Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

İnsan gözünün çözünürlüğü diye bir kavram varmıdır? Varsa kaçtır?


Giovanni

Öne çıkan mesajlar

bence göz sinir tabakasında 1 mm ye düşen sensör hücre sayısından yola çıkılarak gözün kaç piksellik görüntü alabildiğini bulabiliriz sanıyorum:)

bide bilgisayardaki fps yi 50 100 farkını nasıl anlıyoruz?
çünkü fps sabit diil ve bazı anlar 24 ün altına düşüyor ve normal fps ne kadar yüksek olursa kartınız ne kadar iyise yani fpsnizin aniden düşme oranı o kadar düşük oluyor
gözünüz 50 100 farkını fps nin aniden 24 ün altına düşme sıklıklarına bakarak anlıyor sanırım 100 den sonra fps nin hiç 24 ün altına düşmedii için anlıyamioz
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

göz analog bir sistemdir. çözünürlük mevzubahis olmaz. Fakat gözün gördüğü şekliyle birşeye zoom in girdiğiniz zaman detaylar netliğini kaybeder fakat bu işte dia ya zoom yapılması gibi bir hadisedir. Yani pixelizasyon mevzubahis diil.

Göz 24fps çalışır. Daha yüksek hareketli olayların ortalaması beynimize dolar ve biz de geçmiş deneyeimlerimize ve üstün zekamıza ( inputtan çıkıyo olay yani.) dayanarak olayın hızlı olduunu o dönen şeyin aslında çok pis dönen bi namlu olduunu f1 deki araba tekerlerinin aslında ileri gittiini filan anlarız.

olay bundan ibarettir. Ha göz hakkında ilginç şeyler bilmek istiyosanız Francis Crick in Şaşırtan varsayım kitabını okuyun aklınızı başından alsın.[hline]Hani Oruçluyken Ramazan Ayında Commodorla Evde Güzelce Oynardık. Evveldense Sinclair Spectrum48K Kullanırdık İnanamıyorum İçimiz Nasıl Geçmiş.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
Chemical, 13 May 2003 23:16 tarihinde demiş ki:
bide bilgisayardaki fps yi 50 100 farkını nasıl anlıyoruz?
çünkü fps sabit diil ve bazı anlar 24 ün altına düşüyor ve normal fps ne kadar yüksek olursa kartınız ne kadar iyise yani fpsnizin aniden düşme oranı o kadar düşük oluyor
gözünüz 50 100 farkını fps nin aniden 24 ün altına düşme sıklıklarına bakarak anlıyor sanırım 100 den sonra fps nin hiç 24 ün altına düşmedii için anlıyamioz


Hayır ben sabit 50 fps'den bahsediyorum. Hadi 50'yi boşver, ama sabit 40 fps ile sabit 100 fps'yi çok çok rahat ayırtedebilirim.

Yahu şöyle düşünün, o zaman her bilgisayar oyununu max 24 fps yaparak oynayabilirsiniz. Half-life'da "fps_max 24" komutunu yazın bakalım oynayabilecek misiniz?

Ya oyunlardaki fps ile bizim bahsettiğimiz 24 fps değişik birimlerden oluşuyor. Ya da bu 24 işinde bir sakatlık var.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Yahu 24 fps 100 fps arasında tam 76 kare var (matematiğim çok iyidir o ayrı konu). bu karelerin hepsini insan gözü görebiliyor demiyorum tabii ki. Ama bu karelerin olup olmaması çok şey farkettiriyor.

Mesela: 24 fps ile mouse ile etrafımda bir tur attım diyelim. Bariz kare atladığını fark edebiliyorum. Bir de 100 fps ile etrafımda döneyim, çok smooth bir şekilde döndüğümü görüyorum. E nedir bu? Madem aradaki kareleri göremiyorum, nasıl anlıyorum kare atladığını?

Yani kısacası madem insan gözü saniyede max 24 kare görebiliyor, biz 24 ile 100 kare arasındaki kare atlamalarını nasıl fark ediyoruz?

"24 üstü hızlı çekim, farkedebilirsin" çok yetersiz bir açıklama bence.

24 fps insan gözü için max değer olsaydı, 24 fps'de kare atlamasından yakınmak gibi bir sorunumuz olmazdı sanırım.

[Bu mesaj Mirage tarafından 14 May 2003 13:55 tarihinde değiştirilmiştir]
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

bi de şöyle düşün ozaman
eğer insanın görsel algılama hızının bi sınırı olmasaydı, şu anda izlediğin bütün filmlerdeki kare atlamalarını görürdün ya da100 fps de o kadar smooth gelmezdi sana. 24 ya da 100 fps farketmez. insan gözünün limitleri var sonuçta...[hline]Endure. In enduring, grow strong...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Ama şöyle birşey var,

24 fps'de belli bir kare atlama algılıyorum.
40'da Fizban'ın dediği gibi bu kare atlamalar azalıyor ve daha az algılanmaya başlıyor.
100'e doğru bir değerde ise hiç kare atlama algılamamaya başlıyorum.

ve 100'e doğru bir değerden sonra ister 150 olsun ister 200 algılamamaya başlarız. çünkü o noktadan daha smooth olamaz.

Yanlış anlamadıysam insan gözü 24 kare görebiliyor, ama daha yüksek fps'leri algılayabiliyor. Yani 100 fps'de aradaki kareleri göremesek bile 24'den fazla olduğunu anlayabiliyoruz.

