Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

dabbe


DeBuffAndHeal

Öne çıkan mesajlar

ve iza vakaal'kavlu aleyhim, ahracna lehum dabbeten minel'ardi, tukellimuhum ennen'nase kanu bi ayatina la yukinun

o söz başlarına geldiği zaman, onlara yerden bir dabbe çıkarırız; o da, insanların bizim ayetlerimize kesin bir bilgiyle inanmadıklarını onlara söyler. (neml suresi, 82)

ayette geçen kelimelerin anlamları

ve: ve
iza: -dığı zaman, -dığında
vakaa: düşmek, vaki olmak, ortaya çıkmak, meydana gelmek, başına gelmek, söz üzerine gerekli olmak
elkavlu: söz
aleyhim: onlara, onların üzerine
ehrecna: çıkarırız
lehum: onlara
dabbeten:bir dabbe, hayvan, canlı (bu maddedeki canlıdan maksat -bitkiler hariç- insanlar ve hayvanlardır)
minel-arz: yerden
tukellimuhum: onlara söyler
enne: -dığını, -diğini, olduğunu
ennase: insanlar
kanu: idiler, oldular
biayatina: ayetlerimize
la yu'kinun inanmadıklarını

dabbeyle ilgili pekçok ayet vardır....

ünlü müfessirlerden elmalılı hamdi yazır'ın ifade ettiğine göre, dabbe kelimesinin yaygın kullanımı canlı hayvanlar için olsa da; "dabbe" kelimesi asıl lügatte "mâyedübbü", yani debbeden, hafif yürüyen, debelenen olarak açıklanır

debb ve debib: hafif yürüme, debelenme demektir. hayvanlarda ve çoğunlukla haşerelerde, yani böceklerde kullanılır. içkinin vücuda yayılması ve bir çürüklüğün etrafına bulaşması gibi, hareketi gözle tesbit olunamayan şeylerde de kullanılır. "dabbe" kelimesi de bundan fail olmak üzere asıl lügatte "mâyedübbü", yani debbeden, hafif yürüyen, debelenen demek olur.

kuran'ın, hz. peygamber'den sonra en büyük müfessiri kabul edilen hz. ali, neml 82'deki dabbeden söz ederken şöyle diyor: 'o, kuyruğu olan bir dabbe değil, sakalı olan bir dabbedir.' yani insandır. hz. ali'nin bu sözünü de alıntılayan elmalılı, neml 82. ayette yer alan dabbe ile ilgili olarak şu sonuca varıyor: 'açık olan şu ki bu ayetteki dabbe insandır.'

sebe suresi'nin 14. ayetinde ise "dabbetü'l-arz" ifadesi, ağaç kurdu cinsinden hayvanlar için kullanılmıştır.

hüseyin hatemiye göre

dabbetü'l-arz kuran'da iki yerde geçiyor, sebe suresi'nde ve neml suresi'nde. hz. süleyman devrinde daha hz. süleyman vefat eder etmez bugünkü tevrat metninde de yer alan ama masallarla ilgisi olmayan bir hiram usta efsanesi çıkarak, gizli bir örgüt süleyman devletini içinden kemirdi. işte ona dabbetü'l-arz dendi. hiram usta'nın süleyman'dan çok üstün olduğu, onun gizli örgütün reisi olduğu masalları ortaya çıktı. bugün masonluğun benimsediği efsaneler gibi.

işte kıyamet yaklaştığı zaman da yani milat'tan sonra 1725 yıllarında bu örgüt canlanacak ve buna bağlı çeşitli örgütlerle, dünyadaki güç örgütlerinin birbirleriyle ilmiklenmesiyle dabbetü'l-arz tekrar yeryüzünde belirecek ve insanlık ilahi emirlere uymadığı için de dabbetü'l-arz'ın gelişmesine müsait bir ortam doğacak. bu ortamdan yararlanan canavar da insanlığı sokacak.

