Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Torment: Tides of Numenera


Ardeth

Öne çıkan mesajlar

Bu ciddi bir konu, üzerinde tartışmak lazım.
Kitabında değil filminde anlatılıyor mehmeh şeklinde indirgeyemeyiz, aynı platformlar üzerinden değerlendirelim.

Şurada değinmiştim ucundan ama devamı gelmedi.

said:
Konuyu "hikaye örgüsü" ve "iyi yazarlık, iyi hikaye" olarak algılama işte. Dediğine katılıyorum, daha önceki yazımda da belirtmiştim: Bu adamların yazarlığı kötüleşmedi, bizim iyi yazarlık/iyi yazın kriterlerimiz değişti. Çok normal, doğal bir şey bu; evrim.

PoE çok da kötü bir hikayeye sahip değildi, anlatım olarak da epey yeterli olduğunu düşünüyorum açıkçası eski kriterlerimize göre baktığımızda. Çok fazla combat olması başka bir şey -bence bu oyunu IWD eksenine yakınlaştırmaz, kötü bir oyun dizaynı kararı sadece- ama diğer yönlerde doyurucu.

Benim anlatmaya çalıştığım husus farklı bir husus:
Artık bir oyundaki narrative'in Planescape'teki gibi "şöyle böyle oldu, karşında şöyle bi tip var" şeklindeki anlatım imkanları kullanmamak oluyor. Hikaye kitabı okumak/buna zaman harcamak şimdikinin görsel anlatımıyla yenilebilen bir konu. Witcher 3'de bir yığın cinematic var mesela hikayeyi anlatan. "Oynamak" yerine izlemek/okumak olarak bakarsan bu da senin oyun zamanından çalan bir şey, eminim onda da skip spamleyen vardır. Ama sonuçta hikayeyi anlatıyor, canlı bir şekilde bunu başarıyor. Yani artık öyle bir noktaya gelinmiş ki ben örneğin Baron'un questline'ında adamın mimiklerini görebiliyorum, oradaki acısını okuyabiliyorum, onu hissedebiliyorum, bu da bir diyalog biçimi, bu da bir yazarlık dalı, hikayenin işlenme tarzı olarak bu da bir seçenek ve artık çok daha fazla etkili oluyor.

Elimde böyle bir imkan varken, eskiden demezdim ama şu an önüme text driven bir oyun koysalar açar kitap okurum derim. Numenera çıktığında oynayacağım ama en fazla vanity oyundur bunlar artık. Kısıtlı bir kitleye hitap ediyor olması oyuncuların "konsol bebesi, combatçı laylaylomcular" yapmaz. Bundan 20 yıl önce o RPG'leri yapıyor ve o oyunlarla zengin olabiliyorken stüdyolar, artık olamıyorsa sorun sadece konsolların çıkması ve oyuncuların hacknslash'çi olmaya meyillenmesiyle açıklanamaz bu çok kolay bir yol. Ne oldu yani hacknslash lobisi mi devreye girdi, 20 yıl içinde bizim genimizle mi oynandı, çocukların beyni mi yıkandı? Ya da bir janr sadece tek bir formüle bağlı kaldığı, o formülden ısrarla vazgeçmek istemediği için mi bu haldeler? PoE ve Wasteland 2 yapılırken ne kadar para toplandı, neden 20 yıl öncesinin teknolojisine bağlı kalındı?

Sorun "Mass Effect çok güzel abi yeea"cılar kadar "Grafikler bok gibi olsun, kirli olsun, adamın kafaası sadece 2 pixelden ibaret olsun abi"ci kitlede de aynı zamanda.

Mask Of The Betrayer mesela çağı yakalayabilme yönünde bir çabaydı. Fallout New Vegas bunun mümkün olabileceğini gösterdi. Dragon Age Origins buna yaklaştı. Divinity fizik engine'iyle, interaction'larıyla gösterdi. Yeterli mi, hayır.

