Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

İstanbul'un Çılgın Projesi


toggie

Öne çıkan mesajlar

hıncal köşesinden aylar önce çılgın proje diye atıp tuttu.tayyipin ekmeğine yağ sürdü. akpde her zamanki gibi aylardır sürdürdüğü akıllı propaganda ile merak yaratıp herkesi kilitledi. üst yönetimiyle,örgütüyle ve lideriyle fark yaratıyor.

diğer tarafta chp cuma namazına seçimm bildirgesi koyuyor haftanın diğer 6 günü varken.yandaş medyaya malzeme veriyor,oy kaybediyor. sonrada neden hala akp yüzde 50de deniyor.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

goldbären said:

anlatsam da anlamazsınız:D sizin partinin iktidarları e-reader vermemiş eğitilememişsiniz işte :D ben zaten trollüyodum ki onu bile anlamamışsınız :D zaten vizyonu geniş adamlar için bu proje :D


abi ereader lan.
canlı canlı izlemiştim, adam ipad vericem diye övünüyor lan.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

CILGIN PROJE - Prof Dr A. Cemal Saydam

Asıl uzmanlık alanım deniz bilimleridir. Uzmanlığım da Türk Denizleri özellikle de Marmara Boğazlar ve İstanbul Haliç'i dir. Yani bu konularda uzmanım, konuşabilirim hem de göğsümü gere gere.

Şimdi gelelim en son proje önerisine. Size çok basit dilde anlatayım. Karadeniz'i bir tatlı su havuzu olarak düşünün. Nedeni de basit çünkü bu havuza giren tüm sular (nehir veya yağmur suyu) tatlı su. Peki o zaman Karadeniz neden tatlı su havuzu değil? Çünkü Çanakkale ve İstanbul Boğazı altından gelen ve belirli eşikleri belirli rüzgar koşulları altına aşan tuzlu ve de dolayısı ile yoğun Akdeniz suları Karadeniz’i bugünkü tuzluluk seviyesine getirdi. Geçmişi o kadar da taze ki en son hali 3500 senelik ve bildik tarihi de 12.000 senecik.

Durduk yerde neden Karadeniz havuzu diyorum değil mi? Karadeniz'i az tuzlu bir havuz diye düşünün hem de Akdeniz'den ortalama 30 cm yüksek. İşte bu nedenle bu havuzun fazla suyu Boğazlardan akar durur ama havuza giren su belli ve doğanın açtığı bu kısıtlı musluktan çıkan su belli. Yani Karadeniz havuzunu boşaltan bir musluk vardı. Ama doğanın yarattığı bir musluk ve dengesini ancak son 3500 senedir sürdüren bir musluk.

Şimdi siz bir ikinci musluk takmayı planlıyorsunuz hem de 25 metre derinlikte, yani musluk sadece Karadeniz'in suyunu Marmara'ya akıtabilecek ama alttan girmesi gereken su bu yeni kanala giremeyecek. Doğanın dengeleri bozulacak ve ne olacak?

Ne olur biliyormusunuz, ah keşke bilebilsek.

Ama her ne olursa hiçbir zaman geri dönüşü olmaz, doğal dengeler bozuldu mu geri dönüş maalesef yok.

Akıl mantık basit. Havuza takılı bir musluk vardı şimdi ikinci musluğu takmayı planlıyorsunuz. Eh iyi de havuza gelen su miktarı artmayacak ki. Yani Tuna, Dinyeper Dinyester siz musluk taktınız diye debisini arttırmayacak ki? Diğer bazı kanalları örnek göstermek demek Karadeniz'in Marmara'nın oşinografik gerçeklerini bilmemek demektir. Böyle bir sisteme sahip bir deniz yerkürede yok, sadece bizde ama değerini bilirsek elbette. Ben talebelerime derslerde Marmara'yı anlatırken onu sağlıklı Akdeniz ve sağlıksız Karadeniz'in astımlı doğan çocuğu derim. Yani doğuştan solunum zorluğu çeken bir deniz ve de dikkat edilmesi şart olan bir deniz. Onu kurtaran Karadeniz'den gelen ve jet akım halinde Boğazdan Marmara'ya çıkan ve 25 metrelik üst tabakayı 3 ayda bir değiştiren Karadeniz suyu. O çıkışta öyle harika işler yapıp alt tabakadaki suyu yukarı çekiyor ki sormayın gitsin. Marmara'ya oksijen pompalayan ise Çanakkale'den gelen alt su. Takın bu sisteme tek taraflı bir musluk ve seyreyleyin olacakları. Ben karada olacaklardan bahsetmiyorum denizdekiler benim uzmanlık alanım.

