Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Audiophile'lığa giriş ve gerekli ekipmanın temini


Kojiroh

Öne çıkan mesajlar

Bu hifi manyakligi nedirki? DAC'lara falan paralar gömuyosunuz, studyo monitöru ayarinda hoparlörler aliyosunuz falan, hani duzgun bi akustik ortam olmadan tam anlamiyla performans alinabilecek aletler de degil. Yuksek volume ve sesin karakterinin degisimi disinda. Hobi olarak para gömmeyi anlarim tabi de, sirf muzik ve oyun icin bukadar para gömuluyosa, muzik icin en basinda bi akustik duzenleme yapin odaniza 150-200 liraya. O akustik ortam olmadan nekadar kaliteli muzik dinlerseniz, hangi monitörle dinlerseniz dinleyin egitimsiz insan kulagi o farki volume ve "aboo bass" kafasi disinda anlayamaz hani..

Ayni sey dac'ler icinde gecerli. Yaptiginiz seyin farkinda olmadan bi dac almanin hic bi anlami yok hani. Ses kartlarida öyle, "almisken en iyisi olsun" diye bi kafa yok hani. Kayit icin kullanacaksan, sistemine göre hangisi en uyumluysa, neye ihtiyacin varsa ona göre secersin. En buyuk etkenlerden biri uzerindeki preamp'lerin kalitesi olur, icindeki dac'in kalitesi olur. Oda dinlenen muzigin kalitesini zaten degistirmez..

Bide studyoda yapilan butun kayitlar, ubersonik dac'lerden, compressorlerden vsden bilmemneden gecip master edilip elimize geciyo. Baska bi dac'ten gecirip karakterini degistirerek dinlemenin anlamini cözebilmis degilim. Hobi olarak guzel tabi, kulaklik vs tavsiyeleri de, sonra burdan görup özenip 10m2lik odaya 8" lik monitörler dacler falan bence biraz gereksiz sanki..
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Esh said:

abi nasıl yani?

sen plak mı dinliyosun?


Yav yazdigimla ne alakasi varki?

GERGE said:

Benim bu isle ilgim kulaklik, kulaklik amifisi ve portable dac seviyesinde. Notebook kullaninca hepsi de anlamli oluyor. Asil parayi kulaklik icin harciyorum ama DAC kaliteyi bariz degistiriyor.


Seni esh'i kharon'u falan ayri tutuyorum yazdigimdan, yaptiginiz seyin farkinda oldugunu gözönune alarak. Netekim egitimsiz kulak icin konusuyorum ben. Bariz degistiriyo illaki ama 320kbps mp3/aac hatta loseless falan dinledigin icin herseyi sen bariz duyuyosun. Bunu siradan bi kulak anlayamazki? Bide bunun disinda, bazen dac ile kaliteyi yukselttigini dusunuyosun belki ama, muzigin aslen yapildigi studyoda bile belki okadar kastirip yapmamis oluyolar masterlari, mixleri falan ;) Sinyali dac'tan gecirince sadece o dac'in karakteriyle dinlemis oluyosun yani, kaliteyi super yukseltmis olmuyosun, anlatmaya calistigim sey bu.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

teorik olarak her dijital medya kulaklığa ya da hoparlöre gelmeden önce analog sinyale dönüştürülmek zorunda.

Bunu yapan çük kadar çip de var, 1001 tane op amp içeren devre de var.

AC97 ile döndürülen sinyal ile Cirrus Logic CS5381 in dönüştürdüğü sinyal arasında cok ciddi fark var. bunu bizzat tecrübe ettim.

STX in DAC ı da şu 20$ lık cip sdf
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Selam,

Bu biraz ekolayzır kullanımı gibi. Kimse ayarları 0 değerinde tutmaz veya onu kapatıp olduğu gibi dinlemez. Hoşuna giden, daha fazla tat aldığı şekilde üstünde oynar. Bence bu da bir miktar buna benziyor.

