Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Arkeolog var mı aranızda? Acil.


L_Zero

Öne çıkan mesajlar

Evet arkeolog olur bilgili öğrencisi olur, 3 tane soru var elimde bunların cevapları lazım şöyle 2-3er cümlelik ama var mı?

sorular :
1) doğu yunan seramiğine Cook'tan bak konu:kuşlu kaseler (nerde üretilmiş gelişimi )
2) northampton amphoraları hakkında bilgi veriniz
3) canpana dinosları hakkında bilgi veriniz

şöyle 3 tane soru var elimde, benim için değil ama baya önemli sınav sorusu bunlar, çok uzun cevaplar lazım değil.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

sorular :
1) doğu yunan seramiğine Cook'tan bak konu:kuşlu kaseler (nerde üretilmiş gelişimi )
2) northampton amphoraları hakkında bilgi veriniz
3) canpana dinosları hakkında bilgi veriniz

şöyle 3 tane soru var elimde, benim için değil ama baya önemli sınav sorusu bunlar, çok uzun cevaplar lazım değil.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

gUŞLU KASELER

Kuşlu kase form ve bezeme olarak gerçekte Geç Geometrik Dönem skyphos formunda geliştirilmiştir. Bu kaseler Batı Anadolu’da ve Güney Doğu Ege adalarında birçok merkezde üretilmiştir. M.Ö.7. yüzyıl örnekleri muhtemelen ilk olarak Güney İonia’da üretilmeye başlanılmıştır. Kuzey İonia’da Sub-Geometrik stil ve bu tipteki seramikler M.Ö. 7. yüzyıl sonlarına kadar devam eder. Kuşlu kaseler Doğu Yunan geometrik ürünlerin en zarifidir. Geleneksel geometrik şekiller yüksek biçimde kullanılır ve sonunda detaylara inmeyen bir yolla gösterilir. Kutylelerin geliştirilmiş, basitleştirilmiş ve yassılaştırılmış bir şekli olarak görülmüştür. Düzenli bir boyutu vardır ve çapı kenarlardan 15cm’dir. İlk Kuşlu Kaseler takma bir kenara sahiptir. Süslenen alanın altında noktalardan bir şerit, bu şeritlerin altında kase, koyu boya ile kaplanmıştır. Ya da aşağı bölüm beş ya da daha fazla taslak ışınıyla süslenir ve ayrılır. Ana panoda daha küçük ışıklandırmalar üçgenlerin konumlarının yerine geçer. Sonunda panoları aşağısındaki sınır çizgisi çıkarılır, böylece kuşların çizimi gerçekleştirilir. Bu sınır çizgileri esnek ve derinlemesinedir. Bazen halkanın dibine küçük merkezi bir oyuk yapılır ve diskin yerine geçer. Bir küçük şerit yandan geçer, bazı basit motifleri, koyu boya ile kaplar. İç kısım ise mor, beyaz çizgi ve şeritler sıklıkla geçirildikleri yer süslerler ve güzelleştirirler. Panonun merkezinin genişlemesiyle birlikte daha pozitif ve ayrıca daha gelişmiş bir kompozisyon oluşur. Standart Kuşlu Kaselerin kili iyidir ve genellikle açık kahverengidir. Kuşlu skyphoslar, çentikli bir ağız kenarına, kalın cidarlı yarı küresel gövdeye ve alçak halka kaideye sahiptir. Ana bezeme alanı dikey çizgilerle üç metoba ayrılmıştır. İki kenardaki metoplar, içi taralı baklava motifiyle ortadaki metop geometrik tarzda yapılmış kuş figürüyle bezenir. Bölümlerin dışındaki kabın kuş motifleri kalın fırçayla yapılmıştır ve geometrik nitelikler taşımaktadır. M.