Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

film klişeleri


Zed

Öne çıkan mesajlar

ders notları için bi hocanın sitesini gezerken rastladım:

"Affedersiniz, ben sizi başka biri sanmıştım" kuralı : Kahraman, şehrin caddelerinde kaybettiği aşkını umarsızca ararken, sevdiği kadına tıpatıp benzeyen birini (genellikle arkadan) görür ve koşup yanına gittiğinde, kendisine deliymiş gibi bakan tamamen yabancı bir kadınla karşı karşıya gelir.

Aheste giden develer sendromu: Orta Doğu'da geçen tüm gerilim filmlerinin takip sahnesinde, izlenen aracı yavaşlatmak için yola develer çıkartılır.

"Alçaklar yüksekten düşer" kuralı: Neredeyse tüm serüven filmlerinin sonunda, kötü adam yüksek bir yerden sert bir zemine düşmek zorundadır. Genellikle pencere camını arka üstü kırarak yere uçar ve bir otomobilin üstüne düşer.

Ali MacGraw hastalığı: Bu tür filmlerde kadın kahraman umarsız bir hastalığa yakalanır ve hastalık ilerledikçe daha bir güzelleşir. ("Aşk Hikâyesi"ni ve Yeşilçam filmlerinin veremli kadınlarını hatırlayınız.)

Arka koltuğu görmeme sendromu: Otomobiline binen kişi, arka koltuğa gizlenmiş olan insanı göremez. Bu, gerçek hayatta olacak bir şey değildir.

Arkadan görülen uzun saçlı kadın: Kahraman, özellikle barda ne zaman arkası dönük duran uzun saçlı bir kadın görüp, yanına gitse, yanıldığını ve bir erkekle karşı karşıya olduğunu anlar.

Ayağı burkulan kadın sendromu: Bir adam ve bir kadın ne zaman kötü adamlardan veya tehlikeli bir durumdan kaçmaya başlasa birkaç adım sonra kaçınılmaz bir şekilde kadının ayağı burkulur. Sonuçta, adam kadını taşımak zorunda kaldığı için hızları kesilir ya da tamamen hareketsiz kalırlar.

Barda yerde kayma kuralı: Neredeyse, barda çıkan her kavganın sonunda, yenilen kişi son yumruğun etkisiyle düşer ve duvara çarpıncaya kadar yerde kayar. Gerçek hayatta bu mümkün değildir. (Bar kavgasında yenilen kişi çoğu zaman kapıdan veya pencereden dışarı uçar. Gerçek hayatta bu da mümkün değildir.)

Boş bavul sendromu: Oyuncu, boş bavul taşıdığı halde, çok zorlanıyormuş gibi yapar. Hemen ardından gelen bir kovalamaca veya saldırı sırasında ise, bavulu tüy gibi kaldırdığı görülür.

Brotman Kanunu: (Şikagolu sinema salonu işletmecisi Oscar Brotman'ın adından) İlk on dakikada bir şey olmazsa, hiçbir şey olmaz.

Bullitt vitesi: Yüksek hızla takip sahnelerinde otomobiller, gerçek kapasitelerinden daha fazla vites değiştirebilir. "Bullitt" filminde Steve McQueen'in otomobili 16'dan fazla vites değiştiriyor.

"Burada bekle" senaryosu: Genellikle erkek kahraman, genellikle bir kadına 'Şimdi, arabanın içinde beni bekle. Kesinlikle peşimden gelip, binaya girmeye kalkışma', diye sıkı sıkıya tembihte bulunur. Ama, kaçınılmaz bir şekilde salak ve güçsüz olan kadın karakter, adamın dediklerini unutur, dışarı çıkıp veya binaya girip kötü adamın eline geçer ve iyi adam tarafından kurtarılır.

Büyük baş sallama kuralı: Ölümcül biçimde yaralandığı için son anlarını yaşayan film kişisi, birkaç kelime konuştuktan sonra, başını yana sallar ve ölür.