FLAC çekiyorum evde dinlemek için. Denon stereo anfim bilgisayara bağlı. Hoparlörlerim iyi bir şey değiller ama evde 2 tane ufak gerekçem var :P Onboard ses kartı vs add-on kart kalite açısından her türlü kulağın fark edeceği bir değişim sunar kanısındayım. Windows 7 maalesef Live karta destek vermediği için onboard ile sınırlıyım. Çocuklar büyüdüğünde, speaker domelarına parmak atma yaşları geçtiğinde onları da değiştireceğim. Ama şu aşamada Xonar STX almak mevcut ekipmandan daha fazla yararlanabilmem açısından gerekli diye düşünüyorum. Ben anfinin pure direct modunu kullanıyorum, sese müdahale etmeyi sevmiyorum mesela :) Çünkü o kadar kaliteli bir kulağım olmadığı kanısındayım :D

Saygılar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Peki eğitimli kulak nedir, yani müzisyenler mi en eğitimli kulaklar gerçek enstrümanlarla en çok vakit geçirip en doğru sesleri ayırt etmeyi bilenler onlar olmalı sonuçta.

Yani sormak istediğim işin mühendislik kısmıyla mi ilgilenen yani ses teknik bölümüyle mi ilgilenen eğitimli kulak ? yoksa Müzisyen adam mı eğitimli kulak ?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

reampage said:

Peki eğitimli kulak nedir, yani müzisyenler mi en eğitimli kulaklar gerçek enstrümanlarla en çok vakit geçirip en doğru sesleri ayırt etmeyi bilenler onlar olmalı sonuçta.

Yani sormak istediğim işin mühendislik kısmıyla mi ilgilenen yani ses teknik bölümüyle mi ilgilenen eğitimli kulak ? yoksa Müzisyen adam mı eğitimli kulak ?


Bunda biraz Gifted perk'ünün önemi var elbette. Yani kimi adama istediğin kadar müzik dinlet, yine de sonuç alamazsın ama temel anlamda bilinçlilik önemli bence. Bunun için de arkada zıvıldayan bir müzik yerine çalan şeye kulak kabartmak lazım. Yani "şu işi yapayım arada da çalan çalsın" yaklaşımı yerine "oturup müzik dinleyeyim" algısıyla müzik dinlemeye çalışmak işin büyük bir kısmını teşkil ediyor.

Ses teknik bölümüyle ilgili teknik bir yorum yapmayacağım ama müziğin şahsen teknik gerektiren bir şey olduğunu da düşünmüyorum, aynı şekilde müzik dinleme güdüsünün ve bunun getirisi olan "iyi dinleyici" olma halinin. Bu müziği ne kadar sevdiğinle alakalı tamamen ve duygusal bir tarafı var, kulaklarının yaşadığı o evrim de verdiğin duyguyla alakalı diye düşünüyorum.

Ben 7 yaşında keman çalmaya başladım, uzun süre keman çaldım. Hani harflerden önce nota öğrendim desem yeridir ama şu an bir şarkı dinlerken çok iyi nota okuma halinden ziyade (ki hiç nota okuyamıyorum, zira okumaya odaklanmaya odaklanmaya unuttum) enstrümanları ayırt etmeye ve hepsinin "anlattıklarını" dinlemeye çalışıyorum.

Benim için iyi bir müzik deneyimi bu yüzden bir kaç fazlı oluyor; teker teker enstrümanları dinliyorsun bir kaç sefer, sonra o anlatılanı harmanlamak için bir bütünü dinliyorsun. Ve işte o da büyülü bir hale sokuyor müzik dinleme halini, arkada çalsın dursun halinden çok. Bu yüzden de işte o ufak tefek farklar muhakkak ki fark ediyor.

İşin Audiophile'lık kısmı çok teknik bir konu, altın kablosu amfinin electrical değerleri falan hiç anlamıyorum ama o en ufak farkın çok büyük duygu dalgalanmalarına yol açtığına binlerce kez şahit oldum.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Ya benim anlamak istediğim konu eğitimli kulak eğitimsiz kulak farkının bu tip kimisi için para tuzağı kimisi için de eğlendirici bir unsur olan, hi-tech müzik ekipmanlarını kullanırken nasıl ortaya çıktığı.

