Pasta Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Konuyu açan Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 @ roketadam migros alışveriş merkezine gittik bugün. (annem + ben + babam + alter ego'm) ankara yağmurlu olcak, bulutlar gökyüzünü kaplamış, gothic bir hava oluşmuş. biraz dolaştık oraya baktık buraya baktık. en üst kata çıktık birşeyler yiyelim, mcdonaldsa gittik, 10 dakka kuyrukta bekledik, sonunda aldık birşeyler, masaya oturduk yemek yiyoruz. yemek yerken bir anda elektrikler kesildi. hani bazı curcunacı tipler olur ya, adettendir millet hemen "o ooo" demeye başladı (sinir olurum bu duruma) neyse yemeye devam ediyoruz. gürültü var deli gibi rahatsız ediyor. eee evde o kadar kısılı kalmışım, insan gürültüsü rahatsız ediyor. ama o da ne, garip bir gürültü duyuyorum. anneme söylüyorum "anne bir gürültü var" annemler tabii umursamaz beni "evet gürültü var, insan gürültüsü bu" gürültü kesiliyor. az sonra tekrar başlıyor biraz daha şiddetli. ama gene dikkat etmiyceklerin duyamayacağı birşey. kesiliyor tekrar. "oh be" derken bir anda tekrar başlıyor, gittikçe artıyor "pıtı pıtı pıtı" "tıpı tıpı tıpı" "tırı tırı tırı" gibi birses. annem "aa evet bir gürültü var" derken çok şiddetleniyor, kulakları sağır edermiş gibi bir ses. Benim tabii aklıma "the day after tomorrow" filmi ve "cin çağırdım" topicleri geliyor. O sırada ölümü ensemde hissettim. (bkz: ayşeciğin alpellaya doyduğu an) ruhum sanki bedenimden çıkıyormuş gibi oldum. hayatım film şeridi gibi geçmedi gözümün önünden belki ama, aklıma bir sürü düşünce ve olay geldi. "şimdi bomba patladıysa bina yıkılıyorsa ne olcak" "ya sel olduysa filmdeki gibi boğulcaksak?" felan gibi.. yemek yedikten sonra kalktık giderken çatıya baktım, bizim üst kat teras gibi, alış veriş merkezinin ortasındaki çatıda cam (plastik artık neyse) kaplama yapmışlar. yani çatı yok, yağmur cama vurunca da ses çıkartıyor. Ama insanların gürültüsünü bastıracak ve kulakları sağır edecek kadar gürültülü ses çıkartacığını tahmin etmezdim. Belki bizim evden daha geniş yüzey alanı olduğundan vs vs'den dolayı olabilir. neyse çok korktum orda, kötü oldum. "bilinmeyenden korkulur" lafı yine haklı çıktı... edit: bir iki typo felan işte..
Red Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Devlet adamı yetiştirmek amacıyla II. Beyazıt tarafından 1481'de kurulan mektep, adını kurulduğu bölgeden alır ve "Galata Sarayı" olarak anılmaya başlar. Okul modern konumuna 1 Eylül 1868'de Sultan Abdülaziz döneminde kavuşur. Okul' un yeniden yapılanmasıyla birlikte, Türkiye'de de gerçek anlamıyla ilk sportif çalışmalar başlamış olur ve okulda Beden Eğitimi dersi jimnastikçi 'Monsieur Curel' tarafından eğitim programına konur. Bu atılımlar gerçekten bir devrim niteliği taşımaktadırlar. Curel, modern aletler eşliğinde çalıştırdığı öğrencileri sportif açıdan geliştirirken, onlar için Kağıthane'de bir idman Bayramı düzenler. Yıl 1870'tir. Bu etkinlikte başarı gösteren sporcular değişik ödül ve madalyalar kazanır ve yarışmaların sonunda öğrencilere "kuzulu pilav" verilir. Bu da, sonraki yıllarda bir başka geleneğin başlangıcını oluşturur. Curel'den sonra görevi devralan yabancı spor hocaları (M. Moiroux, Signor Martinetti, Stangali gibi), jimnastik ve atletizmin yanı sıra, değişik branşlara da eğilerek (yüzme, kürek, aletli jimnastik), bir ilki daha başlatmış olurlar. Bu çalışmaların ürünü çok geçmeden alınmaya başlanır ve adı Türk Spor Tarihi'ne altın harflerle yazılan Faik Üstünidman'ın yanı sıra, Binbaşı Mazhar Kazancı, Abdurrahman ve Ahmet Robenson kardeşler GSL'nde görev alıp, izcilik, tenis, hokey gibi spor dallarının öğrenciler arasında yaygınlaşmasını sağlarlar. Özellikle Üstünidman'ın ön ayak olmasıyla, öğrenciler futbolla tanışırlar. Ama oynanan futbol, bir kör dövüşünden farklı olmayan ve kural tanımayan bir koşuşturmayı andırmaktadır. Ama futbol GSL' nin Tören Kapısı'ndan adımını atmış ve tam bir salgına dönüşmüştür. 1901 yılında İstanbul'da yaşayan iki İngiliz, James Lafontaine ve Horace Armitage, Rum ve İngiliz oyunculardan oluşan Kadıköy Futbol Kulübü'nü kurmuşlar ama 1903'te takımdaki İngilizler bir anlaşmazlık sonucu ayrılarak Moda Kulübü'nü oluşturmuşlardır. 