Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

İyi şarkı yapmak ne kadar zor


Choericoe

Öne çıkan mesajlar

Şuana kadar hep kendimce birşeyler yazan biri oldum,hiçbir alet çalmadım (guitar hero dışında xP) ve çalmaya halen niyetim yok.Fakat merak ediyorum "iyi" bir şarkı yapmak ne kadar zordur? Bir creeping death nasıl ortaya çıkmış mesela,veya değişik tarzlar,pet shop boys abimler albümsüz geçen zaman sonrası yine toplanınca nasıl güzel şarkılar yaratabiliyorlar.Tea partyi topla stüdyoya,kesin güzel birşey çıkartıyorlar.

Normalde bir alet çalabilen ve günde bir zamanını buna ayırabilenler elbette ortaya birşeyler çıkartıyorlar,ama benim bahsettiğim ortaya çıkardıkları iyi olanlar.Bir kanye west amazingi evde oturup çalışarak mı çıkartıyor?Yada billy talent nasıl bu albümleri yapıyor?Bana yazı yazmak basit geliyor,hayatımı adasam dahi hiçbir zaman kafka gibi yazamayacağımı bilmeme rağmen,kafkanın veya başka yazarların kullandığı düşünceleri bende kullanabilirdim diye düşünmekle beraber,şarkı konusunda birisinin biri şu şarkıyı yapmasaydı ben yapardımını pek düşünemiyorum?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

bestecilik ayrı bi şey bence. önüne nota konmadan bi şey çalamayan müzisyenler bile var..

mesela bazısı bi şeyler yaşayıp beste yapar, bazısı hayal eder, bazısına ilham gelir, bazısı da kafayı bulup bi şeyler yazar. nasıl yapabildiğini keşfetmen lazım. yapamıyosan da yapamıyosundur tabi. virtüöz olan herkes beste yapabilcek diye bi kaide de yok.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

metallica nın bişeyi vardı belgesel gibi. adamın aklına kısa bi melodi geliyo diyelim. hemen gidiyo kaydediyo bunu. dana gibi stüdyoları var zaten. başlıyo bunu bangır bangır çaldırmaya. arkaya hazır sample lardan bi davul koyuyo mesela sonra. sonra kirk geliyo anlamsız sözlerle bi şarkı söylüyo. bakıyolar düşünüyolar, beğenirlerse bi köşede duruyo öyle gelişimini bekliyo.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

benimde kafam almıyor bu konuyu. Hadi sözler bi şekilde yazılır gibime geliyorda, abi o soloları fln nası üretiyorlar hakketen, bi kirk fln hakketen götünden mi sallamış fade to black'tir one'dir bunun sololarını, veya bi steve vai bi santriani bi jeff beck nası yapio lan hakketen?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Hayatında bir kere bilmeden bass çalmış olarak o sırada beraber çaldığım arkadaşımdan anladığım kadarıyla doğaçlama ve bilgi meselesi. Bilgi derken enstürmanla neler yapabileceğini bilmek, enstürmanın neler yapabildiğini ve ne sesler çıkardığını, inciğini cıncığını bilmek gerekiyor. Sonra zaten refleks oluyordur şu notanın arkasından bu nota gelecek vs şeklinde deneme yanılma ile kulağa hoş gelen melodileri tutturmakla oluyor. Söz üzerine müzikte de herhalde yine o müzik bilgisinin eşliğinde sözleri karşılayacak notaları seçmekle oluyordur.
Birde Bethoveen gibi gözünü kapatıp müziği hayal etmek var mesela ama o Bethoveen falan oluyor işte.
Birde dinlediğimiz bir ton melodileri karıştırıp yeni melodi bulmakta var tabi ama bence pek özgün olmuyor.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Abi metallica bok püsür şarkılarını yazmak çok zor değil %90 ı power chord şarkıların.
Sololar da pentatonik dediğimiz kalıplardan oluşuyor gözünüzde büyütmesin.
Genelde jam yapılır bir araya gelip fikirleri geliştirirsin sonra.
Benim akıl sır erdiremediğim şey opeth şarkıları asıl.
İmkansız öyle şeyler yazmak yahu hangi kafayla yaptınız o şarkıları.
Melodileri yazmak değil zor olan şarkının nası desem yönetmenliğini yapmak.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Metin duvarı var...

"İç duyuş"unu geliştirip, olası sana gelen ilhamları somuta döktüğünde zor değil. Ama bu hale gelmek kimilerinde kolayken kimilerinde zor.

Bu aslında sanatın her dalına genellenebilir. Sonuçta olay şey, soyutun (ilhamın, düşüncenin) soyutun somuta mümkün olan en sadık (birebir) biçimde dönüştürülmesidir. Bunun için somutta ne kadar bilgiliysen (teknik bilgi) işin o kadar kolaylaşıyor.

Müzik açısından bakarsak, müzik teorisi ve armoni konularında iyi olursan gelen ilhamları derli toplu hale getirip bitmiş bir eser olarak sunabilirsin.

Yine ilhamda oturmuş ama somuta dökmek istediğin bir "tını"yı somut olarak da duyurmak için ton bilgisi iyi olur.

Kendi yaşadıklarımı anlatayım.

Müzikle çok haşır neşir olduktan sonra başlarda bir melodi gelirken, ilerde komple parça bile ilham olarak gelebilir. Özellikle çok dinlediğin bir müzik tarzı olursa, o tarzda ilham gelme ihtimali daha yükselebiliyor.