Bizim sorgulamamız, istememiz gereken şey şu olmalı; New Vegas'ı yapıyorken Fallout 2'deki diyalog sistemini nasıl kullanabilirler? Witcher 3'ün narrative'ine klasik RPG ögelerini daha doğru bir şekilde nasıl entegre edebilirler? Stüdyolar bunun için uğraşmalı. Yoksa kusura bakmasınlar ama siktiri bir engine'e hiçbir şey eklemeyip, iki sprite çizip, sonra 2 tane 3 tane artık ne yapacağını hepimizin ezbere bildiği "aha burası bu adamın elinden çıkmış" diyeceğimiz hikayeleri "oyun" haline getirip milyon tane insana satarak zengin olmayı hayal etmesinler. Bunları yapmıyorlarsa da çıkıp sektör çok kötü mihihi, hepsi konsol b3b3si böhühü item peşinde koşuyolar hikayeyi skipliyorlar demeyecekler.

20 yıl önceki Tomb Raider ile şimdiki Tomb Raider arasında uçurum varsa, adam bunu muazzam bir şekilde kullanıyorsa tabii ki oyuncu buna yönelecek. "Doom gibin" oyun Dishonored'a, Bioshock'a evriliyorsa tabii ki insanlar buna para harcayacak. Sen her yerde gürültü yarat, 20 yıl önceki oyunun yazarına aynı formülle oyunu yazdır, renk paletini aynı kullan, neredeyse aynı engine'i yedirmeye çalış, gameplay mekaniğin bir gram ilerlemesin, ondan sonra suçlu oyuncu.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Witcherın AAA olup pazar yakalamak için için konsolizasyona gittiği (berbat arayüz, kötü font kullanımı, aksyon combat ve yavan karakter gelişimi) bi dönemde hem grafikleri unity değil de cryengine, hem içeriği torment ayarında aksyon ağırlıklı olmayan, hem de tabletop benzeri RTwP/TB combata ve derin bi karakter sistemine sahip dünyanın en mükemmel oyunu neden yapmıyorlar acaba?

Neyse ki bu fikir senin aklına gelmiş sorieno. Çocuklara bi yol göster de bütçeyi denkleştirip yapsınlar hele asd

MotB obsidianın outsourcelandığı bi projeydi, ki electron dedikleri biowareın aurorası aslında. New Vegas desen yine outsourcing oblivian motorunun devamı. Konsolcu seviyesinin üstünde senaryo ve derinliğe sahip olup da yeni nesil grafiklerin animasyonların bütçesini çıkarmak kolay iş değil, witcher deniyor işte bitek, ama onun da eksik kaldığı noktalar bariz.

Bu durumda TB combat, orijinal setting (numenera kitapları tormentın KS başlamadan bi kaç ay önce mi ne çıkmıştı daha kimse bilmiyor settingi), C&C rpg gibi taleplerimizi (çünkü biz rpg severler küçük de olsak bunları talep eden bi pazarız) ancak unity gibi ucuz çözümlerle karşılayabiliyorlar. Deliverance belki bunu bi adım öteye taşır, Larianın elinde baya kaynak var divinitynin üstüne koyabilirler, bunlar yavaş yavaş olacak şeyler. Niye dünyanın en iyi oyununu yapmıyorlar serzenişinin mantıklı bi tabanı yok o yüzden.

Ha bide şu grafiklere pixelated retro shitto falan demek ayıp artık.

http://d1vnh8mbrp67em.cloudfront.net/image/file/8/1f/68418/large_torment6.jpg
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Genel bi tepki o aksedise. Bunun grafikleri kötü olmayabilir ama PoE rezaletti, Wasteland 2 rezaletti mesela.

O başlıkta daha önce de belirtmiştim, senin metafor trenine de ekleyelim bunu. İşin görselliğini ön plana koyan (ya da senin bu şekilde çıkarım yaparak böyle olduğunu düşünerek etiketlediğin) oyuncu kitlesini sinema izleyicisi, text driven oynayanı da roman okuyucusu olarak tanımlamışsın. Hala koşuk okuyan, sagu ile yazılı edebiyata gönülden bağlı olan insan var mı? Ya da bir kişi çıkıp "kardeşim ben koşuk yazıyorum okunmuyor, kitle ezik olmuş roman okuyor bu amk bebeleri" diyor mu? Tür gelişmiş, evrilmiş, zamanla biçim değiştirmiş. Nasıl ki vurmalıdan telliye, telliden yaylıya, yaylıdan tuşluya bir evrim olmuşsa müzikte, nasıl ki sinemada sesli filmler, renkli filmler çıktıysa, bilgisayar oyunlarında da evrimleşme söz konusu.

