Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

oyun programlama


Killer

Öne çıkan mesajlar

Oyuna ilgi duyan arkadaslara adim adim baslamalarini oneririm.

Iki yolunuz var.

1-) Deli gibi egitim alip, deli gibi kendinizi gelistirip yurtdisinda bi oyun sirketinde calismak. Bunu yapan turkler var, ama oldukca sansiniz dusuk. Sans kelimesini bilerek soyluyorum cunku isin icinde bi ton sans var.

2-) Turkiye'de ki oyun sirketleri ile ise baslamak adim adim yukselmek. Turkiye'de sosyal oyun sirketleri var. Ya da mobil oyun ureten sirketler var. Bunlar web tabanli veya mobil oyun uretiyolar. Buradan baslayabilirsiniz, bu sirketler buyudukce daha iyi ve global oyunlar urettikce icinde yer alirsiniz. Sonra yurtdisina gidip daha buyuk projelerde calismaniz sansa pek kalmaz.

Bizim en buyuk yaptigimiz hata her iste, merdiven oldugunu unutmak, hemen en yukari goz dikmek, olmayinca da cokup depresyona girmek.

Hobi olarak super ilgilenin, ama gercek anlamda ilgileniyosaniz, adim adim gitmenizi oneririm.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

1.ye pek gerek yok artık.oyun programlama diye bir şey kalmadı artık o c64 zamanındaydı. Suanda herhangi bir mod desteği olan oyuna mükemmel bir fikir ile mod yapabiliyorsan sana ayrı departman ve yanına eleman verebiliyor oyun firmaları. Oyun programlama artık yerini tamamen programcılıga bıraktı sen yazdıgın kodun bir oyun için olacağını bile bilmiyor olabilirsin.arkadasın verdiği örnek 1990 lı yıllar için daha geçerli.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

senko said:

şeyda'nın eline sağlık :)

ekmek olduğunu düşünsem dalma fırsatım olan bir daldı ama, başka sektörler daha cazip geldi bana :)


hehe, vakit olaydı da daha da yazaydı keşke. aylardır siteyi açacak vakti bile yok :(
ekmek var bu arada, sadece yeterli istek yok insanlarda.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

iste halen ayni gozlukle bakiyosunuz. :) bu konuyu uzatmayacagim cunku bazi insanlar deneyimle, surekli fail olarak ogrenir, digerleri realiteyi gorerek. O yuzden onlarca oyun firmasi tr de cikarken, bi cogu basarili olurken, 2. ye girerek, 1 e girerek basarili olan bunu surdurulebilir yapan daha olmadi.

Mod gelistirerek sirkete girmis 6 milyar insandan kac kisi var? Bir oyun sirketinde veya benzer bi alanda calismadan basarili oyun yapmis kac kisi var? (Minecraft, angry birds vs bi ton insan bunlarin disinda kaliyor)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

senko said:

yüksek için düşünürsen bizim okulda "BİLGİSAYAR OYUNLARI VE TEKNOLOJİSİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI" açıldı.

http://fbe.ieu.edu.tr/gametr.php

senko bölümüm yazılım değil ama hocalarıyla konuşsam derslerine flaan girmeme izin verirler mi? oturup çalışsam niyet çap falan
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

pontipati said:

senko said:

yüksek için düşünürsen bizim okulda "BİLGİSAYAR OYUNLARI VE TEKNOLOJİSİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI" açıldı.

http://fbe.ieu.edu.tr/gametr.php

senko bölümüm yazılım değil ama hocalarıyla konuşsam derslerine flaan girmeme izin verirler mi? oturup çalışsam niyet çap falan


bi önceki sayfada link verdim bu işin eğitimi hakkında bilgisi olmayanlar bi okuyup gelsin diye, keşke okusaydın. orda gayet deneyimlenmiş bir durum anlatılıyodu. :(
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

nedanko said:

iste halen ayni gozlukle bakiyosunuz. :) bu konuyu uzatmayacagim cunku bazi insanlar deneyimle, surekli fail olarak ogrenir, digerleri realiteyi gorerek. O yuzden onlarca oyun firmasi tr de cikarken, bi cogu basarili olurken, 2. ye girerek, 1 e girerek basarili olan bunu surdurulebilir yapan daha olmadi.

