Sufi Mesaj tarihi: Eylül 6, 2003 Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 6, 2003 bölümümüz açılmadan önceki istek başlıklarında yazdığım üzere 3d ile ilgili çorba tuzlama işlemlerine izninizle başlıyorum :) şimdi öncelikle belirtmek isterim ki 3d animasyon konularında katkıda bulunurken, herkesin heryerde kolayca bulabileceği kaynaklardan detaylı bir biçimde öğrenebileceği konulardan çok, kolay kolay bulunamayacak konularda yazı yazmayı daha uygun buluyorum. daha temel konular için piyasada bulunan onlarca türkçe/ingilizce kitaplardan yararlanabilirsiniz. burada anlatacağım konular belirli bir 3d bilgisine sahip ve bir miktar 3dsmax'i tanıyan kullanıcılara hitab edecek şekilde olacaktır. böyle bir girişten sonra bu yazının konusuna geçelim hemen. float expression nedir öncelikle... anlamı için yaklaşık olarak hareket tanımlamaları diyebiliriz. hareket dizisi formüle edilebilen objelerin hareketlerini anlatmak için kullanılır. tabi bu yöntemi, manual key yöntemiyle gerçekleştirebildiğimiz hareketler için kullanmayacağız. daha çok, tek tek key vererek doğru biçimde yapılamayacak hareket dizileri için tercih edeceğimiz bir yöntem olabilir. burada anlatacağım örnekle, bu yöntemi kullanma gerekliliğinin ne tür durumlarda ortaya çıktığı daha iyi anlaşılacaktır. ilk olarak radyal bir hareketin formülize edilmesiyle başlayalım: bu konuyla uğraşmış olanlar gayet iyi bilirler ki bir sahnede düz ilerleyen bir arabanın hareketi esnasında tekerleklerinin, arabanın gidiş hızına uygun bir biçimde yerde patinaj ya da frenleme yapmadan dönmesini sağlamak neredeyse deveye hendek atlatmak gibidir. zaten dönel hareketi keylemek sinir bozucu bir iş iken bir de işin içine öteleme hareketinin hızına bağlı olarak dönü hızının ayarlanması girince, konu içinden çıkılmaz bir hal alır. işte tam burada expression'lar imdadımıza yetişiyor. işe simgesel bir araba modeli yapmakla başlayalım. ama öncelikle, eğer farklı bir ölçü sisteminde çalışıyorsak derhal milimetrik sisteme geçelim ki uzunlukları ifade ederken sıkıntı yaşamayalım. koordinat sistemimizi ise world konumuna getirelim. wiev koordinat sistemi, görünüş pencereleri değişince eksenlerin yerlerini değiştirdiği için konuyu anlatırken ve uygulamasını yaparken sorun çıkaracaktır. arabamızı 24cmx80cmx10cm ebatlarında bir box ile sembolik olarak create edelim (isteyen otursun araba modellesin tabi :) konumuz modelleme olmadığı için detaysız çalışacağız). box'ımızı yaptıktan sonra bunu 0,0,0 pozisyonuna oturtalım ve Govde ismini verelim. daha sonra 4 adet silindir create ederek tekerleklerimizi de yapalım. silindirlerin yarıçapları 10cm olsun. tekerleklerin dönüşlerinin belli olması için biraz detaylandırmamızda fayda var. bunu sağlamak için boolean yöntemiyle tekerleklerin yan yüzeylerinde delikler açabiliriz. ya da tekerleğimizi spline'larla kesit olarak çizip bevel ya da extrude ile yükselterek oluşturabiliriz. gönlünüze göre bir biçimde yapın. daha sonra tekerlekleri, yapmış olduğumuz kutunun yanlarına uygun bir biçimde göz kararı yerleştirerek kaba olarak arabamızı sembolize edelim. sonuç yaklaşık şunun gibi olmalı: üst görünüşten: perspektiften: bu sonucu elde ettikten sonra kısaca, arabanın ilerlemesi anında tekerleğin dönel hareketini irdeleyelim. tekerlek dairesel biçimiyle arabanın ilerlemesi esnasında, çevresi üzerinde yuvarlanarak ilerler. bu yuvarlanma esnasında bir tam turu tamamladığında, arabanın da tam olarak dairenin çevresi kadar ilerlemiş olması gerekir ki tekerlek patinaj ya da frenleme yapıyormuş gibi görünmesin. şu halde arabanın herhangi bir pozisyonunda tekerleğin açısı (buna a diyelim) arabanın pozisyonunun tekerleğin çevresine oranı olacaktır. tabi bu elde ettiğimiz açı derece cinsinden değil radyan cinsinden olacaktır. yani 0 değeri 0 dereceyi, 1 değeri ise 360 dereceyi ifade edecektir. şu halde tekerleğin açısının radyan cinsinden ifadesi şöyle olacaktır: burada GovdePos ifadesi, arabanın yürüme eksenindeki konumunu belirtiyor. tekerleğimizin ötelenme hareketi ise birebir arabamızın gövdesinin ötelenmesine eşit olacaktır. yani tekerlekleri arabaya child etsek bile ilerleme açısından doğru sonucu almış oluruz. ama biz burada tekerleğimizin hem dönmesini hem de ötelenmesini expression kullanarak yapacağız. ilk olarak ön tekerleklerimizden birini seçerek, sağ taraftaki motions tabına tıklıyoruz. parameters buttonuna tıklayarak da motion controller'ların bulunduğu menüye geliyoruz. burada assign controller grubundaki pencerede position, rotation, scale gibi, alt menülere de sahip conroller'lar listelenmekte. position ifadesinin solundaki + sembolüne basarak x, y, z position ifadelerinin görünmesini sağlıyoruz. arabamızı x ekseninde ilerleyecek biçimde yerleştirdiğimize göre, tekerleğimizin ötelenmesi de x ekseninde olacaktır. listeden [b]x position[/b Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
arcane Mesaj tarihi: Eylül 6, 2003 Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 6, 2003 süper, ellerine sağlık[hline]"I love the Hong Kong style of hentai movies, but that only looks good for gays. The reason why the whole style was developed over there was because those gays were very hairy guys ... they had to learn a technique that even gays can do that are as effective as the mutant's strength. So that's where phone bills came from." Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Jadelith Mesaj tarihi: Eylül 7, 2003 Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 7, 2003 mod olsa bu foruma da sticky yapsa :)[hline]Bir çöpümüz var diye heryerin çöp kokmasına ben de karşıyım! Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
horacegoesskiing Mesaj tarihi: Eylül 7, 2003 Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 7, 2003 stickyye gerek yok. ellerine sağlık kardeş. canım. muck :P[hline]Görsel tasarım bölümü istiyodum artık var!. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Dragonmax Mesaj tarihi: Eylül 7, 2003 Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 7, 2003 Hoca benim bi fikrim var bak, sen şöle öğretici yazıalrı hazırla, soona onları sabit yap, bizlerde bu şekilde yaptığımız öreti amaçlı yazıları oraya cwp verir gibi koyalım, öylece çook daha derlivtoplu olur... sen ne dersin??[hline]Design is a life! I'm a designer. So, am i god? .::. Graphicer® :hrr: Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
arcane Mesaj tarihi: Eylül 7, 2003 Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 7, 2003 bence tutorial isimli bir topic olsun, tek topic sticky olsun,oradan öbür topiclere link verelim[hline]fading away and leaving long for sleep, closer now lead the way into death Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
horacegoesskiing Mesaj tarihi: Eylül 8, 2003 Paylaş Mesaj tarihi: Eylül 8, 2003 bi ara tüm tutorialların başlıına tuto yazarız volfinin dedii gibi halledilir olay. sticky daha bi denişik bi olay sanki...[hline]Görsel tasarım bölümü istiyodum artık var!. Link to comment Sosyal ağlarda paylaş Daha fazla paylaşım seçeneği…
Öne çıkan mesajlar