Mesela çok rock müzik icra ederken, banyoda mırıldanıp ilham geldiğinde genelde sanki bizim grup kanal kayıt alıyormuş gibi ilham gelebiliyor. Sonra bunları hatırlarsam tek tek bir kayıt yazılımında yazabiliyorum. Üstünde çalışıp müzik teorisi açısından da bakıp gerekli revizyona gidebiliyorum.

Ton olarak ve synthlerle (sentezleyicilerle uğraştığım için) kafamda oluşan tonu somut olarak dökebilmem için oluşan ilhamı somuta dökmek için ton bilgisine sahip olmam lazım.

Mesela ses hangi dalgalarla çıkabilir, eq su kafada sence nasıl, reverb ve chorus gibi efektler gerekir mi vb. gibi düşüne düşüne gelen ilham ve düşüncedeki tınıyı yakalayabiliyorsun.

Bunu ters bir şekilde yapmak da mümkün. Yani somuttan başlayarak kendi kafanda bir düşünce, ilham da oluşturabilirsin.

Uzun yazdım biraz ama umarım açıklayıcı olmuştur.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

zaman.


başka hiçbir yolu yok bunun kimse ama kimse! elini kolunu sallayarak gelmemiştir oralara.

B.B. King 'in lucille şarkısında mesela (bana göre tanrıdır bu adam) hergün yanlız olduğunu ve eve gidip gitar çaldığını söylüyo yani bi motivasyonu var lucille onun en yakın arkadaşı olmuş. şimdi bu adam Rock Me Baby yi yazmasında kim yazsın? lucille B.B. King 'in gitarı bu arada
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

abvblizzard said:
Benim akıl sır erdiremediğim şey opeth şarkıları asıl.


abi kesinlikle katılıyorum. hatta kelimesi kelimesine katılıyorum, adamlar çok acaip.

mino nun dedikleri de aynen doğru bana göre. ayrıca deneysellik, zorlamamak ve bol bol müzik dinlemek, dinlerken kafanda analiz etmek de çok faydalı oluyor. gam bilgisi de gereklidir ama kafanda melodiler canlanıyorsa çok sorun yaratmaz bilgisizlik.

ha ama bi enstruman işini bayağı bi kolaylaştıracaktır, deneysellik konusunda. elinde oynayabileceğin bi enstruman edinsen iyi olabilir, çalması nispeten kolay bir şey. ne bileyim org?

ama bence ennnn ama enn önemli şey kafanda duymak.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

bak o da aklımın ermediği başka bir konu
zamanında bethovenlar mozartlar vivaldiler yetişmiş iyi güzelde, o zamandan bu zamana daha iyi müzisyen gelmemiş mi dünyaya? veya şimdinin joe santrianileri jeff beck'leri ilersinin mozartları mı olacak...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

senko said:

bak o da aklımın ermediği başka bir konu
zamanında bethovenlar mozartlar vivaldiler yetişmiş iyi güzelde, o zamandan bu zamana daha iyi müzisyen gelmemiş mi dünyaya? veya şimdinin joe santrianileri jeff beck'leri ilersinin mozartları mı olacak...


Film müzik bestecilerini bu kapsamda verebiliriz eğer düzenleme açısından bakarsak. Onun dışında enstrümanistler de tıpkı geçmişteki gibi getirdikleri yeniliklerle anılacaklar. Ama o sanatçıların değerlendirilmesi onların vefatından sonra detaylı irdeleniyormuş akademisyenler tarafından. Sebebini unuttum, bulunca yazarım.

O müziklerin yapım yaşaması içinde bir sürü enstrüman içerdiği ve düzenlemesinin çok zaman almasından dolayı fazla kişi girişmemiş olabilir.

Aslında şimdi Vienna Symphonic Library gibi sanal enstrümanlarda, aletlerin nüanslarına kadar kaydetmek mümkün, tabi bunun için yine hem teknik hem bilgi altyapısının (armoni, kontrpuan, orkestrasyon) olması lazım.

Dediğim gibi iç duyuşu iyi olan biri "çalışarak" böyle düzenlemeler de yapabilir ama emek/karşılık oranı bu tip düzenlemelerde yüksek olmadığı için daha basit ama daha çok kazanç getirecek işlerde uğraşılıyor. (Jingle, popüler müzik vb.) Ama misal film müziği bestecisi olarak isminizi duyurup sırf bu tarz işler üzerine de yoğunlaşabilirsiniz.

Akademik alanda bahsettiğiniz düzenlemeler daha fazla irdeleniyor. Misal İTÜ Türk Müziği öğretim görevlisi Nail Yavuzoğlu'nun modal orkestra besteleri gibi. Örnekler çoğaltılabilir.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Earenwen said:

hayır! müzik dediysek, klasik müzik dinleyeceksin, resim dediysek varsa yoksa baroğa bakacaksın! ötesi boş, yakarım! yazık demiş bi de lol

edit: klasik müziğe lafım olamaz, yanlış anlaşılmasın xD


İyide adam öyle bişey dememiş. O yazılan konçertolar bilmemneler zilyar kat daha zor ve karmaşık şeyler. Bunu belirtmiş adam sadece.Yani vay be nası yazıyo diye şaşırılması gereken şeyler onlar değil.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...