Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Din ve Büyü


Krasuss

Öne çıkan mesajlar

Özet: Toplumların ve dünyanın tarihinde ve yaşantılarında hep göz ardı edilmek istenen, küçümsenip burun kıvrılan “büyü” kavramı aslında bir toplumun kimliğini oluşturan önemli kültürel öğelerindendir ve bir toplum incelenirken asla atlanmaması gereken olgulardandır..Eski çağların bu gizli, esrarlı, ve korkulan “ilim”i, modern çağda da esrarına kapılan milyonlarca insan tarafından merakla izlenmekte...Ve belki de okunanların gerçekten bir zamanlar gerçekten denenmiş olduğu bilinmeden...Türk ve İslam tarihi bu açıdan oldukça ilginç gerçekler sunmaktadır bizlere...


Birçok dinin çekirdeğini oluşturan büyü, yazısız kültürlerin de çoğunun kültüründe temel bir rol oynamıştır. Geniş anlamda, dinsel tören ve inançlardan, el çabukluğuna ve gözbağcılığa dayanan eğlencelik gösterilere kadar pek çok uygulamayı kapsayan büyü, dünyanın her yerinde ve bütün dönemlerde rastlanan toplumsal ve kültürel bir olgudur.

Büyünün gerek dinsel eylem ve kurumlarla ilişkisi, gerek toplumsal ve psikolojik işlevlerinin tanimindaki belirsizlik, dogasi konusunda önyargilara ve negatif fikirlere yol açmiştir. Bu belirsizlik, büyük ölçüde kültürel ve tarihsel evrim konusunda 19. yüzyilda bati bilimine egemen olan görüşlerden kaynaklanmaktadir. Özellikle eski ve ilkel toplumlardaki büyüyü dinsel olgulardan ayri ele alan ve dinsel ya da kültürel anlamindan soyutlayip bir boş inanç olarak degerlendiren bu etnosantrik görüş, büyünün dinle ve kültürle olan temel baglarinin ve benzerliklerinin gözden kaçmasina neden olmuştur. Büyü eyleminin dinsel eylemlerin içerdigi ruhani özden yoksun oldugu, içsel bir inaniştan çok diş ögeleri yönlendirmeye dayandigi, bu yüzden de dinsel anlamda daha basit ve alt düzeyde bir kategori oldugu yolundaki yaygin kani da, yanliş anlamalari, önyargilari ve negatif fikirleri körüklemiştir.

Burada kullanılan tanım ise büyü ile öteki dinsel olgular arasındaki temel ayrımı ortaya koymaktadır. Buna göre, din ve büyünün temelini oluşturan güçler benzer olsa da din, insan ile ruhani güçler arasında dolaysız bir ilişki, büyü ise kişisel olmaktan çok teknik bir eylemdir.

Büyü tarihin bütün dönemlerinde, bilinen bütün dinsel sistemlerin bir parçası olarak, şu ya da bu biçimde var olmuşsa da, büyüye verilen önem büyük ölçüde değişiklik gösterir. Yazılı tarih öncesindeki büyüye ilişkin bilgiler güvenilir verilerin eksikliği nedeniyle sınırlıdır. Antik çağdaki Ortadoğu ve Yunan-Roma kültürleri, Hıristiyan Avrupa, Türk ve İslam kültürleri ve çağdaş yazısız toplumlardaki büyüye ilişkin bilgiler daha kesindir.

Örneğin büyücülük ve cadılık Avrupa’da yasak, günah ve heretical (kafirlere özgü) kabul edilirken, bir üçüncü tür bu değerlendirmenin dışındadır. Bu, iyi amaçlı olduğuna inanılan ak büyüdür. Yahudi ve Hıristiyan hermetik geleneğinin bir parçası olarak kabul edilen bu büyülerin uygulayıcıları, daha çok simya ile ilgilenmiş, ve zaman zaman günahkar olarak nitelendirilmişlerse de, genellikle hoşgörü ve saygı ile karışık bir çekinmeyle karşılanmışlardır.

Müslümanlık öncesi Arap toplumunda ise, gene büyücülük gayet yaygındı. Fal okları atmak, çeşitli biçimlerde taşlar dikmek, yıldızlara bakmak, küçük kareler çizip içlerine harf ya da sayılar yazarak büyü yapmak Arapların sık başvurdukları yöntemlerdi. İslam ise büyüyü büyük bir günah sayarak yasaklamıştır (Bakara:101-102, Taha: 69, Maide: 90). 12. yüzyıl Kelâm bilginlerinden Fahreddin Razi, büyüyü sekiz ana başlık altında sınıflandırmıştır:

1. Tapınma ile semavi güçlerin yardımının alınması (Invocation?).Keldaniler (Babil) arasında yaygındır.
2. Zorlu bir ruhsal eğitim ve uygulamalar sonucu öldürme, ölüyü diriltme vb. ölümle ilgili olağanüstü işler yapmak (Necromancy!).
3. Yer ruhları (ervah-ı arziye) sayılan cinlerden, perilerden yardım istemek (Summoning?).
4. Gözbağcılık yoluyla yapılan büyü (Illusion).
5. Olağanüstü işler gördüğü sanılan araçlarla yapılan büyü (Hz.Musa’ya karşı büyülü arabalarıyla gelen firavunun büyücülerinin yaptıkları büyü).
6. İlaçlar ve kokular kullanarak yapılan büyü.
7. İsm-i Azâm’ı bildiğine insanları inandırarak onları ruhsal olarak etki altına alarak yapılan büyü.(Charm)
8. Ahlak dışı yollarla insanların sırlarını öğrenip bu şekilde onları birbirine düşürmek ve bunu büyü diye tanıtmak. (!)


