Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

İşte yerli otomobil


Xaero

Öne çıkan mesajlar

  • Genel Yönetici
Bu arada 5 firma arasında ismi geçmiyor ancak Turkcell'in birkaç senedir yakından ortak çalışmalar yürüttüğü DMA (Derindere Motorlu Araçlar) adlı şirket yerli oto çalışmalarının gizli kahramanı olacak gibi görünüyor. Kendi motor ve şanzımanını üreten ancak Corolla karoseri kullanarak 400 km menzil sunan DMA'i yakın takibe almakta fayda var: DMA
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Üniler ve sanayi arasında uçurum var malesef. Mezun olup işe başlayınca şunu çok net gördüm ki ünide öğretilen şeylerin sanayide karşılığı yok veya çok az var. Üretim mesela bam bam bam şeklinde yapılıyor sanayide. Geleneksel yöntemler zaten lisansta sadece şöyle bir anlatılıp geçildiğinden veya ezberletilip sadece sınavlarda sorulduğundan yani uygulama olmadığından, yeni işbaşı yapmış bir mühendis mesela direkt sudan çıkmış balığa dönüyor. Kendi özelimde geçerli değil bu, cidden böyle genel bu durum var herkesin yaşadığı. Bu sefer başlıyorsun en temelden her şeyi öğrenmeye vs. öğrendikçe iş bitiriyosun çünkü. Zamanla fakültedeki verimli, üretken halin yerini nitelikli memurluğa bırakıyor. Mühendisin falan hiç suçu yok tamamen eğitim sisteminin bozukluğu. Ünide proflar hocalar vs öğrencilere "siz mühendis olacaksınız, teknisyen mantığıyla iş yapmayın" tarzı ego boostlayıcı gereksiz telkinlerde bulunmasalar, işin en temeline inecek kadar özgüvenli olsalar mezun olunca duvara toslamaz kariyerinin başındaki öğrencileri. En temelden kastım şu: kumpas tutmadan makina mühendisi olmuş geyiği var ya hani, kumpas tutsan da mikrometre kullanmamış, kılavuz nasıl çekilir görmemişsin ak. Tezgahın başındaki adama muhtaçsın. Hem işi ondan öğreniyorsun, hem adama iş yaptırtman lazım vs baya iyi geçinmek zorundasın. 20 senedir aynı tezgahı kullanan adam o öyle olmaz dedi mi eyvallah abi diyosun. Hee zamanla öğrenip adamı solluyosun zaten bu bilinen bişey de bu sefer de 'ne oldumculuk' başlıyor. 15 senelik mühendis "ben bu tezgaha senelerimi verdim öyle internetten okumakla, araştırmakla olmaz. Sizin jenerasyon hep armut piş ağzıma düş mantığında. Kimse sana bir şey öğretmez, hiç bir kaynaktan da bir şey öğrenemezsin. Anca oturup deneyerek öğrencen. Adam şu şu sonucu almak için hangi parametreleri nasıl değiştircen niye söylesin, paylaşır mı?" falan diyor. Diyemiyorsun ki aga 15 senelik mühendissin sen bu nasıl bir kafa. Hiç mi akademik bir yazı okumadın, bu akademisyenler napıyor hiç mi haberin yon. Diyorum ya memura bağlıyorsun sanayi tozunu yuttukça. Anca manager, director falan koltuğuna oturunca şöyle bir düşünecek vizyon ortaya koyacak zamanın oluyor herhalde.