Cooter kuralı: Genç ve yakışıklı film kahramanı evine döndüğünde, kendisi kadar çekici olmayan abisiyle akşam yemeğinde mutlaka kavga eder. Kavganın sebebi genellikle çiftliğin elden çıkarılması, baba mirasının paylaşımı veya kahramanın sinir bozucu konuşma şeklidir. Kahraman evden dışarı fırlar ve arka taraftaki çitlerin önünde oturur. Abisinin karısı (iyi kalpli, uzun zamandır acı çeken bir kadındır) peşinden gelip şunları söyler: "Trap, Cooter / Hunter / Trip / Billy / Bob'u affet lütfen. O seni seviyor. Öyle demek istemedi. Konuşma şekli öyle, kötü bir niyeti yok."

Bıçaklı çılgın katil filmleri: Elinde kasap veya ekmek bıçağı olan çılgın bir katilin diğer karakterleri doğramasını anlatan filmler. Bu katiller niçin "Halloween" ve "13. Cuma" filmlerinde olduğu gibi genellikle maskelidir? Ciddi oyuncular böyle bir rolde görünmekten utandığı için mi? Hayır. Maske takmak ve bıçak sallamak fazla bir oyunculuk becerisi gerektirmediği için...

Düğün pastası kuralı: Düğün pastasının göründüğü her komedi filminde, bu pasta çok geçmeden mahvedilir.

Düşen alçak: Filmin kötü adamları (bazen de kötü kadınları) olabildiğince yüksek yerden düşerek ölür. (Batman'de Jack Nicholson; Gizli Teşkilat'ta Martin Landau, Yabancı'da Orson Welles, Still Of The Night / Sakin Bir Geceydi'de Sara Botsford.)

El ele kuralı: Hollywood yapımı serüven filmlerinin çoğunda, kadın kahraman tehlikeden kendi başına kaçma yeteneğinden yoksundur. Güçlü bir adam elinden tutar ve ardı sıra nazikçe çeker. Bu kural, güçlü bir kadın kahraman olan Sheena (Ormanlar Kraliçesi) filminde bile değişmiyor ve dişi Tarzan, bir TV yorumcusunun elini tutarak uçağa yetişebiliyor.

Hey! Cody! kuralı: Kötü adam, iyi adamın üstüne atlamak üzeredir. Tetiği çekip öldürme fırsatı da vardır. Ama, kaçınılmaz şekilde "Hey! Cody!" (yerine iyi adamın filmdeki ismini koyun) diye haykırır. İyi adam hızla döner ve böylece ilk ateş eden o olur.

Hollywood market çantası: Kalbi kırık ve yeniden aşık olmak istemeyen sinik bir kadın, ne zaman inatçı bir yen
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Harika ya.. Okurken eğlendiriyor epey insanı. Bir iki tane de ben yazayım aklımda geldi:

Son saniye kuralı: Eğer bir filmde süreli bir bomba patlayacaksa, ve o bomba durdurulursa son 2 saniye içinde durdurulmak zorundadır. Hatta genelde son saniyede durdurulur. Ha ayrıca bombaya sonra 20 saniyede ulaşırlarsa 19 saniye boyunca hangi teli kesceklerine karar vermeye kasarlar "mavi mi? kırmızı mı?". Bir filmde de bomba 2 dk kala dursun filme büyük saygı duycam.

Kötü adamın kaybolması: Bir gerilim filminde iyi adamla kötü adam savaşmaktadır. Kötü adam iyi adamın kız arkadaşını/kardeşini/oğlunu vurur. İyi adam da kötü adamı vurur. Kötü adam kan reva içinde yere kapaklanır. İyi adam direk koşarak yerdeki kız arkadaşına/kardeşine/oğluna koşar, "oh hede, iyi misin" derken arkasını döndüğünde bakar ki kötü adamın yattığı yerde yeller esiyor. Ve iki damla kan.

