Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

320D Coupe hakkinda dusunceleriniz


Öne çıkan mesajlar

Mesaj tarihi:
paramecium said:
Selam,

Bildiğim kadarıyla diesel motorlsarın çalışma devrinin yükseltilmesi için çalışmalar yapılıyor.

Diesel, benzinden ucuz falan gibi kıyaslamalar geçici bana göre; tek bir vergi düzenlemesine bakar :P

Şu bir gerçek ki, diesel motor otto motora göre verimi daha yüksek bir motordur. Uygun şanzıman oranlarıyla birlikte sportif kullanım sunabilir kanısındayım. Tork yüksek ve bunu düşük devirde sunduğu için çekişten düşme gibi bir problem yaşamayacaktır. Titreşim problemi "düzgün" motorlarda çözüldü bile. Ses ise yine kontrol altına alınabilir bir detay.

Saygılar.



Dizel motorların düşük devirli olmasının sebebi motor teknolojisi değil, dizel yakıtın kimyasıdır. Dizelin silindir içinde patlaması benzine göre çok daha zor; hatta dizeli yere dök çakmakla tutuşturamazsın kolay kolay öyle bi yakıt. E dizelin patlaması için de kızdırma bujileriymiş sıkıştırma hadisesiymiş baya bi işlem gerçekleşiyor motor bloğunda. Bu işlem belli bir devirden sonra yapılamadığından dizellerin motor devri düşük.

Modern dizeller cidden benzinli motorlara göre çok daha verimli. Gerek tüketim olarak gerekse güç olarak. Ancak bunu benim kafam almıyor. Çünkü en temelinde mazot benzinden çok daha düşük kalorili bir yakıt. Bugün dizel motorların benzinlilerden daha verimli olmasının sebebi son zamanlarda dizele artan talep yüzünden dizel motorlara harcanan ar-ge masraflarıdır. Bugünkü bütün dizel motorlar turbo beslemeye sahip mesela. Turbo dizel olmayan dizel motorlar 2500cc den 80 beygir gibi komik rakamlar üretiyor çünkü. 2500cc benzinli bir motor ise rahat 200 beygir üretir.

Mercedes şimdi diesotto diye bir benzinli motor üretmeye hazırlanıyor. 1.8 motordan 240hp e yakın güç ve 6lt civarlarında tüketim. Dizel motorların ateşleme prensibini benzine uygulamışlar...

Bugünkü benzinli motorlar ilk benzinli motordan çok aham şaham farklı bir mekanizmaya sahip değil. Ama dizel çok yol aldı. Benzinliye de gereken ar ge yatırımı yapılsa dizeli çok rahat unutturur.
Mesaj tarihi:
Selam,

Diesel motor, sıkıştırılan havanın sıcaklığının artması neticesinde ortama sevk edilen yakıtın tutuşması ve parlama ile birlikte oluşan genleşmenin silindiri hareketi ile çalışan bir düzenek. Eksik tanımlama yapmış olabilirim ama prensip bu.

Ne kadar çok havayı sıkıştırıp genleştirebilirseniz, o doğrultuda yüksek güç elde edersiniz.

wikipedia said:
When burnt, diesel typically releases about 40.9 megajoules (MJ) per litre, whereas gasoline releases 34.8 MJ/L


Sıkıştırma oranı yüksek olduğu için çok daha fazla havayı silindire basıyorsunuz ve daha yüksek bir enerji ile ateşlediğinizde daha yüksek tork elde edebiliyorsunuz. Turbo neden kullanılmak zorunda; atmosferik şekilde motora okadar havayı doldurmanız mümkün değil. Sonuçta aşırı besleme kullanılmak zorunda.

Termodinamik dersi görmüş olanlar bilirler; diesel çevrimi, otto çevrimine oranla daha verimlidir. Buna yakıtın enerjisini de katarsanız neden diesel sistemin daha verimli olduğu görülür. Otto çevriminde 4'den 1 noktasına -yanlış hatırlamıyorsam- sabit basınçta hacim azalması gerçekleşiyordu.

