Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Oculus Rift


sabonis

Öne çıkan mesajlar

DK2 yi deneme imkaniniz varsa mutlaka deneyin, bas donmesi / bulanti yasarsaniz yenisi ile yasama ihtimaliniz %50.

Hani cihaz gelince deneyecektik, ne palavraci adammissin derseniz de haklisiniz lakin;

DK2 denemek icin insanlari buyur edecektim, hanim a dedim eve benim gibi tipler gelecek, 9 ay 10 gun sonra gelsinler, baba oluyorsun dedi.

Tabii ki evde son sozu soyleyen olarak, tabii ki karicim dedim.

Disarda bir yerlerde, birinin cafe si veyahut saglam gaming laptop i olan birisi varsa yine toplasip deneme seansi yapabiliriz.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Kardesim sen de alinacaksan benden, kalkip gideyim buralardan :)

Eziklik den degil, Sharky ye mutamadiyen soylemistim, hamileligin ilk zamanlarinda hem cevre den gelen gereksiz telkinler hem hanimin extra hassas olmasi yuzunden, uzunca bir sure etrafimizla alakamiz kesildi.

Aman ondan grip bulasir, aman kedi ye dokunma, aman kalabalik yerlere girip cikmayin vs. vs. gibi.

4 - 5 kisi eve davet edecektim, yalan oldu.

Baya duze ciktik artik, o yuzden disarlarda bir yerlerde bulusalim deneyelim diyorum :) Kotumu diyorum :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Video en doğru noktalara parmak basmış. VR'ın geleceğini bu noktalar belirleyecek.

1. VR cihazları paket ile birlikte gelmiyorlar, bu yüzden Kinect'in yaşadığı sorunu yaşayacaklar.

600$ kaygısı aslında bu denebilir. 600$ verip tam deneyim alabilse insanlar problem olmaz ama şu haliyle 1500 dolar minimum harcaması var. O yüzden herkes alamayacak. Oyun şirketlerinin yatırım yapması zorlaşır diyor video.

Bence ilk başta yaşanan hype ile aslında istediğimiz şeyi aldık. Oyun motorları direkt destekliyor Rift'i artık. O yüzden oyunlara eklemek zor değil sadece developer'ın zaman harcaması lazım, herşey motorda var. Bence bu da sorun değil.


2. VR isn't good for all games.

Bence bu bir bakıma doğru bir bakıma yanlış. Mesela "Diablo 3 oynanmaz" diyor ama ben oynarım mesela. 3D olarak dünyaya bakmak efsane olabilir, çoğu kişi de bunu isteyecektir. Yani kesin olarak "bu oyun olur, bu oyun olmaz" diyemeyiz, Mario bile oynayan çıkar.

CS:GO ve Dota2 ile örneklendiriyor ama yanlış. Developer zaten bu iki oyuna VR yedirmeye çalışmaz. VR kendi dota'sını, kendi CS'sini yaratacak. CS:GO ve CS:VR'ın kitlesi farklı olacaktır tabiki. Karşılaştırma garip olmuş. Her platform kendi kitlesini yaratır.


3. 3 farklı markanın VR çıkarması marketi bölecek.

Buna katılıyorum. Bu korkutucu bir bölünme. EVE mesela sadece Oculus'ta mı çalışacak? Playstation VR'ın PS4'te çalışacağını biliyoruz ama mesela PC'de çalışacak mı? PSVR Oculus Rift'e yakın mimaride, belki modder'lar PC'ye uyumlu hale getirebilir? Sony'nin aslında PC mimarisine yakınlaşması nedeniyle kendileri "PC'de de çalışacak" diyebilir. Ama hardware olarak Vive farklı, asıl soru "ne kadar farklı?". Developer'a ekstra yüke neden olur mu?
Bu konuda Rift önde olacak. Bütün VR enthusiast'lar Rift'i alıp sağa sola baskı yapacak. O yüzden de standart bence Rift olacak.

