Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

yerli otomobil için türkiye hazır ' mış '


TD)Pentagram

Öne çıkan mesajlar

Yabancı sermaye girişiyle GDP'si GNP'sinin 10 katı olup şahlandığını sanan yabancı ikameli balon ülkemin, son birkaç yıldır ortaya çıkan Osmanlı soslu romantizminin hazım zorluğu yaşayan bünyelerde meydana getirdiği hafif ateşli halüsinasyon durumlarından biri daha.
Mübarekler arabanın armasını da Osmanlı turası yapsalar yeridir. Uzaktan kumandası da mehter marşı sesi çıkardımı, bineriz alimallah arabamıza, ver elini Viyana, ver elimi Roma. Türk'ün tekerini dünyaya gösteririz.

Durumun sosyo-psikolojik yanı budur. Süper gazi olamadan süper güç olmak sevdasına düşmüş bir platonik ülkedeyiz. Biri çıkıp "Doho törörö hollodomodok orobo mo yopocoz" ultisini atmamış.

Teknik açıdansa oksijen yolları açık olan birçok arkadaşımızın savunduğu gibi, yapabilmek mümkün olsa bile rekabet gücünün olmayacağı açık. O yüzden ha "Türkler araba yaptı o ye" diyebilmek için yapılırsa yapılır, herhangi bir başarı öyküsü duymamız söz konusu değil bu araba işinden. Yani ekonomik değil duygusal maksatlıdır.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

gevur senın ülkende üretiyor onu montajlıyor.

Teknolojisi nerde bunun , testleri nerde yapılıyor bunun ?

Montaja geliyor adam sana. 1800 yıllarında almanlar araba üretmiş yıl 2100 olmuş bizimkiler araba üretmekten bahsediyorlar, enerjiyi başka yere harcayıp az kafayı çalıştırsınlar.


Bir modelin , arabanın da değil seri üretime girmesi 3 yıl en az.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

huun said:

gavur gelip türkiye'de otomobil fabrikası açıyor. niye açıyor üzerine düşünmeden bizim yapacağımız arabanın rekabet şansı olmadığı iddia ediliyor.

ülkenin dört bir yanı cem yılmaz'dan komik adamlarla dolu.


Sence niye açıyor? Mesela bizim gibi gavurun otomobil fabrikası açtığı ülkeler hangileri?
Çin, Hindistan, Tayland, Filipinler vb.

Yani ucuz işgücü ile üretim maliyetinin düşük olduğu yabancı ikameye dayalı ülkeler.

Kapitalizmde herhangi bir ürünü üreten işgücünün olması o pazarda rekabet edeceğin anlamına gelseydi bugün Kongo'nun İsviçreden zengin olması gerekirdi.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

sağol kardeş, kapitalizmin ne olduğu öğrettin. gidip afrika'nın en aç ülkesinde yılda 100 dolara işçi çalıştırabileceklerini hatırlat o firmalara.

yakın tarihte belki 5-6 tane firma beğenmediğiniz dandik ülkelerden çıkıp bugün dünya devi olmayı zorluyor.

bu arabayı üretelim, başarıdan başarıya koşacağımız kesin diyen yok; ama dünya çapında rekabete en hazır sektör türkiye'de otomotiv. bunu da üretmeyeceksek hiç birşey üretmeyelim.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

huun merak etme düşünüyoruz o kadarını. Gavur gelip açıyor, ama göbekten kendisine bağlıyor, yarın "hadi size emanet ettik fabrikayı biz gidiyoruz dese herkesin boş bakacağı devam ettiremeyeceği şekilde açıyor. Tek olayımız ucuz iş gücü işte. Hatta şöyle söyleyeyim, öyle ucuz ki, hindistan bile işini bize yaptırmayı tercih ediyor onlardan daha ucuzuz diye. Ha iş gücünden kastım sadece montaj yapan işçi değil, mühendisi de konstrüktörü de, sahacısı da, argecisi de pazarlamacısı da dahil buna, komple her bakımdan. Ucuz işçi olmakla know-how bilinmiyor maalesef. otomotiv sektörü içindeyim ben de. 20-30 senedir çalışan şirketlere daha yeni yeni ucundan knowhow verilmeye başlandı.

