Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Civilization V


tunch

Öne çıkan mesajlar

Hayatta karmaşık değil, basit ve net olan güzeldir.

Bunu bana Civ 5 tekrardan yüzüme vurdu. Nasıl diyecek olursanız, Civ 5 oynadıktan sonra tekrardan Civ 4: BtS üstüne Rise of Mankind modunu açtım. O kadar bahsedilen ağızdan su getiren detayların hepsi bu mod'da var. Civ4 üstüne adamlar EU'daki stability'i (revolution meter'ı var şehir başına) koymuşlar, erken oyun için ucuz ama işe yarar bir sürü bina var, yüzlerce wonder binlerce yeni bina ve unite essek kadar bir tech tree.

Peki ne oldu, oyunu oynadım MS 500'e kadar ve farkettim ki ben bütün boyunca aynı şeyleri yapıyorum. Science şehrinin etrafındaki ormanları yıkıp Great Library diktim, gideceğim wonderları önceden hesapladım. Nehir kenarına farm tepeye mine boş alana cottage. Bütün şehirlerde monument->forge->granary->library->monastery... Para varsa şehir al, azalınca biraz yavaşla. Şehir mutsuz olacaksa colosseum dik, sağlıksız olunca aqueduct. Culture victory gidiyorsan culture, gitmiyorsan sciece'a aban. Üretilecek bişey fazla kalmadıysa en iyi birim neyse onu bas, yeterli miktarda olunca stackle ve saldır.

Aha bu lan işte Civilization. O kadar health, religion falan fasa fiso aslında.

Health: Bir kere bile zararlı olduğunu, baş yaktığını görmedim. Başınıza bu konuda gelebilecek en en en kötü şey, endüstri çağında şehirlerde 1-2 food eksilmesi. Yapacağınız şey çok basit, 2-3 kişi specialist olarak atıyorsunuz şehir iyice yavaşlıyor ve bu sırada health'i umursamıyorsunuz. Zaten olmuş sene 1600 falan şehir 1 ya da 2 kişi büyüse faydası ne, onun yerine +2 production çok daha şükela mesela. Çok istiyorsanız dikersiniz bir aqueduct.

Religion: AI'ın kamplaşmasından başka bir işe yaramadı. Tech tree'de alabildiğin ilk din'e git, üç beş priest bas bunu yay sonra da bekle. Hangi AI dini tutmuşsa onunla kanka ol diğerleri senden nefret etsin. Savaştaysan theocracy, barışta state religion.

Happiness: Şehrin büyütmesini durdur ve bir colosseum bas, ay da çek bir unite şehire rahatlasın. Hayır şehir mutsuz olunca birşey olmuyor ki, en fazla bir işçiyi kullanamıyorsunuz. Tamam büyüme duruyor ama yine dediğim gibi işçileri food'dan çekip hammer'a gold'a verirsiniz sorun geçici olarak çözülür. Mutsuz şehirler isayan etse, başa bela olsa anlayacam da yok yani. Civ 5'te en azından mutsuz olunca hem büyüme duruyor hem de golden age'e giremiyorsunuz, ki golden age'ler felaket kuvvetli (hatta op).

Bütün bunların değişme nedeni gerçekçilik falan değil oyun mekanikleri. Civilization hiçbir zaman gerçekçi olmadı, tarihsel bir derinliği olmadı olmayacak da. Ne zaman ki medeniyetlerin çökebileceği, kendi imparatorluğumuzun ağırlığı altında ezileceği bir oyun çıkarırlar o zaman gerçekliğe yaklaşır. Ama o oyunu da satamazlar, fanları bile almaz çünkü "Civ'in olayı o değil". Yani düşünsenize, MÖ 50 yılında Roma İmparatorluğunu kurdunuz en az üç Civ'i öldürdünüz dördüncüsünü de bayağı gerilettiniz, scoreboard'da şaka gibi bir puanınız var. Ama 400 yıl (100-150 tur olması lazım) sonra imparatorluğunuz çöktü, game over yazdı, ben oyuncuların forumda gösterecekleri rage'i tahmin bile edemiyorum. Paradox oyunlarında bile oyun 50-60 yıl sonra çıldırıyor, tarih ile alakası kalmıyor 6000 yıl kaplayan Civ'den gerçekçilik beklemek biraz saf bir düşünce bence.

