Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Bir oyunu iyi yapan kriterler


Dev

Öne çıkan mesajlar

Geçen hafta oyun yapımı hakkında tartışırken fark ettim ki herkesin bir oyundan beklediği şeyler farklı oluyor. Buradaki asıl soru bunların ortak hatlarını toplayanlar mı kazanıyor yoksa tek bir oyuncu kitlesine ürün verenler mi? Blizzard'ın oyunlarına bakarsak ; hepsi çoğu oyuncunun ortak aradığı kriterlere sahip oyunlar. Oysa BioWare sadece belli bir kitleye hitap ediyor ama blizzard'ın belki yüzde birini kazanıyor.

Amatör oyun yapımcısı olarak paticikten öğrenmek istediğim iki şey var. Birincisi biraz anket gibi; bir oyundan ne bekliyorsunuz? İkincisi de Blizzard'ın yaptığı mı doğru yoksa BioWare'inki mi? Yani para kazanmak için çok kişiye hitap eden oyun yapmak mı, yoksa az kişiye hitap edip çok iyi bir oyun yapmak mı?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Blizzard oyunları oynamıyorum , yeni oyunlarını da merak da etmiyorum diye başlıyayım.

Direkt ahkam kesmek yerine bazı örnekler vermek eminim daha doğru olacaktır:

Half Life'ı herkes tuttu çünkü FPS türünü bir konu dahilinde yaklaşan en iyi denemeydi ve geliştirlmeye açıktı. Valve level editörlerini CD'de oyunculara sunarak alın daha iyisini yapın dedi ve hala devam eden Mod çılgnlığı doğru , iyi de oldu. Aynı tarihlerde çıkan Sin de iddialı bir oyundu fakat rafine edilmeden piyasaya sürülmesi, modifikasyona çok da müsait olmaması, çoğu bölümünün Tomb Raider tarzı atlama zıplama bölümü haline getirilmesi yüzünden hasar modellemesi gibi birkaç orjinal özelliği de farkedilmeyecekti.(PC Gamer tam çözümü bile burada çıldırmak istemiyorsanız No Clip cheat'ı kullanın yazmıştı ileriki bölümler için)

Unreal Tournament'i de oynayan birçok kişi tuttu zira Half Life'in multipalayerinde yapılmayanlar yapılmıştı. Kullanışlı oynanış, yüksek taktik sayısı, silahların farklı koşullarda farklı kullanımlarının işe yaraması ve zorluktan arayüzüne dek herşeyiyle kişiselleştirilebilmesi kullanıcı dostu bir oyun ortaya çıkarttı.Oysa aynı tarihlerde çıkan ve bazılarının çıkmadan efsane ilan ettiği Quake 3 Arena bunu yapamamıştı.

PES serisinde -2002 gibi patlamasına karşın- yıllar yılı her oyunu ezbere alan bir kitle oluştu. FIFA'nın 99'a dek pek bir numarası olmayan oyunları bile FIFA 07 sürümüyle değiştiği izlenimini verdi. Hangisi daha iyi derseniz elbette FIFA derim. En azından uydurma ligler yok. (Uydurma ligler olan bir oyunun hiçbir özelliği bana uydurma ligler içermeyen bir oyun varken kendini sattıramaz)

bakma kardeşim
Hayranların yaptığı şu Patch'lerden yükle diceksiniz şimdi, hayır , en baştan niye böyle diye sorarım o zaman.



Saadede gelirsek, ben oyunun özelliklerine bakıyorum. FPS oyuncusu olduğum için kim ne kadar oynamış, kim ne kadar hastası olmuş beni ilgilendirmiyor. Blizzard hiç hit olmuş FPS yapmamasıyla beni kaybetmiştir mesela. Bu çok büyük bir kayıp mıdır , değildir ama iyi bir firmanın tek bir oyuncuyu dışlama gibi bir lüksü olmamalıdır görüşüne inanıyorum.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Benim için en önemli kriter atmosferi oyunun. Böyle oynadın mı uyuşacaksın, canın başka bişey istemeyecek. O kadar bağlanıcaksın ki oyuna, oyunun içindeymişsin gibi hissediceksin annen seni dürtükleyene kadar.

