Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

SU ile eneji


Karag8z

Öne çıkan mesajlar

Selam arkadaşlar, yeni enerji modelleri hakkında bir araştırma yapıyorum ama su dan enerji elde edilmesi ile ilgili çok fazla kaynak bulamadım. yardımlarınızı bekliyorum.
Farkındaysanız ilk elektrik enerjisi tuzlu suya konulan çinko çubuklarla yapılan pil dir. geleceğin enerji modelinin ise direk su ile olacağını düşünüyorum. tabiki teorik olarak 2 hidrojen +1 Okjisen yani 2 yanıcı (yanmak bir enerji şeklidir) element ile yaşamın kaynağı ortaya çıkmıştır.
Hidrojen ve Ötesi -- Temiz Enerji

Hidrojenin fosil yakıt yerine kullanılması 30 yıllık bir hayal. Son 3 yılda yapılan ilerlemelerse bu hayli gerçeğe dönüştürmek üzere. Önceleri hidrojen yakıtlı araçların düşük dinamik performansı umitleri zedelesene BMW hidrojen yakıtlı araçlar konusuna son noktayı Eylül 2004'te koydu. Fransa’daki Miramas Proving Grounds da yapılan hız rekor denemesi büyük bir başarıyla sonuçlandı. BMW ‘nin Hydrogen Racer H2R modeli V12 motoruyla saatte 302.4 km hıza ulaşarak hidrojen yakıtlı araçlara geçişteki en büyük endişeyi ortadan kaldırmış oldu... Peki neden bütün bu çalışmalar? Nedir çalışma prensibi bu araçların? Ve en önemlisi Nedir Hidrojenin yakıt olarak bize ve dünyaya katkıları ? İste bu yazıda bu sorunların cevabını bulmaya çalışacağız.

Neden hidrojen ...?

Şu anki yakıtların en büyük sorunları ne?

1)Tükeniyor olmaları
2)Çevre kirliliği...

İste bu noktada hidrojenin akla gelmesi hiç de şaşırtıcı değil aslında... Çünkü;

1) Hidrojen yeryüzündeki en yaygın ve en hafif element.

2) Suyun ve bütün organik bileşiklerin yapısında bulunmasının yanında biyolojik döngünün bir parçası olması nedeniyle çevreyle tamamen uyumlu.

Bunlara ek olarak hidrojenin birçok özelliği yakıt olarak kullanılmasını cazip hale getiriyor.

Öncelikle hidrojen hem gaz hem de siryojenik sıvı (düşük sıcaklıklarda sıvılaşan gaz) şeklinde depolanabildiği için taşınması sorun yaratmıyor. Ayrıca zehirli olmayan ve kokusuz bir gaz olan hidrojen (sıvı formda) tüketilen yakıt ağırlığı olarak benzinle karşılaştırıldığında , 3 kat daha fazla enerji veriyor. Ayrıca hidrojen yakıldığında ürün olarak karbondioksit değil su açığa çıkarıyor. İste bütün bu özellikler bir arada düşünüldüğünde uzmanlar geleceğin yakıtını bulduklarına inanıyorlar.


Hidrojen doğada bileşikler halinde bulunmasına rağmen saf halde bulunmuyor. Hidrojen çoğunlukla suda, çeşitli hidrokarbon formlarında ve diğer kimyasal bileşikler içinde mevcut. Bundan dolayı, hidrojenin enerji amacıyla kullanılabilmesi için bir takım dönüşüm proseslerinden geçmesi gerekiyor.

Şu anda dünyada her yıl yaklaşık 600 milyar metreküp hidrojen elde ediliyor. Peki bu hidrojen nasıl üretiliyor? Bu hidrojen; doğal gazın işlenmesi, kola üretimi veya klorun elektrolizi gibi proseslerde açığa çıkıyor.

Hidrojen enerjisi ile çalışan araçlarda temel prensip güneş enerjisi yardımıyla sudan elde edilen sıvı hidrojeni yakıt olarak kullanmak. Öncelikle güneş enerjisinden elde edilen elektrik (fotovoltaik hücreler yardımıyla), suyu bileşenleri olan hidrojene ve oksijene ayırmak için kullanılıyor. Ayrılan oksijen atmosfere salınırken, hidrojen çok düşük sıcaklıklarda (-253 C ) sıvılaştırılıp depolanıyor. Bu depolanma sırasında hidrojen gaz halinin 1000 de biri kadar bir hacme küçülmüş oluyor. Aracın iç ve dış duvarları arasında bulunan 70 kat alüminyum ve fiberglas tabaka hidrojenin bu düşük sıcaklıklarda kalmasını sağlıyor. İçten yanma sırasında sıvılaştırılan bu hidrojen oksijenle birleşiyor ve bu birleşme sırasında hidrojen doğaya tekrar su olarak dönerken, açığa çıkan enerji aracın çalışmasını sağlıyor.

Sıra geldi en önemli soruya:

Hidrojenin yakıt olarak kullanılmasının insanlığa yararı ne ölçüdedir?

Fosil yakıtlarla karşılaştırıldığında en önemli yarar tabi ki çevreci bir teknoloji olması. Çalışma prensibinde de anlaşılabileceği gibi hidrojenle çalışan bir motorun çalışması sonucu elde edilen tek yan ürün su. Bu da teknolojinin çevreciliğinin en büyük kanıtı. Diğer önemli bir yarar ise hidrojenin yeniden elde edilebilirliği. Sistemin çalışma prensibinde anlatıldığı gibi sistemin girdisi olan su aynı zamanda ürün olarak da karşımıza çıkıyor. Ayrıca hidrojenin yeryüzündeki en yaygın madde olması -ki fosil kaynakların 100 sene içinde tamamen tükeneceği de düşünülürse- hidrojenin yakıt olarak kullanılmasını vazgeçilmez kılıyor. Ayrıca bu teknolojide tüketilen kaynağın sadece su ve güneş enerjisi olduğu göz önünde bulundurulursa ekonomik açıdan çok daha ucuz yakıt tüketimi de sağlanabilecek.


