Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Perdesiz, Yaylı Enstrümanlara Dair


asinanyavuz

Öne çıkan mesajlar

Öncelikle bu topik şunu çalacağım bunu çalacağım topiki değildir, çünkü bu konuda biraz maymun iştahlıyım, dolayısıyla bu soruyu soramıyorum :)

Perdesiz enstrümanların perdelilere göre daha zor olduğu ve kulak istediği doğru mudur? Daha önce hiç bir enstrüman çalmamış biri için aşılamayacak bir güçlük teşkil eder mi?

Onun dışında ne gibi zorlukları vardır? Keman ya da Viyola ya da Viyolonsel çalmaya çalışırken neler temel zorluk noktaları oluşturabilir?

sevgili müzisyen patilere yardımlarından ötürü şimdiden müteşekkirim.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

bi aleti iyi çalıyorsan hepsini iyi çalarsın bence
perdesiz bi bas alsam elime rahatlıkla çalarım yada bi keman herhalde sadece mantıgını kavramakta biraz zorlanırım o kadar
o yayı neye göre sürtücem bilemem ama tellerin notalarını biri söylesin aralıklardan zati gerisini oturtursun gözle bile
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Llama said:
bi aleti iyi çalıyorsan


çalamıyorum, çalmadım, çalmayı da denemedim. "hangi enstrümanı çalmalıyım?" sorusunu hiç geçemedim. "o süper, oooo bu daha süper, ya ama bu en güzeli." demekten öteye geçemedim. dolayısıyla bilgi alıyorum :)

ayrıca teşekkür ederim :)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

keman çalmışlığım olduğu için o konuda yorum yapayım biraz.

ansiklopedik ve teorik bilgim olmadan yıllarca bir sürü müzik aleti çaldım. hemen hemen birçoğunda da işi rahatlıkla kotardım, peki nasıl?

tabi ki müzik kulağıma borçluyum bunu. evet, müzik kulağı inkar edilemeyecek kadar önemli bu konularda. aklında oluşan melodiyi enstrumanda hayata geçirmek için, aletten çıkan sesleri beyninde tasarladığın seslerle eşitleyebilmen gerekiyor.

kemanda şunu gördüm, perdesiz olduğu için bu "ses eşitleyebilme" işine çok fazla hakim olman gerekiyor. perdesiz basta da aynısı geçerli. ama yay konusunda zorluk çekeceğini sanmıyorum, ritm mantığı gitarla aynı. penayla vururmuş gibi düşünüyorsun.

perde konusu başlangıçta kısa bir süre zorlayabilir. hatta müzik kulağı yeterince gelişmiş biri olsan bile ilk başlarda "lan lan, olmuyo, lan?" diyebilirsin. çünkü perde çok önemli bir nüans, özellikle yıllarca gitar ve türevlerini çalmış insanlar için.

hani gitardan klavyeye geçsen sorun olmaz, basacağın noktalar bellidir en azından. ya da bateriye oturduğunda gitarda kullandığın ritm duygunu kullanarak acemilik çekmeden bir sürü basit ritmi daha ilk başlardan bile çalabilirsin.

ama keman denen şey, gitar gibi evde öğrenilebilecek cinsten bir şey değil bence. eğitim alırsan ve biraz da müzik kulağın varsa minimum 2-3 ay içinde hafiften moonlight sonata çalmaya bile başlayabilirsin.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Llama said:
perdesiz bi bas alsam elime rahatlıkla çalarım yada bi keman herhalde sadece mantıgını kavramakta biraz zorlanırım o kadar
o yayı neye göre sürtücem bilemem ama tellerin notalarını biri söylesin aralıklardan zati gerisini oturtursun gözle bile


Perdesiz enstürman çalmak sanıldığı kadar kolay değil.Heleki perdeli bi bass'tan perdesiz bi bas'a geçtiğinde evet yerleri tahminen çalarsın ama 1 milimde bile entonasyon çok farkeder.Ben 2.5 sene sonunda değiştirdiğim perdeli gitardan sonra bile,yenisine alışmak için enaz 2-3 ayımı verdim.Çünkü elimi attığımda önceki gitarda re geliyosa,yenisinde miB ve re arası bişey geliyodu atıyorum.Tuşe oturtma olayı zamanla pratik yaparak oturtursun.Perdesiz alet bambaşka bişey,heleki perdesiz bass,dahada zor bi alet aralıklar daha geniş olduğu için.Çalınırmı evet,ama rahatlıkla çalınabilineceğini söyleyemicem maalesef.Entonasyon bozukluğu bariz bi şekilde kulak tırmalar :)

Cynthia güzel açıklamış ama ekleyim,dediği gibi keman viyola viyolonsel vesaire,bunlarda sanıldığı kadar kolay değiller.Netekim arşe'yi alıp tele sürttüğünüzde doğru düzgün bi ses bile çıkaramama ihtimali çok yüksek.

Bi aleti iyi çalabilmek,müziğe olan yetenekten ayrıca bi yetenektir benim kanaatimce.Çünkü müziğe olan yetenek ile birlikte her enstürman öyle yada böyle bi süre zaman verildikten sonra çalınır.Ama hepsinin mantığı birbirinden farklıdır.Örneğin babam senelerdir bağlama çalar benim.Evde öyle izleyerek dinleyerek yıllar gördüm geçirdim.Bass gitar çalmama rağmen bağlamada oturup adamakıllı bişey çalamam.Gerçi oturup çalışmadım adamakıllı ama nebiliyim,farklı aletler yani.Hele hele perdesiz olursa olay tamamen farklı bi boyuta dönüyo.

Genelde perdesiz enstürman çalarken ilk başlarda ne çaldığını duyarak ve elini,beynini buna alıştırarak çalarsın.Sonrasında bişey çalarken,sadece notaları hissedersin,elin alıştığın yere gider otomatikman.Bu perdeli enstürman içinde geçerli,gördüğün perdeye basarsın.Bisüre sonra o perde üzerindeki beyaz nokta bile sana oranın hangi nota olduğunu anımsamanda yardımcı olur.Zart diye perdesize geçersen,hiçbişey yapamayabilirsin bile,özellikle perde izleri yoksa.Yani gözle oturtma gibi bi şansın yok kemanda viyolonselde viyolada falan.Vücudunu parmaklarını beynini alıştırırsın,aynı zamanda sesi duyarak,hissederek ortaya müzik çıkarırsın.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

az çok perdesiz bas çalıyorum ben 5 telli kendim kasarak yaptığım bitane var aradaki fark aşırı derece zorlayıcı normal bi basa göre.yani koraxında dediği gibi bastığın yer 1 mm kayarsa ses vörk die çıkıyo :D bi garip oluyo. aşırı derecede çalışmak gerekiyo alışmk gerekiyo. normal bası yaklaşık 7-8 yıldır çalıyorm çatır çatır çalarım kafam sakinse ama perdesiz basa geçtiğimde 0 dan parmak alıştırması ıvır zıvır yaptığımı hatırlıyorum. alet aynı alet. ama tamamen farkl
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...