Diesel neden yüksek devire kolay çıkamaz?
Otto motorda ateşleme buji sayesinde istediğiniz anda yapılabilir. Fakat bunun diesel motorda gerçekleşebilmesi için sıkıştırılan havanın uygun ısıya çıkmasının beklenmesi gerekir. Bu da gecikmeye neden olur. Bu gecikme varken siz nasıl dakikada 7000-8000 ateşleme bekleyebilirsiniz ki? Ne kadar çok hava sıkıştırırsanız, okadar çabuk yüksek ısıya ulaşırsınız ve parlama okadar iyi olur. Diesel motorlarda güç; aşırı besleme gelişmeleri, yüksek sıkıştırma oranlarının sağlanması ve daha iyi pulvarize enjeksiyon ile sağlandı. Malzeme teknolojisinde gelişmeler de daha dayanıklı motorların, daha küçük ölçeklerde yapılabilmesini imkân kıldı.

Diesel yakıtının elde edilmesi de benzine oranla daha ucuzdur ve bu sebeple maliyeti daha düşüktür. Benzin elde etmek için daha fazla damıtma ve benzeri kimyasal prosesler gerekmekte.

Motorda verimi arttırmanın bir diğer yolu olan birim zamandaki çevrim sayısının arttırılması yoluna gidiliyor şu an. Benzinli motorlar 8-9k rpm devirlere geldiler seri üretim bazı araçlarda. Ateşlemeden kaynaklanan problemler var, erken parlama misâl.

6-7 yıl önceki derslerden aklımda kaldığınca bilgi vermeye çalıştım, umarım yanlış anımsadığım nokta yoktur :)

Saygılar.
Mesaj tarihi:
Dizelin daha yüksek kalorili olduğunu bilmiyodum bak :S

İlginç...

Peki bişi daha sorucam; 1 ton ham petrol çıkarttım diyelim; işlenince bu dizel mi daha çok çıkar yoksa benzin mi? yoksa ikisi de aynı hacimde mi elde edilir?
Mesaj tarihi:
iyide devir sayisi cidden o kadar onemli mi
yane sonucta torque yuksek tuttugunuz surece daha buyuk disliler kullanarak ayni teker donusunu saglayabilirsiniz
yane nasil bi motor 13000 devir dondurerek 3000 devir donduren bi tirla ayni hizda gidiyo o hesap
Mesaj tarihi:
Selam,

Aslında düşük devir motorun zorlanması açısından da iyi birşeydir. Hareket eden parçaların hızları daha düşük olacağından, daha düşük atalet kuvvetleri oluşur.

Hacim sabit ve besleme sabit (belli bir noktaya kadar açırı besleme yapılabilir, kritik tabir edilen değer geçilmez) iken siz motordan daha fazla güç almak isterseniz eğer; birim zamandaki çevrim sayısını arttırmak zorundasınız. Bu da çalışma devrinin yükselmesi demek.

Honda S2000 motoruna bakalım;
4 silindir
1997cc (Ø87x84mm)
11.1:1
240HP @ 8300rpm
208Nm @ 7500rpm
maksimum devir 9000rpm

Şimdi de BMW 3.20
4 silindir
1995cc (Ø84x90mm)
10.5:1
148HP @ 6200rpm
200Nm @ 3600rpm

İki motor da atmosferik beslemeli. Honda çevrim sayısını arttırarak elde edilen gücü yükseltmiş durumda. Peki ya tork? 7500rpm g,b, oldukça yüksek bir devirde elde edildiği için; çekiş kaybı yaşamak istemeyen sürücü eli mahkum yüksek devirli kullanmak zorunda aracını.

