Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Dwarf Fortress - Tutorialımsı, Soru Cevapımsı, Tanıtımımsı


Gazanfer

Öne çıkan mesajlar

Meraba oyunsever patiler.

Konumuz dwarf fortress. Nedense bu oyun türkiyede fazla bilinmiyo, oynanmıyo. patide 2-3 konu var, ama genelde "ne bu ya grafik yok oynamam ben bunu" tarzında yaklaşılmış. Burda amaç oyunu biraz olsun sevdirmek, alıştırmak, kucağa alıp okşamak falan.

Dwarf Fortress nedir?
df bir simulasyon oyunu. tüm tarihi, karakterleri, hikayesi, herşeyi dinamik ve rastlantısal olarak yaratılan, çooook geniş kapsamlı bir oyun. ne kadar geniş, ne kadar dinamik?
- o beğenilmeyen grafikler var ya, o sadece oyunun görünen yüzü. yani oyun aslında hayvan gibi işlemci ve ram istiyo. dünyadaki herkesin ayrıntılı inverntorysi, sevdikleri sevmedikleri, tarihi var. oyunun kendi yarattığı tarihi açıyorsunuz, bilmem kaç bin yıl boyunca "x ülkesi y ülkesine saldırdı, tanrı bilmemkim şunu dövdü, dwarf ahmet gitti dağın tepesinde dükkan açtı, kobold hırsızlar geldi onu öldürdü" diye kitap gibi okuyorsunuz. ha derseniz ki oyunun içinde ben oraya gidicem, buyrun gidin, o tarihi olayların pek çoğunun kalıntısıyla karşılaşabilirsiniz. adventurer modunda gidip o adamlarla bizzat tanışabilirsiniz :)
- o beğenilmeyen grafikler var ya, işte onların altında aslında oldukça gelişmiş 3d fizik motoru var. (dalga geçmiyorum). sadece fizik motoru değil, herşey ama herşey modellenmiş durumda. suyun akışından düşüşlere, magmanın basınçla pörtlemesinden bitki örtüsünün kendi kendine gerçekçi olarak değişimine, hayvanları avlayınca doğal hayatın ona göre değişimine kadar herşey var. e tabi dwarfuz bi de, mekanizma hastasıyız. oyunda bi çok mühendislik eşyası mümkün (çarklar, pompalar, tuzaklar, basınçla çalışan levhalar, kendi yarattığımız şelaleler, havuzlar) herşey mümkün. bunların çoğu önceden tanımlı olarak gelen şeyler değil. zamanla df community'sinin fizik motorunu deneye deneye yaptıkları custom şeyler.

e tamam indirelim hadi?
oyunun son versiyonunu http://www.bay12games.com/dwarves/ adresinden indirebilirsiniz. hazır eliniz değmişken oyunun forumlarını ve wikisini de bookmarklara ekleyin.

oyunun amacı ne?
oyunun amacı yok. oyun simulasyon. kendi dünyanızda debeleniyorsunuz işte. oyunun mottosu "losing is fun". çok ama çok vahşice öleceksiniz. eşyalarınızı maymunlar çalacak, filler çocuklarınızı ezecek, koboldlar sizi soyacak, goblinler çocuklarınızı kaçırıcak, ticaret karavanlarına el koyduğunuz elfler ve insanlar sizi açlığa terkedicek, buzun içinde donarak, açgözlülüğünüzle çok fazla kazdığınız dağın çökmesiyle altında kalarak, abyssden gelen demonlara yem olarak, ejderha tamelemeye çalışırken kül olarak, her yıl kaleniz kuşatılarak, vs vs yüzlerce farklı şekilde öleceksiniz. asıl iyi tarafı ise, oyunu yazan adam "şöyle bişey yapmaca olsun, böyle olursa böyle ölünsün" diye önceden tanımlı bişey yok. simulasyon gerçekçi yapılmış, ve bu yüzden sınır yok. hala her gün forumlarda bi sürü insan "oha böyle bişi mi vardı?" diye yeni şeyler görüyo. mesela daha geçen gün görüldü ki, implerin derisinden zırh yapmamak lazımmış. bunu giymek isteyen bi dwarf, ateşte yanarak ve etrafındaki bilmemkaç dwarfu da patlatarak gebermiş :) 5 yıllık oyunda böyle bişeyin daha yeni keşfedilmesi oha bi olaydır sayın seyirciler.