Bu zamanla kendi kendini tamamlayan bir şey, içsel bir devinimi haiz. Oturup benim aklıma gelmesi ya da x firmanın bendini aşarak yaratacağı bir durum değil. Parça parça sirayet ediyor işte verdiğim örneklerde, W3'ün bilmemnesi, Divinity'nin bilmemnesi diye birbirinden bağımsız parçaların zamanla ortaya çıktığı, ama ana janraya sirayet ederek hedef kitleye "lan böyle de bişi varmış ve bu güzelmiş" diye düşündüren, hissiyatını iki tık yukarıya çıkartan, algısını açan kulvarlar var.

Ben diyorum ki, bu kulvarlar varken oturup 20 sene öncesinin oyun anlayışıyla "odada pencereden esen bi meltem perdeleri dans ettiriyor, perdeler dans ettikçe odadaki kesif osuruk kokusu yavaşça yok oluyordu" diye açıkladığın ve ana satış odağın "sana ha böyle kolon gibi texti dayayacaz manyağa döneceksin" olan bir yaklaşımla hareket ettiğinde ve bu kulvarlarla tanışmış oyuncular, algısı artık daha yüksek olan, hissiyatı farklı çerçevelerle sabitlenmemiş oyuncular, başka yemeklerin başka baharatların da tadını aldığı için gustosu artan damak zevkinin tatmin olması için başka şeyler de oyuncular "Ee ulan bu aşağı yukarı, bir öncekinin makyajlısı işte?" dediğinde suçlu bu oyuncular olmuyor. Vurguladığım burası.

Yoksa yıllardır "yea konsol bebesi, yea görsele takılı kalıyorsunuz hayatınız bu olmuş" diye aynı ezberi dünyanın bir köşesinde söyleyen adamdan farkımız kalmıyor. Sorunun özü bu değil çünkü.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Sorieno said:

PoE rezaletti


Ya biz aynı oyunu mu oynadık? Bu mu "rezalet" grafik?

http://nerdrockfromthesun.com/wp-content/uploads/2015/08/pillars-of-eternity-the-white-march-released.png



said:
İşin görselliğini ön plana koyan (ya da senin bu şekilde çıkarım yaparak böyle olduğunu düşünerek etiketlediğin) oyuncu kitlesini sinema izleyicisi, text driven oynayanı da roman okuyucusu olarak tanımlamışsın.

...


bilgisayar oyunlarında da evrimleşme söz konusu.


Hayır, sinema izleyicisi roman okuyucusundan üstün değil böyle saçma salak ifadelerim yok. Hepsinin tadı ayrı, hepsinin kalitelisini seviyoruz. ASoIaF vs 50 shades, ne biliyim recep ivedik vs cem yılmaz falan demişimdir en fazla. Ayrıca evrim ayrı dandikleşme ayrı, türk sineması çok evrimleştiği için mi devamlı İvedik filmi çekiyoruz? Kimlerin gidip izlediği belli işte geçiniz.


said:
"odada pencereden esen bi meltem perdeleri dans ettiriyor, perdeler dans ettikçe odadaki kesif osuruk kokusu yavaşça yok oluyordu" diye açıkladığın ve ana satış odağın "sana ha böyle kolon gibi texti dayayacaz manyağa döneceksin" olan bir yaklaşım



Böyle bi yaklaşım yok. Biz torment gibi insanlara pek çok kavram sunup seçimler yaparak karakterlerini şekillendirecekleri bir rpg yapacağız yaklaşımı var. Bunu da oldschool yapıyoruz çünkü hem bütçemiz teknolojimiz buna yeter, hem de o tür izometrik oyunları seviyoruz diyorlar. Seri üretim basıp satar la bu ne de olsa denilecek bi pazar yok ortada, öyle seviyesiz kalitesiz bi oyun da çıkmadı şimdiye kadar. Bi pillars beklentileri karşılayamadı, onu da pillars başlığında ve avellone un obsidiandan ayrılmasında tartıştık.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

9 sene önce çıkan NWN2'ye bak, evet PoE rezalet.

