Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Imperator: Rome


Komutan

Öne çıkan mesajlar

ben bu oyunu iyi ki bekletmişim cicero'ya kadar, ilk bununla oynadım ve eski yazılanlara bakınca diyorum ucuz atlatmışım. son yamalı hali inanılmaz sardı beni, outer worlds'ü filan açmadım bir haftadır. önceki eu rome'a kıyasla 100 kat daha iyi bir oyun olmuş kesinlikle. pop sistemi her paradox oyununa lazım, ülkelere çok iyi organik bir gelişim ve değişim imkanı veriyor. karakter sistemi de bir ck2 olmasa da gene daha başarılı, gerçi daha üstüne gidilmesi lazım. kurtarmışlar bu oyunu gördüğüm kadarıyla yamalarla.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • 4 hafta sonra ...
  • 2 hafta sonra ...

son 1.3.2 yamasıyla çok iyi olmuş oyunun savaşları. ordulara yemek lojistiği sistemi geldi, supply train ekleyip attirition yemek yerine yemek yiyorlar. ilk defa bir paradox oyununda gerçek büyük meydan savaşları yapılabilir hale gelmiş. aman kasaba köy supply limit geçtim mi derdini bitirmişler çok şükür. inşallah diğer paradox oyunlarında da görürüz bunu çünkü 20 yıldır şu kısır döngüyü aşamamışlardı. gerçek cannae, thermopylae yapılabilir hale gelmiş. 15k vs 15k mahalle savaşı bitmiş. ben sırf attrition yememek için 10 tane lejyona bölmüştüm, deli gibi komutan maaşları çökertiyordu ülkeyi.

favored family'leri de iyice azaltmışlar, düzinelercesiyle değil, birkaç taneyle uğraşılıyor. oyunu iyi ki almışım geçen hafta, haketmişler. eski eu rome'dan 10 kat iyi.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Oyunun çıkması gereken hali buydu aslında ama Johan'ın mana sevdasına kurban gitti.

Sonradan hatasından dönse bile adam artık yaşlanmış yeni nesil ne istiyor ne bekliyor pek anlayamıyor herhalde veya forumda yazanları vocal minority olarak gördügünden pek umursamadı sonra steamde millet bombalayınca aklı başına geldi.

Neyse ki Jake eu4 ün game directorlıgını bırakıp gidince yerine Johan'ı kaydırdılar böylelikle Johan'dan kurtulmuş olduk. Bu sebeple çok umutluyum imperatorun geleceğinden.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • 1 yıl sonra ...

Bugün gelen patch ile oyun epey iyi bir hale geldi.

Spoiler

 

###################
# Free Features
###################

UI: Entirely redesigned UI with a new visual style

UI: Added nested tooltip and game-concept support

Inventions: Technology advances now provide 1 Innovation per level

Inventions: Spend innovations in new branching trees to specialize your civilization

Inventions: Numerous augmentations to existing mechanics, government interactions, and unit abilities can be unlocked through the invention tree

Military: Raise Levies from your integrated pops in times of war

Military: Form standing Legions, appoint Legates and Tribunes, and track their accomplishments

Military: New Engineer unit type which aids in river crossings, sieges, and paving roads

Military: Combat Width is now dynamic and based on terrain

Military: 9 new unique 3D unit models for Legions

Military: Military traditions now displayed in tree structure

Military: Military tradition groups now unlockable based on integrated cultures [If enough integrated pops are present, theoretically any military tradition group can be acquired]

Military: New Legacy of Alexander wargoal for successor kingdoms, in which the ownership of conquered territory is flipped immediately [as in civil wars]

Military: Occupying a province’s and forts capital now occupies the entire province, removing need for carpet sieges

Buildings: Ports can now be built in any coastal territory

Buildings: Ports now come in tiers, with higher tiers able to build larger ships

Buildings: Buildings can now be limited to a specific cap

Buildings: Buildings now contribute to civilization level in territories

Buildings: Various buildings are now unlocked by invention trees

Buildings: All buildings rebalanced, including larger effects, rebalanced prices, and AI weighting - see below for detail

