Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Otomobiller Hakkında Öğrenmek İstediğim Birkaç Şey


Dragonmax

Öne çıkan mesajlar

Merabalar..
Otomobillere çok düşkün, çok ilgili birisiyim ancak bir okadar da bilgisizim açıkçası. Bazı şeyleri öğrenmeyi çok istiyorum. Belki bana bu konuda yardımcı olabilirsiniz diye düşündüm. Merak ettiklerimi bir liste şeklinde hazırlayıp sizlerle paylaşayım dedim.

İşte "ufak" liste :)

said:

- Horse Power (beygir gücü) tam olarak neyi anlatır, çok olması neyi arttırır?

- Tork, çekiş gücü nedir, neye lazımdır?

- Otomatik vites, düz vitesten daha mı çok yakıt tüketir?

- Tiptronik vites nedir nasıl çalışır ?

- Çelik jant mı yoksa alüminyum alaşım jant mı daha iyidir ?

- Dizel mi yoksa benzin + sıralı gaz mı daha fiyat/perfonmars verir ?

- 1.2, 1.3, 1.5 vs gibi rakamlar neyi anlatır?
- Bunların büyük veya küçük rakamlar olması yakıt tüketimine veya hıza ne gibi bir etkisi vardır?

- Araç üstündeki far, cam (film vs), jant gibi değişikliklerin kayıt ettirilmesi gerekli midir?

- Konfor, yakıt tasarrufu, dayanıklılık gibi koşulların hepsini birden bulunduran marka ve model özellikle hangisi veya hangileridir? (bir iki çok tutulan marka mesela)

- Euro dizel yerine normal dizelin daha ekonomik olduğunu duydum. Daha kalın(mış), yakışı daha yavaş oluyomuş, 2-3 depoda bir euro kullanmak devirdaim için yetiyormuş. Bu doğru mudur yoksa hurafe mi?

- Teknik servisiçok geçirmeyen marka veya markalar hangileridir ?

- Fransız arabaları yalan, alman arabalarından şaşma sözü doğru mudur?

- 2. el araç alırken, aracın hor kullanılıp kullanılmadığı en çok neresinden anlaşılır (mekanik askam olarak)

- 2. el araç alırken, daha düşük model ama opsiyon olarak daha fazla bir otomobil almak mı, yoksa daha yeni bir model ama opsiyonları daha az olan bir model almak mı makbuldür?

- Camlara full siyah film çekmek yasak diye duymuştum doğru mu?

- Hangi tür filmler cam çatlaması veya kırılmasını önler? Pahalı mıdır?

- Yaz,Kış mevsimlerinde mevsim lastiği kullanmak gerekli midir? Yoksa kışın zincir yeterli olur mu?

- Yakıt tasarrufu sağlayan lastikler cidden yararlı mı?

- Multijet motor ne işe yarar?


Evet, gerçekten bilmediğim ve öğrenmeyi çok istediğim şeyler bunlar. Tabii ki topiği görüp, "işim yoktu da senn bin tane soruna yanıt mı vericem" diyebilirsiniz :) ama zamanı olup da otomobillere ilgi duyan bir kaç kişinin soruların en azından bir kısmını yanıtlayacağını umuyorum. Hem belki benim gibi bu konuya alakalı ancak bilmeyip de öğrenmek isteyen başka insanlara da faydalı olur bu topik. Şimdiden teşekkürler, hepinizi öpüyorum..
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Tiptronik kısaca otomatik vites mantıgında sadece oto. tiptroniğe aldıgında elinde vites büyültüp kücültebiliyorsun.

Filmi cam olayında ruhsata işlettiğin sürece hiçbir problem cıkarmıyorlar sonucta fabrika çıkıslı filmli arabalar da var.

Dizel turbolar sıralı lpg den daha hızlı ve ataklar.

Alman arabaları daha saglam ve ucuzlar (volvo,opel,audi) ve servisi bakımı yedek parçaları daha uygun.

