Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

[F-1]Formula-1 Hakkında Teknik Bilgiler


nostabinda

Öne çıkan mesajlar

Formula-1 ile ilginenlerin bildiği fakat merak edenler için buraya yazmaya karar verdiğim Formula-1 hakkında birkaç teknik bilgi var.Buradaki bilgiler son sezon göz önünde tutularak yazılmıştır.

-- MOTOR --
Formula 1 otomobillerinde kullanılan motorlar 8,10 silindirli 3 litre (3000cc) hacimlidirler. Silindir sayısının çok yakın bir gelecekte 12'ye çıkması bekleniyorken artık motorların kapasiteleri iyice düşürülmeye böylelikle küçük takımlarada şans atanımaya çalışılıyor.Motor beygir gücü ise 750-850 arasındadır. Bu motorlar maksimum beygir gücünü 14 bin ile 17,500 devir/dakika arasında vermektedirler. Formula 1 otomobillerinin 0-100 km hızlanması yaklaşık olarak 3 saniyedir. Ancak "Çekiş kontrolü" sisteminin FIA tarafından kullanımına izin verilmediği için patinaj yapan araçlar çok vakit kaybederler.
Şöyle bir kıyaslama yaparsak 1993 yılındaki yarışlarda "Çekiş kontrolü" sistemiyle donatılmış Williams otomobilinin 0-100 değeri 1.6 saniye idi. Otomobillerin viraj içlerindeki süratleri de son derece yüksekdir.Buralarda da 2G yada 3G kuvvetlerine kadar çıkabiliyorlar.
Bu konuda değişkenlik, pistin durumuna göre seçilen değişik kanat grupları ve ayarlara bağlıdır.Aerodinamik'in önemide motor kadar vardır.Çünkü motoru soğutmak için gerekli hava akımınıda Aerodinamic sağlamaktadır.

-- LASTİKLER --
Her pilotun, her yarış için (3 gün Cuma-Cumartesi-Pazar) toplam 36 normal (kuru zemin) ve 28 yağmur lastiği kullanma hakkı vardır. Sıralama Turları öncesinde her pilot Grand Prix boyunca kullanacağı iki ayrı özellikteki normal lastiği, yarış direktörlüğüne bildirmek zorundadırlar.Her takım kendine ait özelliklerle donatılmış kuru zemin lastiğini kullanabilme hakkına sahipken,yağmur lastiklerinin kanal ebadları ,şekilleri,özellikleri her takım için aynı olmak zorundadır. Pilotlar, sıralama ve ısınma turları ile yarış sırasında toplam olarak 28 lastik (14 ön aks ve 14 arka) kullanabilirler.Toplam olarak 7 set hakları mevcuttur.

-- FREN SİSTEMİ --
Formula 1 araçları mühendislik harikasıdırlar.Karbon balata ve karbon disk kullanımı sayesinde inanılmaz derecede kuvvetli frenlere sahipler. Bu frenler yaklaşık olarak 700 derece sıcaklığa eriştikleri zaman en yüksek performanslarını verirler.Otomobilin fren sistemine yardımcı olan bir diğer etken de MOTOR kısmındada belirttiğim gib aerodinamik aksesuarlardır.Kanat gruplarının yarattığı yere basma etkisinin yanı sıra bir de otomobili frenleme etkisi var.
Bu sayede pilot ayağını gazdan çektiği anda hiç frene basmasa bile standart bir otomobilin frenine sonuna kadar basılmasına eşit bir frenlemeye eşit frenaj yapar. Söz konusu otomobilin toplam fren kabiliyeti ise 4G civarındadır.Yani yerçekimi ivmesinin 4 katı.

-- AĞIRLIK --
Formula 1 otomobilleri yaklaşık 550 kg civarinda bir ağırlığa sahiptirler.Bu otomobilin toplam ağırlığı, tam teçhizatlı pilot ile birlikte 600 kg'dan fazla olmak zorundadır(FIA KURALI).Araç eğer bu ağırlıktan daha hafif olursa yetkililer tarafından o araçla yarışan pilot diskalifiye edilir. Bu yüzden araç içinde yapılan değişiklikler yetkililere haber verilmek zorundadır.

-- YAKIT SİSTEMİ --
Formula 1 yarışlarında kullanılan yakıtın miktarında herhangi bir sınırlama mevcut değildir0.Ancak yarış öncesinde kullanılıcak yakıtın analizleri ve özellikleri takımlar tarafından yetkililere verilmek zorundadır.F1 araçlarına yakıt, özel bir pompa sistemi ve çok yüksek bir basınç sayesinde çok kısa sürede doldurulur. Bu pompa 1 saniyede yaklaşık olarak 10-12 litre yakıt doldurur.

