Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

şeyh bedrettin


eldiablo

Öne çıkan mesajlar

osmanlıda çıkarılan en berrak isyan amaç belli köylünün ezilmesini engellemek yani ortak mülkiyet şeyh bdrettin der ki: yarin yanağından gayrı herşey ortak öyleyse neden saptırılıp ortak kadın kullanılmasını istedi derler bilmiyorum bedrettin börklüceyle beraber köylünün büyük desteğini görmüştür.namusuna bu kadar düşkün bir milletin sizce bir sapkının peşinden idama kadar gideceğine inanıyor musunuz şeyh şeyh bedrettin osmanlıdaki ilk komünist hareket olarakta gösterilir bu nedenle bedrettin ve isyanı mutlak bilinmesi gereken bir konudur benim bu konudaki hassasiyetim yukarıda yazdıklarımdır eğer bir yorumu olan yada bu konuda hassasiyeti olan arkadaş patiler buraya yazıp benide aydınlatırsa memnun olurum[signature][hline]the world is mine
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Prof. Dr. Ahmet Akgündüz kaleme almış,

Şeyh Bedreddin meselesi, Osmanlı tarihi açısından tam bir bilmecedir. Üzerinde çok söz söylenmiştir. Bir kısım peşin hükümlü tarihçiler Şeyh Bedreddin;i, Osmanlı döneminin Cumhuriyetçisi ve ihtilalcisi diye başlarına tac etmişlerdir. Komünizm;in revaçta olduğu günlerde, ;kadın hariç her şey ortaktır; dediğini iddia ederek, tarihin ilk Türk komünisti diye Nazım Hikmet;e manzum medhiye bile yazdırmışlardır. Alevî grup ise, Osmanlı Devleti;ne isyan eden Börklüce Mustafa ve Torlak Kemal;in haline bakarak onu bir Alevî Dedesi olarak görmüşlerdir; hatta kendilerine rehber edinenleri bile çıkmıştır. Bunun yanında, Osmanlı tarihçilerinin mühim bir kısmı, başlangıçta Şeyh Bedreddin;in büyük bir İslâm âlimi ve hukukçusu olduğunu, ancak sonradan Şeyh;likden şahlığa heveslendiğini ve devlete isyan ettiği için idam edildiğini ifade etmişlerdir. Bazı samimi araştırmacılar ise, Şeyh Bedreddin;in başından beri Bâtınî fikirlere sahip bir ehl-i dalâlet olduğunu hükme bağlamışlardır. Acaba hangisi doğrudur?

Kanaatimize göre ifrat da tefrit de doğru değildir. Meseleyi olduğu gibi yansıtmaya çalışmak en güzelidir. Bu sebeple Şeyh Bedreddin;i yakından tanımak en doğrusudur. Hayatı hakkında en geniş bilgiyi torunu Halil tarafından Menâkıb-ı Şeyh Bedreddin adıyla kaleme alınan eserden öğreniyoruz. Şeyh Bedreddin hakkında şunları biliyoruz: Asıl adı Mahmûd olan bu zatın babası İsrail, bir Osmanlı emiri, bir gazi ve de 1361;de Edirne fethedildikten sonra ele geçirilen Dimetoka;ya bağlı Simavna veya Samavna denilen beldenin de ilk kadısıdır. Burada kadılık yaparken oğlu Mahmûd dünyaya gelmiş ve adına İbn-i Kâdî Simavna veya Simavna Kadısı oğlu denmiştir. Bunun Kütahya Simav ile ilgisi yoktur. Tahsilini Kadi-zâde-i Rumî ile birlikte onun babasının yanında yapan ve sonra da Kahire;ye giderek başta Seyyid Şerif Cürcânî olmak üzere büyük âlimlerden ders okuyan Mahmûd, Kahire;de inzivada olan Hüseyin-i Ahlâtî;den tasavvuf dersi almış ve Timur;un huzurunda yapılan ilmî tartışmada İslâmî ilimlere olan vukufunu ispatlamıştır. Bu arada Tebriz ve ilim merkezi Kazvin;e uğrayan Şeyh, orada bazı nakillere göre Bâtınîlik fikirlerinin etkisinde az da olsa kalmıştır. 1397 yılında şeyhi Hüseyin Ahlâtî;nin vefatı üzerine onun yerine geçen Şeyh Bedreddin, daha sonra Anadolu;ya gelmiş ve nihayet özellikle İslâm Hukuku konusundaki uzmanlığından dolayı Sultân Musa;nın Kazaskerliğine tayin edilmiştir.