Üni-sanayi işbirliği şart. Öyle lafta bir işbirliği değil ama. Lisansta akşamları staj yaptırılmalı öğrencilere. 4 senede 2-3 ay turistik stajla olmaz. Sahaya da indirilmeli, ofise de sokulmalı. Sonra, deli gibi geliştirilecek, araştırılcak konu var. maddi olarak, kalite olarak sanayicilere getirisi olacak konular. Öyle bazı büyük markaların reklam/prestij amaçlı ufacık bütçelerle ünilere yaptırdığı araştırmalar değil. Baya baya paralar dökülüp kadrolar oluşturulup üstüne gidilse pek çok fenomenin çözülmesi sağlanabilir. Örneğin kaynak prosesi bir sürü bilinmezlik barındırıyor. Lazer vs gibi özel prosesler keza. Mühendis makalelerden, kataloglardan araştırsa da deneye deneye bir şeyleri çıkarsa da yeterli vakti ve imkanı yok exact sonuca yaklaşacak öngörüler üretemiyor. Anca memura dönen amcalar gibi oturacak senelerce bir tezgahın başına. Sonra da gelene gidene naz yapcak. Oysa ünilere bu bilinmeyenlerle ilgili araştırmalar yaptırtılıp fonlansa, firmalar da daha az ıskarta yapacak daha kaliteli ürünler çıkartacak ve şirket içi birikimler o ölçüde artacak. Zaten hali hazırda yapılan bir şey bu. Ama potansiyel o kadar çok ki, yapılanın yüz katı kadar falan da ünilere yaptırılabilecek iş var. Ama bu işler için sahada ne olup bittiğini bilecek ve ünilerle ortak proje yürütebilme vizyonuna sahip olacak yöneticiler ile önüne konan çalışmayı lütfedip okuyacak, sonuçları anlamaya, uygulamaya çalışacak mühendisler lazım. Dediğim gibi eksilerden başlayıp bir yerlere gelmiş deneyimli mühendislerdeki ego ve "yaptık oldu işte karıştırma bizden iyi mi bilecekler" mantığı buna pek izin vermiyor.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

yakında teknoloji şirketleri dünyayı yönetecek belki de insanları teknolojik tercihleriyle sınıflandırılacak, ulus devletler sonlanacak, teknolojiyi iyi kullananlar elit olacak, her şey zeka ve verimlilikle ölçülecek vs. bizde hala yerli ve milli hede hödö. serkan inci bile ülkeye posta koyuyor ya bu seviyedeyiz.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Sürekli olarak montajcı olduğumuzdan, bütün parçaların bizde varolduğundan falan bahsediliyor ama herhalde araç yazılımı konusunda sıfır bilgimiz olduğundan kimse bahsetmiyor.


https://www.ausbt.com.au/new-mercedes-benz-e-class-has-more-lines-of-computer-code-than-an-airbus-a380

Direk olarak ECU ların yurtdışından alınacak olması demek bu. Yurtdışı EURO ve dolarla çalışır
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bone said:

"siz gelişmenin önünde engelsiniz" gibi şeyler tekrar tekrar sarfediliyor gördüğüm kadarıyla. bu tip kişilerin gerçekten yerli otomobil üretilmesine hevesi varsa, şu şekilde şeylerin yapılması gerektiğini düşünüyorum:

