Purgatory Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Change Everything Maybe Öncelikle bu tür bir yazıyı yazmadan önceki aylarda Ultima ile ilgili bir çok site forum sunucuda arastırma yaptım.Kendi bilgilerim ve gözlemlerimle Türkiye'deki Ultima ile ilgili çeşitli açılardan ve konulardan yaklasarak yorumlarda bulundum ve ek olarak da ideal düşünceleri birleştirmeye çalıştım.Madem uygulama olarak Ultimayı ileriye değil de geriye götürüyoruz en azında Düsünce olarak ileriye taşıyalımBu yazdıklarımı okumanız çok fazla zaman alacak.Fakat tamamını okumadan anlayabileceginizi ya da aynı düsünce sisteminde tartısabilecegimizi sanmıyorum.Onun için ilgi duyan arkadaslar konunun tamamını okusun. Türkiye'de ultimanın bitiyor olduguna hatta bittiğine dair herkesin kafasında bi olgu var.Öncelikle bunun nedenlerini masaya yatıralım.1-İlk numarada tabiki klasik olarak Sphereye merak salmıs arkadaslarımızın oyunculuk anlamında belli bir dönem gecirdikten sonra, GameMaster lara duydugu ilginin artarak "Bende ya da Bizde bir server acabiliriz" düsüncesiyle arkadaslarını toplayıp gaza gelip bi anda bu düsüncelerini anlık koşullarını göz önünde bulundurarak ve amacın sadece kendi egoları oldugunu bilinç altlarında kendilerine itiraf etmeden böyle bi işe kalkışmalarıyla, yasanan sorunlar ve bunların üstünden kalkılmaması ya da arkadaslarının onları yarı yolda bırakması ya da vakit bulunamaması ya da vazgeçmeleri ya da pes etmeleriyle son bulan 100 lerce sunucunun Ultimaya gönül vermiş kişilerin aklına "bu serverda kapanır ya" düşüncesini sokmus olmaları.Uzun bi cümle oldu fakat genel itibariyle istediğimizi anlatıyor:)2-İkinci olarak scripting e merak sarmıs arkadaslardan bahsedicem.Bu arkadaslarımız script yazmayı ögrenmeye basladıkca ve bu işi anlamaya basladıkca söyle düsünüyorlar."Ben hayal gücümün yettiği yere kadar bu işi yaparım ve oyun içinde herhangi bir scripti yazabilirim". Bu sonuc olarak sunları getiriyor.Bu arkadaslarımız "Yenilik" adı altında bu işi yaptıkları için bizim açımızdan yenilik sadece o arkadaslarımızın hayal gücü ile sınırlı oluyor.Profosyonel olarak düsünebilen bi arkadasımız ise oyunun oynanabilirliğini değiştirmeden playerlara kolaylık saglayacak seyleri görür ve uzun calısmalar sonucu yaptıgı scriptin oyunun bütün kavramlarına etkilerini düsünerek hareket eder.Böyle bi arkadasımız varmıdır bilinmez ama burda Türkiyedeki Ultima için Ar-ge yapıyorsak sanırım böle bi arkadasımız yok demektir ya da bir yerlerde harcanmış:) Player dediğimiz kitle ultimanın türkiyede baslamasından bu yana farklı farklı sistemlerde oynamıs farklı zamanlarda oynamıs kişilerdir.Alışkanlıklar nasıl bazen asıl istediklerimiz haline dönüşüyorsa herkes kendi alıştıgı sistemin kendisi için dogru oldugunu ve ondan zevk alacagını düşünür.Olay böyle olunca bir sunucuda arkadasımız bir yenilik yapınca hem olumlu hemde olumsuz tepkiler gelir.Yeniliği yapan arkadasımızın kendine sunu sorması lazım."Ben bu yeniliği yaparken beklentilerimin karsılanması sadece olumlu tepkilermi olacak?" Yoksa sunucusunun gelecegi acısından ve oyun anlayısı acısından bütün herseyi muntazam bir düzen ve ahenk içinde profosyonelce yapıp "herkesten saygımı görmeliyim?" Anlatmak istediğim bir cok player scripter arkadaslarımızın egoları yüzünden oyundan sogumustur ve hoslanmadıgı bir sistemde oynamak zorunda kalmıs ve ultimadan uzaklasmıstır. Scriptlerin yayınlanmasının da tabiki etkisi olup insanların tembel olmasından dolayı scriptleri copy paste yapıp sunucu acan kişiler kaybolan 100 lerce sunucumuz arasında kendilerine yer bulmustur.Bu hem bizim hemde o kişi için üzücü bişey ama hala bundan ders cıkarmıs değiliz.3-Bu da yeni nesil arkadaslarımızın sevdigi bir baslık.Skill Dummyleri, StatStone lar, Kasma alanları Vb.Bu kavramlar türk köylüsünün ne kadar calıskan oldugunu bildigimiz halde sehirlerdeki tembel insanların cocuklarını ne kadar tembel ve amaca yönelik yetiştirdiğini gösteren ve türk insanını üzülerek tembel olarak niteleyebileceğimiz bir yaklasım. Arkadaslarımız "ben eskiden cok skill kastım servera güvenmiyorum neden ugrasayım, zaten işim gücüm var sadece action için giriyorum" tarzında ve buna benzer bir sürü sey nedeniyle bunu yaptıgını söyler.Haklılar! Haklı olduklarını hic bir zaman göz ardı edemeyiz zaten bunun nedenlerini tartısıyoruz.Burda sunu da söylememiz gerekir ki oyuna verdiğimiz emek bizi oyuna daha cok baglar ve oyuna daha cok deger veririz.Hic kapanmayacagına %100 emin oldugumuz bir serverda ben emek veririm diyenleri duyar gibi oluyorum. Tabi skill dummy olmayan sunucular acmaya cesaret eden arkadaslar da var fakat bu ve bunun baglı oldugu baska nedenlerden onlarda kapanıyor.Demekki burdaki eksik sunucunun skill dummy siz olmaması ya da olması değil tam olarak.Bu konuyu ileride acıklayalım.4-Bu maddede basit bir konu var.Yaşı ilerlemiş arkadaslarımızın bilgisayardan uzak olması ya da bilgisayara yakın oldugu halde ultimada onu cekecek birseyin kalmaması ve zaten bunun nedenlerini de tartısıyoruz.Ama suna eminimki Standarda yakın Ütopik yani ideal olan bir sunucu olsa onlarda bir sekilde fırsat fulup bu sunucuda eski anıları tazeleyip maden kazar, scroll yazar ya da arkadaslarıyla birlikte muhabbet eder.Bir nevi facebook gibi düsünün.Bütün ultima playerlarının bi araya toplanması gibi. Siz simdi "herkesin istediği bu zaten" diyosunuz gibi geldi bana:) Bunu biliyorum ama bunun nasıl olabilecegi konusunda pozitif, dogru ve profosyonel düsünceye kimsenin sahip oldugunu düsünmüyorum.:)5-Önemli bir konuya geldik.Buglar:)Buglar bir cok sunucumuzun sonunu getiren bir konu. Bu konuda dünya da bile yapılabilecek seyler sınırlı olmasına ragmen sphere de durum farklı.Dünyada derken, teroristlerin tam olarak bastırılamaması, Hacker ların tam olarak bitirilememesi ya da kötü niyetli insanların suc işlemelerine ragmen tam olarak durdurulamaması gibi demek istedim:) Ultimada da durum böyle, terbiyesiz, ahlaksız, yeri geldiğinde ben delikanlıyım diyip artislik taslayan hatta annesinden kimseninn hakkını yemenin dogru olmayacagını ögrendiği halde oyundaki aynı durumu bu düsünce ile baglayamayan, kendi kız kardesine bakılmasını içine sindiremeyip baskalarının karısına kızına bakan tipler, tarzında bin tane sey sayabilirim. iste böyle kendi kandıran kötü niyetli arkadaslarımız malesef var ve biz onlara da bu oyunu oynama hakkını istemeden tanıyoruz.Ama Sphere öyle birşey ki profosyonel calısma ile (zaten bilinen buglar var) bu hataların tamamen %99 unu ayıklamak ve fixlemek yine bizim elimizde.Farkındaysanız su anda belli bir sunucudan değil türkiyedeki bizim ultimamızdan bahsediyorum.Bu