Ö. 7. yüzyılın ortalarına doğru dudak kenarındaki çentik kaybolur, ağız kenarı içe doğru eğim gösterir. Bu dönemdeki, kuş figürü daha gerçekçi yapılmaya başlanmıştır, skyphosların içi ve kaide altı da bezeme alanı olarak düşünülmüştür, bu alanlarda birbirine paralel, kırmızı ince bantlardan oluşan bir bezeme kullanılmıştır. Gövde altı siyah firnisli değildir, bu alan kaideden çıkan ışın motifiyle doldurulmuştur. M.Ö. 7.yüzyılın ikinci yarısında üretilen örneklerde soluk astar görülmekle birlikte, genelde astarsızdır. Orientalizan Dönemdeki bazı kuşlu skyphoslarda, nadiren Orientalizan motifler görülmektedir. M.Ö. 7. yüzyılın sonunda Kuşlu Kaseler yerlerini, farklı bezemelerin uygulandığı, fakat formun aynı kaldığı, rozetli, gözlü, bantlı, meanderli diye adlandırdığımız yeni kase tiplerine bırakırlar. Bu tip örnekler M.Ö. 6. yüzyılın sonlarına kadar devam ederler. A) Meanderli Skyphoslar Belirgin şekilde çentikli, içe çekik veya gövdeden sert bir açıyla dışa doğru açılan ağız kenarına sahiptir, iki tip dudak profili bulunur. Bezeme alanı bir veya daha fazla metoptan oluşabilir.Bunların kenarlarında, içi taralı kum saati, baklava dilimi ve üçgen motifler kullanılır. Bunlar Korinth kolyelerini etkisi sonucu ortaya çıkmıştır. B) Bantlı Skyphoslar Bunlar, içe çekik ağız kenarına, kalın cidara, yere paralel kulplara ve düğme formunda kaideye sahiptir. Genelde pembemsi krem renkte astara sahip, derinlikleri fazla değildir. Dış yüzeyde ise dudağın hemen altı rezerve bırakılmış, diğer alanlar da kırmızı bantlardan oluşan bir bezeme uygulanmıştır. Kaide her zaman siyah firnislidir. C) Gözlü Skyphoslar Bunlar, kalın cidara, ucu inceltilmiş içe çekik ağız kenarına, alçak halka kaideye sahiptir. Bazılarının ağız kenarı diktir. Bu skyphosların gövdesinde stilize gözler ve burun resmedilmiştir. Gözün iç kenarlarından çıkan çizgiler burnu oluşturur, kaşlar iki göz ortasında ‘ V ’ şeklinde birleşir. Birleşim bölgesinde ağız kenarına asılı biçimde, içi taralı üçgen motifi bulunmaktadır. Yapılan kil analizleri, gözlü kylikslerin Güney İonia’da üretildiğini göstermektedir. Gözlü skyphoslar, Tell Sukas, Samos, Histria’da M.Ö. 6 yüzyılın ilk çeyreğine tarihlendirilir. R.M.Cook, bunların M.Ö. 6.yüzyılın başlarında üretilmiş olduğu belirlenir. D) Rozetli Skyphoslar M.Ö. 7yüzyılın son çeyreğinde ve 6. yüzyılın ikinci yarısının sonlarında görülmeye başlanmıştır. Genelde boyutları geniş, ayağı halka şeklindedir. Kulpların arasında 7 noktadan oluşan bir rozet vardır. Altında ışınlarla taslaklaşmış bir alan bulunur. Daha sonra düzenli olarak koyu renkte çizilmiş basit şeritler yer alır. Bazen de panonun içine yerleştirilmiş 3 tane rozet olabilmektedir. İç kısım koyu boya ile kaplanır ve genelde beyaz ve mor şeritlerle hafifleştirilmiş, ortada ayrılmış çember bulunmaktadır. Bu skyphoslar, kalın cidara, içe çekik ağız kenarına, yayvan gövdeye sahiptir. Kaide diğer örnekler göre daha kısa ve kalındır. Kaide altında alçak oyuk bulunur. Dudakta ince bir firnis bant bulunur. Rozetli kaselerin bezeme anlayışı diğer skyphoslara