Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Lastiklere Nitrojen Basmak


Xærø

Öne çıkan mesajlar

merak ettim biraz araştırdım, paylaşayım:

yol tutuşu açısından zararı bile olabilirmiş...
performansla alakası yokmuş...
lastiklerin çürümesi, jantların paslanması gibi durumlara iyi gelebilirmiş atmosferdeki hava gibi nem içermediği için, fakat bu tür sebeplerle lastik veya jant değiştiren göremedim henüz, yani bu konuda da bir katkı yok...

pek etkili bir durum değilmiş yani, öğrenmiş oldum ben de.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

hidrojen den sonra cüce'nin yazdığına ben de çok güldüm!

hindenburg faciası gibin bişi olsa gerek. ben hep iyi bir şey olduğunu düşünmüştüm bu nitrojen hedesinin. ancak şimdi bilgimiz oldu.. 40ytl çokmuş yaw. havanın %70'i (%72miydi?) azot ise zaten nitrojen basmış olmuyor muyuz?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

dasaaa said:
hidrojen den sonra cüce'nin yazdığına ben de çok güldüm!

hindenburg faciası gibin bişi olsa gerek. ben hep iyi bir şey olduğunu düşünmüştüm bu nitrojen hedesinin. ancak şimdi bilgimiz oldu.. 40ytl çokmuş yaw. havanın %70'i (%72miydi?) azot ise zaten nitrojen basmış olmuyor muyuz?


79 olması lazım sanırım
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Azot basmanın tek olayı... 40 YTL :P

Oksitlenmeyi engeller eyvallah, içinde oksijen yok diye. Lastiğin içinde nereyi oksitlendirecek, jantı mı? Jantlar demir veya çelikten yapılmıyor ki, zaten hızlı oksitlenecek şeyler olmamaları lazım.

Periyodik tabloda Azot 7 Oksijen 8. Ki normalde havanın yaklaşık beşte birinin Oksijen olduğunu düşünürsek ağırlık açısından pek bir farkı yok.

Hidrojen tehlikeli olabilir ama, Helyum denenebilir belki? Hem soygazdır, hiçbir şeyle etkileşime girmez, yanmaz kokuşmaz. Oksitlenmeyi de engeller. Kütle ağırlığı da 2'dir, bu da ağırlıkta %60'dan fazla tasarruf demek. Artı havadan çok daha hafif olduğunu düşünürsek ayaklarınızı yerden bile keser! (Uçan balonların içine helyum basıldığını hatırlatırım)

Şaka şaka, sakın evde ve yolda denemeyin ha :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Takla atıyormuş arabalar helyum basınca :P

Muhtemelen "pratik nedenler"den dolayıdır, dünyada gezen onca arabaya helyum bulup kullanmaktansa beleş olan havayı basmak son derece kolay ve masrafsız. Ha belki atıp tuttuğumuz gibi diğer nedenleri de vardır tabii, ama konu "maliyet" oldu mu bu dünyada akan sular durur.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

İnce yapı derken? Havaya göre her zaman daha az yoğundur onu kastediyorsan, zira Helyum Hidrojenden sonra en düşük kütle yapısına sahip element. Bu durumda eşit hacimde lastiğe tıkıştırırsak her zaman daha düşük yoğunlukta olur.

Belki de cevap budur, Helyum lastiğin şişik kalması için yeterli gelmiyordur veya kullanılması gereken helyum miktarına bakınca astarı yüzünü kurtarmıyordur? Dediğim gibi hava beleş, bas bas dur.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Selam,

Araçla yol yaptıkça lastikler ısınır, ısınan hava da lastiğin basıncının değişmesine neden olur. Nitrojen ise sıcaklık değişimlerinden çok daha az etkilenir. Bundan dolayı tercih edilir. Diğer avantajları ise; oksijen içermemesinden solayı jant+lastik dostu olması. Jantlar artık sac/çelik değil ve alüminyum alaşım olanların da üstünde koruyucu katman/cila var. Oksitlenme olmaz, hadi alüminyum oksit bile olsa demir gibi derinlere işlemez, sadece yüzeyde kalır. Lastik için koruyucu faktör ise içindeki çelik hasırların paslanmaması. Benim gibi çok fazla patlatıp (sol 4 yama, sağ ön 3 yama, sol arka 2 yama, sağ arka 3 yama) yamalattığınızda lastikçi amcalar içerdeki tabakayı yapışma kolay olsun diye zımparalarken o havalı aleti fazla tutup tel hasırlara kadar inebiliyorlar. Böyle durumlarda normal havaya oranla daha koruyucu oluyor. Ben lastikleri değiştirdim, daha iyi oldu :P

Nitrojen azaldığında her yerde takviye yaptırmak mümkün olmuyor. Bir zasman sonra mecburen hava+nitrojen karışımı sahibi oluyorsunuz. O sebeple havaya devam.

Bir ara atölyeye alıpa atayım dedim azot tüpü, basar basar dururum dedim lastiklere ama uğraşmaya değmez :D

Bilir kişi olarak prozzak'ı davet ediyorum. Hocam buyurun lütfen...

Saygılar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Selam,

Lastiklerini helyum ile dolduran insanlar var, bisikletçiler. Bunun sebebi de ağırlıklarını azaltmak.

Şimdi gelelim neden otomobil lastiklerinde kullanmıyoruz.
İlk etken helyumun üretiminin zor olması. Bundan dolayı da pahalı bir gaz. Diğer husus ise oldukça küçük molekül yapısına sahip olmasından dolayı lastik basıncını çook daha sık kontrol etmemizin gerekmesi.

En büyük alternatifi hidrojen; üretimi daha ucuz ve çok daha hafif. Kazalarda üzücü neticeler doğurabiliyor.

Neon gazı uygulamaları var ama yaygın mı derseniz hayır.
Hava;
Nitrojenden %3 daha ağır
Neondan %43 daha ağır
Helyumdan %724 daha ağır
Hidrojenden %1140 daha ağır

Saygılar.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Araba lastiğine hidrojen gibi çabuk tutuşan ve patlayarak yanan bir malzeme kullanmak pek akıl karı olmasa gerek :)

Demek ki olay maliyetteymiş deyip bir bulmacayı daha iktisatçı kafamla çözmenin huzuru içinde zırvalamaya devam ediyorum. Paramecium sana tavsiye çoluk çocuk yapacaksan hayatının çok sakin huzurlu bir evresi olsun. Kuzenlerim bize geldi, 2 yaşında olan paşamız akşamları yatağında yatmıyor da yerini yadırgıyor diye kendini Pavarottiyle yarıştırır oldu. Her gece "Annneaaaaaa.... anneeaaaaaa" aryası dinliyorum, uyku yalan, halim de ortada. Ona göre, aman diyeyim.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...