1904 yılında ise bu kulüpler, Imogen, Elpis, Strugglers takımlarıyla anlaşarak, İstanbul Futbol Birliği'ni hayata geçirmişler ve bugünkü Fenerbahçe Şükrü Saraçoğlu Stadı'nın yerinde bulunan "Union Club-İttihat Spor" sahasında düzenli karşılaşmalar yapmaya başlamışlardır. Görüldüğü gibi bu takımlar yabancı ya da azınlık takımlarıdır. Türk olmayan ekiplerin gerçekleştirdikleri bu ilk futbol karşılaşmaları, GSL öğrencilerini hem ilgilendirir hem de çok üzer. Artık onların amacı, kendi futbol kulüplerini kurmak, ölesiye sevdikleri bu oyunun kurallarını "hatmetmek" ve yabancılarla boy ölçüşmektir. Türk olmayan takımları yenmek Galatasaray Spor Kulübü'nün kurucusu Ali Sami Yen, "Ellinci Yıl" kitabında kuruluş öyküsünü şöyle anlatır: "1 Teşrin 1905'te mektebin beşinci sınıfında edebiyat muallimimiz merhum Mehmet Ata beyin dersi esnasında birkaç arkadaş baş başa vererek Galatasaray'da bir futbol kulübü kurmaya karar verdik. İlk müteşebbisler oyuna ve mücadeleye meyyal arkadaşlardan Asım Tevfik Sonumut, Reşat Şirvani, Cevdet Kalpakçıoğlu, Abidin Daver, Kamil...gibi gençlerdi. Mektepde tahsilde bulunan Bulgar ve Sırp talebesinden çevik ve kuvvetli olanlar da bize iltihak etmişlerdi. Asım'ı muhasebeciliğe, Cevdet'i ikinci reisliğe seçmiş, kendim de Reis olmuştum. Asım her hafta arkadaşlardan birer kuruş toplamakda mahir olduğu için kendisini muhasebeci yapmıştık. Ben Reisliği topu yağlayıp şişirmekle almıştım. Topumuza evladım gibi bakardım. Zaten varımız yoğumuz da toptu. Mektebe gelirken, domuz sokağından geçer, domuz yağı alırdım. Topu onunla yağlar, şişirirdim; yamasını yeni pabucumdan kesmiştim. Bunu gören arkadaşlar, bana hepimizden fazla paye vermişlerdi. Yani o zaman Reisliğe ve diğer vazifelere payeyi, en çok çalışan kazanırdı. Cevdet de ikinci Reisliği formaları yıkadığı için almıştı. "Maksadımız İngilizler gibi toplu bir halde oynamak, bir renge ve bir isme malik olmak ve Türk olmayan takımları yenmek." Kulübün adının Gloria (Zafer) ya da Audace (Cesaret) konulması yolunda görüşler ortaya atılmışsa da, sonuçta Galatasaray olmasında anlaşmaya varılmıştır. Araştırmacı Cem Atabeyoğlu, Galatasaray adının, bu takımın yaptığı ilk maçta Rum ekibini 2-0 yenerken, seyircilerin onlardan "Galata Sarayı efendileri"diye söz etmelerinden doğduğunu yazar. Bunun üzerine kurucular da ismi benimserler ve "Adımız Galata Sarayı olsun" derler. Kurucu Listeler 1905'ten 1919'a kadar Galatasaray Spor Kulübü'ne Başkanlık yapan, mektebin 889 numaralı öğrencisi Ali Sami Yen, inci gibi elyazısıyla tuttuğu Galatasaray Terbiye-i Bedeniye Kulübü ıhsaiyet Defteri'nin (Sayım-İstatistik Defteri) 181 ve 182. sayfalarında kurucu 13 üyeyi şöyle sıralar: 1-Ali Sami Yen 2-Asım Sonumut 3-Emin Bülend Serdaroğlu 4-Celal İbrahim 5-B. Nikolof 6-Milo Bakiş 7-Pol Bakiş 8-Bekir Sıtkı Bircan 9-Tahsin Nahit 10-Reşat Şirvanizade 11-Hüseyin Hüsnü 12-Refik Cevdet Kalpakçıoğlu 13-Abidin Daver 1905'te Osmanlı İmparatorluğu'nda bir dernekler yasası bulunmadığından, Galatasaray Spor Kulübü yasal olarak tescil edilme olanağını bulamamıştır. 1912 yılında Cemiyetler Kanunu çıkarıldıktan sonra, kulüp yasal bir kimlik kazandı. Yetkili makamlara kulüplerin tüzükleriyle birlikte, kurucu üyelerin ad ve adreslerinin de bildirilmesi zorunlu tutulduğundan, istifa eden ya da eğitimlerini tamamlayarak ülkelerine dönen üyeler ilk listeden çıkarılmış ve 1 Eylül 1913'te kurucu liste yeniden düzenlenmiştir. Kurucu üyelerin yeni sıralaması şöyle gerçekleşmiştir: 1-Ali Sami Yen 2-Asım Sonumut 3-Emin Bülend Serdaroğlu 4-Celal İbrahim 5-Bekir Sıtkı Bircan 6-Reşat Şirvanizade 7-Refik Cevdet Kalpakçıoğlu 8-Abidin Daver. Renklerin öyküsü Galatasaray Spor Kulübü'nün ilk renkleri kırmızı-beyaz'dır. Bayrağımızın renklerinden esinlenerek seçilen bu renkler, dönemin baskıcı ve paranoyak yönetimi tarafından kuşkuyla karşılanmış ve futbolcular sıkı bir takibe alınmışlardır. Bu nedenle, sarı-lacivert renkler gündeme gelmiş ama bunlar da kalıcı olmamış ve Galatasaray bugünkü renklerine kavuşmuştur. Bu renklerin öyküsünü Ali Sami Yen'den dinleyelim: "Birçok yerleri dolaştıktan sonra, nihayet Bahçekapı'daki Şişman Yanko'nun dükkanına gidilerek orada zarif iki yünlü kumaşa tesadüf ettik. Biri, vişneye çalan koyuca tatlı bir kırmızı, öteki de, içinde turuncudan iz taşıyan tok bir sarı. Tezgahtar, mahirane bir el hareketi ile kumaşların dalgalarını birleştirdi. Bir saka kuşunun başı ile kanadının yarattığı renk güzelliğine benzer bir parlaklık hasıl oldu. Ateşin içindeki renk oyunlarını görür gibi olmuştuk. Sarı-Kırmızı alevinin takımımız üstünde parıldamasını tasavvur ediyor ve bizi derhal galibiyetten galibiyete götüreceğini tahayyül ediyorduk. Nitekim de öyle oldu." Buna karşılık kuruculardan Bekir Sıtkı, söz konusu renklerin Gül Baba'nın II.Beyazıt'a verdiği sarı ve kırmızı güllerden esinlendiğini ileri sürer.
roket adam Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Pasta said: @ roketadam migros alışveriş merkezine gittik bugün. (annem + ben + babam + alter ego'm) ankara yağmurlu olcak, bulutlar gökyüzünü kaplamış, gothic bir hava oluşmuş. biraz dolaştık oraya baktık buraya baktık. en üst kata çıktık birşeyler yiyelim, mcdonaldsa gittik, 10 dakka kuyrukta bekledik, sonunda aldık birşeyler, masaya oturduk yemek yiyoruz. yemek yerken bir anda elektrikler kesildi. hani bazı curcunacı tipler olur ya, adettendir millet hemen "o ooo" demeye başladı (sinir olurum bu duruma) neyse yemeye devam ediyoruz. gürültü var deli gibi rahatsız ediyor. eee evde o kadar kısılı kalmışım, insan gürültüsü rahatsız ediyor. ama o da ne, garip bir gürültü duyuyorum. anneme söylüyorum "anne bir gürültü var" annemler tabii umursamaz beni "evet gürültü var, insan gürültüsü bu" gürültü kesiliyor. az sonra tekrar başlıyor biraz daha şiddetli. ama gene dikkat etmiyceklerin duyamayacağı birşey. kesiliyor tekrar. "oh be" derken bir anda tekrar başlıyor, gittikçe artıyor "pıtı pıtı pıtı" "tıpı tıpı tıpı" "tırı tırı tırı" gibi birses. annem "aa evet bir gürültü var" derken çok şiddetleniyor, kulakları sağır edermiş gibi bir ses. Benim tabii aklıma "the day after tomorrow" filmi ve "cin çağırdım" topicleri geliyor. O sırada ölümü ensemde hissettim. (bkz: ayşeciğin alpellaya doyduğu an) ruhum sanki bedenimden çıkıyormuş gibi oldum. hayatım film şeridi gibi geçmedi gözümün önünden belki ama, aklıma bir sürü düşünce ve olay geldi. "şimdi bomba patladıysa bina yıkılıyorsa ne olcak" "ya sel olduysa filmdeki gibi boğulcaksak?" felan gibi.. yemek yedikten sonra kalktık giderken çatıya baktım, bizim üst kat teras gibi, alış veriş merkezinin ortasındaki çatıda cam (plastik artık neyse) kaplama yapmışlar. yani çatı yok, yağmur cama vurunca da ses çıkartıyor. Ama insanların gürültüsünü bastıracak ve kulakları sağır edecek kadar gürültülü ses çıkartacığını tahmin etmezdim. Belki bizim evden daha geniş yüzey alanı olduğundan vs vs'den dolayı olabilir. neyse çok korktum orda, kötü oldum. "bilinmeyenden korkulur" lafı yine haklı çıktı... edit: bir iki typo felan işte.. olaya çok yanlış tarafından bakıyorsun. 90'lar kokuyor derken "sadece 90'larda oyun oynayan kişiler için yapmışlar" kastetmedi ki. 90'lardaki fps'lere benzemişi kastediyor. o zamanki fps'lerle günümüzdekileri kıyaslayınca bariz bir fark var ortada. eskiden oyunlar çok enteresan olurdu. mesela oyunda bir haritada devasa bir mutfağın içinde hoplayıp zıplardın, bir catapult olurdu seni kale duvarının üstünden atlatırdı, gizli bölgeler olurdu onları keşfetmeye çalışırdın, bagaj taşıyan bantlardan geçerek uçağa girerdin vs. şimdiki oyunlar birbirinin benzeri bölümlerden ibaret oluyor. ha, 95'de doğan kişiler de oyunu sevecek, oynayacak, bunda ne gibi bir problem var anlamadım. sonuçta dn3d 15-18 yaş kitlesine hitap eden bir oyundu. hani sen diyorsun ki "15 yıl önceki 15 yaşındaki kitle için yapılmış olsun sadece, başka kimse oynamasın". e bu durumda eski duke nukem olmazdı ki, 30-35 yaşlarında iş güç derdi olan kişiler için yapılmış sıkıcı bir oyun olurdu. eski duke nukem'i görmek istiyorsan ve aynı tadı almak istiyorsan, yine 15 yaşındaki kitleye hitap etmesi gerekiyor. dediğim gibi aksi takdirde eski duke nukem 3d'nin tadını alamazsın. zaten lathspell kitleyle alakalı değil gameplay'le alakalı konuşmuş. katılıyorum o konuda. ayrıca şimdiki 15 yaşlarındaki kişiler bu oyunu sahipleniyorsa güzel. bunda ne mahsuru var ki, bence çok güzel bir olay. call of duty, gears of war, killzone gibi "ciddilikte ölen" oyunları oynayan bir kitle de bu duke nukem forever'ı severse, oyun firmaları 15 yıl öncesinin fps gameplay tarzına dönmek zorunda kalabilir. o yüzden bırak şimdiki 15 yaşındakiler de oyunu sahiplensin. bakarsın yeni bir shadow warrior çıkar, yeni bir blood çıkar, ya da yeni bir redneck rampage çıkar.
dasaaa Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Executive Summary These Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings present a recommended alternative to the prescriptive procedures for seismic design of buildings contained in standards such as ASCE 7 and the International Building Code (IBC). They are intended primarily for use by structural engineers and building officials engaged in the seismic design and review of individual tall buildings. Properly executed, the Guidelines are intended to result in buildings that are capable of achieving the seismic performance objectives for Occupancy Category II buildings intended by ASCE 7. Alternatively, individual users may adapt and modify these Guidelines to serve as the basis for designs intended to achieve higher seismic performance objectives. The Guidelines were developed considering the seismic response characteristics of tall buildings, including relatively long fundamental vibration period, significant mass participation and lateral response in higher modes of vibration, and a relatively slender profile. Although the underlying principles are generally applicable, the Guidelines were developed considering seismic hazard typical in the Western United States. Furthermore, the Guidelines are written to apply to structures intended to resist strong earthquake motion through inelastic response of their structural components. Modifications to the Guidelines may be required to make them applicable to other structural types or to regions with different seismic hazard characteristics. The Guidelines include the seismic design of structural elements normally assigned as part of the seismic-force-resisting system as well as structural elements whose primary function is to support gravity loads. Except for exterior cladding, design of nonstructural components is not specifically included within the Guidelines. Design for nonstructural systems should conform to the applicable requirements of the Building Code or other suitable alternatives that consider the unique response characteristics of tall building structures. The organization of the Guidelines is as follows. The first three chapters introduce the scope, target performance objectives, and intended proper use of the procedures contained in the Guidelines. Chapter 4 describes documentation that normally should accompany a design conducted according to the Guidelines. Chapter 5 describes seismic input to be considered for the building design. Chapters 6 through 8 present detailed guidance for preliminary design, design for serviceability, and design for maximum considered earthquake effects. Chapters 9 and 10 outline recommended procedures for presentation of design results and project review, including use of a seismic structural peer review panel. Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Acknowledgments The Tall Buildings Initiative was organized by the Pacific Earthquake Engineering Research Center with funding or in-kind support from the California Emergency Management Agency, the California Geologic Survey, the California Seismic Safety Commission, the Charles Pankow Foundation, the City of Los Angeles, the City of San Francisco, the Federal Emergency Management Agency, the Los Angeles Tall Buildings Structural Design Council, the National Science Foundation, the Southern California Earthquake Center, the Structural Engineers Association of California, and the United States Geologic Survey. The Charles Pankow Foundation provided funding for the development of the Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings. Dr. Robert Tener, Executive Director of the Charles Pankow Foundation, provided valuable guidance on the development and execution of this project. A working group comprising the authors of this report developed the Guidelines through a series of meetings and review cycles in which Guidelines drafts were reviewed and revised. The Guidelines were presented and discussed in the 2009 and 2010 Conferences of the Los Angeles Tall Buildings Structural Design Council and the combined 2010 annual meeting of the George E. Brown Network for Earthquake Engineering Simulation and the Pacific Earthquake Engineering Research Center. The Guidelines were further tested through a series of tall building designs, under funding from the California Emergency Management Agency, the California Seismic Safety Commission, the Charles Pankow Foundation, and the City of Los Angeles. Practicing engineers at Magnusson Klemencic Associates (Seattle), Englekirk Partners Consulting Structural Engineers, Inc. (Los Angeles), and Simpson Gumpertz & Heger (San Francisco) executed the designs. Professors John Wallace (University of California, Los Angeles), Tony Yang (University of British Columbia), Farzin Zareian (University of California, Irvine) oversaw analyses of the completed designs. Norm Abrahamson (Pacific Gas & Electric Co, San Francisco), Nick Gregor (Pacific Engineering and Analysis, El Cerrito, CA), Marshal Lew (MACTEC Engineering and Consulting, Inc., Los Angeles), and Paul Somerville (URS Corporation, Pasadena) conducted seismic hazard analyses and developed ground motions for designs and simulation studies. Constructive comments provided by Richard McCarthy, Ali Sadre, and Fred Turner (California Seismic Safety Commission) are gratefully acknowledged. Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Glossary Action – A force, moment, strain, displacement, or other deformation resulting from the application of design load combinations. Deformation-controlled action – An action for which reliable inelastic deformation capacity is achievable without critical strength decay. Force-controlled action – An action for which inelastic deformation capacity cannot be assured. Capacity Design – A design approach wherein the structure is configured to concentrate yielding and inelastic behavior in specific locations where elements are detailed to reliably exhibit such behavior, and which, through their ductile behavior, limit the demands on other portions of the structure that are designed with sufficient strength to remain essentially elastic during earthquake response. Capping Strength – The peak strength attainable by a structural component under monotonic loading. Expected Strength – The probable peak strength of a structural element considering inherent variability in material strength and strain hardening. Hazard Curve – A plot of the mean annual frequency of exceedance of a ground motion intensity parameter as a function of the ground motion intensity parameter. Hazard Level – A probability of exceedance within a defined time period (or return period) at which ground shaking intensity is quantified. Lower-bound Strength – The probable minimum strength that a structural element might develop considering potential variability in material strength and workmanship. Maximum Considered Earthquake Shaking – The level of shaking specified by the ASCE 7 standard as a basis for derivation of design ground motions. Monotonic Loading – Loading of a structural component in which the displacement increases monotonically without unloading or reloading. Peak Strength – The maximum resistance an element will develop under a specific loading protocol. Return Period – The average time span between shaking intensity that is equal to or greater than a specified value, also known as the recurrence interval; the annual frequency of exceeding a given intensity is equal to the reciprocal of the return period for that intensity. Service Level Earthquake Shaking – Ground shaking represented by an elastic 2.5%- damped acceleration response spectrum that has a return period of 43 years, approximately equivalent to a 50% exceedance probability in 30 years. Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Site-Response Analysis – Analysis of wave propagation through a soil medium used to assess the effect on spectral shape of local geology. Uniform Hazard Spectrum – A site-specific acceleration response spectrum constructed such that the ordinate at each period has the same exceedance probability or return period. Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Notation Ag gross area of concrete section Cd deflection amplification factor as defined in ASCE 7 D dead loads, or related internal moments, forces, or deformations, including effects of self weight and permanently attached equipment and fixtures, as defined in ASCE 7 E earthquake loads, or related internal moments, forces, or deformations Ec Es modulus of elasticity of concrete modulus of elasticity of steel, taken as 29,000 kips per square inch Ex earthquake loads, or related internal moments, forces, or deformations, resulting from earthquake shaking applied along the principal axis of building response designated as the x axis Ey earthquake loads, or related internal moments, forces, or deformations, resulting from earthquake shaking applied along an axis that is orthogonal to the x axis fc ' specified compressive strength of concrete fy specified yield strength of structural steel or steel reinforcement Fc peak (capping) strength of a component under monotonic loading Page ix Fn,e nominal strength computed using applicable material standard strength formulations, but using expected material strength rather than nominal or specified strength Fr post-peak residual yield strength of a component under monotonic loading Fy effective yield strength of a component under monotonic loading Fu strength demand from a suite of nonlinear response history analyses used to evaluate the adequacy of a component to resist a force- controlled action Gs shear modulus of steel, taken as 11,500 kips per square inch Gc shear modulus of concrete h interstory height Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Ig moment of inertia of gross concrete section about centroidal axis, neglecting reinforcement IM Ground motion intensity measure, including measures such as peak ground acceleration and spectral response acceleration at a particular period Ke effective elastic stiffness Kp effective post-yield tangent stiffness under monotonic loading Kpc effective post-peak strength tangent stiffness under monotonic loading L live loads, or related internal moments, forces, or deformations, without reduction based on tributary area, as defined in ASCE 7 Lexp that portion of the live load, or related internal moments, forces, or deformations, expected to be present at the time of significant earthquake shaking M earthquake magnitude P axial force Po strain on the cross section R distance of a site from an earthquake source R response modification coefficient as defined in ASCE 7 uFM ground motion at the base mat or top of foundation of a building ug ground motion in the free field at the ground surface V shear force ! interstory displacement !c ("c) deformation (rotation) at which the peak (capping) strength of a component is attained under monotonic loading !p ("p) plastic deformation (rotation) of a component available under monotonic loading from effective yield (!y) to attainment of peak (capping) strength (!c) !pc ("pc) deformation (rotation) at the post-peak (capping) strength of a component available under monotonic loading prior to failure Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 !u ("u) ultimate deformation (rotation) at which a component loses all strength !y ("y) component yield deformation (rotation) # number of standard deviations that a spectral response acceleration value lies above (+) or below (-) the median value at a given period " elastic stability coefficient $ ratio of post-peak (capping) residual yield strength to initial yield strength of a component under monotonic loading µ mean value of a population of values % Poisson’s ratio & standard deviation of a population of values ' strength reduction factor, as obtained from appropriate material standard (o amplification factor to account for overstrength of the seismic-force- resisting system as defined in ASCE 7 Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 1 INTRODUCTION 1.1 Purpose Structural and geotechnical engineers and researchers associated with the Pacific Earthquake Engineering Research Center developed these Guidelines for Performance- Based Seismic Design of Tall