Peki Civ5 neden farklı. Çünkü adamı daha çok düşündürüyor. Acaba bu şehire bu yapımı uzun süren ve de ayakta tutması pahalı happiness binasını diksem mi yoksa paramı şu city state'e mi yedirsem. Hangi social policy agacından gitsem acaba. Science için specialist mi yoksa food mu. Kalabalık şehirler mi yoksa paso golden age mi. Karar veriyorsunuz kısaca, önceki Civ oyunlarında vereceğiniz karar en fazla hmm şu slingshot'ı mı yapsam yoksa bu mu, cottage mı yoksa specialist mi falan işte. Oyunun geri kalanı 99% aynı.

Yalnız ben yine de denge problemleri için bir expansion ya da mod'u bekleyecem, karar veremeyen herkese de aynı şeyi yapmasını tavsiye ediyorum.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

sam de venator da isabetli teşhislerde bulunmuş. dün oynama fırsatım oldu, özetle gerçektende bu oyunun 20 sene sonra geldiği yer bu olmamalıydı diye düşünüyorum bende.

corp, pollution, religion, health gibi şeyler stratejik anlamda çok büyük derinlik katmıyordu kabul, ama bu oyunda öyle olması sağlanabilirdi pekala, yaralı kolu tedavi etmeye çalışacaklarına komple kesmeyi tercih etmişler.

kültür puanı artınca sınırların gelişmesi ve diğer uygarlıkları etki altına alabilmek kalkmış mesela. gördüğüm kadarıyla bu etkiyi sanatçı great person çıkarınca yakalıyoruz ve bu işlemden sonra great person gidiyor.

yerin dibine sokmak istemiyorum oyunu şu haliyle bile oyalamayı başarıyor bi şekilde. öte yandan beklentilerimi karşılamadı, işin içinde sid meier ve civ olunca haliyle beklentilerde yüksek oluyor :)

sanırım gelen kritiklere göre bundan sonra çıkacak genişleme paketinde bir takım iyileştirmeler yapılır.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

çıkar health'i. religion yanındaki pollution'ı da çıkar.

ne kaldı? religion, corp, bina ve birimler.

religion ve corp'u topla. sonra ikisini birden çıkar.

kaldı mı dohuz?

kalan bina ve birimleri topla.

20 yapar ve civilization 5, civ'in 20. kuruluş yıldönümü!

venator, tech tree'ye de gerek yok çünkü hep aynı tech'leri aynı sırada seçiyoruz. ne gerek var oyunu karmaşıklaştırmaya. wonder'a da gerek yok hep aynı wonder'lara gidiyoruz, aynılarını görmezden geliyoruz. hatta binaya da gerek yok aynı binaları aynı sırada dikiyoruz. hiç kimse "hayır factory yapmayacam" diyor mu? demiyor. niye uğraştırıyorlar o halde bizi, oyun kendi kendini oynasın dungeon siege gibi ne güzel. biz pot içmek için bir düğmeye basalım civ'imiz çok şıkışırsa.

oyun mekaniği der oyunun bütün olayını pencereden atıp fırlatırsanız yüzüne dönüp bakan olmaz 2010 yılında viktor'un dediği eve 2 saat gelip 30dk oyun oynamak isteyen insan dışında. yeni hedef kitle olarak bunları belirlemişlerse sorun değil, yolları açık olsun. ben bedavaya bile yüklemem oyunlarını bundan sonra.

ha kaldı ki oyun mekanikleri birşeye mi benzemiş? hayır. social policy üzerinde durduk ne kadar kötü oynanışı gerçekçiliği filan geçiyorum. madem tarihin zerre önemi kalmadı, order tree'yi mö 4000'de versinler bizi kasmasınlar. komünizmle teolojiyi madem aynı anda uygulayabiliyoruz, (marx parende atmıştır yattığı yerde) öyle çağ sınırlaması gibi oynanışın canına okuyan birşeye de gerek yok. bıraksınlar kim ne seçecekse seçsin. hangi social policy'lerin seçileceği gayet net belli. hangi binaların seçileceği gene net belli. başka da birşey yok zaten, şehiri kuracağımız yeri bile gözümüze sokuyor oyun. golden age denen olaya da 50 turn içerisinde 3 defa girdim, o denli ayağa düşmüş.