oyunu nasıl oynamak lazım?
şimdi, oyunun 2 modu var. birisi fortress modu, diğeri adventurer modu. ikisi de geliştiriliyo, ama fortress çok daha fazla sevildiği için o çok çok daha gelişmiş. ama sonuçta aynı dünyada oynuyosunuz. mesela başlayıp acı bi şekilde öldüğünüz bi fortress oyunundaki kalenizi daha sonra adventurer olarak ziyaret edip kalıntılarınızı görebilir, duvardaki işlemeleri inceleyebilirsiniz (konuyla alakasız olarak eet gerçekten kalenin tarihini isterseniz duvarlara işliyolar [burda goblinlerle savaşan 4 dwarf resmi var, 2si ölmüş {savaş zamanları}] [kale kurulurken bira içen şenlikli dwarflar] [uçsuz bucaksız plump tarlaları {tek besinleri plumpmış mesela}] gibi).

herneyse, konuyu dağıtmayalım :) tavsiye edilen oyun modu şu şekilde:
1. yeni bi dünya yaratın.
2. fortress modunda oynamaya başlayın.
3. kaybedince aynı dünyada tekrar başlayın. (isterseniz eski kalenizi reclaim edin yüzyıllar sonra)
4. arada sıkılırsanız adventurer modda dünyanızı gezip questler yapın.
5. dinamik olarak yaratılan dünyanıza aşina olun, dünyadan bıkana kadar o dünyada oynayın.

işin özü, her yeni oyun için yeni bi dünya yaratmanıza gerek yok. mümkün olduğu kadar aynı dünyada oynayın ki o sizin dünyanız olsun, alışın iyice, tarihini, yerlerini falan öğrenin.

oyunda tek save sistemi var. yani "dur şurda save ediyim, bunu beceremezsem load yaparım" gibi bi olay yok. save edin tabi, ama sonra kaleniz çökünce, adamlarınız ölünce o saveden load yapılmaz. tabi bilgisayarın fişini çekiyim, save dosyası yedekliyim diye bu olayın etrafından dolaşabilirsiniz ama ne gerek var di mi?

ya ama bu grafikler hakikaten iğrenç, oynanmaz böyle ya?
biliyorum, ilk başta öyle geliyo, ama inanın onlara alıştıktan sonra hiiiç öyle anlaşılmaz gelmiycek. sadece bi şans vermek lazım oyuna. ben 3-4 yıl önce keşfettim df'yi, ama hiç oynayamadım of ne bu ya dedim kapattım 5 dakka içinde. ancak 1 ay önce falan vaktim olduğu için başlıyım dedim tekrar, ve oyunun büyüsüne ancak şimdi kaptırabildim kendimi. geçip giden yıllara yazık olmuş :) df'yi gördükten sonra artık strateji beğenemiyorum. bütün indygames listelerinde 1 numara ise oyun, vardır bi numarası.

bu bi başlangıç olsun, daha sonra boş vaktim olduğunda ayrıntılı tutorial yazmaya girişicem. şimdilik df wikideki "your first fortress" tutorialından yola çıkarak biraz debelenin :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

oyun için tilesetler var, onlarla idare edebilirsiniz. ama çok başarılı ve kullanışlı bulmadım ben hiçbirini. oyunun kodunda grafiğe izin verecek değişiklik yapılması şart gerçekten. okuduğum bi röportajda grafik konusunda "yaparız ya acelesi yok dursun o şimdilik" gibi bi cevap verdi eleman. yani "grafikli versiyonu çıksın da öyle oynarım" diye beklemeyin, ben yıllarca bekledim :) ha ama bu adam tek bi updatele "3 boyut olayını getirdik, hayırlı olsun" demiş bi adam, herşey beklenir.

söylediğim gibi, grafiklerle çok güzel oynanıyor, bi süre sonra hiç eksikliğini hissetmiyorsunuz.

ha bi de şu var, kaleniz büyüdükçe ve kalabalıklaşmaya başladıkça (100+ dwarf + bi sürü velet + bi sürü hayvan + bi sürü kaynak) bilgisayar çok ciddi kasılmaya başlıyo. bi de grafikler işin içine girerse 20 dwarfda bile kasmaya başlar sanırım.

tileset demiştik, tileset kullanınca nasıl bi görüntü elde ediyoruz bakalım: (ayrıntılı bilgi)



Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

şu yüzden kasıyo:
1. herkesin pathfindingi 3 boyutlu olarak realtime yapılıyor. ve pathfinding çok çok başarılı. kaybettim sandığım dwarfun çok daha kısa bi yol bulup dağın tepesinden gittiği çok oldu.
2. oyundaki bütün varlıklar, ağaçlar, hayvanlar, yaratıklar ayrı ayrı skill stat vs sahibi. bunun dışında hepsinin sevdikleri sevmedikleri, herkesle ilişkileri var. yani sadece koridorda yürüyen bi dwarf, her an (oyundaki her tickte, yani ortalama bi bilgisayarda yaklaşık saniyede 4-5 kere) etrafını inceliyor, bunlardan etkileniyor. basit örnek: dwarf güzel işlenmiş bi duvar gördü, adamın durumuna bakarsanız "güzel bi duvar işlemesinden etkilendi" diye bişey görürsünüz. bunu sürekli yaptığını düşünün.
3. bütün dünya sizin oyununuz olmadan da gelişmeye ilerlemeye devam ediyor. yukarda anlattıklarım sadece içinde bulunduğunuz region için geçerli, ama mesela yapılan savaşlar kurulan bişiler vs, arka planda dünya çapında sürüyor.
4. bahsettiğim 3d fizik motoru. siz hiçbişey yapmasanız bile erozyon, yeraltı hareketleri, magma, su hareketleri, sürekli olarak update ediliyor. dışarda tarım yapmak için cam yapıp kasıp oluşturduğunuz sera bile "tamam işte üstünde cam varsa büyüsün burda" diye geçiştirilmiyor, sürekli güncel olarak hesaplanıyor.

oyunun kötü kodlandığına katılmıyorum. tam tersi, çok çok başarılı buluyorum. mesela suyun her hareketi hesaplanmasa, "burda da su var işte, buna böyle kanal açınca bu da gidiversin şuracıktan" denilmiş olsa eminim başarılı kodlama olarak görürdünüz, çünkü hızlı çalışırdı. ama o zaman da yüzlerce adam oturup kasıp custom, oyunu kodlayanın bile önceden düşünemediği tuzaklar, sulama kanalları yapamazdı.

oyunun özgünlüğü burda. çoğu şey için "şöyle yapılırsa böyle olsun" denilmemiş, birbirlerini nasıl etkileyebilecekleri gibi sadece meta kurallar (o ne lan?) koyulmuş, dünya ona göre davranıyor.

benzer şekilde, süperbilgisayar gerektiren genetik bilmemne simulasyonlarına da "kötü kodlanmış" diyebiliriz di mi? :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

masticore, oyun sadece single player oynanıyor zaten, multiplayer olayı yok. önceki topiclerde dwarflara tanıdıkların ismini vererek eğleniyorlardı, biz de okuyup gülüyoduk, ama onlar bişey oynamıyolardı.

Sam said:
heh kusura bakmayın da ben anaokulundayken bile bu 'grafikler' kalmamıştı artık, "gameplay over graphics" işinin bile bir sınırı var. (:P)


sam tipik bir potansiyel df oyuncususun. günde 10 saat df oynamadan önce herkes o cümleleri kurdu, inan bana :) azıcık oyun deneyimi bilgisi olan, fpsden başka bişiler oynamış, oyunlarda derinliğe meraklı olup da bu oyunu beğenmeyecek kimse olamaz diye düşünüyorum.

önyargı işte, dedim ya ben de yıllarca kurup kurup sildim "ne bu ya" diye, şimdi becerebildim anca :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Masticore said:
İlginç Herkes benide ekle benide ekle diyip durmuştu o topic'te :) .

Gazanfer işte oyunu nasıl anlıyıcaz onu çözemedim. Hadi başladık oynamaya ilk yapmamız gereken şey ne hangi tuşa basıp neler yapıcaz...


benim oyunumdan bahsediyorsun sanirim fotoromandaki bolumde... ekle dedikleri, her katilan dwarfa isim falan verebiliyorsun. O acidan beni de ekle diyorlardi.

o X baslayacagin regiondur... secerken bir cok kriter var, gazanferin verdigi wiki linke bakabilirsiniz ilk sayfada. Kendisi de giris yazisi yapar mutlaka.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

FreEmoon said:
@Gazanfer

Geç abicim oyunu övmeyi, öyle kimse ikna olmaz. Sen bize en azından bir başlangıç guide'ı yaz. Çünkü harbiden hiçbirşey anlamadan oynanmıyor.

Yani dünya yaratıldı ekranda yanıp sönen bir çarpı var. Sonra?


o X crosshair hocam. esc'ye basarak ateş ediyosun. dwarf fortress de zaten team fortress'in böyle amatör bi modu işte :)

kalan sağlar için, guide'ı yazıyorum, ama böyle şeyler zaman alıyo doğal olarak. sabır...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...