- bu iş birkaç tane yandaş firmanın birleşmesiyle yapılamaz, yapacakları tek şey çinden parça parça getirip burada montaj etmekten ibaret olur, hepimiz farkındayız.
- kendi parçalarımızı ve teknolojilerimizi üretebilmek için üniversitelerdeki yetenekleri değerlendirmemiz gerekiyor. ODTÜ, Hacettepe, İTÜ, İÜ, Bilkent, GTÜ, Ege, Boğaziçi, Koç, Sabancı, Yıldız Teknik, İzmir YTE gibi üniversitelerimiz var. Bu üniversitelerin Rektörlerinin uzak durduğu, Master ve Doktora öğrencilerinin çalışıp konunun profesörlerinin denetlediği bir sistem hazırlanması şart.
- üretilen teknolojileri fabrikada yapıp montajlayıp satmayı yine hükümetin seçeceği firmalar yapabilir, orası önemli değil.
- ayrıca "yapılacaksa illa elektrikli araba olmak zorunda" şeklinde bir düşünce hakim. ben ise 3 aşamalı bir plan gerektiğini düşünüyorum:
1- ilk üretilecek araba Renault Symbol gibi bir şey olması gerekiyor. mavi yaka çalışanın satın alabileceği, Doğu Avrupa ve Rusya gibi ülkelere satılabilecek, şehir içi kullanıma uygun, mümkün olduğunca az yakıt tüketecek biçimde dizel motorlu bir araba gerekiyor. hem daha çok satıp ilerisi için kâr geri dönüşü sağlar, hem de kendi ülkemizde alt-orta sınıfın işine yarar.
2- ikinci üretilecek araba Volvo V60 CC gibi bir araç olması gerekiyor. beyaz yakanın ilgisini çekebilecek kalitede ve performansta olmalı. Hibrid motor yapılabilinir bu araç için, böylece elektrikli araçlara geçişin altyapısını sağlarlar. ülkenin zorlu (bozuk asfalt, köy yolları, kar yağınca buzlanan yollar) koşullarına uyum sağlayabilecek 4MATIC veya Quattro gibi bir sistem sunmalı. Bu araç da Batı ve Kuzey Avrupa'ya pazarlanabilir.
3- üçüncü üretilecek araba da Tesla Model S benzeri olmalı. artık uluslarası tüm şirketler elektrikli motora, radarla kaza önleme, otomatik sürüş gibi özellikler eklemekle meşgul. bu araba da bu teknolojilerin uygulandığı ilk model olacak. tamamen elektrikli motor olacak ve diğer marka elektrikli arabalara da uyumlu altyapı her yere kurulmuş olacak. Amerika pazarında elektrikli arabalara rakip olarak pazarlanabilir.
- bu üçlü adımın avantajı, bir önceki modelde yapılan hataların gözden geçirilmesi, acemiliğin atılması, ve sonraki modelde daha gelişmiş teknolojiler denenebilmesi. ayrıca farklı ihtiyaçları olan müşterilere hitap edebilmesi.
- elbette %100 her parçanın türk üretimi olması gerekmiyor. "tekerleği yeniden icat etmek" yerine, alanında kendini kanıtlamış ve sorunsuz parça üreten firmalara da yönelebilirler. önemli olan ana parçaları bizim üretip tasarlayabilmemiz, ve bu sırada edineceğimiz deneyimler.

ama ne hükümetin, ne bu 5 firmanın, ne de bu işi ölesiye savunup eleştiren herkesi vatan haini ilan edenlerin böyle bir otomobil üretme amacının olmadığı muhakkak.
maksat particilik yapmak ve tribünlere oynayıp 2019 seçimlerinde oy kapabilmek.


yıllardır internet sitelerinin hukuksuz biçimde engellendiği, günümüzün bilgi kaynağı olan wikipedia'nın sansürlü, muhalifliğin teröristlik olarak gösterildiği, anayasanın alenen çiğnendiği, ankara'daki insan hakları heykelinin polis barikatıyla tecrit edildiği, ohal demokrasisiyle yönetildiğimiz, ülkenin kurucularına küfredilip osmanlıcılığın savunulduğu bir ülkede yaşıyoruz.
bilim, sanat, kültür, felsefe gibi konular "tehlikeli" sayılıp engelleniyor.

böyle bir ülkede kim ne otomobili üretecek sanıyoruz ki?



Master doktora öğrencilerini çiğ çiğ yiyoruz biz endüstride seri üretim aşamasında. Ön araştırma kısmında kullanılır üniversiteler seri üretimde değil.

Bu adamlar 2021 de araba cıkarmakta bahsedıyorlar. Yanı 2018 de ilk prototipin gelmesi lazım. Seri üretim aşamasına geçmiş olmaları gerekiyor. Seri üretimden kastım bant üretimi değil, yani 2018 senın butun standardları tanımlamıs, fonksiyonlarını belirlemiş olman lazım.

2018 den sonra iterativ olarak aracını geliştirmeye başlarsın ve 3 senelik periyotta hatalari elimine edersin.2018 de zaten elinde bir master plan olur.

Su anda anlatılanlara gore ortaya ya cok tırt bır ürün çıkar, yada yine seçimlere oynuyorlar.

