Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

sayı sistemleri


Öne çıkan mesajlar

Mesaj tarihi:
Az önce gelen bir özel msg için ufak bir doküman hazırlıdım. Belki başkaları da sorabilir diye buraya koymak istedim.

Programlamada genel olarak 4 farklı sayma sistemi kullanılır. Bu sayma sistemlerinin mantığı lise'de gösterilir. (kimi hocalar pek anlatmaz.) 2lik (binary) 8lik (octal) 10'luk (decimal) 16 (hex..)

Sayma sistemleri
Her sayma sisteminin rakkamları, 0 dan başlar ve kendisinden bir düşük rakkama kadar gider. (Ne demek bu?)

Binary (2lik): 0 ve 1 den oluşur.
Octal (8lik): 0,1,2,3,4,5,6,7 den oluşur.
Decimal(10luk): 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9 dan oluşur. (10 luk sistem bizim günlük hayatta kullandığmız sistemdir. )
Hexagonal (16lık): 0,1,2,3,4,5,6,7,8,9,A,B,C,D,E,F den oluşur.


Sayma sistemleri niye kullanılır?
Amaç optimum düzende veri bilgisi ve transferidir. Hep duymuşsunuzdur bilgisayarda herşey 0 ve 1 den ibarettir diye. Aslında gerçekten de öyledir. Çünkü bilgisayarda bilgiler en alt seviyede ya 0 ya da 1 olarak tutulur. Bizim okulda yaptığımız deneylerde +3volt a kadar 0 , 3v tan sonrasını 1 kabul eden chiplerle çalışıyoruz.

Binary'i anladım peki niye Hexagonal var?
Hexagonal bir sayı, daha AZ yerde daha yüksek sayılar barındırabilir. Ama HDD'ler Hexagonal olarak tutamaz. O yüzden sayınız binary'e çevrilir siz istediğinizde tekrar Hex hale dönüştürülür.

Sayı sistemleri arasında Çevirme:
Bunu sadece yazı ile anlatmakta ne kadar başarılı olabileceğim bilemiyorum.

Sign convension:
10^0 = 1 (her sayının sıfırıncı kuvveti 1 dir. )
10^1 = 10
10^2 = 100

yani ^ üssü demektir. 10^2 = 10'un karesi. => 100


Mesela 10luk sistem için. 4 haneli bir sayı için
_ _ _ _
| | | |- Birler basamağı (10^0)
| | | -- Onlar basamağı (10^1)
| | ---- Yüzler basamağı (10^2)
| ------ Binler basamağı (10^3)

16 lık bir sistem de ise
_ _ _ _
| | | |- Birler basamağı (16^0)
| | | -- 16'lar basamağı (16^1)
| | ---- 256'lerbasamağı (16^2)
| ------ 4096'lar basamağı (16^3)

şimdi 10 luk bir sistem de 12 sayısı bildiğimiz oniki'ye eşittir.
16 lık bir sistem de 12 nin neye eşit olduğuna bakalım.


1 2
| |- 1x2=2
| - 16x1=16

+
------------
2+16=18 'e eşitmiş.

Malesef çok acil çıkmam gerekli geri dönünce bitireceğim. Anlamamış olabilirsiniz. Çünkü farkındayım çok kötü anlattım ;)

Gitmeden hemen şu hex değerleri söyleyelim.

A = 10
B = 11
C = 12
D = 13
E = 14
F = 15

[signature][hline]Silencer

[Bu mesaj nbl_silencer tarafından 18 February 2004 22:56 tarihinde değiştirilmiştir]

[Bu mesaj nbl_silencer tarafından 18 February 2004 22:57 tarihinde değiştirilmiştir]

[Bu mesaj nbl_silencer tarafından 18 February 2004 22:59 tarihinde değiştirilmiştir]
Mesaj tarihi:
niye canım bizim okuldaki c++ dan daha iyi açıkladın :)[signature][hline]Lütfen Yerler Çöp Atmayın!
İmza:Kat Temizlikçisi
è lo zgrw che è il padrone dei mages(In Italiano)
[Bu imza zgrw tarafından 14 January 2003 02:17 tarihinde değiştirilmiştir]
Mesaj tarihi:
güzel bir yazı olmuş.

alt + 0185 = ¹
alt + 0178 = ²
alt + 0179 = ³

ben de birşeyler ekleyeyim, bilgisayarda 1 ve 0lar kullanılır çünkü işlemci transistörlerden oluşur (silencer daha iyi bilir.) bu transistörler bildiğimiz elektrik anahtarlarına benzerler ve açık ya da kapalı olabilirler. bu da demektir ki iki durumları vardır ve bunu yazıyla ifade etmenin tek yolu ikilik sistemden geçer. hex sistemlerin kullanılması ise gönderilen karakter sayısını azaltmak içindir. bu sayede veri transfer hızı sabitken karakter sayısı azalacağından performans artacaktır.[signature][hline]its supersonic
Mesaj tarihi:
o 1 - 0 olayını sağlayan transistatörlere Memory Gatelerş denşr . bunlar
And , Or , Not ve XOr gateleridir .
And gate ine ;
1 gelir ve 1 gelir se 1 çıkar
1 ve 0 gelirse 0 çıkar
0 ve 1 gelirse 0 çıkar
0 ve 0 gelirse 0 çıkar
Or gateine
1 ve 1 gelirse 1 çıkar
1 ve 0 gelirse 1 çıkar
0 ve 1 gelirse 1 çıkar
0 ve 0 gelirse 0 çıkar
XOr gate ine
1 ve 1 gelirse 0 çıkar
1 ve 0 gelirse 1 çıkar
0 ve 1 gelirse 1 çıkar
Not gate ine
1 gelirse 0 çıkar
0 gelirse 1 çıkar .[signature][hline]Lütfen Yerler Çöp Atmayın!
İmza:Kat Temizlikçisi
è lo zgrw che è il padrone dei mages(In Italiano)
[Bu imza zgrw tarafından 14 January 2003 02:17 tarihinde değiştirilmiştir]

[Bu mesaj zgrw tarafından 18 February 2004 23:16 tarihinde değiştirilmiştir]
×
  • Yeni Oluştur...