ama mecüc.... ama dabbetü'l-arz için değil, mecüc için amerika'yı tarif ediyorum. dabbetü'l-arz'a geleyim hangi ayeti dabbetü'l-arz'ı yorumlamak için yani neml suresi'nin 82. ayetini hangi ayetle bu müteşabih ayeti yorumlamamız lazım bakıyorum. kuran-ı kerim yine birbirini tefsir eder, insanı doğruya iletir. sebe suresi'nin, 34. surenin 14. ayetini okuduğumuz zaman görüyoruz ki yine müteşabih bir ayet ama o ayetle bu ayetin her ikisinde de dabbetü'l-arz terimi geçiyor. başka hiçbir ayette, dabbe geçiyor genel anlamında işte hayvan anlamında mesela "yeryüzünde yürüyen hiçbir hayvan, gökte kanatlarıyla uçan hiçbir kuş yoktur ki onlar da sizin gibi bir ümmet, bir topluluk olmasınlar." yani hayvanlara gösterilmesi gereken sevgiyi, onların haklarına riayeti belirten ayet-i kerime...

...

şimdi kuran-ı kerim'de sebe suresi'nde 14. ayetinde yine simgesel bir ifade ile ama dabbetü'l-arz'ın ne olduğunu kanaatimce tamamen açığa çıkartan şu ayet meali ile karşılaşıyoruz türkçesinde. hz. süleyman'ın bunu da halk yine yanlış daha doğrusu o simgesel ifadeye lafzi mana vererek kelime manasını vererek bir alay hikaye çıkıyor. hz. süleyman öldüğünde öldüğünün kimse farkına varmadı çünkü asasına dayanmış olduğu bir sırada ayaktayken öldü seneler böyle geçti, nihayet dabbetü'l-arz asayı kemirdi, süleyman peygamber düşünce öldüğünü anladılar… halbuki bu da şu demektir simgeye dikkat edersek, asa her zaman devlet gücünün sembolüdür. süleyman'ın adalet devleti, hukuk devleti, insan hakları devleti süleyman'ın vefatından sonra devam ediyor zannedildi. fakat bu devlete musallat olan dabbetü'l-arz bir gizli kamufle fesat örgütü içinden kemirdi o devletin gücünü ve süleyman devleti çöktü. adalet, hukuk devleti çöktü ve kıyamet alametleri belirdiği zaman, söz gerçekleştiği zaman, allah'ın bu konudaki hükmünün gerçekleşmesi yakınlaştığı zaman, yeryüzünde tekrar dabbetü'l-arz belirecek. ama "insanlarla konuşacak" da yanlış bir tercüme. nitekim yaşar nuri bey de benim o akşam gazetesindeki beyanattan iki sonra idi zannedersem, star gazetesinde yazdı, şu şekilde tükellim mühim değil şey de olabilir açıkça böyle yazmadınız ama kelimenin kökeninde yaralamak vardır dediniz. yani kelime yanlış harekelendiriliyor onun için de ayet tamamen başka bir manaya sokuluyor. yani şöyle tercüme ediliyor, bu yerden çıkan veya yeryüzünde beliren mübarek varlık kıyamet habercisi bir nevi aziz veli şey yapacak insanlara "siz allah yolunu terk ettiniz" diye uyaracak ve onlara nasihat edecek. halbuki böyle denmiyor ayette. eğer ona simgesel ifade ile yaralama, ısırma, dalama, sokma, o canavarın vahiy kitabındaki canavarın sokması simgesel ifadesini verirsek, şöyle anlaşılıyor "bu insanlık allah'ın emirlerine tam manası ile iman ederek uymadıkları için allah'ın bu defa normları değil sosyoloji alanındaki kanunları hükmünü gösterecek ve kendi içlerinden çıkan bu fesat örgütü bütün insanlığa zarar verecek". şimdi bütün gözümüzün önünde olan bitenle dabbetü'l-arz'ın ne olduğu canlanıyor. ama kuran-ı kerim'in yalnız bu ayetine.....

...

dabbetü'l-arz, bir tek bir insan, hele iyi bir insan değil, kötüleri fesatçıları dabbetü'l-arz diye simgelenen yeryüzünün canavarı diye simgelenen o fesat örgütünün eğer elemanıysa, üyesiyse tek bir kişiye de dabbetü'l-arz diyebiliriz ama kötü anlamda yoksa birisine bir sevgi, saygı, selam gönderecek kişi dabbetü'l-arz olamaz. ve dabbetü'l-arz işte bu kötü anlamdadır.


yapamam deme yapan senden iyi değildir
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
  • Yeni Oluştur...