calısma sekillerine de ileride deginicem.6-Güzel bir konu daha.Edit.:) Arkadaslık dostluk hatrına yapılan editler, Para ile yapılan editler, Kendi egolarını tatmin için yapılan editler.Hangi birinden bahsedeyim.Ama tabiki bunun cok kolay ve basit bir çözümü var.Yine profosyonel olarak hizmet anlayısının oldugu ve yaşına ve kişiliğine göre davranıp kişiliğinden taviz vermeyen ve birbirine güvenen bir takımın bir arada olması bunun olmasını engelleyebilir. "içimizden biri cıkıyo edit yapıyo abi biz yapmadıgımız halde herseyi bok edio" diyebilirsiniz:) Ama insan kaynaklarında insanları belli sorulara verdiği cevaplara göre alıyolar.Sallıyorum gm olucak kişiye edit yaparmısın diye sordugunda "Hayır" der. öle diosa bilki edit yapar tarzında düsündüğümüzde bunun alternatifi olarak piyasada cok sevilen ve saygı duyulan gm ler oldugunda buna aynı soruyu sormamıza gerek kalmaz.Yani neyi ekersen onu bicersin mantıgına göre herkesin ne oldugu bi sekilde bellidir ve zamanla da ortaya cıkar.7-Speed:). Cogu arkadasımızın hatta bende ilk basladıgımda speedi bana oyunun gereği gibi anlattıkları ve kullandıgım program.bu da oyunda benim gibi alıştırılmıs yada daha sonra ögrendiği halde oyunda kendine güvenmeyip içindeki eziklik hissini speed ile adam keserek gidermeye calısan arkadaslarımız:)Genelde 15 civarındaki yas grubundan bahsediyorum.O arkadaslarımız o hissin ne oldugunu bile tespit edebilmis değillerdir onları suclamıyorum ama yine aile terbiyesi almıs bi insan kurallara uyulmasını gerektiğini bilir ve menfaatlerinin peşinde düşünmeden gitmez.En azından kişiliğinin yansımasının bu olmasını kendine itiraf etmesini bilir.Ama bu konuda da yaratıcı arkadaslar oldugunu düşünüyorum ve speed konusunda da bir çözümün oldugunu ya da olacagını düşünüyorum.8-Connector konusunda işini cok iyi yapan ve zeki arkadaslarımız var.Zeki derken bir de aklıma Wildgenie(Bilgehan-Zeki) geldi.Kendisiyle tanıstım cok iyi bir insan olmasının yanında işinide cok iyi yapan zeki bir insan.Connector konusunda Wildgenie nin söz sahibi olacak kadar bilgili oldugunu düsünüyorum veya benim bilmediğim bir cok arkadasımızda vardır belki.9-Player yetersizliği dersek piyasadaki ultima severlerin olusturdugu bu kitle zaman içinde %20-30 lara kadar indi ve artk maximum 100 kişi olmakta.Yeni player kazanmakta wow, dota tarzındaki uğraşların oldugu bu dönemde oldukca zor.Bu yüzdende bu kitleyi bir araya toplayarak ve güzel bir ortam olusturarak eski playerların gelmesi saglanabilir ve bu durum %60 lara kadar cıkabilir diye düşünüyorum. *****Aslında daha bir çok detay sayılabilir hem görsel hemde düsünsel olarak ama bu nedenleri burda sınırlayıp baska konulara gecelim.İdeal bir Sunucuda olması gerekenler diye genel bir konu hakkında konusalım. İdeal demek aslında biraz yanlıs olur cünkü ultima konusunda ideal kavramı kişiden kişiye göre değişiyor.Ama sphere ilk cıktıgındaki hali orginal olarak alırsak en dogru standardı görmüş oluruz. Türkiye de bir çok arkadasımız SNN ile baslamıs Nebula ile devam etmiş, aralarda Wild Nova Area Quaxis Sylveria zamanlarında oynamıs ve o dönemlerde ultima en güzel dönemlerini yasamıstır.Daha sonra Amentes, Ring of Life, Rivendell, Excalibur v.b (saymadıgım bir cok sunucu olabilir.)gibi sunucularla da duraklama dönemine girilip ultima yavas yavas buglardan dolayı çökmeye yaklaşmıstır. Son dönemdeki 100 lerce sunucuyu burda sayamam cünkü cok fazla:) Genel olarak Nebula piyasanın cogunu almıstır.Cünkü baslarında Doruknet olmasıyla kendilerinden emin bir sekilde profosyonel calısmıslardır. Tabi bi ara işi ticarete döküp parada kazanmıslardır ama simdiye kadar yaptıkları göz önüne alınırsa bir mail ücreti bunlar için az denilebilir.Türkiyede Ultima Free calışan bir sistem üzerine kurulu sonucta. Playerları biraz acıklamak lazım sonucta onlar bizim parametrelerimiz olucak konuyu acıklarken. Playerları kaca ayırmamız gerekir bilmiyorum ama su an da belli bir bakış acısı ile 3 e ayırıyorum *Oyunu sadece action yapıp adam kesip üzerine küfredip item açı olan ve tuzakların her cesidini deneyen 15 yas grubu arkadaslar.Bu arkadaslar forumlarda da sürekli eleştirel yaklasıp ortalıgı karıstırırlar. *Yasını basını almıs terbiyeli craft falan kasan arkadaslarıyla muhabbet edip eglenen gerektiğinde warior charıyla girip adabıyla action yapanlar ve aktivitelere katılanlar *Arkadasları ile birlikte oyundan zevk alan ve sürekli beraber takılıp artislik yapan ya da efendi olan, forumlarda aktif olarak takılıp ailesini ön plana cıkaran arkadaslar Playerları tanıdıktan sonra hangi secenek icin ne tür bir cözümü ya da beklentiyi nelere göre olusturabiliriz ve karsılayabilriz.yani oldukca karmasık bir iş gibi görünüyor.Demekki burda bizim sunucumuzda hangi seceneklerdeki arkadasları görmek istiyorsak ya da istemediklerimizinde pasa pasa gelip kurallara uymasını istiyorsak buna göre bir sistem yaratırız.Sadece player olarak düsünen sunucular ilk secenekteki arkadasların bollugundan sonra egoları tatmin olup serverı birbirine katıp gitmelerinden sonra yok olmuslardır.Kimileri ise ayakta kalabilmistir ama önemli olan nasıl ayakta kalabildikleridir. İlk basta orjinal olması gerekenlerden bahsedicem nedenleri ile birlikte.Orjinal olması gerekmesi ile demek istedigim türkiye de birşeyin orjinali olmadan alternatiflerinin üretilmesine karsı olmamdandır. Örneğin herkesin anlayabilecegi dilden anlatırsak Paperdoll görünüşü status görünüşünün baska yerlerden alınıp yada editlenip iğrenc bir görüntü olusturulması.Yabancı ülkelerde bir çok server bunları editlerken hikayelerine göre editlemişlerdi.Bunu arastırmalarıma dayanarak söylüyorum.Bizim sunucularımızda yeşillik olsun diye yapılıyor.Yeşillik olsun diyede bir çok şey değiştiriliyor zaten.Bu konuda bir şey ögrenen herkesin illa bir şey değiştirmesine gerek yok önce bunu kabul etmemiz gerekiyo.Belki Türkiyeye uygun güzel bir şekilde editlenebilir ama önce yaparsın sonra eleştiri için sorarsın insanların görüşümü alıp uygularsın profosyonellik bunu gerektirir.Her konuda insanlara bişey sormak tabiki yanlıs, kişilerin saygı duymak ve kabul etmek zorunda oldukları seylerde vardır fakat bu seyleri kabul ettirmeden önce saygını kazanman gerekir. Yenilik adı altında yapılan bir sürü gereksiz işin bazılarından bahsetmek istiyorum.Aslında bazı arkadaslarımızın begendikleri seylerde olabilir belki bunların içinde ama oyunu genel olarak düsünürsek ne kadar dengeleri bozucu bir yapısı oldugunu anlayabiliriz. -İbranice. Bu sistem konusunda "ne kadar güzel mageler için" diye düşünenler var ise yazdıklarımı iyice okusun.Oyuna yeni basladınız ve mage ile karsılastınız innox sözcügü gecti ve sen ne oldugunu anlamadın ve büyüyü yedin.zamanla aynı kelime göre göre onun ne oldugunu anlıyosun ve ona göre hareket ediyosun.