Tamam sonuçta evet müzikle hiç ilgilenmemiş adam yada daha önce hep standart ekipmanlarla müzik dinlemiş kişiler belki bu tarz şeyleri aramaz ama bir kez kaliteli bir ekipmanla müzik dinleyen adam neden daha iyi olanı aramasın.

Kaliteli yemek yemek için gurmemi olmak gerekli illa.

Korax arkadaş bu işleri hobi olarak anlarım ama siz kulağı eğitimsiz kişiler için sadece elektronik eşya hobisinden öteye gidemez olduğunu söylemiş.

Yani müzik(ses) kalitesi tamamen matemtiksel değerleri olan hiçbir şekilde yoruma bağlı olmayan bir unsur mu ? Siz yemek yediğiniz zaman içinde ne olduğunu merak edersiniz ama bilemzsiniz gurme yada degustatör yada işin bilirkişisi değilseniz belki.

Ya şunu bilen biri açıklasın müziğin kalitesinin bir damak tadı var mı yokmu. Damak tadı derken kişiye göre değişen yorum farkı olarak dedim.

Yani konu müzik olunca duyman gereken şeyleri mi duyup duymadığını mı yorumlarsın yoksa duyduktan sonra duyduğun şeyleri mi yorumlaman gerekli ?.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Esh said:

teorik olarak her dijital medya kulaklığa ya da hoparlöre gelmeden önce analog sinyale dönüştürülmek zorunda.

Bunu yapan çük kadar çip de var, 1001 tane op amp içeren devre de var.



Abi anlamadin sen hala benim dedigimi sanirsam, teorik olarak öyle oldugunu bende biliyorum, ama pratikte is cok baska. Egitimli kulakla kastettigimde bu zaten. Sinyal farkini sen,ben teknik bilgiye sahip oldugumuz icin biliyoruz. Sinyalin yukseklik olarakmi, kalite olarakmi, guc olarakmi, sound olarakmi farkli oldugunu yani ne acidan farkli oldugunu da biliyoruz, eyvallah. Ama bunu egitimsiz bi kulak biliyomu? Sadece "1000 lira verdim olm ben dac'e aporlörlere, -ee ne ise yariyo? -kaliteyi 2800 kat arttiriyo" diyebilmek icinmi aliyo yoksa? Yani egitimsiz bi kulak bile olsa isin teknik kismini bilmeden bukadar dac'ler studyo monitörleri falan bayilmamak lazim diyorum ben.

Benim egitimli/egitimsiz kulakla deginmeye calistigim seyi sorieno cok guzel aciklamis. Muzisyen ya da muzige yetenegi olan birisinin duyumunu aciklamis tam olarak. Isin teknik kismiyla ilgili birisi icin olay daha baska. Ikisinede sahip olan adam icin baska.

paramecium said:

Bu biraz ekolayzır kullanımı gibi. Kimse ayarları 0 değerinde tutmaz veya onu kapatıp olduğu gibi dinlemez. Hoşuna giden, daha fazla tat aldığı şekilde üstünde oynar. Bence bu da bir miktar buna benziyor.


Aslinda evet, kismen böyle demeye calistigim sey. Enazindan hangi ekipmani ne icin aldigina bagli. Ama ayni zamanda deginmeye calistigim sey su ki, isin profesyonel kisminda alinan o studyo monitörleri vs. flat bi sound duyabilmek icin tasarlaniyo(her nekadar hepsinin kendine göre ayri karakteride olsa). Ki bi parcanin mixi masteri profesyonel bi sekilde yapilirken, multimedia hoparlörlerinde nasil duyulacagini da test ederek en iyi sekilde yapiliyo zaten. Ustune extradan eq'suyla vs. oynamanin bence hic bi mantigi yok. Yani dinledigin muziklerin eqsunu, soundunu "bilincsizce" degistirince daha kaliteli muzik dinlemis olmuyosun. Sadece gereksizce para bayilmis oluyosun.