Trade: Individual Provinces can now be set to automatically (but slowly) seek goods to import

Character Interactions: Added Support Pretender, boosting the powerbase of a chosen pretender in any foreign monarchy [old succession crisis interaction renamed to Intervene in Crisis]

Character Interactions: Added Espionage, unlocked by invention, allows visibility of foreign manpower and treasury counts [now hidden by default] with events for sabotage and more


###################
# Expansion Features
###################

Great Wonder designer has been added, enabling customized wonders to be constructed

New Great Wonder modifier tiers can be unlocked in invention trees

18 new Diadochi Mission trees have been added, covering Thrace, the Antigonid Kingdom, Egypt, Macedon, and the Seleukid Empire

24 Honors and Dishonors can be earned by Legions distinguishing or disgracing themselves with their actions

13 new Deities have been added - hail Sobek

29 new Treasures can now be acquired

League City subject type added, acquired through the invention tree system

Alexander’s Panoply and Anthologia Philosophike treasure decisions have been added, allowing you to consolidate the effects of multiple smaller treasures

3 new music tracks with a focus on war and battle


###################
# Gamebalance
###################

# Economy

Manpower pools now regenerate faster, but only store 12 years-worth of manpower

Freemen and tribesmen now provide increased manpower

Most sources of tax income have been reduced

Population output in all territories is now reduced by 30%

Settlements now have 50% reduced ship building speed and a 15% malus to pop output, from 25%

Tributaries now have their tribute removed from their resources instead of just adding to the overlord

Build Road cost is reduced by Engineer cohorts

Food production now possible without surplus

Added an additional integrated culture for Antigonids, to give them a bit more fighting power

Governors now receive a standard wage of 0.2% of national income in addition to the provincial wage

Governor’s standard wages increased by 100% when their levy is raised

Low Fort Maintenance now reduces fort maintenance by 15% from 25%

#Buildings Rework City Details:

Granary: 100 gold, +200 Provincial Food Capacity, +2% Civilization Level

Library: 100 gold, +5% Research Points, +2.5% Conversion Speed, +2% Civilization Level

Marketplace: 100 gold, +2.5% Base Trade Routes, +2.5% Assimilation Speed, +2% Civilization Level

Training Camp: 100 gold, +10% Manpower, +2% Civilization Level

Tax Office: 100 gold, +10% Tax, +2% Civilization Level

Academy: 150 gold, 3 per city, +4% Noble Happiness, +5% Noble Desired Ratio, +0.01% Monthly Civilization Change, +3% Civilization Level

Court of Law: 150 gold, 3 per city, +6% Citizen Happiness, +10% Citizen Desired Ratio, +0.01 Territory Provincial Loyalty, +3% Civilization Level

Forum: 150 gold, 3 per city, +6% Freeman Happiness, +10% Freeman Desired Ratio, +2.5% Monthly Food, +3% Civilization Level

Mill: 150 gold, 3 per city, +6% Slave Happiness, +6% Slave Output, +10% Slave Desired Ratio, +3% Civilization Level

Aqueduct: 150 gold, +4 Population Capacity

Earthworks: 150 gold, 1 per city, +25% Fort Defense, -10% Population Output, +1 Hostile Attrition, -3 Combat Width

Theater: 300 gold, 1 per city, +10% Integrated Culture Happiness, +2 Pop Assimilation Speed, +0.05 Provincial Loyalty, +5% Civilization Level

Temple: 300 gold, 1 per city, +10% State Religion Happiness, +2 Pop Conversion Speed, +0.05 Provincial Loyalty, +5% Civilization Level

Foundry: 300 gold, 1 per city, -4 Slaves for Surplus, +10% Population Output, +50% Starting Experience, +5% Civilization Level

#Buildings Rework Settlement Details:

Barracks: 200 gold, +20% Manpower, -25% Migration Speed, +8% Freeman Happiness, +15% Freeman Desired Ratio, +5% Civilization Level

Mine: 200 gold, -5 Slaves for Surplus, -25% Migration Speed, +5% Civilization Level