Buildings as a recommended alternative to the prescriptive procedures for seismic design of buildings contained in the ASCE 7 and other standards incorporated by reference into the International Building Code (IBC). These Guidelines may be used as: • a basis for the seismic design of individual tall buildings under the Building Code alternative (non-prescriptive) design provisions; or • a basis for development and adoption of future Building Code provisions governing the design of tall buildings. Properly executed, the Guidelines are intended to result in buildings that are capable of achieving the seismic performance objectives for Occupancy Category II buildings intended by ASCE 7. Alternatively, individual users may adapt and modify these Guidelines to serve as the basis for designs intended to achieve higher seismic performance objectives. These Guidelines are intended to serve as a reference source for design engineers, building officials, peer reviewers, and developers of building codes and standards. Commentary: This document intentionally contains both requirements, which are stated in mandatory language (for example, using “shall”) and recommendations, which use non-mandatory language (for example, using “should”). An alternative or non-prescriptive seismic design is one that takes exception to one or more of the requirements of the IBC by invoking Section 104.11 of the Building Code, which reads as follows: 104.11 Alternate materials, design and methods of construction and equipment. The provisions of this code are not intended to prevent the installation of any material or to prohibit any design or method of construction not specifically prescribed in this code, provided that any such alternative has been approved. An alternative material, design or method of construction shall be approved where the building official finds that the proposed design is satisfactory and complies with the intent of the provisions of this code, and that the material, method or work offered is, for the purpose intended, at least the equivalent of that prescribed in this code in quality, strength, effectiveness, fire resistance, durability, and safety Alternative or non-prescriptive seismic designs are also recognized in ASCE 7-05, in Section 12.1.1, paragraph 3 and in ASCE 7-10, Section 1.3 which states: 1.3.1 Strength and stiffness. Buildings and other structures, and all parts thereof, shall be designed and constructed with adequate strength and stiffness to provide structural
HighSelf Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 http://video.mynet.com/altinorannn/Kuran-da-Hz-Isa-nin-Allah-katina-yukselisi/1120738/
Pasta Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Konuyu açan Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 "türkçe çalıştırmam ben ingilizceye alıştım" dedim ama benim hoşuma gitti bu durum. ancak aluriel niye takmış bu kadar onu anlamadım. Aluriel said: neden diye sorarlar adama? ingilizcesinin ne eksiği vardı? ona yetemeyecek kadar ingilizcesi olmayan adam oynamasın zaten oyun falan. Aluriel said: bi tane faydasını söyleyin türkçe olmasının ne zararı var derseniz verecek cevabım yok bu arada. Aluriel said: he diyosun ki senaryolar, hikayeler, demolar, cut sceneler yalan, öenmsiz, onları anlamasa da olur. Aluriel said: önceki sayfada dediğim gibi ne zararı var sorusuna verecek cevabım yok ama ne yararı olduğunu da hiçbir şekilde anlayabilmiş değilim. Aluriel said: hadi steami yaptın türkçe. devamı nolacak? oyuna girdin menüler ingilizce, demo ingilizce, oyun içinde objective ingilizce. steame ingilizcesi yetmeyen adam orada ne yapacak? benim gözümde çok gereksiz geliyor işte yukarıda anlattığım sebepten dolayı. hala da türkçe battı yada türkçe düşmanı olarak görüyorsanız pes diyorum. sana hiç bir zararı olmayan, alternatif bir çözüm olarak geliştirilen bir olayı bu kadar dert ettiysen, evet -üzgünüm ama- türkçe batmış demektir. steam'in türkçe olmasının ne avantajı olduğunu sana söyleyeyim. 1- ingilizce bilmeyenlerin menülerde kolay gezinmesini sağlar. 2- türkçe dil destekli oyunlar olduğunda steam'i ingilizce kullanma zorunluluğun olmaz. 3- programları türkçe kullanmayı seven kişiler için fırsat. 4- türkiye'nin oyun firmalarınca farkedilmesine olanak sağlar. 5- steam'in türklere özel hizmetler sunmasına yol açabilir, türkiye için serverlar da açabilirler. bir sürü fırsatı var, ama yine de bunlara gözünü kapamayı niye tercih ediyorsun onu ben bilmiyorum. bu arada şunu söylemek istiyorum. "iddia ediyorum" ki bu forumda "en iyi" ingilizce okuyabilen kişiyim (elbette ingiliz dilinde okuyanları veya tercümanları hariç tutuyoruz, onlar direk eğitimini alıyor ve işini yapıyor) benim için ingilizce bir cümle okumakla türkçe bir cümle okumak arasında fark yok. örneğin chrome gibi, opera gibi, firefox gibi türkçe desteği olan programları bazen ingilizce, bazen türkçe kullanıyorum, programın default ayarını değiştirmediğim zaman hangi dili kullanıyor olduğumu farketmeyebiliyorum, o denli ingilizceye alışık birisiyim. buna rağmen programları türkçe kullanmayı tercih ediyorum. windows'um da türkçe. türkçe seçmemin nedeni ingilizce bilmemem değil. hatta tüm bilgisayar terimlerini ingilizce öğrendiğim için belki ingilizce windows kullansam daha rahat kullanıyor olacağım. buna rağmen windows'umu türkçe kullanıyorum. nedeni, türkçe kullanırken "benim" ya da "benden" hissedebilmem. sanki benim milletime, benim topraklarıma aitmiş gibi hissediyorum. daha çok zevk alarak kullanıyorum türkçe programları. onun dışında şunu da eklemek istiyorum. diyorsun ki "oyunlar türkçe olmadıktan sonra program türkçe olmuş ne farkedecek". sen türkçe kullanmak zorunda değilsin ki zaten. türkçe kullanmak isteyenler için bu. oyunlar ingilizce olduğu için programı da ingilizce kullanmak isteyenler varsa zaten ingilizce seçeneğini işaretler. hem bunu bir "başlangıç" olarak görmek lazım. bugün steam türkçe olur yarın oyunlar türkçe olur. illa ikincisi olmadı diye birincisine de "hayır" demek gerekmiyor ki. bir de şunu düşün. izlediğim filmler ingilizce -> o zaman kullandığım programlar ingilizce olsun. programlar ingilizce -> o zaman kullandığım işletim sistemi ingilizce olsun. kullandığım işletim sistemi ingilizce -> o zaman ülkemin dili ingilizce olsun. peki biz nerede duracağız? niye illa bir öncekini de kötülemek gerekiyor ki? umarım auriel için ne demek istediğimi anlatabilmişimdir. Aluriel said: yok ben pes ettim. dediğim gibi benim işim olmaz hayatta. bana ilişmediği sürece de isteyen arapça oynasın isteyen türkçe. iyi güzel de yarı soru yarı sitem dolu bir şey diyorsun, sonra açıklama yapıldığı zaman tutup "SİZ BENİ ANLAMIYORSUNUZ" moduna giriyorsun. olmuyor ki ama böyle. anlamadığımız ne, o zaman onu söyle. kaldırsınlar mı türkçe seçeneğini? aforoz mu edelim adamları? "KAHROLSUN STEAM!" mi diyelim forumlarına? bu mudur? Silphatos said: ben destekliyorsa rusça+ingilizce altyazılı oynardım öyle bir oyunu ben buna katılmıyorum. güzel olmuyor o tip şeyler. böyle agudubugudu bir şeyler diyor, altta ingilizce altyazı olsa da ona konsantre olmakla uğraştığım için oyundan kopuyorum gidiyorum vs. ingilizce iyi işte anladığım bir dil en azından. türkçe olunca daha da zevkli oluyor, günlük hayatta kullanılan kelimelerle oyunda karşılaşıyorsun felan. THiM said: benim ingilizcem fena degildir hani, ama steam programini neden baska dilde kullanmak zorunda olayim ki? turkce varsa onu kullanirim gayet. isteyen ingilizce kullansin buna dedigim bir sey yok ama neden "gerek yoktu ki" diyorsunuz onu anlamadim. oyunu orijinal dilinde oynamaktan yanayim bu arada. gerci her seferinde almanca indiriyor bana steam sagolsun ama ugrasip duzeltiyorum tekrardan. Black-ice said: abi yemin ediyorum şuan ikna oldum bu forumda biri çıksın herkese 100 milyon para dağıtıyor desin ve hakkaten de dağıtsın nakit 100 lira bunu bile beğenmeyip muhalefet olan hatta YAHU NE GEREK VAR? diyen biri çıkacaktır eminim. şuan emin oldum. +1 katılıyorum. yani kullanmazsanız kullanmayın (ilk postumda dediğim gibi ben de kullanmayı düşünmüyorum) ama güzel bir fırsatı niye tercihiniz yüzünden iteliyorsunuz ona gerek yok.
