Jump to content
Forumu Destekleyenlere Katılın ×
Paticik Forumları
2000 lerden beri faal olan, çok şukela bir paylaşım platformuyuz. Hoşgeldiniz.

Kompozit üretimi


Chemical

Öne çıkan mesajlar

dasBock said:

işte bu yüzden insanlar UG ve CATIA diye yazılımlar üretmiş :) hoş hor görmemek lazım SW'yi ancak CATIA eğitmenimin bir lafı vardı kullandıkça hak verdim: SW ile el arabası, CATIA ile otomobil tasarlarsın diye. ilk başta yok artık demiştim ancak haklıymış.


SW ile kesinlikle kompleks yüzey tasarlamamak lazım, ürün tasarımına yetiyor, bazı power surfacing tool'ları var organik modellemeye yarayan, ama aerospace, ya da flow konularında kullanılacak surfacing yapamazsın.
Catia eğitmeninin biraz bok atmış hehe, halbuki CATIA ile Solidworks aynı şirketten. Çalıştığımız lab CATIA kullanıyor ama bize Solidworks veriliyor, çünkü daha pratik, hızlı vs.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

NX usability'de baya geride kalıyor, o yüzden vermiyorlar eğitimini ürün mühendislerine.
Bizim software'ler Rhinoceros 3D ve pluginleri (t-splines, grasshopper vs, ne gerekiyor ona göre), Solidworks ve simulation paketleri, 3D printing CAM hedeleri (cura, netfabb falan), biraz autocad diye gidiyor. Ardından adobe paketleri geliyor, illustrator, photoshop, premiere ve after effects falan. Gariptir bok gibi benim grafik tasarımı yeteneğim ama çok fena editing yaparım hehe.

Software'de usability, hızlı öğrenebilmesi falan baya önemli, otur öğren 1 yılda gibi değil bu işler artık, 2-3 haftada sonuç alman gereke duruma düşebiliyorsun projelerde, adam bulana kadar oturup yapman gerekiyor bir sürü şeyi. Mesela basit soğutma konuları için CFD falan yapıyorum arada Solidworks'de, HVAC konularını halletmek için. HVAC'cı mühendise gitsem günler sürücek. Onun yerine bisürü basite indirilmiş hesaplama yöntemi var, oradan başlıyorum veriyorum CFD'yi seçiyorum fanımı.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

SW'nin rendering ve animasyon yönünü seviyorum ben daha çok. yanılmıyorsam DS SW'yi daha sonradan bünyesinde kattı. iyi de etti. dediğin gibi katı modellemede ve assembly'de bir hayli pratik. ancak o kadar. ben de uzun yıllar CATIA kullandım hala da kullanıyorum eğitmenime hergün daha çok hak veriyorum açıkcası :) CATIA bambaşka bir dünya. hele ki 3D mouse vs de varsa elinin altında gerçekten inanılmaz keyifli bir hale geliyor tasırım. geçenlerde proje gereği Autodesk Inventor kastım bir müddet. evleden ırak olsun. çok çok gerisinde kalmış piyasanın. bu almanlar ne diye inventor'da ısrar ediyor anlamış değilim bu da böyle bir anımdır:)
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

hobi amaçlı uygulamalarda kalıplamayla kompozitle uğraşmaya gerek yok.

eğer tekne vs yapılacaksa zaten proje üzerinden kontrplak iskelet kesilip yapıştırılıyor. sonra üstüne yine kontrplak gövde yapıştırılıyor. epoxy veya macunla boşluklar doldurulup zımparalanıyor. sonrası boya+vernik. evdeki teknemi böyle yaptım ben.

eğer olay tekne değilse buna benzer birşey ise yine en temizi polyester reçine yani fiberglas. kalıp çıkarmak yerine ise pepakura ile modelleyip fiberglass kaplamak. ben şu an skyrim zırhları ve silahlarını bu yöntemle yapıyorum mesela.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

imamizer said:

eğer olay tekne değilse buna benzer birşey ise yine en temizi polyester reçine yani fiberglas. kalıp çıkarmak yerine ise pepakura ile modelleyip fiberglass kaplamak. ben şu an skyrim zırhları ve silahlarını bu yöntemle yapıyorum mesela.


pepakura'da açmak için önce low poly model mi yapıyorsun, yoksa pepakura convert edebiliyor mu ben onu merak ediyorum. Malum programa 1 dakika falan baktım, sonra gittim kafadan kestim matları fiberglasın.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

low poly olması gerekmiyor ama katlama kesme işlemleri hayattan soğutsun istemiyorsan low poly olmasında fayda var. papekura'da normal 3d model dosyalarını açabiliyorsun,(.obj formatıydı sanırım) ama bunları unfold etmek biraz yetenek ve vakit istiyor. internette bir sürü hali hazır pdo dosyası var zaten eğer kafanda bilindik birşeyler yapmak varsa.

modelin yüzey sayısı çok mühim değil bir noktadan sonra. çünkü polyester reçine ile kağıdı sertleştirip, iç yüzeyini de fiberglass kaplıyorsun. sonra dış yüzeyine metal macunu yani polyester macunla kaplıyorsun ve zımparalıyorsun. böylelikle pürüzsüz yuvarlak hatlı modeli oluşturuyorsun.

sen eğer kendin tasarlayıp birşeyler yapacaksan işlem yine aynı. sadece objeyi modelleyip pepakura designer da açıp unfold etmen gerekiyor. unfold olayı aslında uvmapping'in aynısı.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Fiberglass ne kullanıyorsunuz ve kaç gr lık? Bir de reçine olarak momentive mi basf mı?

