dwarf fortress tutorialın ikinci bölümüyle karşınızdayız.
en son dünyamızı yaratıp dünyamıza ilk adımlarımızı atmıştık.
bu bölümde neler öğrenicez?
1. arabirimi kullanmak
2. çevreyi gezmek, incelemek
3. dağı taşı kazmak
4. eşyaları depolamak
5. hammaddeleri işlemek için workshoplar açmak
6. hangi dwarf hangi işi yapsın ona karar vermek
başlıyoruz...
en son şu ekran görüntüsünde kalmıştık:
şimdi eğer oyunumuz paused değilse hemen space'e basarak pause yapıyoruz. sol üstte *paused* yazması lazım.
şu an karşımızda 3 tane panel görüyoruz. soldaki oyun ekranı, ortadaki menüler, sağdaki de harita.
önce yön tuşlarıyla haritayı biraz gezelim, aşina olalım
olduk mu?
tamam şimdi tab tuşuna basarak farklı panel düzenlerini geziyoruz.
sağdaki harita kapalı olsun, menü de sağda dursun.
şimdi oyun ekranında başka neler görüyoruz? sağ üstte idlers: 4 yazıyo bende. sizde 3-5 falan yazabilir.
bu o an iş yapmadan boş yatan dwarflarımızın sayısı. kaç yazdığı şu an önemli değil.
aslında hepsi boş yatıyo da, bazıları mesela "lan ben oduncuyum, baltam nerde benim? alıyım yanımda dursun" gibi gereksiz işler uyduruyo kendine.
neyse, en sağ tarafta üç tane farklı bilgi var.
sağ alt: şu an hangi levelı görüyoruz, onun bilgisi. z eksenindeki değer yani.
sağ orta: bu level bilgisinin görselleştirilmiş hali. sarı kısım yer, mavi kısım hava, ortadaki parlak kısım bizim levelımız.
sağ üst: şu an ekranın ortasındaki yerin, bizim baktığımız levela göre relatif durumu. şöyle ki: mesela 5 levellık bi çukur var, biz o çukurun tepesindeki levela bakarken (100 diyelim mesela) eğer ekranda o levela göre boşluk varsa, ve level95e kadar da hep boşluksa, orda -5 yazar.
çok gerekli bi bilgi değil, şu anda anlamasanız da olur, ama zamanla anlarsınız ve kullanırsınız.
şimdi bu bilgilerimizi kullanmak için tekrar tab tuşuna basarak haritalı bi görünüm alalım.
şimdi diğer levellara bakma işini öğrenicez.
benim klavyemde shift+nokta levelı düşürmek için, shift+virgül levelı artırmak için kullanılıyo.
türkçe q kullanıyosanız sizde de yaklaşık öyle bişeydir. sağ alttaki level sayısına bakarak deneye deneye bulun.
bi kaç kat aşağı ve bi kaç kat yukarı bakarak yeryüzünün şekline ve bu level olayına aşina oluyoruz.
benim haritam çok mal, hiç ilginç bişi yok. bildiğin tepe işte.
şimdi ihtiyacımız yok, haritayı yine kapatalım tab ile.
bu arada, sizin görüntünüz benden azıcık farklı olabilir, ben init dosyasından tilelar variable olmasın, hepsi "." olsun dedim, normalde değişiklik olsun diye nokta virgül noktalı virgül falan karışık gösteriliyo.
şimdi ekranda gördüklerimiz nedir diyoruz.
bunların hepsini size tek tek anlatmıycam. bunun yerine kendiniz görüceksiniz.
sağdaki menüde de yazdığı üzere k tuşu ile etrafa bakıyoruz.
basalım k tuşuna, bize sarı bir "X" cursoru veriyor.
sağdaki menüde de burda ne gördüğümüzü anlatıyo.
neymiş? ot. altta da başka başka bilgiler var. dışarıda, aydınlık, yerin üstünde.
gayet açıklayıcı.
şimdi yön tuşlarıyla cursorumuzu gezdirerek herşeye bakabiliriz.
böylece "şu ağaç şu daş" diye anlatmaktan kurtuldum, kendiniz bakın işte ne neymiş :)
ama tabi ki bi karede sadece bişey olcak değil, farklı farklı şeyler oluyo. mesela dwarflarımdan birisinin üstüne geliyim:
şu an tosid kardeşimin üstündeyim.
ama aynı zamanda grass da yazıyo. burda mesela bi taş olsaydı o da sağdaki listede olucaktı. bu listedeki farklı şeyleri gezmek için yine +- tuşlarını kullanıyoruz.
tosid kardeşim seçili iken enter tuşuna basıyorum.
burda altta da yazdığı gibi enter tuşu ile bu arkadaşın hissiyatı ile ilgili bilgi alıyoruz, r ile diğer dwarflarla ilişkilerini görüyoruz.