Audi 2.0TDI (yeni geliştirilen 200HP'lik motor için yapılan tahminler)
200HP @ 4200rpm
410Nm @ 1750-2500rpm

Evet, yüksek devir sunamıyor olabilir ama ekmek/köfte dengesi açısından son derece cezbedici bir tablo. Hele bir de 7 kademeli s-tronic tarzı bir şanzıman ile süslenirse ;)

BMW'nin Audi'den önce 2.0d 200HP'lik bir model duyurması ve seri üretim yapması bekleniyor.

wikipedia - diesel; üretim ve maliyet said:
Diesel is generally simpler to refine from petroleum than gasoline. The cost of diesel traditionally rises during colder months as demand for heating oil, which is refined in much the same way, rises. Due to its higher level of pollutants, diesel must undergo additional filtration which contributes to a sometimes higher cost. In many parts of the United States and throughout the UK, diesel may be higher priced than petrol. [1] Reasons for higher priced diesel include the shutdown of some refineries in the Gulf of Mexico, and the switch to ultra-low sulfur diesel (ULSD), which causes infrastructural complications.


Bildiğim kadarıyla benzin için rafine zinciri daha uzun ve uygun hale gelmesi için de içine ek malzemeler katılıyordu.

Saygılar.
Mesaj tarihi:
BMW Alpina'nın D3 motoru 2.0 lt/200bg/400nm zaten. Herhalde onu revize edip sunar BMW.

Ama elektrik motorları arabalarda yaygınlaşınca bu iki tür (otto ve dizel) de yavaş yavaş yok olacak.
Mesaj tarihi:
para bi audi reklamı katmasa olmayacak :)

Bende dizel'in benzin elde edildikten sonra kalan maddelerden elde edilebildiğini biliyorum. Yanlış olabilir.

Daha düşük rafine maliyeti ile doğrudan ham petrolden üretiliyor olması aslında daha mantıklı geliyor.
Mesaj tarihi:
Selam,

Alpina D3 -yanılmıyorsam- Alpina firmasının modifiye ettiği bir araç. MTM'in ürettiği 200HP'lik 2.0TDI da var ama official bir fabrikasyon seri üretim yok henüz ortada.

Saygılar.
Mesaj tarihi:
Selam,

@ Vodan;

Ön damıtma proseslerinde kalan olarak biliyorum ben de dieseli. Her damıtma sonrası kalan "atık" bir isimle taçlandırılıyor. Bu işlemin ilk safhasında çıkana fuel oil deniliyor diye biliyorum. Fuel oil'in de numaraları var; proseslerden geçtikçe numarası artıyor; 2 numara, 3 numara gibi. Hatta yakıt fiyatları arttığında TRT, 2 numara fuel oil fiyatı gibisinden kalorifer yakıtı fiyatı verirdi :)

Oran soran arkadaşa bulduğum şu bilgiyi sunmak istiyorum:
İTÜ Petrol ve Doğal Gaz Mühendisliği Bölümü said:
Ham petrolün rafinerilerde arıtılması ve işlenmesi sonucunda, ortalama olarak %43 benzin, %18 fuel oil ve motorin, %11 LPG (sıvılaştırılmış petrol gazı, propan veya propan-bütan karışımı), %9 jet yakıtı, %5 asfalt ve %14 diğer ürünler elde edilmektedir.


Saygılar.
Mesaj tarihi:
Gene BMW Audi kapışması gördüm hemen atlayayım lafa :D

BMW 2.0 çift turbolu dizelini çoktan seri üretime geçirdi. Şuan 123d coupe modelinde var bu motor, 204 beygir üretiyor...


Ben benzin-dizel üretim oranını şeyden sordum. Benzin nerdeyse 3 kat fazla çıkıyomuş dizelden, bu demek oluyo ki bi yerden sonra dizel daha çabuk tükenicek benzinden. Bu da fiyatlarını arttıracak...