paradox'a hiç laf etmeyelim, civ serisi onların hiçbir oyununun tırnağı olamadı ki ben dedim zaten 3'ten beri sabrım taşıyor diye. bir tech tree'yi bile elden geçiremediler, hep aynı replacement parts rush'larla geçti oyunları.

civ5'in bana düşündürdüğü tek şey "acaba oyunu pirates! ile entegre etmeye mi çalışmışlar ki halen 1900 yılında her turn korsan bombalamakla uğraşıyorum?" oldu. bütün binaları kafadan diktim birebir aynı sırayla, şehir devletlerin yüzüne bile bakmadım. 85 happiness ile avrasya'yı yutan gandhi hariç ikinci sıradaydım ki bir infantry çıkarmak endüstri merkezimde 10 turn sürüyorken denizaşırından gidip hindistan'ı yıkmaya üşendim.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

daha cok oynamadım ama söle bi baktım ama ilk ve zorunlu teknolojinin agriculture olması biraz mantıksız gibi saasen biz tarım yapmadan pottery i hunting animal husbabdary ve horseback riding bulmus bir medeniyetiz

oyunun cok elestirildigini görüdüm suan için ama civ bunun üstüne 2-3 expansion cıkaraacagını ve oyunun ilerde daha zevkli olacagını da düşünülelim derim
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Luxor said:



kültür puanı artınca sınırların gelişmesi ve diğer uygarlıkları etki altına alabilmek kalkmış mesela. gördüğüm kadarıyla bu etkiyi sanatçı great person çıkarınca yakalıyoruz ve bu işlemden sonra great person gidiyor.



bunu para,unit,yardım veya görev karşılığıda yapabiliyorsun great person a ihtiyaç yok
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Sam said:

venator, tech tree'ye de gerek yok çünkü hep aynı tech'leri aynı sırada seçiyoruz.


Hayır seçmiyoruz. Her başlangıca göre farklı bir tech tree'de ilerlemek zorundasın yoksa zor AI seviyelerinde AI yer bitirir seni. Civ'lere ya da açılan policy'lere göre tech tree'nin değişmesinden falan hiiç bahsetmiyorum bile.

Sam said:

wonder'a da gerek yok hep aynı wonder'lara gidiyoruz, aynılarını görmezden geliyoruz.


Her civ'de farklı wonderlara yine gitmek zorundasın. Tech tree'de gittiğin yol değiştiğinden wonderların da mecburen değişecek.

Sam said:


hatta binaya da gerek yok aynı binaları aynı sırada dikiyoruz. hiç kimse "hayır factory yapmayacam" diyor mu? demiyor.



Factory değil ama, Civ5'te kör gibi "hemen şu theater'ları dikeyim" demiyorum diyemiyorum çünkü her binayı dikmeye çalışırsam batarım. Civ4 bizi çok kötü bir şekilde her binayı basmaya alıştırdı.

Adamlar oyunun fazlasını, gereksiz detayı çıkarmışlar. Geri kalanları daha net, daha kalın çizgilerle belirtmişler. Happiness artık önemli. Hangi binayı bastığın önemli. Civ4'te ortaçağa geldikten sonra önemli değildi, çünkü habire aynı sırayla aynı binaları farklı şehirlere sırasıyla basıyordun.

Sam said:


hangi social policy'lerin seçileceği gayet net belli.



Neye göre, kime göre? Cultural victory mi gidiyorsun, yoksa domination mı yoksa tech mi. Cultural victory alacam diye alırsın policyleri sonraı AI space victory yapar bakarsın böyle ekrana boş boş.

Sam said:


paradox'a hiç laf etmeyelim, civ serisi onların hiçbir oyununun tırnağı olamadı ki ben dedim zaten 3'ten beri sabrım taşıyor diye.



