Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Upscaling ve frame generation teknolojileri


Sam

Öne çıkan mesajlar

bayağı kapsamlı ve önemli bir konu olduğundan ayrı başlığı lazımdı, üşenmeyip bazı son gelişmeleri, özellikle dlss ile dldsr uygulandığında elde edilen güzel sonucu paylaşmak istedim.

dlss bayağıdır biliniyor ve konuşuluyordu, çoğunuzun bilgisi olmuştur ama gene de son gelişmeleri paylaşalım. 2.3 sürümüyle beraber hareket halindeki görüntülerde ghosting'i hatırı sayılır ölçüde azalttılar.

dlss'e amd fsr ile rakip oldu ama onda ai desteği uygulanmadığından aynı ölçüde başarılı olamıyor sonuçlar gördüğüm kadarıyla. gene de open source olması bakımından sadece rtx serisi değil, bütün kartlarda kullanılabiliyor.

intel bu esnada gpu pazarına yeniden katılırken kendi ai destekli upscaler'ı xess'i de gene bütün kartlarda kullanılabilecek şekilde kullanıma açacak. ancak intel gpu'lardaki özel işlem üniteleri sayesinde fps cost daha az olacak.

bir de dlaa var ama henüz sadece elder scrolls online destekliyor sadece. o da native çözünürlüğü ai ile işleme üzerine dayanan bir aa teknolojisi.

öte yandan geçen hafta nvidia son sürücüsüyle dldsr desteği ekledi rtx serisi kartlara. dsr yıllardır zaten olan bir downscaler özellikti, (amd'deki direkt karşılığı vsr ve aynı işe yarıyor) oyunları native üstü çözünürlükte renderlayarak daha kaliteli bir görüntü sunmayı sağlıyordu. şimdi dldsr ile onu da tensor çekirdeklerle işleyerek intel'in iddiasına göre 2.25x ile dsr 4x'ya denk bir görüntü elde edilebiliyor.

bu videoyu pc gaming başlığında paylaşıp konuyu dikkatimize sunan @kizillelma'ya teşekkür ederim.

lakin videoda işlediği üzere sadece hafif veya eski oyunlarda kalite arttırmaya değil, adeta yeni oyunlarda bir dlaa etkisi yaratmayı sağlıyor dlss ile dldsr aynı anda kullanıldığında. önceden dlss + dsr ile bunu yapanlar vardı ama şimdi performans kaybı ya çok az ya da yok kullanılan seçeneğe göre.

şöyle ki bende 1440p ekran var mesela. rdr2'yi dlss quality ile oynuyordum ki 920p işliyordu görüntüyü. genelde iyi olmakla beraber bazı artifact'ler oluşabiliyor input piksel sayısı daha düşük olduğundan. şimdi 2.25x olan 2160p çözünürlüğü seçiyorum, sonra da dlss performance'ı. normalde 1440p'den 720'ye düşürüp öyle işleyecek olan dlss, onun yerine 2160'dan 1080p'ye düşürüp öyle işliyor. böylece dlss quality'nin 920p'sinden daha yüksek piksel input ile çok daha temiz ve kaliteli bir görüntü elde etmek mümkün. ben şahsen çok memnun kaldım, tavsiye ettiğim @xunn da öyle. bunu yaparken de performans kaybı neredeyse hiç olmadı.

chiv2'de denediğimde %10 kadar bir performans kaybı gördüm ama orada 1.75x olan 1920p'yi seçtiğimde gene performans kaybı yaşamadan çok güzel bir görüntü elde ettim. gözlemlediğim kadarıyla native taa'ya kıyasla daha temiz, daha keskin ve ai prediction sayesinde normalde native'de görülmeyen uzak detayların düzgün işlendiğini gördüm ki sabit dururken net daha iyi. hareketli görüntülerde dikkatli bakıldığında nadir durumlarda (mesela demir köprünün tepesindeki XXXXX şeklinde giden yapının kenarı gibi) bir ghosting gözlemledim ama nadir bir durum olduğu için kazanım kayıptan daha büyük şahsi tercihime göre.

bir de sadece fullscreen oyunlarda kullaılabiliyor dldsr, alt+tab filan bozuyorsa tekrar düzeltmeniz lazım.

tldr: dlss ai upscaling, dlaa native ai aa, dldsr ai downscaling.

