Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

gelecekte karayolu güvenliği?


kam3r

Öne çıkan mesajlar

selam,

şuan fransa ve almanyada tüm otobanlarda şeritler tam ve nizami şekillerde yapılmış durumda. bu sayede aktif güvenlik önlemlerini araçlara dahil edebiliyorlar. mesela şerit değişikliğini araç anlayabiliyor ve sürücüye hangi yöne eğilim içersindeyse o yönden ikazda bulunabiliyor. fakat avrupa ülkesi olan italyada şeritler buna müsade etmediği için bu sistem opsiyon listesine dahil edilmiyor. aynı kaderi ülkemiz de paylaşıyor.

pasif güvenlik olarak ise en uygar ülke almanya. alman otobanına airbus (A380 hariç) ile iniş yapmak mümkün :) asfalt tabakasının altı kalın beton ve hasır ikilisi ile takviye ediliyor ve bu sayede şekil bozukluğu olması engelleniyor. ayrıca kullanılan asfaltın kalitesi oldukça yüksek. hatta alternatif beton malzeme bile geliştirildi. toz yapmayan ve fren anında mümkün olan en yüksek tutuşu sağlayacak karışımlar kullanılıyor.

bir de almanyada otoban belli bir eğimi aşmayacak şekilde yapılmış durumda. kimi yerlerde tepenin ortasını kazıp o eğimi koruyorlar. bizdeki gibi asfaltı döke döke tepeye çıkmıyorlar. ayrıca virajlar olabildiğince geniş çaplı yapılıyor. böylece araçların hızla viraja girebilecekleri durumda araçların savrulma risklerini azaltıyorlar. birçok savrulma tipi kazada bilinçli hız vardır ama hiç kimse aracının o virajı nekadar bir hızla dönebileceğini bilemez ve kestiremez. virajlarda ek olarak eğim verilmekte ve aracın dışa kayma eğilimi azaltılmaktadır.

asfalt atılırken yine yola belli bir eğim verilerek su tutması engellenir ve ayrıca kullanılan asfalt yüzeyde su birikmesini önleyecek şekilde. yanlış hatırlamıyorsam, asfalta drenaj boruları döşeniyordu ve asfalt emdiği suyu içinde tutmadan drenaj kanalına tahliye ediyordu.

ayrıca trafik durumu hakkında anında bilgilendirilen ve takip eden bir merkes otobanı yönetiyor. elektronik tabelalarla yol durumu anında sürücülere bildiriliyor ve ani süprizlerle karşılaşmaları engelleniyor.

almanyadaki otobanın 2/3'ünde hız sınırı yok. avrupadan insanlar hız yapmak için oraya gidiyorlar. oluşan tüm kazalar ölümcül. fakat kaza sayısının seyahat eden araç sayısına oranı veya ölen kişi sayısının seyahat eden kişi sayısına oranı dünyanın en düşük değerine sahipmiş. kim diyor? discovery-channel :)

aklımdaki tüm bilgi bu. umarım işine yarıyordurlar.

saygılar.[signature][hline]www.audiworld.com
Vorsprung durch Technik

[Bu mesaj paramecium tarafından 07 Aralık 2005 11:21 tarihinde değiştirilmiştir]
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

selam,

ayrıca özel şerit uygulaması düşünülüyor. bu şeridi otomatik mesafe kontrolü özelliğine sahip araçlar kullanıyor. 20 tane araç konvoy halinde aynı anda hızlanıp yavaşlayarak ilerliyorlar. hız limiti araçlara radyo dalgalarıyla bildiriliyor ve hızı tayin eden öndeki araç oluyor. belli cepler sayesinde ise şeridi terk edebiliyorsunuz. şuan için direksiyon kontrolünü de sürücüden alıp, otomatik sisteme vermeyi düşünüyorlar ama bu işin logic kısmı oldukça karışık. çünkü çıkacak ani engelleri hiç bir sistem insan beyni kadar hızlı algılayıp önlem üretemiyor. tabi şimdilik diyebiliriz buna :P

ayrıca yönler arasındaki bariyerin olduğu kısma paneller yerleştirerek farklı yönde ilerleyen araçların ışıklarının birbirini rahatsız etmesi engelleniyor. bolu dağında ve otobanın bir kısmında bizde de kullanılıyor. en pratik olanı çalı dikmek :)

saygılar.[signature][hline]www.audiworld.com
Vorsprung durch Technik
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

eklemeler;

said:
paramecium, 07 Aralık 2005 11:20 tarihinde demiş ki:
...pasif güvenlik olarak ise en uygar ülke almanya. alman otobanına airbus (A380 hariç) ile iniş yapmak mümkün :) asfalt tabakasının altı kalın beton ve hasır ikilisi ile takviye ediliyor ve bu sayede şekil bozukluğu olması engelleniyor...