İşte bütün bu yararlar ve araçların performansı göz önüne alındığında geleceğin yakıtının adı da akılarda yavaş belirmiş oluyor . Hidrojen...
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Ben çok daha farklı bişeyi merak ediyorum...

Bu hidrojeni yakıt olarak kullanan otomobillerin egzosundan çıkan tek şey su buharı. Bu su buharı da egzosdan çıkarken yoğunlaşıp damlacık halini alıyor. Yani hidrojenli bi arabanın egzosundan şıpır şıpır su damlıyo. Trafikte bi tane hidrojenli araba varken bu sorun olmaz ama istanbul iş trafiğinde bütün arabalar hidrojenli olsa her yeri su götürmez mi?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Bu arada o linkte dendigi gibi, hidrojen kesinlikle bi cozum degil. Eger serbest hidrojen uretmenin mantıklı bi yolu bulunamazsa o zaman bi kaynaktan alınmak zorunda ve bu da hic pratik degil cunku cok dusuk bi verimle calısmıs oluyosuuz o zaman.

Tek cozum serbest hidrojenin elde edilmesi, ama sonra hidrojeni yakıp suya donusturmek yerine fuzyon ile cok daha buyuk bi enerjinin ortaya cıkarılması. Ama daha fizyon'a sert karsı cıkan cevreci arkadaslarımız fuzyon reaktorlerine ne tip tepki vereceklerdir acaba.

Beles enerji yok yani, hidrojen de guzel kaynak olarak gozukse de beles olarak elde edilemedigi surece(ki dunyada yok) cok pahalı. Mutlaka bir yakıt kullanmak lazım ya bu nukleer olur ya da yakılan bisey olur farketmez.

Bu arada arabalarda kullanılan hidrojen genelde ucuz olsun diye dogalgazın vs parcalanmasıyla olusturuluyo bu da dogalgazı yakmıssınız kadar karbondiyoksit'i havaya salıyo.

Bana sorarsanız cozum bio-yakıt/fuzyon karmasında, su anda bilgidim kadarıyla ABD'de kullanılan yakıtların %20si biyoyakıttan olusmalı mesela bunlar olumlu adımlar. En azından petrol bittiginde biseyler yakabilecegiz, ve petrole gore kesinlikle cok daha cevreci bi yakıt. Ancak arabalarda yetse bile biyoyakıtın elektrik uretimimizi karsılaması imkansız o yuzden o nokta da da fuzyona gecmemiz lazım ya da baska bi metod bulunmalı...

Edit: Ayrıca sunu da ekliym, yuksek tarım potansiyeli ile Turkiye icin de cok ideal bi kaynak biyo-yakıt, eger hukumet bu konuya yeteri kadar egilse (nerdee) hem tarım sektorunu kurtarabilir; hem de guzel bi enerji kaynagı yaratmıs oluruz.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

MrMarvelous said:
Ben çok daha farklı bişeyi merak ediyorum...

Bu hidrojeni yakıt olarak kullanan otomobillerin egzosundan çıkan tek şey su buharı. Bu su buharı da egzosdan çıkarken yoğunlaşıp damlacık halini alıyor. Yani hidrojenli bi arabanın egzosundan şıpır şıpır su damlıyo. Trafikte bi tane hidrojenli araba varken bu sorun olmaz ama istanbul iş trafiğinde bütün arabalar hidrojenli olsa her yeri su götürmez mi?


Hidrojenle arabayı sürdük kaza olmadı düşündüğün soruna bak :)
O suyu yeniden depolayıp hidrojenini ayrıştırabilirler ,olmadı atmadan önce sıcaklığını arttırarak buhar olarak dışarıya verilebilir.Ama bence en iyisi o kadar maliyetli bi araba yapmışken bide su arıtıcı koyup araba içinden sıcak su servisi yapmak :P

Dünya dışındaki yerlerden saf hidrojenin alınması şuan için ütopya. Belki çok ileride bu fikir daha cezbedici gelebilir ama şimdilik bu ihtimali düşünmemek lazım sağlam uzay araçlarımız yokken.
Tek ihtimal kalıyor hidrojeni dünyada elde etmek. Saf olarak bulunmadıklarından ayrıştırmak zorunda kalıyoruz. Sorun burda ortaya çıkıyor zaten. Su gibi orda burda hidrojen bulunsa al kullan olacaktı.

Ben üstteki yazının içinde biraz "politika" sezdim .Sonuçta Amerika'nın sanayisi ve petrole bağımlılığı ortada. Siz böyle büyük tekel bir sanayi şirketinin başında olsanız , adamın biri "ben hidrojeenle çalışan şey yaptım" dese fikriniz ne olurdu ? Önünü kesmeye çalışmaz mıydınız ? Aynen Tesla'nın elektriği kablosuz iletmesinin bulunmasında önünün kesilmesi gibi. Makalede doğru çok nokta var , ama taraflı yazılmış bence.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

hidrojen üretmenin mantıklı bir yolu var benim kafamda söyliyeyim.

zeytinyağında deli gibi hidrojen var .
bence uğraşılabilecek bir şey.

hatta çok kafama yatan , kimya falan okuyayım mı diye beni bile düşündüren bir olay.

edit : gerçekten hidrojenden enerji üretme çalışmaları da abd de hayli hızlandı diye duyuyordum ben de sağdan soldan .
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...