4. Delayed implementation.

2013-2014 VR yılı olacak dendi 2016'dayız çıkmadılar hala, bu yüzden de geçen sene için oyun yapan çoğu developer kapattı kepengi falan diyor. 2013 kickstarter VR furyası ile bir çok proje çıktı ortaya. Küçük küçük projelerdi, şuan 2-3 tanesi bugüne kadar daha da gelişerek VR'ı bekledi, diğerleri ne oldu bilmiyorum ama şimdiden göçecek bir sektör değil VR, aksine büyüyor ve yayılıyor.


5. It's just not the Holodeck

Bu da kişiden kişiye değişir. Bana göre DK1 Holodeck değil ama babam için öyleydi. FOV'u 90-100'den 120-140'a çıkarsalar çok farkeder ama. DK1 90'dı ve snorkel ile bakıyor gibisiniz dünyaya. DK2 falan 100'müş diye duydum, merak ediyorum farkı açıkcası.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Atlamışın bahsedilen bazı noktaları.

1.Developer'ın zaman harcaması lazm = Şirketin para harcaması lazım.
Herkesin kullandığı klavye, gamepad tarzı şeylere zaman harcamak varken kısıtlı kitlenin kullanacağı VR tarzi gimmick/kısıtlı market payına sahip birşeye zaman/para harcamanın bir anlamı yok, sonuçta para limitli bir kaynak. O kısıtlı market payının bölüneceği de ayrı bir konu, herhangi bir standardizasyon yok, herkes kendi VR'ını iteklemeye çalışıyor.

2.Her oyun için değil, burası çok net. VR tek kişi kullanılabiliyor ve tek kişi kullandığında da komforunu azaltarak etrafından soyutluyor. Headset takmaktan sıkıldığı için takmayan insanlar varken evinin konforunda kafasına koca VR setini takıp her telefonuna bakmak istediğinde onu kafasından çıkarmakla uğraşıcak insan sayısı az. Grup aktivitesine uygun bir cihaz değil.

3.Avantaj. Multi oyunda bir avantaj sağlıyorsa cihaza sahip olmayan kalabalık kitle isyan edip gimp'leticek veya oyunu oynamayı bırakıcak. Sağlamıyorsa da zaten takmayacaklar/satın almayacaklar. Ha sadece VR'la çalışabilen oyunlar yaratabilirler ama kim niye yaratsın ki böyle birşeyi, kendi marketini neden kısıtlasın ki her cihazda çalışan bir oyun yaratmak varken.

Sonuç olarak gimmick'ten öteye geçemeyecek de bunu zaten defalarca söyledik. Sadece hype bubble'ınızı kıramıyoruz sizin.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bright said:

Atlamışın bahsedilen bazı noktaları.

1.Developer'ın zaman harcaması lazm = Şirketin para harcaması lazım.
Herkesin kullandığı klavye, gamepad tarzı şeylere zaman harcamak varken kısıtlı kitlenin kullanacağı VR tarzi gimmick/kısıtlı market payına sahip birşeye zaman/para harcamanın bir anlamı yok, sonuçta para limitli bir kaynak. O kısıtlı market payının bölüneceği de ayrı bir konu, herhangi bir standardizasyon yok, herkes kendi VR'ını iteklemeye çalışıyor.

2.Her oyun için değil, burası çok net. VR tek kişi kullanılabiliyor ve tek kişi kullandığında da komforunu azaltarak etrafından soyutluyor. Headset takmaktan sıkıldığı için takmayan insanlar varken evinin konforunda kafasına koca VR setini takıp her telefonuna bakmak istediğinde onu kafasından çıkarmakla uğraşıcak insan sayısı az. Grup aktivitesine uygun bir cihaz değil.