Fransız arabaları cok fazla problemli en basiti citroen yedek parçaları asırı derecede pahalı ve en peugeot larda surus zevki diye bir şey yok vitesi debrijda cok yukarıda kavrar direksiyonu kalas gibidir kaza anında cok eksikleri vardır gibi gibi
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

-Tork = moment. Lisede fgalan sayısal okuduysan bilirsin zaten. Kuvvetin dairesel olanı. Araba motorları devamlı değil sadece yanma anlarında güç ürettiğinden tork motorun gücünü tam olarak açıklamaya yeterli olmadığından Kuvvet yerine güç kullanılıyo daha çok. hp beygir gücü 736watt'a eşit. güç = kuvvet * zaman, gibi bi formulü olması lazım.

-Otomatik vites çoğunlukla füz vitesten çok tüketir.

-tiptroniğin de çeşitleri var. kimisi kullanıcının vites seçmesine izin veren bi otomatik vites, kimisi ise normal manuel bitese hidrolik bi kol bağlayarak otomatikleştirlmiş hali gibi. markaya göre değişiyo yai anlıycağın.

-Cantın hafifi daha iyidir. alüminyum alaşım haliyle çelikten iyi.

-1.2 falan gibi rakamlar motorun silindir hacmi. litre cinsinden. santimetreküp (cc) çevirmek için 1000 ile çarpıyosun. Yine ortaokul fizik dersi :)

-farın kayıt ettrilmesi gerkli değil, cam filmi ise yasak direk.

-ohooo...

-bilmiyorum ama hurafe gibi geldi. Ben de 302 gibi otobüslere 10litre mazon 70, 80 litre yağ koyup öyle kullanıldığını duymuştum, inanmadım pek.

-yetkili teknik servisler geçirir. garantisi bitince özel servise gitmek iyidir

-öyle diyolar ama eskisi gibi değil, küreselleşme vs derken birço marka ortak gleiştirme ortak üretim yapıyolar, aynı fiyata satılan arabalar %99 aynı özellik ve kalitedeler.
50 yıl öncesi için tamam, Amerikan arbaları ayrı bi dünya, avrupa ayrı uzak doğu bambaşka özellikte arabalar. ama artık yok öyle işey bence.

-valla zor soru gibi. sesinden anlaşılabilir bi kere, ama ancak iyisiyle karşılaştırarak belki. giderken sağından solundan ses geliyosa belki kötü kullanılmıştır. hor kullanmak hımm, axedice'a soralım?

-ikisi de makbüldür seçim meselesi. eski ama kaliteli araba daha güvenli konforlu olaiblir ama sorun çıakrma ihtimali yüksek olur, eski olduğundan, bir de daha üst segment olduğundan yedek parçaları daha pahalı olur çoğu durumda.

-yassah

-sakıncalı diye duydumo tarz filmleri. örneğin allah korusun bi kaza anında araçta sıkışıp kalırsan çıakramayabilirler.


-zincir karda kullanılır, karlı olmayan zeminde lastiğe zararlı. en güzeli mevsimlastiği kullanmak

-multijet fiat grubu araçlardaki dizel motor. benzer teknoloji bütün markalarda var. dizeller bariz şekilde daha ekonomik bu arada.


amma uzunmuş be :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Letsgetthesunshine said:
Tiptronik kısaca otomatik vites mantıgında sadece oto. tiptroniğe aldıgında elinde vites büyültüp kücültebiliyorsun.

Filmi cam olayında ruhsata işlettiğin sürece hiçbir problem cıkarmıyorlar sonucta fabrika çıkıslı filmli arabalar da var.

Dizel turbolar sıralı lpg den daha hızlı ve ataklar.


bundan emin misin? fabrika çıkışlı araçlar bildiğim kadarıyla filmli değil, direk cam rengikoyu oluyo. Film ise her türlü yasak biliyorum ben.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

- Euro dizel yerine normal dizelin daha ekonomik olduğunu duydum. Daha kalın(mış), yakışı daha yavaş oluyomuş, 2-3 depoda bir euro kullanmak devirdaim için yetiyormuş. Bu doğru mudur yoksa hurafe mi?
enjeksiyon teknolojisine ve aracin ecu programlamasina gore degisir. Dizelde emme pompa ve common rail seklinde iki farkli teknoloji var su anda. emme pompayi sadece vw grubu kullaniyor . yeni modellerinde onlarda CR ye gectiler. Common railde klasik pompalara gore bi 10-15 kat daha fazla basinc soz konsuu oldugundan direk mazot kullanildiginda yakit filtresi ve enjeksiyon pompasini daha cabuk kucakliyoruz. Adam bunlari degistirip ustune hala kar ediyorum diyorsa, performansdan naber derim. ugrastigina deger mi diye sorarim.

