Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Kendi kendime klasik piyano çalmayı öğrenmek istiyorum. Mümkün mü?


karpuz

Öne çıkan mesajlar

Başlık oldukça açıklayıcı, yine de bir şeyler yazayım.

Doğduğumdan beri abimden dolayı evde piyano var, ama ben hiperaktif bir çocuk olduğumdan piyanoya başlatamamışlar beni abim gibi (kafama sıçayım). Şu anda istediğim şey ise oturup kendi başıma piyano çalmayı öğrenmek, bunun için iyi bir kaynak var mıdır? 1-2 tane guide falan indirdim ama hepsi popüler piyano, yani ne nota okumayı öğretiyor ne de klasik müzikle bi alakası var. Ben hakikaten bana tane tane, güzel bir şekilde piyano çalmayı öğretecek, içi gereksiz, laf olsun diye konmuş bilgilerden arınmış bir kaynak arıyorum. Var mıdır böyle bir şey? Nedir tavsiyeleriniz? Teşekkür ederim.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

abi arada başına oturduğum, kulaktan bişeyler çıkarmaya çalıştığım falan oluyo, mesela dissection'ın no dreams breed in breathless sleep'ini, anathema'nın parisienne moonlight'ını, moonlight sonata'nın başını falan çıkardım kulaktan çalıyorum da yani devamı yok =) opeth'ten silhoutte denedim de imkânsız hehehe

ben ciddi ciddi oturup adam gibi çalışmak istiyorum, sadece mal mal takılmak değil yani
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

mümkün tabi ki, imkansız falan değil. ama adamın dediği gibi, yanlış öğrendiğin şeyler alışkanlık haline gelirse düzeltmen zor olur sonradan. o yüzden düzenli ders almak istemiyosan bile piyano hakkında fikrine danışabilceğin, senin gidişatını değerlendirebilcek donanımda birileri olsun bence etrafında.

ama eğitim olarak temelini al derim mutlaka. ne nedir baştan öğrenip bunun üstüne kurarsın geri kalanını.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

her şeyden önce gelip geçici bir heves olmadığından emin ol derim. Gaza gelip ebook'lar, kitaplar falan çok güzel edinilip ilk bi kaç gün başına oturuluyor da sonra bir anda hevesini kaybedince kötü oluyor.

o yüzden bi kaç hafta ders al, baktın ısınmaya başlıyosun, devam.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

karpuz said:

Ya ders almak pek bana göre değil zira genelde hayatım pek planlı programlı olmadığı için zor olur belli gün ve saatlerde bişey yapmak durumunda olmak benim için. O yüzden zaten "kendi kendime" diye sormuştum =)


para %#&sa hocayla onu halledebilirsin diye düşünüyorum, yani çağırdığım zaman geliceksin falan diye anlaşırsın fiyatı arttırarak mesela. zira kendi kendime öğrenmek istiyorum diyorsun, hem de adam akıllı öğrenmek istiyorum diyorsun, bana pek mümkün görünmedi.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Klasik piyano teknik ekolleri olduğu için bir ekolde uzman birinden ders alman yararına olacaktır. Tekniği oturttuktan sonra (ki kısa da sürmüyor aslında bu süre) armoni çalışmalarıyla o tarz klasik besteler de çıkarabilirsin.

Başta sıkıcı gelebilecek egzersizlerle çalışman gerekecektir ama sıkıcı egzersizler ilerde klasik parçalarda çalışmanı çok rahatlatacaktır.

http://www.piyanoegitimi.com/piyanoegitimitarihi.pdf

şu makale teknik kısmın ne kadar önemli olduğuna dair uzunca bir yazı ama okumanı şiddetle öneririm.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Melodik.net forumundan yenicherry rumuzlu piyano hocasından tümüyle alıntıladığım metin duvarını da ekliyorum. Forumda benzer fikirlerde bulunan patiler için güzel bir kaynak olacaktır.