Sultân Musa tasfiye edilince Şeyh Bedreddin çoluk çocuğuyla birlikte, 1000 akçe maaşla İznik;e getirilmiş ve gereken saygı gösterilmekle beraber, göz hapsinde tutulmuştur. Daha evvel anlattığımız gibi, Börklüce Mustafa denilen ve Dede Sultân diye de bilinen alevi dedesinin isyanı, bunu Torlak Kemal denilen bir Yahudi dönmesinin takip etmesi ve Şeyh Bedreddin;in de bunlarla olan irtibatı, Şeyh;in gizli bir şekilde Rumeli;ye geçmesine, Eflak Beyine sığınmasına ve neticede ortaya çıkan bu Alevî isyanının reisi gibi görünmesine yol açmıştır.

Önemle ifade edelim ki, Şeyh Bedreddin aslında alevi falan değildir. Bunun en büyük delili, hem neslinin ortada oluşu ve hem de telif ettiği eserleridir. Bunun tek istisnası Vâridât adlı eseridir ki, bunun gerçekten onun tarafından yazılıp yazılmadığı da tartışmalıdır. Gerçek olan Şeyh;in şahlığa heveslenmesi, fesad grubunun içinde yer alması ve de Sultân Mehmed;e isyan edenlerin manevi reisi durumuna düşmesidir.

Şeyh Bedreddin;in eserlerine baktığımızda, İslâm Hukukuna dair Letâif;ül-İşârât başta gelir. İznik;te göz hapsinde iken kaleme aldığı bu eser, Hanefi mezhebi ile alakalı mükemmel bir mukayeseli hukuk kitabıdır. Bunu Câmi;ul-Fusûleyn adlı Üstrûşenî ve İmâdî isimli büyük Hanefi hukukçularının kaleme aldığı Fusûl isimli hukuk eserlerini birleştirerek ve asrın meselelerini de ilave ederek telif ettiği mükemmel bir hukuk kitabı takip eder. Bu zikredilenler ve edilmeyenler, tamamen Sünnî ve Hanefî esaslarına göre kaleme alınmış eserlerdir. Bunlarda Bâtınîlik, Alevîlik veya materyalist bir vahdet;ül-mevcudculukla alakalı tek bir cümle yoktur.
Geriye Vâridât adlı ona isnad edilen tasavvufa dair bir eser kalmaktadır. Bu kitabın ona ait olmadığı ve hatta onu isyan için kullanan bazı bozuk fikirli insanlar tarafından uydurulduğu, ileri sürülen iddialar arasındadır. Ancak bu kitaba baktığımızda, Şeyh Bedreddin;in öteki eserlerinin tam tersine, İslâm;ın temel esaslarına ters düşen ve insanı tamamen dinden çıkarabilecek hususlar bulunmaktadır. Bu eserin bazı yerlerinde Allah;dan ve O;nun peygamberlerinden bahsederken, bazı yerlerde vahdet;ül-vücud;dan ziyâde vahdet;ül-mevcud nazariyesiyle tam bir materyalist gibi hareket ettiği görülmektedir. Alemin ezeli ve ebedi olduğu ileri sürülen aynı eserde, kıyamet inkâr edilmekte ve buna bağlı olarak haşr-i cismânî denilen haşir redd olunmaktadır. Cennet ve cehennemin de inkâr edildiği eserde, melek, cin ve şeytanla alakalı İslâm;ın esasları da tamamen saptırılmaktadır. Eğer bu eser, Şeyh Bedreddin;e ait ise, İslâmiyetin t
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Ben sorulandan da anlatılandan da hiç bir şey anlamadım. Ne bir noktalama işareti var ne de düzgün bir anlatım. Cümleler birbirine girmiş. Sadece arkadaşın bir yerde hassas olduğunu okudum ama bu konuda neden değil onuda merak ettim.

