Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Turbo ve egsoz ilişkisi...


Mino

Öne çıkan mesajlar

Modifiyeci bir arkadaşın ricası üstüne çevirmiştim

Hepinizin bildiği gibi turbo egsoz sistemleri atmosferik sistemlere göre ters çalışır. Atmosferik motorlar egsoz gazı hızını diğer silindirlerdeki çevrim (zaman evresini tamamlama) işini kolaylaştırmak için kullanır.

Gerekli egsoz gazı hızını sağlamak için toplayıcının (burada toplayıcı egsoz oluyor) çapının küçülmesi gerekiyor. Geri basınç, belli egsoz gazı hızını yakalamak için yapılan uğraşların pek de istenmeyen bir sonucu oluyor.

Çapı abartırsanız egsoz gazının hızını kaybedip silindirlerin toparlanmasını zorlaştırırsınız. Çok küçültürseniz de back pressure coşar ve toparlanma hızı arttığı halde verim alamazsınız. Burada elde edeceğimiz ideal bir değer vardır.

Turbo araçlar için herşeyi dışarı atmaktır. Siz egsoz gazı hızının manifold (headers) da fazla olmasını istersiniz. Farkedersiniz ki turbo motorun silindir kafaları kendisinin 3 te 2 si güce sahip olan atmosferiklere göre daha küçük çaplıdır ki hız fazla olsun.

Burada amaç egsoz gazının hızını hemen arttırmaktır ki turbo çabucak açılabilsin. Turbonun hemen devreye girmesi gaz hızıyla oynayıp tork elde etmekten çok daha önemlidir. (malum turbo devreye girince tork artar) Burada silindirlerin toparlanma faktörü küçüktür. Turbonuz vardır ve onun basınçla getirdiği gücünden mümkün olabildiğince erken faydalanmak istersiniz Headersta bulunan küçük borulardan çıkan gazın daha da sıkışmasını tabi istemezsiniz.

Türbinin sonuna doğru (ki bu da egsoz çıkışı oluyor) elinizden geldiğinde az back pressure (geri basınç) istersiniz. Genel kural olan "daha büyüğü daha iyidir" anlayışı turbo için geçerlidir. Buradaki amaç turbodan maksimum verim alabilmek için türbini yavaşlatabilecek olan gazın mimimuma indirilmesidir. Unutmayın ki türbin (turbo) bir basınç değeri ile çalışır. Verilen bir türbin basınç değeri için en yüksek değeri en az ters yöne doğru giden gaz değeri ile alırsınız. Bu da türbinin (turbo) en iyi randımanla çalışmasına olanak tanır.

Kısaca az geri basınç turbo için iyidir. Bu çalışma turbonun devreye girme süresini kısaltır ve motorun canlılığını ve verimini devir aralığı boyunca arttırır.

2.5 inch (6.35 cm) ve 3.0 inch (7.62 cm) kıyaslamasında olduğu gibi, en iyi turbo egsozu gazın çıkış hızına ve motor gücüne bağlıdır. 250 beygir için 2.5 inch iyidir. 3 inche çıkmak bu güç bandında pek bir işinize yaramaz ve size daha sesli bir egsozdan başka bir şey kazandırmaz. 300 beygir ve 2.5 inch ile ideal değerden uzaklaşırsınız. 400-450 beygir için 3 inch bile küçük kalabilir.

Turbonun geometrik yapısında olduğu gibi, en iyi yapılanma (konfigürasyon) headerstan egsoz ucuna kadar konik bir şekilde 7 ila 12 derecelik bir eğim açısıyla egsoz çapının büyümesidir. Çoğu turbodizelde turbonun hemen yanına konumlandırılmış bir difüzyon bölümü bulunur (gaz için) Hiperbolik (matematiksel grafik) olarak bir büyüme (tıpkı bir trompet ucu gibi) teorik olarak idealdir ama bunu kullanan birileri pek görülmemiştir(Ve yazar, daha iyi olacağından şüphe etmektedir). Wastegate ten olan hava akışı turbonun egsoz bölümünden ayrı bir yerden çıkmaktadır. Ama yapılışı, fiyatı ve emisyon değerleri uyumları endişesiyle bu sistem sokak sistemlerinde nadiren görülmektedir.[signature][hline]Erutan, 23 Haziran 2005 18:11 tarihinde demiş ki:Ben istersem duvara işerim,arkadaşım klozete zevk meselesi.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Peki komple egzos yapıyolar hava tahliyesini dahada çabuklaştırmak kolaylaştırmak için. Turbo da da egzos kanalını daraltıp gaz basıncını arttırarak turbonun daha çabuk çalışmasını sağlıyoruz.

Bu durumda bir tezat yokmu? Turbolu arabada egzos tahliyesi zorlaşacak performansı negatif yönde etkilemeyecekmi?[signature][hline]Atahost.net Web Hosting
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...