Pickles Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Nasıl sorcağımı da bilemedim ama baya bir merak ettim. Bir küpü ele alalım mesela. Küp 3 boyutludur ok fakat bilgisayar ortamında da öylemidir. Mesela 6 tane kareyi alıp belirli açılar verip yerleştirip mi elde ederiz. Mesela küp döndüren bir programımız olduğunu varsayarsak program küpün datasını nasıl tutar.
di Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 GPU ya da yazilim senin yarattiklarini 3D olarak isler ama sen 2D gorursun monitorunden dolayi. Yani X,Y,Z koordinat sistemine gore objeleri dizip isik kaynagina gore hesaplamalar yapip, sana olusacak goruntuyu 2D olarak dondurur diyebiliriz.
Pickles Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Konuyu açan Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Hah işte o monitörümden dolayı 2D görmem olayını merak ettiydim. Şey olarak düşündüm ben; normalde 3D bir cisim yok sadece datası var o dataya göre bana bilgisayar 2D bir çıktı veriyor anlık olarak.
di Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Gercek anlamda derinligi olan goruntuler yaratilana kadar boyle. O anlamda da bir tek hologram'lar var sanirim.
Bone Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 3D hesaplama dediğin şey ile 3D görüntü farklı şeyler. 3D görüntü için gözlükler var. ayrıca gözlükler olmadan da 3D görüntü sunan ekranlar var. Nintendo 3DS böyle bir ekran kullanıyor. ayrıca Toshiba da TV'lere uyarlamak için uğraşıyor. http://img443.imageshack.us/img443/4084/3dglassestraditional.gif http://img169.imageshack.us/img169/9282/3dglassespolarizationne.gif 3D hesaplama ise, bilgisayarda eni, boyu ve derinliği olan bir obje yaratmak. temelde matematik hesaplaması. http://img101.imageshack.us/img101/6803/planesj.jpg
Mirage Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Pickles said: Hah işte o monitörümden dolayı 2D görmem olayını merak ettiydim. Şey olarak düşündüm ben; normalde 3D bir cisim yok sadece datası var o dataya göre bana bilgisayar 2D bir çıktı veriyor anlık olarak. Normalde 3D cisim yok derken? Bilgisayarda cisim 3D olarak kayıtlı. İşlemlerin çok büyük bir kesimi 3D koordinat sistemi üzerinde yapılıyor. Görüntüyü vereceğin monitör sadece iki boyutlu olduğu için sanal bir kameraya göre projeksiyon yapıyorsun.
Chemical Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 bence görsel ortama geçmeden data halinde olan bir şeyin 3d mi 2d mi olup olmadığını tartışmak sonuç vermicek ama direk ekrana bakarsan, görüntü gayet 2D, 3D iluzyonu veriyor.
Pickles Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Konuyu açan Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Şunu demek istemiştim. .3d uzantılı bir dosyamız olduğunu varsayalım. Dosyanın içinde küpümüzle ilgili datalar var ne olduğunu bilmediğim sallamayayım. Programımız bu datayı okuyor ve bizim önümüze 2d halinde bir küp sunuyor. biz bunu 10 derece döndür dediğimizde datanın üzerinden matematik işlemi yaparak 10 derece dönmüş bir 2d görüntü veriyor. Ama temelde 3dlik sadece datada var bize yansıyan 2d. Vallahi nasıl anlatıcağımı da bilemedim ki. Ben böyle düşünmüştüm bu olayın nasıl olduğuyla ilgili Ya da şöyle diyeyim. küp dönmesin biz küpün etrafında dönelim. biz küpün etrafında döndükçe dönüş detaylarımıza bağlı olarak küpü görüşümüz render ediliyor ama küp 3d değil. Yada ben ekranlar dolayısıyla böyle düşünüyorum bilemiyorum tabi
Chemical Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 öyle dersen sadece gördüğün kısmın renderlandığını sormak gibi oluyor 3D oluşturabilecek bir datadan sana gözüken 2D kısım renderlanıyo gibi hayal etsen, bu sefer görmediğin yerlerden yansıyan ışıklar noluyor falan gibi oluyor lan ders başlıyo
Pickles Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Konuyu açan Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Bir oyunda bir ağacımız var 3 boyutlu ve biz bunun etrafında dönüyoruz. Bu ağaç 3 boyutlu olarak mı render edilmiştir yoksa belirli hesaplamalar sonucu bizim ona bakışımıza bağlı olarak anlık mı render edilir
di Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Abi gayet bariz olan soruyu nasil bu kadar farkli yone cekiyorsunuz hayret ediyorum =) Pickles'da resmen suursuz tosbaa misali ayrica. Son soruyla bitirdi beni. Hacim sanal bir koordinat duzlemi ustunde bir 3d obje yaratiyorsun ama senin gordugun kisim sadece onun 2d olarak render edilmis hali. Sanal ortamda olusan 3d objelerin her birinin sadece 2 eksenini goruyorsun ekrandan bakinca. Haliyle derinligi olmayan ama varmis gibi gorunen bir goruntu onundeki.