Game of thronesun kitabını yazmaya ne gerek vardı dizisi her şeyi gösterdi zaten diyorsun, bu troll'se ok.
Türk sineması daha kötüye gidiyor olabilir ama benim sana söylediğim şey, bu yılda sen sessiz film yapıp "bütçemiz buna yetiyo" diyorsan ben bunu bahane olarak görüyorum.

Konuyu sadece Tides, PoE, Wasteland 2 olarak görme. Janrın kendisi ve oyuncusu olarak yaklaş. Sen bununla yetinmemelisin diyorum sana, buradaki eleştiri noktan "konsolizasyon ve konsol bebeleri" argümanından daha geniş olmalı, problem sektörün tüketicisinde değil, üreticisinde, bunu göstermeye çalışıyorum.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ben bir sey yazinca yok raki masamizi kirletme, yok kitabi bosa dizisini cektiler zaten gibi sinir edici seyler yaziyorsun baskasina ne guzel cevaplar :(

ben sadece hikayesi vs cok guzel olan oyunlarin keske su sekilde sunulabilse istegimi belirtmistim ki olamayacagini da yazmisim.. maddi olanaksizlik turun baskaligi gibi.

uzuluyorum valla yeter biktim artik :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

abi niye nwn nin motorunu kullanmıyorlar bu tip rpgler için anlamıyorum, kendisi inanılmaz başarılı bence. Color range ve scale i ayarlasalar fıstık gibi oyun oluyo ya.Ben mi yanlış düşünüyorum?

MOnk oyniyim dedim PoE'de, valla animasyonlar içimi baydı. NWN serilerinde monk oynamak bir keyifti
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Kibrit sensin, çöpü de alotha girsin

https://s3-us-west-1.amazonaws.com/shacknews/assets/editorial/2015/06/E3%20The%20White%20March%20Part%201%20Shot%203.jpg

Al bu da

MotB

http://www.mobygames.com/images/shots/l/276717-neverwinter-nights-2-mask-of-the-betrayer-windows-screenshot.jpg



Grafik konusunda başka sözüm yok hakim bey.


https://41.media.tumblr.com/tumblr_lngbziA8OA1qzfi3to1_500.jpg

Film benzetmesinden gideceksek al bu filmin bütçesi 0,2milyon dolarmış. Niye imax çekmiyorlar diye eleştirilecek bi film değil. Prometheusu da gördük teen slasher gibi yapmışlar onca potansiyele ve görselliğe rağmen. Türk sineması da kötüye mötüye gitmiyor, sadece dandik konsol oyunları nasıl seri basıyorsa dandik recep ivedik filmleri de öyle seri basıyor.

Ama çok soyut kavramlar üzerinden tartışmaya geçtik konudan uzaklaşıyoruz. Şimdi W3 grafiklerine ve torment narrativeine sahip bi oyunu kim nasıl yapsın hangi fundingle ve teknolojiyle fizibıl olur hele bi ondan bahsedin.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ben Sorieno ya katılıyorum, bahsettiği gelişmelerin yaşanması gerekiyor. hem gelecek zaman temenisi olarak gerekiyor, hemde doğa kanunu olarak yaşanması gerekiyor (du) ama bazen bazı olaylar neticesinde bu ilerleme dura biliyor.

burada yapımcıların, girişimcilerin vb. tembelliği ve kar etme veya zarar etmeme daha doğrusu garantici olma dürtülerinden kaynaklanıyor.

bildiğiniz gibi artık bence klişe olan "yayıncı baskısı, x sıkıştırması..." gibi kavramlar yüzünden oyunların böyle olduğunu düşünüyordum, bu yüzden ks nin bir çıkar yol olacağını düşünüyordum ama son bazı oyunlar gösterdi ki mevzu bundan daha derin. yeni işler yapma vizyonları veya dürtüleri kalmamış. zira her şey bütçe veya imkan veya satış rakamı da değildir. biraz hayallerin peşinden koşmak, yaratıcı olmak, yeni bir şeyler düşünmektir.