Şu son zamanlardaki dizel furyası 10 seneye yerini benzine verecek. Şimdiden başladı bile bu; bakmayın ülkemize, avupada euro dizel fiyatları benzinden daha pahalı şuan... ilerde bu açık iyice artacak. Dizel dediğiniz yakıtı pahalı ama az yakan, sonuç olarak benzinliyle aynı hesaba gelen bi araç olacak...
Mesaj tarihi:
Selam,

Diesel tükendiği an, benzin de tükenmiş olacak. Ben benzin yerine ham petrolü diesel üretmekte kullanayım veya buna daha fazla ağırlık vereyim deme şansımız yok. Diesel denen yakıt aslında yağ.

Fiyat konusunda pek mukayese yapmamak gerekir yakıtlar konusunda. Nedeni ise, ülkelerin uyguladıkları farklı vergi oranları. Hatta yukardaki alıntılarımdan birinde neden ABD ve İngiltere pazarında fiyatın benzinden daha yüksek olduğunun açıklaması vardı.

Fosil yakıtın ömrü konusunda birçok teori var ama hepsi kısa vadede biteceği yönünde. Diesel+elektrik kombinasyonları piyasaya ilk hakim olacak alternatif motor yapısı diye düşünüyorum. Sonrasında ise hidrojen+elektrik ve teknolojik gelişmeler ışığında güneş+elektrik olur diye tahminim var.

Benim bahsettiğim 2 litrelik diesel motor 200HP'i tek turbo ile veriyor.

Saygılar.
Mesaj tarihi:
biz bmw ve mercedesi satmak için audi yi binmek için yaptık diyen almanlar olsada bmw kesinlikle mükemmel sportif bir keyif veriyor yaşın gereğincede tek kapı araca binmen çok iyi ben eski modelini kullansamda bmw mükemmel bir keyif veriyor özelliklede drift konusunda biraz hevesin varsa rahatlıkla tatmin ediyor. 320cd ler in bu konuda iyi olduğunu duymuşdum. Umarım hayırlısı olur senin için şimdiden güle güle kullan :)
Mesaj tarihi:
paramecium said:
Selam,

Diesel tükendiği an, benzin de tükenmiş olacak. Ben benzin yerine ham petrolü diesel üretmekte kullanayım veya buna daha fazla ağırlık vereyim deme şansımız yok. Diesel denen yakıt aslında yağ.

Fiyat konusunda pek mukayese yapmamak gerekir yakıtlar konusunda. Nedeni ise, ülkelerin uyguladıkları farklı vergi oranları. Hatta yukardaki alıntılarımdan birinde neden ABD ve İngiltere pazarında fiyatın benzinden daha yüksek olduğunun açıklaması vardı.

Fosil yakıtın ömrü konusunda birçok teori var ama hepsi kısa vadede biteceği yönünde. Diesel+elektrik kombinasyonları piyasaya ilk hakim olacak alternatif motor yapısı diye düşünüyorum. Sonrasında ise hidrojen+elektrik ve teknolojik gelişmeler ışığında güneş+elektrik olur diye tahminim var.

Benim bahsettiğim 2 litrelik diesel motor 200HP'i tek turbo ile veriyor.

Saygılar.


Türkiyede dizelin vergisi düşük çünkü bizde amerika ve avrupadaki gibi tren lojistiği gelişmiş değil. Taşımacılığın %90 ı kamyonla yapılıyor kamyon da dizelle çalışıyor, o yüzden dizelin vergisi düşük. Ona rağmen benzine epey yakın fiyatı. Bugün yarın değişir o olay... Ayrıca 1.000lt petrolden 200 lt dizel, 600lt benzin çıkıyorsa mantıken dizel daha çabuk biter. Tabi bu mantık çok yüzeysel oldu, benzinle dizelin dünya çapındaki tüketimini de hesaba katmak lazım. Ancak dizele binek araçlarda da talebin artması dizelin fiyatının artacağına işarettir teori ne olursa olsun. En temel mikroekonomi kuralıdır bu, sabit arzın olduğu ürüne talebin artması durumunda fiyatta yükselir... Gerçi şimdi de aklıma atık yağdan biodizel üretimi hadisesi geldi, ooo işler çok karışıyo o zaman deşmeyelim bu konuyu =)

