Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Kısa film yapımı ve merak ettikleriniz.


SadButcher

Öne çıkan mesajlar

Evet şimdi sen kim oluyorsunki böyle bir başlık açıyorsun bre diyen arkadaşlara baştan bir özgeçmiş ile başlayarak uzun zamandır vakit bulup yazmak istediğim bir konuya başlangıç yapıyorum. Umudum bu konuda sizlerinde (profesyonel anlamda ciddi niyetle) bilgi ve ilginiz dahilinde katılımda bulunmanızdır.Ayrıca yazımın sonunda bir kaynakça ve faydalı eserler bölümüde yer alacaktır.

Şimdi konu hakkındaki tecrübem aşşağıdakilerden ibarettir bu ve okuduklarım çerçevesinde yazacağım elbette hatalar olacaktır ancak umarım mazur görürsünüz.

1995 yılında Güzel Sanatlar Fakültesi Sinema TV yönetmenliği bölümüne çok isteyerek ve 2. olarak girdim. Aynı anda Görüntü yönetmenliği bölümünüde kazandım fakat tercihim gerçekten istediğim bölüm olan Yönetmenlik oldu nedeni ayrı bir tartışma konusudur. Daha sonra okul içerisinde daha üst sınıflarda yapılan toplam 6 kısa film çalışmasında çeşitli görevlerde yer aldım ve bu filmlerden 3 tanesi çeşitli festivallerde ödüle layık görüldü (ödül ve jüri konusu bu alanda ayrı bir yaradır yine ayrı bir tartışma konusudur) Daha sonra 2 adet uzun metraj 2 adet kısa metraj film senaryosu yazımında ekip içerisinde yer aldım bunlardan bir tane uzun metraj ve iki adet kısa metraj film çekildi ve oldukça başarılı oldu. Daha sonra başka nedenlerden dolayı okuluma 4 yıl kadar ara verip İstanbulda çalışma fırsatı buldum ve şu anda Tez aşamasında okulumun son sınıfındayım.


Kısa Film Nedir.
25 dakikayı aşmayacak biçimde filme alınmış belgesel, dramatik, deneysel, uyarlama gibi türler ile çekilebilen içerik olarak serbest bir yapıya sahip uzun metraj film kurallarınıdakısmen gözeten film türüdür.

Uzun metrajın aksine anlam bakımından tamamen amatör bir ruha sahip olması nedeni ile en özgür film türüdür. Özgürlüğü çeken kişinin yapmak istediklerini çok düşük bir maliyete kişisel finansman ile istediği medya üzerinde yapabiliyor olmasından buna bağlı olarak Prodüktör olgusundan uzak özgün senaryo ile yapılabiliyor olmasından kaynaklanmaktadır.

Kısa Film Yapısı
Aşamaları aşağıdaki gibidir:
[li]Konu Araştırması (Amaç, Amaca göre konunun detaylandırılması, var ise dramatik yapı, eğer deneysel ise amaca göre anlamlandırma)
Senaryo yazımı
Senaryo Yazımı Alt Aşamaları: Tretman, Hikaye Senaryolaştırma, Storyboard
Teknik Ekipman Analizi
Kast
Mekan Tespiti
Çekim Planı
Çekim
Post-Prodüksyon(Kurgu)[/li]

Hikaye Yaratımı
Sinema bambaşka bir hikaye yapısına sahiptir. Evet iyi hikaye her durumda iyi film anlamına gelmemektedir. Dolayısı ile iyi hikayecide her zaman iyi senarist demek değildir. Hikaye yaratımı aşaması mantıksal yapı, görsel hikaye ve sinematografi gibi bir takım film alt yapısına sahip olmalıdır. örnek vermek gerekirse başımdan geçmiş ve Tiyatro bölümünde bir efsane olmuş hikayeden bahsedeyim. Yazdığı oyunları oldukça başarılı olan Tiyatro dramatik yazarlığı bölümü öğrencisinin yazdığı bir öyküde kullandığı cümle aşağıdaki gibi olmuştur "Kedi sahneye girer sütü içer ve ölür"

Tiyatro dramatik yapısı yan öğeleri haricinde sinema dramatik yapısına oldukça benzer fakat dekor, ışık, oyunculuk gibi alanlarda farklılaşır. Senaryo yazımında mantık gerekliliğini doğuran neden yazılan sahne, olayın çekilebilir olmasıdır. Yani kediyi sahneye girmeye ikan ettikten sonra birde öldürmek veya ölü numarası yapmasını sağlamak gerekmektedir ve bu senaryo eğer değiştirilmez ise tarihe gömülmüş bir senaryo olarak bir kenara atılmalıdır.