çok ayrıntılı girmiyorum oraya.
space ile tekrar geri dönüyoruz.
şimdi de kampımızın genel durumuna bi göz atalım. (evet ısrarla kazmaya başlamıyoruz hala :) )
sağda ana menü gözükürken, z tuşuna basıyoruz.
en üstte kampımızın adı, tarih ve mevsim bilgileri var.
kampımızın genel durumu burası. üstte alt menüler var hayvanlar ve yemekler için falan, onlara da bakabilirsiniz.
burda dikkat ettiyseniz çoğu sayı kesin verilmemiş, "600?" diye yavşakça ifadeler kullanılmış.
bunun sebebi bu kaynakları tutan arkadaşın ofisi falan yok, parmak hesabıyla işleri halletmeye çalışıyo işte :)
kaynakları tutan arkadaş demişken, bi bakalım kimin nesiymiş bu adam?
ana menüye dönüyoruz.
ve n tuşuna basıyoruz.
burda 4 farklı ünvan ve tek bir kişi var.
bütün sosyal skilleri tek bi adama topladığımız için normaldir.
burdaki expedition leader, liderimiz. bi anlaşma olcaksa falan bu arkadaşla görüşülüyo.
outpost manager, toplu iş yapılacağı zaman bu işlere onay verecek makam. şimdilik önemi yok, nüfus 20yi geçince önemli.
outpost broker, ticari işlerle ilgilenir. bi tüccar karavanı geldiği zaman bunu yolluyoruz ki bizi kazıklamasınlar.
bookkeeper, stokların kaydını tutan arkadaş. üstüne gelip s'ye basıyoruz, settings anlamında.
burda görüyoruz ki şu an pek kesin sayılar tutulmuyo, yuvarlıyoruz gelişine :)
isterseniz değiştirin, ama altta da yazdığı üzere ofisiniz yok, pek farketmez yani.
yazık bize.
bi de burdan bütün örevleri değiştirebiliyoruz, ama leader'ı değiştiremiyoruz. ona kendileri karar veriyolar.
ana menüye dönüyoruz tekrar.
kazma işine hala başlamamakta kararlı olarak, şimdi dwarflarımızı daha ayrıntılı incelemek istiyorum :)
v tuşuna basalım, ve cursor alalım yine.
ama bu cursor azıcık farklı işliyo. unitlerin tam üstüne gelmemize gerek yok, yaklaştığımız uniti göstermeye başlıyo. bişeye basmaya da gerek yok.
tosid dwarfumuz hakkında bu ekrandan ne öğreniyoruz?
kendisi madenciymiş (en yüksek skille göre ünvan alıyo ultimadaki gibi)
erkekmiş, şu an malzemelerini topluyomuş, çok güçlüymüş,
miner ve mason skillerinde proficientmış. (10 yani)
alta bakarsanız bi kaç alt menü var. şu an general menüsündeyiz.
i'ye basarak inventory'ye geçelim. (bende i değil ı)
tosidin inventorysine bakıyoruz, nesi var nesi yok görebiliyoruz.
ve burda da gördüğünüz üzere çorabın sol teki ile sağ teki ayrı listeleniyo :)
burda da +- tuşları ile gezip istediğimiz itemın üzerinde entera basarak açıklamasını okuyabiliyoruz, bıraktırabiliyoruz.
space ile bi üst menüye dönelim ve w'ya basarak sağlık durumunu görelim.
şu an arkadaşın sağlığı yerinde. bunların rengine göre durumunu anlıyoruz. ayrıca stunned hungry gibi diğer özel durumları da burdan görebiliriz.
şimdi p'ye basalım.
burda z tuşu, arkadaşın daha önce gördüğümüz ayrıntısız durum ekranına gidiyor.
l tuşu ile hangi işleri bu arkadaşın yapmasını istediğimizi seçiyoruz.
yine +- tuşları ile listeyi gezip enter ile istediğimizi aktifleştirebiliyoruz.
yani mesela biz bu arkadaşın da odun kesmesini istersek çok sıkışık bi durumda, burdan wood cuttingi açıyoruz, o da ağaç kesiyor. (balta arar bulamaz şu an, o ayrı)
burda listenin sonlarında göreceğiniz bazı amelelik işleri var.
bu işler şu an herkes için açık.
bu işler nedir? kalemizde çok ama çok fazla amelelik işi oluyo. bu hauling, eşyaları bi yerden bi yere taşımak için kullandığımız olay. skill değil bunlar, herhangi bir artısı yok, ama yapılması gerekiyor sonuçta.
ben genelde oyunun başında madenciler için bunları kapatıyorum, sonradan açıyorum. çünkü onların işi çok daha önemli, eşya taşımakla uğraşmasınlar.