İbranicede de durum bu sekilde oldugu halde bunun nasıl mage lerin bonusu olarak getirildiğine anlam vermiş değilim.Sadece insanları kısa vadede daha detaylı düşünmeye itmekten baska bisey değil. -Mage robeler warior veya warlock robeler.Aslında bu savascı türleri arasındaki baglantıyı anlatıcam ama kısaca söyliyim.Bu robeler geldiği zaman tailorlara yada alchemy lere belli bir piyasa olusturması güzel bisey olsa da Pvp de dengeleri cok fazla bozan bir sistem.Yani pvp de o kadar küçük hesaplar vardır ki örnegin, adam sana kalvas attı o anda sende ona clumsy attın yemedi haliyle sen küt yerdesin.Burda olay o sahsiyetin pvp yi iyi yapması ve dünya içinde iyi bir savascı olmasından mı ileri geliyor yoksa alakası yokmu bu tartısılır fakat anlatmak istedigim kelebek etkisi gibi bir şeyi değiştirdiğiniz de sadece o şeyin değiştigini sanmayın.bunun ileri dönük bir çok etkisi oluyor.Mesela o adam o kişiye sinir ooldu ve artık onu öldürmesi ve kendini rahatlatması gerekiyor.Bunun için gücü yetmiyor arkadaslarını toparlıyor Guildini falan.arkadası olmayan insan bu durumda eziliyor.Tabiki ezilicek illa ondan üstün olması gerekmez dünya içinde ama bunu saglayan bir item değil kişilerin becerisi olması gerekir diye düşünüyorum.Ayrıca Rp sunucularında kişiler karakterlerine göre hareket ettiği için bunun belli bir sebeple bahanesi uydurulabilir buna bisey diyemem.Yada o adamı kesmek icin tuzak kurmaya ve bunların birçok cesidini kesfetmeye baslıyorlar:) -Silah Bonusları.Bilmemkim sana bilmemne kadar vurugu zaman senin bilmemnenin bilmemnene oranı kadar bilmemne olur onunda şuyunun busu kadar bilmemnesi gider sen bunu görünce bilmemkimin bilmemnesini bilmemne yapmak zorundasındır..Oyunu detaylandırdık dimi.Tabi scripting de algoritmik hesaplar vardır anlatmaya calıstıgım bu değil.Kelebek etkisinden tekrar bahsedersek dünya için karakterlerin özelliklerin sürekli değiştirip birinin diğerine üstün olmasını saglamak zorun hissetmek neden onu anlamıs değilim. Örneğin Warior mage e eziliyo abi bonus yapın.Yada tam tersi.Dünyada hepsinin birer savascı özelliği ve anlayısı vardır kişiler kendilerine uygun olanı secerler ve oynarlar.Bu karakterlerin birbiriyle eşit oldugunu ya da olması gerektiğini kim nerde söylemiş?Oyunu Single düşünüyoruz ve buna göre eleştiriyoruz gibi geliyor.Yani Mage zehirleyecek anexporlayacak savascılar ya da okcular saldıracak.Birlik beraberlik oyununu singlela cevirmeye calısıyoruz belkide.Kişisel egolar daha ön planda. Bir de Warlock sorunumuz var tabi."Warlocklar eziyorr abii" yada tam tersi.Warlock dediğiniz zaman hem büyü yapıp hemde silahla savasabilen anlıyorsak eger ve Mage dendiği zaman sadece büyü yapabilen anlıyorsak yada warior için sadece silahla savasabilen anlıyorsak, warlockun dogal olarak büyü yaparken evaluating intelligence düsük olmasından dolayı büyüleri atarken genelde fizzle olması lazım. savascılarında tactic az oldugu zaman misslemesi gibi. Bunu sağlamak yerine özel robeler bonuslar cıkarmak oyunun bütün dengelerini bozmak neden bu kadar hosumuza gidiyor.Ve bunları yapaken bir de kendimizle gurur duyarak Yenilikler baslıgı acıyoruz. -Janjanlı renkler olarak bildigimiz renklerin oyunda var olması ve arkadaslarımızın daha renkli ve güzel olur düşüncesiyle orjinal renkleri resim yapar gibi boyamasından ibaret olan bu olay %80 arkadasımız tarafından öngörülebilir bir sekilde istenmemektedir %15 i farketmez %5 ini ise begeniyor olarak nitelendirebiliriz.Skiller konusu Skiller konusunda öncelikle "bütün skillerin işe yarayabilir olmasını sağlamam lazım" diye bir görev edinmeyelim kendimize.Bu hale dönerse ortaya sacma sapan seyler cıkmaya baslıyor ve örneklerini görmüşüzdür.Ya da skillin ne oldugunu bilmeyen arkadaslar "bu skill calısıyomu calıssın, böle servermı olur ya" tarzında yazılar yazar foruma ve scripter arkadas o skill i aktif etmek için biseyler yapar hata olur bug cıkar sonra "x player bug yapıyor" diye page gelir onla tartısırsın sonra adam forumlara gider küfür kıyamet bi bakmıssın o kadar emek bosa gitmiş."lanet olsun" dersin :) Kötü senaryo olarak görülse de anlatmak istedigim sey bütün talepleri karsılamak mümkün değildir ve bu hayatın her alanında böyledir.scriptsel anlamda karsılayabiliriz belki ama bunun sonucunda olacak seyleri hesaplamalı buna göre hareket etmeli biraz daha detaylı düsünmeli ama yüzeysel plan yapmalıyız gibi geliyor.Cünkü talepleri karsılarken senin amac ve beklentilerinden uzaklasıyormuyuz acaba? Simdi tartısmalı skiller üzerine konusalım. 1. olarak tabiki Taming var:) Taming cok kapsamlı bir konu.Parca parca ele almak yerine iç içe gecmis bir bicimde anlatıcam.En basta tamingin kasma problemi olarak görünen bir olay var.Ph konusuna zaten girmiyorum ciddiye bile almıyorum ph olmayan bir sunucu varsayımı altında anlatıyorum.Taming kasmamızın nedeni hem para kazanmak diger craft skillerde de oldugu gibi hem de güzel bineklerimizin olması ve saygınlıgımızın artması yani bir nevi artislik:) adminler bu olaya söyle müdahale etmelilerdir.Oyun içinde Inscription Alchemy Mining skillerinin taming skillinden bir farkı olup olmadıgına karar vermeli ve buna göre hareket etmelidir.Eger aynı ise Spawnların zor olmasının bir anlamı olmaz.Ve bencede spawnlar akıllıca düzenlenmiş ama cok da zor olmayan spawnlar olmalılardır. Eger zor yaparsak oyun içi ekonomiyi bozmus oluyoruz.Binekler bankalara stoklanıyor vendorlarda hatta cok fazla degerli oldugu için vendorda bile satılamıyor.Taming skillini oyun içinde ilah haline getirip, zaten playerların içinde olan bencillik hissini kabartıp 2 katına cıkarıyoruz o da yetmezmis gibi o binege binen kişilere özellikle dalan tiplerin cıkmasına olanak veriyoruz.Ve bu spawnları yapanlar genelde eskiden ultima oynarken zor spawnlarda cok ölmüs olan arkadaslar oluyor ve o günleri aklına getirip 10 tane rotting corpse koyup insanların beddualarını alıyorlar:) Anlatmaya calıstıgım oyun içinde bineklerin sürekli el değiştirmesi hem ekonomiyi canlı tutacak hemde diger craft skillerdeki arkadaslar gibi tamerler de istikrarlı olarak para kasabilecekler.Bunun yanında bu güzel bineklere her kişi her zaman binebilecek.Miner i düsünelim.Maden kazıyor sonra ironları bir bir ayırıp bs kasmaya calısıyor sonra bütün madenlerden 100+ ingot yapıp set yapıyor sonra bu setlere alıcı bulmaya calısıyor.Taming i düsünürsek tamelicek hayvan aranıyor tameleniyor ve uzun bi ugrastan sonra artk spawnları takip etmek. bu ikisi arasında cok asırı bir farklılık olmasa da bu farkı ortadan kaldıran sey de spawnların cok zor olmamasıdır. 