Ne kadar yalan yanlış yazarsanız yazın kendi yazınızı her şekilde anlayabilirsiniz ama bu karşıdaki kişi için geçerli değildir. i yerine ı yazmayın, ö-ç-ş yazabilirkende ı yerine i yazmayın diyoruz dinletemiyoruz. Gözünüzü seveyim en azından anlaşılır bir şekilde yazında okuyabilelim.[signature][hline]Image Resizer | direct-link | Selçuk Erdem'den önce de zopik'tim ben...
Fikir Yurdu - Siyasi ağırlıklı fikir ve düşünce forumu
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
eldiablo, 25 Ekim 2005 22:25 tarihinde demiş ki:
arkadaşlar lütfen biraz yenilikçi olalım öle bölücü falan onlar halk için uuraşmasalar bu kadar insan peşinden gitmez



yenilikçilikle ne alakası var?insanların bir adamın peşinden gitmesi onların bölücü olmadığını göstermez.imralıdaki şerefsizin peşinden de bir dünya insan gitti o bölücü değil mi?hastayım bu mantıklara.[signature][hline]RareBee
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Şeyh Bedrettin ne kadar çağının ilerisinin insanıysa o dönemin Osmanlı yöneticileri de aynı oranda çağının insanıydı (umarım anlamı verebilmişimdir). Dolayısıyla baskın her iktidar gibi onlar da ilericiliği, yenilikçiliği, dogmalara karşı mücadeleyi; daha doğrusu devrimciliği suç sayıp ölümle cezalandırdılar. Daha başkası da beklenemezdi zaten.[signature][hline]...Gözlerin bir çığlık, bir yaralı haykırış;
Gözlerin bu gece çok uzaktan geçen bir gemi...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Olayı çarpıttın gibime geldi
Vahdettin Han'ın böyle bi$i yapacağını dü$ünmediğim için kabul etmiyorum.[signature][hline]Birgün Ressamlar Türk'ün Simasını Yitirirseler Yıldırımı Alıp Resmetsinler.. M.Kemal
| Mail | : [email protected]
| Radio | : Wj ErgenekoN
| Forum | : Insight

Insight'ı Kalbimde Ya$atıyorum.
her ba$arili tikky'nin arkasinda oha falan olan zengin bi baba vardir...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Çarpıtma yapmıyorum, iki nesnel gerçeğin benzerliklerini ortaya koyuyorum. Vahdettin soysuzuna 'Han' sıfatını layık görmen zaten olayın iç yüzünü açığa çıkarıyor.

Neden haksız olunca bu tarz kaçışlara başvuruyorsunuz onu da anlamıyorum. Hatayı kabul etmek bir erdemdir; onu görmezden gelmek ise dogmalara, at gözlüğüne bağlı kalmaktır.[signature][hline]...Gözlerin bir çığlık, bir yaralı haykırış;
Gözlerin bu gece çok uzaktan geçen bir gemi...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Nesnel?
Kime neye göre?
Ayrıca kim kaçmı$? Soysuz diye yakı$tırma yaptığına göre ya silah arkada$ısın ya da o yakınlıkta tanıyorsun.

O zamanı anlatan tarihin objektifliği konusunda derin kaygılarım olduğu için sanmıyorum, bilmiyorum terimlerini kullandım. Ama sen okuduğun adam her kimse baya bi etkilemi$ seni baksana " soysuz " fln diyosun.
Dikkat et yarın öbürgün değer yargılarına da laf söylerse zor durumda kalırsın.

Hata yaptığımı dü$ünmüyorum. Sadece detayı bilinmeyen bir olayı bilmediğimi kabul ediyorum. Bu da bi erdem yanılmıyorsam.

Saygılar.[signature][hline]Birgün Ressamlar Türk'ün Simasını Yitirirseler Yıldırımı Alıp Resmetsinler.. M.Kemal
| Mail | : [email protected]
| Radio | : Wj ErgenekoN
| Forum | : Insight

Insight'ı Kalbimde Ya$atıyorum.
her ba$arili tikky'nin arkasinda oha falan olan zengin bi baba vardir...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Tartışmayı kişiselleştireceksek ben de Alan Yetkilisi olarak şahsen üzerime alınıp durumu kişiselleştiririm ona göre.

Durmadan söylüyorum, karşınızdaki kişi sizin ak dediğinize kara bile dese onu yermek size düşmez. Siz fikrinizi belirtir, şu nedenlerden dolayı haksızsın, bunun doğrusu budur dersiniz. "Sen zaten böylesin, sana şöyle olmuş ki bu lafı etmişsin" laflarını ettiğiniz zaman sizin belirttiğiniz fikrin de bir önemi kalmaz, çünkü karşı taraf size olan saygısını kaybeder.