Çok üzerine düşülürse elbette rekabet şansı yaratılır, ama bunun için en az 10 sene maksimum kayıpla (ki herkesin kaybı olacak) desteklenmesi gerekiyor bunun düzgün hale gelmesi için. Mesela devlet kaybı göze alacak, her türlü imkanı sağlayacak (ki bunu yabancılara da yapıyor çok fark etmez) üzerine mesela "yerli üretimden vergi almayacam" diyecek. Bu da bildiğim kadarıyla rekabet kanununa aykırı o yüzden yapamaz. Firma 10 sene boyunca zarar etmeyi düşük satış marjinini göze alacak, üstüne bir de kaliteli adamları yabancı şirketlerden çekmek için maaş imkan verecek. Yaptık hemen kara geçtik diye bir şey yok, bir de 10 sene dediğim zararın kendini telafi etmesi (breaktrough point diyodu galiba ekonomistler) değil, 10 sene boyunca zarar artarak sürecek sonrasında yavaş yavaş azalır, artık ne zaman telafi eder orası Allah kerim. Mesela ben şu anda araba alacak olsam atıyorum bi fiesta focus ya da bi renault toyota falan gibi araçlar varken aynı paraya ya da azıcık daha ucuzuna ne olduğu bilinmeyen Türk arabası almam. Hele bi 4-5 sene geçsin bi bakalım, güvenilir mi, sağlam mı, dayanıklı mı, sorunu morunu var mı, anca öyle alırım. Ya da hemen almam için aynı klasmandaki arabanın yarı fiyatına falan olması lazım.

Bu arada, market payı olarak sadece türk marketini düşünmeyin. Avrupayı da koyun işin içine. Çünkü dediğim gibi, Türkiye'de tamam 77 milyon nüfus var da araba tüketimi çok çok az. Sadece üç büyük şehirde yaşayanlar bunu fark etmez belki de yurt çapında araç satışında aynı nüfustaki avrupa ülkelerinin çeyreğinden daha düşüğüz. Haliyle sırf türkiye pazarıysa zaten maliyeti kurtarmaz. Eğer o firmayı oturtmak istiyorsanız ortadoğu (ki o pazar da zayıf, çünkü zenginler şeyhler zaten top class araba kullanıyor, geri kalanlarsa konfor derdi olmaksızın 20 senelik araçlarla hala) ve en önemlisi Avrupa pazarına açılmak gerekiyor.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

tata, geely, agrale, amv, eicher, khodro, hafei, kische paso dünyaya sattı sanki.

abi laf edin ama ettiğiniz lafın manası var mı bi bakın yahu.
iç pazar yeterli büyüklükte. kaldı ki türki cumhuriyetlerden ukrayna, polonyaya kadar da satılır uygun fiyatlı bişi.

ama cidden boş laf olmuş o.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

huun said:

sağol kardeş, kapitalizmin ne olduğu öğrettin. gidip afrika'nın en aç ülkesinde yılda 100 dolara işçi çalıştırabileceklerini hatırlat o firmalara.

yakın tarihte belki 5-6 tane firma beğenmediğiniz dandik ülkelerden çıkıp bugün dünya devi olmayı zorluyor.

bu arabayı üretelim, başarıdan başarıya koşacağımız kesin diyen yok; ama dünya çapında rekabete en hazır sektör türkiye'de otomotiv. bunu da üretmeyeceksek hiç birşey üretmeyelim.