Mod gelistirerek sirkete girmis 6 milyar insandan kac kisi var? Bir oyun sirketinde veya benzer bi alanda calismadan basarili oyun yapmis kac kisi var? (Minecraft, angry birds vs bi ton insan bunlarin disinda kaliyor)

sen edison a fail mi diosun :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

pontipati said:

senko said:

yüksek için düşünürsen bizim okulda "BİLGİSAYAR OYUNLARI VE TEKNOLOJİSİ YÜKSEK LİSANS PROGRAMI" açıldı.

http://fbe.ieu.edu.tr/gametr.php

senko bölümüm yazılım değil ama hocalarıyla konuşsam derslerine flaan girmeme izin verirler mi? oturup çalışsam niyet çap falan


türkiye'de "oyun yapmak" diyince her şeyi komple birden yapan adam akla geliyor.

oysa bu işin kabaca 4 unsuru var.

1- oyun yapımı/teknolojileri
işletme, ticaret, software engineering gibi konuları bilen adamlardır. analiz, planlama, yönetim işlerinden sorumludur.

2- oyun geliştiriciliği/programcılığı
her türlü programlama işleriyle ilgilenir, oyun motoru, veri tabanı, oyun güvenliği gibi konulardan sorumludur.

3- oyun tasarımı
renkler, şekiller, mimari, edebi konularda eğitime sahip kişiler bu bilgilerini oyuna aktarırlar. level tasarımı, senaryo akışı, karakterler gibi konularla uğraşırlar.

4- oyun sanatları
3D animasyonlar, photoshop çizimleri, ses efektleri, müzikler, modellemeler hep buraya giriyor.

bunu niye anlattım, şundan dolayı,
üniversitede "oyun bölümü" açıldığında 1 veya 2 senede tüm bu konular anlatılıp bitirilmeye çalışılıyor.
ancak mezun olan kişi hiç birini bilmeden, sonrasında ne yapacağını bilmeden mezun olmuş oluyor.

türkiye'de "oyun üniversitelerinin" az olmasının büyük bir dezavantajı bu elbette.
amerika'da bakıyorsun mesela, millet üniversite'de oyun için 10 ayrı bölüm açıyor, bu bahsettiğim konuları ayrı ayrı anlatıp her birine yoğunlaşıyor.

şeyda'nın kim olduğunu bilmiyorum ama yazısını okuduğumda benzeri bir hatayı onun da yapmış olduğunu farkettim. diyor ki "Sanal Dışortamları Modelleme benim alanım". kendisinin de Bachelor of Design derecesi varmış. bu kızın tasarımcı olması ve bu konuda eğitimleri alması gerekiyor. nasıl senaryo yazılır, psikoloji dersleri, renkler ve şekiller, ışık ve gölgelendirme, oyun karakteri hazırlama gibi şeyler öğretilmedi gerekiyor. oyun motoru yazma, yapay zeka, von neumann architecture gibi şeyler öğretmen bir işine yaramıycaktır, ki iyi matematik bilmediği için anlaması da zorlaşacaktır.

peki bu durumda ne yapmak lazım?
aslında çok da iç karartıcı değil,
yapmak istediğin mesleği düşünüp ona göre en iyi şekilde öğreten bir üniversite gitmek.

mesela oyun sanatlarıyla uğraşmak ve oyun animasyonuyla mı uğraşmak istiyorsun?
oyun animasyonu öğreten bölüm mü yok?
o zaman git düz animasyonu detaylıca öğreten bir yere gir. maya, 3dsmax, modelleme, kaplama, karakterleri gerçekçi hareket ettirme, kısa film hazırlama, sahne tasarımı gibi konularda eğitim gör.
mezun olduktan sonra kendi küçük animasyonlarını hazırla, şu tip videolarla yeteneklerini sergile: http://youtu.be/jf4ba72kFNQ http://youtu.be/Nds1T7U9FqY
bunun gibi şeyler.

en azından düşüncelerim bunlar benim.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

programlama işiyle hiçmi hiç alakam yok ancak az önce steamde bişey gördüm ve bunu kurcalıcam sanırım, şu anda uykulu olduğum için pek kafam basmıyor.

