Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Nuri Demirağ


Feamer

Öne çıkan mesajlar

Feamer said:

iyi işte bende onu diyorum.

thk uçak almak için para topluyormuş, vehpi koç a gitmişler bilmem kaç lira bağış yapmış falan, nuri demirağda dönemin iyi zenginlerinden onada gitmişler demişler uçak lazım, oda madem bize uçak lazım dışarıda almakla olmaz biz yaparız, hayatında belkide uçağa binmeyen adam 1920 lerin sanayiyi bırak, insanın olmadığı türkiyesinde yerli imkanlarla uçak yapıyor...


http://en.wikipedia.org/wiki/Howard_Hughes ?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

bu yazıda nuri demirağ'dan bahsetmek istiyorum sizlere. ismi pek
bilinmez, çünkü onun adı ne bir sokak ya da caddeye ne de bir parka
verilmiştir... ancak kurtuluş savaşı'nın hemen akabinde mustafa kemal
atatürk tarafından başlatılan kalkınma hamlesinin isimsiz
kahramanlarından biridir nuri demirağ...

1886'da sıvas'ın divriği ilçesinde doğan demirağ, maliye bakanlığı'nın
açtığı sınavı kazanarak istanbul'a maliye memuru olarak atanır ve
ardından maliye müfettişi olur. ancak bu görevini fazla sürdürmez.
kendi ideallerini gerçekleştirmek üzere görevinden istifa ederek
kardeşi ile birlikte ticaret hayatına atılır.

ilk iş olarak, o zaman azınlıkların elinde olan sigara kâğıdı
üretimine girişir. "türk zaferi" adıyla ürettiği sigara kâğıdı, ulusal
bilinçlenme ortamının da etkisiyle, kısa sürede demirağ'ı zengin eder.
ancak farklı bir kişiliği vardır demirağ'ın. kazandığı paraları hep
ülkenin kalkınması yönünde harcamak ister.

cumhuriyetin kurulmasının ardından türkiye demiryolları ve şoseleri
ile başlayan büyük imar işini benimseyerek müteahhitlik hayatına
atılır.

samsun'dan başlayarak "fevzipaşa-diyarbakır", "afyon-antalya",
"sıvas-erzurum" ve "irmak-filyos" hatlarında 1012 kilometrelik
demiryolu yapar. fransız firmalarının demiryolu yapımını bırakmaları
üzerine demiryolları yapmak için açılan ihaleye davet edilen yabancı
firmalardan en ucuz teklifi veren firmanın istediği fiyatın dörtte
biri fiyatına bu yolları yapacağını belirterek ihaleyi alır ve işi
tamamlar. sıvas-erzurum arası arazi çok dağlık ve kayalık olduğu için
tünel yapımı balyozlarla dağlar delinerek gerçekleştirilir. bu çok zor
ve kıt kaynaklarla yapılması imkânsız görülen uzun demiryolu
inşaatlarını yapıp tamamladığı için 1934 yılında atatürk ona ve
kardeşine demirağ soyadını verir.

izmit seka kâğıt fabrikası'nın temelini atar, istanbul hal binası
inşaatlarının yapımını üstlenir...

demirağ'ın önemli katkılarından biri de türk havacılık alanında
gerçekleşir.

türkiye cumhuriyeti, ordusuna yeni uçaklar almak için zengin
işadamlarından para yardımında bulunmalarını ister. bu amaçla, zamanın
önemli zenginlerinden olan nuri demirağ'a da başvurulur. ancak o,
"madem ki bir millet teyyaresiz yaşayamaz, öyleyse bu yaşama
vasıtasını başkalarının lütfundan beklememeliyiz. ben bu uçakların
fabrikasını yapmaya talibim" diyerek farklı bir yaklaşım sergiler.
1936'da istanbul beşiktaş'ta bugün deniz müzesi'nin olduğu yerde
tasarım ve prototip (model imalat) çalışmaları yapmak amacıyla büyük
bir atölye kurar. türk hava kurumu tarafından açılan 10 okul uçağı ve
65 planör üretimi ihalesini kazanır, hemen tasarım ve imalatına
girişir. montaj atölyesini fransa'da uçak mühendisliği okumuş arkadaşı
selahaddin alan ile birlikte almanya'dan uzmanlar getirerek
dökümhanesi, motor ve pervane imalathanesi, malzeme muayene ve teknik
laboratuvarları olan uçak imalat fabrikasına dönüştürür.

günümüzde uluslararası istanbul atatürk havalimanı olarak kullanılan
yeşilköy havalimanı'nın bulunduğu alan, o dönemde nuri demirağ'ın
çiftliğidir. buraya pistler ve hangarlar yapar. 1941 yılında pilot ve
teknisyen yetiştirmek amacıyla yeşilköy'de gök uçuş okulu'nu açar.
istanbul fabrikalarında yapılan ilk yerli uçağımıza nud38 kodu
verilir. altı kişilik olan bu uçaklar, saatte 325 kilometre hız
yapabilmekte ve 1000 km. mesafeye uçabilmektedir. ilk üretilen uçak
1941 yılının ağustos ayında nuri bey'in doğduğu yer olan divriği'ye
uçarak gidip gelir. nuri bey, 12 uçaktan oluşan bir filoyu, bursa,
kütahya, eskişehir, ankara, konya, adana, elazığ, malatya rotasında
uçurarak halka yerli üretim uçakların yeteneklerini göstermek ister.

ne yazık ki nuri demirağ tarafından yapılan bu uçaklar thk tarafından
alınmaz ve sözleşmesi de iptal edilir. yaptığı uçaklar başka
devletlere satılır. fakat thk'nin almadığı bu uçaklar yıllarca
gökyüzünde uçacak ve bir tek kaza dahi yapmayacaklardır.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Arada atlanmış bir yer var ya da ben görmedim. THK uçakları almak için anlaşma yapıyor ve bir uçuş gösterisini izlemek için gidiyor. uçaklardan birini sanırım uçuş tecrübesi olan ama pilot olmayan bir mühendis kullanmak istiyor ve uçak çakılıyor. bu yüzden THK iptal ediyor sözleşmeyi. ben sanırım bir yerde böyle okumuştum. türk kafası kısacası heh uçaklar bozukmuş baksana çakıldı yere sdf
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Çok büyük insanmış ruhu şad olsun, şimdiki sömüren zenginler biraz görse keşke.

Yazının sonundaki uçaklarının alınmadığı kısmından çok şey meydana çıkıyor aslında.
Demek ki taa 1940taki İnönüsü de Mendereste Demirel de Özal ve sonrakiler de hep aynı kafadaymış, bitek Mustafa Kemal var şu ülkenin başına gelmiş gerçek lider.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

konuyu açmaktaki amacım, adam o zaman uçak yapmış şimdide yaparız değildi.


adam o zaman uçak yapmışsa bizim şimdi -ya uzmanı değilimki ne örnek vereyim- atıyorum bi asimo :), ne bileyim böyle yapan ülkenin az ama gelecek için önemli projeler falan, böyle şeyler.

ağır sanayinin avantajı 70 sene önce ortadan kayboldu, araba, uçak falan yapsak bi mana teşkil etmiyor zaten, bahsetiğiniz gibi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ya örnek veremiyorum ki, yokmu şöyle ülke yararına, yapanı az ve gelecek için önemli gözüken buluşlar, projeler, aletler?


işte bunlar için diyorum, iç işleri bakanlığı çıksa dese ülke menfaati için bunların alımını/yapımını/araştırmasını yapılmasını istiyoruz?

oradan biri çıksa ben bütün paramı vaktimi bu işe yatırıyorum dese?

alternatif enerji falan gibi şeyler mesela?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

okumadım sayfaları.. ama kesin vardır. "şu anda uçak yapabilsek para kazanılmaz, gerek yok" diyen birisi pek de parlak bi insan değidir arkadaşlar. iplemeyiniz yani bunları.

embraer falan bol tarafından uçak yapan şirket nasıl kazandı hedelerim
http://forum.paticik.com/read.php?8,5281147,5281213#msg-5281213
http://forum.paticik.com/read.php?8,5281147,5281971#msg-5281971
http://forum.paticik.com/read.php?13,4879214,page=2#msg-4879422
http://forum.paticik.com/read.php?13,3211482,3213756#msg-3213756
http://forum.paticik.com/read.php?8,5627059,6186848#msg-6186848


facebook'da böle rahat kullanılacak bi arama olsa oradan da uzun bi yazı c/p'lerim de şimdi kasamam hiç. kahvaltımı ettim, kahvemi için keyfime bakıcam güzel güzel.

her neyse "yazdık olm bunları hep!"
nuri'nin boğaz köprüsü projesi var mesela. atatürk zamanında... golden gate köprünü yaptıranlara projesini hazırlatalım, projeyi hazırlarken türk mühendislere projenin nasıl hazırlandığını da göstersinler diyor adam.. ayrıca diyor ki köprüden tren de geçsin de ulaşım rahatlasın. adamda vizyon sağlam işte.

70lerde yapılan 1.boğaz köprüsünün projesini satın aldık.. hali hazırda yapılmış olan bir köprünün projesinin aynısı sayılan bir proje. Severn köprüsünde işi yapan şirket hatalı bulundu. Geldiler. bizde aynı köprüyü yaptılar. İkinci köprüde hatalarını düzelttiler. Birinci ve ikinci köprünün bağlantı halatlarının şekli bundan dolayı farklıdır.

Ha söyleyeceğim esas şeyi unutmayım. Nuri Demirağ 31yılında "bizim mühendisler onlarla çalışsın, öğrensinler" dedi ya.. 70'li yıllardaki aklı evveller bunu söyleyemedi. 2.sini de aynı şirkete hazırlattık o yüzden. Bizim çok büyük, çok süper inşaat şirketlerine desen ki "bro bana hi-tech bi köprü yap. yabancı destek alma ama hiç"
beceremezler..

çünkü bi bilgileri yok abi bu konuda.

31'de adamları aldı, ölçümleri yaptılar. proje "boğazda köprü olmaz abi" diyerek iptal ediyorlar büyük önder inönü ve kankası çetinkaya..

adamın soyadından belliymiş. cidden çetin bi kaya gibi geçilememiş.. 33ten 50ye kadar adam gayret ediyor köprü yapılsın diye. ama olmuyor olmuyor..

türkiyenin en büyük düşmanı koltuk sevdalıları işte.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

lan bu da ayrı bir aptallık mesela.

neden mi?

honeywell dünyanın en sağlam 250 şirketinden birisi. adamlar termostat üretiyorlardı. sonradan bi sürü sektöre girdiler. savunma sanayine de üretim yapıyoyorlar, sivil havacılığa da.


tek boyutlu, son derece çizgisel bakış açısına sahip yurdum insanı -ishak alaton dahil- "otomotiv sektörüne girmeyiiin" derken bunun yanında gelişecek sanayileri, teknolojik alt yapı desteklerini düşünecek hız ve esnekliğe çok sahip değiller işte.


lan araba sanayiin az gelişmiş olsa sen yapmayacaksın sanki sensörlü kaza engelleme araştırmasını, daha hafif daha çok enerji emecek alüminyum-magnezyum malzeme üretme çabalarını, elektrikli araç için yeni pil teknolojilierini etc.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

erol manisalının bu konuda güzel kitapları var. dünya ve türkiyde büyük sermayeydi galiba adı.

yapamazlar çünkü, yaptıkları anda dış bağlantıları bunlara cephe alır falan diye anlatmaya devam ediyor

ne derece doğrudur bilemem ama yakın tarihte maalesef sayısız örnekleri var
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

İnsan bir yerden başlar en azından ama o da yok.

Madem ekonomi bu kadar iyiye gidiyor. Kur pilot bir şehirde Istanbul dışında Araştırma Enstitüsü, getir yurtdışındaki beyinleri bu konuda tecrübe sahibi olanları. Ver aynı standartları adamlara (Sosyal haklar vesaire).


Yavaş yavaş başla bir yerden.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • 2 yıl sonra ...
"Nuri Demirağ:" said:

Eğer Avrupalılar, Amerikalılar yapabiliyorlarsa, biz de yaparız.Yapamam demek, benliğimden varlığımdan vazgeçtim aczimi, zaafımı kabul ettim demektir
Hesaplı hareket ettiğini zanneden ve onunla iftihar eyleyen dar kafalar kurtulmağa, yükselmeye elverişli hiçbir eser vücuda getiremezler. Kurtuluş ve yükselişi ancak varlığına dayanan ve milletin mülkü olan gizli kapalı hazineleri verimli hale getirmesini bilen, şahsi menfaatini, millet menfaati uğrunda feda eden, ruhu idealist, dimağı realist şahsiyetlerde aramalıdır.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

http://www.radikal.com.tr/turkiye/ali_agaoglundan_ituye_450_bin_liralik_hediye-1083921
ilk sayfalarda konusu açılmış diye

elektrik motoru ve batarya araştırmaları var ama nedense hala patlama yaşanmadı kullanım açaısından

nükleer reaktörlü tren
http://www.hurriyet.com.tr/ekonomi/27400124.asp
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...