Son dövüş kuralı: Eğer iki adam ring'de dövüşüyorsa, kötü adam kavganın 8/10'undan iyi adamı iyice bir döver. İyi adam son anda bir şekilde gaza gelir ve kavganın 2/10'luk sürecinde intikamını alır.

Hızlı>Ayı kuralı: Filmde yine kavga sahnelerinden ince, hızlı ve zayıf dövüşçüler; hayvan gibi yapılı, güçlü ve yavaş rakiplerini yenerler.

E tabi istisnalar kaideyi bozmaz.[hline]Pretty women make us buy beer,
Ugly women make us drink beer.
[Al Bundy]
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

-Dunyadaki her on filmden 9 unun holywood yapımı olması dolayısıyla amerika ile vietnam/rusya/çin/ırak gibi ülkelerle girilen catışma ve savaslarda cok büyük oranda amerikanın karsısında olanlar cani,yamyam,kana susamıs kendi cıkarları dogrultusunda hareket eden halklardır..Amerika her seferinde dünyayı koruma ve haklı sebepleri ugruna savasa girmek durumundadır.Ve mutlaka bir kahraman 1 veya daha fazla kişiyi hatta mumkunse amerikayı kurtarır,kapkahraman olur..

-Hemen hemen her teenage komedi ask filminde aptal sarısın bulunur yada yan rollerden birinden fırlayıp bi salak duruma imzasını atar..

-Genclik komedi ve ask filmlerinde kızlar mutlaka güzel(mümkünse acık tenkli hatta sarısın..)erkekler yakısıklı ve kaslı ücgen vücutludur..Bu durum dısında kalanların tek vasfı kızlarda şişko ve iyi kalpli olmak erkeklerde budala tipli,ezilen kişi olma ama filmde mutlaka bir sekilde iyi işlere imzasını atarak arada biraz önem kazanan kişilerdir..

-Zengin&Fakir/yada orta düzey aşk ilişkilerinde parası az olan her zaman zengini gel seni bak nereye götürücem diyerek ara sokaklarda gizli kalmıs bir yemek mekanına götürür ve zengin burdaki yemekleri cok begenir..

Aklıma smdilik gelenler bunlar..

Zed e de yazdıgı bu eglenceli&bi o kadarda dogru yazı icin tesekkürler :)[hline]aente is alone on this way..
aente:Adventurous Effective for Nocturnal Troubleshooting and Excursionist

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Size bir klişede benden:
Kötü adam kadındır (Kadınlar düzenbozandır) ilkesi:
Bugune kadar çevrilen filmlerin (özellikle amerikan ve avrupa yapımı) filmlerin büyük bir çoğunluğunda ana yada alt fikir kadının tüm dengeleri bozduğu, insanların başını belaya soktuğudur. "Bir erkeğin başına ne gelirse hep kadın dalgasına gelir" ana fikri hemen her filmde mevcuttur.
Filmin başında düzgün giden bir hayat ve daha sonra bu hayata dahil olan bir kadın ve akabinde mahfolan bir hayat. En bariz örneği Leon' dur. Bu matığa filmler içinde aradığınızda gerçekten çok fazla olduğunu göreceksiniz. Filmlerde nedendir bilmiyorum ama aslında en çok kullanılan kötü adam karakteeri aslında kadının ta kendisidir.

[Bu mesaj ghaldszar tarafından 15 August 2003 13:57 tarihinde değiştirilmiştir]
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

tahminime göre jawsla başlayan güzel bi klişe daha vardır

nehir, göl, deniz artık neyse filmin konumuna gore
o bolgede insanlar için tehlikeli bi yaratık olur

yavaş yavaş insanları oldurmeye yada yemeye başlar
bunu goren ve bi önlem alınmasını isteyen birileri vardır ki bunlar genellikle bilim adamları olur :) neyse bu kişiler yetkililere gidip böyle böyle yaratık var burayı kapatmalıyız der ama ya kıl bi dedigim dedik yetkili yada para düşkünü bi adam vardır o bolgenin başında. bunlarda bıçak kemige dayanmadan asla o bolgeyi kapatmazlar.

hatta bu yetkili gelipte bi zittirin be işimi banamı ogreticeksiniz der
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Yav bi de anime klişeleri yapmak lazım.

