Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Bulut oyunculuğu hakkında ne düşünüyorsunuz?


GERGE

Öne çıkan mesajlar

  • Genel Yönetici

Farklı farklı konular var ama topluca konuşalım dedim. Oyun sektöründe temel mesele bu şu anda.

Bu iş bence Sony'yi yakacak sonraki nesilde. 9. nesil yine fiziksel konsollarla gider ama 10. nesil temel olarak bulut üzerinde olacakmış gibi geliyor bana ev konsolları açısından. Nintendo el konsolu kafasıyla 10. nesilde de hayatta kalır. Ama Sony'nin ve Microsoft'un el konsolu pazarına girmesi bu devirden sonra zor geliyor bana.

Microsoft hayvani Azure altyapısıyla tüm dünyaya kaliteli servis sunabilir. Ama Sony kendisi bunu şu anda kaldıramaz, Amazon gibi bir firmayla anlaştığında da fiyat artacaktır ve doğrudanlık olmadığı için (management olarak altyapının da sana ait olması çok fark yaratır) de kalite düşecektir. Ayrıca stream edilen cihazlar genelde PC olacak, Microsoft bu işi bence doğrudan ilerki Windows'lara yedirilmiş olarak getirecek; her Windows'dan İnternet Explorer çıkması gibi Xbox Cloud çıkar işte, yeni kullanıcı açılırken de Xbox Cloud'dan tüm [Xbox 10. Nesil Konsolu] oyunlarını oynayabilirsiniz der. Sonra rekabetten hayvani cezalar öder ama iş işten geçmiş olur Sony açısından.

PC oyunculuğu açısından ama bulut işinin tutması zor gibi geliyor. Aslında düşünüldüğünde Stadia'nın yaptığı bence daha doğru ama uygulama kötü oldu. GeForce Now doğrudan VPS sunuyor ama oyunlar GeForce Now'ın kullandığı VPS için optimize olmadığı için boşa harcanan büyük bir kaynak var orada. Bu nedenle Steam oyunlarının buluttan oynanması donanım olarak konsol oyunlarına göre daha fazla kaynak ve enerji isteyeceği için daha pahalı olacaktır her zaman. Üstüne bir de Sony ve Microsoft servislerine göre kullanıcı sayısının büyük oranda daha az olacağı düşünülürse, PC oyunculuğunun durumu iyice kötüye düşer. PC oyunculuğu bence tam olarak buluta geçemez şimdilik.

Zaten bu kapsamda Stadia farklı yorumlanmalı; Stadia PC oyunculuğu ile ilgili değil, yeni bir sadece buluttan kullanılan konsol. Ama bu tarz bir konsolun şu anda rekabet etmesi güç, görüyoruz.

PC oyunculuğu hukuki açıdan da güç durumda. Adım gibi eminim ki şu anda hem Sony hem de Microsoft PS5 ve Xbox Series X için anlaştıkları oyunlardan bulut hakkı da alıyordur. PC'de ise her hizmet sağlayıcı her firmadan ayrı onay istemeli. Konsol da aynı diyeceksiniz ama zaten oyunlar konsolda yayınlanıyor, yapımcı sana geliyor orada. Steam bunu yapacak pozisyonda olabilir, her PC oyunu Steam'de satılıyor ama Sony'nin ve Microsoft'un psikolojik bir üstünlüğü var burada; Sony mesela tüm satın aldığınız PS5 oyunlarını ayda $10'a buluttan oynayabilirsiniz, PS Now'a üye olursanız 700 üzere oyuna satın almadan da erişebilirsiniz diyebilir. Game Pass da aynı. Konsolun tüm oyunlarında biter iş. Zaten büyük oranda konsol için satın alma üzerinden yürümeye devam edecektir. Ekonomik olarak kaldırılabilirse her ay belli bir süreyi ücretsiz de verebilirler, Microsoft zararına bile yapabilir böyle bi şey. Burada altyapının kendisinin olmasının avantajları iyice ortaya çıkıyor işte.

Donanım olarak da Sony ve Microsoft'un üstünlüğü var. İkisi de Chromecast tarzı küçün cihazlar çıkartabilir. Eve gelip de PC'de oyun oynamak istemeyen bir sürü insan var, ben mesela iş yerinde 8 saat PC'ye baktıktan sonra PC'de oyun oynamak istemiyorum.

Bu durumda münhasırlık olayı da daha farklı olacaktır tabii, en kötü yanı bu olacak bence. Persona 5 şu anda Switch'e çıkacak gibi görünüyor mesela, ama Sony buluttan da oynatmaya başladığında bu tarz oyunlar ilgili konsollarına münhasır kalmaya devam edecektir.

Siz ne düşünüyorsunuz?

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • Genel Yönetici

Şu anda yapıyorlar, evet.

Ama scale büyüyünce iş değişecektir abi. Sony'da Azure ile yarışacak altyapı yok. Şu anda tamam, ama ilerde? Steam aynı anda oynadan 5m üstü insan görüyor. Azure ya da AWS filan bunu kaldırabilir şu an bir.

