Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Sandbox mmorpg ne demektir?


SÝNEQ

Öne çıkan mesajlar

Archeage baya ümit vaadediyo da en son trade sistemi çok bayıktı. Hatta baya hararetli tartışmalar dönmüştü forumda konuyla ilgili. Daha güzel bi sistem getirirlerse çok acayip bi mmo olcak gibi, tam old school sandbox uo kafası.

Millet de çatır çatır oynar yani yine true sandbox olursa.
Yukarda da denmiş zaten level, bind sistemi ve bosslardan high end item düşmesi olayın bütün büyüsünü kaçırıyodu. Senin uğraşıp craftladığın staffın daha iyisi dungeondan düşüyor veya falanca currency ile alınıyor.
E artık insanlar da bunu istemiyor, en azından old school tayfa.
Haftalarca farma bağlamanın da bi anlamı yok tabi de bir şekilde orta yol bulunması lazım. Exp rate arttırırsın, craft için gerekli mat miktarını düşürsün vs vs nebilim. Olay o değil.

Olay, customisation, open world, player driven economy & diplomacy, skill based olması, questlere classlara levela zarta zurta bağlı kalmadan oynabilme özgürlüğü falan yani. Ve tabi sözde değil özde guild wars. Leaderbord wars değil.
Çok mu zor arkadaş ben anlamıyorum. Her çıkan oyun birbirinin aynısı wow killer olmaya kasıyolar. Ulen hakkaten bi gidin ya.
Bunu yapan ekip wow kadar geniş kitlelere hitab edemicek olsa da -ki gerek yok- eve gibi uo gibi swg gibi kült bir oyun yapmış olucak.

Bide şey çok saçma mesela gw2 sırf pvp odaklı, rift vs pve, blabla oyun crafting vs.. Ne gerek var abi böyle şeylere. Topla hepsini bir araya adam gibi bişey çıkar ortaya.

Onu da archeage yapıcak gibi duruyodu bir ara. Eve'in ağayını yere bastığın, hoplayıp zıpladığın versiyonunu yapıyodu adamlar.
Şuan ne durumda bilmiyorum bayadır takip etmedim.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

archeage 2 ay oynadım. saatlerce dolaşıp ağaç keserek, ürün toplayarak tek bir mob kesmeden level almışlığım var. bir keresinde yine ağaç kesiyorum yolda traktör ve eşeklerden oluşan konvoy gördüm bir yerden bir yere malzeme taşıyorlardı guild olarak 2 tane de atlı guardlık yapıyordu. tam ne guzel diyordum bam 6-7 tane atlı saldırdı 20-25 dakika pvp döndü bende konvoydakilere yardım için daldım ama maalesef hepimizi kestiler sonra birşey olmamış gibi konvoydaki malzemeleri alıp kendileri teslim etmeye götürdüler. benim için bu kadarı bile yeterli bir sebepti oyunu oynamaya.


çiftlik ve ev olayı ayrı bir dava zaten..
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

benim için sandbox mmorpg şu demektir,

1) item derdinin olmaması. nedir item derdi olmaması ? oyunun seni dungeon, raid, yok işte reputation kasma gibi olaylara zorlamaması, böylece ister istemez diğer oyuncularla, irl arkadaşlarınla, guild'ındakiler ile sidik yarışına girme derdinin olmaması.

2) level sisteminin olmaması. oyuna yeni başlayan biri ile, aylardır oynayan birini birbirinden ayıran en temel farkın deneyim olması (hem oyun içi xp olarak, hem oyunu oynayan kişinin oyundan öğrendikleri olarak)

3) klasik class sistemi olmaması. bokun adını bad-ı sabah koyarak gibi warrior'ı yok efendim vanguard, paladin'i holy voriyır, warlock'u necromancer yap yap koy oyuncunun önüne mantığı da olmayacak tabi. koyacaksın bol bol profession, insanlar tek bir class'a bağlı kalmayacak. olabildiğince esnek olunacak.

4) çok sağlam bir craft sistemi olmalı. bu da günümüz oyunlarındaki gibi yok işte jewelcrafting, weaponsmith, armorsmith gibi kalıplara sıkıştırılmamalı. crafter adam gerçekten emek ortaya koymalı, günlerini material toplamak için harcamalı.

5) player events'in boku çıkarılmalı adeta. pvp'sinden, rp ortamlarına kadar envai çeşit olanak sunulmalı player'lara. ama bunu developer'lardan çok, oyuncular yapabilmeli. yani developer player events'e ortam hazırlamalı, ama adı üstünde bu event'lerin forumlarda, oyun içi mailleşerek vb oyuncular arasında organize edilmeli.