Ha ama mesela gerge gibi gidip soundun karakterini özellikle degistirmek icin atiyorum lambali bi alet alip soundu vintage olarak dinlemeyi seviyosan ozaman olay bambaska.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • Genel Yönetici
Dijital muzikte is neredeyse tamemen teknik. PCM2702 ile Angela Gheorghiu dinliyorum su anda, sesi kaliteli yapan Hifiman ve Philips'in yetenekli muhendisleri; Gheorghiu'nin inanilmaz sesi ve Bizet'in dahiligi olsa da muzigi asil mukemmel yapan, sirf ses uzerine bir kalite yorumu getireceksen buyuk oranda teknik olay. Muzigin kalitesi ve sesin kalitesi farkli kavramlar. Eger ses yeterince net ve iyi analoga cevrilmis olmazsa nasil dinlersen dinle fark etmez. Duyamadigin seyin duygusu olmaz. Duydugun seyin analoga cevrilme performansini yorumlarsin dijital muzikte.

Yani ses iyi render edilmedigi surece duzgun duyamazsin, bir oyundaki olmayan detayi gormeye celismak gibi bu. Kulagin egitimi o kadar onemli degil kulak sorunlu olmadigi surece. Flac ile 192 mp3 arasindaki farki anlayamayanlar da var ama ikisinde de ortalama donanim kullanildiginda. Youtube'dan muzik dinleyip ayni diyen bile var.

Muzigin damak tadi var tabii, ses kalitesinin de var; ama bunlar sesin kalitesini degistirmez bence. Kaliteli ama tercihim degil bu tarz diyebilir dinleyici, bu kalitelisiz degil. Kulagin egitimi burada geliyor iste, egitimsiz adam begenmedigini bu kalitesiz diye atabilir.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Koraxın dediğinin mantığı aslında high-tech her alet için geçerli teknoloji için geçerli bir mantık. Sadece ses için değil Cep telefonu içinde geçerli fotoğraf makinesi vs vs.

Kullanmıcağın yada ne olduğunu bile bilmeyeceğin elektronik eşyalar misal bir kere 3D izlememiş ama en pahalı 3D'si olan TVyi koştura koştura almak gibi.

İşin teknik bilgisine erişince bu tarz bir aletin zaten işine yarayıp yaramayacığının farkındalığınıda o eğitim sürecinde kazanmış oluyorsun.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

reampage said:

Ya benim anlamak istediğim konu eğitimli kulak eğitimsiz kulak farkının bu tip kimisi için para tuzağı kimisi için de eğlendirici bir unsur olan, hi-tech müzik ekipmanlarını kullanırken nasıl ortaya çıktığı.

Tamam sonuçta evet müzikle hiç ilgilenmemiş adam yada daha önce hep standart ekipmanlarla müzik dinlemiş kişiler belki bu tarz şeyleri aramaz ama bir kez kaliteli bir ekipmanla müzik dinleyen adam neden daha iyi olanı aramasın.

Kaliteli yemek yemek için gurmemi olmak gerekli illa.

Korax arkadaş bu işleri hobi olarak anlarım ama siz kulağı eğitimsiz kişiler için sadece elektronik eşya hobisinden öteye gidemez olduğunu söylemiş.

Yani müzik(ses) kalitesi tamamen matemtiksel değerleri olan hiçbir şekilde yoruma bağlı olmayan bir unsur mu ? Siz yemek yediğiniz zaman içinde ne olduğunu merak edersiniz ama bilemzsiniz gurme yada degustatör yada işin bilirkişisi değilseniz belki.

Ya şunu bilen biri açıklasın müziğin kalitesinin bir damak tadı var mı yokmu. Damak tadı derken kişiye göre değişen yorum farkı olarak dedim.

Yani konu müzik olunca duyman gereken şeyleri mi duyup duymadığını mı yorumlarsın yoksa duyduktan sonra duyduğun şeyleri mi yorumlaman gerekli ?.


Hi'tech muzik ekipmanlarini ne icin kullanmak istedigine bagli bu biraz. Amac ne? Kaliteli muzik dinlemekse iyice arastirmak lazim. Muzikle ugrasiyosan, neyi nasil duymak istedigini az cok bilirsin zaten, ona göre bi alet alirsin. Yani dedigim seyde bu evet, neye yaradigini tam olarak bilmeden, pahali oldugu icin ve "iste budur, almisken iyisi olsun" kafasiyla is yapilmasina tepkim.