- Teknik servisiçok geçirmeyen marka veya markalar hangileridir ?
yok oyle bisey maalesef, genelleme yaparsak teknik servise az giden arabanin servisi pahalidir, servisi ucuz olan araba cok servise gider.


- Fransız arabaları yalan, alman arabalarından şaşma sözü doğru mudur?
Her parcada oldugu gibi modeline gore degisir.


- 2. el araç alırken, aracın hor kullanılıp kullanılmadığı en çok neresinden anlaşılır (mekanik askam olarak)
En basta surucuden; ardindan direksiyon, motorun beklenilen sekilde devirlenmemesi, motor sesi az da olsa tecrube varsa kendini belli eder.


- 2. el araç alırken, daha düşük model ama opsiyon olarak daha fazla bir otomobil almak mı, yoksa daha yeni bir model ama opsiyonları daha az olan bir model almak mı makbuldür?
ilk basta kazasi, ardindan km si ve modeli, kasanin guncel olmasi, ardindan opsiyonlara ve renge bakar cogu insan. aklin yolu bir.

- Yaz,Kış mevsimlerinde mevsim lastiği kullanmak gerekli midir? Yoksa kışın zincir yeterli olur mu?
Kesinlikle surusde ve guvenlikteki en etkili elemandir. sonucta yerle aranizdaki tek araci lastikler. kis icin ve yaz icin mumkunse 4 unude degistirmek suretiyle 2 set lastik takimi bulundurmali.

- Yakıt tasarrufu sağlayan lastikler cidden yararlı mı?
%1-2 etki ediyorsa dahi lastik parasini cikarmaz. ama sonucta lastigin genel olarak tutusu iyiyse, surtunme ve yuvarlanma direnci az olacagindan gurultusude az olacagindan tercih edilir niye edilmesin.

- Multijet motor ne işe yarar?
Fiat grubun common rail olarak urettigi dizel motorlara verdigi genel addir. Olayi yuksek basincla yakitin daha hizli yanmasi haliyle verimin artmasi ve tuketimin dusmesidir.


- Dizel mi yoksa benzin + sıralı gaz mı daha fiyat/perfonmars verir ?

Kullanim sekli, motor hacmi, mevzu bahis araca gore cok degisir.
Dizel dusuk devir bandina (1500-4000 genelde) torku daha en bastan(1750rpm) uzunca bi sure koruyarak gucunu(beygir) 4000 e kadar surdurur.
Yalniz benzinli araclar, tork ne kadar az olursa olsun, genis devir bandinda helede cabuk devir alabilen araclarla oldukca uzun bi sure hizlanmaya ve devrini korumaya devam eder. Vites gecisleri de haliyle devri koruyarak hizlanmasina yardimci olur. maalesef ayni verimdeki gecisleri ztn hali hazirdaki dusuk devirbantli dizelde yapmaya kalktigimizda oyun oynayacak 1500rpm lik bi alan kalir(2750-4250 gibi)
Torklu araclar turbonun da etkisiyle kafayi kafaliga vurdurup ivme delisi etsede cok sanal bi duygudur.aslinda hakkaten oyle deli falan gibi gidildigi yoktur. benzinli araclarin 0-100 grafikleriyle dizelleri karsilastirarak ne demek istedigim daha rahat anlasilir.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bildiklerimi cevapliyim.

- Otomatik vites, düz vitesten daha mı çok yakıt tüketir?
Simdi teoride ole yane arac sirketlerinin tstleride oyle diyorda uzun yolda cok daha dusuk devirlerde rahat kullanildigindan bence otomatik vites daha ekonomik olabilir bazi sartlarda. Ama sahir icinde dur kalkta evet aha fazla yakiyor.

- Dizel mi yoksa benzin + sıralı gaz mı daha fiyat/perfonmars verir ?

Benzin+ Gaz daha ekonomik ben demiyorum taksiciler diyor. Cogu taksici dizele gecti ama performanstan memun degil. Eskiden daha az yakiyordu diyo.


- 1.2, 1.3, 1.5 vs gibi rakamlar neyi anlatır?
Motor hacmi daha dogrusu silindir hacimleri. Ne kadar buyuk o kadar buyuk motor.