Tesla bile su anda üretim sorunlarını kontrol altına alamıyor. Kaldı ki üretim kısmına hiç girmiyorum.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

teknolojide 2 devir gerideyiz..bildigin 2 cag..es kaza denk geldi fb dan okulda bizimle okumus su anda saudia da calismakta olan bir arap arkadasin profiline filan goz gezdirdim..arkadasin arkadaslari arasinda saudia da calismakta olan turk isimler gordum kimdi acaba tanidik mi vs derken bir de baktim ki king faisal res centre da bayagi bir miktar var..profillerin cogu da amarikada dogmus turk asilli amarikadaki kendi ozel laboratuarlarini vs kapatip kralin davetiyle -muhtemelen- saudiya da calismaya gitmis tipler ..calismalari vs nedir diye baktim kafa basi bayagi bir calismalari cikti hemde bos seyler degil 30 40 ar atifli filan..burada o performansi gostersen univ den atarlar ekmegimizle oynama lan diye..deve yiyorlar ehe ehe bak fuze atmislar oh olsun cektigimiz elemanlar..para cok olunca..
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

orc_lord said:

Elektronik aksam için Vestel'i motor için ise Anadolu Grubu'nu düşünmüşler. Kıraça Holding ise bu konulardaki tecrübesinden. BMC süpriz olmuş ama otomobilden ağır vasıtaya geçişi kolaylaştırabilir. Turkcell ise yazılım tarafında destek olacakmış. Umarım elektrikli otomobil üzerine yoğunlaşırlar, açıkçası bende destekliyorum. Başarısız olunsa bile önemli bir tecrübe diğer yandan işler yolunda giderse ülke adına önemli bir kazanım olabilir, tabii ki elektrikli otomobil alanında...


Elektronik aksam ve yazilim nasıl oluyor arabalarda türkiyede bir tane unide bile ders yok herhalde. ECU flashlemekten ibaret sanılıyor elektronık aksam.

Yabancı consulting şirketlerine para akıtacaklar ilk başta başka ne olacak.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

GEd said:

orc_lord said:

Elektronik aksam için Vestel'i motor için ise Anadolu Grubu'nu düşünmüşler. Kıraça Holding ise bu konulardaki tecrübesinden. BMC süpriz olmuş ama otomobilden ağır vasıtaya geçişi kolaylaştırabilir. Turkcell ise yazılım tarafında destek olacakmış. Umarım elektrikli otomobil üzerine yoğunlaşırlar, açıkçası bende destekliyorum. Başarısız olunsa bile önemli bir tecrübe diğer yandan işler yolunda giderse ülke adına önemli bir kazanım olabilir, tabii ki elektrikli otomobil alanında...


Elektronik aksam ve yazilim nasıl oluyor arabalarda türkiyede bir tane unide bile ders yok herhalde. ECU flashlemekten ibaret sanılıyor elektronık aksam.

Yabancı consulting şirketlerine para akıtacaklar ilk başta başka ne olacak.


Aynen tam şunu diyecektim ben de. Tabii ki yerli otomobil yapmamış olabiliriz lakin bu süreçlerde bulunmuş yetişmiş insanımız ne kadar var o tartışılır, ha olsa bile işlerini güçlerini bırakıp türkiye'ye gelip bu kadar siyasi bir projede çalışırlar mı o daha da muamma. Tasarlamak ayrı, ekonomikliği ayrı, teknolojisi ayrı, üretimi çok ayrı uzmanlık alanları. Koskoca Tesla'da bile elinin altındaki milyar dolarları ve silikon vadisinin en parlak beyinlerini parayı basıp kullanmasına rağmen Model 3'te saçma sapan arızalar, üretim hataları çıkıyor.

Bu iş tecrübe işi, VW'dan, BMW'den baştan sona bir sürü adam çağırıp, aha size para diyebilecek durumda mıyız? Sanmıyorum. Paldır küldür bir şeyler olacak işte. Umuyorum en azından hızla iterate edebilecekleri bir platform olur da sonu Pardus gibi olmaz.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bone sektör hakkındaki bilgin gerçekten sıfırın altında. Sahip olduğunu sandığın bilgilerin çoğu yalan yanlış. Gerçekten hiç bir konuda bilgin olmadan nasıl bu kadar kesin "şunu şu yapsın, bunu da bu yapsın, anlaşsınlar aralarında" yorumunu nasıl yaptığını hiç anlamadım.