Gamemaker: Studio diye bir program mevcut şu anda steamde. Bedavaya indirebiliyorsunuz ve sanırım oyun yapma programı. Tutorial'ine biraz baktım, işi baya baside indirgemiş gibi görünüyor. deneyelim, tecrübelerimizi paylaşalım, ibretlik paylaşımlar yapalım.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ücretsiz ama bazı özellikleri için ücret vermek gerekiyor 500 dolar gibi...

benzeri bir şey istiyorsan scirra construct var. bir ara kullanmıştım epey güzel bir program, çok rahat 2D oyun yapabilirsin.
onun da yeni versiyonu çıkmış ve ücretli hale geçmiş durumda.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bone said:

şeyda'nın kim olduğunu bilmiyorum ama yazısını okuduğumda benzeri bir hatayı onun da yapmış olduğunu farkettim. diyor ki "Sanal Dışortamları Modelleme benim alanım". kendisinin de Bachelor of Design derecesi varmış. bu kızın tasarımcı olması ve bu konuda eğitimleri alması gerekiyor. nasıl senaryo yazılır, psikoloji dersleri, renkler ve şekiller, ışık ve gölgelendirme, oyun karakteri hazırlama gibi şeyler öğretilmedi gerekiyor. oyun motoru yazma, yapay zeka, von neumann architecture gibi şeyler öğretmen bir işine yaramıycaktır, ki iyi matematik bilmediği için anlaması da zorlaşacaktır.


kendisi bölümünü birincilikle bitirmiş bir iç mimar, şu an mimarlıkta yüksek lisans yapıyor ve lisans tezi "semantik ve semiyotik açıdan video oyunlarında iç mekanlar"dı, şu an yl tezi olarak yine "video oyunlarında sanal mekan algısı" üzerine yazıyor. yani dediğin o eğitimleri aldı, alıyor ve bunlar üzerine akademik çalışmalar da yapıyor. ayrıca 2012 yılında ggj izmir'in organizasyon sorumlusuydu ve 2011 yılında ödtü'de düzenlenen ggj'de 2.lik ödülü aldı. bir dönem python ile uğraşmışlığı ve "otursa yazar" diyememekle birlikte teknik anlamda yeterli bir yazılım bilgisi olduğunu da söyleyebilirim. son olarak, şu an bilgeadam'da 2d teknik çizim ve 3d modelleme eğitimi veriyor olması da var tabi. böyle.

---

onun dışında evet, bu işin kesin ayrılması gereken bölümleri olduğu doğru, yazılım-grafik-ses gibi en basitinden. fakat kazın ayağı öyle değil. işin biraz ilerlediği noktada yazılımcının iyi kötü grafik bilgisinin olması, grafikerin iyi kötü yazılım bilgisinin olması gerekiyor maalesef. oturup ikisine de hakim olması gerekiyor demiyorum, yanlış olmasın. sadece grafiği çizen adamın yazılacak sistemi ve ortamı anlayabilecek bilgisinin olması gerek. sonra neden yaptığımız oyun 8 fps diye ağlamamak için bu gerekli. ya da yazılımcının, grafik biriminden alacağı output'a ait dosya türünün artısını eksisini bilmesi gerekiyor mesela, yaşadık bu sorunları biz de. 2 gün sürdü bir modeli tam anlamıyla optimize şekilde export edip sonra proje içinde göstermemiz (texture, collision, blah blah). yok malzemeler gelmiyor, yok malzemeler var ama model tek parça, yok box model ile yapınca şöyle oluyor, yok import sırasında bu bu formatların bu bu avantaj/dezavantajı var falan. öyle ben yazar/çizer geçerim kardeşim, gerisi beni bağlamaz gibi bir durum yok yani.

bizde megaman yetiştirme çabası olduğu için hepsinden üç beş gösterip salalım ortama bakalım hangisine ilgisi varsa ona yönelsin gibi bir yaklaşım var niyeyse bu işin eğitimi ile ilgil. zamanla daha da birbirinden ayrılacaktır; yeterli eğitmen kadrosu oluştuğu vakit. belki de şu an için erken sadece.

söyleyecek çok şey var da işte deneyim ile gözlem birbirini tutmadığı için karşındakinin anlayış kabiliyeti gibi bir sorun çıkıyor özellikle 'türkiyede oyun sektörü' başlığında. geçmişte konuyla ilgili konuşmalarımız olmuştu zaten, az çok biliyorsun, o yüzden karşı çıkmak ya da en iyi ben biliyorum demek için değil; aksine deneyimleyip öğrendiğim için paylaşmaya çalışıyorum bazı şeyleri. yoksa her konu hakkında ahkam kesmek çok kolay klavye başından. umarım yanlış anlaşılmıyordur.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

oyun programcılığı yapan kişinin grafik bilmesi, oyun grafiğiyle uğraşan kişinin programcılık bilmesi gerekli zaten,
o konuda haklısın,
aksini de söylemiyorum.

ama mesela oyunun programlama yönüyle uğraşan kişinin çok yoğun biçimde fizik, matematik ve bilgisayar konularına girmesi şart oluyorken,
oyuna animasyon, texture veya benzeri şeyler yapacak kişinin bu kadar ağır girmesine gerek olmuyor, ancak daha iyi animasyon yapabilecek bazı yetenekleri öğrenmesi şart oluyor.

yani bir önceki postumda demek istediğim, nasıl fizik mühendisiyle içmimarlık farklı bölümlere sahipse,
oyun tasarımı, oyun sanatları, oyun programcılığı gibi farklı bölümlerin olması gerekli.
calculustan, operating systems'ten çakmayan ama grafikerlik, resim, mimarlık gibi konularda yaratıcı olan kişileri de oyun piyasasında kullanıyorlar.
ancak "hem grafikerlik öğrensin hem calculus öğrensin hem de arada dansetsin" diye öğrenci yetiştirmeye çalışınca, hiç birini öğrenmeden mezun olabilecek bir program hazırlamış oluyorsun.

gerçi sen de son postta benzer şeyleri söylemişsin, birbirimizi tekrar ediyormuşuz gibi geldi hehehe.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

abi bizde üretim pek yok ama konuşmayı seviyoruz. şu topic'e bakın misal, çok teorik.

programlama ya da eskinin donanım & yazılım bölümüne bakın, yine çözüm odaklı mesaj azdır.

teorik konuşmak da, pratikle yüzleşmeyen birisinin o kadar da başarıyla yapabileceği bir şey değildir esasen.

şu topic'te sayfalarca tartışabiliriz oyun programlamayı ama iki adım yol alamayız. çünkü yol aldıracak pratik bilgiye sahip kişi sayısı az maalesef.

şunun farkındayım tabii; paticik'te sektörel tecrübeye sahip fazla kişi yok, beklentiyi çok da büyütmeye gerek yok. öte yandan olay yaş da değil, yurtdışında bunun örneklerini görüyoruz.

herkes kendine pay çıkarsın bence yazdıklarımdan ama alınıp küsmesin. ben de çıkarıyorum, değiştirmeye çalışıyorum kendimi.

tartışmayla doğrudan ilgili olarak da; para sadece aaa oyunlardan kazanılmıyor. tek kişilik oyun projeleri de var, mobil ortamda vs. para kazanılabilen. başarılı uygulamanın (oyunun vs.) sırrı, her şeyini baştan sona geliştiricilerinin yapması değil zaten. uzar gider..
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

pratikte bir şey yapmadığımızı nerden biliyorsun hehe.

tartışmalar teorik olur zaten.

sırf "pratikte tartışacağız" diye gelip
"C'de x=12; diyoruz, oysa num1=12; dememiz lazım, bizim ülkede oyun yapılmamasının nedeni hep bundan dolayı" dememizi beklemiyorsun herhalde hehehe
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

yazdıklarım üzerine en çok düşünmesi gerekenlerden biri olarak, en ufak kalori yakmamış olman takdire şayan.

senin yazdıklarından anahtar kelimeler kapıyorum misal, sonra araştırıyorum. bu anlamda faydalı. ama bir konu hakkında toplam bilgin sıklıkla çok zayıf, yüzeysel. anafikir olarak mesajlarını bayağı saçma buluyorum. ve yine sıklıkla sen saçmaladığının farkında olmuyorsun pek.

karşıma cv çıkarma zaten. onu sen şeyda örneğinde yapmışsın, bence saçmalık. ben ise geçmişten bu yana burada yazılarını paylaşan adamlara göre değer biçiyorum söylemlerine. misal senin donanım & yazılım bölümünde yazdıklarından, senin pratik bilgini az çok ölçebilirim. bu söylemlerine gözüm kapalı karşıyım demek olmuyor. sadece daha sağlıklı bir filtreden geçirmemi sağlıyor. zaten takip ettikçe kimin, hangi konuda ne bilgisi olduğunu az çok görüyorsun.

"pratik"ten ne anladığına da bayıldım.

direkt bir anlatımla kendimi daha iyi ifade etmişimdir sanırım.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Ractamainus said:

direkt bir anlatımla kendimi daha iyi ifade etmişimdir sanırım.


şaka bi yana da bu kime cidden? hem benim için hem bone için bi giydirme söz konusu da, ayrı ayrı mı üzerimize alalım yoksa spesifik bir hedef var mı? ona göre cevap verme hakkımı kullanmayı isterim sapına kadar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ben kendi üstüme alınmış oldum sypro, tüm suçu üstüme almış olayım heh.


Ractamainus said:

abi bizde üretim pek yok ama konuşmayı seviyoruz. şu topic'e bakın misal, çok teorik.

teorik konuşmak da, pratikle yüzleşmeyen birisinin o kadar da başarıyla yapabileceği bir şey değildir esasen.

şu topic'te sayfalarca tartışabiliriz oyun programlamayı ama iki adım yol alamayız. çünkü yol aldıracak pratik bilgiye sahip kişi sayısı az maalesef.

şunun farkındayım tabii; paticik'te sektörel tecrübeye sahip fazla kişi yok, beklentiyi çok da büyütmeye gerek yok. öte yandan olay yaş da değil, yurtdışında bunun örneklerini görüyoruz.

herkes kendine pay çıkarsın bence yazdıklarımdan ama alınıp küsmesin. ben de çıkarıyorum, değiştirmeye çalışıyorum kendimi.

tartışmayla doğrudan ilgili olarak da; para sadece aaa oyunlardan kazanılmıyor. tek kişilik oyun projeleri de var, mobil ortamda vs. para kazanılabilen. başarılı uygulamanın (oyunun vs.) sırrı, her şeyini baştan sona geliştiricilerinin yapması değil zaten. uzar gider..

Ractamainus said:

yazdıklarım üzerine en çok düşünmesi gerekenlerden biri olarak, en ufak kalori yakmamış olman takdire şayan.

senin yazdıklarından anahtar kelimeler kapıyorum misal, sonra araştırıyorum. bu anlamda faydalı. ama bir konu hakkında toplam bilgin sıklıkla çok zayıf, yüzeysel. anafikir olarak mesajlarını bayağı saçma buluyorum. ve yine sıklıkla sen saçmaladığının farkında olmuyorsun pek.

onu sen şeyda örneğinde yapmışsın, bence saçmalık. ben ise geçmişten bu yana burada yazılarını paylaşan adamlara göre değer biçiyorum söylemlerine. misal senin donanım & yazılım bölümünde yazdıklarından, senin pratik bilgini az çok ölçebilirim. bu söylemlerine gözüm kapalı karşıyım demek olmuyor. sadece daha sağlıklı bir filtreden geçirmemi sağlıyor. zaten takip ettikçe kimin, hangi konuda ne bilgisi olduğunu az çok görüyorsun.


üzgünüm ama hiç bir şey bilmiyorsun.
neden böyle dedim,
çünkü bir fikir üretmek, sunmak yerine insanlara kişisel olarak sataşmayı tercih ediyorsun,
"sizin zaten pratik bilginiz yok, dediklerinizin hepsi tatava, bir arasokak internet cafesinde programlama dahi yapmamışsınızdır" tribi çekiyorsun.

bu konuya mesaj atmış (2009-2012) çok sayıda insan var, bu kişilerin hepsini toptan bilgisiz, deneyimsiz, eğitimsiz cahiller ilan etmiş oldun.
bu kişilerden biri olarak yazdıklarını üstüme aldım.

hani anlar mısın bilmiyorum (bazen anlatmakta zorlanıyorum bazı şeyleri) ama yazmış olduklarımı biraz daha açma gereği duydum.

1- yurtdışındaki "bilgisayar oyunu bölümleri"ni birkaç sene araştırmış birisiyim. bunun sonundaki gözlemim şöyle oldu: üniversitelerde oyun bölümleri çok daha fazla özelleşmiş durumda. ne demek oluyor bu, oyunların teknik ve altyapı işleriyle uğraşmak isteyenler için ayrı bölüm açılmış, oyunların sanat ve animasyon işleriyle uğraşmak isteyenler için ayrı bölüm açılmış, oyunların tasarımıyla uğraşmak isteyenler için ayrı bölüm açılmış. her birinin eğitim programı içeriği farklı ve farklı alanlardan hocalar bu bölümlerde eğitim sunuyorlar.

2- türkiye'deki okullar çok kısıtlı. üniversitelerde tek bir bölüm açılıyor ve her eğitimi birden vermeye çalışıyorlar.
örneğin odtü'nün "oyun teknolojileri" masterına bakmıştım, girmeyi düşünüyordum. ama "1" senelik olduğunu gördükten sonra vazgeçmiştim. tamam güzel bir kadro hazırlamışlar felan ama 1 senelik bir master olması, odtü'nün bu işi az umursadığının bir göstergesi. bu tip okullar yurtdışında 2 senelik oluyor mutlaka.