Dünya çapında düşünün.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

tez zamanda yokolup gitmesi gerektiği görüşündeyim onlive ilk çıktığından beri. en son bu salgın meselesi beni haklı çıkardı, netflix bile ayarını kısıyorken bugün oyunculuğun tamamen böyle olduğunu hayal edin. toptan 480p'ye düşürmüşlerdi bütün servisleri.

böyle bir altyapı dünya genelinde yok ve olmayacak da bugün projeksiyonu yapılabilen görünür bir gelecekte. irlanda'ya datacenter basmaya benzemiyor bu iş. herkesin kapısının önünde sunucu olmadığı sürece ne hizmet kalitesi rekabet edebilir ne de küresel ağlar bunu kaldırır.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

44 dakika önce, GERGE dedi ki:

Şu anda yapıyorlar, evet.

Ama scale büyüyünce iş değişecektir abi. Sony'da Azure ile yarışacak altyapı yok. Şu anda tamam, ama ilerde? Steam aynı anda oynadan 5m üstü insan görüyor. Azure ya da AWS filan bunu kaldırabilir şu an bir.

Dünya çapında düşünün.

şu anda değil abi, 2014'te başladı, ilk başlayanlardan biri adamlar. evet azure ve aws gibi bir altyapısı elbette yok ama epey bir deneyim ve know-how var doğal olarak.

@Syringe 1ms ile 5ms arasındaki avantaj farkını BEŞ KAT olarak görmek epey gereksiz mübalağa oluyor yalnız, öyle bir şey yok yani bariz.

PrudenT tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • Genel Yönetici

Competitive Tetris değil abi bu, orada input lag fark ediyor 1ms ile 5ms arası. Hayvani insanlar zaten onlar, normal değil. Yukardı DF vidyosuna bak. Competitive FPS, racing filan oynamadığın sürece oynanır görünüyor.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

3 dakika önce, GERGE dedi ki:

Competitive Tetris değil abi bu, orada input lag fark ediyor 1ms ile 5ms arası. Hayvani insanlar zaten onlar, normal değil. Yukardı DF vidyosuna bak. Competitive FPS, racing filan oynamadığın sürece oynanır görünüyor.

tabi ben de rpgde fark eder demiyorum ama dedigin gibi comp. oyunlarda direk fark eder, hatta dovus oyunlarinda bile fark eder

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

2 dakika önce, Dynun dedi ki:

Bir şey sorayım, bu 5 ms'nin bize reelde dönüşünü nasıl hesaplıyoruz?

Sonuçta en iyi insan vücudu reaksiyon zamanı 200ms.

200ms + aldığın ping oluyor abi o işte

diğer adamın düşükse aynı anda reaksiyon verdiğinde sen kaybediyorsun işte ?

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ya tv'de gaming mode aktive etmeyince bile oynanmaz hale geliyor çoğu oyun. o sinyal bizden gidecek, işlenecek, geri dönecek, ha bu arada görüntü de gidecek gelecek.

ha böyle mobil oyun oynayan insanlar ucuz telefon alır, 5g'den oynar o başka mesele ama ben multiplayer oyun oynayacaksam bir makinede, wi-fi'a bile bağlamıyorum çünkü onda bile bir kayıp yaşanıyor.

competitive tetris olmasına gerek yok illa, real-time ve devamlı reaksiyon üzere dayalı bir oyunsa o zaman o 3-5ms'ler her aşamada birikip en sonunda ciddi fark yaratıyor. ben ev içi bile steam link'ten sadece turn-based oyun oynuyorum.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ulan zaten kapalı sistemler kullanıcı için kötü bişeyken, bir de o sisteme sahip bile olamamak bok yolunda ilerleyip casual'lığın dibine vuran oyun sektörüne öldürücü darbeyi vurur heralde. konsol zaten konsol yani asırlardır, istediği gibi değişebilir umrumda değil ama işte etkileri pc'ye yansıyor ağır şekilde. 

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

5 dakika önce, razzRaziel dedi ki:

ulan zaten kapalı sistemler kullanıcı için kötü bişeyken, bir de o sisteme sahip bile olamamak bok yolunda ilerleyip casual'lığın dibine vuran oyun sektörüne öldürücü darbeyi vurur heralde. konsol zaten konsol yani asırlardır, istediği gibi değişebilir umrumda değil ama işte etkileri pc'ye yansıyor ağır şekilde. 

senin benim gibi dusunen piyasanin %1'i bile degil. ilerde internet elektrik, su gibi normal bi hizmet olucak, saniyede 500 mb dl baglantilar default olunca anca bizim gibi comp. manyaklari gider evine hardware alir. 

ilerde her mahallede 1 server olucak ve her sey subscription based olucak, oyunlar da dahil, gorursunuz

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • Genel Yönetici

Microsoft aslında Satya Nadella döneminde cidden akıllıca hareket eden bir firma oldu. Açık kaynağa yönelmekten stratejik işbirliğini arttırmaya yönelik bir sürü örnek sıralanabilir. Aslında Azure'u Xbox'a özel yapıp direkt Sony ile rekabet etmek yerine Sony'yi kendi tarafına çekerek stratejik işbirliği yaptı. AWS ve Google'a kaptırma riskini göze alamadı büyük ihtimalle ama bulut oyunculukta dünya çapına yayılmış verimerkezleri üzerinden oyunculara ulaşabilmenin öneminden bahsetmeye gerek yok.

Microsoft announces cloud gaming partnership with Sony

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...