Klavye konusunda benimde eklemek istediğim bazı şeyler var. Bundan önce kendimi kısaca anlatayım 4 yaşında başladım piyanoya. Müjdat Gezen Sanat Merkezi, Kadiköy Güzel Sanatlar Merkezi, İstanbul Avni Akyol Anadolu Güzel Sanatlar Lisesi ve Marmara Üniversitesi Müzik bölümünde eğitimimi gerçeklerştirdim. Piyano öğretmeniyim.
Piyanoyu tuşe açısından klavye den tek ayıran özelliği "hammer action" dediğimiz tuşe ağırlığıdır. Günümüz klavyelerinde de bu özelliği ne kadar vermeye çalışmışlarsada yeterince başarılı olamamışlar. Digital Piyanolar dahil. Tuş ağırlığı aynı vücut geliştirme mantığı gibi parmakların daha güçlenmesine olanak sağlar. Ama hafif tuşlu klavyelerinde en büyük avantajı hassasiyeti açısından sesler arası senkronizasyonda tekniğin gelişmesine olanak verir.
Arkadaşlar klavye çalma sırasında klavyeye çok yakın oturursanız orta tuşlardaki seslere basmakta zorluk çekersiniz. uzak oturursanız da kenar tuşlara basmak zorlaşır. Bu dengeyi ayarlamak için ilk olarak ellerinizi orta seslere koyup oturun daha sonra klavyenizin sol ucundan sağ ucuna kadar ellerinizi açıp pozisyonunuzu ona göre ayarlayın bu şekilde dengeli bir oturuşa sahip olursunuz.
Piyano çalarken kullanabileceğiniz 3 ekol vardır. Bunlar Alman, Rus ve Fransız ekolleridir. İstediğiniz ekolleri tercih edebilirsiniz. Her ekolün birbirine oranla faydası ve zararı vardır. Şimdi bu ekollerin nasıl olduğuna getirilerine ve götürülerine bakalım.
Alman ekolü: Elin çatısı (parmakların başladığı eklemler) yukarı doğru belli olacak şekilde tutun avucun içinde elma var gibi olacak parmakların her boğumu kırık olacak sağ el in üstü hafifçe sağ tarafa dönük sol elinki de sola... Elin üstü ile kolun hizası düz olacak (kolun üst tarafı ile elin üstüne bakıldığı zaman bilekten aşağı veya yukarı bir kırılma olmayacak) bu otomatikman kolun tuşe hizasından yüksek olmasını sağlayacak.
Çalma işlemi sırasında mümkün olduğunca fazla bilek hareketi yapmadan parmak kuvveti ile çalma söz konusu olmalı fakat kenar parmaklarda el birazcık parmakların hizasına meyletmeli yani her parmağı mümkün olduğunca elin ayasının ortasına yakın pozisyonda tutlmalı (geniş aralıklı parçalarda bu imkansızdır doğal olarak) siyah tuşlar çalınacağı zaman el piyano tuşlarının biraz daha dibine alınıp çalınmalıdır bu sayede kısa olan baş ve serçe parmakları siyah tuşlarda aktiflik kazanır.
Rus ekolü: Alman ekolündeki kadar belirgin çatı yoktur. Alman ekolünden ayıran en büyük özelliklerinden bir tanesi elin üstü kolun üstü ile aynı hizada değildir. Bilek biraz aşağıya çöküktür. Burada da önemli olan baş parmağın kolun alt tarafı ile aynı doğrultuda olmasıdır. Bu sayede kol tuşeye alman tekniğinden daha yakındır. Çalma sırasında bu teknikte bilek ve kol çok fazla kullanılır. hemen hemen her pozisyonda bilek kullanılır. Siyah tuşlara çıkarken bile çok büyük bilek ve kol hareketleri yapılır.
Fransız ekolü: Bu ekolde ise elin sağa ve sola hafif yatma durumlarının tam tersi yapılır. Alman tekniğinin aksine sağ elin üstü sola sol elin üstü sağa bakar. Serçe parmak sopa gibidir kırılmaz. Çatı çok çıkıktır. ve bilek rus tekniğinin aksine yukarı doğru çıkıktır.
Şimdi gelelim bu tekniklerin yararları ve zararlarına