- Bunların büyük veya küçük rakamlar olması yakıt tüketimine veya hıza ne gibi bir etkisi vardır?
Buyuk motor = daha faza gaz ve havanin bi anda yanmasi = daha fazla tork = daha fazla guc = daha fazla hiz

- Araç üstündeki far, cam (film vs), jant gibi değişikliklerin kayıt ettirilmesi gerekli midir?
Jant far hayir film yasak zaten sadece renk degisimini kaydettirmen gerekli.


- Konfor, yakıt tasarrufu, dayanıklılık gibi koşulların hepsini birden bulunduran marka ve model özellikle hangisi veya hangileridir? (bir iki çok tutulan marka mesela)

JAPON ARABALARI.
Subaru,lara bakabilirsin yada toyotolara. Alman arabalari da tercih olabilir mesela audiler. Ama unutmaman gerekiyo ki hem luks hem ucuz hem hizli araba yotur birinden feragat etce.

- Fransız arabaları yalan, alman arabalarından şaşma sözü doğru mudur?
3 senedir hata 4 senedir peugeot 307 kullaniyorum basit esteik detaylar disinda norml bakimdan farkli zamanda servise girmedim. Ha mesela ne bozuldu cam kumanda dugmesi. Almanda oluyor mu oluyor ama daha az oluyor e normal peugeot 33 gold 43 milyar.

- 2. el araç alırken, daha düşük model ama opsiyon olarak daha fazla bir otomobil almak mı, yoksa daha yeni bir model ama opsiyonları daha az olan bir model almak mı makbuldür?
Bunun cevabi opsiyonel nasil dersen

Arabayi olene kadar kullanirim azina ederim benden sonra hurdaya cikar 15 20 seneden once birakmam diyorsan dusuk kmli daha fazla opsiyonlu araci tercih et.

Ama bende bu arabayi 2 see kullanir satarim degisik araba alirim elimde bi arabayi fazla tutmam diyorsan daha yeni model ama daha bos bi arabayi tercih etki hem sana girisi yane ayni anda cikmasi gereken fiyat ucuz olsun hem satimi kolay olsun.

- Camlara full siyah film çekmek yasak diye duymuştum doğru mu?
Turkiyedeki yasalara gore camlara full siyah film degil en ince filmi cekmek bile yasak. Tek istisna arka 2 yolcu cami.
Ama yane iste bnda arabanin biraz faktoru var bolemodifiyeli egzoz bilmemne degilse araban soforde bayan veya ortayas ustuyse polis pek sallamiyo. Babam mesela gunes alerjisi var ondan film var caminda kiz kardesimde laf atiyolar diye savuuyo kendini.
Ama onun disinda her tur film (orjinal filmli ithal gelen arabalar disinda ki bu cok az araacta var) turkiyede yasak. Ama dedigim gibi 2 numara filme kadar (cok koyu del) kimse bisi demiyo.


- Hangi tür filmler cam çatlaması veya kırılmasını önler? Pahalı mıdır?
Filmler genelde araba boutuna gore degisiyor 200 250 arasi cogu filmde kirilmaya karsi koruyor ama catlamayi engellemiyor. ?yer gerekirse karacaahmet mezarligi kenarinda kadikoy uskudar yolu arasinda bi ahmet var filmci cok temiz calisiyor cocuk ve fiyatida uygun onu oneririmm.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Selam,

Sen ne yapmışsın ya... :)Neyse artık, bismillahh...

- Horse Power (beygir gücü) tam olarak neyi anlatır, çok olması neyi arttırır?
Güç=iş/zaman=(kuvvet x mesafe)/zaman
Bir işi daha kısa sürede yapmak istiyorsak eğer, bizim daha fazla güce ihtiyacımız olduğu anlamı çıkar. Yani 2tonluk bir aracı olduğundan daha çabuk 0-100km/h değerine sahip kılmak istiyorsan, daha güçlü motorun olması gerekir. Bunu suyun debisi gibi düşünebilirsin.


