Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

crytek'e sinirliyim


RaidenXelRu

Öne çıkan mesajlar

Hayır yani, çok var benim de çevremde "oyun yapayım, oyun yapılsın" diyen, şimdiye kadar gördüğüm en çok çalışan adam sys(alper)'dir, başka da göremedim. O da 3d modele kendi birikiminden para verip oyun dev.lemeye çalışan programcı bi adam yani ki üni.'de okuduğu bölümle alakası bile yok programlamanın.

Oturup bir defter aldım, içini "oyun nasıl olacak" ile doldurdum dese yetecek bana.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

oyun yapılsın isteyen çok var dev ama çoğu kişi işin sadece programlama kısmına dayalı düşünüyor.
13-15 yaşındaki kişiler sürekli "oyun yapılsın oyun yapılsın ben oyun programcısı olayım gidip html öğrenmeyle başlayayım" diyor mesela ama ciddi olarak düşünüp eğitimini almıyor.
bilgisayar mühendisliği veya matematik mühendisliği gibi yerlerde okuyanlar oyun yapım işini düşünmüyor çünkü piyasası hali hazırda ve işi emniyetli olan konumlara gitmeyi tercih ediyor.
böyle bir çıkmaz var işte dev. bence bu çıkmazı kırabilmek için 13-15 yaşında heveslenen kişilerin bu hevesini devam ettirebilmesi ve üniversite mezunlarının kariyer ve para endişesi olmadan istediği alana yönlenmesini destekleyebilecek bir devlet politikası gerekiyor.

ha bir de bu işe soyunan kişilerin oyun piyasasını iyi denetlemesi gerektiği kanaatindeyim. "1 kişiyle oyun yaptım, süper oldu, Türkiye'nin ilk oyununu yaptım" diyip Resident Evil klonu dandirik bir şey çıkarmak, "kimsenin yapamadığını yapıyoruz" diyip ciddi bir projeymiş gibi sunup ama işin sonunda browser oyunundan başka bir şey yapamamak gibi işlerin hiç bir katkısı olmuyor.
Mount&Blade oyunu mesela, "Türk Oyun Piyasası" sayfalarında hiç görmedik onu, çıktığı zaman da "%100 Türk oyunu yaptık, alın oyun içinde Türk bayrakları var" gibi şeylerden bahsetmedi, ama 2 tane Türk yapmış ve şimdi dünya oyun piyasasında belirli bir yere sahip oldu, Steam'den felan da satılıyor.
Bu yüzden diyorum "oyun piyasasını iyi incelemek lazım" diye.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Eh işte, benim buna bakış açım da şudur;
"Eğlence"yi baz alarak oyun yaptığında, oynanıyor abi her şekilde.

Nintendo Wii bu yüzden satmadı mı? MGS gibi bir klasik varken Psp'ye, Lumines en çok rate alan ve oynanan olmadı mı? Piyasada en çok satılan oyun Sims'e en yaklaşan ve hatta bazı ülkelerde açık ara fark koyan Guitar Hero ve türevleri değil miydi?

Demek istediğim şu ki, bir oyunu tutturan, sattıran, sevdiren, hardcoreundan casual playerına kadar kesinlikle eğlenceli olmasıdır. Eğlenceyi ne kadar karmaşık bir şekilde sunarsan ve ne kadar kendi kesmini oluşturmaya çalışırsan o kadar az adama hitap eder ve az satarsın. Interplay şu anda önce NBA yapıp sonra Fallout'u yapsaydı batmamıştı mesela. Acı ama gerçek bunlar.

O yüzden Türkiye'nin bu piyasaya girişi de ancak böyle olabilir diyorum. Resident Evil klonu yapmayla (dediğin gibi bone), milliyetçi FPS yapmayla olacak işler değil bunlar. Mount&Blade de universal anlamda bir tür açlığına orjinal bir oynanış getirdiği için bu kadar tuttu. O yüzden bir madde daha ekliyoruz, gameplay orjinalitesi. Yani sözün kısası, yeni bir deneyim getirmek oyunculara. Yine wii bu yüzden çok satmış ve tutmuştur.

İki ana madde çok önemli bu hususta işte, eğlence ve yeni deneyim. Bunlar olduktan sonra oyunun türüne göre, sürükleyiciliği sağlayacak karakter ve atmosfer, mizahı işin içine katacak artwork ve konu diye ayrılır parça parça. Ne yapmak istediğinizle alakalı.

Destructoid, Shadow of the Colossus 'u gelmiş geçmiş en iyi oyun seçerek, Jim Sterling gibi "BEST-OFFICIAL-TROLL-EVER" bir adamı bile içlerinde barındırmalarına rağmen gönlüme taht kurdu. Çünkü uzaktan bakarsanız, SOTC iki ana maddeyi becerip, ardından temasına uygun olarak diğer adımları da başarıyla atıyor. Ha nedir temasına uygun maddeler?
- Katarsis etkisi (özellikle karaktere ve dünyaya oyuncuyu sokmak için ucu açık bırakılmış, "kız nasıl öldü?", "ne zamandan beri oğlan kızı seviyordu?", "birlikteler miydi?" gibi binlerce soru ile kendi hikayemizi kuruyoruz ölen hatunun üzerine ve kendi sevgilimizmiş gibi arıyoruz, yalan mı?)
- Atmosfer (oldukça uyumlu renk paletleri, kameranın istediğimiz gibi oluşu, mekanlardaki sanatsallık vb vb)
- İşitsellik (soundtracklerin oyundaki duyguyu tam verişi, müziğin insan beynine ilkellikten kalma etkisinin ustaca kullanımı)
...daha uzar gider bu

Bunları görebilmek ve bunun üstüne bir şeyler yapacak vakte ve bilgiye sahip olmak oyun sektöründe YETERLİdir. Çok büyük bir iddia attım ortaya ama, braid bize bunu hiç tanınmayan bir yapımcının amatör çabalarından nasıl dünya tarafından tanındığını göstererek kanıtladı bence.

