Sly-One Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Vodan said: Ben mesajımı editlerken yazmışsın. Başta m sabit demiştim fakat rüzgarın aracı hafifleteceğini düşünemedim. Senin bahsettiğin parametreler benim mantığıma göre F'e giriyor. O ayrı konu, ben vites kutusunu düşündüm güç iletimi açısından. Araç hafifler ama üzerindeki direnç de çok artar. Ki gücü de azalır benim mantığıma göre belli bir yerden sonra, yere temas ile iletilir çünkü güç harekete. Havalansa mesela hızlanamaz araba. Bir de F dediğin Tork oluyor ki o da benim açıklamaya çalıştığım vites kutusu dinamiklerinde değişen F.r yani dişlinin çapı ile değişen bir F mevcut. Çap büyüdükçe iletebileceğin güç azalıyor çünkü devir çok artıyor. Çok bilimsel topic oldu dayanamıyorum artık =(
Vodan Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Evet F'in içerisinde tork ve rüzgar gibi dış etkenler de var. Pasha 6. vites evet ekonomi amaçlı ama 6. viteste 1750 le giderken 100kmh fln oluyor hız. Tüketimde 5ltden biraz az belki. Halbuki 7. vites olsa 140 la giderken aynı şeyi yakacak :p Yüzsüzlük mü benimkiside?
Pasha Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Radara yakalanma diye opel guzellik yapmis, fena mi? :)
paramecium Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Selam, F=m.a denklemini kim kurdu ayağa kalksın :P a=ivme değil midir? a sadece 100km/h değerinden misal 120km/h değerine çıkarken oluşmaz mı? devirin sabit olduğu durumda v=sbt ise a=0 değil midir? O halde F=0 olmaz mı :D Yanlış formül diyorum, yazılanlar silinsin, tekrar başlayın :P Saygılar.
MrMarvelous Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 niye? sabit hızla gidiyorsan akselerasyon sıfırdır teoride...
Vodan Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Yerçekimi arabayı yavaşlatıyor, sende gaza basılı tutarak eski hızına tekrar yükseltiyorsun. Bence pratikte ivmelenme var yine. Bu arada buna yanlış hatırlamıyorsam inertia deniyordu. said: But mass as related to 'inertia' of a body can be defined also by the formula: F = ma
matama Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 11, 2008 neyse sorunun ozune donersek sizin icin ciktim denedim :) her ne kadar denedigim araba otomatik olsada, birinci viteste 40 ile 4 inci (azicik hizlanip 5 de oldu ama genelde 4 te) gittim, hiz ayni oldugunda kesinlikle birinci vites daha fazla yakiyor. Aslinda isin ozu tamamen devirde eger hava direnci sutrunme vs nin ayni oldugunu yani hizin ayni oldugunu varsayarsak , devrin yuksek oldugu yerde her zaman araba fazla yakiyor. Buda birinci vites.
Pasha Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 draft yapin, girin onunuzde seyreden aracin dibine :) gerci hava direnci dustugu icin fren baya problem oluyo :D
Redogski Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Vodan said: Evet alla alla peki 1.6 benzinlilere niye koymamışlar 6. vitesi ?
Vodan Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Ucuz onlar :p Bilmiyorum bu 1.300cc 90HP'lik motor Fiat ve Opel ortak üretimi ve Fiat'takilerde 6 ileri şanzımanla satılıyor.
paramecium Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Selam, Vodan said: Yerçekimi arabayı yavaşlatıyor, sende gaza basılı tutarak eski hızına tekrar yükseltiyorsun. Bence pratikte ivmelenme var yine. Bu arada buna yanlış hatırlamıyorsam inertia deniyordu. said: But mass as related to 'inertia' of a body can be defined also by the formula: F = ma İyi de arkadaşım, badem gözlülm; sen gaza bastın ve 100km/h değere geldin. O değere geldiğinde zaten mevcut kayıpları yenerek gelmiş oluyorsun. Sürüş anında bir yer çekimi, bir sen kazanmıyorsun ki yarışı :) Öyle olsa gaza basarsın, araç hızlanır sonra yer çekimi yavaşlatır, sonra sen yine gaza basarsın.... Hızda böyle dalgalanma olmuyor. Ama rüzgardı, eğimdi tarzı değişkenlerden ötürü küçük dalgalanmalar var. Eğer bunları bertaraf edersen a=0 olur. Senin söylediğine göre asansörlerde de a hiçbir zaman 0 olamaz. Saygılar.
Vodan Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Gaza basmayınca araba yavaşlıyor, gaza basılı tutunca araba hızını koruyorsa benim 5 sene önceki fizik bilgilerim ve mantığıma göre benim dediğim doğru olmalı
Mathias Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Konuyu açan Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Bu arada akışkanlar en son ne kadar hızlı hareket ederlerse bulundukları sistemin çeperlerine ( vodan'ın dediğinde arabanın altı oluyor) o kadar az baskı yapmaya başlarlar. Hız arttıkça basınç düşer. (noozle etkisi sanırım) Böylelikle aracın altında vakum etkisi oluşuyor, zaten downforce olayı da bu mantıkla yürüyordu en son. Gerçi onda havayı bastırıp bir ekstra kuvvet uyguluyoruz. Ama tek başına özel bir kanat sistemi olmadıkça, hızlanan akışkan ( hava ) sadece vakum etkisi yaratması lazım, böylece araç daha fazla yere basmalı. Biraz da araştırayım bakayım.