bir kaç örnek vermek gerekirse, ilk prince of persia yapılırken, adamın geniş imkanları veya şu kadar satar zengin olurum gibi bir görü ile uğraştığını düşünmüyorum ama dönemsel olarak bir devrim yarattı. keza wolfenstein. oyunun yapıcıları oyunu tasarlarken, bu oyun sayesinde milletin donuna kadar alacağız diye oyunu yaptıklarını, düşünmüyorum, veya half-life... ama yeni ve yaratıcı fikirleri olduğu, denenmemiş iş yaptıklarını bilincindeydiler.

ayrıca bir not olarak: bazen, pazar seni bir işi yapmaya iter ve o işte çok kar edersin, veya bazen sen yeni bir işi pazara sunarsın ve o işten kar edersin. bunlar çeşitli iş yapma doktirinleridir
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Feamer said:

ben Sorieno ya katılıyorum, bahsettiği gelişmelerin yaşanması gerekiyor. hem gelecek zaman temenisi olarak gerekiyor, hemde doğa kanunu olarak yaşanması gerekiyor (du) ama bazen bazı olaylar neticesinde bu ilerleme dura biliyor.


oyun piyasasına yeni girdiğiniz veya çok dar zaman aralığında baktığınız için bazı şeyleri tümüyle gözden kaçırıyorsunuz. ve sorieno gibi tamamen yanlış fikirler ve yanılgılar içine giriyorsunuz.

"zaman gelişti, oyunlar değişti, zamana göre oyun sistemleri de grafikleri de evrilir" diyorsunuz da,
"evrilmiş oyun" olarak öne sürdüğünüz oyunlar ve türleri zaten hep burada vardı.

mesela çıkıp witcher 3'ü, fallout 4'ü baldur's gate ve planescape torment'in "evrilmiş hali" gibi tanıtıyorsunuz.
baldur's gate'den önce first person ve third person rpg'leri vardı zaten.
misal bg'den çok önce wizardry, betrayal at krondor, ultima underworld, system shock gibi oyunlar vardı.
witcher 3 bir şeyin gelişmiş versiyonu olacaksa ultima underworld olur bu, baldur's gate değil.

evet, oyun türleri değişir, gelişir, yeni teknolojilerle yeni olanaklar çıkabilir. ama kendi döneminden bağımsız, oyun şirketin tasarımcılarının aldığı kararlar o oyunun kendi içinde değerlendirilmesi gereklidir.
mesela dragon age 2, planescape torment'e göre daha yeni bir oyun olması, "günümüz rpg'ler için çizilmesi gereken hedef"in da2 olması anlamına gelmez.
günümüze uyabilmek için "I WANT TO BE A DRAGON!" tarzı aptalca ve sığ dialoglar içermesi gerekmez. Deus Ex Human Revolution gibi zekice yazılmış dialoglar içermesi de mümkündür.
yani da2'de alınan kararlar "günümüz şartları bunu gerektiriyor" kadar sığ ve basite indirgenemez. tamamen oyunun tasarımcıların o oyun için aldığı kararlardır. ve o oyunun içinde incelenmesi gerekir.

doom'un gelişip dishonored olmadığı, dishonored vari oyunların doom hatta wolfenstein'dan önce de varolduğunu, ve hatta "fps" olarak tanımladığımız "doom gibin" oyunlarının atalarının "dishonored gibin" oyunlar olduğunu da not düşmek gerekiyor.
doom evrile evrile half-life 2 haline gelmiştir, dishonored değil.

planescape torment'i "eskide kaldığı" için satmayacak, oynanmayacak bir fikir olarak sunuyorsunuz.
iyi de o oyun, 1999 yılında çıktığında bile az kitlenin "oynayabileceği" bir oyundu ve underrated olarak kaldı.
olay ne günümüze adapte olmakta yatıyor, ne de gameplay mekaniklerini ilerletmekte...
sen istersen git en mükemmel, en yenilikçi, en değişik mekanikli, yıllar sonra bile "klasikler" arasında yer alacak ve çok çok geniş hayran kitlesine sahip olacak oyun yap, pazarlamada yan yatarsan, oyunun satış kısmında batar gider...
bak mesela beyond good & evil ve psychonauts...

