Rerore Mesaj tarihi: Ağustos 6, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 6, 2009 arabanın direksiyonu düz tuttuğum halde sola çekiyor, tekerleklerle alakalı bir durum mudur yoksa direksiyonun ayarı mı bozuk? daha önce rot balans yapılmıştı bu sene yapılmadı, yapıldığı zaman da direksiyonu tam düz tutamıyordum hafif sola kırmak gerekiyordu ama şimdi daha çok farketti bir de dalgınlıktan bi de bu bozukluktan hafif mi ağır mı tahmin edemiyorum kaldırımı yaladı sol ön teker, jant kapağı zımparalandı filan ilginç şekilde arabanın diğer kısımlarında çizik yok, nasıl oldu anlamadım, baktırmak lazım ama bir ses bişey de gelmedi sonradan Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
moriQ Mesaj tarihi: Ağustos 6, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 6, 2009 balans yaptırman lazım. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
paramecium Mesaj tarihi: Ağustos 6, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 6, 2009 Selam, Ön tekerleri açılı bir şekilde zorlayarak kaldırıma falan sürtersen direksiyon ayarını bozarsın. Bunu kolay bir şekile hallederler. Balans yaptırman gerektiğini, yüksek hızda direksiyondaki titremeden anlarsın. Hıza bağlı olarak bu artış gösteren bir etkidir. Saygılar. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Rerore Mesaj tarihi: Ağustos 6, 2009 Konuyu açan Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 6, 2009 pek açılı gömmedim ama sarsıldım yani, düz gittiğimi sanarken araba yaladı kaldırımı, aslında yolun o tarafı çukurdu biraz, bi kaç cmle filan kurtuldu herhalde tampon çizilmekten hızlı giderken direksiyonda pek titreme yok aslında sadece düz tutamıyorum ama hep vardı bu durum rotbalans yapılan yerlerde halledebilir mi direksiyon ayarını Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
paramecium Mesaj tarihi: Ağustos 6, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 6, 2009 Selam, Yapabilirler diye biliyorum. Basit birşey yani :) Saygılar. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Vodan Mesaj tarihi: Ağustos 7, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 7, 2009 120 km hızın üzerinde direksiyon titremeye başlıyorsa fakat düz gitmeye devam ediyorsa balans ile çözülür. Eğer araba sağa veya sola çekiyorsa durum çok daha basit veya çok daha ciddi de olabilir. Benim araba da bi sabah bindim sola çekiyordu direksiyonu hafif sağa dönük tutarak okula gittim geldim... Meğerse sol lastik inmiş :) Havayı basınca düzeldi. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Fistan Mesaj tarihi: Ağustos 7, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 7, 2009 balans yaptır denmişte, rot ayarı yaptırması lazım. balans bozuksa araba titreme yapar, bu lastiklerin ağırlık merkezinin değişmesinden kaynaklanır. alete takılır döndürülür, tekerin her yerinin merkeze göre eşit ölçüde simetrik olması için ağırlıklar yardımıyla sorun çözülür. araba sağa ya da sola çekiyorsa, rot ayarı gereklidir.çünkü ön tekerlerin paralelliği bozulmuştur. bilgisayarlı sisteme sokulur tekerlekler arasındaki mesafe ayarlanır ve iki teker merkezi zemine ve kendi aralarında olacak şekilde paralellenir.olay çözülür. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