2. ya da 3. mevsime doğru yöneticimden bütün bu amelelikleri kaldırıyorum. yoksa işlere yetişemiyor. bi de elin elfi toplantı için bunu bekliyo, buna bakıyorum, taş taşıyo :) olmaz öyle.
her iki madencimden de bütün bu işleri kaldırıyorum efendim, size de tavsiye ederim.
şimdi tekrar p'ye basalım ve bi üst menüye dönelim.
burdaki e tuşu dwarflarımıza köpek atamak için kullanılıyo. şimdilik gerek yok. ama mesela çok vahşi bi yerde oyuna başlamışsam her dwarfuma iki wardog atayabilirdim. şimdilik dursun, çünkü geri alamazsınız köpekleri.
efenim bi tutorialımızın daha sonuna geldik.
gördüğünüz gibi sizi kandırdım, hala dağa girişemedik.
hayırlısı, bi dahaki sefere artık :)
tamam herşey güzel gidiyorda,şimdi kazdımız yerde mudstone lar filan kalıyor oval şekili ile, onları nasıl toplayıp kullanıcaz.birde bu platium filan çıkıyo yada diğer madenlerden.ozaman duruyo işçiler.ben devam ettiriyorum ama başka bişimi yapmamız lazım.onları ayrıyetenmi çıkarıp işlemeliyiz.
farm olayına filan daha giremedim ne yazıkki
Dağı birbirine bağlı odalar şekilde kazın. Komple açık alan yapmayın. Yani Büyük açıklıkları kolonsuz geçmeyin :D. En büyük salonunuzda bile her iki yöndede her 6-7 karede 1 tek bir karelik kolon görevi görecek kazılmamış bölümler bırakın. Ve katmanlı kazılarınızda da bu kolon görevi gören bıraktığınız yerlerin altını kazmayın. Kaç kat olursa olsun o kolonlar aşşalara doğru devam etsin hep.
ben hiç kolon kazmıyorum hiç te çökmedi yau
hatta son denememdeki oyunda asıl yerleşim kurduğum katmanın 2 üst levelındaki dağ bölümünü komple mine diye işaretledim
adamlar çılgın gibi kazıyo hala göçmedi ahah
Öne çıkan mesajlar
EagleEye
o kazma kısmı falan wikide açıklıyo çok zor bişi diil okusan çözersin yau
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş
Gazanfer
eveeet. meraba tutorial sever dwarf patiler.
dwarf fortress tutorialın ikinci bölümüyle karşınızdayız.
en son dünyamızı yaratıp dünyamıza ilk adımlarımızı atmıştık.
bu bölümde neler öğrenicez?
1. arabirimi kullanmak
2. çevreyi gezmek, incelemek
3. dağı taşı kazmak
4. eşyaları depolamak
5. hammaddeleri işlemek için workshoplar açmak
6. hangi dwarf hangi işi yapsın ona karar vermek
başlıyoruz...
en son şu ekran görüntüsünde kalmıştık:
şimdi eğer oyunumuz paused değilse hemen space'e basarak pause yapıyoruz. sol üstte *paused* yazması lazım.
şu an karşımızda 3 tane panel görüyoruz. soldaki oyun ekranı, ortadaki menüler, sağdaki de harita.
önce yön tuşlarıyla haritayı biraz gezelim, aşina olalım
olduk mu?
tamam şimdi tab tuşuna basarak farklı panel düzenlerini geziyoruz.
sağdaki harita kapalı olsun, menü de sağda dursun.
şimdi oyun ekranında başka neler görüyoruz? sağ üstte idlers: 4 yazıyo bende. sizde 3-5 falan yazabilir.
bu o an iş yapmadan boş yatan dwarflarımızın sayısı. kaç yazdığı şu an önemli değil.
aslında hepsi boş yatıyo da, bazıları mesela "lan ben oduncuyum, baltam nerde benim? alıyım yanımda dursun" gibi gereksiz işler uyduruyo kendine.
neyse, en sağ tarafta üç tane farklı bilgi var.
sağ alt: şu an hangi levelı görüyoruz, onun bilgisi. z eksenindeki değer yani.
sağ orta: bu level bilgisinin görselleştirilmiş hali. sarı kısım yer, mavi kısım hava, ortadaki parlak kısım bizim levelımız.
sağ üst: şu an ekranın ortasındaki yerin, bizim baktığımız levela göre relatif durumu. şöyle ki: mesela 5 levellık bi çukur var, biz o çukurun tepesindeki levela bakarken (100 diyelim mesela) eğer ekranda o levela göre boşluk varsa, ve level95e kadar da hep boşluksa, orda -5 yazar.