Ben insan gözünün max fps'si deyince, artık hiç bir şekilde fps artışının fark etmeyeceği değeri anlarım. Mesela 24 ile 100'ü ayırtedebiliyoruz da, 100 ile 200'i edemiyoruz diyelim. İşte o aradaki 100'dür o zaman. Ya da her neyse işte..
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Kare atlaması diye birşey yok. Aynı şekilde smooth olarak görüyosun. Şöyle anlatıyım:

alinde 72 karelik bir hareket var. Yani 72 jpeg resim var diyelim. bunu bir saniye içerisinde izlediğinde beyninde oluşan sekans 24 frame, ve her bir frame o 72 framedeki üç frame in birleşmesinden oluşuyor. Mesela çizgi filmlerde filan hani adam çok hızlı yumruk attığı zaman bunu farkediyosun ya. O kareyi durdurduğun zaman adamın eli iki yerde görünür mesela. Oysa animated bi şekilde izlerken hiç bunu farketmezsin. Olay budur.[hline]Hani Oruçluyken Ramazan Ayında Commodorla Evde Güzelce Oynardık. Evveldense Sinclair Spectrum48K Kullanırdık İnanamıyorum İçimiz Nasıl Geçmiş.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
horacegoesskiing, 15 May 2003 14:49 tarihinde demiş ki:
Kare atlaması diye birşey yok. Aynı şekilde smooth olarak görüyosun. Şöyle anlatıyım:

alinde 72 karelik bir hareket var. Yani 72 jpeg resim var diyelim. bunu bir saniye içerisinde izlediğinde beyninde oluşan sekans 24 frame, ve her bir frame o 72 framedeki üç frame in birleşmesinden oluşuyor. Mesela çizgi filmlerde filan hani adam çok hızlı yumruk attığı zaman bunu farkediyosun ya. O kareyi durdurduğun zaman adamın eli iki yerde görünür mesela. Oysa animated bi şekilde izlerken hiç bunu farketmezsin. Olay budur.[hline]Hani Oruçluyken Ramazan Ayında Commodorla Evde Güzelce Oynardık. Evveldense Sinclair Spectrum48K Kullanırdık İnanamıyorum İçimiz Nasıl Geçmiş.


valla bence iddialaşmayın direk inanın. çünkü öyle diyorsa öyledir ve dahi kendisinin de mesleğidir çizgi film mizgi film. ayrıca monktur.

benden söylemesi :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Öhm..

Önce FPS hikayesi: Vücudumuzun her bi tarafında olduğu gibi görme eylemide kimyasal bir etkileşimden ibarettir. Görmeye yardımcı olan bir çok molekülden biri olan rodopsini konuşursak, rodopsin ışığın etkisi ile retinen ve skotopsine parçalanır. Bu parçalanma esnasında ortaya çıkan bazı maddeler membran potansiyelindeki bazı değişikliklere sebep olarak bilinen sinir uyarısını meydana getirir (Aslında mekanizma diğer vucut hücrelerine ters ama hiç girmiyorum oraya). Buda beyine iletilir.

Retinen ve Skotopisne parçalanan retinenlerden tekrar rodopsin sentezlenmesi ve hiperpolarize olan sinir hücresinin tekrar polarize hale geçmesi için geçen sürede basil ve konilerin (yani siyah ve beyaz görmeyi sağlayan gözdeki sinir hücrelerimiz) bir sonraki uyarıyı alması için geçmesi gereken minimum süredir. Burdan çıkan sonuç şudurki buradaki tepkimeler ne kadar hızlı olursa o kadar çok frame yakalarsınız. Örnek vermek gerekirse A vitamini -retinol halinde- bu tepkimelere ciddi anlamda yardımcı olur. Çok havuç balık neyin yiyin matrix olun yani :)

Bu tepkimeler yaşla ne derece etkilenir bilemiyorum birşey okumadım bugüne kadar ama bu sürecin devamı yani beyindeki algıyı konuşursak yaşla veya bazı beyin hastalıklarında (demyelinizan hastalıklarda) etkilenecektir.

Çözünürlük meselesi: Bilgisayarda konuşurken en küçük ifade birimi olan pixel kullanıyoruz. İnsanda ise durum biraz farklı dolayısıyla nöron kullanmamız gerekiyor :) Beyindeki primer görme kortexinde 200milyon nöron vardır. Ama bunların girdi alma yerleri çok farklıdır. Retinanın yan alt üst taraflarında 100'lerce nörondan gelen sinyaller tek bir yol üzerinden giderken (bir nevi birleşerek gitmek) orta kısımlarında bunlar 1e 1'dir. İnsan çözünürlüğünü kanımca söylemek mümkün değil, ayrıca kişiye göre çok değişir. Ama söyleyebiliceğim şey, çözünürlüğünüzü değiştirmek için gözlerinizi kısmanız bir şey ifade etmez (sadece fazla ışık düşürmeye yarar), düşürmek için görüntüyü, görme alanızın yanlarında yakalayın. Arttırmak içinde tam ortasına bakın :)[hline][/i]Semi-Dr. Quinthalus [/b]
ICQ UIN: 1957744
MSN Messenger: [email protected]
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

valla aynı şeyi ben de düşündüm bir aralar ve cevabını buldum:
insan gözünün bir çözünürlüğü var ve bu çözünürlük gözde görüntünün ters düştüğü o arka duvardan aldığı ışığın şiddetini beyine ileten sinirlerin sayısıyla alakalı.
başka bir teori: dünyanın ve evrenin de bir render hızı var hatta bir işlemci var her atomun hareketini kontrol eden önceden belirlenmiş fizik kurallarına göre ve bu işlemcinin hızı zamanın akış hızını belirliyor. hani uzayın ücra köşelerinde zaman yavaş ya da hızlı akarmış ya işte obje'nin az olduğu yerde hızlı çalışıyor haliyle
hehe itiraz eden varsa aksini ispatlasın :)

[Bu mesaj Rexar tarafından 15 May 2003 22:53 tarihinde değiştirilmiştir]
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
  • Yeni Oluştur...