mesela fallout, baldurs gate, morrowind, final fantasy felan filan uzar da gider
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Benim için oyunun türüne göre beklentim değişiyor.Bir fps oyununda mutlaka iyi grafik,aksiyon,gerçekçilik,güçlü fizik motoru,ses efektleri,atmosfer,silah ve araç çeşitliliği ve iyi bir senaryo.Boş boş koridorlarda koşturmak istemem.Artı multiplayer özelliği olmalı.
Yarış oyunlarında yine grafik,ses,hasar modellemesi şart değil,her tür araba markası, sayıca çok pist,multiplayer.Hafif arcade tarzı olursa daha iyi olur.Simulasyon gibi olmasın.Hatta oyun içerisinde böyle bir seçenek olsun.
RPG için senaryo,karakterler ve etkileşimleri,oyun içerisinde tercih özgürlüğü,item bolluğu,oyunun sonunu istediğin gibi bitirme.Abartı grafiğe gerek yok.
Strateji için biraz grafik,ses,mutlaka dengeli ırklar,birçok ayrıntı(teknoloji,upgrade gibi).
MMORPG için optimum düzeyde grafik,dengeli sınıf ve ırklar.Yani aslında Blizzard mmorpg için beklentileri karşılıyor bence.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

- Oynanabilirlik
- Gerçekçilik
- Yapay zeka kalitesi (ki her zaman gerçek insanlarla oynamayı tercih etmişimdir)
- Oyundaki ayrıntıların bolluğu (görsel veya işitsel olarak değil tabi ki, konular veya yapılabilecekler olarak.)
- Bir üsttekine bağlı olarak; oyuncunun serbestliği
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Dev said:
Geçen hafta oyun yapımı hakkında tartışırken fark ettim ki herkesin bir oyundan beklediği şeyler farklı oluyor. Buradaki asıl soru bunların ortak hatlarını toplayanlar mı kazanıyor yoksa tek bir oyuncu kitlesine ürün verenler mi? Blizzard'ın oyunlarına bakarsak ; hepsi çoğu oyuncunun ortak aradığı kriterlere sahip oyunlar. Oysa BioWare sadece belli bir kitleye hitap ediyor ama blizzard'ın belki yüzde birini kazanıyor.

Amatör oyun yapımcısı olarak paticikten öğrenmek istediğim iki şey var. Birincisi biraz anket gibi; bir oyundan ne bekliyorsunuz? İkincisi de Blizzard'ın yaptığı mı doğru yoksa BioWare'inki mi? Yani para kazanmak için çok kişiye hitap eden oyun yapmak mı, yoksa az kişiye hitap edip çok iyi bir oyun yapmak mı?


şimdi, şöyle.

blizzard'ın yaptığı mı doğru, bioware'in yaptığı mı doğru diye sormuşsun.
ancak "bir oyunu popüler yapan kriterler" ile "bir oyunu iyi yapan kriterler" farklıdır.

popüler oyun olarak: wow, cs, sims,
iyi oyun olarak: sanitarium, planescape torment, quake 2,
gibi oyunları örnek gösterebilirim.

öncelikle şunu söyleyeyim, her iyi oyun popüler olmak zorunda değil, her popüler oyun da iyi olmak zorunda değil, ama bir oyunun iyi olması popüler olmasını kolaylaştırır.

bir oyunun popüler olması nasıl sağlanabilir?

çok basit bir oynanabilirlik. yalnız basit eşit değildir kolay. çok fazla karmaşık bir arabirim ve oynanabilirlik koyarsan, oyuncular pek ilgi göstermez. mesela planescape, her ne kadar en iyi rpg oyunlarından biri (belki de en iyisi) olmasına rağmen, içerdiği komplike yapı yüzünden baldur's gate gibi tutulmadı. bioware'in en popüler oyunlarından biridir baldur's gate.

herkese hitap edecek özellikler. wow'un diğer mmorpg'lerden daha popüler olmasının nedeni bu. çıkan mmorpg'ler, mmorpg oynayan oyunculara hitap ederek yapılırken, wow, bu mmorpg oynayan oyuncular + diğer oyuncular düşünülerek yapılmış. mesela diğer oyunlardan bol quest, tauren female night elf female gibi sevimli karakterler, sadece arkada durup heal yapabilecek pasif oyunculara pasif classlar, fishing contestleri, isteyene pve isteyene pvp imkanı, kolay xp gain, farklı atmosferlere sahip zone'lar, gnome gibi kızların şirin gözüyle bakabileceği bir ırk... vs vs bir dolu unsur.

