Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

ginaly grafik lütfen!


odullusoru

Öne çıkan mesajlar

şu konuyu görünce eksik bir şeyler var dedim. eksik olan şey ise ginaly'nin grafikleri. ekşi'de gördüm, paylaşayım dedim.

özgüveninin kaynağı belirsiz kız

bu durumu limon teorisi üzerinden açıklayabiliriz. limon teorisini kısaca tanımlayacak olursak: (kısa değilmiş)

asimetrik enformasyon teorisi'ne "limon teorisi" de denir. bunun sebebi, abd'de kötü ikinci el arabaların, limon olarak adlandırılmasıdır. asimetrik enformasyon teorisi'ne göre; bir malın satıcısı ile alıcısı arasındaki en önemli fark; alıcının satın aldığı mal hakkında, satıcının yansıttığı kadar bilgi sahibi olabilmesidir. kalitenin belirsizlikle ilişkilendirilmesi esasına, asimetrik enformasyona dayalı olan modelde, satıcıların satışa sundukları kullanılmış arabaların kalitesini bildikleri, fakat alıcıların bu konuda bir bilgilerinin olmadığı varsayılır. limon'u, yani ikinci el arabayı satan kişi, alıcıya oranla daha fazla bilgi ve dolayısıyla avantaj sahibidir. alıcı ve satıcı arasındaki eşit olmayan bilgi, yani asimetrik enformasyon, "ters seçim"e (adverse selection) neden olabilir, alınan mal tahmin edilmeyen ölçüde niteliksiz çıkabilir. ters seçim; taraflar arasında sözleşme yapılmadan önce ortaya çıkan bir asimetrik enformasyon sorunu olup, piyasadaki taraflardan birisinin kendisi hakkında bildiği, diğer tarafın bilmek isteyip de öğrenemediği bilgiden kaynaklanır.
alım ve satım arasındaki ilişki, kaliteyle de ilişkilidir. yüksek kaliteli ürünlerini satmak isteyenler, doğal olarak ürünlerinin kalitesinin yüksek olduğunu açıkça dile getirirler. düşük kaliteli ürünlerini satmak isteyenler ise, kendi ürünlerinin kalitesi yüksekmiş gibi davranıp, yüksek kaliteli ürünleri satanlarla aynı mesajı gönderme eğilimine girerler. bu şekildeki asimetrik enformasyon şartlarında, piyasalardaki kalite belirsizliği sonucunda, alıcılar ürünler için bir ayrım yapmadan tümü için tek bir fiyat belirlerler ve bu fiyattan sadece kalitesiz ürün sahipleri mallarını satmayı kabul edeceklerinden, piyasada sadece kalitesiz ürünler (limonlar) kalır, kaliteli ürünler piyasayı terk eder, sonuçta piyasa mekanizması, ters seçim yapmış olur. bu bir piyasa başarısızlığıdır ve kaliteli ürün satıcıları ile kalitesiz ürün satıcıları arasındaki dışsallıktan kaynaklanır.
asimetrik enformasyon; piyasaların çökmesine, hiç var olmamasına, ya da var olan piyasalarda yanlış seçimler yapılmasına yol açar.

(olur da vizyon açar diye kesmiyorum tanımı)

yani "daha kısa" olarak pazar hakkında pek fazla bilgisi olayan tüketicilerin (erkekler) asimetrik bilgi sonucunda başarısız modellere (ki ilk entryde yeterince tanımlanmış) talebi arttırırlar. bu da daha kaliteli modellerin piyasadan çekilmesine yol açar. bu sebepledir ki yukarıda bahsedilen model, pazarda en çok talep gören ve en çok bulunan modeldir.

yine yukarıdaki tanımlama neticesinde kız kişinin görsel ağırlıklı olduğunu, altyapıdan yoksun olduğunu görüyoruz. bu demek oluyor ki o da bir "visual" oluştururken maliyete önem veriyor. piyasada talebin maliyeti düşük ama çok satan modellerde olduğunu da farkeden daha genç olan hanım kızlarımız da (aynı zamanda fiziksel ve mental yetenekleri de sınırlı olan) bu modeli rol model belirleyip hayatlarına devam ediyorlar.

bu konuyu aynı zamanda sosyo-ekonomik konum neticesinde de cevaplayabiliriz. şöyle ki, sınıf arası geçişin nispeten daha zor olduğudu durumlarda (ki bizim ülkemizdeki en zengin en fakir %20 nin gsmh payları ortada) -zengin çok fazla alıyor-
kişilerin birlikte yaşadıkları kişiler de belirli bir mean ve standard deviation a (burda benim kastettiğim bir x değeri. ölçütlerimiz de ilk tanımda bahsedilen parametreler üzerinden olsun) sahiptirler. (aslında tüm sınıflar belirli bir mean ve st. dev. e sahiptirler ama bizim ele aldığımız spesifik bir değer. işbu ortalama değerinin standard sapma kadar altında veya üstünde çok fazla kişi olmadığı için, ortalama değere yakın bir değerde bulunan kişinin de kendini geliştirmesine gerek yoktur. aynı zamanda yine pazarda yüksek talebi olan modelden de uzaklaşmak onun işine gelmeyecektir.

konuyu genel itibariyle ceteris paribus kullanarak iktisadi biçimde açıklamaya çalıştım. tabii bunun bir de regresyon hesabı vardır ki, işin içinden çıkmamız çok da mümkün olmaz. (benim olmaz en azından.)

limon teorisi linki: http://www.zamane-sozluk.com/...ormasyon_teorisi.html

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...