Tribal Settlement: 200 gold, +10% Population Capacity Modifier, -2.5% Citizen Desired Ratio, +30% Tribesman Output, +8% Tribesman Happiness

Slave Estate: 200 gold, -25% Migration Speed, +50% Monthly Food Modifier, +30% Slave Output, +5% Civilization Level

Farming Settlement: 200 gold, -5 Slave for Surplus, -25% Migration Speed, +50% Monthly Food Modifier, +5% Civilization Level

Provincial Legation: 200 gold, +75% Migration Speed, +15% Assimilation Speed

#Buildings Rework Shared Details:

Fortress: 150 gold, -5% Manpower, +1 Fort Level, +5% Fort Defensive, +1% Civilization Level

Port: 150 gold, +1 Population Capacity, +15% Ship Recruit Speed, +0.1 Migration Attraction, +0.1 Migration Speed

#Population

Population growth speed and capacity now scale with civilization value, and are increased less by external sources

Tribesmen now consume less food

Population migration speed reduced significantly, with the exception of tribesmen

All settlement buildings now reduce migration speed from their territory by an additional 25% (bringing it to -100%: this will now effectively remove migration unless there are extenuating circumstances such as occupation/famine/unrest)

#Technology

Civic technology now grants 1% population capacity and 1% global food per level

Civic technology no longer grants Commerce Income

Oratory technology now grants 0.5% global civilization value per level, from 2%

Religious technology now grants 2% Omen power per level, from 2.5%

# Governments

Monarchies can choose a primary heir from the pretenders with the Anoint button, with positive and negative event consequences possible

Added rare event for large unstable AI tribes to splinter into subjects and free states

Added Elective Monarchy government type

Improved republic agenda selection logic

Rebalanced ‘Senatorial Chambers’ harsh happiness modifier in tribal reform mission

# Religion

Added Hellenic deities Dioskourai (Greek) and Castores (Roman)

Treasures can now be individually removed from non-pantheon Holy Sites as well

# Units

All cultures or culture groups now have a levy template, indicating which unit types their poptypes will raise. This should result in geographically appropriate levied armies

Levies are now raised from integrated culture pops in governorships

If a governorship is incapable of supporting raised levied units; the associated units will begin taking attrition until they are removed

Levies no longer have a maintenance cost - instead their pops cease producing base resources while raised

Regular unit (legion) maintenance increased significantly

Mercenary maintenance cost reduced to 150% of base

Military experience is acquired when disbanding experienced levies

Levies may not be disbanded during war

Powerbase from loyal veterans reduced significantly

Loyal levied units now grant loyal veterans to their governor when disbanded

Strategic trade goods have no bearing on levy composition, we now assume that cultures bring their horses/elephants with them.

Strategic trade goods are now required to be present in a governorship/region in order to recruit units of the linked type in a legion.

# War & Peace

Woo General interaction now transfers foreign legates

Triumphs may now only be held for generals who have won sufficiently large battles

A provincial Fortress limit has been added which will incur costs when exceeded

All countries with Pirate Heritage now have access to the Slave Raid naval ability

Forced March unit ability is now unlocked in the Martial invention tree

Carpet Siege unit mission added, replacing Fight Rebels, useful in civil and Diadochi wars

Being at Peace once again reduces War Exhaustion (by 0.08pm) to counterbalance new sources of War Exhaustion gain (levies and great conquest wars)

#Characters

Brave trait no longer reduces loyalty

# Other

Happiness for Same Culture modifier significantly increased for top rank nations

Tyranny now reduces character loyalty by 15% less

Colonization now requires 8 pops in a neighboring territory, from 10

Reworked all modifier durations to be at least 1 year

Reworked costs for event options

Vassal Integration costs (per pop) reduced by approximately 20%

Global monthly state loyalty malus removed from nation rank

Non-dominant primary culture territories now have +2 slaves required per trade good produced


###################
# AI
###################

# Diplomacy

AI now less willing to join defensive leagues far away

AI now has a default willingness to grant military access [as opposed to the previous default unwillingness]

AI significantly better at economic diplomacy: integrating subjects, improving opinion through gifts, and insulting potential war opponents