2 çift turbo > 1 turbo. BMW bunu dizellerinde de benzinli araçlarında da uygulayarak çok güzel gösterdi. 2.0 passatlarda 2.500 devirden sonra bi anda güç patlamasının sebebi turbo lag, BMW nin motorlarında bu hadise yok, güç çok daha homojen ve yumuşak bi biçimde üretiliyor. Ayrıca aynı gücü kaç turboyla üretmişsin bir önemi yok.Ben tek turboyla 2.0 dizel motora 300 beygir de ürettiririm, olay kaç turbo kullanıldığı değil yani. Senelerdir motor ödüllerini bavulla toplayan firma BMW; bırakın da motor konusunda tek olsunlar =)
Mesaj tarihi:
simdi dizel motor konusunda audi de bayag iyidir
yalniz 2.0 dizel konusunda uzun zaman sessiz kaldilar

once 170bg lik sonrada 200 beygirlikle iyi bir cikistalar

simdi cift turbo olayina gelincede onun ister istemez yakit tuketimine etkisi var, ayni 1.4 170 bg golf ler gibi (cift turbo degil biliyorum) arti halen uzun sureli testi yapilmamis birden fazla turbolu dizellerin oda buyuk soru isareti arti tamir karisikligina girmiyorum bile.

yinede audi yi dizel motorda bmw den kotu demek haksizlik olur yani 4.2 tdi gibi saheserler yaptiklarini unutmayin.
Mesaj tarihi:
BMW motorlarında çift turbo parallel olarak kullanılmıyor. Düşük devirler için küçük bir turbo, yüksek devirler için 2. büyük turbo ayrı ayrı devreye giriyor. O yüzden tüketimleri normal turbodizellerle aynı değerlerde...

Tamir işine hiç girme zaten, motoru üreten firma yetkili servislerine nasıl tamir edeceklerini de gösteriyor yani, 1960 larda yaşamıyoruz artık. Servismiş bakım zorluğuymuş bunlar son kullanıcıyı bağlayan hususlar değil artık eskisi gibi...

ben audi nin motorlarına kötü demedim, gerçi volkswagen in motorları çoğu, ancak seri üretimde bmw nin 200+ hp lik dizeli var deyince " ama audi tek turboyla yapıyo işi" gibi kıraathane muabbeti tadında bi cevap alınca bunu söylemek istedim.
Mesaj tarihi:
Selam,

Turbo, egzoz gazının basıncından faydalanarak silindir içersine daha fazla hava basmak için kullanılır. Kanat ve kesit tasarımlarından ötürü her turbo geometrisinin uygun olduğu çalışma basınçları vardır. O çalışma basıncının altında turbo yeterli basma kuvveti oluşturmayacağı için devreye girmez. TSI ile VW firmasının yapmaya çalıştığı da bu turbo öncesi boşluğun iptal edilerek, daha akıcı güç üretimi ve sürüş sağlanması. Motordan tahrik alan komprasör, belirlenen devir aralığında silindire hava basar. Egzoz gazıyla işi olmadığı ve tahriki motordan aldığı için devirden bağımsız şekilde sorunsuz hava sevki yapabilir. Tek dezavantajı, motordan tahrik aldığı için bir nebze gücü kendisi harcamaktadır. Turbo için uygun basınç oluştuğunda ise Turbo devreye girer. Böylece düşük devirden itibaren çekiş gücü sağlanmış olur.

BMW, kompresör+turbo uygulaması yerine, düşük basınç için farklı geometrili bir turbo ve yüksek basınç için ayrı bir turbo geometrisi kullanarak bu yaşanan kesikliği engelliyor. Hatta ikinci turbonun basıncını yüksek tutarak daha fazla güç elde edebiliyor. Nasıl olsa o eşiğe kadar çalışacak olan düşük basınç turbosu var.