2. olarak Eva skiline cok az deginicem.Warlockların oyun içi dengelerde üstün olmasının önüne gecilmesi acısından hem büyülerde eva skillinin önemi olması gerekir hemde warlockların silahlara poison sürmemesi gerekir.Cok agır bi sonuc olarak görebilirsiniz ama burda iki ayrı karakterde bahsediyoruz iki ayrı skillden değil.warlock lar üstün oldukları için belkide mage robeler üretildi ve bu sayede bu gereksiz robelerle tanıstık.clumsy poison atacklast go go go :) Yani Warlocklar mageler veya wariorlar baslı basına bir ırk değiller birbirlerinden yardım isteyecek ve birlikte savasacak insanlar.single düşünmek ultimayı bu hale getiren nedenlerin baslarındadır. 3. olarak inscription skill ini düsünelim. 1. maddede anlattıgım miner ve tamer lerin bu kadar emek vermesinden sonra kazandıgı parayı bizim scribe ların sadece makro programı ile res scroll yazarak tanesini 183 gp den satarak kolayca para kazanmasını tabiki kabul etmiyorum.Bence spellbook un son iki sayfasındaki scroll ların satılamaması gerekir veya 183 gp nin 140 lara cekilmesi gerekir ki bu durum esitlensin ve Scribe lar para basma makinesi olarak ayrı accountlarda ve ayrı clientlerde acılmak zorunda kalmasın. 4. olarak Combat skillerinden bahsedicem. Genel olarak piyasada söyle bir kanı var. SW Fenc MF Wrest birbirine esit ve denk olan skiller olarak gösteriliyor ve görünüyor.Yani demek istediğim eleştiri yapılırken "Sw ler cok ezik kaldı bonus koyun" gibi diger skiller icinde aynı sey yapılıyor. Bunu olusturan sizlersiniz.Aslında böyle birşey söz konusu değil. Karsında Sw olan bir warior var ve wrestlersın. Stun bonusu istiyorsun. Disarm yapıyosun güreşcisin ve setli bir adamın yerden yere vurup öldürebileceginimi sanıyosun. Ya da Fencing in paradarbe sinin olmasının Fenclere bir artı kazandırdıgını düsünüp swordsman lara bleeding gibi yanlıs bir bonus yarattılar.Bu olay Healing Anatomy Poison skill i ile combatlardaki etkileşimlerini ve sürelerini düsünmeden geliştirildi. Bleeding yerine 1.5x Critical Strike tarzında bir algoritma yazılabilir ama illa ki bir combat skill ine sahip insan diger kombat skill ine sahip insan ile aynı eşitliğe sahip olması durumunun zorunlu hale getirilmesi cok saçma.Hangisi olursa olsun onların mutlaka birbirlerine üstün olabilecekleri konumlar vardır. Simdi yeni bonuslarda var tabiki fakat bu bonusların türkiyede daha alışılmamıs olması ve bizim tarzımızın dısında bir detaya sahip olması bence bizim bu bonuslara hazır olmadıgımızı gösterir. Ornegin gercekci olarak keskin silahların bleeding vermesi yani Fenc Mf Sw diye ayrılmaması.Bu olayı konumuzun dısında tutuyorum. 5. olarak Lumberjack bonusu ile veya Sw skill i ile iki kareden çift el silahların vurmasını belki kabul edebilirim ama attan düşürme ne kadar gercekci olsada bunun sahip oldugumuz combat anlayısının cok uzagında oldugunu söyleyebilirim."Attan Düser". bi anda ne oldugunu sasırıyosun ata binene kadar ikinci darbeyi alıyosun sonra bi daha düsüyosun.Ne kadar pvp yetenegine sahip olursan ol hareketli bir pvp modelinde bu tarz bir bonusun oyun içinde ne kadar yersiz oldugunu bilmemiz gerekir. Örnegin bir warlock arkadas biraz mage kasıp poison atıp eline bi halberd alıp seni kovalayıp kesmesini sindirebilsen de attan düstükten sonraki el cabuklugun ile bunu toparladın bandajını bastın sonra bi daha düstün bandaj süresi yok adam sana poison attı o anda ata binerken poisonu yemis oluyosun, tekrar bandaj basıp cure ictin iki kare yaklastı tekrar düstün." EEEE yeter gari ya" dersin ve öldükten sonra oyundan sogudugunu hissedersin.Bunun neden senin oyunu iyi bilmemen ya da karsındakinin iyi bilmesi değil yapılan bonusun bir etkisidir.Belki kimse bu kadar detaylı ve psikolojik yaklasmaz ama durumun böyle oldugunu itiraf etmemiz lazım.Cünkü standardı arıyoruz. *Birkac skill in daha belirli özelliklerini standardın dısına cıkarıyoruz ama genel anlamda bu saydıklarım en önemlileri.Sunucularımızın Tarzları hakkında konusalım biraz da. Rp, Pvp, ve PP olarak üçe ayırdıgımız sunucularımızda; -RP olanlar orta dünya harry potter veya diğer fantastik hikayelere merak salmıs ve Role Playin anlamını gönülden anlayan ve seven kişiler olup sunucuda da bu sekilde role play yapılmasını ve sunucunun bir hikayesinin olmasını ve questlerin buna göre düzenlenmesini falan isterler.Güzel bir düşünce ama bunu şimdiye üstlenen ve basaran sunucular bir kaç tanedir.Ve bu da gösteriyor ki bu iş biraz zordur ve uğras emek ister. -Pvp olanlar ise genelde Ultima da eglenceyi daha ön plana cıkartan bir sunucu tipi olmus ve bu anlayıs türkiyede yine bir kaç sunucu becerebilmiştir.Pvp sunucusunu ayaktan tutan seyler aktiviteler, turnuvalardır.Ve bunu otomatik hale getirmek playerların yanında GM lerin işini kolaylastırmıstır.Pvp sunucularda hayal gücümüzü ya da güncel hayatta herhangi bir şey aktivite haline getirip playerlara sunabiliriz ve olumlu tepkiler alabiliriz.Bu işi güzel yapan arkadasları yakın zamanda görmüştük.İntense. Tebrik ediyorum onları. Bu ikisinde de cok fazla sunucu piyasada kalamamıs ve isim yapamamıs demekki bişeyler eksik kalmıs ama PP sunucu aralarında en kötü dönemleri yasayan sunucu tipimiz. -PowerPlay sunucularımız pvp ve rp nin arasında kalmıs kimi zaman rp ye kimi zasman pvp ye kaymıs ve istikrarlı bir sekilde görünmemiştir.Ama yine de en çok rağbet gören sunucu tipi olmustur ki 10'a yakın sunucu uzun süre ayakta kalmıs ve playerlara güzel anlar yasatmıslardır. Pvp ye kayma sebepleri Skill Dummy ve Kasma alanları anlayısından ileri gelmiş ve insanları tembelliğe itmiştir.Bunun yanında playerların kişisel özellikleri de bunun hazırlayıcısı olmustur. Rp anlamında da kimi zaman questler etkinlikler ya da oynayıs tarzında değişiklik ve yenilikler yapılmıstır.