Pickles Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Konuyu açan Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 yani anlık render ediliyor öyle mi sdf
di Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Oyunlarda evet. Film'lerde ve imajlarda onceden render edilip kaydedilmis goruntuler kullaniliyor.
Bone Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Mesaj tarihi: Ekim 21, 2010 Pickles said: Şunu demek istemiştim. .3d uzantılı bir dosyamız olduğunu varsayalım. Dosyanın içinde küpümüzle ilgili datalar var ne olduğunu bilmediğim sallamayayım. Programımız bu datayı okuyor ve bizim önümüze 2d halinde bir küp sunuyor. biz bunu 10 derece döndür dediğimizde datanın üzerinden matematik işlemi yaparak 10 derece dönmüş bir 2d görüntü veriyor. Ama temelde 3dlik sadece datada var bize yansıyan 2d. Vallahi nasıl anlatıcağımı da bilemedim ki. Ben böyle düşünmüştüm bu olayın nasıl olduğuyla ilgili Ya da şöyle diyeyim. küp dönmesin biz küpün etrafında dönelim. biz küpün etrafında döndükçe dönüş detaylarımıza bağlı olarak küpü görüşümüz render ediliyor ama küp 3d değil. Yada ben ekranlar dolayısıyla böyle düşünüyorum bilemiyorum tabi yukarda örnek vermiştim. senin kafa karışıklığın 2d görüntüyle 3d cisim konseptini birbirine karıştırman. bilgisayar, senin ekranda gördüğün imgeden bağımsız bir şekilde, kendi içinde 2d ve 3d işlem yapar. lise matematiği gördüysen XYZ koordinatlarının da ne olduğunu biliyorsundur, o detaya girmeyeceğim. eğer 2d bir oyundan veya 2d bir grafikten bahsediyorsak, bilgisayar bu cisimleri sadece XY koordinatlarına göre hesaplar, hareketlerini buna göre yönlendirir. cisimlerin sadece genişlik ve yükseklik ölçüleri vardır. bu yüzden bir cisim ya sağa gider ya sola ya yukarı ya da aşağı. duke nukem 3d gibi eski oyunlarda "sprite"ların sadece tek bir yönünün gözükmesinin nedeni budur. hep kameraya bakar çünkü dümdüz cisimlerdir, kalınlıkları yoktur. http://img183.imageshack.us/img183/4562/5supermariobrosnintendo.png http://img844.imageshack.us/img844/751/squareq.gif öte yandan XYZ koordinatları dahil olduğunda yükseklik-genişlik yanında derinlik ölçüleri de hesaplanır. bir cismi yukarı-aşağı-sağ-sol oynattığın sırada arka-ön de oynatabilirsin. bu yüzden 3D cisim denir. oyunlarda bu modelleri hesaplarken XYZ üzerinden hesaplıyorlar. gerçek hayatta senin masanın üstünde bir cam bardak ile sürahi arasındaki mesafeyi nasıl bir matematik formülüyle hesaplıyorsan, bilgisayarda da o hesaplamalar simüle edilir. bu yüzden 3D deniliyor. http://img87.imageshack.us/img87/3723/image001gp.jpg http://img220.imageshack.us/img220/2007/cubeonly.png modelin, grafiklerin veya hesaplamaların ne olduğu, ekrana yansıyan görüntüyle alakası yoktur. yani bir küp modeli yarattığında sen bunun derinliğini kendi gözünle göremezsin. bunun nedeni gerçek hayatta 3 boyutlu yani derinliği görebilmek için 2 göze birden ihtiyacımız olması. tek gözle gördüğümüzde derinlik beyinde hesaplanmaz ve 2 boyutlu görürüz. öte yandan iki gözümüz de açıkken objelerin bize ne kadar yakın olduğunu algılayabiliriz. bizim elimizdeki monitörler mono görüntü veriyor. çift görüntü verdiği zaman bu iki görüntü üstüste biniyor ve biz bulanık bir görsellik elde ediyoruz. eğer üstüste binmiş görüntüleri 3boyutlu olarak görebilmek istiyorsan, her görüntü katmanının her bir göze ayrı ayrı gidebilmesi gerekiyor. işte bu yüzden 3boyutlu gözlükler yapmışlar, ve taktığın zaman gelen görüntünün derinliğini de görebilmiş oluyorsun. http://img169.imageshack.us/img169/9282/3dglassespolarizationne.gif bilgisayarda hesaplanan bir cismin 3boyutlu veya 2 boyutlu olmasının ekranda da aynı boyutta bir görüntü görmeni gerektirmeyeceği gibi, ekranda 3boyutlu görebildiğin görüntünün de bilgisayarda 3boyutlu bir cisim olarak hesaplanması gerekmiyor. (filmler gib)
Öne çıkan mesajlar