. onun dışında daha büyük pazarlara ulaşırken ürün fiyatının sabitlenebilmesi mümkün.

Bu bir yerde aynı yere geliyor, enflasyonun da lider ülkelerde zaman içinde cüzi artışı gelişmenin getirisi, "yerinde sayan kaybediyor, enflasyon sonucu eriyor, herkes bir şeyler üretmek zorunda"ya geliyor. Küçüklerde tabii liderlerin etkisiyle kaybet-kaybet senaryosuna dönüşüyor enflasyon artışları.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

işte sektör otomotiv gibi erişkinliğe ulaşmış ve genişlemesi plato yapmış bir sektör olsa o zaman enflasyonla açıklanabilir ama 15 yıl öncekiyle bugünkü oyun sektörü arasında dağlar var genişleme ve maliyet gider kalemlerindeki düşüşler olarak. 90-2005 arası olduğundan çok daha kritik değişimler oldu 2005-2020 arası karları arttırabilmek için.

ha 2050-2065 arası artık öyle mihenk taşı kırılmalar olmayabilir, insanoğlunun %90'ı artık oyun oynuyor olur filan o zaman enflasyon der geçeriz ama şu anda yaptıkları bariz kandırmaca.

bir de bütçeleri holivud filmleri gibi artık belli bir noktada tutmaları lazım. nasıl holivud yaptığı HER filmi summer blockbuster yapmıyorsa, oyun şirketlerinin de "ya aaa yapacağız ya da batacağız, asla aaa altı segmenti hedeflemeyeceğiz" yaklaşımını bir kenara koymaları lazım. herkes mmo yapmaya çalışıyordu 10 yıl önce, o hevesten vazgeçtiler neyse ki.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Şu anda da sona geldiler aşağı yukarı bence. Önlerinde "the final frontier" olarak VR var, orada artık ne kadar gidebilirler ona bakacaz. CPU zaten 2-3 senedir gelmişti, GPU da bu son çıkan yeni nesille geldi denebilir.

4k gaming bilgisayar için süper yalan bir şey bence. Bilgisayar oyuncusu için 27"den daha büyük bir monitör süper gereksiz. 27" içinse zaten 2k ile 4k arasında hissedilir fark yok. O fark daha büyük ekranlarda göze çarpıyor. Eldeki kartlar artık 2k ile süper işler yapabiliyorlar. Şu anki 4k pompalaması, büyük monitörler falan tamamen suni pazar yaratma çabaları bence.

Poligon sayısını 90'larda 100den 200e çıkarınca az bi donanım ittirmesiyle müthiş grafik yenilemeleri geliyordu, orada da artık diminishing returns var. 100000 poligondan aynı etkiyi yaratmak için 200000 poligona çıkma gerekiyor (ki o bile aynı oranda yumuşama getirmez artık eldeki yeterli diye), o da hayvan gibi donanım farkı koyuyor ortaya.

Son birkaç senedir CPU'larda bile öyle muhteşem bir performans farkı olmuyor. Hep overclock özellikleri ve 64 core kapasiteleri artıyor.

RAM'de frekans arttırımı çok popüler bi potansiyel olarak başladı, pratikte doğru dürüst bir fark yaratmadı.

Artık klasik gamingde standart bir monitörden standart bir oyuncunun alabileceği sınırlara geldik.

VR hala zorlayıcı bi dünya, orada ne olacaksa olur artık.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

benim kastım teknolojik olarak değil, sektör olarak. vr biter ar gelir o gelişmeler bitmez ama oyunlar ne pazar olarak, ne fiyatlandırma olarak, ne de tüketiciye erişim olarak nihayete yaklaşmış değil. oyun içi satış imkanları, toplu abonmanlık, ikinci ve üçüncü dünya, yetişen yeni elektronik akıllı alet, bilgisayar ve konsol kullanımı benimsemiş nesillerin demografideki artışı, bütün elektronik aygıtların akıllanması ve ortak platformlarda konsolide olması, elektronik mağazalar vs sürüyle kritik yeni gelişmeler var hala yaşanma sürecinde olduğumuz. 2030'a geldiğimizde de bugünkünden farklı olacak bazı dinamikler ve trendler.

nasıl tv veya futbol vs izlemenin, araba sürmenin özel bir adı yoksa, gamerlığın da böyle niche bir lifestyle olmak yerine hayatın parçası norm kabul edildiği bir çağa gelmediğimiz sürece sektör erişkinliğe ulaşmış diyemeyiz.

Sam tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

AAA seviyesi oyunlar bence tüketiciye erişimde nihayete yaklaştılar iyice. Zaten bu yüzden mobil oyunlar deli gibi patladı son 2-3 senede. Diğer oyunların penetre edemediği casual kitleye, normalde oyun oynamayan insanlara ulaşıp yepyeni ve dev bir pazar oluşturdular. Standart oyun piyasası zaten doyuma ulaştığı için yepyeni bir altına hücum oldu orada.

Bu arada donanım olayı birkaç seneye progamerlar hariç bitecek zaten. Shadow, Geforce Next gibi streaming gaming modeli yaygınlaşacak standart oyuncuya. Millet onlara geçtikçe de zaten birim maliyet olarak onlar düşüp standart donanımlar daha egzotikleştiği için fiyatları artacak.

Rewendor tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • 3 hafta sonra ...
×
×
  • Yeni Oluştur...