6) player cities olmalı. player city'ler instance olmamalı, olacaksa hiç olmasın amk o ne öyle. herkes tarafından girilip çıkılabilen, yeri geldiğinde şehir sahibi guild tarafından ofansif, defansif anlamda kullanılabilen yerler olmalı. tabi ki house sistemi olmalı bu vesile ile, insanlar dilediği gibi dekore edebilmeli evlerini.

7) iyi bir ekonomi olmalı, buna göre gerekli adımlar atılmalı. iyi bir craft sistemi zaten iyi bir ekonomi olmasına hemen hemen gerekli alt yapıyı sağlıyor.

tüm bunlar 2003 yılında çıkan ve başında soe gibi bir firma olan SWG tarafından başarılıyla uygulanabiliyorken, neden günümüz oyun firmaları bu maddelere uyan bir sandbox mmo yapmıyor ?

cevap: PARAĞ PARAĞ PARAĞĞĞĞ
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

class sistemi şöyle olabilir aslında. nasıl ki gerçek hayatta pilot olmak için bir sürü eğitimden geçmek, bir çok özelliği geliştirmek gerekiyorsa oyunlarda da o şekilde olmalı. mesela; paladin için skill cap olarak swordmaster 100 + shield 100 + holy power 100 gibi bu puanlara ulaşan biri paladin olur ve ona göre ekstra özellikler kazanır.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Suark said:

sadman said:

O zaman arena pvpsinden bi farkı kalmıyo oyunun. /Pvp yap-currency topla-gear al


outofthebox didik.
item a indirgemek çok yanlış koca sandbox konseptini

Itema indirgemek değil de bana göre sandbox bi oyunda craftingin çok büyük önemi var gatheringden tut weaponuna consumablesına, ekonmisinden ticaretine kadar.

Eve'e bak mesela herşeyin başı tritanium. T1-T2-T3, planet, moon, bp reseach/copy vs vs zilyon tane katmanı var. Hiçbiri için de profency yok 1-10 lvlda şunu 40-50 lvlda şunu şunu yapabilirsin diye bişey yok. Gerekli skilli kasıp akıyosun.
Bind yok, über drop yok. Bu yüzden de şahane ekonomisi var. Direk rl borsa oynuyomuş gibisin. Döviz pariteleri gibi mineral fiyatlarını takip ediyosun falan.

Craftinge bulaşmayan oyun sandboxum diye dolaşmasın mümkünse.

Mage örneği çok güzel ayrıca.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

öyle kedi büyünü yapabildiğin, kendi zırhını ıcığına cıcığına kadar ayarlayıp kendin yapabildiğin, sınıfların üzerine yapışık olmadığı oyunlar var ama kimse oynamıyor işte. arkasında bir tane indie developer/publisher firma, 500-600 oyuncu ile yuvarlanıp gidiyor hepsi. çok yardımsever ve online oyun nedir ne değildir bilen insanlar oynuyor bu oyunları hem de.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Deno, yazdıklarını ArcheAge için örneklendirmek istedim. Tüm kriterlet uymasa da çoğu uygun.

-Deno- said:

benim için sandbox mmorpg şu demektir,

1) item derdinin olmaması.
Bunun herhangi bir mmoda olması imkansız.Detaylara girmeden kısa olarak birçok yönden abuse edilebilecek birşey. Ayrıca klasik bir mmo oyuncusu verdiği emeğin karşılığını görmek/göstermek ister. Bunun en basit şekli de itemlar yoluyladır.

2) level sisteminin olmaması.
Archeage de level sistemi var

3) klasik class sistemi olmaması.
Archeage'de level sistemi olarak 10 adet farklı skill tree bulunuyor ve bunlar skill kullandıkça level atlıyor. Sizin ana classınızı seçtiğiniz 3 farklı skill tree. Bu skill treeleri istediğiniz kadar değiştirebiliyorsunuz (wow daki respec gibi) ve kazandığınız xp/lvl kaybolmuyor. Kısa bir örnek vermek gerekirse oyuna mage bir karakter olarak başlamak istediniz ve Magic tree ile başladınız, gerekli levellara geldiğinizde diger 2 tree için Death(nuke) ve Love(heal) treelerini aldınız. Kendinizi heal eden bir magesiniz, istediğiniz zaman bu skill treelerden birini bırakıp başka birşey alarak onu levellayabilirsiniz ve yeni bir classınız olmuş olur.