birincisi sadece alttemel, temel ve üzerine asfalt tabakası ile yol yapılmaz ama biz yapıyoruz, Almanlar bunu yıllardır uyguluyorlar tabi (beton yol+aşınma tabakası yani asfalt)

ikincisi betondan yol olmaz, çünkü beton dış etkenlere karşı dayanlıklı bir malzeme değildir (bakınız sıvasız binalar, saha betonları), bu bilgiye bir de aşınma olayını da eklersek iş daha da ciddileşiyor, o yüzden beton yollara mutlaka aşınma tabakası dediğimiz asfaltın uygulanması gerekiyor, yani yine Almanların yıllardır yaptıkları şey

çift hasır donatılı bir beton yolun ömrü ve bakım masrafı da inanılmaz düşüyor bizim uyguladığımız sisteme göre, yatırım maliyeti yüksek de olsa yıllar geçtikçe daha az para çıkıyor cebinizden

said:

...virajlarda ek olarak eğim verilmekte ve aracın dışa kayma eğilimi azaltılmaktadır...


buna dever diyoruz, merkezkaç kuvvetinden yararlanan bir tek çaycılar var memlekette :), çay tepsisini sallayarak, yollarımızda kullanmıyoruz ama. Türkiyede hemen hemen yolların %90'ında dever ya hiç yok ya da riski daha da arttıracak şekilde ters, yani o viraja girerken izin verilen hızın da yarısına inmek gerekebiliyor bazen

said:

asfalt atılırken yine yola belli bir eğim verilerek su tutması engellenir ve ayrıca kullanılan asfalt yüzeyde su birikmesini önleyecek şekilde. yanlış hatırlamıyorsam, asfalta drenaj boruları döşeniyordu ve asfalt emdiği suyu içinde tutmadan drenaj kanalına tahliye ediyordu.


malesef yine ülkemizde yollardan suyun en kısa sürede uzaklaştırılması konusu ihmal edilen bir konu, bugün otobanlarda bile en ufak yağışta su biriken kısımlar görürsünüz, her yerde biriken bir su olsa belki de daha az tehlike yaratacak çünkü en azından bileceksiniz ki yağmur yağıyo ve yavaşlamanız lazım, halbuki bizde bölgesel birikintiler oluyor ki bunlar ölümcül, mesela istanbul gebze arasındaki kısımda (otoyolda) en sol şeritte yer yer su birikintileri oluşur yağışlı havalarda, zaten o anda yoldaki en hızlı seyreden araç olarak siz en sol şeritte bu suya girdiğinizde eğer bir de frene basarsanız su ile zemin arasında sanki buz tabakası varmışçasına kaydığınızı farkedersiniz

said:

...ayrıca yönler arasındaki bariyerin olduğu kısma paneller yerleştirerek farklı yönde ilerleyen araçların ışıklarının birbirini rahatsız etmesi engelleniyor. bolu dağında ve otobanın bir kısmında bizde de kullanılıyor. en pratik olanı çalı dikmek :)...


bu uygulama birkaç yerde daha var bizim otoyollarımızda, ancak bunları da temiz tutamıyoruz, bazen görürsünüz, bıyıklı bıyıklı amcalar ellerinde süpürgelerle ve kovalarla bu panelleri temizlerler :) Ankarada bunun için özel olarak üretilmiş bir araçla tazyikli suyla yıkandığına şahit oldum, eminim avrupada da böyle sistemler vardır ancak bunu da olması gerektiği gibi yapamıyoruz anlaşılan, çünkü yazın kuru bir havada aklınızın ucundan bile geçmediği bir anda bu yıkama ekibinin foşur foşur yola akıttığı sular yüzünden (ki sabunludur ayrıca :p) yoldan çıkma ihtimaliniz bile var, nereden bileceksiniz sabunlu suyla karşılacağınızı değil mi?

bir de son olarak bu bariyer olayında şöyle bir detay daha var, o da gidiş ve geliş yönlerini ayıran çelik bariyerler, bunların avrupada tıpkı yukarıdaki verilen örnekteki gibi yükseklikleri ayarlanarak veya iki kademeli inşa edilerek karşıdan gelenin ışıklarının sizi rahatsız etmemesini sağlamak, avrupada bu amaçla da kullanılıyor bu bariyerler, sadece güvenlik değil yani, bizde ise alçak oldukları için binek otomobillerin karşıdan gelen bir başka binek otonun ışıklarından bile rahatsız olmadan ilerlemesi mümkün değil malesef[signature][hline]Halatsız A3

