Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Ne istersen yap oyunları


GERGE

Öne çıkan mesajlar

  • Genel Yönetici
Böyle Oblivion gibi, Terraria gibi, Minecraft gibi, GTA gibi (4'ü görmedim) oyunların şu ne istersen yap olayına ısınamadım bir türlü. Oblivion oynarken ülkeyi demonlar başıyor, biz ilgisiz yan görevler yapıyoruz. Witcher'da, BG'de filan yan görevler çok iyi sindirilmişti oyuna. GTA'da durup dururken taksicilik oynamaya başlıyoruz.

Kaçınız bana katılırsınız bilmiyorum ama bu durumların oyunların oynanabilirliğinden, özellikle bir deneyim olarak etkilerinden çok şey götürdüğünü düşünüyorum. Tam içine girip (immersion olayı) konuyu, karakterleri, quest'i benimseyip oynarken birden bire filler modunda şeyler çıkıyor ilgisiz tamamen. Nonlinear gameplay iyidir, evet, ama sadece bir Fallout'ta olduğu gibi olunca. Sanki Oblivion'da ve benzerlerinde asıl questimiz hep arka planda kalıyor bu da işte oyunun içine çekme faktörünü, daha doğrusu dünya ve ana görevi önemseme, umursama faktörünü yok ediyor büyük oranda. Olay bu, ana görevin arka planda kaldığı hissi.

En azından ben böyle hissediyorum, bu tarz oyunların hiç birini de bitiremedim; bir kere sadece modla, hileleyle sadece ana görev yapıp bitirdiğim Oblivion hariç. Çok daha fazla zevk vermişti ve tüm görevleri yapmaya çalışarak giden bir oynayışa göre.

İlk Gothic oyunu mesela, bir sürü yan görev vardı, ama tüm yan görevler çok iyi sindirilmişti oyunun içine. Morriwind'de olduğu gibi adamın biri git takıl biraz, sonra dön demiyordu. Yan görevler bile büyük bir meta-göreve hizmet ediyordu.

Minecraft tarzı tamamen özgürsün olayı daha farklı, doğru. Ama onda da gerekli içine çekme olayını hissedemiyorum. Güzel şeyler yapılıyor sadece ama resim çizerken de güzel şeyler yapabilirsin oyunu harcadığım zamanı harcarsan. Oyundan çok başka bir usunu dışa vurma mediumu gibi geliyor bana bunlar. Bir de bunu yaparken çeşitli yaratıkları dövme ile oyun oynuyorsun sanma. Simulacra tam. Oyun diyince - anladığınız gibi - karakterler, bir görev; basitçe, bir narrative arıyorum ben.

Benim gibi mi düşünüyorsunuz merek ediyorum. Troll olacak, yukardan emir, ama güzelce tartışırsak bu sandbox mevzusunu hoş olur bence.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Oblivion bence çok iyiydi o konuda, dünyaya çekmesi açısından. Yani ana hikaye o kadar o kadar ama o kadar kötü ve ana görevler o kadar bayıktı ki... Bununla beraber guild görevleri, modlarla inen side questler falan o kadar o kadar ama o kadar süperdi ki en güzeliydi bence öyle istediğimizi yapabilmemiz. Kaldı ki ben yan görevleri yaparken kendimi o dünyanın bir parçası gibi hissettim, robot gibi bi hizada ilerleyeceime istediğimi yaparım daha iyi.

GTA'da da yani taksicilik yapmak falan para kazanman için gerekiyor, ya da eğlenmen için tabi öyle bir hobin varsa, %100 completion için de gerekliydi eskiden de sonuçta orada da real time değil ki olaylar. Görevi ne zaman istersen o zaman yapıyorsun, e yaşayan dünyanın bir parçası oluyorsun farklı farklı pek çok şey yapabilince.

tldr: Bence tam tersine oynanabilirliğe ve dünyanın içine çekmesine çok şey katıyor bu sistem

edit: Ekmeğin dediğine hitaben, film ya da kitap ayrı, oyun ayrı şeyler diye düşünüyorum. Film istesem film izlerim, kitap istesem kitap okurum. Koca bir dünyada canının istediğini yapmanı sağlaması güzel bence oyunların. Kaldı ki zaten dev'ler bizim burada yazdıklarımızı iplemeyecek dsfsdf çok anlamız bir tartışma aslında düşününce
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

tam tersi, ben de a zone'daki 3 kulübeden oluşan metropoliste caddeden caddeden koş, dümdüz lineer ilerle, oyun sana ne derse emireriymiş gibi onu yap, quest'ler bitince otomatik b zone'una geç ve tıkılı kal oyunlarından çok sıkıldım. daha çok freeform oyun lazım.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Dalgasına dedim zaten ^^