Rekabete en hazır sektörün otomotiv olduğunu nereden çıkardın onu bilemeyeceğim. Böyle bir iddiada bulunuyor ve bunu kabul ediyorsan hata burada.
Tekstil sektörü ya da gıda sektörü örneğin Türkiye için çok daha müsait. Çünkü 1. bu sektörlerde ulaşım ve nakliyet maliyetleri çok düşük, ve lojistiği çok yetersiz olan Türkiye için daha az sorun teşkil ediyorlar. 2. Reklam ve marka değeri faktörü otomotiv sektörü kadar önemli değil, bu da demek oluyor ki Türkiye dünya çapında spekülatif araçlara ve medyaya etkide bulunamayan bir ülke olarak ürettiği arabayı pazarlayamaz/değerlendiremez.

Biraz gerçekçi olup son dönemde pırtlayan 3. dünya ülkeleri romantizmini geride bırakıp, yerini bilerek hareket etmek ve gerekli olan tarihsel-ekonomik levelları yavaş yavaş geçmek gerekiyor. Bi anda level 20 minion olan bir ülke zuhaha Arthas sçtım çarkına yeni kral benim diye fırlamamalı, sakin sakin, akılcı ilerlemek ve uzun vadede bir başarı beklemek lazım.

Osmanlı romantiklerini anlıyorum onlar böyle şeylere çok meraklı ama diğerleri bari mantıklı olsun.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Ya hayır şimdi ben anlatamadım galiba, devlet eliyle yapılacağına ben de inanmıyorum yalnız bir özel girişimci kurabilir otomotiv fabrikası.
Özel girişimci için de kendi markasını üretmek sorun olmaz o büyüttüğünüz kadar, dış tasarımını inşasını yapmak o kadar da zor değil düzgün bi yatırımla yapılabilir e motoru zartı zurtu dış firmalardan alarak başlarsın işe bi noktada.
Zamanla üretebildiğin parçaları,tabi üretimin satın almaktan daha ucuza getirebildiğin zaman, kendi parçalarını kullanmaya başlarsın.
Bu parçalardan ufak tefek olanları zaten üretmek kolay dünyada bir çok firma artık motoru büyük firmalardan alıyor zaten bugün Harley Davidson seri üretim motorlarında motoru Porsche'den alıyor.

Dediğim gibi devlet desteği ve iyi bi yönetimle gayet rahat araba üretilebilir özel girişimciyle, hatta istendiği taktirde yatırım yeterince büyük olursa ciddi yaklaşılırsa Mazeratti tadında bişeyler dahi üretilebilir,ama daha önce de söylendiği gibi hedef orta sınıf araba üretimi olmalı özellikle piyasada dolaşan şahin,serçe gibi arabaları piyasadan yoketmeye yönelik bi politika izlenebilir.

Ama bu her konuda kendi milletini aşşalama çabasında olanları anlamak gerçekten mümkün değil.
Vestel'in yaptıkları zaten birçok şeyin yapılabiliceğinin en büyük kanıtı...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bütün bunlar yapılabilir şeyler, ECU mu programlatamıyoruz ki programlanabiliceğini düşünüyorum ben onu da uluslararası firmalardan birine yaptırırsın.
Dedim ya özel girişim ve girişimin ciddiyeti önemli ayrıca yeteri kadar teşvikle gayet yapılabilir, mesela bugün dese ki Tayyip Türkiye'den kurulucak otomotiv markasına şu şu şu şartlara uymak kaydıyla otomobil üreticek olurlarsa şu kadar vergi indirimi şu kadar teşvik veriyoruz diye anında 3-4 tane otomobil markası kurulur :)
Ha buna gerek var mı yok mu bu tartışılabilir, ama yapılamaz diye bişey yok kesinlikle.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

dasaaa said:

tekstil - gıdaya kadar okudum


'a kadar okudum.

