Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

audi a3 start-stop sistemi:S


brillant

Öne çıkan mesajlar

said:
#
Start-stop sistemi
Start-stop sistemi, otomobil durduğunda motoru durdurmak suretiyle yakıt tüketimini ve CO2 emisyonlarını azaltır. Örneğin sürücü trafik ışıklarında durarak vites kolunu boşa alıp ayağını debriyajdan çektiğinde bu sistem, motoru durdurur (hali hazırda manuel şanzımanlı Audi A3 1.4 TFSI ve 105 hp gücündeki Audi A3 1.6 TDI için sunulmaktadır).

audi nin sitesine bakarken dikkatimi çekti paylaşayım dedim.

A3 Verimlilik
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

birde mevzusu acilmisken turbolu araclarda start/stop u incelesek.

yogun kullanim sonrasi arabayi durdurmadan once ben hep beklerim turbonun yaglanmasini donanima zarar gelmesin diye. ayni sekilde su devridaimi sursun diye cok uzun sureli durmayacaksam/ aractan uzaklasmayacaksam arabayi stop etmem bile.

bu sistem yakittan 3-5 kurus kazanmak icin motor ve turbo masrafina girmeyi nasil goze aliyor, bilmedigimiz bi trick mi var, tamamen cevreci dusunme kiliflari icerisinde donanima zarar gelebileceginden bihaber insanlara yonelik bir reklam midir , nedir?

hatta simdiki motorlar icin dusunursek cogu daha yuksek basincta ve daha yuksek verim elde etmek icin daha hassas ayarlarla calisiyorlar, bu motorlar icin daha bile zararli olmasi gerekmez mi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

aktiftablet said:

Bir de yokuşta durduk diyelim fren tutmaya nasıl devam ediyor? Hadi ben abanırım fren pedalına tutarım arabayı da arabadan anlamayan narin hanım kızların başına gelse direk kayar araba kurtuluşu yok. Yoksa motor çalışmıyoken frenin çalıştığı farklı bi sistem mi var?
hangi durk kalk trafikte yokusta dururken vitesi bosa alman gerekicek kadar uzun durursun ki.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

synthesizer said:

aktiftablet said:

Bir de yokuşta durduk diyelim fren tutmaya nasıl devam ediyor? Hadi ben abanırım fren pedalına tutarım arabayı da arabadan anlamayan narin hanım kızların başına gelse direk kayar araba kurtuluşu yok. Yoksa motor çalışmıyoken frenin çalıştığı farklı bi sistem mi var?
hangi durk kalk trafikte yokusta dururken vitesi bosa alman gerekicek kadar uzun durursun ki.


trafik durduysa ayağım debriyajda bekleyemem dakikalarca illaki boşa alıcam. Trafik sadece düz yolda olmuyo.

Örneğin barbaros bulvarında beşiktaşa inerken tıkandı trafik, vitesi boşa aldım. Araba kayıcak mı şimdi aşağı doğru?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Selam,

Bu start-stop oyuncağını hillhold ile entegre çalıştırabilirler; belki de çalışıyordur, bilemiyorum.

Siz debriyaja basmaya başladığınız anda ateşleme devreye giriyor. Siz debriyaja tam olarak basıp, vitesi 1inci kademeye alana kadar motor çalışmış oluyor.

Motorun ilk çalışmada yaktığı yakıt daha fazla çünkü motor soğuk oluyor. Fakat burada durum biraz daha farklı; motor sıcak ve siz sadece, atıyorum, 30s bekleyene kadar motoru durduruyor. İlk çalışmada 30s'lik rolanti süresinden az yakacağını düşünüyorum; en azından adamlar bunu inceleyerek bu sistemi koymuşlardır diye dua ediyorum :P

Bende aracı stop ettiğim anda elektronik el freni devreye giriyor. Bu araçlarda da bu şekilde olabilir. Motor çalışıp da hafif gaz verince de sistem kendini otomatik bırakıyordur falan.

Saygılar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Eski birkaç otomobil kitapçığında 20sn'den fazla duraksamalarınız için yakıt tasarrufu açısından motoru durdurmanız tavsiye edilir gibi ifadeler hatırlıyorum. Klima kullanımı sebebiyle asla yapmadığım bir şey. Belki serin havada ama Almanya'da yaşasam bile yılın 9 ayında falan trafikte klimasız kalıp donmak istemezdim. Klimanın da akü bitirmeyecek kadar düşük güç ile çalışacağını sanmam. Merak içerisindeyim nasıl işleyen bir sistem acaba. Muhakkak bizim hayal gücümüzden başarılı bir şey olmalı.