.:. He who fights with monsters should look to himself does not become a monster...When you gaze long into the abyss, the abyss also gazes into you .:.
- Friedrich Nietzsche
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

selam,

blackrose sende bir inşaat mühendisi havası seziyorum. hayırdır :)

hareket halindeki aracın yoldaki su birikintisine girmesi sonucu kaymaya kızaklanma (aquaplaning (amerikada ise hydroplaning olarak geçer)) etkisi denir.



saygılar.[signature][hline]www.audiworld.com
Vorsprung durch Technik

[Bu mesaj paramecium tarafından 07 Aralık 2005 12:47 tarihinde değiştirilmiştir]

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

selam,

suda kızaklanmayı aracın komple sağ tarafını suya kaptırınca yaşadım ben. minim savrulmadı çünkü yol düzdü. düşünün ki halatsız quattro bunu yapabildi ya halat olsa ne yapardı :P

virajda ise yağmurlu havada mazotta kaydım. 'demek adrenalin dedikleri şey böyle birşeymiş' diyor insan.

saygılar.[signature][hline]www.audiworld.com
Vorsprung durch Technik
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Paramecium yoksa sende şu televizyona çıkanlardan mısın:) Hani çekiyor ya kameramanlar yolun bir bölümüne mazot-yağ dökülmüş bizim kameramanlar insanları uyaracağına oraya bir tabela koyacağına 30m mesafeye kamera koyuyor sonra araçların dağılmasını izliyorlar. Tövbe ya kötü konuşcam şimdi konu dağılmasın:)
Halatsız çıkmam abi.[signature][hline]Gölgelerin Yutucusu
Her Zaman Arkanda...
---ASSASSIN---
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
paramecium, 07 Aralık 2005 12:46 tarihinde demiş ki:
selam,

blackrose sende bir inşaat mühendisi havası seziyorum. hayırdır :)

hareket halindeki aracın yoldaki su birikintisine girmesi sonucu kaymaya kızaklanma (aquaplaning (amerikada ise hydroplaning olarak geçer)) etkisi denir.

saygılar.


inşaat yüksek (deprem) mühendisiyim, halatsız
pls... :D[signature][hline]Halatsız A3

.:. He who fights with monsters should look to himself does not become a monster...When you gaze long into the abyss, the abyss also gazes into you .:.
- Friedrich Nietzsche
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Beton kalıp yollar var bolca. Betondan yol olmaz derken herhalde dümdüz beton döküp yol yapamazsınız demek istemiş Blackrose.

Bİrkaç istisna dışında da ( özellikle İst. dışı ) deverler ve yollardaki drenaj kanallarının gayet iyi yapıldığını söyleyebiliriz. %90'u yanlış yöne deverli değil. Sonuçta mühendis adam çalışıyor orda. ( Benim çok yakın tanıdığım var yüksek inşaat mühendisi, kendisi uzun zaman karayollarına hizmet vermiş ve karayolları için hazırlanan projelerde çok itinalı ve hassas hesaplamalar yapıldığını ondan biliyorum. Mesala eğimli bölgelerde km başına hata oranının 3 mm olması gibi. Tabi bunlar yaklaşık 20 yıl öncesi ve otobanlar için geçerli. Yani bir TEM'de ya da Aydın otobanında çok hata olabileceğini sanmıyorum. Tabi aşırı durumlar hariç. )

Projelerin pratiğe geçirilmesindeki fiziksel hatalar da çok olamaz ama o da bu sorunun bir kaynağı olarak gösterilebilir.[signature][hline]What we do in life, echoes in eternity.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

said:
Mathias, 07 Aralık 2005 22:01 tarihinde demiş ki:
Beton kalıp yollar var bolca. Betondan yol olmaz derken herhalde dümdüz beton döküp yol yapamazsınız demek istemiş Blackrose.