- Tork, çekiş gücü nedir, neye lazımdır?
Tork = moment yani döndürme gücü. Bunun etkisini ise yokuş çıkarken çok daha iyi anlayabilirsin. Eğer motor torkunu yüksekd evir aralığında elde ederse, ki genelde Japonlar bunu sever, örnek verelim 4000-5800rpm aralığı, sen bu devir bandındayken yokuşu rahat çıkarsın, aksi halde araç çekişten düşer ve bayılır. O sebeple birçok araç yokuşa geldiğinde vites küçültür ve motoru daha yüksek tork ürettiği devir bandına alır, bağırttıra bağırttıra yokuşu çıkar. Eğer torku 1800-2500rpm aralığında elde eden bir aracın varsa, sen bağırttırmadan çıkarsın o yokuştan. Unutma, yüksek devir yüksek de tüketim demektir ;)
- Otomatik vites, düz vitesten daha mı çok yakıt tüketir?
Eskiden bu söylediğin şekildeydi ama günümüzde çok daha kısa sürede vites değiştirmeleri ve 5-6 hatta 7 ileri kademeye sahip olmaları sayesinde düz vitese oranla daha düşük tüketim sağlamaktadırlar. Elbette her model buna uygun denilemez. Bugün 250Nm altında tork sahibi araçlarında VW DSG-7 kullanıyor. Özellikle uzun yolda tasarruf etmesini sağlayan oran seçilirse, şehirdışı tüketimi çok daha iyi olur.
- Tiptronik vites nedir nasıl çalışır ?
Tiptronic şanzıman Porsche tarafından lisanslanmış bir şanzımandır. BMW'de bu steptornic olarak geçer. Normal otomatik şanzıman gibi çalışan sistem kullanıcısına gerektiğinde manuel olarak yukarı-aşağı viteş değiştirme şansı verir. Sistem tork konvertörü kullanır.
- Çelik jant mı yoksa alüminyum alaşım jant mı daha iyidir ?
Çelik denilen jant, bildiğin sac janttır. Dökme çelik jant yok sonuçta :) Alüminyum denilenler ise alüminyum alaşımlar oluyor. Jantın makbul olanı; disklere iyi soğutma sağlayan, rijid bir yapısı olan ve hafif olandır.
- Dizel mi yoksa benzin + sıralı gaz mı daha fiyat/perfonmars verir ?
Performans nedir azizim? Hangi benzinliyle hangi dieselin karşılaştırmasını soruyorsun? Elma mı armut mu? A mı B mi yoksa C mi?!? Neyse... Eğer tork dersen diesel döver ve ezer. Ekonomik olma olayı tamamen yakıt fiyatlarıyla alakalı. Eskiden LPG çok uyguna geliyordu ama şimdi diesel ile kafa kafaya hatta 1.6 tarzı bir diesel benim uzun yolda yaktığımı şehiriçinde yakıyor. Misal o gün Yıldız'daki oduncular yokuşunda geberdi kaldı LPG ile, mecburen benzine geçirdim. Şahsen imkânım olsa 2.0 diesel alırdım. Ama eldeki aracın dönüşümünü yapmak benim için daha uygun bir seçim olmuştu.
- 1.2, 1.3, 1.5 vs gibi rakamlar neyi anlatır?
Bunlara litre diyoruz ve motor hacmini anlatıyor.Silindirin üst ölü noktası ile alt ölü noktası arasında kalan hacmin silindir sayısı ile çarpımı ile bulunur. Kısacası; silindir çapı x strok değeri x Pi / 4 = silindir hacmi. Motorumuzun ciğer genişliği diyebiliriz :P
- Bunların büyük veya küçük rakamlar olması yakıt tüketimine veya hıza ne gibi bir etkisi vardır?
Bu ciğerler büyük olursa, araç daha fazla hava ve yakıt karışımı çekebilir içine ve haliyle daha fazla güç üretebilir. Sen bu atmosferik beslemeye yardımcı elemanlar takıp fazladan hava üfleriz ve bu fazla havaya ek yakıtı da ekleyip daha da fazla güç elde edebiliriz, buna da aşırı besleme denir. Büyük hacim = daha fazla hava = uygun yakıt/hava karışımı oranını korumak için haliyle daha fazla yakıt=daha fazla güç ve tüketim.
- Araç üstündeki far, cam (film vs), jant gibi değişikliklerin kayıt ettirilmesi gerekli midir?
Ruhsatta cam filmi yazanı görmedim : Ama diğerlerini yazdırmak gerekmiyor.
- Konfor, yakıt tasarrufu, dayanıklılık gibi koşulların hepsini birden bulunduran marka ve model özellikle hangisi veya hangileridir? (bir iki çok tutulan marka mesela)
Yakıt tasarrufu değerin nedir? Misal A8 4.0TDI bence 4.2 veya 6.0'a göre oldukça ekonomik. Limit vermediğinden dolayı bu sorunun cevabı oldukça fazla ve değişik segmentlerde olur.