çok gerekli bi bilgi değil, şu anda anlamasanız da olur, ama zamanla anlarsınız ve kullanırsınız.
şimdi bu bilgilerimizi kullanmak için tekrar tab tuşuna basarak haritalı bi görünüm alalım.
şimdi diğer levellara bakma işini öğrenicez.
benim klavyemde shift+nokta levelı düşürmek için, shift+virgül levelı artırmak için kullanılıyo.
türkçe q kullanıyosanız sizde de yaklaşık öyle bişeydir. sağ alttaki level sayısına bakarak deneye deneye bulun.
bi kaç kat aşağı ve bi kaç kat yukarı bakarak yeryüzünün şekline ve bu level olayına aşina oluyoruz.
benim haritam çok mal, hiç ilginç bişi yok. bildiğin tepe işte.
şimdi ihtiyacımız yok, haritayı yine kapatalım tab ile.
bu arada, sizin görüntünüz benden azıcık farklı olabilir, ben init dosyasından tilelar variable olmasın, hepsi "." olsun dedim, normalde değişiklik olsun diye nokta virgül noktalı virgül falan karışık gösteriliyo.
şimdi ekranda gördüklerimiz nedir diyoruz.
bunların hepsini size tek tek anlatmıycam. bunun yerine kendiniz görüceksiniz.
sağdaki menüde de yazdığı üzere k tuşu ile etrafa bakıyoruz.
basalım k tuşuna, bize sarı bir "X" cursoru veriyor.
sağdaki menüde de burda ne gördüğümüzü anlatıyo.
neymiş? ot. altta da başka başka bilgiler var. dışarıda, aydınlık, yerin üstünde.
gayet açıklayıcı.
şimdi yön tuşlarıyla cursorumuzu gezdirerek herşeye bakabiliriz.
böylece "şu ağaç şu daş" diye anlatmaktan kurtuldum, kendiniz bakın işte ne neymiş :)
ama tabi ki bi karede sadece bişey olcak değil, farklı farklı şeyler oluyo. mesela dwarflarımdan birisinin üstüne geliyim:
şu an tosid kardeşimin üstündeyim.
ama aynı zamanda grass da yazıyo. burda mesela bi taş olsaydı o da sağdaki listede olucaktı. bu listedeki farklı şeyleri gezmek için yine +- tuşlarını kullanıyoruz.
tosid kardeşim seçili iken enter tuşuna basıyorum.
burda altta da yazdığı gibi enter tuşu ile bu arkadaşın hissiyatı ile ilgili bilgi alıyoruz, r ile diğer dwarflarla ilişkilerini görüyoruz.
çok ayrıntılı girmiyorum oraya.
space ile tekrar geri dönüyoruz.
şimdi de kampımızın genel durumuna bi göz atalım. (evet ısrarla kazmaya başlamıyoruz hala :) )
sağda ana menü gözükürken, z tuşuna basıyoruz.
en üstte kampımızın adı, tarih ve mevsim bilgileri var.
kampımızın genel durumu burası. üstte alt menüler var hayvanlar ve yemekler için falan, onlara da bakabilirsiniz.
burda dikkat ettiyseniz çoğu sayı kesin verilmemiş, "600?" diye yavşakça ifadeler kullanılmış.
bunun sebebi bu kaynakları tutan arkadaşın ofisi falan yok, parmak hesabıyla işleri halletmeye çalışıyo işte :)
kaynakları tutan arkadaş demişken, bi bakalım kimin nesiymiş bu adam?
ana menüye dönüyoruz.
ve n tuşuna basıyoruz.
burda 4 farklı ünvan ve tek bir kişi var.
bütün sosyal skilleri tek bi adama topladığımız için normaldir.
burdaki expedition leader, liderimiz. bi anlaşma olcaksa falan bu arkadaşla görüşülüyo.
outpost manager, toplu iş yapılacağı zaman bu işlere onay verecek makam. şimdilik önemi yok, nüfus 20yi geçince önemli.
outpost broker, ticari işlerle ilgilenir. bi tüccar karavanı geldiği zaman bunu yolluyoruz ki bizi kazıklamasınlar.
bookkeeper, stokların kaydını tutan arkadaş. üstüne gelip s'ye basıyoruz, settings anlamında.