3- günümüzde oyunlar ve oyun yapımı gittikçe karmaşıklaşıyor. braid gibi küçük oyunlar yaptığında halen 5-10 bir kişilik ekip yeterli oluyorken, "AAA" olarak tanımlanan oyunları yapan şirketlere girmek istediğinde daha özelleşmiş bilgiler ve deneyimler talep ediyorlar senden. bu yüzden oyunla ilgili bir üniversite bitirmek de gerekmiyor, hangi alanda çalışmak istiyorsan o alana doğru yönelmek ve kendini geliştirmek gerekiyor.

daha önceki postlarımda bahsettiğim şeyler bunlardı, biraz daha açmış oldum. ben sadece ortada olan bazı gerçekleri sundum. azıcık etrafa bakıldığı durumda bu dediğim üç konunun piyasada mevcut olduğu görülecektir.

ha yok, sen de bunlara katılıyorsan, ama "bunlar teorik şeyler, çözebilmek için pratik çözümler gerekiyor" diyorsan,
onların da cevabı vardı önceki 2 postumda da. o kısımları da açmış olayım.

4- türkiye'de oyunlara yönelik üniversite bölümlerinin çok az ve çok kısıtlı olduğunu söylemiştim. böyle düşünüyorsam buna karşı ne yapmalı? benim fikrim, çalışmak istediğin alanla ilgili normal bir bölüme girmek olacaktır. postumdaki örnek animasyon üzerine olmuştu. diyelim ki oyunlarda animasyon yapmak istiyorsun. türkiye'de oyun animasyonuna yönelik özelleşmiş bir bölüm yok. o zaman normal animasyon bölümüne gireceksin. animasyon konusunda iyi eğitim veren bir üniversite, oyun işlerinde de işine yarıycak bazı pratik bilgileri edinmeni sağlayacaktır. bu sırada sen kendin bu öğrendiğin bilgileri oyunlar üstüne uygulayarak pratikte deneyim kazanmış olacaksın. bir örnek verdim, animasyon ile uğraşan iki kişi var, bunlar tf2 kullanarak animasyon yeteneklerini sergilemişler ve bir yandan da bunu işe girmek için demo reel olarak kullanıyorlar. yani illa bir oyun üniversitesine girmek gerekmiyor, kişinin kendi bilgileri ve becerileri daha önplanda önem taşıyor.

5- türkiye'deki üniversitelerin oyunlar üzerine özelleşmesi gerekiyor. programcılık üstünde eğitim almak isteyenlere daha detaylı teknik bilgiler sunulmalı. öte yandan işin sanat kısmına ilgi duyanlar için de ayrıca sanat ve tasarımla ilgili bölümler olmalı. örneğin bu bölümlerden biri mühendisliğe bağlıyken diğeri de güzel sanatlara bağlı olabilir. böylece farklı kesimden öğrencilere daha özel ve daha geniş çapta bilgiler anlatılması mümkün olabilir. hocalar bu konularla ilgili bilgilerini ve deneyimlerini öğrencilerle paylaşabilir.

aynı şeyleri tekrar tekrar yazmış gibi oldum.
ama bu ikisi de benim konuyla ilgili çözüm önerilerim ve kişisel düşüncelerim.

şeyda örneğinde ne yapmışım ki, saçmalık olan ne, bunun konuyla alakası olan ne?
bir de "para sadece aaa oyunlardan kazanılmıyor. tek kişilik oyun projeleri de var, mobil ortamda vs. para kazanılabilen" demişsin mesela, bunun aksini bu topicte yazmadım, "sadece AAA oyunlarından para kazanılır" gibi bir imada bile bulunmadım. hatta başka topiclerde bir çok kez küçük oyun gruplarından, modderlardan, indie developer şirketlerinden, bir-iki kişiyle yapılan oyunlardan bahsetmişliğim vardı.
bu topicte onları yazmamış olmamın nedeni, konuyla bir alakası olmadığından ve konunun o kısma gelmemiş olmasındandı.

düşündüm de,
aman ya, ne kendimi uğraştırdım bu kadar yazı yazmakla,
eminim hemen ardından gelip "SEKTÖREL DENEYİMSİZLİĞİNİ KONUŞTURMUŞSUN, SÖYLEDİKLERİNİN HEPSİ YANLIŞ, DÜNYADA DEDİĞİN GİBİ HİÇ BİR ÜLKE YOK" gibi bir şeyler karalayıp gideceksin.

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...