- Euro dizel yerine normal dizelin daha ekonomik olduğunu duydum. Daha kalın(mış), yakışı daha yavaş oluyomuş, 2-3 depoda bir euro kullanmak devirdaim için yetiyormuş. Bu doğru mudur yoksa hurafe mi?
Enjektör kesitleri düştü. Bundan sebep yakıt olabildiğince ince olmalı. Fuel-oil koyalım üstüne de 0-30W yağ; daha iyi olur mu? Eski 1.9TDI 75-90HP motorlara yağ koysan yakardı ama artık çok hassaslar :) Bence pompacı ve enjektörcülerin uydurması :D
- Teknik servisiçok geçirmeyen marka veya markalar hangileridir ?
Toyota için servisi uygun diyorlar ama bilemiyorum
- Fransız arabaları yalan, alman arabalarından şaşma sözü doğru mudur?
Bence bu birçok modelde %80 doğruluğunu koruyor. C6 bu lafı azıcık zorluyor gibi ama :

- 2. el araç alırken, aracın hor kullanılıp kullanılmadığı en çok neresinden anlaşılır (mekanik askam olarak)
Debriyaj balatası, frenler, amortisörler, jantların dudakları, üst silindir kapağını açıp bakmak da gerekebilir. Ama kimse arabasına bu derece müdahale ettirmez o ayrı :D
- 2. el araç alırken, daha düşük model ama opsiyon olarak daha fazla bir otomobil almak mı, yoksa daha yeni bir model ama opsiyonları daha az olan bir model almak mı makbuldür?
2-4 yaş arası daha donanımlı az km yapmış bir araç bence
- Camlara full siyah film çekmek yasak diye duymuştum doğru mu?
Ben de duydum. Lazer yaptırırım yaptırırsam :)
- Hangi tür filmler cam çatlaması veya kırılmasını önler? Pahalı mıdır?
Her film patlamayı engelliyor. Sonuçta parçaları birbirine tutturan bir film tabakası. Birçok marka var internette, arayıp fiyat almak lazım.
- Yaz,Kış mevsimlerinde mevsim lastiği kullanmak gerekli midir? Yoksa kışın zincir yeterli olur mu?
Yazın yaz, kışın kış lastiği en güzeli ama kaç kişide diğer lastikleri koyacak yer var? Kaç kişi o maddi külfet ile uğraşmak ister? Aracı değiştirseydim, canım cicim ayları için kendisine yeni pabuçlar alacaktım ama olmadı ;( Kış lasitğinin yağmur performası çok daha iyi. Daha yumuşak hamurdan falan.

- Yakıt tasarrufu sağlayan lastikler cidden yararlı mı?
Evet, %3-5 tasarruf sağlıyorlar ama azıcık sert hamur olduklarından fren mesafesi azıcık uzayabiliyor, azıcık ses alabiliyorlar kabine. Çok km yapan şehiriçi kullanıcı için gerekli bence. Hatta hızlı gitmiyorsan herkese uygun.
- Multijet motor ne işe yarar?
O da bir diesel sistemi işte. Kendisi FIAT grubunun common-rail teknolojisine verdiği ad.

Saygılar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

- Otomatik vites, düz vitesten daha mı çok yakıt tüketir?

- Tiptronik vites nedir nasıl çalışır ?