3.Avantaj. Multi oyunda bir avantaj sağlıyorsa cihaza sahip olmayan kalabalık kitle isyan edip gimp'leticek veya oyunu oynamayı bırakıcak. Sağlamıyorsa da zaten takmayacaklar/satın almayacaklar. Ha sadece VR'la çalışabilen oyunlar yaratabilirler ama kim niye yaratsın ki böyle birşeyi, kendi marketini neden kısıtlasın ki her cihazda çalışan bir oyun yaratmak varken.

Sonuç olarak gimmick'ten öteye geçemeyecek de bunu zaten defalarca söyledik. Sadece hype bubble'ınızı kıramıyoruz sizin.


1. Benim dediğim şey ise kısıtlı market payı başlangıçta bir problem olarak gözükse de şirketlerin artık çok büyük yatırım yapmalarının gerekmediğiydi. 2013'te VR yatırım gerektirecek bir değişimdi, ama o dönemde nerd'ler yatırım yaptı teknolojiye zaten. John Carmack ile başlayan hype trenine piyasayı kodlarıyla yöneten bütün büyük isimler atladı. Unreal Engine, Unity, Source direkt full destek sundu, arkasındaki isimler her çıktıkları yerde VR'ı övdü. Gerekeni yaptılar. Geçen sene oyunlara patch ile ekliyorlardı VR desteğini artık. Çok büyük yatırım gerekmiyor.

VR için özel bir oyun yapacaksan eğer yatırım gerekir. Öyle de bir konsept görmedik zaten CryEngine ile dağa tırmanış haricinde. O da yatırım değil zaten.

Yani videoda bahsedilen kadar korkulacak bir yatırım yok ortada. Kinect bile VR'dan daha zor oyunlara implement etmek için.

EDIT: VR'a yatırım nedir ayrıca? Bütün oyunlar doğuştan VR destekli gelebilir. Tek yapman gereken kamerayı serbest bırakman şuan. Oculus'un duyurduğu oyunlarda TPS oyunlar var mesela, platformlar var falan. Bunlar "yatırım" değil, indie oyunlar. Yarış, FPS, TPS, simulasyon falan zaten doğuştan ready.

2. Grup aktivitesine uygun hale getirilir. Bunuda "kafaya takmak zorunda" durumuna indirgeyemezsin. Sunacağın deneyim ile gayet evde kullanılabilir bir eğlence odağına dönüşebilir. Mesela Playstation VR ekrana da kaskı takanın gördüğünü gösteriyor düz olarak. Bir korku oyunu, bir "trial" oyunu ile sırayla herkes deneyebilir. Bu eleştiriler çok yüzeysel yani. Sunulan deneyime bakar.

Kinect insanı yoran bir deneyimdi, kullanıyor olmak için zıplamalı, bol hareketli oyunlar yapıldı hep, millet yoruluyordu. VR'ın deneyimi bambaşka.

VR'ı takan da telefonuna iki dakka bakmaz merak etme ahah.

3. Buna da cevap verdim. CS:GO'yu hem VR ile hem de mouse-klavyeyle oynamayacaksın. Oynanmaz zaten. VR kendi CS'sini yaratır, CS:VR olur, onu oynar insanlar. Market kısıtlamak olmaz, market yaratmak olur bunun ismi.
Herşeyi her zaman "en çok müşteri olan markete yapmalıyım" mottosu işlemiyor hiçbir yerde. Bir sürü oyun var hedef kitlesi azınlık iken acaip tutan.

Çok dar açıdan değerlendiriyorsun.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Tamam işte, ekranda da headset'i takanın gördüğü görüntüyü gösteriyor. Tek cihazla birden fazla oyuncuyu imkansız hale getiriyor, veya tek cihazın iki farklı görüntü render'laması sıkıntısını ortaya çıkarıyor, grup aktivitesi değilden kastım o. Deneyimi sadece tek cihazla tek kişiye iletebiliyor veya iki cihaz ve iki VR headset alıp iki katı para harcayacaksın.

Telefona bakmak değil sadece olay. Tuvalete gideceksin, kapı çalacak, telefon çalacak, acıkacaksın, sigara içmeye kalkacaksın vb..Bunların hepsi headset'i takıp çıkarmayı gerektiren şeyler.

