Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Uçak kalkışından vazgeçilmesi hakkında


Komodo

Öne çıkan mesajlar

Unreliable Speed dediğimiz şey olmuş olabilir ve bunuda kaptan kalkışı iptal etmek için sebep görmüştür. Sizin o an hissettiginiz hız V1 olmayabilir. Burnun kalktıgını hissettigin anda kaptanın elevatorleri 100kt'dan sonra nötr pozisyona aldıgı için hafif bir şahlanma hissidir.O lövye veya sidestick pozisyonu burun şahlanmasın diye yapılır.100 kt'dan sonra salınca sidestick'i önde oturuyosan ister istemez o şahlanma tribini yaşarsın hep =)
Birsürü olabilir dedigimiz şey var kesin konuşamayız.
V1'dan sonra kalkışı heleki burun kaldırdıgın safhada falan iptal edemessin.
Farklı bir durum olabilir ve yolculara en basit şekliyle anlatmıştır.

Unrealiable Speed dediğimiz şeyde iki tarafın birbirinden farkı sürat göstergeleri okuması. Pito tüplerinin birinde arıza olmasından dolayı first officer 100 kts diyor kaptan 120 okuyor mesela. O an kimin dogru oldugunu anlaman o kısa süre içersinde çok ama çok zor. 2-3 dakika muhakeme lazım. Reject kararı en saglıklısı olabilir. Duruma göre degişir hep bunlar. bissürü detay.

Ön sayfada da bahsetmişler zaten okumadım hepsini ama şuna eminim bizim şirkette V1'dan sonra burnu kaldırmışler reject edicek kaptan bilmiyorum yani direk kurulluk bir durum olur o .. Hayırdır kaptanım derler. O kalkış koşusunda V1 geçilmemiştir emin olabilirsiniz =)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

  • 2 hafta sonra ...
Iran'daki kazanın raporundan ilk parçalar sızdırılmış.

İki gösterge aynı göstermiyor, aralarında hata var diye 38.000ft'te uçak stall'a girmiş. 51 kere kurtarma hamlesi yapılmış ama yetmemiş. Kaptan pilotun göstergesi hatalı olanmış, FO bölümünde sıkıntı yokmuş ama tahminen kaptanınkini seçip yaptıkları için kurtarılamamış.

Başka herhangi bir mekanik sorun vs... yokmuş. Yani şimdilik sızdırılanlarda.

Kalkış sırasında göstergeler arasındaki fark, fark edilemediği için pilotaj hatası olarak yazılmış. Onun dışında bakımsızlık tabii uçağın genel olarak.

Hazır konuşuyorken burada buraya yazayım dedim :(
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

ben bu kadar goz gore gore kaza yapmalarini anlamiyorum gosterge yanlismis, analoji yapabildigim tek aracla gireyim: arabanin hiz gostergesi yanlis olsa son hiz kavsaga mi girecegiz?

farketmeseler uyusalar anlayacam da 51 kere de denemisler, baktin discrepancy var ver gazi yuksel, dusmekten iyidir. stalldan cikmak kucuk bir ucak icin ne kadar zor olabilir ki? Motor kuvveti/agirlik orani baya yuksektir diye tahmin ediyorum.

hakkaten imkansiz mi yoksa ihmal mi veya tecrubesizlik mi var?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

sardalya said:

ben bu kadar goz gore gore kaza yapmalarini anlamiyorum gosterge yanlismis, analoji yapabildigim tek aracla gireyim: arabanin hiz gostergesi yanlis olsa son hiz kavsaga mi girecegiz?

farketmeseler uyusalar anlayacam da 51 kere de denemisler, baktin discrepancy var ver gazi yuksel, dusmekten iyidir. stalldan cikmak kucuk bir ucak icin ne kadar zor olabilir ki? Motor kuvveti/agirlik orani baya yuksektir diye tahmin ediyorum.

hakkaten imkansiz mi yoksa ihmal mi veya tecrubesizlik mi var?


inanılmaz bir analiz. kaynak göstererek kullanabilir miyim?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Tuor_annare said:

sardalya said:

ben bu kadar goz gore gore kaza yapmalarini anlamiyorum gosterge yanlismis, analoji yapabildigim tek aracla gireyim: arabanin hiz gostergesi yanlis olsa son hiz kavsaga mi girecegiz?

farketmeseler uyusalar anlayacam da 51 kere de denemisler, baktin discrepancy var ver gazi yuksel, dusmekten iyidir. stalldan cikmak kucuk bir ucak icin ne kadar zor olabilir ki? Motor kuvveti/agirlik orani baya yuksektir diye tahmin ediyorum.

hakkaten imkansiz mi yoksa ihmal mi veya tecrubesizlik mi var?


inanılmaz bir analiz. kaynak göstererek kullanabilir miyim?


Benim vitesi boşa atmalarını salık veren analizimi bekle bence
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Tuor_annare said:

sardalya said:

ben bu kadar goz gore gore kaza yapmalarini anlamiyorum gosterge yanlismis, analoji yapabildigim tek aracla gireyim: arabanin hiz gostergesi yanlis olsa son hiz kavsaga mi girecegiz?

farketmeseler uyusalar anlayacam da 51 kere de denemisler, baktin discrepancy var ver gazi yuksel, dusmekten iyidir. stalldan cikmak kucuk bir ucak icin ne kadar zor olabilir ki? Motor kuvveti/agirlik orani baya yuksektir diye tahmin ediyorum.

hakkaten imkansiz mi yoksa ihmal mi veya tecrubesizlik mi var?


inanılmaz bir analiz. kaynak göstererek kullanabilir miyim?

