Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Uçak kalkışından vazgeçilmesi hakkında


Komodo

Öne çıkan mesajlar

Yok değil, rüzgara göre değilde uçağın içinde bulunduğu basınç üzerinden, farkından hız ölçümü yapmaya yarıyor. Ben anlatamıyorum bunu hiç, şöyle atayım.

http://www.muhendisbeyinler.net/pitot-tupu-nedir/

http://www.youtube.com/watch?v=sYPIJ8Vz-FI

edit:

https://www.youtube.com/watch?v=kdFGbUouE_4

şu byağı iyiymiş yeni gördüm ben de asdf
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

DarKRideR said:

Akhlaur said:

Tam olarak böyle değil diye hatırlıyorum çok ayrıntılı okumadım da daha. 51 kurtarma hamlesi hatalı pitot ya göre yapılıyor, yani aslında stall e o hamleler yüzünden giriyor uçak. Hata ilk baştan beri mi varmış onu okumadım ama ayrıntılı rapor bi çıksın tabi, kokpit içi anlaşmazlıkta olmuş olabilir 51 hamle ne demek abi.


Ya haberde 51 kere burun yukarı demişler işte, ben onu öyle basitleştirdim. Benim anlamadığım 51 kerede nasıl kurtaramadılar ya da stabil hale gelmedi uçak, aşırı fazla bi deneme bu. 38.000ft aşırı yüksek bi irtifa stalldan çıkmak için. Hani görece ufak ve güçlü motorları olan bi özel jetten bahsediyoruz bir de.

Ayrıca Kaptan'ı sadece bizim hocalardan birinin kızı olarka tanıyoruz da Melike hocanın tecrübesi, uçurduğu aletleri vs biliyoruz. Niye onunkine geçmemişler ya da nasıl fark etmemişelr vs anlamak güç. Tahminen iletişimsizlik olmuş havada, panik havası vs. vardır.

Çok anlamlı değil şu bilgilerle de olayın aydınlatılması işte de bilmiyorum ya.


İşte benim anladığım 51 denemenin hepsi kaptanın göstergesine dayanarak yapılıyor, dolayısıyla uçağı stall e sokuyor sadece. Yani o 51 kumanda stall den önce veriliyor sanırım. Sürat artıyor zannediyorlar ancak düşüyor, sürati azaltmak için lövyeyi çekiyor, sonunda da stall e giriyor. Hatta stall de değil spine giriyor sanırım.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

eger bir pilot ucagin manuelini cikarip bakacak duruma geldiyse durum cidden vahimdir.

bilemiyorum ama, o manueli hatim etmeleri gerekmiyo mu?

tabi kriz aninda aklina gelmemis olabilir vs de sayfalari cevirip de cozum bulabilecegini de pek inanmiyorum eger simulator icinde degilse.


benim tahminlerimden biri de haberde de yazmis, bizim "turk isi" bakim ihmaline denk gelip ucagin duyargalarinin adam gibi temizlenmemesi ve tam kontrol edilmemesi.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

bir de yukarida gorulen simulastona gore bi pitot tube denen aygit zig gibi bisi. eger air france ucaginin dusmesinden bu yana, ucaklar hala o salak seyin ayarinin bozulmasindan dolayi dusuyosa kapatip gitsinler dukkani.

hic mi back up i fln olmaz bunun? kapali bi mekanizma icinde havasiz ortamda durur, eger pilot kriz ani oldugunu dusunurse ana pitotlari iptal edip bunlari aktif hale getirir, kutunun kapaklari havadayken acilir fln filan.

"onlar sanki hic dusunmemistir" diyene babanne takunyasiyla vururum. cozum onerisini olanida buyrun dinleyelim. :horace:
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

https://puu.sh/AaN5K/715ba96b9e.png

Pitot tüpü boru abi, fantastik bir şey değil. Akışkanların basınç ölçümünde kullanılıyor. Hava da akışkan olduğu için uçağın etrafındaki havanın basıncından uçağın hızına ulaşılıyor.

Backup'ı bir şeyi yok abi çünkü havada referans kullanabileceğin nokta bir şey yok, ölçemiyorsun hızı. GPS'le falan belki alternatif bir sistem yaratabilirlerse yaratırlar.

Pistte giderken ama arabalarda kullanılan hız ölçer benzeri bir şey de kullanıyor olabilirler GPS harici, tekere montajlı.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

tamam ben de onu diyorum, fantastik olmayan ama icine ari yuva yaptigi zaman 200 kisinin olumune sebep olan, buzlanma oldugu zaman ucagi resmen kor topal hale sokan bisey.


mesela birgen air, veya air france durumlarinda baktilar auto pilot aptal hatalar veriyor. o zaman ucaktaki pitot backup tusuna bassa, ana pitotlar iptal olsa ve yedek pitotlarin tamamen izole olmus kapaklari acilsa, gostergeler tekrar normal haline donmeyecek miydi?

burda bir mantik hatasi mi var?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

reyou said:

tamam ben de onu diyorum, fantastik olmayan ama icine ari yuva yaptigi zaman 200 kisinin olumune sebep olan, buzlanma oldugu zaman ucagi resmen kor topal hale sokan bisey.