E abi paradox'un yeni çıkan oyunları da sorunlu. HoI3 düzeldi mi, hayır. Vic2 ne alemde dersen hala rebeller cirit atıyor, ekonomi felaket dengesiz 20 yılda çöküyor. Craftsmenleri tatmin etmen imkansız. Daha zevkli hiç değil şu anda, tarihi oyun oynuyormuşsun hissiyatı veriyor mu, valla 1880lerde Jakobinler etrafta dolaşırken hiç de vermiyor be abi.

Ha paradox düzeltir mi, umarım düzeltir. Vic2'nin bir HttT seviyesine gelmesini ben de isterim, ama bakalım en az 2 yıl daha var ona (HoI3'ten cacık olmaz bu noktadan sonra).

Sam said:


bütün binaları kafadan diktim birebir aynı sırayla, şehir devletlerin yüzüne bile bakmadım. 85 happiness ile avrasya'yı yutan gandhi hariç ikinci sıradaydım ki bir infantry çıkarmak endüstri merkezimde 10 turn sürüyorken denizaşırından gidip hindistan'ı yıkmaya üşendim.


Prince'de ikinci olmak ve de oyun çok kolay demek...

Oyunun şu anda kuvvetli bir AI'ı olsaydı bu fikirlerinizin değişeceğine eminim çünkü o zaman bu şekilde bodos "bina dikerim city state de neymiş" dediğiniz oyunlarda acımazdı size (mesela Immortal+ zorluğu). Ama AI kötü ve de siz kötü oynasanız bile bir şekilde kazanabiliyorsunuz.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

herkes farming'den başlıyor, civ'e göre değişen çöp yok. bonuslar da follofoş tümden zaten, kim neden rome yerine gider ottoman seçer bana söyle sen.

"hayır duruma göre farklı seçiyoruz" dediklerinin hepsi ve daha fazlası önceki civ'lerde zaten var. sanki ilk defa bu civ'de bu hale gelmiş gibi anlatmanın anlamı yok. health, pollution bilmemne gözetmeden dikmiyordun önceki oyunlarda da. bir bakardın prince zorluğunda bile kirlilikten şehrin cüce kalmış. zorlukla gelmeyin bana, mighty'e de yazdım alakası yok konuyla.

hemen theater'ları dikmeye ihtiyacın olmuyor çünkü, neden? tepede KOCAMAN happiness pool'a bakıyorsun, 0'a yaklaşıyorsa dikiyorsun. şehrin durumuna özel düşünmene gerek yok. happiness eskiden de önemliydi, şimdi önemli olan birşey kalmadığı için sadece o var. başka uğraşacak şey olmadığından daha önemli gelmiş herhalde.

herkese göre. %25 bina production bonusu seçmeyecek insan mı var? yapma etme. çok net bazı seçenekler var, policy'lerin yarısı filan kapalı zaten oyunun ikinci yarısına kadar ve önemli kısmı da sadece son çeyrekte açılıyor. "sadece capital'inde granary'e denk food bonus veririm" diyen saçmalıkları da seçecek kadar oyunu bilmeyen insan değilse oyuncu evet seçilecekler az çok belli. 3-5 tane filan seçebiliyorsun zaten uzun süre eğer kültür abanacağım diye happiness binalarını filan esgeçersen ki kim niye yapar bunu utopia project hedeflemiyorsa onu da bilmem.

bir yanda civilization arcade, bir yanda hayatımda oynadığım en entellektüel iki oyundan birisi olan victoria 2. öbürü de ilkiydi zaten. civ'in bütün serisini üstüste koysan bir victoria kadar otantik olamaz, değil ki civ 5.

zorluk olayını da yukarıda yazdım, oyunun derinliği konusunda kriter değil. ama yeni trend oldu herhalde, starcraft 2'yi de "this is madness! this is STARCRAAAA" seviyesinde oynamasını istiyordu millet eleştiri geldikçe. insan beğenmediği oyun için niye ıkınsın onu da anlamıyorum ya. :p
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

fede said:

dediğin kadar düz değil oyun sam. cidden değil

öncekilerden çok daha düz, sadece bunu diyorum.