Konu insanların oyunlara bakışı aslında. Oyun bir film ya da kitap gibi olmalı diye bakan adam tabii ki senin gibi düşünür, ben öyle de olabilir bazı oyunlarda iyi oluyor derim ama özellikle RPG'lerde sandbox olması bir dünyaya ait olma hissini daha çok verdiğinden onu tercih ederim ben.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • Genel Yönetici
Çigisel olsun demiyorum zaten; Gothic I gibi, Black Isle oyunları gibi, Witcher I gibi iyi yedirilsin diyorum yancı görevler. Yan görevler de ana görevin parçası gibi olsun biraz. Oblivion'da olduğu gibi ana görev de başka bir yan görev hatta daha da kötüsü gibi gelmesin insana.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

@Gerge: Yani Oblivion'da ana görev çok başarısız olduğu için öyle oldu. Ana görev yeterince başarılı olsa ve senaryosu yeterince iyi olsa insanlar zaten yapmak isterdi.

Ha bir de rpg oyununun sana kahraman olmama şansını sunması da güzel. Dünyayı kurtar diyorlar, hiç kasmıyorum gidip hırsızlık yapıyorum falan. Hoş. Sen zaten istersen sadece ana görevi oynayarak gidebilirsin, oyun sana seçenek sunuyo, zorla ne istersen yap demiyor ki. Daha doğrusu ne istersen yap diyor da sen sadece ana görevi yapıp lineer oynanış takılmak istersen öyle oynarsın oyunu :)

edit: Ha witcher senaryo, görevler vs. açısından çok başarılı bir oyundu ama belirlenmiş bir karakterle belirlenmiş şeyler yapma fikri kısıtlayıcı bir anlayış bence bir RPG için. Dediğim gibi Oblivion'da dünyayı kurtarmayıp tüccarlık, hısızlık, hatta korsanlık falan yapma olayları çok daha keyifliydi benim için
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

GERGE said:

Oblivion oynarken ülkeyi demonlar başıyor, biz ilgisiz yan görevler yapıyoruz.


oblivion (bana göre diyeyim, ya da bazı tes fanlarına göre) saçma bir oyundu. morrowind ve daggerfall'dan sonra çok anlamsız ve kopuk kaçıyordu. dediğin gibi dünyayı demonlar basarken yan görevler yapmaya çalışmak insanı çok soğutuyordu.

said:
Tam içine girip (immersion olayı) konuyu, karakterleri, quest'i benimseyip oynarken birden bire filler modunda şeyler çıkıyor ilgisiz tamamen.
Sanki Oblivion'da ve benzerlerinde asıl questimiz hep arka planda kalıyor bu da işte oyunun içine çekme faktörünü, daha doğrusu dünya ve ana görevi önemseme, umursama faktörünü yok ediyor büyük oranda. Olay bu, ana görevin arka planda kaldığı hissi.


sandbox'un esas zevki herhangi bir görev olmadan kafamıza estiği gibi hareket edebilmek.
mesela sims (her ne kadar oyunun içeriğini başarısız bulsam da), theme park, rollercoaster tycoon, minecraft, ultima online, morrowind gibi oyunlarda insanlar istediğini yapmakta özgürler ve çok yaratıcı eserler çıkartabiliyorlar (en son örnek olduğu için diyorum: minecraft'la ilgili videoları youtube'da kolaylıkla bulabiliyorsunuz).

bir ana hikaye varsa oyundan bağımsız olmalı.
mesela morrowind'de oyunun başında direk ana göreve başlayıp bitirebiliyorsunuz.
ya da anagörevi boşverip gezip tozup eğlenebiliyorsunuz. mesela şovalyelere katılıyorsun, sırf şovalye gibi hissedebileceğin görevler yer alıyor. hırsızlara katılıyorsun, bir sokak serserisi gibi hissedebilecileceğin görevler yapıyorsun. bunlardan sıkılırsan evini döşüyorsun, etrafı dekore ediyorsun, kendine değişik silahlar yapıyorsun felan. görevler biraz az gerçi ama o "hissi" yaşayabilmek için yeterli.