sadece hardcore pc oyuncularına bakarak hazırlamamak. hardcore pc oyuncusu sabahtan akşama kadar quake 3 oynayabilir. ama hardcore olmayan pc oyuncusu bundan kolayca sıkılabilir. karakterini giydirip güzelleştirebilecek, yeni araba alabilecek, yeni lavabo alabilecek, süsleyip püsleyebilecek bir oyun oynamak isteyebilir. örnek sims. tamogaçi'nin modern versiyonu. yeni expansionlarla, oyuncuya daha iyi oynamasının karşısında yeni ödüller imkanı sunuyor.




peki ya iyi oyun yapmak?
bu biraz daha zor.
half-life, half-life 2, quake 2, starcraft, curse of monkey island bla bla gibi harbiden iyi oyunlara baktığında bazı unsurları farkedeceksin.

1- grafik. Her ne kadar "ben senaryoya bakarım ağa, grafik önemli değil" dense de, bu kişiler bile açıp Pathologic oynamaz. Zamanı için en iyi grafikleri yapacaksın. Ancak bu grafikler, gelecek seneler için de oynanabilir olmak zorunda. Mesela 98 yılında çıkan -her ne kadar zamanı için 10/10'luk olsa da- şimdi poligon poligon grafiklere sahip oyunları oynamam. Ama half-life ve quake 2 hala kendini oynatabilen grafiklere sahip.

2- senaryo. Senaryo, oyundaki modellerin anlamlı olmasını sağlıyan bir unsurdur. Oyuncuyu oyunun içine çeker. "immersion" sağlar. Ayrıca oyun boyunca farklı opsiyonlar ve farklı senaryolar sunmak, oyunun tekrar oynanabilirliğini arttırır.

3- kod. Valve gibi, Blizzard gibi, Black Isle gibi en baba oyun firmalarına bakarsan, grafikti, sesti, müzikti, arabirimdi felan bütün bunlara ince ayar çeken ve bir bütün haline getiren oyunlar ortaya çıkartırlar. Arabirimin tasarlanmasındaki profesyonelliği farkedersin, grafiklerin optimize edildiğini farkedersin, oyuncuyu sıkmayacak bir sistem hazırladıklarını farkedersin. Blizzard'ı EA'dan ayıran farklardan biri bu. Oyunları inceledikçe kodlamadaki incelikleri farkedersin.

4- müzik ve ses. Seslendirme ve müzik de önemli. Oyuncuyu o sahnedeymiş gibi hissettirecek müzikler, ses efektleri ve uygun seslendirmeler oyuna artı puan katar. Sakin bir yerde hard rock, haraketli bir yerde slow müzik, komik kaçar. Örneğin quake 2'de tam da combata girerken çalan sonic mayhem müzikleri bizi coştururdu. Bu da oyuna unutulmaz bir hava katardı.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Dev said:

Amatör oyun yapımcısı olarak paticikten öğrenmek istediğim iki şey var. Birincisi biraz anket gibi; bir oyundan ne bekliyorsunuz?

1.Hmm atmosfer mükemmel olmalı bunun için illa grafiklerin harika olması lazım değil fakat oyunun geçtiği mekanda yaşadığımı hissettirmeli.
2.Konu kesinlikle 3. sınıf bir hollywood filmi gibi olmamalı. Sinemaya aktarmanın mümkün olmadığı sahneleri oyun yaşatmalı.
3.Oyun, oyuncunun zekasını talep etmeli. Bu çeşitli yollarla yapılabilir fakat en basit örneği bulmacalardır; bunlar çok zor olmamalı çünkü sonuç olarak oyun oynuyoruz ciddi bir termodinamik sorusu çözmüyoruz.



Dev said:

İkincisi de Blizzard'ın yaptığı mı doğru yoksa BioWare'inki mi? Yani para kazanmak için çok kişiye hitap eden oyun yapmak mı, yoksa az kişiye hitap edip çok iyi bir oyun yapmak mı?