# Economy

AI now significantly more careful about exceeding budgetary restrictions

AI better at handling integrated cultures, and removing integrated cultures that are no longer economically sound

# War

AI nations with republic or monarchy government types will be far less likely to expand into tribal territory without a pre-existing claim. *Note: this behaviour is not an absolute rule*

Antagonist AI is now appropriately horrifying

# Other

AI will no longer be blocked in their missions by complex tasks

AI will now change missions after 60 years following the same one


###################
# Interface
###################

# Mapmodes

Removed the river Region/Area names to clear up the associated mapmodes

# Tooltips

Game Concepts and tooltips added to explain major mechanics

# Unit Models

Each culture group now has a seperate Levy and Legion model

# Other

Available casus bellis are now displayed in the diplomacy view

Characters can now be searched by textbox across all countries

Cohort information breakdown moved to the Ledger

Sacrifice button localization no longer fails to account for non-pantheonic religions

Loading quotes revised and expanded with more high-quality doom and sass from the past!

 

 

Komutan tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

5 saat önce, Law dedi ki:

Şu haliyle bile bayık akşam biraz denedim. Oyunu 14 tl ye çekmişler :). UI daha iyi olmuş ama hakkını vermek lazım.

Ben de denedim bı 5-6 saat, kartacayla oynadım

Beni de açmadı.

Mekanikler hep...sanal, abstract . Ve bir sürü keyfi gelen sınırlandırma vs var.

Aile karakter ve politia siyaset çok sığ.

Benzer sorunlar eu4te de var, ama eu4 serinin 3. Oyunu artık kendimizi ikna ettik, stability vs gibi soyut olgulara.

Ama eu4 imparatordan çok daha kapsamlı ve eğlenceli bir oyun. Niye imparator oynuyayim? 

Daha dlc çıkarmaya devam ama oyun 1-2 değil çok daha fazla doç yahut contente ihtiyacı var, o zamana kadar da ck3e DLC fln çıkar, bu oyun arada derede kaldı ve silinip gidecek bence

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

eu4 braindead ai yüzünden oynanmaz halde ilk 200 yıldan sonra, player snowball oluyor province developments yüzünden. monarch point sistemi paradox'un yaptığı en kötü mekanik. o kötülük öyle bir malus ki, eu4'e kaç kere döndüysem her defasında 1600'lere gelince bıraktım tekrar oyunu. herşeyi geliştirdiler ama o zehir böyle asbestle inşa edilmiş bina gibi, gene zehirliyor içeriden. bir de combatı hala açık ara en kötü ve sığ.

bunda değişik oyunlardan aldıkları konseptleri onlardaki kadar derin değil ama kötü denecek kısmı pek kalmadı. "niye oynayayım" sorusunun cevabı da tarihin o kısmına olan ilgiden ötürü. "oyun oynama" olarak yaklaşılırsa zaten olay başka. o zaman gidip stellaris filan oynanabilir bunlar yerine.

Sam tarafından düzenlendi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Gizli gizli ai develop etmedilerki, aynı snowball durumu bu oyunda da yaşanacak. Biraz büyüdüğünde iç politikayı idare etmek de kolay, ckda olduğu gibi suboptimal adamları mevkiye koymayı göze alırsan np, full stabil takıyorsun

bu iç politika olayına ağır bı girmeleri lazim, dönemi seviyorum evet ama oyun dönemi iyi yansitiyor diyemem, misal Roma ile oynarken eş konsül var ama ne işe yarıyor ne yapıyor hiç belli değil, biz diğer konsülü mü yönetiyoruz, Romayı mi yönetiyoruz, o da tam belli değil, immerse olması zor.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

hayır province development eu4 harici oyunlarda olmadığı için aynı sorun mevcut değil, hepsini oynadım. bir tek eu4’te o sorun var. açıkladığım gibi ai ile ilgili değil, gerizekalı monarch point sistemi ile ilgili. aynı puanları HERŞEY için kullanınca saçmalıyor sistem, insan dişini sıkarak snowballuyor. sistemin hatası çünkü bir koyup on alma mantığını güderken oyuncu devamlı sıkıntıda, ileride geri ödemesi ama o geri ödeme başlayınca oyuncu uzaya çıkıyor.  ya da böyle sadece günü kurtarma kafasıyla oynaması lazım ai gibi.