4) çok sağlam bir craft sistemi olmalı.
Archeage'de craft sistemi oldukça başarılı. Kısa bir örnek vermem gerekirse thunderstruck tree log denilen bir materyal için ağaç dikmeniz ve bu ağaca yıldırım düşmesi lazım. Bunu etkileyen faktörler de ağacı nereye diktiğiniz, ne tür bir ağaç diktiginiz (betada 50+ ağaç vardı) ve ne zaman diktiğiniz gibi faktörler var. Bunun haricinde craft ettiğiniz her itemi upgrade etme imkanı var. Oyuna başlar başlamaz sizi craftinge yönlendiriyor ve lv5 de yaptığınız bir itemi çöpe atmıyorsunuz. lv15'de upgrade, sonra 25'de, 30, 40 derken oyun sonuna kadar size upgradelettiriyor ve oyundaki en iyi itemlar craft itemları. (verdiğim level değerleri gelişigüzeldir)

5) player events'in boku çıkarılmalı adeta.
Oyunda 2 faction olmasına rağmen, korsanları da iyi ve kötü olarak 2'ye ayırıyoruz. Bir de oyuna yeni eklenen "kendi factionını oluştur" işin içine girince baya bir kalabalıklaşıyor oyun. Oyun için oyuncular ve guildler/allianceların düzenlediği tonla event oluyor ama malesef çok azında bulunabildim (korece ve voip gerekiyor). Bunlar genelde pvp ağırlıklı olmakla birlikte, ticarete yönelik karavan düzenlemeler yada karavan avlamalar, ev/çiftlik sakinlerinin orayı terketmesi için rahatsızlık verici harasslar, wanted sistemi ile headhunting, vs.

6) player cities olmalı. player city'ler instance olmamalı
Guild/Alliance kale kurabiliyor (malesef heryere değil) ve bu kale sınırları içerisinde size ait bir toprağınız oluyor (baya büyük). İnsanlar buralara gelip kendi evlerini/çiftliklerini kurabiliyor ve burada sizin korumanız altında, size vergi vererek hayatlarını sürdürüyorlar.

7) iyi bir ekonomi olmalı, buna göre gerekli adımlar atılmalı.
Oyunda ekonomi çok sağlam, hatta auction houselar her 6 server için ortak. Benim en çok hoşuma giden yönü bu olmuştu. Hiç bir zaman AH boş kalmıyor. Bunun haricinde oyunda üretim yapabileceğiniz çok fazla şey var, hayvan, bitki, meyve, ağaç vs yetiştirebildiğiniz gibi, su altı farmları kurabilir, su altı hazine avcılığı yapabilir (batık gemiler bulup yağmalamak), klasik gathering sistemi ile crafting yapabilir hatta hırsız bile olabilirsiniz. Tüm bunları yaparken experience kazanıp level atlayabildiğinizi de belirtmek isterim. Hiç mob kesmeden neredeyse maximum level olan bir kaç arkadaşım vardı. Tabi ki zaman olarak daha uzun sürüyor, ama en azından crafting/ekonomi ile uğralacaksanız hiç bir level sıkıntısı yaşamıyorsunuz


Ben oyun release olduktan 40-45 gün sonra oyunu bıraktım çünkü pvp'sini çok beğenmiştim ve pvp için 50-60ping gerekiyor ama Kore serverlarında 250'den düşük ping imkansız. Çıkacak oyunlar arasında potansiyeli en yüksek oyun ArcheAge. Tabi bukadar güzel şeyler var, kötü şeyler yok mu derseniz tabi ki var. En basit örneği klasik pvp için honor farmlamak hemen kendini gösteriyor.

Dungeon/Raid olayına gelince o da baya güzel. Dungeonlardna düşen itemlar craftingden elde edebileceğinizden daha kötü (200-300 kişi ile kesilen bosslar hariç) fakat dungeonlardan bineğinize yada petinize itemlar düşüyor. Bunlar daha çok kozmetik amaçı olsa da stat bonusları da içeriyor. Bir de grup/guild olarak farmlamanız gereken bazı open world bossları oluyor. Bunlardan düşen itemlar(30-40 tane toplamanız gerekiyor) ile gemi, flamethrower gibi araçlar craft edebiliyorsunuz. Tabi bunlar bireyselden çok guild kullanımı için oluyor, çünkü tek başınıza kullanamıyorsunuz. Örneğin BlackPearl adlı gemiyi kendiniz craft etseniz bile kullanmak için EN AZ 4-5 kişiye ihtiyacınız var.