Örnegin bir sehrin rp sehri sayılması bir vali atanması ya da questlerdeki sehirler arası savasların olusturulması gibi. PP sunucuyu hayal ettiğimizde role play zaten oyunun anlayısı acısından bunun içinde az da olsa mevcut. Örnegin bir madencinin oyun içerisinde bir savascıya set yapmak için calısması bundan para kazanması ve ihtiyaclarını gidermesi ve yaptıgı setlerin coklugu ve müşterileri ile arasındaki dialog ile bi saygınlık kazanması.Bu zaten hem gercek hayat hem de oyun içerisinde ki hayatın birleştiği bir rp anlayısı.Cünkü hikayemiz sadece oyunun bize sundugu dönemden ileri gelen bir eski çağ hikayesi.Bundan fazlasını düşünmek yersiz olur. Pvp anlamında ise bi PP sunucusunda yine oyunun vermis oldugu bir combat mevcuttur.Bunun oyunun oynanabilirliğini bozmadan geliştirmek ya da kolaylastırmak yine bizim elimizde. Fakat genel olarak arkadaslarımız player sıkıntısı nedeniyle ne yapacaklarını sasırıp kendi kafalarına göre bütün tarzları birbirine karıstırıp bir kokteyl hazırlayıp türkiyedeki ultimaya zarar vermislerdir belkide farkında olmadan. Ama bunun farkına varmamız gerekiyor.Avrupa daki insanların hayatın her alanında ne kadar profosyonel düşündüğünü ve bizden cogu konuda kendilerini aşmıs oldugunu hala göremiyor ve yaptıgımız hataları tekrarlıyorsak bizim için bir gelecek söz konusu değildir.Simdi işin biraz Profosyonelliğine ve Sistemsel bir şekilde düşünülmesi kısmına bakalım. Öncelikle su anda piyasadaki düşünce sistemini ele alalım -Scriptten anlayan bir arkadasımız "herkes sunucu acıyor benim onlardan neyim eksik, ben onlardan daha iyisini yaparım ve ayakta kalırım" diye bir düsünceye kapılıyor. -Daha sonra tanıdıgı arkadasları ile bilgi alışverişi oluyor ve sponsor aranıyor.Bir şekilde makinenin parası denkleşiyor ve makine alınıyor. -Sonra hemen sphere kuruluyor 0 dan ve scripter arkadas aklında olan scriptleri U-S den cekip kopyalıyor ve düzeltilmesi gereken yerleri düzeltiyor. -Web siteden anlayan biri bulunuyor kayıt sistemi yapılıyor -Reklam yapılması için bütün sitelere giriliyor ve bir ön arastırma yapılıyor reklamlar veriliyor. -Sitede Yer alan mesajda "Biz Türkiye de kötü giden Ultima nın ilacı olarak geldik.Hic bi zaman kapanmıcaz.Sitemlerimiz ve yeniliklerimizle vazgecilmez bir sunucu olucaz" yazılıyor. -Hemen sistemler staff kadrosu ve forumlardaki genel mesajlar yazılıyor büyük bir heyecanla -Sonra bir arkadasımızın aklına bir yenilik geliyor."Bizde böyle bir yenilik var baska hic bir sunucuda yok" tarzında bir mesaj vermek amacıyla kısa sürede test edilmeden scriptler yazılıyor. -Playerın ilgilsini cekmek amacıyla Britain banka hemen staticleri silinip bastan yapılıyor veya bir kaç yer. -Bu arada forumlara gelen bir kaç arkadasımız "bizde burdayız insallah iyi bir server olur" diyor. -Biraz zaman gectikten sonra forumlarda ve page lerde " Su X seyi calısmıyor." "Su skill de bug var", "amet shiremi aldı bi tur bincem dedi geri vermedi" tarzında mesajlar:) -Sitede bu mesajlardan sonra playerların icine su serpecek bir mesaj yayınlanır."Sürekli çalışıyoruz, size güzel bir sunucu verebilmek için sürekli buglar ile ve sistemlerdeki hatalar ile ugrasıyoruz en yakın zamanda daha güzel olucak desteklerinizle" -Daha sonra bir bakıma alınma -Sonra Bu işin sanıldıgından daha cok emek verilmesi gereken bir iş oldugu anlasılır ve sunucuya ilgisizlik baslar GM ler tarafından. -Sonra da "ya salla ya bosver kapatalım en iyi" tarzında bir düşünce Klasik bir sunucudan bahsettik.Simdi de bu örnegimizi düşünerek nereleri değiştirmemiz gerektiğinden önce Olaylar ile degilde olguları anlamay calısalım. Bir firma hayal etmenizi istiyorum.Bu firma belli bir alana yatırım yapıp piyasaya girmeye calısarak karını maksimum yapmaya calısacak.Piyasaya girmesi onun güvenilir olmasının yanında yaptıgı malın kaliteli olmasına kadar bir çok değişkene baglıdır. Bu Firma önce piyasa arastırması yapar ve derki "Piyasadaki X Y Z şirketleri A tarzında davranıyor ve piyasanın su kadarına sahipler.Ben ne yapmalıyım ki bu şirketlerin piyasadaki alanlarını kendi alanlarım haline dönüştürebileyim. (Bunun benzerini düsünüp UO piyasasında zaten yapanlar vardır anlattıgımız sey bu değil:)) Arastırmadan sonra bir rapor olusur ve sonucta bir karar verilir.Bu karar piyasaya göre verilmesinin yanında Firmanın dagıtım alanlarına yakınlıgı maliyetlerin hesaplanması, işci ücretleri gibi faktörler de göz önünde bulundurularak yapılır. İşin psikolojik kısmıda düsünülür ve reklamlar olusturulurken belli bir düsünce müşteriye empoze edilir. Senaryomuzu 2 parcaya ayıracak olursak; Firmamız bu reklamı verirken dogru şeyler söyleyip müşteriyi kazanması ve Yanlıs seyler söyleyip müşteriyi kısa vadede kazanması.ikincisi genelde ac gözlü ve ahlaksız veya cahil insanların yaptıgı türdendir. Simdi Ultima mıza dönecek olursak biz sunucu acarken ne yapıyoruz, ne yapmalıyız, neye göre yapmalıyız? Ve su anda nerdeyiz.? Eger bana Nebula Quaxis Sylveria dönemlerinde sormus olsaydınız size "farklı sistemler yapıp piyasayı ele gecirmeye calısırdım" derdim.Veya buna benzer seyler.Su anda durum farklı ve bunu görmemiz gerekiyor. Su anda bir kaç kişinin sunucusunu acarak player sayısını maksimum yapması söz konusu değil.Çünkü ultimanın sonuna geldik ve ip öyle bir inceldiki kopmak üzere.ipi koparmayan seylerin basında BFMEUO ve Corbeau geliyor. İki sunucu projesi de yavas ilerlemesine rağmen çok yol aldı.Umarım bunları gerçekleştirirler.İkiside bambaska kulvarlarda olan projeler.Bu ip meselesi uo player sayısının gittikce azalması.Yani tamamını bir yere toplayıp İdeal sunucu olusturma düşüncesi -hani su herkesin aklında olan" bizim tek caremiz oldu. Ama bunu yaparken sunu deriz belki "Amatör ruhla profosyonel iş yapıyoruz biz". İşte sorunumuz burda.Bilinçsizce Cahilce ve Acele yapıyoruz. Profosyonel ruhla Profosyonel bir projeyi bilinçli, kademeli, kurallara dayanan ve ciddiye alarak yapmamız gerekiyor. "Nasıl yapıcaz ya onu mümkün değil" Türk insanı aceleci oldugu için herseyi yarımyapıldak yapar:)Ama bunun farkına vardıktan sonra bizim neler yapabilecegimizi tahmin bile edemezsiniz. En büyük eksik "Organizasyon". Evet organizasyon için bir Lider gerekir ve her arkadasımız bu niteliğe sahip olmamakla birlikte bu niteliğin özelliklerine de sahip değildir. Lider bir konuyu ele alırken bir bütün olarak düsünebilir ve kısa vadeli değil konunun bütün gelecegini hayal eder ilk adımını bile 10 yıl sonrası için atar.En küçük ayrıntılar onun için bütünün bir parçasıdır ve verdiği kararların tek bir detayı değil bütünü etkilediğini bilir. Parantez açıyorum:) Ultima sadece bir oyun oldugu için ama yine de vazgecemediğimiz ve sahiplendigimiz bir oyun olsa da bizim Gerçek hayattaki konumumuz veya ugraslarımız bu işin düzenli olmasına engel olabilir.Engel olan arkadaslarımız kendi hayatından asla taviz vermemeliler.Aksi halde bu onların hayatlarında yanlıs adımlar atmasına neden olur.Kendilerine Dur desinler ve Uo yu bıraksınlar. Ya da kafalarında sekillendirsinler uygun oldugu kadar mesgul olsunlar. Şimdi hayali bir sunucu acalım ve neler yapacagımızı düşünelim.Hayali oldugu için bazı seyleri teori olarak görmemiz gerekiyor.Ayrıca daha düsünmemiz gereken bir çok seyi es gecip asıl meseleyi irdeleyelim. -Piyasayı arastırdık ve güvenilir hic bir sunucu yok hepsinde maximum 40 ar 50 ser oyuncu var ve playerlar hala arayıs içerisindeler. Arayıs içerisinde olma nedenlerine bakalım. 