şiddetli tavsiyem rtx serisi kartı olan herkesin dlss + dldsr'ı bir denemesi. sonuçtan memnun kalacağınızı düşünüyorum. fsr ile dlsr'ı wwz'de denedim ama aynı kaliteye ulaşamadım. ac odyssey'de normal resolution scaling ile denediğimde daha da kötü bir sonuç oldu. ama isterseniz bu şekilde dlss desteği olmayan oyunlarda da kombine etmek mümkün.

dlss + dldsr'ı nasıl uyguluyoruz:

son çıkan nvidia sürücülerini yükledikten sonra nvidia control panel'den dsr dropdown menüsünden 1.75x ve 2.25x seçeneklerini tikliyoruz. diğerleri dsr için, kafa karıştırmasın diye kaldırabilirsiniz çünkü oyunun çözünürlük menüsüne ekleniyorlar. dsr softness'ı default olan %33'de bıraktım şahsen ve memnunum ama isterseniz oynanabilir. dlss'in yaptığı default sharpening ayarıyla beni tatmin etti. oyunu açtıktan sonra (war thunder'da sadece launcher'da, bu gibi durumlar olabilir) bu native üstü çözünürlükler listelenecek. göz zevki ve aldığınız performansa göre dlss seçenekleriyle üstte yazdığım gibi bir şekilde kombine edebilirsiniz. normalde fazla kalite düşüren dlss quality altı seçenekler işe yarar hale geliyor.

Sam tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

6 saat önce, KillJoy dedi ki:

ekran kartına göre yetenekleri değişiyor mu bunların ?
3060, 2060'a göre daha iyi üstüne bide dlss'i daha da iyi gibi bişey olmuyor değil mi?

Yok rtx’lerin hepsinde aynı özellikler ama kartın gücüne göre performanstan ödün verilebilecek şekilde bir ayar yapılabilir dlss ile dldsr seviyelerinde, sadece o.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

4 saat önce, Silphatos dedi ki:

boneç konusu kokusu var

 

1 saat önce, Scalanova dedi ki:

Buram buram...

asıl maksadım makale şeklinde yazmak değil de haberi olmayanlara tek tek söylemek yerine tek seferde toplamaktı dlss + dldsr tavsiyemi ama onu da neyin ne yaptığını anlatmadan “yap bunu hele bir bak süper olacak” deyince şüpheci yaklaşıldı. onları yazmışken “bende rtx yok napacaz” diyecekler aklıma geldi. ben de oturdum hepsini toptan yazdım bir seferde taksit taksit yerine. ondan öyle gelmiştir. ? zaten şu yazdıklarım bayağı yüzeysel özet, gene tam anlamak için videolar ondan ötürü var.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

yukarıda en sonda ekledim: önce panelden dsr dropdown menüsünden 1.75 ve 2.25'i tikleyin, diğerlerinin tikini kaldırın. oyunun çözünürlük menüsüne eklenecek o seçenekler, native'den yüksek olacaklar. fullscreen ise seçip kullanabiliyorsunuz.

eski veya hafif oyunlarda dlss olmadan da dldsr kullanabilirsiniz, ana maksadı o aslında zaten. ben radeon 380 varken mesela diablo 3'ü 4x vsr yapmıştım mesela, 1080p ekranda 4k cam gibi olmuştu.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • 1 ay sonra ...

FSR 2.0 yolda ikinci çeyrekte, temporal data da kullanıyor bu sefer. daha iyi olur kesin ama herhalde oyunların kendi kullandıkları sürümü güncellemesi gerekecek dlss'de olduğu gibi tahminimce. güncellenmeyi bırakmış oyunlar eski sürümde kalır.

Sam tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • 4 hafta sonra ...
  • 1 ay sonra ...
  • 1 ay sonra ...

Güncel oyunları RTX + 4K + Ultra grafiklerle 60 fps üstü oynattıran bir tek 3090 Ti var. daha düşük bir kart kullanıyorsak mecburen DLSS'ye yaslanmak gerekiyor. GTX 2070 ile Dying Light 2 (1440p) oynamak istediğimde de DLSS açmam gerekti.

AMD de karşı yöntemler kullandığına göre, ekran kartı firmalarının yakın gelecekte en çok başvurduğu yöntem olacak herhalde bu.