-- AERODİNAMİK --
Formula-1 FIA tarafında bazı konularda sınırlanan bir yarışdır.Otomobildeki safralardan (Arabanın ağırlığı 600 kg.'a ulaşmazsa konulan ek metal ağırlık) tutunda lastik yanağı genişliğine kadar sınırlama çok fazladır.Özellikle yeni kuralların 2005 sezonundan itibaren hayata geçirilmesi takım mühendislerinin sınırlarını iyice zorlmasına sebep olmaktadır.Yapılabilecek en önemli değişiklikde Aerodinamik üzerine olabilmektedir.
Örnek vermek gerekirse FIA tekerleklerin açıkda kalması zorunluluğu getirmiştirki buradaki sürtünmeden dolayı oluşan kuvven bir WRC aracının yaklaşık 3-4 katıdır.Bu yüzden mühendisler arabanın aerodinamiği üzerinde yoğunlaşmış durumdadırlar.En son kurala göre arkada 2 kanat olmak zorundadır.
Bir Formula-1 arabası 120km/h hızla giderken kendi ağırlığına eşit bir downforce(araç üzerinde akan havanın araca etkidiği yere basma kuvveti) kuvvetiyle karşı karşıyadır.

-- PIT STOP --
Formula-1 araçları yarış esnasında yakın temini , lastik değişimi yada teknik olarak yardım alabilmek için "Pit Stop " denen takımlarına ayrılmış özel bölüme girerler.Bu bölümde takımdan yaklaşık 20 kadar çalışan bulunmaktadır.
Bir pilot, pit stop almadan önce ekibine haber vererek ve istediği değişikliker için hazırlıkların yapılmasını söyler.Pite girdiği zaman tam bir insan üstü çaba göze çarpar.Şöyle bir
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Ellerine sağlık. Emek verilmiş bir çalışma.

Bu yazı sayesinde F1'in teknik kısmına çok büyük saygı duyuyorum. Ama kurallar bitti ya :) Yeni neler gelecek onları çok merak ediyorum. Tembelliğime de geliyor araştırmıyorum. Neyse nasılsa açıklanır elbet. O zaman açar okurum.[signature][hline]It's "Unix" if it has the "x" sound in its name - the Xbox must be Unix then.

from a discussion on slashdot.org
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

2006 daki değişiklikler ve 2005'e sarkanlarını sizler için buraya yazıyorum.
Öncelikle Formula One Technical Working Group (TWG) değişiklikler için bazı paketler belirlemiş durumda.Takımlar bunlardan istediklerini seçebilecekler.
Paket 1 : Aerodinamiklik konusunda en geniş özgürlüğe sahip paket.Fakat bunun motor üzerinde en çok kısıtlama getirilen paket.
Paket 2 : Aerodinamik konusunda paket 1 kadar özgürlüğü olmayan ama yinede değişikliklere izin veren ama bunun yanında motorda belirli bazı değişiklilklerin yapılmasına olanak sağlayan paket.
Paket 3 : Aerodinamik konusunda en çok kısıtlamanın yapıldığı ama 2.4 litre V8 motorlara 3.0 litre V10 motorlarda yapılan tüm değişikliklere izin verildiği paket.

Takımlar genel olarak şimdilik Paket 2'yi seçmiş durumdalar ama tabiki 2006'ya kadar ne değişir ne değişmez oda daha tam kesin değil.Ama değişikliklerin ana teması bu!
Motorlar 2.4 litre V8 motora dönecektir ve bu motorların imalatında kullanılan materyaller sınırlandırılacaktır.


Şimdi sizlere 2005 sezonunda (1 Mart 2005'te zorunlu hale gelicekler.) yapılan değişiklikleri ve nedenlerini açıklayalım birazda ;
Bodywork
Aerodinamik yapıdaki değişimler ön kanadın yükseltilmesi, arka kanadın biraz daha öne alınması, araç içinde yayılmış ağırlığı düşürmek ve arka tekerlekler önündeki aerodinamik değişikliklerin kaldırılması şeklindedir.

Sebep: Minimum derecede Drag etkisini elde edip bu etki altında downforce (yere basıp arac altına hava girmesini ve stabiliteyi arttıran akışkanın gücü) 'un %20 oranında azaltılması.

Tekerlekler
1 set tekerlek hem sıralama hemde yarışı tamalamak zorunda.

Sebep: Yıpranmış lastikler yüzünden virajlara daha az süratle girilmesi.

Motor
Her bir motor enaz 2 yarışı tamalamalıdır.

Sebep: 2 yarış için dizayn edilicek motorlar tek yarış için üretilen motorlardan daha az güç üretir.Çünkü önemli olan artık 2 yarış boyunca pistte kalabilmek ve sorun yaşamamaktır.[signature][hline]..:: Team McLaren Mercedes ::..
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Gerekçe olarak daha düşük maliyetle kurulan takımların dier yüksek bütçei takımlarla aralarında çok fark olmamasını sağlamak olarak açıkladılar.Böylelikle takım arasındaki uçurmlara ulaşan bütçelerin önüne geçmek ve her takımı eşit şartlara indirgemekdir.
ama ne varki bu tip bi olaya büyük takımlar karşı çıkmaktadır ve sonuçlarınıda 2007'de hepimiz görücez.[signature][hline]..:: Team McLaren Mercedes ::..
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...