bundan 20 yıl önce o RPG'leri yapıp zengin olunamıyordu. işte hataya düştüğünüz nokta burası. konunun arkaplanında ne olup bitmiş unutup sadece varsayımlarla argüman türetmeye çalışıyordunuz.
planescape torment gibi oyunlar o yıllarda da kısıtlı kitleye hitap ediyordu.
çünkü oyunun mekanikleri ve derinliği her oyuncunun anlayabileceği seviyede değildi.
günümüzde "biraz spor oyuncusuna hitap edecek gimmick ekleyelim, biraz puzzle oyuncusuna bejeweled koyalım, biraz hikaye bolca aksiyon koyalım ki shooter oyuncusunun ilgisini çeksin..." şeklinde yapılıp 10 milyon adet satan bir oyunla, zamanında da kısıtlı kitlece oynanmış bir oyuna benzetilerek yapılan yeni bir oyunu yanyana koyup,
"aha yeni gameplay mekanikleri yok, eski oyunu birebir kopyalımışsınız, o yüzden satmıyor" diye yorumlamak gerçekten sığ bir tablo çıkartıyor.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ha bi de kickstarter projelerinden mucize beklemeyin. çok saçma fantazyalara kapılmış olursunuz.

kickstarter projeleri'nde en fazla 1-2 milyon dolar toplanmış oluyor.
"W-I-T-C-H-E-R-3!!!" diye övdüğünüz oyunlar AAA oluyor, bütçeleri reklam, pazarlama ve tanıtım dahil 50-200 milyon dolar arasında değişiyor.

haliyle pillars of eternity'den unreal engine 4 ile, order 1886 grafikleri, uncharted 4 animasyonları, mgs5 cinematicleri bekleyemezsiniz.
adamlar elindeki bütçeyi en dengeli biçimde dağıtmaya çalışıp ortaya bir sonuç çıkarmaya çabalıyor.
sonra gelip "yarrofinity engine" diye qq'lemeyin.

Sorieno said:

NWN2 motoruyla yapıldığı zaman "aman allahım karakterim suya batırılmış kibrite benzeyen bir sprite değil de gerçek bir karaktere benziyor" diye rage açıldığı sürece Yarrofinity Engine ile devam etmek adamlar için con değil pro çünkü.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

@ Bone

yanlış yerden yaklaşıyorsun "evrilmek" derken -en azından ben- sunum tekniklerinin gelişmesinden bahsediyoruz. zira misal half-life böyle bir örnektir.

o zamanlar, bir çok insan gibi bende HL dan bir haber birisi olarak ki, çıktığından bile kimsenin yoktu, referans noktan unreal dı. zira zaten wolfenstein beri süre gelen türün ilerlemesinin tepe noktası olarak oyun duruyordu. güzel grafikli koridorlar, güzel grafikli kısıtlı açık alanlar, akıllı düşmanlar, her biri eskisinden daha über ucuç silahlar ve uzay ve yaratık teması... bunları dışına çıkan bazı oyunlar arada olmasına rağmen -outlaws vb., aslında tarz olarak benzer şekilde, gidiyordu.

ama sonra, bir şey oldu ve adamlar HL fı çıkardı, hiç bilmediğimiz, kimsenin konuşmadığı tarda bir oyundu, fenomen oldu ve türü "evrimleştirdi"

yani, daha iyi grafikler veya yapay zeka gibi unsurlarla "geliştirmek" yerine, daha önce çok az kullanılmış unsurları, tür içinde dominant olacak şekilde "yeni" şekilde sunarak evrimleştirdi.

demek istediği(miz), bu tür içinde bu evrimin olaması için bir neden yok, ama şu anda gerçekleşmesinin nedenleri var.

ha, son not olarak: referans noktasını w3 olarak almak hatalı sonuçlara götürür, zira o kısıtlı bir işi çok çok başarılı bir şekilde işleyen bir oyun.

ayrıca zaten zengin oldular veya oluyordular veya o beklentileri vardı demiyorum zaten, hatta bunu bilerek bu işleri yaptılar, sektöre sıkıntı yaratanda bu ruhun ve özverinin eksikli
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...