Yazımdaki zaman olgusu filmin geçtiği dönemin haricinde görselliği anlatımda en başarılı en sorunsuz olan geniş zamanda olmalıdır bununla ilgili sorunlar kendisini senaryonun üçüncü kişilere aktarımında oyuncunun konu akışına hakimiyetinde gösterir.

Anlam ve Yan Anlam
Bu başlık ile bambaşka bir alana atlamış oluyoruz "Sosyoloji" sosyoloji uğraştığı alan gereği ile toplumsal davranış bilimidir. Sinemada amaç bir topluluğa olayların üçüncü kişi gözüde ortaklık kurulması (bu ortaklık manevi veya görsel olabilir) yolu ile aktarılmasıdır. Dolayısı ile bir filmin yapımında anlamın izleyecek olan topluluğa nasıl aktarıldığının önceden kestirilmesi gerekliliği vardır. Bu anlamı doğrudan değiştiren veya dolaylı olarak etkileyen bir meseledir. Tarihte izleyen her insan tarafından beğenilen bir film yoktur. ancak burada genel topluluk kanı ve görüşlerinden bahsetmek gerekir. Anlam ve Yan anlam burada izleyiciyi farkında olarak veya farkında olmayarak beyaz perdede (ki kısa filmden bahsettiğimiz için genel olarak beyaz camda :]) istenilen ruh ve düşünce haline sürükleme işlevini görür.


--Bir ara verip kısa filmde şimdiye kadar bahsettiklerimin bir özetine bakacak olursak uygulamasında Bir konunun yazımında nelere dikkat etmemiz gerektiğini ve izleyiciye anlatmak istediğimizi nasıl aktaracağımızı henüz işleyebildik. Kısa filmin oldukça derin bir mesele olduğuna inanmaya başlayabiliriz artık :]--

Devamı daha sonraki postta olacak 5 dakika ara :P
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Anlam ve Yan anlamdan sonra dikkat edilmesi gereken konu diyalog konusudur.

Diyalog
Diyalog filminizin ana unsurlarından birisidir. Bir arkadaşımın çektiği filmde çok güzel bir örnekten bahsedyim yeri gelmişken. Film bir kız isteme olayının kara komedi olarak anlatımıydı tüm film sadece oyuncuların ayaklarını göstererek yapılmıştı ve diyaloglar filmin konusunu anlatan neredeyse tek öğeydi. Filmin finalinde ise Gelin adayının babası damadın ayakkabılarını beğenmediği için kızı vermiyordu :)

Diyalog konunuzun açıklanması için en büyük silahınızdır. Deneysel filmlerde ses ile yer değiştirmesi mümkün olduğu gibi hiç diyalog kullanılmadanda film yapmak mümkündür fakat Dramatik fil için çok iyi işlenmesi gereken sadece sizin dünyanızı değil izleyicinin düşünce, kültür düzeyi ve anlayışını göz önünde bulundurarak oluşturulması gereklidir. Çoğu filmde görselliğin arkasında önemsiz bir detay olarak kalması filmi bir sirk olmaktan öteye götürmemektedir. İyi film Görsellik ve Senaryonun (dolayısı ile diyaloğun) bir arada yer aldığı filmdir.

--Filmimizin altyapısı olan Senaryoyu oluşturduktan sonra şimdi çekim ve Post Prodüksyon aşamalarına bir gözatmak gerekirki kısa filmin gerçekte farklılaştığı alan burasıdır--

Ekipman, Çekim Planı ve Çekim

Filmimizi kağıt üzerinde oluşturduktan sonra şimdi işimiz saha araştırması ve filmi meydana getirecek olan çekim aşaması hazırlıklarına gelmiştir. Filmin bu aşamasına yapılması gerekenler öncelikle filmimizin çekim sahnelerini gece/gündüz, iç mekan/dış mekan eğer senaryo içerisinde önemli ise hava koşullarına göre sahnelere ayırmaktır. Sahnelere ayırmanın faydası çekimler sırasında size zaman ve maliyet anlamında büyük kazanç sağlayacak bir konudur. Eğer bir senede 8 dakikalık bir film çekmek istemiyor iseniz bu alana oldukça özen göstermenizi tavsiye ederim.