4XXX serisi kartlar çıkınca umarım 4K performanslarında artış görürüz.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

özellikle 4k’da kullanmamak zaten abes artık, oyunların kendi aa ayarlarından daha iyi sonuçlar vermeye başladılar işte yukarıdaki videolar işliyor. 4k 1000fps de alınsa dldsr açıp sonra gene dlss açmak daha iyi oyunların kendi kapatılamayan bulamaç taa’sından. dlaa olarak da yerini almaya başlayacak, amd de ilerletiyor, onda da aynısı olacak. konsol ve mobilde de görebiliriz ileride çünkü grafik gücü çözünürlüklerin gerisinde kalmaya devam edecek. refresh hızı da arttırılıyor artık konsolda bile, 8k olur sonraki konsol nesli ama gpu yetmez gene ona.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

yok dramatik şekilde çözünürlük arttırmaya devam edecekler apple ve vr gazıyla, konsollarda kullanılabilmesi için çalışmalar var. mobile de gelir. öyle öyle 8k’ya daha da hızlı geçiş olur. zaten 8k performans dlss 4k’da işlemesi lazım, bugün bile yapılabilir. bu algoritmalar piksel sayısı arttıkça daha iyi çalıştıklarından native çözünürlüğün ulaşabileceğinden çok daha çabuk ilerleyecekler çünkü zaten bu panelleri yapıyorlar. gereken işlem gücünü böyle bypass edecekler.

şu ara 4k monitörlere bakıyordum mesela, 3070 bile performans dlss ile oynatıyor dediğin şekilde.

dlss açmak kötü birşey değil zaten başlığın başlarındaki videolar işliyor nasıl native’de gözükmeyen bazı şeyleri bile çizebildiğini. sonuç düzgünse ayar düşürmüş gibi düşünmemek lazım. super-sampling devrinden sonraki bulamaç shader aa’larının yerini nihayet düzgün birşey alıyor.

dlss 3ds’i bile adam edermiş lol.

the future is now, ojisan.

Sam tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

anlattığımı şurada güzel kanıtlamışlar:

hem fsr2 hem dlss2 gömüyor taa native’i, hem performans hem kalite.

nvidia kullanıcılarının yine de performans avantajı yüzünden dlss tercih etmesi lazım ama amd’nin bile kendi kartlarında fsr2 için performans olarak geride kalması ilginç. bu nesilde nvidia tercih etmem doğru olmuş.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

oyunda dlss seçeneklere eklenmemişse işte. mesela en son geçen ay ac valhalla'ya fsr1 eklemişler, (bayağı kötü) herhalde dlss eklemezler ama fsr2'ye terfi ettirirlerse onu kullanılır yani, ihtiyacı var o oyunun da bayağı ağır. dlss nvidia only olduğundan zaman ilerledikçe yaygınlaşması zorlaşabilir. şu anda pc pazar payı ileride olsa da konsollara amd hükmediyor, konsol portlarında direkt fsr ile gelebilir oyunlar yani. nvidia da kesin bunu farkedip yukarıda bahsettiğim o streamline olayını getirdi intel'i de dahil eden. geliştiriciler fazla zaman kaybetmeden bu çözümleri ayrı ayrı ekleyebilirse ve güncelleyebilirse şu anda en önemli kısım o aslında.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

İyide DLSS in hardware , FSR 'in software bir teknoloji oluşuna bakarsak, oyunlar getirse de DLSS den faydalanmanın tek yolu yeni nesil NVIDIA kartlardan geçiyor. FSR'ın pazara hükmetme avantajı daha yüksek, performansı da kötü değil Native'e göre. Ayrıca Nvidia dahil eski seri kartlarda da çalışma durumu var.

Sırf ekran kartı yetersiz diye isteyip de oynayamadığı oyunlar olan binlerce oyuncu var. FSR/DLSS en çok onların işine yarayacak bir teknoloji. Yani bir yapımcı olarak daha fazla kitleye ulaşacaksam/satış yapacaksam neden DLSS i tercih edeyim ki. FSR nasılsa her kartta çalışıyor. Oyun yapımcıları tarafından da daha çok tercih edilmesi normal bu durumda.

Sadece Nvidia'nın anlaşmalı olduğu oyunlarda DLSS göreceğiz gibi geliyor bana.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ilk bakışta fsr2 çok iyi görünüyordu ss’lerde ama yukarıdaki videoda maalesef daha çok yolu olduğu görünüyor. hareketlenince görülür sıkıntı var. öte yandan gelecek nesil amd gpu’ların ai talimatları işleyebileceği ve bunun fsr3 için kullanılabileceği yönünde söylentiler çıktı en son:

https://wccftech.com/amd-fsr-3-0-gfx11-rdna-3-gpus-hardware-acceleration-wmma-instructions/?beta=1

eğer durum böyleyse amd de dlss gibi ai destekli ve hatta donanım gereksinimi olan bir yöne gidebilir fsr için.

xess de var yolda, onu da görsek iyi olacak. üç şirket tek teknolojide birleşebilse en iyisi olur ama böyle ayrı gidecek herhalde bir süre.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...