Alman tekniği piyano tekniği açısından hataya en az olanak veren tekniktir. Parmağı çeken liflere önem verilmiştir. Parmak kasları ufak oldukları için en hassas hareketleri sergileyebilirler ve de en hızlı kaslardır uzun süreli kaslıma yaşanmadan acilite (hız) yapabilirsiniz. hassasiyeti fazla ve hareket sahası kısıtlı olduğu için tuşeden kopma ihtimaliniz azalır. ses dengesini iyi yakalar ve ses patlamalarına olanak bırakmaz. Özellikle çok hafif sesleri bu teknik sayesinde başarıyla verebilirsiniz. Sesleri birbirine iyi bağlayabilirsiniz.
Bu tekniğin kötü yanları pozisyon olarak güzel bir duruşu olsa da çalma sırasında çok fazla karakter göstermez hele bide 2 -3 metre mesafenden bakıldığında sanki piyanonun tuşlarına duyulduğu kadar hiç basılmıyormuş gibi gözükür. Kısacası eller çalınan şeyi gizler ve mümkün olduğunca göstermez. Akor pasajlarında akordan akora atlarken selerdeki güçlülük derecesi azdır. Forte (kuvvetli ses) çıkarma oranı azdır. Büyük nüans yapma oranı azdır. Açık ve geniş akorlarda teknik karakteristik özelliklerinden mahrum kalır. Akor acilitelerinde hızlıdır ama zayıftır.
Rus tekniği Akorlarda çok güçlüdür ve başarılıdır. Parmağı iten liflere önem verilmiştir. Forteleri (kuvvetli sesleri) adeta doruğa ulaşabilir. Atlamalı pozisyonlarda çok seridir. her sesi köşeli köşeli tane tane duyurur. Normal duruşu çok güzel olmasada çalma sırasında çok gösterişlidir. hemen hemen her sesi izleyiciye gösterir. Genelde insanlar bu teknikte çalan piyanistleri deha olarak adlandırırlar çünkü eller çok hareketlidir ve inanılmaz büyük nüansları sayesinde insanları görsel olarak çok etkiler. Kısacası bir parça alman tekniğinde çalınırsa izleyici parçayı kolay olarak algılar fakat aynı parça rus tekniğinde çalınırsa izleyici parçayı çalınması imkansız bir parça gibi görür. Rus tekniğine gösterişi sever Alman tekniğine mütevaziliği sever diyebiliriz. Rus tekniğinin kötü yanları
Hatalı ses basma ve çalma oranının fazla olmasıdır. Bilek ve kol kasları parmak kaslarından büyük olduğu için hassasiyeti daha azdır ve acilitede (hızda) kasılma Alman tekniğine göre daha çabuk gerçekleşir. Daha yorucu bir tekniktir. Uzun eserlerde baya efor sarfetmeniz gerekir. Bilek ve kolların hareket sahası daha geniş olduğundan tuşeden kopma ihtimali Alman tekniğine göre fazladır. Hafif ses çıkartma ince nüans yapma ve sesleri aynı hafiflikte bağlı olarak çalma daha zordur. Kısacası piyano çalmada riski olan bir tekniktir.
Fransız tekniğinde anatomik yapıda normal olarak zayıf olan serçe ve yüzük parmağı diğer parmaklardan yukarıda olmasından ötürü tuşeye basarken aradaki mesafeden ötürü kuvvet kazanır bu sayede yüzük ve serçe parmağı işaret ve orta parmak kadar güçlü işlevler yapabilir. Genelde piyano parçalıarında üst sesler melodi alt sesler eşliktir ve sol elde de en alt sesler genelde armoninin temel seslerini veriri bu teknik sayesinde üstteki melodiyi eşlikten ayırma oranınız artar melodileriniz belirginleşir. Müzikte kargaşa oranı azalır fon ile esas kavramı belirginleşir. Bas seslerde ise sol elde temel sesler belirginleşir. Temiz aksan verilir. Baş parmak geçişleri daha düzgün olur. Baş parmağın diğer parmaklarla çapraz pozisyonlara düştüğü durumlarda daha başarılı ve rahat bir sonuç elde edilir. Bu tekniğin kötü yanları rus tekniği kadar olmasada hatalı çalma oranı Alman tekniğine göre fazladır. El doğal pozisyonunda durmadığı için piyano çalarken el ayasındaki kaslar daha çabuk kasılır. Akorlarda ses dengesini yakalamak daha zordur. İşaret parmağını biraz tembelleştirir. Normal pozisyonunda dururkenki görüntüsü çirkindir. Çalarken de görüntü insanı çok tatmin etmez.