benzemektedir. b) kuşlu kâselerin gelişimi Üçlü metop ve alt alta kısa çizgi kümeleri Karia çömlekçilerinin kendi öz buluşu olan alt alta çizgi kümelerinden oluşan bezeme birçok kap üzerinde betimlenmiştir. Bu bezeme sadece kotyle biçimindeki kaplar üzerinde metoplar içindekarşımıza çıkar. Örnek olarak Euromos , yatağan , Milas , bodrum ve sinuniri parçalarını gösterebiliriz . Alt alta çizilmiş kısa çizgi kümelerinin sayıları bu kotylelerde eşit şekildedir. ( bk resim 1 ) Üçlü metop kuş ve hayvan bezekleri Bir bezeğin iki kez tekrarı biçiminde görülürler. Tekrarlanan bezek, içi kafese taralı baklava betimlemesi olup kurallaşmış olarak sağ ve sol metop içinde yer alırlar. Orta merkezdeki metop çoğu zaman kuş motifi ile doldurulmuştur. Anlattıklarımızı bulgularla kanıtlayacak olursak Milas ve İzmir de bulunmuş iki kotyleye bakabiliriz. (bk resim 2 ve 3 ) b Burada görülen bezeme üslubu Rodos kuşlu kaselerinin geç çağlarda dejenere olarak üçlü metop düzeninde karialı ustaların yerli bir uygulamasıdır. Çünkü bugüne kadar hiçbir doğu yunan merkezinde kotyle formundaki kaplar üçlü metop ve kuş bezemesiyle karşımıza çıkmamıştırlar. Euromo ve yatağan kotylelerinde dar merkezi metop içinde eğri çizilmiş çizgi kümeleri, ters ve doğru betimlenmiş balık kılçığı bezekleri betimlenmiştir. ( bk resim 4 ve 5 ) Hayvan bezekleri Çizim biçiminde betimlenen hayvan bezeklerinin çoğunluğunu kuş figürleri oluşturur. Kuşlar arasında yakın bir birleşim söz konusu değildir. Berlin kraterinin bir yüzünde kuş diğer yüzünde ise yaban keçisi betimlenmiştir. Geç geometrik dönem doğu yunan seramiğinde en çok kuş figürleri betimlenmiştir. Karia kuş bezekleri kendi aralarında , dış ve yöresel etkilerle kümeler oluştururlar. Birinci kümede Rodos örneğine yakın betimlenmiş kuş örneğini görelim. Lagina bozukbağ’da ele geçen oinochenin omuz metoplarında merkezi bezeme olarak yer alan örnek, bize çok geniş bölgeye dağılan, kurallaşmış dörtlü metop düzeninde betimlenmiş kuşlu kase örneklerinde ki kuş bezemesini anımsatmaktadır. Ancak kuyruk ve kimi ayrıntılar farklıdır. Vücudun belirlenişi ve içteki kafese taralı alan ile Rodos, Delos ve Thera kuşlu kaseleri ve Rodos bikonik oinochesi ile Efes’teki skyphos parçalarını anımsatmaktadır. Metop içinde kuşun kuyruğunun altında ve üstünde, boynunun karşısında ve altında betimlenen içleri kafese taralı üçgen doldurma bezekleriyle tekrar Rodos, Thera, Delos ve Kamiros bikonik oinochesi ile b ağlantı kurar. (bk resim 6 ) Buna bağlı olarak bir çıkarım yaparsak karialı ustalar kendi buluşlarını da katarak doğu yunan sanatına yeni bir kuş bezeği sunmuşlar diyebiliriz. İkinci çeşit karşılıklı bezenmiş kuş bezeklerine bodrum kylixi’ni örnek olarak gösterebiliriz. Bu kylixin orta metopların da karşılıklı betimlenmiş kuş bezekleri görülür. Ancak metoplar arasında ayırıcı diğer bir bezek betimlenmemiştir. Yunan geometrik dizilerinde bir takım örneklerde, karşılıklı kuş bezekleri birkaç ayrıcalıkla karşımıza çıkar, örneğin aynı metop ve düzey içinde ayırıcı bezek olmaksızın gelen diziler, kyklad ve boetiadan gelmektedir. (bk resim 7) İkinci kümede ise kuş bezekleri arasında ayırıcı bir metop ya da metopcuk vardır. Delos’tan gelen skyphos parçaları üzerinde ayırıcılığı triglyph sıraları, boetia pyxisinde ise bil bezemeleri yapmaktadır. Karia ve Rodos dışında doğu yunanın diğer yörelerinde aynı biçimde betimlenmiş kuş örnekleri henüz gün ışığına çıkarılmamıştır. 