daha da diyeceğim birşey yok aslında, oyuna bir ilgim kalmış değil çünkü. beklentim yoktu ama hadi civ'dir diye çıkınca bakayım dedim. ona rağmen hayalkırıklığına uğrattı ki benim gibi eski serilerin yeni sürümlerine kapısı açık olduğu için burada devamlı haşlanan birisinde bu etkiyi yapabilmesi sıradışı bir başarı. "ah nerde o eski oyunlar"cı birisi olmadığım herhalde bilinir.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Sam said:


herkese göre. %25 bina production bonusu seçmeyecek insan mı var? yapma etme. çok net bazı seçenekler var, policy'lerin yarısı filan kapalı zaten oyunun ikinci yarısına kadar ve önemli kısmı da sadece son çeyrekte açılıyor. "sadece capital'inde granary'e denk food bonus veririm" diyen saçmalıkları da seçecek kadar oyunu bilmeyen insan değilse oyuncu evet seçilecekler az çok belli. 3-5 tane filan seçebiliyorsun zaten uzun süre eğer kültür abanacağım diye happiness binalarını filan esgeçersen ki kim niye yapar bunu utopia project hedeflemiyorsa onu da bilmem.


Bu yazdiklarindan anliyorum ki, sen belli bir sekilde oynamayi tercih ediyorsun ve bu seklin Civilization'i oynamak icin tek yontem oldugunu zannediyorsun. Halbuki izlenebilecek cok yol var.

Ornegin Japonlar veya Aztekler gibi savas ile ilgili avantaji olan bir millet sectiginde honor uzerinden oynayabilirsin. Veya Roma sectiginde onceligi Iron Working'e ve lejyonerlere ulasmaya verebilirsin.

Osmanli, Ingiltere gibi ulkelerin bonuslari da tamamen yararsiz degil. Denizin fazla oldugu haritalarda ise yariyorlar. Tamam, Roma bonusu gibi her tur haritada ve pozisyonda yararli olmamalari bir eksiklik ama iste Archipelego vs. tarzi yerlerde gayet kullanislilar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ya kusura bakmayın da x ırkı alıp askeri ağırlıklı oynamak veya x ırkını alıp bilmemne ağırlıklı oynamak arasında tercih yapmayı stratejik derinlik sayıyosanız yanlış kişilerle konuşuyoruz biz.

bi üstümdeki yoruma bak roma alıp lejyonerlere gidicekmişte falan sanki başka bi tercih şansın var.romayı seçen herkes aynı şeyi yapacak,aslında ırklar arasında bi fark da yok 100 tane oyun izlesen çoğunda aynı oyunu izliyorsun sanarsın.

hele bide en zorda oynayın olayı.en zorda oynayınca oyunda hiç olmayan öğeler açılıyor mu? stratejisi değişiyor mu? önceden 1 asker basıyorken 2 asker basmak mı stratejik derinlik.

zamanında deli gibi master of orion 2 oynardım ilk başlarda bi türlü anlamadığımdan anca kolay zorlukta oynuyordum.en son oynadığım zamanlardaysa herzaman en yüksek zorlukta oynardım ama ilk zamanlardaki kolayda oynadığımdan daha rahat kazanırdım
yani lafın özü sen oyuna istediğin kadar zorluk seviyesi koy ben alıştıktan sonra yine kazanıcam nasılsa.10 tane askeri birim saldırıya geçti diye bu oyun bişi kazanamaz ,öle düşünenler sc oynasın .
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Osuran_boğa said:



bi üstümdeki yoruma bak roma alıp lejyonerlere gidicekmişte falan sanki başka bi tercih şansın var.romayı seçen herkes aynı şeyi yapacak,



Hayir, hic de oyle bir zorunluluk yok. Ister direk lejyonere gidersin, ister baska bir sekilde baslarsin. Ne bileyim etraftaki kaynaklara bagli olarak trappinge gidersin mesela.

Tabii ki de farkli irklarla farkli sekilde oynamak bir cesit stratejik derinliktir.

Zorluk seviyesi da oyunu daha iyi oynamani gerektirdigi icin bir derinlik katar. Ama tercihe bagli. Mesela Deity gibi en ust duzey zorluklarda artik oynamiyorum, cunku herseyin yolunda gitmesi gerekiyor. Ben biraz daha esnek bir oyun yapisini tercih ediyorum. King yeterli geliyor bana.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Misafir
Bu konu yeni mesajlara artık kapalıdır.
×
×
  • Yeni Oluştur...