Silindire hava basılıyordan kastım, emme monifoldu; kısaca silindir dedim, yanlış anlaşılma olmasın :)

2.0TDI PD motorun 200HP'lik versiyonunda çift turbo kullanacaklarını ve yukarıda bahsettiğim gibi düşük ve yüksek devir bantları için farklı geometrilerde olacağını bildirmişler.

@matama
Bunları unuttun ya, kalbimi kırdın :P

5.0L V10 TDI

The V10 TDI is the biggest diesel engine used in personal cars. It has been used in a Lola sports car in 2004 to compete Le Mans under a Caterpillar badge (perkins.com).

Configuration
4,921 cc water cooled 90° V10
Cylinders
Bore × stroke 81 x 95.5 (0.85 ratio), 492 cc/cylinder, 88 mm cylinder spacing, low-pressure die-cast aluminium alloy block (AlSi8Cu3) with bolted-on grey cast iron bearing tunnel and crank carrier.
Head
light metal alloy, crossflow, inlet side within the V, gear driven single overhead cam, two valves per cylinder, 18:1 Compression ratio
Fuel system
Common rail direct injection diesel, Bosch EDC 16 management, 2050 bar unit injector pump, solenoid valve, 72° ignition interval
Aspiration
two electrically-controlled Garrett GT1852V variable vane turbochargers with intercooler
Dimensions
544 mm length
Output
230 kW (313 hp) @ 3,750 rpm, 750 N·m (553 ft·lbf) @ 2,000 rpm
250 kW (340 hp) @ 3,750 rpm, 750 N·m (553 ft·lbf) @ 1,750 rpm with piezo injectors, 2007 Touareg
aftermarket 257 kW (350 hp), 850 N·m
Available on
VW Touareg, VW Phaeton


6.0L V12 TDI


configuration
5,934 cc 60° V12
cylinders
Bore × stroke 83 × 91.4 mm, 494,5 cc/cylinder, cracked forged piston rods, aluminium forged pistons
head
aluminium alloy lower section with integrated intake and escape channels, engine oil flow guiding upper section, camshafts stored within a reinforcing ladder frame, low-friction roller cam followers valves actuation, 16:1 compression ratio
crankcase
GJV-450 cast-iron with vermicular graphite, cast iron reinforced by nodular graphite main bearing bracket, chrome-molybdenum steel alloy forged crankshaft
fuel system
Bosch 2,000 bar common rail, eight-hole jets piezo injectors, up to five injections
aspiration
one turbocharger on the outside of each cylinder bank, adjustable guide vane geometry, up to 2.6 bar charge pressure, two intercoolers
exhaust
double-flow exhaust system with two particulate filters, Euro 5 emissions class, exhaust gas recirculation
Dimensions
684 mm length
output
368 kW (493 bhp / 500 PS), 1,000 Nm from 1,750 to 3,000 rpm in the Audi Q7



Kıraathaneye de gitmişliğim yoktur ama o üsluba nasıl bu kadar hakim olabiliyorum hayret. Allah verigisi olsa gerek. matama, pişti oynar mısın? Çayına?

Saygılar.
Mesaj tarihi:
Selam,

Kıraathane jargonunda turbo için;
'Zor olan, tek turbo ile düşük devirden itibaren geniş devir bandında kesintisiz güç akışı sağlamaktır' denir.

Jargon sebebiyle yani, başka maksatla değil.

Saygılar.
Mesaj tarihi:
porsche o konuyu çözdü sanırım değişken hacimli turboyla. Gerçi dizelde kullanmıyolar ama olsun. :D bu teknoloji de uzun süredir hayalimdi yani bi "şerefsizim düşünmüştüm" vakası daha eheh.
Mesaj tarihi:
Porsche nin değişken geometrili turbo adı altında sunduğu teknolojide BMW nin kullandığıyla aynı. 997 kasa 911 turbolarda da biri küçük, diğeri büyük iki adet turbo besleme sistemi var...

Ayrıca ben turbo nasıl çalışır biliyorum, sorduğumu da hatırlamıyorum

saygılar ;)
×
×
  • Yeni Oluştur...