Ahahahahahahahah efsanevi paragraflar arşivine eklenmeli
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

pitot tüpü denen nane ne aptal biseymis ya. lan bunun yuzunden air france dan tut su kazaya kadar https://eksisozluk.com/6-subat-1996-atlantik-okyanusu-ucak-kazasi--3234208 yuzlerce kisi olmus.


eger bunu 3-5 gun acik birakirsan, icine sinek toz kacip veya kiliflarini takili birakirsan ucak direk korlemesine ucuyomus.

daha ucagin kontagini acar acmaz bunlarin tikali olup olmadigini bildiren, tikansa bile kendi kendini temizleyen bir sistem yapmamislar mi. ne sacma mekanizma lan bu?

havada buzlansa bile elektrik vs ile cozme islemi olmali yani wtf?
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Kalkış için farklı bir hız göstergesi ekleyebilirler de herhalde kalkarken pitot tüplerinde eşitsizlik vb. bir sıkıntı varsa anlaşılsın diye yapmıyorlar.

Pitot tüpü çok kıytırıkta havada referans olarak kullanabildiğin sabit bir nokta bir şey olmadığı için mecburiyetten tahminim.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

DarKRideR said:

Iran'daki kazanın raporundan ilk parçalar sızdırılmış.

İki gösterge aynı göstermiyor, aralarında hata var diye 38.000ft'te uçak stall'a girmiş. 51 kere kurtarma hamlesi yapılmış ama yetmemiş. Kaptan pilotun göstergesi hatalı olanmış, FO bölümünde sıkıntı yokmuş ama tahminen kaptanınkini seçip yaptıkları için kurtarılamamış.

Başka herhangi bir mekanik sorun vs... yokmuş. Yani şimdilik sızdırılanlarda.

Kalkış sırasında göstergeler arasındaki fark, fark edilemediği için pilotaj hatası olarak yazılmış. Onun dışında bakımsızlık tabii uçağın genel olarak.

Hazır konuşuyorken burada buraya yazayım dedim :(


Tam olarak böyle değil diye hatırlıyorum çok ayrıntılı okumadım da daha. 51 kurtarma hamlesi hatalı pitot ya göre yapılıyor, yani aslında stall e o hamleler yüzünden giriyor uçak. Hata ilk baştan beri mi varmış onu okumadım ama ayrıntılı rapor bi çıksın tabi, kokpit içi anlaşmazlıkta olmuş olabilir 51 hamle ne demek abi.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

reyou said:

pitot tüpü denen nane ne aptal biseymis ya. lan bunun yuzunden air france dan tut su kazaya kadar https://eksisozluk.com/6-subat-1996-atlantik-okyanusu-ucak-kazasi--3234208 yuzlerce kisi olmus.


eger bunu 3-5 gun acik birakirsan, icine sinek toz kacip veya kiliflarini takili birakirsan ucak direk korlemesine ucuyomus.

daha ucagin kontagini acar acmaz bunlarin tikali olup olmadigini bildiren, tikansa bile kendi kendini temizleyen bir sistem yapmamislar mi. ne sacma mekanizma lan bu?

havada buzlansa bile elektrik vs ile cozme islemi olmali yani wtf?


buzlanmaz, gelişmiş uçaklarda ısıtıcıları var. ısıtıcılar bi yere kadar tıkanmayı da önlüyor ama birgen air'de mesela arı yuvalıyor.

pitot'lar kapalı mı açık mı kontrolünü yapmak zaten pilotların harici kontrol görevlerinden. uçağın çevresinde tur atıp kontrol etmeleri gereken şeyler var biri bu.

süratı almadan da uçak fark var mı yok mu bilemiyorsun. kalktıktan sonra fark etsen de hangisi doğru gösteriyor bilemiyorsun. birini seçip devam etmen gerek mantıklı olduğuna inandığın vs... line de farklı prosedürler var mı gerçi bilmiyorum bizim ki düz teorik eğitim. bizimkilerde zaten bir tane var.

edit:

Ayrıca Ground Speed bilgisini uydulardan alıyorlar uçaklar GPS aracılığı ama ona göre uçamazsın. Önemli olan pitottan aldığın basınca dayalı hızın. Uçağın havada durmasını sağlayan limitasyonlar vs. ona göre belirleniyor, stall hızları vs...

GS sadece zaman hesaplamalarında referans olarak kullandığın hız havacılıkta, pitotlar yoksa uçamazsın.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Akhlaur said:

Tam olarak böyle değil diye hatırlıyorum çok ayrıntılı okumadım da daha. 51 kurtarma hamlesi hatalı pitot ya göre yapılıyor, yani aslında stall e o hamleler yüzünden giriyor uçak. Hata ilk baştan beri mi varmış onu okumadım ama ayrıntılı rapor bi çıksın tabi, kokpit içi anlaşmazlıkta olmuş olabilir 51 hamle ne demek abi.


Ya haberde 51 kere burun yukarı demişler işte, ben onu öyle basitleştirdim. Benim anlamadığım 51 kerede nasıl kurtaramadılar ya da stabil hale gelmedi uçak, aşırı fazla bi deneme bu. 38.000ft aşırı yüksek bi irtifa stalldan çıkmak için. Hani görece ufak ve güçlü motorları olan bi özel jetten bahsediyoruz bir de.

Ayrıca Kaptan'ı sadece bizim hocalardan birinin kızı olarka tanıyoruz da Melike hocanın tecrübesi, uçurduğu aletleri vs biliyoruz. Niye onunkine geçmemişler ya da nasıl fark etmemişelr vs anlamak güç. Tahminen iletişimsizlik olmuş havada, panik havası vs. vardır.

Çok anlamlı değil şu bilgilerle de olayın aydınlatılması işte de bilmiyorum ya.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...