O bakımdan ya kişiselleştirmeyin ve saygıyı koruyun ya da ben kişiselleşirim. Aman diyeyim.

Saygılarımla,[signature][hline]Working for the weekend...
Tüm Metalciler bir gün Led Zeppelini tadacaktır.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Nesnel; çünkü tarihsel olaylarda her iki kişi de zamanına göre ilerici rol oynamış ve ikisi de varolan iktidar tarafından susturulmaya çalışılmış.

Soysuz; çünkü bunu söylemek için silah arkadaşı olmaya gerek yok. Atatürk'ün başyapıtı Nutuk'u açıp giriş bölümünü okursan orada aynı 'soysuz' kelimesinin senin 'Han' sıfatıyla taçlandırdığın mahlukata yönelttiğini görürsün.

Etkilendim; çünkü Atatürk benim gözümde en değerli şahsiyettir. 'O okuduğum adam her kimse' insanlıktan çıkarılmış bir topluluğu ulus haline getirdi, başı dik, geleceğe umutla bakan bir millet yarattı.

Son olarak 'detayı bilmiyorum' dan kastın ne onu anlayamadım. 'Soysuz' ifadesinin nerede geçtiği mi, yoksa 'Şeyh Bedrettin' olayı mı? İlk ifade ise detaylarını aradığın cevabım yukarıda. Eğer Şeyh Bedrettin ise Mart 2003 tarihli Bilim ve Ütopya dergisinde kendisiyle ilgili kapsamlı bir araştırma dosyası var.[signature][hline]...Gözlerin bir çığlık, bir yaralı haykırış;
Gözlerin bu gece çok uzaktan geçen bir gemi...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
AthleT, 26 Ekim 2005 21:43 tarihinde demiş ki:
Vahdettin olayının detayını bilmiyorum.


Bilmemek değil öğrenmemek ayıp derler. Tavsiyem şudur ki, aranıla öğrenile, tarih bölümünde bile ararsan en az 2 konu geçti Vahdettinle ilgili, haindir değildir tartışmalarının belgelerle geçen kısmı vardır.

Nutuk'un kendi de başlıca bir belgedir ama "Ben bir kişinin görüşüne inanmam" dersen araştırıp öğrenmek sana düşer, benden söylemesi.

Saygılarımla,[signature][hline]Working for the weekend...
Tüm Metalciler bir gün Led Zeppelini tadacaktır.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Olayı tam olarak bilmiyorum. Bildiğim 1-2 bi$i var tabiki. O da hain olmadığı, o zaman ki tarihin bugüne aynı olarak yansıtılmaması.[signature][hline]Birgün Ressamlar Türk'ün Simasını Yitirirseler Yıldırımı Alıp Resmetsinler.. M.Kemal
| Mail | : [email protected]
| Radio | : Wj ErgenekoN
| Forum | : Insight

Insight'ı Kalbimde Ya$atıyorum.
her ba$arili tikky'nin arkasinda oha falan olan zengin bi baba vardir...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
pekaziz, 26 Ekim 2005 20:14 tarihinde demiş ki:
O zaman Vahdettin'in Atatürk'ü ortadan kaldırma girişimini haklı buluyorsun, çünkü Atatürk de çağının ilerisine ait bir kişiydi.


Olay burdan ba$ladı.[signature][hline]Birgün Ressamlar Türk'ün Simasını Yitirirseler Yıldırımı Alıp Resmetsinler.. M.Kemal
| Mail | : [email protected]
| Radio | : Wj ErgenekoN
| Forum | : Insight

Insight'ı Kalbimde Ya$atıyorum.
her ba$arili tikky'nin arkasinda oha falan olan zengin bi baba vardir...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

O zamanlar öyle anılırmı$. "Han" soyundan geldiği manasında değil bildiğim kadarıyla.
Yanılıyorsam düzeltsinler.[signature][hline]Birgün Ressamlar Türk'ün Simasını Yitirirseler Yıldırımı Alıp Resmetsinler.. M.Kemal
| Mail | : [email protected]
| Radio | : Wj ErgenekoN
| Forum | : Insight

Insight'ı Kalbimde Ya$atıyorum.
her ba$arili tikky'nin arkasinda oha falan olan zengin bi baba vardir...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...