Başka tarafları da var elbette bence bu proje hiçbir zaman yapılamaz çünkü sınır aşan sular gibi sınır aşan deniz bu, debisi ile rejimi ile oynayamazsınız. Şimdi Almanya Avusturya Tuna'üzerinde muazzam bir baraj kursa suyu akıtmasa ne olur. Karadeniz'in felaketi olur. Altta verilen su bütçesi alt üst olur.

Kiminiz bu hoca da her şeyi biliyor demişsinizdir. Ama ben aşağıda verilen ve Marmara Denizinin bütçesini çıkartan ekibin parçasıydım. İstanbul Boğazının altını 4 defa al bayrak rengi kırmızıya boyayan (Rhodamin boyası ile) ekibin başı idim. Yani İstanbul Kanlizasyon Deşarj projesinin gerçekleşmesinde, Haliç'in temizlenmesinde emeğim, alın terim çoktur. Ve de dediklerim doğrudur. Havuza ikinci musluk takarken havuzun daha hızlı boşalacağını da hesaplamalısınız öyle iki mimara ısmarlama ile olmaz bu işler. Keşke iş, en boy yükseklik ve debi ile hallolabilseydi. Ben size hemen şimdiden diyeyim. Karadenizin su rejimini değiştirirseniz size hesap sorarlar daha da dos doğrusu yaptırmazlar. Hani neden boğaza köprü yaparken 64 metre yapmak zorunda kalıyoruz, 50 yapsak neden olmuyorun cevabı gibi. İşte aşağıda Marmara’nın su ve tuz bütçesi, öyle şappadanak ortaya çıkan bir şey değil, kaç kişinin alın teri var ve bu sistemi sürdüren yegane güç Karadenize giren ama sadece Boğazdan çıktığı hesap edilen tatlı su. O da %95 Tuna suyu, yani Tuna'nın debisi bizim için hayati öneme sahip. Siz durduk yerde Karadeniz havuzuna giren tatlı suyun debisini arttırmadan havuzu tek muslukla boşaltmak yerine bir musluk daha takarsanız sistem alt üst olur.

Aslında bunu anlamak için ne bilim adamı olmak gerek ne de alim, basit havuz problemi hani şu ilk okul çocuklarına çözdürülen cinsten.

Saygılarımla,

Prof Dr A. Cemal Saydam

ODTÜ Erdemli Deniz Bilimleri Enstitüsü Öğretim Üyesi(Emekli)

Hacettepe Üniversitesi Çevre Mühendisliği Öğretim Üyesi

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Yazilan butun mesajlari okumadim ama gordugum bir kac mesaj
birseyler yazmaya zorladi.Kalkip boyle bir proje fikri ile insanlarin karsisina cikmak cidden cesaret ve proje ismi ile ayni mantik yapisinda olmayi gerektirir. Eger ongorulen miktarlari ulke olarak harcayabilicek durumda isek, bunu boyle birsey icin degil ama dogudaki sehirlerimizde yasiyan insanlarin egitimleri ve is olanaklarini artirmak icin kullanmak daha mantiklidir..Malesef, hayatinda muz gormemis ve muzu kabugu ile yiyen, tuvalet kagidi yerine tas kullanan insanlarimiz var hala bu devirde. Biriside kalkmis e-book reader vs diyo....

Boyle bir proje olsa olsa hayal urunu yada goz boyama ustune kurulu olmasi gerekir. Ne icin yapilicak, bogazlarin trafigini hafifletmek yoksa tehlike unsurunu dusurmek icin mi ?? Petrol boru hatlari gun gectikce zaten artiyor, bu da gerekli olan tanker gemilerinin gecis sikligini dusmesine sebep olucak.
Bogaz hali hazirda gemi gecisleri icin yeterlidir.

bugun sabah tarihi ile bogaz trafik durum raporu.

28.04.2011

Please find here below the daily information about
Turkish straits

Bosphorus strait

South bound psges will resume at 13:30 hrs today.
North bound psges suspended at 11:45 hrs lt today..

There are 38 vessels waiting fr south bound psge as of 12:30 hrs lt..
There are 18 vessels waiting fr north bound psge as of 12:30 hrs lt..
(abt 7/8 vessels pass tru the straits per hour)

Weather for Marmara:No gale, north- northeast 2/4 ; visibility good, moderate at precipitation.

+

Dardanelles strait

North bound psges suspended between 10:30/17:30 hrs lt
due LNG psge..
South bound psges are duly performed.

Weather for North Aegean: No Gale, north- northeast 3/5; visibility good, moderate at precipitation.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...