Diğer arkadaşların konularına gelince:
Bahsettiğimiz konunun bunlarla da alakası var tabi ki. Mesele şu ki otomotiv sektörü yüksek teknoloji sektörlerinden biri. Ve bu sektörlerin en önemli özelliklerinden biri de birçok diğer sektöre çok bağımlı olmaları. Bunların arasında
Otomotiv
Uçak - uzay
Donanım vs.

sayılabilir. Eğer bu sektörlere girip yan sektörlere girmemişse bu ülke yüzü astarından pahalıya geliyor. O parçayı ordan al bu parçayı burdan al diğerini bilmemnerden al derken kar marjın da gitgide küçülüyor. Zaten bu yüzden çok gelişmiş ülkeler otomotivde liderdir. Çünkü örneğin ABD ingiltere fransa almanya gibi çok gelişmiş ülkeler her sektörde ileri olup kendi ihtiyacını karşılayabiliyorlar. Eğer BMW her programını bilmemnesini yabancı bir şirkete yaptırıyor olsaydı yarın bayrağı çekerdi.

Biraz ayılın, kendinize gelin ve görün ki Türkiye bir Fransa Almanya değil. Aman bana ne yav takılın bre goçlar Viyana kapıları bizi bekler cCc Türk malı otomobil cCc
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Ya ben mi anlatamıyorum siz mi anlamamakta ısrar ediyosunuz, ülke üretmez zaten otomobil firma üretir.
BMW yarın karar açıklasa dese ki merkezi türkiye'ye alıyoruz bütün üretim ve arge çalışmalarını türkiye'de yapıcaz araba üretemeyecek mi adamlar?
10 yıl önce olmayan araba firmaları yok mu bugün?
Bir özel girişimci şirket kurup araba üretmeye başlayacak bunun dünyanın hangi ülkesinde olduğu çok da önemli değil.
Yeni bir firmayla böylesi bi sektöre atılmak çok zor evet,e zaten bu yüzden devlet desteği/teşviğiyle olabilir dedik...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

EricCantona said:

Ha buna gerek var mı yok mu bu tartışılabilir, ama yapılamaz diye bişey yok kesinlikle.


Yapılamaz diye birşey yok tabi ki. Ama ekonomik olarak bir fayda sağlamaz ki o zaman gereği olmadığı gibi irrasyonel bir fikir haline gelir. Zarar edeceğin bir sektöre giriyorsan sen bu ekonomik düzende enayi değilsen saçma bir romantiksindir.

Şu an bahsettiğim şey de buydu. Türkiye bu gerzekçe romantizmi artık devlet politikası haline getirmeye başladı. Yok bugün girsek yarın Kudüsteyizden tutun da "Avrupa akıllı olsun Yeni osmanlı geldi" hötzötüne kadar bir süredir yarım akıllı bir romantizm sürüp gidiyor ve birhalta yaramıyor.
Örnek mi vereyim? Cola Turka çıktığı zaman yapılan rereröyü hatırlayın. Yok Coca Cola'yı tahtından edecektik de, ABD'yi fethedecektik de, bilmem ne. Bu kadar çabuk mu unutuldu yoksa tek hatırlayan manyak ben miyim bilemiyorum. O dönemin Zaman ve Sabah gazetelerinde okuduğum makaleler Coca Cola ve Pepsi'nin çok korktuğu, Cola Turka'ya karşı birleşsek mi dedikleri, bıdı bıdı böyle hasta ruhlu şeylerdi. Ne oldu hacı Cola Turka?

Bugün aynı gazla girecekler otomotiv sektörüne, sümsüğün esaslısını yiyecekler, 2 sene sonra başka bi romantik projeyle çıkacaklar. İyi satıyor çünkü bu gibi irrasyonel fikirler. Bu gibi "akıldışı" ve "mucizevi" kurtuluş destanları falan Hitler'in zihniyetiyle akraba bir zihniyetin ürünü oluyor çoğunlukla(siz alınmayın lafım bu spekülasyonu çıkaranlara). Hani, gariban ama gururlu milletin dünyaya başkaldırışı ve dize getirişi masalları gibi.