burda görüyoruz ki şu an pek kesin sayılar tutulmuyo, yuvarlıyoruz gelişine :)
isterseniz değiştirin, ama altta da yazdığı üzere ofisiniz yok, pek farketmez yani.
yazık bize.
bi de burdan bütün örevleri değiştirebiliyoruz, ama leader'ı değiştiremiyoruz. ona kendileri karar veriyolar.
ana menüye dönüyoruz tekrar.
kazma işine hala başlamamakta kararlı olarak, şimdi dwarflarımızı daha ayrıntılı incelemek istiyorum :)
v tuşuna basalım, ve cursor alalım yine.
ama bu cursor azıcık farklı işliyo. unitlerin tam üstüne gelmemize gerek yok, yaklaştığımız uniti göstermeye başlıyo. bişeye basmaya da gerek yok.
tosid dwarfumuz hakkında bu ekrandan ne öğreniyoruz?
kendisi madenciymiş (en yüksek skille göre ünvan alıyo ultimadaki gibi)
erkekmiş, şu an malzemelerini topluyomuş, çok güçlüymüş,
miner ve mason skillerinde proficientmış. (10 yani)
alta bakarsanız bi kaç alt menü var. şu an general menüsündeyiz.
i'ye basarak inventory'ye geçelim. (bende i değil ı)
tosidin inventorysine bakıyoruz, nesi var nesi yok görebiliyoruz.
ve burda da gördüğünüz üzere çorabın sol teki ile sağ teki ayrı listeleniyo :)
burda da +- tuşları ile gezip istediğimiz itemın üzerinde entera basarak açıklamasını okuyabiliyoruz, bıraktırabiliyoruz.
space ile bi üst menüye dönelim ve w'ya basarak sağlık durumunu görelim.
şu an arkadaşın sağlığı yerinde. bunların rengine göre durumunu anlıyoruz. ayrıca stunned hungry gibi diğer özel durumları da burdan görebiliriz.
şimdi p'ye basalım.
burda z tuşu, arkadaşın daha önce gördüğümüz ayrıntısız durum ekranına gidiyor.
l tuşu ile hangi işleri bu arkadaşın yapmasını istediğimizi seçiyoruz.
yine +- tuşları ile listeyi gezip enter ile istediğimizi aktifleştirebiliyoruz.
yani mesela biz bu arkadaşın da odun kesmesini istersek çok sıkışık bi durumda, burdan wood cuttingi açıyoruz, o da ağaç kesiyor. (balta arar bulamaz şu an, o ayrı)
burda listenin sonlarında göreceğiniz bazı amelelik işleri var.
bu işler şu an herkes için açık.
bu işler nedir? kalemizde çok ama çok fazla amelelik işi oluyo. bu hauling, eşyaları bi yerden bi yere taşımak için kullandığımız olay. skill değil bunlar, herhangi bir artısı yok, ama yapılması gerekiyor sonuçta.
ben genelde oyunun başında madenciler için bunları kapatıyorum, sonradan açıyorum. çünkü onların işi çok daha önemli, eşya taşımakla uğraşmasınlar.
2. ya da 3. mevsime doğru yöneticimden bütün bu amelelikleri kaldırıyorum. yoksa işlere yetişemiyor. bi de elin elfi toplantı için bunu bekliyo, buna bakıyorum, taş taşıyo :) olmaz öyle.
her iki madencimden de bütün bu işleri kaldırıyorum efendim, size de tavsiye ederim.
şimdi tekrar p'ye basalım ve bi üst menüye dönelim.
burdaki e tuşu dwarflarımıza köpek atamak için kullanılıyo. şimdilik gerek yok. ama mesela çok vahşi bi yerde oyuna başlamışsam her dwarfuma iki wardog atayabilirdim. şimdilik dursun, çünkü geri alamazsınız köpekleri.
efenim bi tutorialımızın daha sonuna geldik.
gördüğünüz gibi sizi kandırdım, hala dağa girişemedik.
hayırlısı, bi dahaki sefere artık :)
iyi oyunlar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş
hippy_tarkan
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş
massosoit
farm olayına filan daha giremedim ne yazıkki
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş
Namessar
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş
FreEmoon
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş
Masticore
Yalnız Tutorial'ı mod'lar başka bir yere daha taşısa çok güzel olur sayfalar arasında kaybolmasın
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş
EagleEye
hatta son denememdeki oyunda asıl yerleşim kurduğum katmanın 2 üst levelındaki dağ bölümünü komple mine diye işaretledim
adamlar çılgın gibi kazıyo hala göçmedi ahah
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş
Bone
epey ugrasmissin.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş