Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Fotorafçılığa başlamak için


SpiderS_DangeR

Öne çıkan mesajlar

Selam,
Bugünlerde fotoğraf çekmeye merak sarmaya başladım. Bir de burda sizin fotoğraflarınızı gördükçe iyice gaz oluyorum. Şimdi evdeki makina Sony DSC-H5. Öncelikle bu işle biraz daha prof. olarak ilgilenmek için bu makina yeterli midir? Niye? =)
Bir de baştan başlayanlar için bildiğiniz kaynaklar falan varsa yazarsanız sevinirim. Ayrıca kendiniz de bildiğiniz teknikler, püf noktalar, hangi ortamda hangi ayarlar kullanılır vs. gibi şeyleri yazarsanız süper olur. Yani anlayacağınız her türlü bilgiye açığım şu an =)
Şimdiden teşekkürler..
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

National geographicin verdiği bir set vardı karşılaştırmalı falan gösteriyordu çok güzel. Onu birinden bul derim.

Bir de fotoğraf dergilerine bak ama fotoğrafların altında profesyonel insanlar tarafından yorumlar olsun. Ben bu seneki derste anladım ki sadece tüm ayarları doğru yapmak değil olay. Bazı fotoğraflar gördüm, öyle güzel bir yorumla öyle güzel bir anı yakalamışlar ki, fotoğraftaki simgeler ve anlam gerçekten fotoğrafın ayar kalitesine ve estetiğine çok daha ağır basıyor. Hoş gerçi zaten sağlam fotoğrafçılar oldukları için fotoğrafların estetiği de güzel o ayrı. Ama dediğim simge ve anlam öyle çok trajik ve etkileyici bir sahneyi alıp fotoğraflamak gibi değil. Misal bir fotoğraf vardı sanırım kuzey amerikada katil olduğu düşünüldüğü için idam olmaya götürülen bir zencinin fotoğrafı. Fotoğrafı çeken adam kareyi öyle bir ayarlamış ki ordaki toprak patika adamın boynuna dolanan bir ip gibi gözüküyor. Fotoğrafta buna benzer bir kaç şey daha vardı, yani aslında doğal olarak orda bir önemi bulunmayan ama fotoğrafçının becerisi sayesinde çok güzel bir simge haline gelen... Sanırım bu tür şeyleri görmekte işte altında yorum yapılmış fotoğrafları inceleye inceleye gelir.

Saygılar d:
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

En temel şeylerden bahsedebiliriz. Önce anlatayım sonra örnek resim koyacağım.

Bir diyafram aralığı denen şey vardır genelde tek basamaklı sayılardan 20 civarlarına kadar gidiyor sanırım. Ama tabi 22 diyafram aralığı demek aslınd tam tersi diyafram aralığını en küçük olduğu ayarlardan biri. Neden dersen sanırsam 22 demek, en büyük aralığın 22de biri demek oluyor ya da dyaframın en dış noktaya göre mesafesi de olabilir unuttum. Her neyse rakam ne kadar büyük olursa diyafram aralığı o kadar küçük oluyor. Bunun getirileri, diyafram aralığı ne kadar küçük olursa fotoğrafın o kadar net olur. Eğer tek bir noktaya focus yapıp 2-3 değerinde bir diyaframla fotoğraf çekersen, o nokta net olur fotoğrafın geri kalan kısımları ise flu olur, ki bu bazen istenen bir şeydir. Büyük diyafram değeri, dolayısıyla da dar diyafram aralığının kötü yanı makinanın az ışık almasıdır. O yüzden fotoğrafın istediğin renk kalitesinde çıkmayabilir veya karanlık çıkabilir, bunu için aşağıda anlatacağım perde hızı ayarını ona göre yapman gerekir.

Perde fotoğraf çekilirken, analog makinalarda sesin çıkmasına sebep olan şeydir (çıkırtımsı gibi olan ses d:). Perde açılıp kapandığı süre içersinde etraftan gelen fotonları toplar, ya da görünütüy alır. Burda perde hızı 30 saniye gibi bir değerden saniyenin 4000de biri gibi bir değere kadar değişebilir. Eğer sen hareketli bir objeyi 30 saniyelik bir perde hızıyla çekersen, makina o süre içersinde o objenin yaptığı her hareketi üst üste kaydeder. Hareketli objeler genelde 1/4000 diyafram hızı ile çekilirki, o genelde koşan insanlar, arabalar vs gibi şeyleri bir anlığına çekmeye yetecek kadar hızlıdır. Ama kurşun vs gibi daha hızlı şeyler için daha hızlı ayara getirebilen bir perde lazım. Tahmin edebileceğin gibi perde hızı ne kadar yüksek olursa, makinanın alacağı ışık o kadar az olur.

Peki diyafram aralığı (R diyelim) ve perde hızı (H diyelim) arasındaki ilişki nedir. Fark ettiysen ikisinde de yapılan ayarlar sonucu makinanın aldığı ışık değişiyor. Makina az ışık alırsa resim sisli ve karanlık çıkar, çok ışık alırsa da çok parlak ve silik çıkacağını tahmin ediyorum. Sen hareketli bir objeyi yüksek bir H değerinde çekmek istediğin zaman, R'yide yüksek tutarsan her yer net olsun diye muhtemelen makinan yeterli ışık alamayacaktır, eğer çok güneşli bir günde doğru bir pozisyonda durmuyorsan. Dolayısıyla genelde fotoğraf çekerken birinden feda ederken diğerini kazanma gibi durumlarla çok karşılaşıyorsun. Ama tabi bu demek değilki Ryi düşük tutmak her zaman feda etmek anlamına geliyor. Bazen bilinçli olarak da Ryi düşük tutmak isteyeceksin, sadece bir noktayı net diğerlerini flu göstermek için. Amma velakin keşke Ryi ya da Hyi biraz daha yüksek tutabilseydim dediğin durumlar çok olacaktır. Genelde analog makinalarda artık, belirlediğin iki ayara göre fotoğraf kalitesinin nasıl olacağını gösterebiliyor. Mesela benim makinama çok ya da az ışık alacak diye uyarı yapıyor.

Şimdi örnek resimlere gelelim.

Aşağıdaki resim çağlayandan, 1/3000e yakın bir perde hızıyla çektim ki, bayrağın tüm hareketi fotoğrafta gözükmesin, anlık bir fotoğraf olsun diye. Ayrıca sadece kızı focuslayıp diğer kısımların da flu olmasını istediğim için düşük bir diyafram değeri (yani geniş diyafram aralığı) kullandım. Geniş diyafram aralığı benim istediğim miktarda ışığı almamı sağladı perde hızı yüksek olmasına rağmen.

[spo][/IMG]
[/spo]

Aşağıdaki resmi oda da gecenin bir yarısında çektim. Tüm ışıkları kapatarak. Gördüğün şey bir bilgisyar ekranı. O ekrana focus yaptıktan sonra ortalama bir R değeri ayarladım. Yani ne çok yüksek ne de çok yüksek olması benim için önemli değildir. Daha sonra makinayı tripoda koydum ve perde hızısını 30 saniyeye ayarladım. Çekeceğim pozda hareket eden hiç birşey olmadığı için 30 saniye boyunca aldığı tüm görüntüleri ekrana yansıtmasına rağmen, tek bir görüntü gibi gözükmüş oldu. Aşağıda bunun olmadığı durumlara da örnek göstereceğim.

[spo] [/spo]


Son olarak da aşağıya bir resim koyuyorum, bu da hareket eden cisim varken bilerek 30 saniye gibi perde hızı kullanılmış resim. Resimde kamerayı bir tripoda koyup 20 saniyelik bir perde hızında elimdeki ki bir ışığı havaya doğru spiral yaparak döndürdüm. Sonuçta ışığın tüm hareketini yazdı filme.

[spo][/spo]

[ Mesaj 27 Mayıs 2007, Pazar - 16:54 tarihinde, Ardeth tarafından güncellenmiştir ]

Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

hmm bir diyaframın diğer diyaframa göre ne kadar ışık alacağını şöyle hesaplayabilirsiniz.

f'in objektifin içinde bulunduğu çerçevenin tam çapı olarak kabul edin. Diyafram ayarında f/8 demek çapın 8de biri demek. Alan ise çapın karesi oluyor. Bu durumda f/8 = f/64lük alana f/11 ise f/121 alana tekabül ediyor. f/64, f/121'in nerdeyse iki katı dolayısıyla iki katı ışık alıyor yani horace'ın bahsettiği terimle aralarında bir stop fark var.

(edit: alanlarda f^2 olacak aslında ama onların bir önemi yok d: , evet kessinlikle matematiğe fizikçi bir bakış açısı kazanmışım kendimle gurur duyuyorum hehe)

[ Mesaj 02 Haziran 2007, Cumartesi - 04:20 tarihinde, Ardeth tarafından güncellenmiştir ]
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...