1. ve 2. Kuşlu Grup Kotyleler Bezeme panosunun alt kısmı, dikey çizgi gruplarını birbirine bağlayan ikişer yatay çizgi arasında genellikle kelebek-triglyph firizi içerir. Bunun dışında azınlıkta kalan örneklerde bu alanda yatay baklava dilimi dizisi, zikzak kuşağı, nokta dizisi, çoğunda olduğu gibi yatay bant sıraları ya da kısa dik zikzakların oluşturduğu bir şerit taşırlar. Altı kelebek-triglyph firizi bezeli ana süsleme panelinde yer alan dört eşit metoptan her iki uçta bulunanlar, kural olarak her seferinde çift konturlu ve içi çapraz taralı birer baklava dilimi motifi içerirler. İçteki diğer iki metoptan sağdakinde ise ağaç meander motifi yer alır. Üst bezeme panelinde kuşun görülmeyip yerine üçlü yatay zikzak sırası konulan dörtlü örneklerde ise altta kelebek-triglyph içerirler. Delos tan /Rhneiadan gelen dört metoplu bir örnekte içteki her iki metopta da üst üste yerleştirilmiş üçlü yatay zikzak sırası görülmektedir. Kelebek-triglyph firizi içeren dört eşit metoplu diğer bir seri, yine kuş motifi içermeyip içteki iki metopta ağaç meander ve bir çift çözük meander motifi içermektedir. Samos’ta bulunan altı kelebek-triglyph firizi ile bezeli bir örnekte, ana bezeme panelinin ikişer dikey çizgi ile sınırlanmış beş eşit metoba bölünmesiyle olağanüstü bir uygulama gösterir. Orta metopta bulunan kuş çift konturlu gövdesi ve genel çizim özellikleri açısından serinin diğer örneklerinden tipolojik bir ayrım gözetmez. Bu metopun her iki yanındaki metoplar birer çözük meander bezemesine sahipken, uçlardaki diğer iki metopta ise alışılmış olan baklava dilimi motifler göze çarpmaktadır. Kelebek-triglyph firizi içeren örnekler içinde başka bir seri, üst bezeme panelinin dikey simetri ekseninde, içinde zikzak taşıyan ikişer dikey çizgi ile belirlenmiş dar bir metop gösterir. Bu metopun iki yanında kuş ve ağaç meander metopları görülürken, paneldeki her iki uç metop baklava dilimlerine ayrılmıştır. Dar orta metopta zikzak bandı yer alır. Bu dar metopun her iki yanında çapraz taralı çözük meander ve ağaç meander metopu bulunurken bezeme panelinin altı, yatay içi taralı bir baklava motifi ile dekore edilmiştir. Dört eşit metoplu kuşlu kotylelerin en erken örneklerinden biri olarak Coldstream ‘ Nestor kotylesi’ni gösterir. Birinci gurup örnekler orta geometrik dönem sonlarına doğru ortaya çıkarlar. Yatay bantlarla sınırlanmış olan bu kaseler üzerinde henüz kuş motifleri görülmemektedir. E.Walter, kuşlu kotylelerin İ.