Vodan Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Yerden 15cm yüksek arabanın altında vakum etkisi oluşmaz :) özel bir aerodinamik çalışması varsa örneğin yükseklik 2cm falansa oluşur. Bununda bi optimum değeri vardır muhakkak.
paramecium Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 12, 2008 Selam, Vodan said: Gaza basmayınca araba yavaşlıyor, gaza basılı tutunca araba hızını koruyorsa benim 5 sene önceki fizik bilgilerim ve mantığıma göre benim dediğim doğru olmalı Gaza basmamak = ayağı gaz pedalından çekmek Gaza basmak = ayağı gaz pedalında belirli bir pozisyonda basılı tutmak mı yoksa 0-100% arasında artan bir şekilde gaza basmaya devam mı etmek? Tüm etkenleri(hava direnci, kayıplar...) iptal edelim. Araca ilerlemesi için bir kuvvet uyguladın. Eğer kayıplar söz konusu olmaz ise teoride sonsuza kadar ilerler. Uzayda mekikler hareket ederken dikkat edersen yönlendirici jetler anlık çalışır. Sürtünmeden doğan kayıplar çok az olduğu için koca kütle aksi istikamette ilerler gider. Devamlı iticiyi çalıştırmasına gerek yok. Fakat dünyada otomobil denen cihazda hava direnci ve sürtünme kayıpları var. Hava direnci hıza bağlı bir etken. Kesit alanlarını sbt alıyoruz. Hava direnci+kayıplar = E diye isimlendirdiğimiz bir enerji toplamı olsun. Tabi bu E1 enerjisi referans alınan bir V hızı için geçerli olacaktır. Akışkanlar mekaniği sayesinde havanın o hızdaki direncini hesaplayabiliriz. Sürtünmeden(yol, mekanik sürtünmeler) ötürü meydana gelen enerji kayıpları da hesaplanabilir. Şimdi bunların toplamını motorun karşılayabileceği bir an var; misal 4. viteste 4000rpm'de motorun ürettiği enerji bu toplamı karşılıyor. Çevresel etkenleri de t zamanı boyunca sbt alırsak eğer bu eşitlik hiç bozulur mu? Bozulmaz. o zaman diyebiliriz ki 4. viteste 4000rpm'de araç V hızına ulaşır ve orada sabit kalır. Peki bu anda a=0 olmaz mı? Pratikteki gözlem teoriden elbette uzaktır. Ama a değerinin çok küçük olduğu anlar mevcuttur. Hatta bu değer okadar küçük olabilir ki pratikte 0 bile kabul edilebilir. Sonuçta gaza basaraktan bir araca daha fazla hava+yakıt sevk ederek üreteceği gücü ayarlıyoruz. 3. viteste 3000rpm'de gaz konumu %30 iken; gaza daha fazla basıp %60 konumuna geldiğinde hız artıp bir Vx değerinde sbt hale gelmeyecek mi? İllâ ki gelecek. O gücün dengi zorlanmayı oluşturacak olan dengi kuvvetlerin oluştuğu hızda, aracın hızı daha fazla artış göstermeyecek. Diye düşünür, dururum :D Saygılar.
Vodan Mesaj tarihi: Ocak 13, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 13, 2008 Pratikte bi araba sabit hızla giderken üzerinde eksi ivme var dersek, ayak gazdaykende hız sabit kalacaksa bence küçükte olsa bir artı ivme olduğundan bahsedilebilir. Kendi içerisinde kapalı döngüsü var gibi düşündüm bende. Velhasıl, düşük viteste çok yakarmı yakar işte boşver :)
paramecium Mesaj tarihi: Ocak 14, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 14, 2008 Selam, Seni, Balatta nargile(içmem ama konu itibarıyla gerekli bir aksesuar) ve kahve içerken bu ulvi meseleleri tartışmaya davet ediyorum :P Saygılar.
Vodan Mesaj tarihi: Ocak 14, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 14, 2008 Oo mekan seçimi süper :) Bizim okul Cibali'de Balat bizim açık hava otoparkımız :)
paramecium Mesaj tarihi: Ocak 15, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 15, 2008 Selam, Hadi be (yemedi tühh) :P Ben oraları bilmem ama, gelip alman lazım beni :D Saygılar.
Vodan Mesaj tarihi: Ocak 15, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 15, 2008 Biraz gecikirsem gelir başkası alır zaten hehe böbrekti karaciğerdi değerli şeyler bunlar :p
paramecium Mesaj tarihi: Ocak 16, 2008 Mesaj tarihi: Ocak 16, 2008 Selam, Sen gel beni kadıköyden al ozaman :D Saygılar.
Öne çıkan mesajlar