paramecium Mesaj tarihi: Ağustos 8, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 8, 2009 Selam, said: ÖN DÜZEN AÇI VE AYARLARIA. Ön Düzen Açı ve Ayarlarının Tanımı: Bir aracın direksiyon hakimiyetinin iyi olmasını, ön takım elemanlarının uzun ömürlü olmasını ve lastiklerin dengeli aşınmasını sağlanması için tekerleklere verilmesi gereken açı ve ayarlardır.B. Ön Düzen Açı ve Ayarlarının Çeşitleri ve Önemi: Ön düzen açıları ve ayarları denildiğinde aşağıdaki hususlar alınmıştır. 1. Kamber açısı, 2. Direksiyon ekseni eğikliği açısı . (başlık pimi, king-pim, aks başı eğikliği veya açısı) 3. Kaster açısı, 4. Toe-in 5. Dönüşlerdeki toe-aut Ön düzen açıları araç kataloğunda belirtilen sürelerde veya ön düzenle ilgili problemler oluştuğunda kontrol edilerek gerekli ayarlar yapılır. Aksi halde aracın direksiyon hakimiyeti kalmaz, lastikler, bilyalı yataklar ve dingil pimi ve yatakları zamanından önce aşınır.1. Kamber açısı:a.Tanımı: Bir aracın önünden bakıldığında, tekerlek ekseninin düşey eksene göre yaptığı açıya kamber açısı denir. Tekerleğin, aracın dışına doğru yaptığı açıysa pozitif (+) kamber açısı, aracın içine doğru yaptığım açıya negatif (-) kamber açısı adı verilir. Kamber açısı doğru ayarlanmış bir tekerlekte, direksiyon ekseni ile tekerlek ekseni, tekerleğin yola temas noktasında birleşir. Kamber açısı Pozitif ve negatif kamber açılarıb. Kamber açısının önemi ve etkileri: Kamber açısının veriliş nedeni; tekerlek ekseninin, yol üzerinde araç yükünün altına yaklaşmasının önemi ve etkileri şunlardır. 1. Lastiklerin dengeli aşınmasını sağlar. 2. Ön teker bilya yatakları ile aks başı yataklarının ( burç veya rotil ) uzun ömürlü olmasını sağlar, 3. Direksiyonun kolay dönmesini sağlar. Kamber açısının uygun olmaması ise; lastiklerin içten veya dıştan tek taraflı aşınmasına , tekerlek yataklarının, aks başı yataklarının kısa zamanda aşınmasına, direksiyonun ağır olmasına veya bir tarafa çekmesine neden olur.2. Direksiyon ekseni eğikliği ( King-pim açısı )a. Tanımı: Rotillerin veya başlık pimi ekseninin üst ucunun düşeye oranla, aracın merkezine doğru olan eğikliğine direksiyon ekseni eğikliği ( başlık pimi eğikliği, king-pim eğikliği veya aks başı eğikliği ) veya açısı denir.b. Direksiyon ekseni eğikliğinin önemi ve etkileri: Direksiyon ekseni eğikliğinin veriliş nedeni; tekerlek ekseninin, direksiyon ekseni ile yol üzerinde birleştirmektedir. Tekerlek ekseni ile direksiyon ekseni tekerleğin yola temas etme noktasında birleşmesi araç yükünün lastikler üzerine dengeli dağılmasını sağlar. Araç yükünün dengeli olarak lastikler üzerinde dağılmasının önemi ve etkileri şunlardır. 1. Lastikler dengeli aşınır, 2. Direksiyon daha kolay döner ve viraj çıkışı direksiyonun kendiliğinden toplamasını sağlar. 3. Fazla kaster açısına ihtiyacı azaltır.3. Kaster açısı:a. Tanımı: Ön tekerin iç kısmından bakıldığında başlık pimi veya rotillerin yani direksiyon ekseninin düşey eksenle yapmış olduğu açıya kaster açısı denir. Direksiyon ekseninin yatma yönü; aracın içine doğru ise pozitif kaster, dışına doğru ise negatif kaster adını alır.b. Kaster açısının önemi ve etkisi: Kaster açısının veriliş nedeni; araç yükünün tekerleğin önüne veya arkasına aracın yola dalmasını önler, virajlarda ve düz yolda yön kontrolünü sağlar. Kaster açısının uygun olmaması ise; lastiklerin yol üzerinde zıplamasına, direksiyon sertleşmesine, sağa sola çekmesine, aracın yolda gezmesine, dalmasına ve direksiyon hakimiyetinin azalmasına sebep olur.4. Toe-in açısı ( Tekerleklerin içe kapanıklılığı):a. Tanımı: Bir aracın ön tarafından ve üstten bakıldığında ön tekerlerin ön kısmının arka kısmına göre bir miktar kapalı olma durumuna toe-in denir.b. Toe-in açısının önemi ve etkileri: Toe-in açısının veriliş nedeni; seyir esnasında ön tekerlerin ön kısmının arka kısmına oranla açılmak istemesinin önüne geçmektir. Toe-in değeri bazen mesafe bazende açı olarak verilir. Toe-in açısının verilmesiyle dururken ön kısmı kapalı olan teker seyir esnasında açılarak birbirine paralel hale gelirler. Tekerlerin seyir halinde birbirine paralel gelmesinin önemi ve etkiler,i şunlardır. 1. Direksiyonda denge sağlanarak aracın direksiyon hakimiyeti artar. 