Bİrkaç istisna dışında da ( özellikle İst. dışı ) deverler ve yollardaki drenaj kanallarının gayet iyi yapıldığını söyleyebiliriz. %90'u yanlış yöne deverli değil. Sonuçta mühendis adam çalışıyor orda. ( Benim çok yakın tanıdığım var yüksek inşaat mühendisi, kendisi uzun zaman karayollarına hizmet vermiş ve karayolları için hazırlanan projelerde çok itinalı ve hassas hesaplamalar yapıldığını ondan biliyorum. Mesala eğimli bölgelerde km başına hata oranının 3 mm olması gibi. Tabi bunlar yaklaşık 20 yıl öncesi ve otobanlar için geçerli. Yani bir TEM'de ya da Aydın otobanında çok hata olabileceğini sanmıyorum. Tabi aşırı durumlar hariç. )

Projelerin pratiğe geçirilmesindeki fiziksel hatalar da çok olamaz ama o da bu sorunun bir kaynağı olarak gösterilebilir.


beton yol olmaz dediğim üzerinde aşınma tabakası olmayan beton yol olmaz anlamındaydı, bunu ben söylemiyorum zaten İTÜ'de bir zamanlar babamın da yol hocası olan Faruk Umar söylüyor, yani beton hiçbir şekilde üzerine herhangi bir kaplama almadan otoyol gibi yüksek hızla seyredilen bir alanda kullanılamaz, betonun yüzeyine eşşek kadar koruyucu aşınmayı önleyici tabaka yaparsınız o zaman olur belki ama böyle bir maliyeti kimse çekmez açıkçası

o yüzden en uygunu asfalt bu konuda, betonun pürüzsüzlüğünü sağlamanız ya da yolun standartlarına uygun sürtünmeyi sağlayacak seviyede pürüzlü olmasını sağlamanız mümkün değil, bu yüzden de asfalt yine en optimum çözüm oluyor, hem ayrıca aşınma tabakasından beklenen elastikiyeti asfalttan daha iyi sağlayacak bir şey yok şimdilik

deverlerin %90 hatalı olduğunu söylediğim kısmı tekrar okursanız orada "Türkiyedeki yollar" dediğimi görürsünüz, yani sadece otoyollardan bahsetmiyorum, canım memleketim Ordu'nun yollarına beklerim yolunuz düşerse, karadeniz, doğu anadolu, Ankaraya bağlanan bir çok anadolu yolu böyle

Fatsa virajlarında eğer izin verilen, tabelanın gösterdiği hızda (30dur kendisi) gitmezseniz kendinizi karadenizin serin sularında bulursunuz, ki kimse 30 ile seyretmez tabelada yazsa da, bu sadece bir örnek tabi, Antalyada da İzmirde de böyle durumlar var, Yalova Bursa arasındaki tırmanışlarda ve virajlarda da var bu durumlar

yani bahsetmek istediğim bütün virajların %90'ında hata var değil, yollar hatalı, hatasız yol yok, tek tek bütün virajlarda acaba güvenli mi giriyorum buna diyemezsiniz, bir güzergahtaki tek 1 hata öldürür, bu da bu yolun hatalı inşa edildiğini söylemeye yeterlidir

bu arada otoyollarda da hata yok değil, benim de arkadaşlarım çalışıyor bu yollarda ama sonuçta işin noktasını koyma aşamasında yani arazide minimum ölçüde dahil oluyorsunuz işe, mutlaka hata oluyor çünkü masa başındaki hesap başka onu uygulayan işçinin, ustanın o günkü ruh hali başka ;)[signature][hline]Halatsız A3

.:. He who fights with monsters should look to himself does not become a monster...When you gaze long into the abyss, the abyss also gazes into you .:.
- Friedrich Nietzsche


[Bu mesaj BlackRose tarafından 08 Aralık 2005 09:50 tarihinde değiştirilmiştir]
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bu arada bugün bir RS4 e yol verdim o ne sesti öyle beee. Adam bir sonraki sokaktan döndü dönmese aç aç bakacaktım adamı korkutacaktım. Keşke selektör yapsaydım:P
(konu dağılmasın)[signature][hline]Gölgelerin Yutucusu
Her Zaman Arkanda...
---ASSASSIN---
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Otoban güvenliğinde, deverlere gelmeden önce "davarları" unutmamak lazım, yolda arabayla gezenleri var ya hani...

Sonuçta iş yolda bitmiyor, Almanya'nın hız yapılan otobanları şehirlerin etrafından dolaşır, şehire yaklaşan yollar bağlantı yollarıyla bunlara bağlanır ve onlarda hız sınırı var. Her 100 metrede 1 tane de radarlı hız kamerası var. Dolasıyla burada davarları yola salsanız bile ya ehliyetine el koyuyorlar kısa yoldan ya da şanslıysa kapısına gelen 3000 euroluk cezayı görünce aklı başına geliyor.