Tekrar söyleyeyim, Türkiye bu romantik efsaneler yerine önce sağlam, üretken ve yabancı ikameden kurtulup kendi ulusal sermayesini oluşturabilen bir ülke olursa, sonra araba da TANK da UFO da yapabilir. (Bir de Türk tankı efsanesi var bu aralar ortalarda dolaşan, PKK'yı o tanklar bitirecekmiş, İsraili de o tanklar olursa komple alabilirmişiz vs., ulan romantizm sen yok musun sen)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

EricCantona said:

Ya ben mi anlatamıyorum siz mi anlamamakta ısrar ediyosunuz, ülke üretmez zaten otomobil firma üretir.
BMW yarın karar açıklasa dese ki merkezi türkiye'ye alıyoruz bütün üretim ve arge çalışmalarını türkiye'de yapıcaz araba üretemeyecek mi adamlar?
10 yıl önce olmayan araba firmaları yok mu bugün?
Bir özel girişimci şirket kurup araba üretmeye başlayacak bunun dünyanın hangi ülkesinde olduğu çok da önemli değil.
Yeni bir firmayla böylesi bi sektöre atılmak çok zor evet,e zaten bu yüzden devlet desteği/teşviğiyle olabilir dedik...


Biz çok iyi anlıyoruz da senin de anlaman gereken her ne kadar küreselleşme olsa da bu şirketlerin ulus merkezli şirketler oldukları. Yani BMW üretimini Çin'de bile yaptırsa parası Almanya ve kıta avrupasında dönüyor, birçok iktisadi anlaşmada vs. bir Alman şirketi olarak işlem yapıyor ve ülkesine vergi veriyor. Artı olarak kendi ülkesindeyine kendiyle bağlantılı birçok kartel ve konsorsiyumun içine giriyor, hatta kendisi yine ülkesindeki yüksek teknolojik diğer sektörlerde şubeler açıyor ve böylece montak yapmıyor, ucuza mal edip araba yapıyor ve yüksek karla satıyor.
Bir girişimci eğer devletten tamamen bağımsız bu işe girecekse zaten girmez çünkü kar edemez bu konuda anlaşıyoruz. Devletten teşvik görmesi gerekiyor daha önemlisi Türkiye'deki yan sektörlerle ortaklıklar kurması ve üretim maliyetlerini ucuz ve kaliteli malla yapıp üretmesi gerekiyor. Peki Türkiye'de gerekli programlamayı/yan materyali kaliteli ve ucuza alabileceği koşullar var mı? Yok. O zaman bu firma da gidip Almanya'dan ithal edecek ve sonra üstüne oturacak arabanın.

Hadi benim çıkmam gerek
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

GEd said:

Dış tasarımı geçtim bir arabada kaç tane ECU var söyleyebilecek var mı burda ? ^^
Bunun softwareini geliştirebilecek kaç mühendislik bürosu var türkiye'de ? Montajda tasarımda yaparız zaten sorun değil.


bürosunu kurarsın olur. 500 tane mühendis çıkartırım ben sana. uydu yapıyoruz, f-16ların yazılımını değiştiriyoruz, onu yapıyoruz, bunu yapıyoruz ama araba motoruna gelince fıslıyoruz?

osmanlı romantiği, mantık vs yardırıp gidenler var; hatırlatma gereği duydum. şu anda türkiye'de araba üretilebilir mi diye tartışan aklı başında kimse yok. şu anki tartışma, dünya pazarına çıkabilecek ve karlı olabilecek bir arabayı kendimiz üretebilir miyiz tartışması.

bir rapor hazırlayıp sunacaklar hükümete, göreceğiz sonucu. ayrıca nickini hatırlamadığım arkadaşın dediği gibi: "özel sermayenin riski bizi mi gerdi?"
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...