Kaliteli muzik ile kaliteli ses ayri seyler. Kaliteli yemek yemekle, kaliteli muzik dinlemenin arasinda baya bi fark var bide. Herkes kitaptan okuyup, kursuna gidip asci olabiliyo mesela. Ama kaliteli muzisyen olabilmek icin hem dogustan yetenek gerekiyo hemde buyuk bi birikim. Kaliteli muzigin ne oldugunu net söylemenin imkani yok, cunku olay o kisimda sadece kisisel renkler ve zevklere kalmis, tartisilmasi anlamsiz. Netekim kaliteli yemegi teknik bilgi olmadanda bilebilirsin.

Sesin(sinyalin) kalitesi matematiksel degerleri olan ve pek yoruma bagli olmayan bir unsur evet. Netekim sesin kalitesi degil ama "karakteri" yoruma acik bi unsur. Isin bu noktasinda da biraz zevk renk meselesi. Her tonmaister parcayi ayni sekilde mixlemez mesela, kendi sevdigi sekilde, muzikal birikimine göre tonlar. Veyahut standartlasmis seyler vardir, parca popsa ayri, rocksa ayri setup kullanir atiyorum. Baska bi tonmaister tam tersini yapar vs.

Bi parcayi full teknik bilgiyle ve muzikal bilgi/birikimle dinlersen, parcadaki butun ensturmanlari, ensturmanlar uzerindeki efektleri, yapilan mixi, masteringi, ensturmanlarin nasil tonlandigini,panlandigini, parcanin genel soundunun nasil bi karakteri oldugunu vs. herseyi duyarsin, kafada cözumlersin ayni anda.

Sadece muzisyen olarak teknik bilgin olmadan dinlediginde, oturup muzikal olarak yorumlarsin. Ensturmanlari ayirt edersin, mixini yuzeysel bi sekilde cözumlersin. Teknik bilgin, birikimin yoksa bunun ötesine gecemezsin.

Parcayi sadece donanimhaber kafasi teknik bilgiyle elektrikci gibi dinlersen(isin produksiyon kismi disinda), soundunun falaninin disinda sinyalin yuksekliginin, dac'in degerlerini, volume'u göz önune alarak, verdigin paranin hakkini aldigini dusunerek, kaliteli olarak dinlersin, bilincli olarak diyemicem.

Parcayi hic bi teknik ve muzikal bilgin olmadan dinlediginde kismini Sorieno guzel aciklamis tekrar deginirsek; sifir teknik bilgiyle buna kalkistiginda "bak baslar nasil ust kata vuruyo duyyonmu?" diyerekten kaliteli sound aldigini sanabilirsin. Veyahut cok para verdigini göz önune alarak, ne yaptigini anlamadan kaliteli oldugunu sanaraktan. Anlatmaya calistigim sey bu.

Yani mesela cuk kadar odaya 8"lik yuksek guclu bi monitör alirsan, hangi dac'i kullanirsan kullan, temiz kaliteli sesin disinda ugultudan baska bisey duymazsin muhtemelen. Yada okadar ekipman alip 128kpbs mp3 dinliyosan yine buyuk bi fark göremezsin. Ya demek istedigim sey, su isi bilincli yapmak lazim, illa muthis muzisyen olmaya gerek yok. "2348 tl verdim panpa, kaliteye bak, farka bak" demek icin dac'ler studyo monitörleri falan görgusuzlukten baska bisi degil.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Evet teşekkür ederim cevap için. Ses kartı olarak kendime doğru seçimi yapmışım ama tahmin ettiğim gibi kulaklık seçimim tamamen marketing trap.

artık ilgili forumları inceleyip tekrar bi seçim yapmak gerek bu işlerde hafifte olsa sesin kulağımıza ne gibi işlemlerden sonra ulaştığını bilmek lazımmış kulaktan dolma şu kulaklık iyi dendiği zaman hiç olmazsa ohm nedir felan o tarz detayları incelemekte fayda var eyv tekra.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...