Şu anki motorlarda çalışıyor olabilir, şu an yatırımlar doruk noktasında. Gelecekte ne olacağı belli değil, yeni çıkan bir motorda desteğin olacağı garanti değil ve dediğin gibi free-camera implementasyonu olması gerekiyor oyunda. Motorda desteği olsa oyunda desteği olacağının garantisi yok. Hani realistik bir FPS oyununda belki kullanılabilir ama CS:VR da çıkarsalar mouse'la daha iyi oynanırsa herkes mouse'la oynamaya devam eder ki zaten avantaj konusuna değinmemişsin mesajında sen de bunun farkında olduğun için.

Bunu geçtim bütün PC oyunları uzun süredir m+kb etrafından şekilleniyor. Sen diyorsun m+kb kullanma VR'la oynadığın oyunda. Bu ne demek, VR-only veya Xcontroller+VR-only oyun demek, ekstradan o cihazın da satın alınması sorununu ortaya çıkarıyor, marketi kısıtlıyor vs. veya herkese açıksa oyun ve ekstra para harcamak oyunda avantaj sağlayacaksa (VR+Xcontroller'la) bu da oyunun P2W damgası yemesini sağlıyor.
Bunun harici Xcontroller'la ilgili konfor, learning curve gibi diğer metrikler de olaya dahil oluyor ki motion controller ve kinect'in fail olduğu noktaya geliyor dönüp dolaşıp olay.

PC ortamında m+kb ve monitör herkesin erişimi olan birşey. Monitörü kaldırıp direk VR'ı koysan hani bir nebze de sen mouse'u ve keyboard'u da kaldırıp VR'ı koymaya kalktığında direk gimmick olarak kalırsın.

Azınlığa hitap edip acaip tutan bir oyun da kısa vadede hype'la tutmuştur, uzun vadeli başarısı olan öyle bir oyun yok. Niche gelip niche giderler.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Ya taktın mouse+klavyeye. Sanki çok özel bir kombinasyon, vazgeçilmez birşey...

Günümüz çocukları mouse'a dokunmuyor bile artık. Teknolojiye adımlarını tabletle atıyorlar. Ondan sonra da konsol geliyor.

"mouse avantajlıysa mouse kullanır" kafası da yok. Millet Destiny oynuyor konsolda. Tower Defense oynuyor tablette. Platform sana neyi sunuyorsa onunla oynarsın. Mouse diye tutturanlar anca Paticik, NeoGaf /r/PCmasterrace'ten çıkar.

CS:VR çıkarsa mouse kullananlar CS:GO oynamaya devam eder. VR'ı olan CS:VR oynar, bu kadar basit. Rift boşuna X-box controller ile çıkmıyor, en basic input device şuan controller. Ama asıl olması gereken motion controller'lar tabiki.

Mouse+klavye VR için son seçenek zaten. Bu bariz birşey. Bu dediğin "mouse'suz oyun olur mu?" demek gibi birşey. VR için klavye olmaz, nokta

Tuvalete gidecek, kapıya bakacak diye "VR takmaz bu adam" demeye anlam veremedim ben. Kapıya bakacak adam kulaklıkta takmaz, kapıyı duyamaz çünkü. Aynı seviyede mantık.

Ayrıca kulaklık takmak kadar da kolay olacak sonraki nesiller Wireless ile çıkınca. Düğmeye basıp kafaya taktığında interface orda olacak.

Yani o kadar sığ bakıyorsunuz ki olaya aklım almıyor. Sadece beğenmemek için bir neden mi arıyorsunuz, yoksa harbiden görüş açınız mı bu anlamıyorum.