Sadece şöyle bir noktası var atlamayalım, iki ana maddeden yola çıkılarak çok karmaşık bir tema kullanıp oyun sattırmak, tanınmamış ve kar etmeyen bir firmanın işi olamaz. Interplay örneği var yukarıda ki Interplay tanınmış ve prestijli bir firmaydı üstüne üstlük. 'Bir yerlerden başlamak lazım'.

Oyun işiyle ilgilenen kaç kişi gamasutrayı takip ediyor? Kaç kişi indie oyun indirip başkaları ne yapıyor diye bakıyor? Allah aşkına ya, kaç kişi ODTÜ'nün Türkiye'de de yapılsın diye kıç yırttığı GLOBAL GAME JAM'den haberi var?

Hani hakikatten oyun yapmak istiyorum diyen adamın bunlara kafa yorması, bunları düşünmesi gerek önce ki eyleme geçebilsin. Ben keyfimden wot doldurmuyorum burada, hakikatten hevesli birileri varsa, buyrun ben buradayım, buyrun BİZ buradayız demek için yazıyorum.

edit: ggj türkiye'de yapılsın gibi bi anlam çıkmış, düzelttim. türkiye'de de yapılsın dicektim. odtü türkiye'deki ayağın organizatörü oluyor yani. ffs. odtülü değilim bu arada
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Devokai said:

Raiden sen geçen sayfadaki benim sorularıma cevap versene hacı bi önce


usta şimdi madem merak ettin anlatayım.bilgisayar ve oyunlar benim için çok keyifli bi uğraştı kucuklugumden beri gelen,sadece oynamak da degil, nasıl yapıldıgını merak ediyordum.lise 2 de sırf oyun sektörüne girebilmek icin fen seçtim.öss vakti geldiginde bi şekilde yazılım mühendisligine kapak attım.daha sonra hafif bi hüsran oldu benim için. okulda görmeyi umduğum şeylerle gordugum şeyler uzaktan yakından alakası olmayan şeylerdi.neyse ben kendi yolumu biliyordum ama oyun sektörü hedefimdi kaç yıl onceden beri.önce basit oyunlarla başladım , iskambil oyunlari , satranç , zar oyunları vs. sonra koordinatlari sökmek icin 2d çizim programı geliştirdim (baya basit bişeydi ama uzun sürdü acemilikten ) vs. yani emek harcıyorum.şimdi hafiften vaktinin geldigini dusunuyorum, bu işe bi giriş yapmak istiyorum.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

RaidenXelRu said:

Devokai said:

Raiden sen geçen sayfadaki benim sorularıma cevap versene hacı bi önce


usta şimdi madem merak ettin anlatayım.bilgisayar ve oyunlar benim için çok keyifli bi uğraştı kucuklugumden beri gelen,sadece oynamak da degil, nasıl yapıldıgını merak ediyordum.lise 2 de sırf oyun sektörüne girebilmek icin fen seçtim.öss vakti geldiginde bi şekilde yazılım mühendisligine kapak attım.daha sonra hafif bi hüsran oldu benim için. okulda görmeyi umduğum şeylerle gordugum şeyler uzaktan yakından alakası olmayan şeylerdi.neyse ben kendi yolumu biliyordum ama oyun sektörü hedefimdi kaç yıl onceden beri.önce basit oyunlarla başladım , iskambil oyunlari , satranç , zar oyunları vs. sonra koordinatlari sökmek icin 2d çizim programı geliştirdim (baya basit bişeydi ama uzun sürdü acemilikten ) vs. yani emek harcıyorum.şimdi hafiften vaktinin geldigini dusunuyorum, bu işe bi giriş yapmak istiyorum.


şöyle bişey mi oldu?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Devokai said:
Hani hakikatten oyun yapmak istiyorum diyen adamın bunlara kafa yorması, bunları düşünmesi gerek önce ki eyleme geçebilsin. Ben keyfimden wot doldurmuyorum burada, hakikatten hevesli birileri varsa, buyrun ben buradayım, buyrun BİZ buradayız demek için yazıyorum.


oyun yapmak için artık çok gelişmiş programcılık yeteneklerine gerek yok. bak mesela ben there dan that dediğimiz oyun adventure game studio ile yapılmış, adamlar bir senaryo hazırlamış, birkaç karikatür çizmiş, oyuna bunları koymuşlar ve şimdi de steam üzerinde satıyorlar.

construct var mesela, çok güzel bir program. kolayca platform, shooter, rpg, araba yarışı felan yapılabilecek bir program. bak mesela braid'e, güzel müzik güzel çizim ile bir platform oyunu çıkardı, x-box live'cilerin bayıla bayıla oynadığı bir oyun haline geldi.
o tip şeyler de yapılabilinir.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...