Red Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Galatasaray'ın ilk amblemi, 333 Şevki Ege tarafından çizildi. Bu, ağzında futbol topu olan kanatları gerili bir kartaldı. "Kartal", Galatasaraylıların üzerinde durduğu bir amblem örneğiydi. Ancak, kartal adı benimsenmeyince, Şevki Ege'nin kompozisyonu bir kenara itildi. Sonraları, Galatasaray amblemi doğdu ve benimsendi. Suat Başar, Galatasaray ambleminin nasıl doğduğunu şöyle anlatıyor: Yıl 1923… O yıl biz "cinquieme" da, yani lise 1'deydik. Arkadaşlarımızdan 74 Ayetullah Emin, sıra arkadaşı Şinasi (Şahingiray) ile birlikte her hafta "Kara Kedi" dergisini çıkarıyordu. Dergi, %90 nispetinde Ayet'in inci gibi el yazısı ile yazılırdı. Ayet, bir taraftan mecmuasının yazılarını temize çekerken, bir yandan da sahifelerini ve bilhassa kapak vazifesi gören ilk sahifesini süslerdi. Bir defasında bu kapakta hepimiz basit fakat zarif çizilmiş bir "Gayin-Sin" gördük. Kırmızı Gayın'ın içine sarı bir "Sin" oturtulmuştu. Hendesi çizgilerle ve muayyen ölçülerle resmedilmiş olan bu şekil, kulübümüzün, yalnız kulübün değil, bütün Galatasaraylılığın remzi olacaktı. Ama, her şeyden evvel bu şekli kulübün kongresine teklif etmek lazımdı. Bu teklifi kim yapacaktı? Tasarladığımız arkadaş çekingendi ve kongre günü yaklaşıyordu. Nihayet o gün geldi. 1923 yılında, bir gün mektebin resim sınıfında kalabalık bir kongre toplandı. Ne ateşli, ne heyecanlı bir kongreydi o. Kimler yoktu ki? Belli ki Galatasaray yeni hamlelere hazırlanıyor, spor sahasında yeni inkılaplar yapacak, memlekette yeni çığırlar açacak. Teklifler ve kararlar birbirini kovalıyor. Şinasi arkadaşımız Ayet'den "Gayin-Sin" resmini almış, kongreye teklif edecek, ama o da çekingen, arka sıralarda oturmuş bekliyor. Nihayet Şinasi'nin yanında oturan Dr. Namık (Canko) merhum, söz alıp ortaya çıktı ve: Arkadaşlar, genç kardeşlerimizden Şinasi Reşit, kongremize bir rozet şekli getirmiş, kulübümüzün remzinin yeni rozetimizin şekli olarak kabul edilmesini teklif ederim, dedi. Büyük bir resim kağıdına çizilmiş ve renklerimizle boyanmış "Gayin-Sin" i ortaya çıkardı. Teklif alkışlar arasında ittifakla kabul olundu. Ayet, yalnız eski harflerle "Gayin-Sin" çizmekle kalmamış, aynı uslupla bir de "GS" yaratmıştı. Bunların asılları Ayet'in Şinasi'nin yardım ile çıkardığı haftalık el yazısı "Kara Kedi" mecmuasındadır. "Gayın-Sin" ilk defa 1925 de kurulan Galatasaray talebe sandığının hazırladığı mektup, kağıt ve zarflarına basıldı. Yine, 1925 de kabul edilen lise kasketine ve daha sonra lise ceketlerine işlendi. Bazı imkansızlıklar, rozetin yapılmasını geciktiriyordu. Nihayet bunu da sıra gelince, şekiller o zaman eski İpek sinemasının kapısındaki dükkanlardan birinde Besim Koşalay ile birlikte tuhafiye mağazası açan Nihat Bekdik'e verildi. Bir aksilik eseri bunlar kayboldu. O zamanki İdare Heyetinin bastırdığı matbualarda ve yaptırdığı rozetlerde Ayet'in eseri biraz şekil değiştirdi. GS nin yaratıcısı Ayet Emin'i 29 Eylül 1931 de toprağa verdik. Dr. Namık ağabeyimiz 1933 yılında aramızdan ayrıldı. Allah Şinasi Şahingiray arkadaşımıza uzun ömürler versin. GS yi gördükçe, her üçünü hatırlar, ebediyete tevdi ettiklerimizi rahmetle yadederim.
Vingthor Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 11:1 A reed like a rod was given to me. Someone said, "Rise, and measure God's temple, and the altar, and those who worship in it. 11:2 Leave out the court which is outside of the temple, and don't measure it, for it has been given to the gentiles. They will tread the holy city under foot for forty-two months. 11:3 I will give power to my two witnesses, and they will prophesy one thousand two hundred sixty days, clothed in sackcloth." 11:4 These are the two olive trees and the two lampstands, standing before the Lord of the earth. 11:5 If anyone desires to harm them, fire proceeds out of their mouth and devours their enemies. If anyone desires to harm them, he must be killed in this way. 11:6 These have the power to shut up the sky, that it may not rain during the days of their prophecy. They have power over the waters, to turn them into blood, and to strike the earth with every plague, as often as they desire. 11:7 When they have finished their testimony, the beast that comes up out of the abyss will make war with them, and overcome them, and kill them. 11:8 Their dead bodies will be in the street of the great city, which spiritually is called Sodom and Egypt, where also their Lord was crucified. 11:9 From among the peoples, tribes, languages, and nations people will look at their dead bodies for three and a half days, and will not allow their dead bodies to be laid in a tomb. 11:10 Those who dwell on the earth rejoice over them, and they will be glad. They will give gifts to one another, because these two prophets tormented those who dwell on the earth. 11:11 After the three and a half days, the breath of life from God entered into them, and they stood on their feet. Great fear fell on those who saw them. 11:12 I heard a loud voice from heaven saying to them, "Come up here!" They went up into heaven in the cloud, and their enemies saw them. 11:13 In that day there was a great earthquake, and a tenth of the city fell. Seven thousand people were killed in the earthquake, and the rest were terrified, and gave glory to the God of heaven. 11:14 The second woe is past. Behold, the third woe comes quickly. 11:15 The seventh angel sounded, and great voices in heaven followed, saying, "The kingdom of the world has become the Kingdom of our Lord, and of his Christ. He will reign forever and ever!" 11:16 The twenty-four elders, who sit on their thrones before God's throne, fell on their faces and worshiped God, 11:17 saying: "We give you thanks, Lord God, the Almighty, the one who is and who was; because you have taken your great power, and reigned. 11:18 The nations were angry, and your wrath came, as did the time for the dead to be judged, and to give your bondservants the prophets, their reward, as well as to the saints, and those who fear your name, to the small and the great; and to destroy those who destroy the earth." 11:19 God's temple that is in heaven was opened, and the ark of the Lord's covenant was seen in his temple. Lightnings, sounds, thunders, an earthquake, and great hail followed.