bu rome da ben almadan önce defetmiş işte monarch point sistemini neyse ki, o gudubet sanırım johan’dan çıkma, o oyunun yönetimini bırakınca fırlatıp attılar. eu4 hala sürünüyor.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

1 saat önce, DoGMeaT dedi ki:

Ben de denedim bı 5-6 saat, kartacayla oynadım

Beni de açmadı.

Mekanikler hep...sanal, abstract . Ve bir sürü keyfi gelen sınırlandırma vs var.

Aile karakter ve politia siyaset çok sığ.

Benzer sorunlar eu4te de var, ama eu4 serinin 3. Oyunu artık kendimizi ikna ettik, stability vs gibi soyut olgulara.

Ama eu4 imparatordan çok daha kapsamlı ve eğlenceli bir oyun. Niye imparator oynuyayim? 

Daha dlc çıkarmaya devam ama oyun 1-2 değil çok daha fazla doç yahut contente ihtiyacı var, o zamana kadar da ck3e DLC fln çıkar, bu oyun arada derede kaldı ve silinip gidecek bence

EU4 bunun yanında başyapıt. Aynen EU4 varken bunu neden oynayayım diyor insan.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Eu4un dönemi romadan yahut ortaçağ dan daha mi popüler? 

Sanmıyorum, parfümlü pudralı peruga bağlıyor oyun biyerden sonra. 

Eu4 Problemli ama en hırslı oyunları, ilgilendiği tarihsel olaylar çok büyük etkileri olan ve stimüle etmesi zor şeyler. Avrupa'da reformasyon, kolonicilerin peydahi, ulus devletlerin kurulması vs. sırf o yüzden ben çok eğlenerek oynuyorum yılda en az 1-2 kere Multi campaing de atıyoruz, özellikle multiyi denemediyseniz öneririm

Illa dovusmeli olmak zorunda değil, misal bı oyun Sırbistan-bizans-georgia gibi Osmanlı çevresindeki minyonlari seçtiğimiz co-op Multi yapmıştık, en eglendigim o oldu.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

CK3 çok enteresan bir şekilde bayık. EU4 ise CK2'den sonraki en iyi oyunuydu Paradox'un, ancak bence yanlış tercihlerle öldürdüler oyunu. 

Genel olarak Paradox iyi oyun yapmaktan satacak oyun yapan bir firmaya evrildi, bu da vasat oyunlar olarak geri dönüyor. Çünkü iyi oyun tasarlamak vizyon ve cesaret ister, ha bazen kötü bir sonuç çıkar ama o da işin bir parçası. 

Bu İmperator'da bir şeyler yapalım diye yola çıktılar ama bitmeden çıkardılar, sonra tepki olunca bu sefer kendi vizyonlarından da döndüler.  Halbuki devam edip kendi bildiklerinin sonunu görmeleri lazımdı, yine kötü olursa fişini çekersin, o saatten sonra düzelmez.

Yakında EU5 açıklanacak, şehir gelişmine falan odaklanacak galiba, kulağa hoş gelse de bu oyun türünde tasarım tercihlerini çok satmak üzerine yaparsan sonuç yine vasat olacaktır. Benim sevdiğim bir tür olduğu için vasat bir oyunu bile oynama ihtimalim var ama CK2'de 1000 saati geçmişimdir, CK3 30 saat oynadım bir daha açasım yok.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Eu4'ün benim açımdan en kötü tarafı, imparatorluk büyüdükçe hiç bir zorlukla karşılaşılmaması herhalde ya. Ne içerde ne dışarda en ufak zorlayıcı bir etmen kalmıyor. Aşırı snowball oluşuyor. 2 savaş yendikten sonra dümdüz bir oyuna dönüyo. Kötü bir risk taklidi gibi.