Ö 8.yy ortalarından başlayarak görülmesini olanaklı bulduğunu söylemektedir. Tüm verilerden hareketle dört metoplu kuşlu kotyleler ve benzerlerinin orta geometrik dönemin sonlarına doğru ilk örneklerin görülmeye başlandığının ve İ.Ö 7 yy’ın ilk on yıllarında yerini üç metoplu kuşlu kotylelere bıraktıkları anlaşılmaktatır. 3. Gurup Kuşlu Kotyleler Üçüncü gruba ait kotylelerin en önemli özelliği, rezerve panonun üst kısmında yer alan ana bezeme panelinde, ilk örneklerde ikişer dikey çizgi ile bölünmüş metopların sayısının üçe inmesidir. Bezeme panosunun alt sınırını, alt ve üstten ikişer yatay çizgi ile sınırlanmış bir zikzak bant oluşturur. Orta metopta çifte konturlu gövdesi çapraz taranmış kuş motifi görülür. Metop sayısının dörtten üçe indirilmesiyle kuşun yer aldığı orta metop büyümüş, bu durum kuşların daha rahat çizilebilmesine olanak yarattığı gibi zemindeki doldurma motiflerinin sayısını da arttırmıştır. Üçüncü gurupta görülen dekorasyon sisteminin en önemli özelliği, üretim merkezlerinin tümünde, süslemenin şablonlaşmış bir şekil almasıdır. Diğer bir deyişle birinci ve ikinci guruplarda görülen mekan ve motiflerdeki uygulama arayışlarına bu kotyleler üzerinde rastlanmaz. Sözünü ettiğimiz örnekler daha çok İonia ve çevresindeki merkezlerde ele geçmiştir. Üçlü gruba ait örneklerin geç olanları oldukça sığlaşan gövde formuyla kotyle özelliklerini yitirirler. Bu tür kaselerde dudaktaki yivlerin oldukça incelmiş olduğu görülür. Panel bölümünün eskisi gibi yapıldığı söz konusu kaselerde ki en belirgin değişiklik, üç metopu alttan sınırlayan ve ikişer yatay çizgi ile konturlanmış dar ve uzun kısımda zikzak bezemenin kopmasıyla oluşan diagonal çizgi sırasının olmasıdır. Bu tip geç örneklerde baklava dilimi motifleri metopları ayıran çizgilerden ayrılmaya başlamıştır. Khios Emprioda bulunmuş, liman kutsal alanı 3. evreye ait (İ.Ö. 660–630) tarihlenen kaseler bu guruba aittir. Ankara Tümülüslerinde bulunan kuşlu kase parçalarını Ekrem Akurgal İ.Ö. 7.yy’ın ortalarına tarihlemektedir. 4. Gurup kuşlu Kotyleler Profilin açılması, kuşun yer aldığı metopun genişlemesi dudaktaki yivlerin incelmesinin sürdüğü bu gruba ait kaseler üzerinde rezerve panonun da çok genişlediği görülür. Bezeme alanı yine her iki yandan birer dikey çizgi grubu ile sınırlandırılmıştır. Bununla birlikte tümüyle boya kaplı alanlardaki daralmaya paralel olarak kulplar ve kaide yanındaki boya kaplı alan ile bezeme sahası arasında geniş rezerve alanlar görülür. Geniş bezeme firizinin her iki ucundaki metoplarda yer alan baklava dilimi motifleri, çift konturlu karakterlerini korumakla birlikte metopları ayıran dikey çizgi guruplarından belirgin bir şekilde ayrılmışlardır. Damla şeklinde ki kuş gövdesinin alt ve üst konturları kuyruk kısmında birleşir. Kuşun kuyruğu üstünde dudak kenerına asılı içi çapraz taralı üçgen ve yine dudak kenarına asılan, kuşun başı yanındaki yarım çember ile, kuşun göğsü yanındaki içi noktalı küçük tam çember bu gurup kaseleri üzerinde görülen kononk metop doldurma elemanlarıdır. Bu son seriyi oluşturan kaseler üzerindeki kuş motifinin daha dikkatsiz çizildiği, bunun sonucunda bazı örnekler üzerinde kuşların bacak kıvrımlarının ve gözlerinin ihmal edildiği kuşun başı yanındaki her iki doldurma motifinin içindeki nokta ya da çizgilerin çekilmediği görülür. Dördüncü gurubu oluşturan kaseler İ.