Mekan seçimi filminizin görsel anlamda aktarımını destekleyen önemli bir noktadır. Güzel bir aşk sahnesini muhteşem bir manzara eşliğinde (senaryonuzun ve sahnenizin güçlü olduğunu varsayarak) konuyu destekleyen bir mekanda veya o anki duygunuzu aktarmanızı kolaylaştıracak bir yıkılmış bir evin içerisinde çekmek ile bir ana caddede arabaların ortasında çekmiş olmak arasında verdiğiniz duygu açısından farklılıklar olacaktır. Mekanlarınızı eğer yeterli vakit ve imkana sahip iseniz iyi seçmeye bakın...

Mekan seçimi ardından yapmanız gereken oyuncu ve ekipman seçimi olmalıdır. Oyuncu konusu çok ilginç bir konudur. Genel bir kanı vardır iyi oyuncu yakışıklı veya güzel olan değil verilen her türlü rolü olabildiğince doğal aktarabilendir. Dolayısı ile eğer elinizde iyi oyuncu bulma imkanınız yok ise mutlaka gerçekte filminizdeki karaktere yakın kişiliğe sahip oyuncular bulmaya çalışın böylece oyuncularınızı yönlendirmeniz kolaylaşacaktır.

Ekipman seçimi kısa filmde önemsiz bir detaydır çünkü ekipmanın en çok etkili olduğu alan kısa filmde görsel kalitedir ki görselliğin iyi olabilmesi için görsel kalitesizlikte bir tekniktir :)
dolayısı ile iyi bir filmi Hi-8 bir kamera ile çekmek gayet rastlanan bir olaydır. Birçok filmde şaryo (ray üzerinde kameranın hareket etmesini sağlayan sistem) gibi vinç gibi önemli film ekipmanları biraz pratik zeka ile kaykay, görüntü yönetmeninizi sırtınızda taşımak gibi enteresan yöntemler ile aşılabilmektedir. Ekipman alanında en çok dikkat etmeniz gereken konu filmininzin çekimi sonrasında kurguya girdiğinizde aktarılabilir olmasıdır. Yani cep telefonu ile film yapmaya kalkmayınız (yaparsanız ilk olursunu henüz şansınız var :])

Çekimden bir hafta önce mutlaka çekim senaryonuzu oyuncu ve ekibinize dağıtın ve okumalarını sağlayın filminizin anlaşılmış olduğundan emin olmadan çekime başlamayın.

Çekim konusu eveet geldik filmimize filminizin mekanlarını buldunuz oyuncularınız tamam ancak filminiz ve oyuncularınız büyük bir ihtimalle amatör yapmanız gereken çekim planında oyuncularınız ile sık sık toplanmak ve aktarmak istediklerinizi iyice anlamalarını sağlamak olmalıdır set bir insan ilişkileri alanıdır iyi ilişkiler iyi set ile sonuçlanır. Oyuncularınızın ihtiyaçlarını ve yapabileceklerini iyi dinleyin ve gerekirse notlar alın çekim öncesinde çekim tarihlerinizide buna göre yönlendirin.
Çekimlerinizde kullanacağınız mekanların sahipleri var ise mutlaka daha önceden konuşup izin alın ve çekimden iki gün önce aldığınız izni onaylayın iki gün yeni bir çekim mekanı bulmak için iyi bir süredir olabildikçe çekim günlerinizi değiştirmemeye özen gösterin herşeyin altüst olmasına neden olacaktır.

Çekim sırasında yapılması gerekenler biraz kendi hayalgücünüze birazda tecrübenize bağlıdır. Mutlaka her film setinde aksaklık olur önemli olan olabildiğince hızlı ve doğru biçimde bu aksaklığınüstesinden gelebilmektedir. Oyuncularınız mutlaka rahatlatın ve çekim sırasında olabildiğince olumlu, uyumlu olun (fakat isteklerimnizden mantıklı olmak koşulu ile asla vazgeçmeyin) böylece ekibinizin ve oyuncularınızın istekleri artacaktır. Çekimlerinizde filminiz içeris
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
  • Yeni Oluştur...