İnşallah eu5'i johan yapmaz ne diyim.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

5 saat önce, eldar dedi ki:

Bu İmperator'da bir şeyler yapalım diye yola çıktılar ama bitmeden çıkardılar, sonra tepki olunca bu sefer kendi vizyonlarından da döndüler.  Halbuki devam edip kendi bildiklerinin sonunu görmeleri lazımdı, yine kötü olursa fişini çekersin, o saatten sonra düzelmez.

şimdi sorun şu: monarch point gibi tamamen Arbitrary.png, kafadan sallama, oyundaki herşeyde gereken bir kaynak eklendi ama bu ülkenin boyuyla scale olmadığı gibi oyunda rng tarafından sadece çok sayılı defa belirleniyor. kaleye assault yaparken de kullanılıyor, prov development inşa edilirken de. o kadar kökten bir yanlış tasarım ki bu. ve daha ilk eu3 divine wind'de eklemişlerdi, ben taa o zamandan beri kendi forumunda da yazdım.

bu tasarımın yanlış olduğu daha kağıt üstünde belli, teste filan da gerek yok ama bu test edilmişti. ve başarısızdı. gittiler sonra bütün eu4'ü de bunun üstüne kurdular. sonra gidip imp rome'a da aynısını yapmışlar. gerek yok bu sakatlığı test edilip onaylanmış sistemde ısrara. johan'ın çekilip işi bilen birine vermesi onun da bu dumurlu sistemde ısrar etmeyip ilk iş pencereden fırlatıp atması paradox'un son yıllarda yaptığı en cesurca iş. ve bu sayede kurtardılar oyunu. o saatten sonra düzeldi yani.

daha yapılması gereken şeyler var bazı açılardan oyun paradox'un 20 yıldır çözemediği eu sorunları çözdü. supply train mesele eu2'den bu yana gelen "10-15k adamdan fazlasıyla gezersen bir yılda hepsi telef olur" saçmalığını bitirdi. ve hala eu4'te yok bu mesela, imp rome'dan sonra onu oynamaya çalışınca attan inip eşeğe binmiş gibi oldu.

ama hayır eu 20 yıldır inf cat art'a devam, abstract sürünme sistemi. imp rome gerekliyse troop type ekleyip çözüyor sorunları. yani kısacası paradox'u monolith developer gibi düşünmemek lazım, hangi ekip neyi yapıyor farklı.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

7 saat önce, Roqq dedi ki:

Eu4'ün benim açımdan en kötü tarafı, imparatorluk büyüdükçe hiç bir zorlukla karşılaşılmaması herhalde ya. Ne içerde ne dışarda en ufak zorlayıcı bir etmen kalmıyor. Aşırı snowball oluşuyor. 2 savaş yendikten sonra dümdüz bir oyuna dönüyo. Kötü bir risk taklidi gibi.

Bu dediğin EU4’e has bir sorun değil, harita ele geçirmeye dayalı bütün strateji oyunlarında var. Stellaris’de crisisler ile bunun önüne geçmeye çalışıyorlar ama yetmiyor.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

eu4’te katlanarak arttı yalnız, eu3’te bu kadar kötü değildi monarch point’le development başlamadan önce. snowball değil artık gravitational singularity gibi. badboy coalition bile fayda etmiyor dengelemeye.

temel tasarımda “programcı arkadaşlar, yapay zekaya bunu kullandırabiliyor musunuz” diye sorup “hayır” cevabını alınca rafa kalkması lazım fikrin. öyle bir oyun düşünün ki oyuncu nişan alıp ateş edebilirken yapay zekanın hedef tanıma, nişan alma kabiliyeti yok, koşa koşa rastgele sıkıyor oyuncuyu belki vurur diye. böyle bir oyun yapıldığını görmüyorsak eu4 gibi bir oyunun da böyle çıkmaması lazım piyasaya.

sanırım şimdiye kadar üç kere denedim değişik paketler ve yamalara çıktıktan sonra, her defasında başka yerleri güzelleştiriyor ama esas sorunların sanki farkında değiller gibi, hiç dokunmuyorlar. ya da multicileri hedef alıyorlar artık.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...