hani half-life gibi, quake 2 gibi, planescape torment gibi lineer oyunları da beğeniyorum, ama sandbox'un zevki ayrı.

said:
Oyundan çok başka bir usunu dışa vurma mediumu gibi geliyor bana bunlar


zaten amacı ve esas zevki de o. morrowindde gidiyorsun birisinin evinde adamı öldürüp eve konuyorsun. ultima online'da bir şehirde hayatını süldürüp sonra vali felan oluyorsun. minecraft'ta kendi kafana göre takılıyorsun. gta/prototype gibi oyunlarda çeşitli kombinasyonlarla şehri mahvediyorsun vs...

içindeki yaratıcılığı dökmek için ortam sağlamış oluyor.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

GERGE said:

Böyle Oblivion gibi, Terraria gibi, Minecraft gibi, GTA gibi (4'ü görmedim) oyunların şu ne istersen yap olayına ısınamadım bir türlü. Oblivion oynarken ülkeyi demonlar başıyor, biz ilgisiz yan görevler yapıyoruz. Witcher'da, BG'de filan yan görevler çok iyi sindirilmişti oyuna. GTA'da durup dururken taksicilik oynamaya başlıyoruz.

Kaçınız bana katılırsınız bilmiyorum ama bu durumların oyunların oynanabilirliğinden, özellikle bir deneyim olarak etkilerinden çok şey götürdüğünü düşünüyorum. Tam içine girip (immersion olayı) konuyu, karakterleri, quest'i benimseyip oynarken birden bire filler modunda şeyler çıkıyor ilgisiz tamamen. Nonlinear gameplay iyidir, evet, ama sadece bir Fallout'ta olduğu gibi olunca. Sanki Oblivion'da ve benzerlerinde asıl questimiz hep arka planda kalıyor bu da işte oyunun içine çekme faktörünü, daha doğrusu dünya ve ana görevi önemseme, umursama faktörünü yok ediyor büyük oranda. Olay bu, ana görevin arka planda kaldığı hissi.

En azından ben böyle hissediyorum, bu tarz oyunların hiç birini de bitiremedim; bir kere sadece modla, hileleyle sadece ana görev yapıp bitirdiğim Oblivion hariç. Çok daha fazla zevk vermişti ve tüm görevleri yapmaya çalışarak giden bir oynayışa göre.

İlk Gothic oyunu mesela, bir sürü yan görev vardı, ama tüm yan görevler çok iyi sindirilmişti oyunun içine. Morriwind'de olduğu gibi adamın biri git takıl biraz, sonra dön demiyordu. Yan görevler bile büyük bir meta-göreve hizmet ediyordu.

Minecraft tarzı tamamen özgürsün olayı daha farklı, doğru. Ama onda da gerekli içine çekme olayını hissedemiyorum. Güzel şeyler yapılıyor sadece ama resim çizerken de güzel şeyler yapabilirsin oyunu harcadığım zamanı harcarsan. Oyundan çok başka bir usunu dışa vurma mediumu gibi geliyor bana bunlar. Bir de bunu yaparken çeşitli yaratıkları dövme ile oyun oynuyorsun sanma. Simulacra tam. Oyun diyince - anladığınız gibi - karakterler, bir görev; basitçe, bir narrative arıyorum ben.

Benim gibi mi düşünüyorsunuz merek ediyorum. Troll olacak, yukardan emir, ama güzelce tartışırsak bu sandbox mevzusunu hoş olur bence.


Ahh, tam olarak düşündüğüm şeyleri yazmışsın GERGE. Galakside yalnız olduğumu düşünmeye başlamıştım artık bu konuda, neyseki yalnız değilmişim.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

yalnız misal gta vs için şöle bişi yaparlarsa güzel olur.

sayılar limitli olsun. regen için süre olsun.

hmm şöle diyim. adadaki taksi -başka oyunlar için yaratık- sayısı limitli olsa güzel olur. 36500 mesela. oyun zamanı ile bi hafta süre içerisinde 80tane regenerate etse bunlardan.

yani kaynak vs limitli olsa güzel olurdu çok.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...