Neyse çok vaktim yok wot yazacak kadar ama yerli otomobil işi teoride güzel, pratikte ise yatırımının karşılığını asla döndüremeyecek bir proje.

Yerli otomobil yapıp kendini kanıtlamak, gövde gösterisi yapma konusuna gelince başarılı olur.

Yerli otomobilin parçalarının %80'ini falan tasarım + üretim şeklinde yapabilecek yerli sanayi zaten mevcut. Otomobil firmalarına ürün tedarik eden firmaların bilgi birikimi ve tecrübesi çok iyi, hatta globaldeki tedarikçilerden bile iyi olan Türk tedarikçiler mevcut ki BMW ve Mercedes ile ortak parça tasarlayan tedarikçiler var.

Bu işte iki kritik kısım var ki, ülkemizde bunu yapacak altyapı ve bilgi birikimi mevcut değil. Platform tasarımı ve Motor.

Platform tasarımı çok detaylı, çok teknik bir iş. Aracın tüm özelliklerinin temelini oluşturan şey platform. Aklınıza gelebilecek tüm parametrelere etkisi çok büyük (yakıt tüketimi, yol tutus, konfor vs.).

Motor ise zaten başlı başına kompleks bir yapı. Dünyadaki büyük üreticiler bile artık motorlarını kendi tasarlamaktan ziyade ortaklık oluşturup birbiriyle anlaşmalı olarak motor paylaşıyor. İnanılmaz büyük bir yatırım gerçekten optimum koşullara sahip bir motor tasarlamak. Devlet eliyle bile bu yatırımı karşılayabilmek, sonrasında bu işten para kazanmak çok mümkün değil.

Sonuç olarak platformu Saab'dan aldıkları zaman ben biraz ihtimal veriyordum başarılı olacaklarına. Motoru da bir şekilde benzer motor tasarımlarının birinin haklarını alıp modifikasyon yaparlar diye düşünüyordum ama tamamını kendimiz tasarlayacaksak o iş 5 yılda bitmez, maliyet ve yatırım dönüşü olarak da çok pis patlar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

"roket adam" said:

Paldır küldür bir şeyler olacak işte. Umuyorum en azından hızla iterate edebilecekleri bir platform olur da sonu Pardus gibi olmaz.


yeri değil ama tubitak başkanı geçende açıklama yaptı pardus'u tekrar ayağa kaldıracağız diye. bakarsın geç olur ama olur.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

patron bu iş pardus'u ayağa kaldıracağız demekle olmaz. sallıyorum "çevre ve şehircilik bakanlığında genel kullanıma yönelik tüm bilgisayarlarda teknik bir zorunluluk yoksa artık pardus kullanacağız" diyemedikten sonra pardusun onun bunun hiç bir anlamı yok. onu dedikten sonra da sevee seveee pardus'u adam etmek zorundalar.

yerli arabanın kralını yap, belediye başkanın passat'a bindiği sürece kimse ciddiye almayacak.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Teslaya para lazımdı zaten

http://abcnews.go.com/Technology/wireStory/tesla-spacex-chief-elon-musk-meets-erdogan-turkey-51013803

The meeting, however, comes days after a consortium of five Turkish businesses, including mobile phone operator Turkcell, launched a joint venture to design and produce a Turkish-made car.

The joint venture was launched under Erdogan's urging.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

sanssizsansli said:

https://www.youtube.com/watch?v=9IGanDlhi9I
mükemmel bi program olmuş
derindere şaşırttı beni


30 dk ızledım adamlar mukemmel olarak ben ben ben ben surekli ben diye yardıyorlar, firma reklamına dönmüş iş.

Otonom arabada 5 sene önce yapılmış meğer türkiye'de.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...