mesela birgen air, veya air france durumlarinda baktilar auto pilot aptal hatalar veriyor. o zaman ucaktaki pitot backup tusuna bassa, ana pitotlar iptal olsa ve yedek pitotlarin tamamen izole olmus kapaklari acilsa, gostergeler tekrar normal haline donmeyecek miydi?

burda bir mantik hatasi mi var?


mantikli aslinda.

boeing'i ariyorum simdi.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

DarKRideR said:

buzlanmaz, gelişmiş uçaklarda ısıtıcıları var. ısıtıcılar bi yere kadar tıkanmayı da önlüyor ama birgen air'de mesela arı yuvalıyor.

pitot'lar kapalı mı açık mı kontrolünü yapmak zaten pilotların harici kontrol görevlerinden. uçağın çevresinde tur atıp kontrol etmeleri gereken şeyler var biri bu.

süratı almadan da uçak fark var mı yok mu bilemiyorsun. kalktıktan sonra fark etsen de hangisi doğru gösteriyor bilemiyorsun. birini seçip devam etmen gerek mantıklı olduğuna inandığın vs... line de farklı prosedürler var mı gerçi bilmiyorum bizim ki düz teorik eğitim. bizimkilerde zaten bir tane var.

edit:

Ayrıca Ground Speed bilgisini uydulardan alıyorlar uçaklar GPS aracılığı ama ona göre uçamazsın. Önemli olan pitottan aldığın basınca dayalı hızın. Uçağın havada durmasını sağlayan limitasyonlar vs. ona göre belirleniyor, stall hızları vs...

GS sadece zaman hesaplamalarında referans olarak kullandığın hız havacılıkta, pitotlar yoksa uçamazsın.


Airline uçaklarında hangisinin doğru olduğunu anlayabilirsin. Kalkış koşusunda 100kt crosscheck'inde farkedersen direk reject edebilirsin. He şunu sorabilirsiniz
" eee sen okuyosun senin ki yanlış adamın ki dogruysa sen 100kt dediginde adam v1 hızına dayandıysa .. " işte burda da pilot monitoring görevini yapan arkadaşın airmanship'liği konuşuyor. Sen monitor ederken sadece önündeki saati değil bütün göstergeleri monitor ediyorsun. Kaptanın saati , standby , senin saatin , motor saatleri , pist istikameti. Bunlarin arasında o koşuyu yaparken dönüceksin fırıl fırıl. Misal adam açtı gazı başladı koşuyo senin sürat saatin 80kt da adamın 110.. Stop direkt. Hiç tereddüt yok.

Diger konuda havada ADR'lar üzerinden standby sağlaması , groundspeed ve unreliable speed tablosundan elde ettiğin ortalama süratlerle hangisinin doğru oldugunu bulabilirsin.
Şu config'de, şu N1 değerinde şu pitch'de bu uçak 200kt'ı tutar der mesela standy'a baktın 200kt veya Fo ya baktın 200 kt kaptanınki problemli kaptanın adr'ını kapatıcaksın. Airbus'ın bazı modellerinde Back-up speed scale denilen yazılım var. Sen bu sürat skalalarını kaybettiğinde bulundugun config'e göre yeşil bir bant çıkartır uçak sürat barında. O yeşilin içinde durdugun sürece o uçak stall olmaz ve uçarsın.
Uzun konular laf lafı açar kısaca böle =)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

reyou said:

eger bir pilot ucagin manuelini cikarip bakacak duruma geldiyse durum cidden vahimdir.

bilemiyorum ama, o manueli hatim etmeleri gerekmiyo mu?


Yok o da öyle degil abi. Çok temel bir laf vardır.

If things are not going as expected, take over control.
Manuel uçuşu hatim etmeleri gerekiyor ama evet .. Bilek olucak yani o kısmı dogru =)

Yani sen bazı durumlarda uçağı otopilota bırakır ve/veya onun üzerinden input girerek toparlamaya çalışırsan hem kendine iş yükü yaratırsın hem de bazı şeyler için çok geç olabilir.

Örnek vermek gerekirse buna TCAS Alert dediğimiz olay. Karşıdan uçak geliyor mesela sistemlerin bağırdı Trafic trafic sonra sana advisory komut verebilir Tırman veya alçal. ee sen orda otopilotta ben o işi yapayım dersen önce irtifayı giriceksin,sonra uçağa hangi modda alçaması gerektiginin komutunu vericeksin vs vs bunlar hep süre..o tarz durumlarda saniyelerin önemi çok büyük.. allah muhafaza kurtaramassın. Onların prosedürleri var işte "TCAS I have control ! " diyosun.. otopilottan çıkmadan elini gaz koluna ve sidestick'e koyuyosun hazır bekliyorsun.. Sana tırman veya alçal derse bazı sistemleri kapattırıp otopilottantan direk çıkıyosun ve manevrayı yapıyosun önündeki monitordeki advisorylere göre. vs vs
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...