2. Lastiklerin dengesiz aşınmasının önüne geçilir. Fazla toe-in açısı sağ ön lastiği dıştan, az toe-in açısı sol ön lastiği içten aşınmasına neden olur. Toe-in açısının sebep olduğu lastik aşıntısı, keskin köşe görüntüsü verir.5. Dönüş açısı veya dönüşlerdeki toe-aut açısı:a. Tanımı: Bir aracın dönüş esnasında , ön tekerleklerinde oluşan açı farklılığını ifade eder.b. Toe-in açısının önemi ve etkileri: Araç viraja girdiğinde dönüş çemberinin merkezi, D noktasıdır. Dışta kalan ön tekerlek daha küçük bir açı ile, içte kalan ön tekerlek daha büyük bir açı ile dönmek zorundadır. Ön tekerleklerin birbirinden farklı açılarda dönmeleri ayarlanamazlar ise dönüşlerde lastikler yuvarlanmanın yanı sıra yola sürtünerek kaymak durumunda kalırlar. Bu olayda lastiklerin çabuk aşınmasına yol açar.Balans ayarı nasıl yapılır? Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük. Otomobilin yerle temasını sağlayan tekerlekler jant ve lastik olmak üzere iki farklı parçadan oluşur. Bu iki parçadan herhangi birinde olabilecek bir yapısal dengesizlik tekerleğin tam bir daire çizmesini engelleyeceği için direkt olarak konfor ve yol güvenliğini olumsuz etkiler. Tekerlek yukarı-aşağı doğru dengesiz dönüyorsa, yani dönüş sırasında zıplama oluyorsa statik balans ayarı; sağa sola doğru dengesiz bir dönüş varsa, tekerlek yalpalıyorsa dinamik balans ayarı yapılması gerekir. Bilgisayarlı sistemlerin hata oranı çok düşük.Statik ve dinamik balans Tekerleklerin balans ayarları iki aşamada gerçekleştirilir. Statik ve dinamik ayarları sabit balans makinesinde yapıldıktan sonra tekerlekler monte edilip bilye, kampana veya disklerle birlikte dönerken son balans işlemi yapılır. Statik ve dinamik balans ayarları için tekerlekler sökülerek sabit balans makinesine bağlanır. Ancak balans ayarı işlemine başlanmadan önce jantlarda herhangi bir hasar olup olmadığı kontrol edilir ve lastik hava basınçları fabrikanın öngördüğü değerlere getirilir. Eğer jantta bir eğrilik veya hasar varsa bunun düzeltilmesi yada yeni bir jant alınması gerekir. Lastik hava basınçları farklı değerlerdeyken yapılan balans ayarı, lastik havaları fabrika ölçülerine getirildiğinde yine ayarsızlık meydana getirir. Bilgisayarlı sabit balans makinesine bağlanan tekerleğin hafif olan kısmı ve ne kadar kurşun ağırlık takılması gerektiği ekranda görülür. Gerekli ağırlık takıldıktan sonra tekrar döndürülen tekerleğin ağırlık dağılımı tam olarak dengelendikten sonra işlem tamamlanır. Bu işlem dört tekerleğe de ayrı ayrı yapıldıktan sonra tekerlekler araca monte edilir. Son balans işlemi için kullanılan makinenin tekerleği döndüren kısmı belirli bir dönme devrine ulaştığında makine üzerindeki bir lamba belli aralıklarla yanıp sönmeye başlar. Lastikten yansıyan ışığın makine üzerindeki optik bir sensör tarafından okunmasıyla yine hafif olan bölge tespit edilip gerekli kurşun ağırlık takılarak balans ayan tamamlanır.Rot ayarı nasıl yapılır? Rot ayarları aşınmış parçalar değiştikten sonra yapılmalı. Rot ayarının ilk aşamasında otomobilin hayati parçalarından olan ön takım elemanları kontrol edilir. Eğer ön takım elemanları içinde boşluk yapan, gevşeyen yada ömrünü tamamlayan varsa öncelikle bu problemlerin giderilmesi ve söz konusu parçaların yenilenmesi gerekir. Rot ayarı tekerlek balans ayarından sonra yapılır. Oldukça kısa bir sürede hatasız olarak rot ayarı yapılabilen bilgisayarlı makinelerin aparatları ön tekerleklere doğru şekilde bağlanmalıdır. Aparatlar doğru takılmazsa rot ayarı doğru olmayacağı için bu konuya dikkat edilmesi gerekir. Bilgisayar ekranındaki değerler fabrika değerlerine gelinceye kadar kamber, kaster, toe açıları ayarlandığında rot ayarı tamamlanmış olur. Rot ayarları aşınmış parçalar değiştikten sonra yapılmalı.Balans ayarı bozukluğu nasıl anlaşılır? Özellikle yüksek