Pasta Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Konuyu açan Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 cıvımayın tamam uyuz oluyorum hepinize
Vingthor Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 tanıyınca daha gıcık bir insanım sanırım. tanıdığı için gıcık oluyor ):
HighSelf Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 ben de tam isanın yükselişinin videosunu atmıştım, vingthor bal sürdü kaymak sürdü sundu
roket adam Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Bundan vazgeçtim yeteri kadar akademik temelli değil.
mulgear6 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 dostum grafiğin büyüğü varsa alabilir miyim? ben yapamadım
roket adam Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 Mesaj tarihi: Mayıs 29, 2011 dasaaa said: Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Executive Summary These Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings present a recommended alternative to the prescriptive procedures for seismic design of buildings contained in standards such as ASCE 7 and the International Building Code (IBC). They are intended primarily for use by structural engineers and building officials engaged in the seismic design and review of individual tall buildings. Properly executed, the Guidelines are intended to result in buildings that are capable of achieving the seismic performance objectives for Occupancy Category II buildings intended by ASCE 7. Alternatively, individual users may adapt and modify these Guidelines to serve as the basis for designs intended to achieve higher seismic performance objectives. The Guidelines were developed considering the seismic response characteristics of tall buildings, including relatively long fundamental vibration period, significant mass participation and lateral response in higher modes of vibration, and a relatively slender profile. Although the underlying principles are generally applicable, the Guidelines were developed considering seismic hazard typical in the Western United States. Furthermore, the Guidelines are written to apply to structures intended to resist strong earthquake motion through inelastic response of their structural components. Modifications to the Guidelines may be required to make them applicable to other structural types or to regions with different seismic hazard characteristics. The Guidelines include the seismic design of structural elements normally assigned as part of the seismic-force-resisting system as well as structural elements whose primary function is to support gravity loads. Except for exterior cladding, design of nonstructural components is not specifically included within the Guidelines. Design for nonstructural systems should conform to the applicable requirements of the Building Code or other suitable alternatives that consider the unique response characteristics of tall building structures. The organization of the Guidelines is as follows. The first three chapters introduce the scope, target performance objectives, and intended proper use of the procedures contained in the Guidelines. Chapter 4 describes documentation that normally should accompany a design conducted according to the Guidelines. Chapter 5 describes seismic input to be considered for the building design. Chapters 6 through 8 present detailed guidance for preliminary design, design for serviceability, and design for maximum considered earthquake effects. Chapters 9 and 10 outline recommended procedures for presentation of design results and project review, including use of a seismic structural peer review panel. Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Acknowledgments The Tall Buildings Initiative was organized by the Pacific Earthquake Engineering Research Center with funding or in-kind support from the California Emergency Management Agency, the California Geologic Survey, the California Seismic Safety Commission, the Charles Pankow Foundation, the City of Los Angeles, the City of San Francisco, the Federal Emergency Management Agency, the Los Angeles Tall Buildings Structural Design Council, the National Science Foundation, the Southern California Earthquake Center, the Structural Engineers Association of California, and the United States Geologic Survey. The Charles Pankow Foundation provided funding for the development of the Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings. Dr. Robert Tener, Executive Director of the Charles Pankow Foundation, provided valuable guidance on the development and execution of this project. A working group comprising the authors of this report developed the Guidelines through a series of meetings and review cycles in which Guidelines drafts were reviewed and revised. The Guidelines were presented and discussed in the 2009 and 2010 Conferences of the Los Angeles Tall Buildings Structural Design Council and the combined 2010 annual meeting of the George E. Brown Network for Earthquake Engineering Simulation and the Pacific Earthquake Engineering Research Center. The Guidelines were further tested through a series of tall building designs, under funding from the California Emergency Management Agency, the California Seismic Safety Commission, the Charles Pankow Foundation, and the City of Los Angeles. Practicing engineers at Magnusson Klemencic Associates (Seattle), Englekirk Partners Consulting Structural Engineers, Inc. (Los Angeles), and Simpson Gumpertz & Heger (San Francisco) executed the designs. Professors John Wallace (University of California, Los Angeles), Tony Yang (University of British Columbia), Farzin Zareian (University of California, Irvine) oversaw analyses of the completed designs. Norm Abrahamson (Pacific Gas & Electric Co, San Francisco), Nick Gregor (Pacific Engineering and Analysis, El Cerrito, CA), Marshal Lew (MACTEC Engineering and Consulting, Inc., Los Angeles), and Paul Somerville (URS Corporation, Pasadena) conducted seismic hazard analyses and developed ground motions for designs and simulation studies. Constructive comments provided by Richard McCarthy, Ali Sadre, and Fred Turner (California Seismic Safety Commission) are gratefully acknowledged. Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Glossary Action – A force, moment, strain, displacement, or other deformation resulting from the application of design load combinations. Deformation-controlled action – An action for which reliable inelastic deformation capacity is achievable without critical strength decay. Force-controlled action – An action for which inelastic deformation capacity cannot be assured. Capacity Design – A design approach wherein the structure is configured to concentrate yielding and inelastic behavior in specific locations where elements are detailed to reliably exhibit such behavior, and which, through their ductile behavior, limit the demands on other portions of the structure that are designed with sufficient strength to remain essentially elastic during earthquake response. Capping Strength – The peak strength attainable by a structural component under monotonic loading. Expected Strength – The probable peak strength of a structural element considering inherent variability in material strength and strain hardening. Hazard Curve – A plot of the mean annual frequency of exceedance of a ground motion intensity parameter as a function of the ground motion intensity parameter. Hazard Level – A probability of exceedance within a defined time period (or return period) at which ground shaking intensity is quantified. Lower-bound Strength – The probable minimum strength that a structural element might develop considering potential variability in material strength and workmanship. Maximum Considered Earthquake Shaking – The level of shaking specified by the ASCE 7 standard as a basis for derivation of design ground motions. Monotonic Loading – Loading of a structural component in which the displacement increases monotonically without unloading or reloading. Peak Strength – The maximum resistance an element will develop under a specific loading protocol. Return Period – The average time span between shaking intensity that is equal to or greater than a specified value, also known as the recurrence interval; the annual frequency of exceeding a given intensity is equal to the reciprocal of the return period for that intensity. Service Level Earthquake Shaking – Ground shaking represented by an elastic 2.5%- damped acceleration response spectrum that has a return period of 43 years, approximately equivalent to a 50% exceedance probability in 30 years. Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Site-Response Analysis – Analysis of wave propagation through a soil medium used to assess the effect on spectral shape of local geology. Uniform Hazard Spectrum – A site-specific acceleration response spectrum constructed such that the ordinate at each period has the same exceedance probability or return period. Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Notation Ag gross area of concrete section Cd deflection amplification factor as defined in ASCE 7 D dead loads, or related internal moments, forces, or deformations, including effects of self weight and permanently attached equipment and fixtures, as defined in ASCE 7 E earthquake loads, or related internal moments, forces, or deformations Ec Es modulus of elasticity of concrete modulus of elasticity of steel, taken as 29,000 kips per square inch Ex earthquake loads, or related internal moments, forces, or deformations, resulting from earthquake shaking applied along the principal axis of building response designated as the x axis Ey earthquake loads, or related internal moments, forces, or deformations, resulting from earthquake shaking applied along an axis that is orthogonal to the x axis fc ' specified compressive strength of concrete fy specified yield strength of structural steel or steel reinforcement Fc peak (capping) strength of a component under monotonic loading Page ix Fn,e nominal strength computed using applicable material standard strength formulations, but using expected material strength rather than nominal or specified strength Fr post-peak residual yield strength of a component under monotonic loading Fy effective yield strength of a component under monotonic loading Fu strength demand from a suite of nonlinear response history analyses used to evaluate the adequacy of a component to resist a force- controlled action Gs shear modulus of steel, taken as 11,500 kips per square inch Gc shear modulus of concrete h interstory height Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 Ig moment of inertia of gross concrete section about centroidal axis, neglecting reinforcement IM Ground motion intensity measure, including measures such as peak ground acceleration and spectral response acceleration at a particular period Ke effective elastic stiffness Kp effective post-yield tangent stiffness under monotonic loading Kpc effective post-peak strength tangent stiffness under monotonic loading L live loads, or related internal moments, forces, or deformations, without reduction based on tributary area, as defined in ASCE 7 Lexp that portion of the live load, or related internal moments, forces, or deformations, expected to be present at the time of significant earthquake shaking M earthquake magnitude P axial force Po strain on the cross section R distance of a site from an earthquake source R response modification coefficient as defined in ASCE 7 uFM ground motion at the base mat or top of foundation of a building ug ground motion in the free field at the ground surface V shear force ! interstory displacement !c ("c) deformation (rotation) at which the peak (capping) strength of a component is attained under monotonic loading !p ("p) plastic deformation (rotation) of a component available under monotonic loading from effective yield (!y) to attainment of peak (capping) strength (!c) !pc ("pc) deformation (rotation) at the post-peak (capping) strength of a component available under monotonic loading prior to failure Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 !u ("u) ultimate deformation (rotation) at which a component loses all strength !y ("y) component yield deformation (rotation) # number of standard deviations that a spectral response acceleration value lies above (+) or below (-) the median value at a given period " elastic stability coefficient $ ratio of post-peak (capping) residual yield strength to initial yield strength of a component under monotonic loading µ mean value of a population of values % Poisson’s ratio & standard deviation of a population of values ' strength reduction factor, as obtained from appropriate material standard (o amplification factor to account for overstrength of the seismic-force- resisting system as defined in ASCE 7 Pacific Earthquake Engineering Research Center (PEER) Guidelines for Performance-Based Seismic Design of Tall Buildings November 2010 1 INTRODUCTION 1.1 Purpose Structural and geotechnical engineers and researchers associated with the Pacific Earthquake Engineering Research Center developed these Guidelines for Performance- Based Seismic Design of Tall Buildings as a recommended alternative to the prescriptive procedures for seismic design of buildings contained in the ASCE 7 and other standards incorporated by reference into the International Building Code (IBC). These Guidelines may be used as: • a basis for the seismic design of individual tall buildings under the Building Code alternative (non-prescriptive) design provisions; or • a basis for development and adoption of future Building Code provisions governing the design of tall buildings. Properly executed, the Guidelines are intended to result in buildings that are capable of achieving the seismic performance objectives for Occupancy Category II buildings intended by ASCE 7. Alternatively, individual users may adapt and modify these Guidelines to serve as the basis for designs intended to achieve higher seismic performance objectives. These Guidelines are intended to serve as a reference source for design engineers, building officials, peer reviewers, and developers of building codes and standards. Commentary: This document intentionally contains both requirements, which are stated in mandatory language (for example, using “shall”) and recommendations, which use non-mandatory language (for example, using “should”). An alternative or non-prescriptive seismic design is one that takes exception to one or more of the requirements of the IBC by invoking Section 104.11 of the Building Code, which reads as follows: 104.11 Alternate materials, design and methods of construction and equipment. The provisions of this code are not intended to prevent the installation of any material or to prohibit any design or method of construction not specifically prescribed in this code, provided that any such alternative has been approved. An alternative material, design or method of construction shall be approved where the building official finds that the proposed design is satisfactory and complies with the intent of the provisions of this code, and that the material, method or work offered is, for the purpose intended, at least the equivalent of that prescribed in this code in quality, strength, effectiveness, fire resistance, durability, and safety Alternative or non-prescriptive seismic designs are also recognized in ASCE 7-05, in Section 12.1.1, paragraph 3 and in ASCE 7-10, Section 1.3 which states: 1.3.1 Strength and stiffness. Buildings and other structures, and all parts thereof, shall be designed and constructed with adequate strength and stiffness to provide structural B.2.3.4.2 Determining the Coefficient of Retardation using Laboratory Tests The distribution coefficient may be quantified in the laboratory using batch or column tests. Batch tests are easier to perform than column tests. Although more difficult to perform, column tests generally produce a more accurate representation of field conditions than batch tests because continuous flow is involved. Knox et al. (1993) suggest using batch tests as a preliminary screening tool, followed by column studies to confirm the results of batch testing. The authors of this document feel that batch tests, if conducted properly, will yield sufficiently accurate results for fate and transport modeling purposes provided that sensitivity analyses for retardation are conducted during the modeling. Batch testing involves adding uncontaminated aquifer material to a number of vessels, adding solutions prepared using uncontaminated ground water from the site mixed with various amounts of contaminants to produce varying solute concentrations, sealing the vessel and shaking it until equilibrium is reached, analyzing the solute concentration remaining in solution, and calculating the amount of contaminant sorbed to the aquifer matrix using mass balance calculations. A plot of the concentration of contaminant sorbed versus dissolved equilibrium concentration is then made using the data for each reaction vessel. The slope of the line formed by connecting each data point is the distribution coefficient. The temperature should be held constant during the batch test, and should approximate that of the aquifer system through which solute transport is taking place. Table B.2.3 contains data from a hypothetical batch test. These data are plotted (Figure B.2.11) to obtain an isotherm unique to the aquifer conditions at the site. A regression analysis can then be performed on these data to determine the distribution coefficient. For linear isotherms, the distribution coefficient is simply the slope of the isotherm. In this example, Kd = 0.0146 L/g. Batch-testing procedures are described in detail by Roy et al. (1992). Column testing involves placing uncontaminated aquifer matrix material in a laboratory column and passing solutions through the column. Solutions are prepared by mixing uncontaminated ground water from the site with the contaminants of interest and a conservative tracer. Flow rate and time are accounted for and samples are periodically taken from the effluent of the column and analyzed to determine contaminant and tracer concentrations. Breakthrough curves are prepared for the contaminants by plotting chemical concentration versus time (or relative concentration versus number of pore volumes). The simplest way to determine the coefficient of retardation (or the distribution coefficient) from the breakthrough curves is to determine the time required for the effluent concentration to equal 0.5 of the influent concentration. This value can be used to determine average velocity of the center of mass of the contaminant. The retardation factor is determined by dividing the average flow velocity through the column by the velocity of the center of mass of the contaminant. The value thus obtained is the retardation factor. The coefficient of retardation also can be determined by curve fitting using the CXTFIT model of Parker and van Genuchten (1984). Breakthrough curves also can be made for the conservative tracer. These curves can be used to determine the coefficient of dispersion by curve fitting using the model of Parker and van Genuchten (1984). When using the method presented in this section to predict sorption of the BTEX compounds, aquifer samples should be obtained from the most transmissive aquifer zone. This is because the majority of dissolved contaminant transport occurs in the most transmissive portions of the aquifer. In addition, because the most transmissive aquifer zones generally have the lowest organic carbon concentrations, the use of these materials will give a conservative prediction of contaminant sorption and retardation.
Öne çıkan mesajlar