Edit : Class sistemi için bir video koymak istedim.
Rogue/Mage karması bir şey, aoe dmg, nuke ve rogue ağaçlarını alıp stealth olabilen nuker bir mage, ayrıca aoe olarak da en güçlü classlardan biri.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

lan bi oyun yazıcam ama yazdım diye gidip oynamayın.

uncharted waters online diye bi oyun var.

item derdin yok. şehirlerinde insanlar üstündekiler eskimesin diye cıbıl geziyorlar hatta. giydiğin şeyler combatta değilsen, sadece eylemi kolaylaştırıyor. yani evet bazı itemler skillere +1 rank veriyor onlara sahip olursan iyi ama ben hiç aman allahım almalıyım bulmalıyım çabasına girmedim mesela. birşey mi lazım oldu? veriyorsun tradeden kırdığın parayı çat alıyorsun. dağ bayır yaratık kesmek zorunda değilsin.

level yok. onun yerine mesleki experience var. nasıl? üç ana kol var oyunda, battle adventure trade. bu alanlarda yaptığın eylemler sonucu experince alıyorsun.

gömülü ramsesin tacını mı buldun? +adventure exp = adventure level
genoada tüccarlara mı daldın mallarını mı gaspettin +battle exp=battle level
götünü kaldırıp afrikadan elmas mı tradeledin, hindistandan ipek mi taşıdın trade exp=trade level

bu tür experince ile aldığın leveller gemi kullanmanda yardımcı oluyor. hızlı jet gibi giden gemiler adventuristler için falan mesela.

meslek olayı ise en sevdiğim. sittin tane meslek var. mesela gem alıp satarak geliştirdiğin gem trading skillini rank 8 yapmadan gem tüccarı titleı alamıyorsun. gem tüccarı olursan o mesleğin getirdiği skillerin daha hızlı ranklanıyor falan çok acayip.

event olayına ben girmedim, yani tam giremedim ama şehir investmentleri var. company buildleri var. fleet ile savaşa girme var. liman savaşları var. mesela iki kankasınız diyelim. oynuyorsunuz. londradan bir adventure görevi aldın sen, atıyorum tokyoda tapınak keşvedeceksiniz. söylüyorsun adamına senin üzerinden aynı görevi alıyor. BAYA bir dakikada tokyoya gidiyorsunuz.(avrupadan hindistan 15-20 dakika) götünü falan kolluyor. görev zorluğuna göre orda traplar ile karşı karşıya geliyorsunuz vs.

player cities var. şöyle var. atıyorum hamburg. öküz gibi maden çıkarıyor şehir. ayarlıyorsun dahil olduğun companyi başlıyorsunuz investe. yeteri kadar para akıtınca şehir hollandadan ingiltereye geçiyor mesela. ingiliz şirketine ingilizler girecek diye birşey de yok ispanyol da girebilir. şehir el değiştirdiğinde ne oluyor tam bilmiyorum. (şimdi baktım top 5 invester tax alıyormuş lan oha ahaha)

housing.

http://file.cdn.global.netmarble.com/img/Forum/34/2010/08/22/20100822224113.jpg

apartment building oluyor içini editliyorsun. rankın gelişince dayıyorsun lumberi hangara kadar yolu var.(japonlarda hangar gördüm, depo gibi ama çok büyük olanı değil)

craft.. abi recipeler var. kitabı olmadan bir bok yapamıyorsun oyunda. oyunda her bok craftan geçiyor. gemi mi alacaksın shipbuilder buluyorsun ben böyle böyle istiyorum diyorsun adam meşguliyetine göre 1 güne yapıp veriyor. giysi mi alacaksın iyi bir terzi buluyorsun aga bana şu elbise lazım dik diyorsun. doğadan gem çıkarıyorsun işliyorsun profit yapıyorsun. vs vs. hem skill rankın olacak hem de recipe book.

gel gelelim bu kadar ağzımın suyu akmasına rağmen oynayamıyorum. çünkü hem f2p. hem de zaman abazası. bi de bazı ranklar pis grind gerektiriyor. grafik çoğunuz beğenmez zaten.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Ben bu oyunu cash shop değişikliğine gidilene kadar oynamıştım. Çok zevkli bir oyundu. Trade kasıyordum avrupa'nın atlantik ve batı akdeniz sahillerinde. Noobdum daha yani. Bıraktım sonra. Cash shopta mesleklere ve pvpye avantaj sağlayan itemlar koymuşlardı çünkü. Bir daha da yüzüne bakmadım zaten.

Bir de multibox olayı var zaten oyunda. Rekabet etmek için oynanıyorsa, öyle her babayiğidin harcı değil.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...