1.Güven olmaması 2.player eksikliği 3.sistemlerin uyumsuzlugu 4.Buglar 5.Klasik nedenler. Öncelikle bunları aşmamız lazım. 1.Güven anlayısının sponsorlar oldugu varsayımı altında; Öncelikle proje hazırlandıktan sonra tanıdık veya tanımadık bir şirket bulunur.Bu şirketin kiralık oyun sunucusu satan bir yer olmamasına özen gösterilir. Oyun Dergisi, Bilgisayar Firması, İnternet Saglayıcısı ya da ismi tanınan bir şirket bulundu ve sunucu kiralandı.Örnegin Adanet, Anet, Bnet, Vatan Computer, PCNET, Gamerbug Tarzında. Reklam yapmak amaclı yazmıyorum:) Gittin firmadaki yetkili biri ile bir video cektin adam diyor ki "X oyun sunucusunun her türlü teknik ihtiyaclarını biz Y şirketi olarak karsılıyoruz." bunun sonucunda sagladıgımız sey, player siteye ilk girdiği anda karsısında eşşek gibi bir sponsoru lönk diye görücek bi oha cekicek.Video yu izlicek bi daha oha cekicek. 1. maddemizi sagladık. 2.Bu maddeyi es geçiriyorum cünkü daha işin basındayız:) 3.Sistemler konusunda baska bölümlerde yazılar yazmıstım.Amaç Ultima daki Standardın saygı duyulur bir sekilde yakalanması ve kabul ettirilebilir olmasıdır.Bu kolay bisey gibi gözükse de aslında su zamanda daha zordur. 4.Buglar konusunda alanında en iyi ve cok fazla güvenilir, hakkında hep iyi seyler bahsedilen scripter arkadaslarımızı bulup düsüncelerimizi aktarıyoruz ve onları takımımıza katıyoruz.Simdi sıra bütün bilinen bugları düzeltip test etmeye geldi.Bunların tamamlanması baya bi süre alabilir ama olsun biz pes etmeden adım adım devam ediyoruz.Daha sonra player a kolaylık saglayan sistemleri göz önüne getirip aralarında secim yaparak kararlar veriyoruz takım arkadaslarımızla.Uygun olanları sisteme dahil ediyoruz.Ve Aynı zamanda test etmeyi de unutmuyoruz. 5.Klasik nedenlerde bahsedecegim seyler, Genel olarak forumlarda acılan konulardır.Küfür edenlerden tutunda sistemleri eleştirenler.Zaten sistemleriniz standarda o kadar yakın olucak ki eleştiri yapmak zorlaşıcak.-Simdi ikinci kısıma geldik.Daha yolun basındayız.:) Simdi ultimada eksik olan bir şeyi yaklasık 10 yıldır göremedik.Adminlerin düzensiz ve uyumsuzluğundan bahsedicem.Bunun nedeni online olma zamanlarından, her kişinin olaylar karsısındaki bakıs acıları ya da verdikleri tepkilere kadar uzatabiliriz.aynı zamanda oyun içindeki herhangi bir seyin düzenli olmasını saglayan seyleride bu kurallara ekleyebiliriz. Sunucu Yasaları Adı altında bir kurallar bütünü oluşturdugumuzu düşünelim ve içerikleri maddeler halinde sıralayalım Kuralların neler hakkında olacagı ve işleyisi; 1-Game Masterlar Arasındaki Hiyerarşik Düzen Burada bu düzen ve aradaki ahenk öyle bir saglanıcak ki, kimse "ben daha seer ım ama benim onlardan neyim eksik bende gm olmak istiyorum demicek cünkü yaşı gereği o olgunluga ve oyun anlayısına sahip olucak. 2-Game Masterların karsılastıgı belli durumlara karsı davranısları Belli kurallar yazılacak.Bu kurallarda klasik olan pageler veya durumlar karsısında GM ler hep aynı sekilde davranıcak.Standart bir davranıs kurallara göre ve hic bir göreceli yanı yok çünkü kural öyle diyor.Örnegin bir 3-Aktivitelerin yapılıs zamanları ve Yapılıs sekilleri belli bir düzen içinde olucak.Bu aktiviteyi yada turnuvayı kim yaparsa yapsın o kurallara bakarak yapıcak. 4-Bu kuralların için playerların da uyması gereken kurallar olucak ve affedilme diye birşey olmamakla birlikte pazarlık yapılmıcak.Bunu playerlar gm lerin artisliği olarak görürler ve sindiremezler ama kendilerinin yaptıgı hatayı göremez durumda olacak kadar gözlerini kibir bürümüştür ve allah kibirli insanı hic bir zaman sevmez:) 5.Sistemler ya da oyun içerisinde sunucu için alınacak kararlarda takım cogunlugu aranıcak.Örneğin 10 Gm arkadasımız oy kullandı ve Forumlarda anket yapıldı.Playerlarında vermiş oldukları anket cevabı da bu kararda etkili olucak.Bir nevi demokrasi. Acıkcası bu maddeler için bir çok madde eklenicek ve durum en sonunda su olucak.Gm işini yapıcak, Player da sunucunun ona verdiği imkanı kullanıp eglenmeye calısıcak.Sunucu da playerların verdiği saygı ve sevgiden dolayı saygınlık kazanıcak ve Gm ler de işimizi iyi yapıyoruz diye gururlanıp mutlu olucaklar.Türkiyedeki UO hangi dönemlerdeyken biz bu konuma getirdik diye düşünecekler.Simdi oyun içinde nasıl bir tarz yakalamalıyız diye düşünelim. Bana göre daha öncede bir çok defa söylediğim gibi oyunun single olmasını engellemek ve topluluk seklinde olmasına özen göstererek Guild sisteminden faydalanabiliriz.Yani oyun içinde bir çok aktivite etkinliğin Guildler arası yapılması bu sistemin ve düşüncenin gelişmesini sağlar.Guildler arası pvp turnuvaları, Asagıda gösterdiğim haritaya eklenebilecek bir alanda guildler arası kale savasları, sehir içinde order chaos savaslarının geliştirilmesi.Bu sekilde oyunun oyun içi tabir ile "item açlığı" kavramından cok Guildler savası veya gösterisine dönüşmesi saglanabilir. Oyun içindeki etkinliklerin düzenli olması gerekir.Örnegin bir kale savası Ayda 1 gün yapılacak Her ayın 1. günü mesela.Baska bir etkinlik Her ayın 8. günü.Yani Her etkinlik bir hafta arayla farklı etkinliklere bölünecek ve playerlar o etkinlikler için gün saymaya baslayacak.su gün su saatte su etkinlik var diye bilgilendirilmeye gerek kalmayacak.Ve Belli baze etkinlikler için Lig ler olusturulacak.Örnegin Guildler için Bir yıllık Lig.Bu geliştirilebilir bir düsünce. Yaptıgım mape Dota mapi eklemeyi düşündüm fakat scriptsel olarak Dota ultimaya nekadar uyarlanabilir bunu tam olarak bilmiyorum.Eger yaratıcı arkadaslar varsa bu konuda da bir gelişme gösterebiliriz. Birde Oyun içinde 3-5 kisinin kendi basına yapabilecegi scriptsel etkinlikler yapılabilirmi bunu arastırmak lazım.Örnegin Poker, Tavla, Okey ya da buna benzer herhangi bir oyun 56b ile birlikte görsel olarak yapılabilir ama scriptsel olarak algoritması mümkün bir düzeydemi bunu tartısabiliriz.Oyun için ne gibi yenilikler yapılabilir? 1-Bir rehber ver yukarıda bahsettiğimiz Sunucu yasaları Bu rehber içinde aklınıza gelebilecek herşey olucak.Tabiki bu rehber ultimayı ögretmek amaçlı birsey olarak algılanmasın.