İkisiyle de alakası yok yeterince reklam yaparsan ilk hafta her türlü oyunu deli gibi satarsın. Yine de daha fazla para isterim dersen oyunu casual oyunculara göre yapmalısın.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Çok ilginçtir ama ben oyunlarda çizgisellik arıyorum. Tamam kardeşim özgürlük, kafana göre takılma iyi hoş da zamanımı danalar gibi orada burada geçirmek hiç hoşuma gitmiyor. Oblivion'da saatlerce yol tepip iki şelale bir kale görmekten acaip bıkmıştım. Bu açıdan Baldur's Gate çok iyiydi; ya da keza Bioshock. Çaktırmadan yola sokmayı başarıyordu beni, ufak tefek görevler olsa da.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bir oyunun mod yapımının esnek olması o oyunun devamlılığı için oldukça önemli

bkz: quake, halflife, warcraft3, mount and blade, nwn, nwn2

hatta nwn ile baldursgatei karşılaştırın, bence oyun olarak bir çok insan baldursgate2'yi daha çok sevmiştir ama nwn daha uzun süreli oldu mod yapılabildiği için.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ben çok beğendiğim oyunları ikiye ayırıyorum beni tatmin ettikleri yönden:

- 'deneyim' (gavurun experience diye bahsettiği olay)
- oynanış (bu da gameplay)

ikisini birden yaşatan oyunlarsa çok çok az. bunlara örnek vermek gerekirse mesela cod4 müthiş bir deneyimdi benim için ama sabahtan akşama bitti. öte yandan diablo 2 oynanış açısından mükemmeldi ve 2 yıl oynadığım halde oyunu açar açar ilk yaptığım iş esc menüsünü açıp çözünürlük ayarı aramam olmuştu. oyun ilk saniyesinden bir oyun olduğunu düşündürtmüştü. 'deneyim' yaşamamıştım.

hem deneyim hem de oynanış açısından tatmin eden nadir oyunlardan biri olarak aklıma max payne geldi mesela. bir diğeri morrowind. bu iki bakımdan da tatmin etmişti beni tümüyle.

haliyle bazı türler daha müsait bu 'deneyim' olayına, mesela single player fps'ler. ancak yeterince uğraşılırsa çoğu türde bu etki yaşatılabilir oyuncuya bence. çünkü aynı türden oyunlarda iki ayrı yönden hitap eden oyunlar da görmek mümkün. ultima online bir deneyimdi mesela, (sadece ilk olmasına bağlanamaz, gidip gördüğün ilk kayada maden arayabilmenden gerçekçi dünya haritasına, karakterle istediğin hemen herşeyi yapabilmek daha .net dergisinde okuduğum yazı dizisinde aklımı durdurmuştu oyuna dokunmadan, sadece yazıya dayanarak kafamda oynadığımı hatırlıyorum oyunu ki muhteşem bir deneyimdi) world of warcraft ise bir oynanış oyunu. 340 gün oyun içi geçen süre akıtmışım ama deneyim demeye dilim varabilecek tek olay r14 olduğum günün sabahı, o kadar uğraşı domino taşı dizmeye harcasam o da deneyim sayılırdı gerçi heh
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bone said:
öyle değil işte.
şimdiye kadar yapılmış en iyi oyunlara bakarsan, zamanının en iyi grafiklere sahip olduğunu da görürsün.

yani tutup da şimdi pathologic oynamassın herhalde...


mesela 2000e yaklasirken cikan Planescape Torment'in zamanin otesinden gelmis teknolojinin son harikasi 640x480 fix cozunurlugu gibi mi?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Innovation diyorsunuz da, Katamari serisini kaç kişi oynadı?(ki her oyun sitesinde reklamına rastladım bir ara) Okami'nin yapımcıları neden battı? Bu kadar orjinal, değişik oyunlar neden tutunamadı piyasada. Innovation diyenlerin bazıları saydığım bu iyi puan almış oyunları yeni duydu, eminim. Yani yenilikler ne kadar tutuluyor oyuncular arasında, kaç kişi yenilik istiyor, isteyenler de ne kadar yenilik istiyor. Yeniliğin ölçütü nedir yani?

Bir de;
ekmek said:
5)stabilite

stabilite? bugsız olmasını mı kastediyorsun yoksa konunun oyunla bağlantısı falan mı ne?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...