süratlerde direksiyon simidinde bir titreme yada vuruntu hissediliyorsa ön tekerleklerin balans ayarları bozulmuş demektir. - Aracın arka tarafında bir titreme veya vuruntu varsa bu arka tekerleklerin balans ayarının bozulduğunu gösterir.Rot ayarlarının bozukluğu nasıl anlaşılır? - Düz yolda direksiyon bırakıldığında araç herhangi bir yöne doğru sapıyorsa, -Virajlarda ön tekerleklerden lastik sesi geliyorsa, -Arka tekerlekler ön tekerleklerin izini takip etmiyorsa, -Tekerlekler tam karşıyı gösterirken direksiyon simidi olması gerekenden farklı bir konumda duruyorsa rot ayarları bozuk demektir. edit: thanks for Fistan :) Saygılar. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Fistan Mesaj tarihi: Ağustos 8, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 8, 2009 ben özet yazmıştım abi. rot ayarı yaptıracak işte. birde yazının en alt tarafında balans ayarının bozuklugu nasıl anlaşılır'ı bold yapmışsın, maddelerin arasında "rot ayarı bozuklugu nasıl anlasılır var, oraya bi enter sonra o baslıgı da bold yaparsan süper olur. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
paramecium Mesaj tarihi: Ağustos 9, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 9, 2009 Selam, Senin yazdığın fazla özetti, genç beyinciklere doyurucu bilgi salatası gerekebilir dedim, kafaları daha fazla karışsın diye bulduğum bu yazıyı yığdım :) Artık sanayide 'ustam benim toe'ye bi bakıversene' cümleleri duyarız inşallah :D Saygılar. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Rerore Mesaj tarihi: Ağustos 31, 2009 Konuyu açan Paylaş Mesaj tarihi: Ağustos 31, 2009 sadece rot yaptılar, tam denemesini yapamadım ama direksiyonu düz tutabiliyorum sanki, direksiyonu bırakınca kaçıyor araba ama yoldan olabilir büyük ihtimal bir de lasitkleri sağ sol karşılıklı yer değiştirdi Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Rerore Mesaj tarihi: Eylül 16, 2009 Konuyu açan Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 16, 2009 arka tekerlekleri öne alıp deneyelim dediler, iyi fikir mi? Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Kendercik Mesaj tarihi: Eylül 16, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 16, 2009 Fikrin kalitesini bilemeyeceğim de lastikler yönlüyse dikkat et, ters takmasınlar. Başıma geldi de iki defa. Tersliğini geçtim, çivi vb. şeyleri doğrudan lastik içine çekiyor. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
paramecium Mesaj tarihi: Eylül 17, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 17, 2009 Selam, Ön-arka değişimi yaparlar genelde. Saygılar. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Kendercik Mesaj tarihi: Eylül 17, 2009 Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 17, 2009 Fortçular hıyar herhalde. Pazartesi yine Peder Bey bakıma götürdü de makinayı, sakatlığımdan ötürü evden çıkamıyorum. Bayramdan sonra bakarım. Tekerlekli sandalye işlevi görecek iki hafta boyunca okula alçılı ayakla giderken Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Rerore Mesaj tarihi: Eylül 17, 2009 Konuyu açan Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 17, 2009 michelin di lastikler, sağ sol ayrımı var mı bilmiyorum yalnız jantla birlikte yer değiştirdi ön tarafı işte işe yaramayınca boş bir zamanda gel arkaları öne alalım dedi Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Rerore Mesaj tarihi: Ekim 2, 2009 Konuyu açan Paylaş Mesaj tarihi: Ekim 2, 2009 sol taraftaki lastikleri arka-ön olmak üzere yer değiştirdiler sağ tarafı da yapın aşınma miktarları aynı olsun dedim, dengeye alcaz bişey dedi rot ayarı yaptılar sonuç: eskisine göre yüzde 27.3 daha az sağa çekiyor araba başka yere gitcem ama sorun nerede ya Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Öne çıkan mesajlar