Siz yolu istediğiniz kadar kurallara uygun yapın, cillop gibi olsun, üzerinde 2 tane öküz yarışalım derken kaza yaptırır, bir de bu kaza sonrası ortalığa mazot sıvaşıp zincirleme kaza olursa ne güvenliğinden bahsediyoruz? Ki tecrübeyle sabittir, yol düzgün oldukça üzerinde tepişme cesaretini bulan davar sayısı da artacaktır, E-5 ile TEMi kıyaslayın, E-5te 170le makasa girmek çoğunu yemez ama TEMde maşallah koca TIRlar bile makas derdinde.

Kısaca gelecekte otoyol güvenliği için kuralları uygulatacak sistem gerekli. Örnek verilen Almanya'da otoban polisleri göz açtırmıyorlar kimseye, çok artistlik yapıp kaçarsanız da o Porsche Carrera polis arabaları sadece filmlerde veya Need For Speed oyununda yok, gerçekte de gördük dayımla Almanyada otobanda takılırken (Biz Z3le laylaylay giderken öyle bir geldi ki arkadan neye uğradığımızı şaşırdık, abiler el kol yapıp solda niye gidiyorsunuz diye azarlayıp bir hışım devam ettiler, bir dertleri vardı herhalde).[signature][hline]Cafein= Ultimate Crash Tester

Tüm Metalciler bir gün Led Zeppelini tadacaktır.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ne otoyol guvenligi ne asfalt ne beton

esas olay kultur.

gecen gul yolda giderken baktim yaya gecidi durdum. Insanlar karsiya gecmeye basladilar yanimdan su minubuslerden biri 80le gecti. Benim yuzumden yol verdim diye adamlar olecekti. Bakmasalar. ole boktan insanlardan olusan bir ulkeyiz gec bunlari.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

@BlackRose
Ordun'un yolları 30 luk değildir be... Yaklaşık 10 sendir o yolu kullanırız daha bi olayımız olmamıştır..Tabiki Boloman'da uçurumdan aşşağı uçanları yada ucuna gelip durabilenleri çok gördük ama neddense hepsi 34 plakaydı..Birtane 52 plakalı araç görmedim.[signature][hline]zZzZZZZzzzzZZzzzzZZZZZZZZZzzzzzZZZz
zZzZZZZzzzzZZzzzzZZZZZZZZZzzzzzZZZz
zZzZZZZzzzzZZzzzzZZZZZZZZZzzzzzZZZz
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

30luk değil elbette ama orda öyle yazar, hade len dersin sonra 50 ile girdiğin bir virajda savrulursun, haa tabi A3'ün varsa 90la dönersin o başka :D

demek istediğim tabelalara güvenmek mantıksızlık olur, ama bildiğini okursan hele de ilk defa geçiyosan kesin savrulursun bir yerlerde, uçan kaçan arabalar pek ortalıkta görünmüyo çünkü aşağısı biraz derin olduğu için.... :p[signature][hline]Halatsız A3

.:. He who fights with monsters should look to himself does not become a monster...When you gaze long into the abyss, the abyss also gazes into you .:.
- Friedrich Nietzsche
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Zaten ülkemizde tabela bir kez dikildimi alınmaz..Bazen tabela görürüm "yol çalışması 50km" 100 den 50 ye inerim yavaş yavaş giderken solumdan hızla geçen arabalara bakıp "öleceksiniz lan" derim.Ama tabelanın belirttiği çalışma yerine nedense bir türlü ulaşamam.Sonuç trafik işaret ve işaretçilerini sallamayan sürücüler[signature][hline]zZzZZZZzzzzZZzzzzZZZZZZZZZzzzzzZZZz
zZzZZZZzzzzZZzzzzZZZZZZZZZzzzzzZZZz
zZzZZZZzzzzZZzzzzZZZZZZZZZzzzzzZZZz
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

selam,

betonun bir başka kötü yanı da tozlanmasıdır. ehh bu da fren kabiliyetini etkiler.

5 aralık 2004'de benim peder clio symbol ile yola uyarısız döşenen mıcır yüzünden virajda savrulup takla atmıştı. karayolları mı? benim çektiğimin 10'da 1'ini çeksinler razıyım.

@audi fan:
yıkamacı açıcam. tüm audiler %20 indirimli olacak. s serilerine ise özel %50 indirim olacak. rs serileri? beleş, kendi ellerimle yıkıycam :D

saygılar.[signature][hline]www.audiworld.com
Vorsprung durch Technik
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...