- Mouse+klavye varken controller kullanmaz kimse...
Etkileşim devrimi yaşıyoruz. Touch screen'lerle başlayan, leap motion'a kadar giden bir süreçteyiz. Bileklik takıyorsun parmak kasının yaptığı hareketi algılıyor falan. Hala "mouse yoksa oynamam"

- Kinect'te batmıştı
Kinect teknolojisini tanıtmak için danslı, zıplamalı, bol hareketli oyunları milletin gözüne soktu. Yorucu aktivite bunlar.
Playstation Move 3 metre ötedeki dar çerçeve içinde motion controller yapmaya çıktı, olmadı haliyle.
Ama VR bu hatalara sahip değil. Teknolojileri karşılaştırırken nedenlerini ve sonuçlarını iyice irdeleyin. "Kinekt turmadı yaaaav" demenin ötesine geçin yani.

- Mouse ve keyboard kullanmayan teknolojiler azınlık.
Tam tersi, Mouse ve Keyboard ile oyun azınlık olmaya yüz tutan teknolojiler. Çocukların hepsi teknolojiye tablet ile başlıyor. Oyunlarını tablette oynuyor. Ordan konsola terfi ediyorlar/edecekler. Valve boşuna "living room" Steam üzerinde kasmıyor. Diyeceksin ki "LOL'u milyarlar oynuyor, CS pro-scene'de çok etkin." Halo da pro-scene'de etkin. MOBA'lar konsollara da geliyor. Diablo 3 controller ile daha kefiyli deniyor. Yani hepsine çözüm var.


Amma gereksiz yazıyorum ben de ya of. Sonuçta en büyük sıkıntı piyasaya girişinin pahalı olması, kullanıcı azlığından dolayı profit yapamayacak duruma gelmelerinden dolayı sanki "fail" olmuş gibi gözükecek olması, ama ucuzlayınca ve oyunları kaldıran sistemler uygun fiyata inince bir anda indirimlerden falan kapan bir kitle oluşaccak ve yine ön plana çıkacak yani. Kaçınılmaz. Çünkü dünya bu yöne gidiyor. Augmented computers, VR environments, easy input methods'dur olay.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

abi evet böyle basic konularda tartışmanıza gerek yok. ne oculus ne de diğer vr cihazları tuvalete giderken vr gözlüğü çıkartmak zorundayım diye şikayet eden bir kitleyi hedeflemiyor. demek ki o focus group'ta değilsin, sana göre değil bu ürün. kullanma geç. tartışılacak bir şey değil bu.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bright said:

Telefona bakmak değil sadece olay. Tuvalete gideceksin, kapı çalacak, telefon çalacak, acıkacaksın, sigara içmeye kalkacaksın vb..Bunların hepsi headset'i takıp çıkarmayı gerektiren şeyler.


iki dakka sigara içmeden duramıyorsan zaten VR zevki alacak birisi değisin demektir.

yav sinemaya gidiyorsun 3 saat, 1.5 saat sonra bi ara veriyor. VR deneyimi de böyle bişi olacak. 2-3 dakkada bir tuvalete gideceksin, 2-3 dakka sonra kapı çalacak, 2 dakka sonra telefon çalacak diye dert ediniyorsan sinemaya da gitme :D

şu dediğin mevzuda headset'i takıp çıkartmak bi sorun değil zaten,
sorun senin dediğin senaryoyla o oynadığın oyundan bi bok anlamayıp zevk almayacağın.

hiç bi oyunu bu kafada oynayamam ben.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

bright'ı çok da ciddiye almayın yaw. bazı konularda baştan bi yola giriyor, o yoldan çıkması mümkün olmuyor. 970 konusunda gördük mesela. 1100 liraya piyasayı dağıtan kart yerine 290x falan öneriyordu millete.

vr konusunda da baştan kötü bi izlenim edinmiş, şimdi deli gibi onu savunuyor.

vr tutar tutmaz ayrı. ama daha geniş yelpazede değerlendirmek lazım. bi de VR bir deneyim, CS'de competitive avantaj sağlasın diye çıkmıyor yani. boşa tartışıyonuz.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...