Gözleri kapalı yarım yamalak tebessüm eden bir adam. üzerine doğru hızla saldıran bağıran zebellah. ekran kararıp bir ışık parlaması göründükten sonra ikisi yanyana görülürler. Kapalı adamın gözleri hala kapalıdır ama kılıç kından çıkmıştır. Önce birinin suratını görürüz yakından, arkada öbürü görünmektedir. Sonra da diğerini. Coolluk bozulmaz. Sonra yavaşça ilerlemeye başlar gözü kapalı herif. Zebellah da bu arada ikiye ayrılmakla meşguldür.

uzun lafın kısası birinin gözü kapalıysa uzak duracan.[hline]Böyle de kültürlü bi insanım yani.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

bi tane klişede ben yazayım...
-Karışan anahtarlar klişesi:Kahramanımız (genelde kadın olur) peşindeki katille boğuşmadan bi şekilde kurtulmuş ve ortamdan hemen uzamak için arabasına yönelmiştir.arabanın kapısını açar ve içeri girer.bu sırada arabanın anahtarlarını çıkartır.ama anahtarları ya arabanın döşemesine düşürür , yada doğru anahtarı zamanında bulamaz (bu arada kamera kahramanın ellerini göstermektedir arabanın dışı görünmez) bulduğu andada tam arabayı çalıştıracakken kamera kapı camını gösterir.O da ne??Katil camın öbür tarafındadır :) Terminatör 3'te bile kullanılmıştır...[hline]PUMA the Flying Kefal!!!(given by BabacumMostors)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

"hayvanlar en iyi dostumuzdur" yasası: bi felaket filminde (felaket, herhangi bir doğal afet, uzaylı saldırısı ya da korkunç bir canavar olabilir) etrafınızda bir hayvan olduğu sürece güvende sayılırsınız. bir kuş asla boğularak ölmez (virüs), alien kedilere dokunmaz, köpekler havaya uçmazlar ya da yangında hayatlarını kaybetmezler (independence day). hatta eğer etrafınızda bi köpek varsa her an hayatınızı kurtarmasını umabilirsiniz. ve eğer bir hayvan tarafından hayatınız kurtarıldıysa o filmden sağ kurtulma olasılığınız katlanır. çünkü hayvanın çabalarının boşa gitmesi izleyiciyi üzer. bu durumun istisnası çiftlik hayvanları, küçük boyutlu süs köpekleri ve kahraman hayvanlardır -ki bunlar "iyi insanları" korumaya çalışırken kahramanca şehidolurlar. ayağı kırılan atların da bazen vurulduğu görülür. ancak bunları da iyi insanları korurken şehidolan hayvanlar kategorsisinde değerlendirmek mümkündür...

bu yasanın bir değişik versiyonu da aklını başına almamış, küçük yaştaki çocuklar ve hamile kadınlar için geçerlidir. ancak bunların etrafındayken dikkatli olmalısınız çünkü kahramanlar bu tür karakterleri kurtarmak için kendilerini feda etme eğilimindedirler (predator 2)[hline]You have questions, my friend, but are you prepared for the answers?

[Bu mesaj Grudge tarafından 15 August 2003 18:50 tarihinde değiştirilmiştir]
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

arkadan çekim kuralı : gerilim dolu bir filmde izleyiciyi iyice germek istenilen sahnelerde kahramanın arkasından çekim yapılı yawaş yawaş kameranın yeri değiştirilir we fonda da gittikçe hızlanan bir ritm wardır :p sonucunda hiçbirşey olmasa bile böyledir.[hline][i]Güçlü ve şanslı olanlar genellikle yalnız olanlardır... -Xar
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...