Bu arada yokuş trafiği arıyorsanız İstanbul'da Barbaros'u geçiniz, iş saatlerinde Fulya'dan köprü trafiğine bağlanmanızı tavsiye ederim. Zaman zaman milletin debriyajı kaynayıp yolda kalıyor falan, bol balata kokulu çok sıkıcı parke bir yoldur kendisi.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

KHaRoN said:

birde mevzusu acilmisken turbolu araclarda start/stop u incelesek.

yogun kullanim sonrasi arabayi durdurmadan once ben hep beklerim turbonun yaglanmasini donanima zarar gelmesin diye. ayni sekilde su devridaimi sursun diye cok uzun sureli durmayacaksam/ aractan uzaklasmayacaksam arabayi stop etmem bile.

bu sistem yakittan 3-5 kurus kazanmak icin motor ve turbo masrafina girmeyi nasil goze aliyor, bilmedigimiz bi trick mi var, tamamen cevreci dusunme kiliflari icerisinde donanima zarar gelebileceginden bihaber insanlara yonelik bir reklam midir , nedir?

hatta simdiki motorlar icin dusunursek cogu daha yuksek basincta ve daha yuksek verim elde etmek icin daha hassas ayarlarla calisiyorlar, bu motorlar icin daha bile zararli olmasi gerekmez mi


arabayı stop etmeden turbo yağlansın diye 30sn beklemeye gerek yokmuş ya hurafeymiş o. Turbo pervanesi devir kazandığı hızda devir kaybediyormuş zaten. Araçla 120km/s hızla gittikten sonra aniden durup motoru stop ettirmediğin sürece sorun yokmuş yani... normal araba gibi park eder etmez stop edebilirsin aracı.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Selam,

1750rpm'de devreye giren bir turbo sen ne edersen et, devreye girdiği ivme ile yavaşlamaz. Devreye girerken ortada zorlayıcı basınç varken, devreden çıktığında frenleyici bir negatif basınç yoktur. Serbest dönüş yapar. Güzel yataklanmış bir turbo da öyle hop diye durmaz. Ayrıca yağlamadaki en büyük amaçlardan biri de soğutma. Bir parçayı 3-5 saniye içersinde soğutamazsın.

Ayrıca 1500rpm gibi daha düşük devirlerde devreye giren turbolar var, ki bunlar diesel motorlarda oldukça çok kullanılıyor. Isuzu kamyonlarda şöför kapısnın orada uyarı etkieti vardı; motor ısınmadan turboyu zorlamayın ve turboyu soğutmadan motoru durdurmayın, diye.

Acelem olduğunda devirli kullanıyorum. Park etmek içinde kaldırıma yanaşıp hop diye park ediyorum. 10-12 saniyede -hiç turbo devrini geçmediğimizi düşünürsek- turbo yine de soğur mu sizce?

2004 Clio Sedan'ı 2009 yılında 240bin km'de motora anahtar değmeden sattım.
1997 A4 1.8T quattro'mu geçen hafta gibi 340bin km'de yine anahtar değmeden sattım.

Her ikisini de bahsettiğim özende kullandım. Servisler erkenden turbosunu haşat eden araçlar dolu. Eğer bir sorun olmuyorsa, neden o araçlar oralara geliyor :)

Saygılar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Yeni araclarda turbo larin biraz daha "nubi proof" oldugu dogru.

ama turbo cool down un amaci yogun kullanimda muazzam devirlerde hareket eden turbonun icerisindeki sicakligin yagi kizartma yagina cikarticak sicakliklara ulasmasini engellemek.

eger dendigi gibi aynen durur durmaz kontak kapasaydik yogun kullanim sonrasi egzos sicakliklari ve turbo icindeki sicaklik yagi kavurarak yagin ozelligini kaybetmesine sebep olurdu.

simdilerde cok kaliteli sentetik yaglar, turbo charger a entegre sogutucu rezervuar sistemleri, tikanmayi onleyecek contalar, daha kaliteli bearing ler derken eskisi kadar gec sogumuyor turbo lar, kisa bir surede devridaimi saglayip saglikli calisma sicakliklarina geri donebiliyorlar.

ama hurafe diyecek kadar tamamen etkisiz bir islem degil turbo cool down bu kesin, yoksa paramecium un da dedigi gibi simdilerde cok revacta olan turbo araclarin servislerdeki populasyonu diger araclarla ayni olurdu. Ama servisler olumune yaklasmis turbonun duduk gibi caldigi, patlamis delinmis kanat kirmis turbolu araclarla dolu.

subaru kullanicisi bi enthusiast in yaptigi olcumlere gore duzgun sogutmaya sahip bir turbo hayli hizli soguyor.