Klasik otomatik vitesli araclar torque converter isimli bir duzenek sayesinde calisirlar. Bu sanzimanlarda disliler klasik bicimde degil, sanki bir gunes sisteminde ic ice gecmis ve birbirine dokunabilen dislilermis gibi calisirlar. planetary olarak adlandirilan bu sistemin avantaji istedigin disli ya da dislileri sabit tutarak istedigin kadar kombinasyon olusturabilmendir.

ancak torque converterlu araclarin kotu yani surekli tekerlege guc iletmeleridir. arac sen ayagini gazdan cektiginde dahi surekli rolantide gitmeye devam eder. bunun bir guzelligi yokuslarda hill holder ihtiyacini kaldirmis olmasidir. ama dezavantaji sartan yakit tuketimidir.

diger arttiran etken ise klasik otomatik viteslerin programlamasindan kaynaklaniyor. otomatik viteslerde vites degisimi belli sartlarin gerceklesmesine bagli olarak olusur. burada kotu yan ani hizlanma ihtiyacini vites son ana kadar algilayamaz, eger bu tur bir ihtiyacin olabilecegin dusunerek daha yuksek devir bandinda vites degisen bir moda gecirirsen vitesi (ornegin spor modlar) bu seferde tuketimin tavan yapacaktir. bir diger etken ise vitesin nasil programlandigi ve yaziliminin hangi sartlar altinda ne kadar basarili oldugudur. yakit tuketimine azaltmaya yonelik hazirlanmis bir sanziman performanstan daha cok odun verecektir.

bu sebeple gunumuzde bir cok uretici bazi modellerinde otomatik viteslerini zamanla kullanicinin kullanim aliskanliklarini ogrenecek sekilde programlamaya baslamistir. ornegin mini ler, bmw nin bazi modelleri vb bu tarz otomatikler kullanan markalar vardir. bunun kotu yani yuksek tuketimli bir kullanma aliskanliginiz varsa vitese bunu da ogretmeniz dolayisi ile tuketimi daha da arttirmanizdir.

triptronic olarak bilinen vitesler ise aslinda kullanici mudahalesi ile vites degisimine izin veren otomatik viteslerdir. audi grubunda triptronic olarak gecen bu teknoloji bmw de streptronic olarak vb gecer.

burada sorun sudur, her manual mudahaleye izin veren otomatik vites birbirinin aynisi degildir. septeptronic ve triptronic sanzimanlar bildigimiz torque converterlu sanzimanlar olup, disaridan kullanici mudahalesi ile vites degistiren bir modlari da bulunmaktadir. torque converterlu sistemlerin tum avantaj ve dezavantajlarini bunyelerinde barindirirlar.

opel in easytronic i, alfa nin selespeed i, bmw nin smg si, audi nin dsg si gibi manual vitese izin veren otomatik vitesler ise torque converter lu degildir. bu araclarin ozelligi bildigin klasik manual sanziman disli sistemlerine sahip olmalari ancak vitesin senin yerine bir yazilim tarafindan otomatik debriyaj kontrolu ile degistirilmesi, kavramanin otomatik gerceklesmesidir. bu tarzda otomatiklerde kendi aralarinda farklilasir. performans icin uretilmis, argesi daha maliyetli olup, uretim maliyeti fazla olanlari oldugu gibi gunluk kullanim icin daha dusuk fiyat segmentien uretilmis olanlari da vardir. ornegin yeni nesil smg ler ve tum dsg lerin digerlerinden farki daha yuksek performansli araclar icin uretilmis olmalari olup bir sonraki vitesi onceden hazirlayarak daha da yuksek performans elde etmeleri, vitesler arasindaki gecis surelerini cok kisa tutmalaridir.

sirali manual sanzimanlarin kotu yani ise manual sanzimanin bazi dezavantajlarini bunyelerinde barindirmalaridir. ornegin yokusta geri kayma, easytronic ve selespeed gibi bazi uretimlerde ise vites gecislerinde sarsmasi, ayagi gazdan cekmeye mecbur birakmasidir. torque converterlilar bu konularda sorun yasatmaz.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

tork hp hakkında.

basit bi açıklama getirmek istedim kendi açımdan,

hp, yükselebileceğin hızı belirler.Tabi hızlanmayı etkilemez değil etkiler, sonuçta 0-10 arası hızlanabilmen için arabanın 10 a çıkabilmesi gerekir, yani 0-0.0001 arası hızlanma için arabanın 0.0001 a çıkabilmesi gerekir.O yüzden hızlanmayı etkiler Hp.
Ama tork, tork dediğin şey direk doğrudan etkiler hızlanmayı. Tabi fazlalaştıkça - eğer ki ağırlık sabitse - etkisi çok çok azalır.

Bisikletin vitesleri gibi düşün, 1. vites yüksek tork 21. vites yüksek hp.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...