Piyano çalarken dikkat edilmesi gereken genel kurallar: Ellerinizin kasılmasına olanak vermeyin. Mümkün olduğunca hafif ve rahat olmasını sağlayın. Tuşa vereceğiniz kuvveti kaslarınıza eşit oranda dağıtmaya çalışın. parmakların her boğumuna eşit olarak dağıtın bu sayede kasılma gecikir. ellerinizin çatısı devamlı yukarıda olsun bu sayede parmaklarınızı kaldırma mesafeniz artacak ve mesafe sayesinde daha güçlü basabileceksiniz. Ayrıca elin doğal pozisyonunda da çatılar dışarı çıkıktır. yarı yumuruk vaziyetindedir.
mümkün olduğunca eklem desteklerini kullanın. Eklemlerinizin sınıra ulaşmaları durumunda hemen diğer eklemleriniz yardım etsin. Mesela sağ elinizle piyanonun ortasından sağa doğru çalmaya başladınız. Kol kapalı bilek hafifçe sağa kırık sol tarafa çıkıntılı başlar. Daha sonra bilek yukarı çıktıkça sağ tarafa çıkntı vermeye başlar. Tam bu çıkıntı başlar başlamaz hatta biraz daha önce den ön kolu açın. Ön kol biraz açıldıktan sonra arka kolu da açarak destek verin. Kısacası eklemlerin çok fazla sınırlarını zorlamayın diğer eklemlerle yardımcı olun. Daha sonra vücudunuzu sağa yatırarak tuşların sağ tarafına bedeninizi hizalayın. Bu şekilde her oktavda aynı rahatlığı elde edeceksiniz. Siyah tuşları çalacağınız zaman parmaklarınızı uzatın ama sakın sopa gibi olmasın yine eklemlerden biraz kırık olsun hangi ekleminizi dik konumda turtarsanız o eklemin kasını bloke etmiş olursunuz. Pozisyonlar genişledikçe elkemlerde doğal bir dikleşme başlayacaktır. Mümkün olduğunca rahat bırakın elinizi bu size hafif eklemlerde kırıklık sağlayacaktır. Hız sırasında bilek fazla kullanmayın, parmak basma mesafesini kısaltın ve küçük kasları kullanmaya çalışın. Fazla güç vermeyin. Hız yavaştan arttıkça önce kol hareketinizi sonra bilek hareketinizi kesin veya kısıtlayın. Forte (kuvetli ses) elde etmek için hafiften kuvvetliye önce parmak daha kuvvetli için bilek daha da kuvvetli için ön kol en kuvvetli için bütün kol hareketini kullanın en kuvvetliyi yaparken hafiften tabureden yükselme görülebilir. Buna vücut ağırlığını kullanmak denir. Unutmayın küçük kaslar hız için büyük kaslar kuvvet için idealdir.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

şöle diyim sana, ya hocaya git ya da çalma, gitar çalıyorum ben mesela, ne hocasına gittim ne video fln seyrettim öyle kendi kendime başladım, şimdi bi sağ el sol el pozisyonlarım var görsen gülme krizine girersin sanırım :) her gitar çaldığımda jimi mezarında dört dönüyordur.

ha uğraştım bu pozisyonları düzeltebilmek için ama nafile, ne kadar uğraştıysam da düzeltemedim, artık yanlış yunluş devam ediyorum çalmaya.

hani lan acaba heves mi diye merak ediyorsan 1-2ay takıl tek başına ha sonra sararsa benim yaptığım salaklığı yapma git birilerine öğretsin nasıl yapılır nasıl tutulur basılır vs...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • 8 ay sonra ...
kendimden örnek vereyim doğru bir eğitim setiyle herhangibir hocan eğitim almaksızın kendini geliştirebilirsin.. bende evde kendi kendime öğrenmeye çalışıyorum ama tabiki öğretici birşeyler gerekiyor kullandığım eğitim setini sanada tavsiye edebilirim. özel ders almaktan çok daha ucuz :))

http://763907qfe23uh7jnn8pehv-5bs.hop.clickbank.net
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...