The setup is as follows:
2 k-type thermocouples were taped (with polyimide tape) to the coolant feed and coolant return lines to the turbo.
The thermocouples were plugged into a calibrated extech EA15 data-logging thermometer.
I went for a drive which consisted of stop and go driving, followed by a brief highway, several WOT pulls to 100kph. Then I idled the car for several mins and shutdown the engine. The ambient temp was 33C, high humidity and my AC was running.
The first temperature column is the turbo coolant outlet temperature. The second column is the inlet temperature.
When the log was started, the engine was warm from a previous drive and the turbo coolant was convecting between the elevated reserve tank and the turbo, hence the higher inlet temperature. At 13:43:45 the engine was started, the two temperatures rapidly converged as there was coolant flow but little load. The engine was run at idle till about 13:46:00 while I waited to pull out of the driveway. Note that the airflow through the turbo seems to be enough to cool coolant passing through it. I was in stop and go traffic till 13:50:42 where I got stuck at a traffic light for some time. Once again, the coolant seems to be rejecting heat to the intake charge. At 13:53:18 the light went green and I stomped on it, let off, got on the highway and cruised between 100-120kph. When I exited the highway I coasted a bit. At 14:00:00 I went WOT and accelerated to ~80kph but held 3rd gear. This was followed alternating WOT and closed throttle. At 14:02:40 the car was parked and left to idle. The engine was shutdown a few mins later.
Based on the logs and assuming we want to keep our oil temp below 250f, I wouldn’t bother cooling the turbo down at all after normal driving. After an extended run on the highway, some cooling is needed if the car is stopped right away but the normal drive through city streets should be sufficient. After a bunch of abuse, however, a some cooling is in order. Note that after several WOT pulls followed by ~80 seconds of cooling at idle then shutdown, the coolant temps stayed under 230f, which, given the low flow rates would indicate a turbo oil temperature not much higher.


not: bu ornekteki aracin sogutma sisteminin normal turbolu araclara gore hayli gelismis oldugunu ve uzerinde eser miktarda da olsa oynama yapilmis oldugunu da goz onunde bulundurmak gerekiyor.

Ben genelde o an stereo da calan sarkinin bitmesini bekliyorum warm up icin de cool down icin de. ama gorunuse gore de normal hava sicakliklarinda gayet sakin kullanim sonunda cooldown istemiyor turbo. yinede asiri soguk havalar ve sicak havalari ben tehlikeli goruyorum ve hava normal dahi olsa motor omru icin gerekli bi hadise oldugunu dusunuyorum.

auto start stop meselesine gelirsek de, aklima bu araclarda ureticilerin bilerek turbo nun potansiyelinin hayli altinda isletildigi ve motorun olabileceginden daha gucsuz kullanildigi geliyor.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

bende 2010 scirocco 1.4 tsi var, turbo ve kompresorlu sistem
arac nominal halde 95 derece yag sıcaklıgında calısıyo, suana kadar gordugum en yuksek yag sıcaklıgı ogle sıcakgında 230la gittikten sonra 121 dereceydi, bunun dısında normal gazlamalarda 100 105, extremlerde 115 oluyo, 115ken eve geldigimde ise ya bi 5dk sahilde dolanmak ya da 10dk aracta beklemek gerekiyor kapali garajda 95e inebilmesi icin bu degerin.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Selam,

Güzel bir yağ radyatörü koyacaksın ona. Bence hava soğutmalı bir radyatör iş görür.

Turbonun soğutulması olayı ise biraz garip geldi bana. Motorun derinlerinde, egzoz monifoldu ile omuz omuza olan bir parça bu. Tek soğutabilen parça taze hava ile yağ.

Sonuçta bu araçlar cadde kullanımına göre dizayn edilmişler. WRC gibi kullanılamazlar. Ayrıca bunlar temelde makina; kişiye özel nazlanmaları söz konusu olmaz. Tüm makinalarda bakım ve kullanım şekli nasıl özem arz ediyorsa, bunlar için de geçerli.

Ben asla -yeni/eski fark etmez- turbolu bir aracı ısıtma ve soğutma kurallarına uymadan kullanmam, kullanamam. Bir makina mühendisi olarak içim el vermez :P

Saygılar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...