İçinde Sunucuya özel; statların nasıl kasıldıgı, mage in nasıl kasıldıgı, Skillerin Nasıl calıstıgı, sistemlerin nasıl çalıştıgı ve bu sistemlerin neden neye göre nasıl yapıldıgı ve işlediği, oyun içi dengelerin neye göre belirlendiği, spawnların silahların craftla alakalı bütün herseyin oyun ekonomisine etkilerini anlatarak playera acıklanması. Yani bir player sunucu ile ilgili bir sorunu ya da bilmedigi bisey oldugunda page atmadan önce oraya bakıcak ve aradıgını bulucak.Bunu aklınızda sekillendirin beni daha iyi anlayacaksınız. Sunucu yasaları da Playerların ve Adminlerin uymaları gereken kuralları anlatan bir sistem olucak.Ayrıca Adminler için ayrı kurallar olusturulup onlarda kendi aralarında belli bir standart davranıs biçimi içinde düzene girecekler.Hangi adminin ne giyeceginden tutunda bi sorun oldugunda player a ne cevap verecegi hangi durumda nasıl davranacagına kadar her türlü sey. 2-Blog olayını herkes biliyor.Sunucunun birde Blog scripti olucak ve Her Guild kendine ayrı bir Blog sayfa olusturacak ve iletişimini tanıtımını buradan saglayacak.Bu da simdiye kadar yapılmamıs güzel bir yenilik diye düşünüyorum.Sonucta her guild blog olmadan da kendine web site acabilir ama bunun daha kolay ve özendirilebilir olması daha da renk katıcaktır. 3-Siteye Flash bir Dergi Scripti konucak ve Her Ay o dergi içinde ultima ile ilgili arastırmalar, sunucudaki etkinlikler ile ilgili yazılar resimler ve Guildmaster lar ile yapılmıs röportajlar ve düşünülebilecek bir çok sey konulabilir. flash script ile ilgili olarak su sitedeki demoya bakabilirsiniz.http://www.flashpageflip.com/demos/free/ 4-Basta anlattıgımız teknik sponsorun yanında bu kadar güzel işler yapan bir sunucuya yan sponsor olabilecek firmalar arayacagız.Örnegin Turnuva birincileri ya da etkinlik birincilerine vermek için bir yayınevi, Teknoloji ürünü satan bir yer, Bir dergi, v.b Her ay yapılacak olan etkinlikler için birinciye bir kitap kargo edilecek ya da bir radyolu kulaklık ya da bir dergiye abonelik.Bunu genişletebiliriz. 5-Flash dan anlayan bir arkadasımız ve senaryo yazabilecek arkadaslarımız sunucu için bir dizi hazırlayacaklar.Örnegin bir kahramanımız olucak.bu kahraman ile ilgili Flash ile basit bir animasyon filmi hazırlanacak ve bu her hafta baska bir konu ile sürekli devam edecek. Senaryonun devamı merak edilip forumlarda anketler yapılacak.O karakter sunucunun maskotu gibi bisey olucak.Daha önce görmemiş arkadaslar için bir örnek koyuyorumhttp://www.worldspace.nu/flash/ultima_online.html Şimdi de görsel olarak bişeyler ekleyelim.Tam olarak tamamlanmasa bile bu projeye güzellik katacak birşey oldugunu düşünüyorum.UO Türkiye Haritası. Öncelikle bu mapi yapmaya karar verirken ne kadar zor oldugunu düsünmemistim. Kodlama bilgimde olmadıgı için programı kendi isteklerim dogrusunda cok fazla sekillendiremedim. 6144x4096=25.165.824 tane pixel var ve her bir pixel oyunda bizim durdugumuz bir kare ve bu pixelleri bazı zamanlarda tek tek çizmeniz ve boyamanız gerekiyor yani kimseye tavsiye etmem:) Bu Haritamız.Uo Auto map ile bir görüntü aldım. Sehirler Olarak; İstanbul, Ankara, İzmir, Zonguldak, Hatay, Van, Trabzon, Kıbrıs var. Ayrıca Buccaneers Den, İce isle ve Hytloth u da kendim yapıp ekledim.Birebir aynısı olmasada %95 oranında benzedi. Sehirlerin dizaynı konusunda ise Orjinal ultima dizaynını bozmadan ve playerların yabancılık cekmemesi ya da mapi itici bulmamaları için sehirleri sosaria sehirlerinin dizaynı tarzında yaptım. Örneğin istanbul=Britain, Ankara=Moonglow(Aynısı), Van=Cove, Hatay=Nhujelm, Kıbrıs=Jhelom, Zonguldak=Minoc İzmir ve Trabzon hic bir sehre benzemiyor. Sehirlerden görüntüler göstericem.Fakat bu sehirlerdeki ormanların karlı olmasının nedeni Programda bazı denemeler yapmıstım tekrar degistirmeye vaktim olmadı. İstanbul İstanbulda oyun içinde aldıgım screenshotlar. İstanbul Bank İstanbul Merkez İstanbul Mage İstanbul Blacksmith İstanbul Mezar İstanbul Köprü Bu sehrin binalarının tamamının world buildini bitirdim.Ama static halde değil.Cünkü mapte değişebilecek ya da düzenlenebilecek yerler olabilmesi olasılıgı var. Ankara Sehri Moonglowun aynısıdır.Bunun nedeni ankaranın konumu nedeniyle aynısını yapmama musait olması. Ankara Hayvanat Bahcesi Ankaranında Binalarının worldbuildi tamamen bitti. Bu resimde ise Atatürk portresini yerlestirdiğim Yıldız var.Minoc madenin üst tarafındaki bosluga genelde castlelar kuruluyordu.Bende Ay ve Yıldız yaptıgım yerin ortasını bos bıraktım.Bu bölgede castle lar kurulabilir. Kıbrıs sehrini jhelomun bina ve cevre dizaynına benzer bir sekilde yaptm.Binaların worldbuildi bitmedi. Van Sehrini Cove Sehrine benzer bir sekilde yaptım.Binaların worldbuildi bitmedi. İzmir Sehri Trabzon Sehri Hatay Sehri Zonguldak Sehri Dungeonlar Farklı dungeonlardır. içlerinde Aynı olanlarda olmasına ragmen cogu cok fazla karsılasmadıgımız dungeon tipleridir.Bunları farklı farklı yerlerden alıntı yaptım. Wastelands kısmınıda yine ultimanın orjinal cesitli maplerinden yararlanarak düzenledim.Yani oraya sıgabilecek ve bizim alıstıgımız wastelanda yakın bir tablo olusturmaya calıstım. Mapin Region kodlamaları tabiki daha yapılmadı. Zaten en önemli ve ugrastırıcı olan seyde bu.bütün bölgelerin madenlerin su olan bölgelerin hepsine ayrı kodlamalar gerekiyor.Sehirlerin Gz alanları için koordinasyon kodlamak gerekiyor.Bu konuda tam teşekküllü bir bilgiye sahip olmadıgım için bu konuda ilerleme gösteremedim.Simdiye kadar bir çok topic acıldı hep fikirler söylendi artık harekete gecme zamanı gibi geliyor. Son olarak Tüm bu konularda Fikir alış verişinde bulunmak isteyen ve farklı sehirlerdeki bu konuya ilgili arkadaslarımızın bu olayın olabilmesi için birbirleriyle nasıl bir iletişim ve etkileşim kurabileceği, organizasyonun mantıgını düşünüp bulan arkadaslar, map konusundaki geliştirici veya tamamlayıcı fikirleri olan ve bu düzeyde bilgiye sahip arkadaslar var ise ve size bu anlattıgım hikaye gercekci geliyorsa iletişim kuralım. Bu konuyu ve olayı hayatımızdan taviz vermeden gerçekleştirmenin bir yolu varsa bunu hangi organizasyon seklinde yapmalıyız bunları tartısalım.Ve ne kadar süre alırsa alsın bununla ilgili cok fazla gaza gelmeden gerçekci olarak yardıralım:) En azından üzerinde konustugumuz seyin gönlümüzü verdiğimiz Ultima Online oldugunu bilerek hareket edip düzenli ve sistematik bir sekilde adım adım ilerleyelim. Slogan Change Everything, Olusturacagımız Platform Ultima-Corner Msn adresim: [email protected]
Purgatory Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Konuyu açan Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 server acmadim. reklamda yapmiyorum. yanlis anlasilmasin. ultima benim veya benim gibi bir cok kisinin gönlünde taht kurmus bi oyun ve su anda sphere en kötü dönemlerini yasiyo bunun üzerine bi elestri yazisi olarak kabul edebilirsin. Ve kendi bakis acimla nelerin yanlis oldugunu veya neler yapilabilir konusunda düsüncelerimi söyledim. konunun tamamını okuma zahmetinde bulunursanız eminim ne demek istedigimi anlarsınız. Ayrıca metin baya akıcıdır sıkılmazsınız :)
aquila Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 birader rahat birak olsun hayvan artik, 10 yili gecti.