Sonraki İslam bilginleri de bu sınıflandırmaya bağlı kalarak Kuran’a ve Hadis’e göre çeşitli yorumlar yaptılar. Üstelik, İbn Haldun, bazı büyülerle ilgili denemeler de yaparak, büyünün kişiliğinde beliren güce önem verilmesi gerektiğini savunmuştur.

Gene İbn Haldun, evliyalar’da, ehlikeramet’te ve veliler’de bulunan olağanüstü güçlerle büyüyü ayırmak gerektiğini vurgulamıştır. Keramet, kavramı ise İslam Kelamcılarını ikiye ayırmıştır. Mutezile bilginleri ile bazı Eş’ariye bilginleri akla aykırı olduğu gerekçesiyle kerameti yadsırlar. Ancak büyük çoğunluk kerameti kabul eder.

Mutasavvıflara göre iki türlü keramet vardır:

1. Maddi, suri, kevni (ma
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Sevgili topic yazarı,
Birazdan açtığın konunun içeriği yüzünden çok başın ağrıyacak..
Din ve siyaset konulu topicler uzaaaar gider.. Çokta tepki almana sebebiyet verebilir..
Sen sen ol herşeyi 2 kere düşün..
yatmadan önce dişlerini fırçala.. karşıdan karşıya geçerkende sağına soluna bak..

Tanrı seninle olsun[signature][hline]Forum the bell tolls
"ARAMAYA INANMIYORUM"

Chris Metcalf
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
Blizzard_IcedEye, 03 Ocak 2005 19:21 tarihinde demiş ki:
Sevgili topic yazarı,
Birazdan açtığın konunun içeriği yüzünden çok başın ağrıyacak..
Din ve siyaset konulu topicler uzaaaar gider.. Çokta tepki almana sebebiyet verebilir..
Sen sen ol herşeyi 2 kere düşün..
yatmadan önce dişlerini fırçala.. karşıdan karşıya geçerkende sağına soluna bak..

Tanrı seninle olsun


teşekurler bir dahakine dikkat etmeye çalışaçagım[signature][hline](_ASTRoMaNiaC_)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
thanatos, 03 Ocak 2005 19:27 tarihinde demiş ki:
uye oldugunda sana anlatan olmadi mi kurallari, din ve siyaset tartismasi yasak.
israr ediyorsan overdose yiyebilirsin.
mutlu aksamlar.

dinle siyaset hakıkında bir tartoşma yapmıyorum ki ben burada büyü ile din arasındaki ilişkidsen bahsediyorum bi zahmet okusaydınız anlardınız o zaman![signature][hline](_ASTRoMaNiaC_)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

yaziyi okudum, ama burasi paticik bir yigin korkulmasi gereken potansiyel kavgaci etrafta fink atarken boyle bir konu heryere cekilebilir, o yuzden seettim.[signature][hline]Thanatos : Technician Hardwired for Assassination and Nocturnal Analysis/Technician Optimized for Sabotage
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
6. İlaçlar ve kokular kullanarak yapılan büyü.


Alchemy laaan:D
en çok etkisi olan büyü
çünkü kimyasallar gerçektende kişiyi etkiliyebiliyor[signature][hline]MAY EXPLODE IF DAMAGED OR DISPOSED OF IN FIRE.
DO NOT SHORT-CIRCUIT.
KEEP UNDER -30°C
Kedimin resimlerine gider
Rüya
Cem_Jedi, 20 Aralık 2004 19:03 tarihinde demiş ki:
beni kızdırmayın siteyi hackletirim
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

En sağlamı Küçü.[signature][hline]Angelfire, 24 Kasım 2004 23:11 tarihinde demiş ki:
bitidirdiniz ömrümü tükettiniz yemin ederim
anlamıyorum amacınız ne sizin
biz dostuz mu demeye çalışıyonuz ya

--------
BonePART, 27 Kasım 2004 04:47 tarihinde demiş ki:
ister ırkcı deyin ister kafatascı ben turk olmakla da turk dogmaklada gurur duyuyorum

_Dalamar_, 02 Ocak 2005 21:44 tarihinde demiş ki:
Piramitler çok güzel börek açıyormuş diye duymuştum

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
Chemical, 03 Ocak 2005 19:48 tarihinde demiş ki:
said:
6. İlaçlar ve kokular kullanarak yapılan büyü.


Alchemy laaan:D
en çok etkisi olan büyü
çünkü kimyasallar gerçektende kişiyi etkiliyebiliyor

Aman abı basıma ne geldıyse kımya'dan ve ilaçtan geldı sagolasın
*!Ellerını havaya kaldırır*
*!Buyu sozlerı mırıldanır*[signature][hline]Onen-i Estel Edain
ü Chebin Estel Anim
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
  • Yeni Oluştur...