Ö. 7.yy’ın ortaların ve hemen sonrasına tarihlenen kontekstlerin yanında erken korinth ve diğer İ.Ö. geç 7.yy seramiğiyle birlikte bulunan Khios/Eemporio Hs 4. evre içinde ele geçmişlerdir. 5. Gurup Kuşlu kotyleler Kase üzerinde boya ile kaplı her türlü alanın ortadan kalkması, bezeme firizini alttan sınırlayan üçlü yatay çizgi gurubunun kaseyi çepeçevre kuşatması ve bu çizgi gurubuyla kaide arasında kaideden çıkan kalın kontürlu ışınların görülmesi, beşinci gurup kaseler için temel bir özellik sayılabilir. Bezeme paneli kulplar arasında kalan bölgenin tümünü kaplayacak kadar genişlemiştir. Kuşların çiziminde erken örneklerinde gösterilen özenin geç örneklerde gösterilmediği son derec e baştan savmacı bir tavırla yapıldığı açıkça görülmektedir. Aynı durum baklava dilimi motifleri ve diğer doldurma motifleri içinde geçerlidir. Kuş çizimindeki dejenerasyonun sonucu olarak, serinin erken örneklerinde rastlanan bacak kıvrımı ve göz gibi detaylar zamanla ortadan kalkmaktadır. Bu örnekler, gövdelerin alt kısmında her zaman için kaideden çıkan kalın konturlu ışınlara sahiptirler. Seriyi oluşturan kaselerin bütünü gözden geçirildiği zaman saptanan diğer bir ayrıntıda ilk örneklerde ki çok ince dudak yivinin gittikçe incelerek sonunda kayboluşudur. İlk örneklerinden beri varlığını sürdüren halka kaide, ilk kez bu kaseler üzerinde kalınlaşmış daha sonra düğme kaideye dönüşmüştür. İ.Ö. 7 yy’ın ortalarından sonraki bir tarihte tondolarında rezerve bir daire içermeye başlarlar. Bu dairenin yanı sıra rezerve bantlarda kasenin iç yüzünde yer almışlardır. Rezerve teknik ile diğer bir yenilik kırmızı ve beyaz bantlar, kasenin iç kısmındaki boyalı zemin üzerine değişik kalınlıkta ve aralarında kombinasyonlar uygulanarak işlenmiştirler. Bu tür özelliklere sahip örnekler erken korinth kontekstlerinde ele geçmiştir. Kuşlu kaselerin İ.Ö 6.yy’ın başlarına hatta İ.Ö 580–570 lere kadar varlıklarını korudukları Vroluia ve Taukheira daki buluntulardan anlaşılmaktadır.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

var mı arkadaşlar başka cevap?

hayır 1 sınıfın kaderi söz konusu, kimse bulamamış neredeyse cevapları, ben ortalama 1 sayfaya yakın yazdım buldum ettim ama, kaynak olarak, akademik olarak bilgi varsa bu konularda baya iyi olacak. ben parça parça oradan buradan topladım çünkü :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Yok ya. Japonya da çalışmış hocam "öğrenci dediğin universal hepiniz yatıyosunuz" demişti :P

Bilimde geri kalmamızı genelde doktorun gelip "hadi bilimsel çalışma yapalım" dediği kadrolu fizikçinin "yapalım da ben o iş için ödeme almayacam, zaman harcayamam" diye cevap vermesine borçluyuz malesef(herkesin önünde şahitlik edildi).
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...