Purgatory Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Konuyu açan Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 :) aslinda doru söylüosun da o da bizi rahat bıraksın. sen hangi aquilla sın bu arada
thelegbra Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 öncelikle azimi takdir ettim. bu kadar zaman ayırmayla çok güzel bir harita yapılabilirdi ama, güzel uydurulmuş ama fantazi oyununa yeterince milli değer sokarak arabeskleştirmediler mi zaten? türkiye haritasının pek gereği yoktu bence. ha olmamış mı, güzel olmuş, zaman harcanmış, ama konsepte uymuyor ne yazıkki. başlığın geri kalanına gelince, reklam yapmıyorum demişsin, ortada bir proje olmadığı için reklam yapmamışsın evet. bölüm modu geldiği zaman lütfen uo emulator bolumune taşımasın başlığı, çünkü projeye eleman arama durumu var yazıda, o da bizim bölüm kurallarına aykırı. başlığın içeriği değişmediği sürece ne pati uo bölümüne, ne scriptsharing bölümüne, ne de osi bölümüne uymuyor ne yazıkki :P
DoruK Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 3. maddeye kadar okudum ama sonra bir ara gözüm scroll tuşuna kaydıı ve mutlak suretle en aşağı indim, resimleri gördüm beğendim yalnız helal olsun güzelmiş.
Purgatory Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Konuyu açan Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 thelegbra said: öncelikle azimi takdir ettim. bu kadar zaman ayırmayla çok güzel bir harita yapılabilirdi ama, güzel uydurulmuş ama fantazi oyununa yeterince milli değer sokarak arabeskleştirmediler mi zaten? türkiye haritasının pek gereği yoktu bence. ha olmamış mı, güzel olmuş, zaman harcanmış, ama konsepte uymuyor ne yazıkki. başlığın geri kalanına gelince, reklam yapmıyorum demişsin, ortada bir proje olmadığı için reklam yapmamışsın evet. bölüm modu geldiği zaman lütfen uo emulator bolumune taşımasın başlığı, çünkü projeye eleman arama durumu var yazıda, o da bizim bölüm kurallarına aykırı. başlığın içeriği değişmediği sürece ne pati uo bölümüne, ne scriptsharing bölümüne, ne de osi bölümüne uymuyor ne yazıkki :P Senin bakış acınla haklılık payın var ama ben proje icin adam aramıyorum. Biraz daha global düsünürsen beni anlayabilirsin. Yazının tamamını okumadıgın için sanırım. Yabancı memleketlerde kıcıkırık bi oyun icin güzel işler yapanlar var. Biz de türkiyede bu oyun için bişeyler yapabiliriz dedim. "Ben yapcam. Gelin msn ekleyin konusalım server kuralım" desem haklısın ama en altta dedigim sey bu oyun icin yapılabilecek birşey varsa bunun nasıl bir organizasyon içinde yapılabilecegini ya da baska fikirler varsa böyle bir düşüncenin nasıl geliştirilebilecegini tartısalım acısından bakıyorum olaya. Anlatabildiysem ne mutlu. Ayrıca map konusunda tabiki eleştrine saygım var ama su Ultima yı türkiyede Rp olarak adam akıllı oynayabildikmi ki arabesk ile alaka kuruyosun anlamadım. PP bir serverda eglenceli bir sekilde türkiye haritasında gayet güzel ve farklı bir ortam olusur.Ön yargılı yaklassan bile yine de bu senin ultimaya bakıs acınla alakalı bişey diyemem.
Pingu Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 o beyazlıklar kar diil değil mi cnm? karsa sand stone nöörüyo =) vs gibi amatörlükler ama güzel hoş da bi o kadar da gereksiz ya =/
Purgatory Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Konuyu açan Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 o karlı seylerin neden oldugunu yazdım ama mesajlarını okumamama gibi amatörlükler olsa da önemli değil:) map programında bazı bölgeleri karlı yapmak için denemeler yapıodum o zaman aldım SS leri o yüzden :)
Mike Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 13, 2008 taktir ettim ama 0 dan yapabilrdin güzel haritalar. urasılmıs baya hatta haftalarca sürmüstür minimum. keske yaratıcı olsaydı zamanında herkes senin gibi.
fastreloader Mesaj tarihi: Ekim 18, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 18, 2008 üşenmedim okudum, sanırım bi tek ben varım okuyan. o da yeniden uo indirmiş olmamla alakalıdır belki. söylediklerinin çoğu doğru, ancak uo oynamak için gerçekten çok boş zamana ihtiyaç var. insanların kaçtığı bir şey de bu. o zamanlar uo oynayan insanlar, iş, üni, sosyal hayat gibi şeylerle uğraşıyor. bu yüzden de player azalması oldu. ayrıca bahsettiğin iş profesyonel evet. ama pro bir işe bu kadar zaman, emek ayıracaksın. bunu sırf "eğlence" için yapmazsın. işin bir de para, geçinme kısmı var. kimsenin eğlence uğruna bu kdar pro çalışacağına inanmıyorum. çünkü çalışanlar da gördü ki yaptıklarının bir sonu oluyor hep. server kapanır, ya da sen zaman ayıramazsın ve tüm emeklerin uçar gider.
Mortis Mesaj tarihi: Ekim 18, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 18, 2008 çok güzel olmuş ii uğraşmışsın ama biraz konudan oyundan sapmış gibi açıkcası ben türkiye haritasında oynamak istemem onun yerine madem bu kadar kabilyetlisin harita yapmakta kafana göre daha güzel bi dünya yapıp güzel scriptler yazıp düzgün bi server işine girebilirdin..
berdush Mesaj tarihi: Ekim 19, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 19, 2008 Çalışmana azmine saygım sonsuz. PP demişsin ama RP yapacak olan yine yapıyordu arkadaşım. Eğlenmek isteyen yine eğleniyordu. Rp yapmak için Türkiye haritasına duyduğun ihtiyaç nedendir? Tam tersi arkadaşın da dediği gibi evet arabesk olacak. Arabesk klanlar olacak. Pklar için kürdistan mı kuracaksın? Veya İzmir'in girişine iki Yunan bayrağı mı asacaksın? Bordo Bereliler klanı veya Apache'nin dedigi gibi klanlar ortaya çıkacak.. Söylenecek çok şey var, benden bu kadar. Açıkçası böyle bir harita olsa oynanamam. Oynayanı da sevmem, sokakta görürsem de döverim. Bu son kısım zaten normal oyunlarda da olacak. + Hangi kafedesin olm sen? - Y kafedeyim, sıkıyosa delikanlıysan gel lan %&/?%)=(&/?%&&!!! + Tamam olm, tamam lan geliyorum &?)&=^^! - Biiip! Böyle insanları görmem gayet mümkün olacak. Yani bir şekilde oynamamış insanları da sen bu oyuna çekmiş olacaksın. Senin için iyi, benim için kötü. Kolay gelsin.
Finkel Mesaj tarihi: Ekim 19, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 19, 2008 helal çok beğendim özellikle zonguldakda maden istanbulda köprü flan güzel olmuş
Purgatory Mesaj tarihi: Ekim 19, 2008 Konuyu açan Mesaj tarihi: Ekim 19, 2008 Konunun tamamını okusaydın keske de seninle aynı seviyede tartısabilseydik. İşte konuda bunu anlatıyo. "isteyen rp sini yapıyor kardesimmmm" Neden baska ülkelerde baska insanlar adam gibi bir hikayeye göre oynayıp rp lerini yapıyolarda benim ülkemin uocu gencligi böyle birşeyden her zaman mahrum olarak herhangi bir serverda rp sini kendi capında yapmak zorunda kalıyor:) Bu konuda bişeyler yapılabilirmi onu tartısıyoruz bu topicde sen neler söylüyosun. Map in roleplay anlamında oynanabilmesi için en fazla yapılabilecek osmanlı dönemi ile ilgili bir hikaye yazılır ve worldbuild o döneme göre yapılır.Oyun içi kural ve sistemler buna göre düzenlenir. Böyle bişeyi profosyonelce yapacak bir kişinin oldugunu düşünmüyorum acıkcası.Türkiye'de rp server hic bi zaman gercek niteliğini taşımamıstır.
berdush Mesaj tarihi: Ekim 20, 2008 Mesaj tarihi: Ekim 20, 2008 Tamam canım benim, iyi çalışmalar Ben X'im.
Öne çıkan mesajlar