Vakuma alıyor musunuz el yatırmasını yoksa kürlenene kadar havasını mı alıyorsunuz?

Bir de çok komplike değil anlattığın kadar, kalıp yapımını anlatmışsın sen başlarda, o iş sıkıntılı biraz.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

imamizer said:

sen eğer kendin tasarlayıp birşeyler yapacaksan işlem yine aynı. sadece objeyi modelleyip pepakura designer da açıp unfold etmen gerekiyor. unfold olayı aslında uvmapping'in aynısı.


şu olay baya automated sanıyordum ama değilmiş, gayet sanırım yüzeyleri göz önüne alarak modellemen lazım ki rahat bölebilesin, STL export etsem olmucak yani.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Pyro said:

Fiberglass ne kullanıyorsunuz ve kaç gr lık? Bir de reçine olarak momentive mi basf mı?

Vakuma alıyor musunuz el yatırmasını yoksa kürlenene kadar havasını mı alıyorsunuz?

Bir de çok komplike değil anlattığın kadar, kalıp yapımını anlatmışsın sen başlarda, o iş sıkıntılı biraz.


Resin hangi üreticiden emin değilim, buradaki supplier label'i değiştiriyor, biz direk hand layup için lamination resin diye alıyoruz. 10kg falan aldığımız için çok büyük miktarlar değil.

300 ile 450 g/m^2 kullandık.
Vakum yapmadık çünkü laminasyon odasında polyester için resin trap yoktu. Başka fakülteye gitmemiz gerekiyordu orası da Aerospace engineering olduğu için çok beklememiz gerekebilirdi zamanları denk getirmek için oradaki açık zamanlarla vs. Vakumsuz hand layup istenilen sonucu vericeği için bu sefer öyle yaptık.
Ama bi dahakine kesin vakum yapıcaz.

Havayı rollerlarla çıkarıyoruz, fena değil sonuçlar, gözle görülür pek bişey kalmıyor.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Deathblade said:

Prepreg niye kullanmıyorsunuz ?


Prepreg için, prepregle beraber enclave'e giricek kalıp lazım.

Bu ürettiğimiz şeyler eylül ayından sonra tekrar üretilicek, ilk testingler bitince, ondan sonra prepreg üzerine gidicez muhtemelen, ya da vakumla beraber fiberglass.

Üretimin uzun sürmemesi, daha ucuz olması sırf parasal olarak değil, parçalara değişiklik yapınca yenisini üretebilmen açısından önemli. Projenin ilk iterasyonlarında 30-40k euro verip, 2-3 ay bekliyip parça almak baya yavaşlatıcak development'ı.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Chemical said:

Pyro said:

Fiberglass ne kullanıyorsunuz ve kaç gr lık? Bir de reçine olarak momentive mi basf mı?

Vakuma alıyor musunuz el yatırmasını yoksa kürlenene kadar havasını mı alıyorsunuz?

Bir de çok komplike değil anlattığın kadar, kalıp yapımını anlatmışsın sen başlarda, o iş sıkıntılı biraz.


Resin hangi üreticiden emin değilim, buradaki supplier label'i değiştiriyor, biz direk hand layup için lamination resin diye alıyoruz. 10kg falan aldığımız için çok büyük miktarlar değil.

300 ile 450 g/m^2 kullandık.
Vakum yapmadık çünkü laminasyon odasında polyester için resin trap yoktu. Başka fakülteye gitmemiz gerekiyordu orası da Aerospace engineering olduğu için çok beklememiz gerekebilirdi zamanları denk getirmek için oradaki açık zamanlarla vs. Vakumsuz hand layup istenilen sonucu vericeği için bu sefer öyle yaptık.
Ama bi dahakine kesin vakum yapıcaz.

Havayı rollerlarla çıkarıyoruz, fena değil sonuçlar, gözle görülür pek bişey kalmıyor.


Hızlı reçinedir de markasını merak etmiştim.

Kumaşlar konusunda da UD mi BIAX mı TRIAX mı diye sormuştum ekstra. Ya da daha basiti ile liflerin açısı.

Vakumu da hand layup'ta hava kalabiliyor laminasyonlar arasında diye kullandınız mı diye merak etmiştim.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Chemical said:

imamizer said:

sen eğer kendin tasarlayıp birşeyler yapacaksan işlem yine aynı. sadece objeyi modelleyip pepakura designer da açıp unfold etmen gerekiyor. unfold olayı aslında uvmapping'in aynısı.


şu olay baya automated sanıyordum ama değilmiş, gayet sanırım yüzeyleri göz önüne alarak modellemen lazım ki rahat bölebilesin, STL export etsem olmucak yani.


yüzeyleri göz önüne alarak modelleme olayı yok. sen direk modelini yap. benim dediğim onu unfold ile parçalara bölerken yapacağın işlem.

şuna bi göz atarsan anlarsın zaten.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Pyro said:

Chemical said:

Pyro said:

Fiberglass ne kullanıyorsunuz ve kaç gr lık? Bir de reçine olarak momentive mi basf mı?

Vakuma alıyor musunuz el yatırmasını yoksa kürlenene kadar havasını mı alıyorsunuz?

Bir de çok komplike değil anlattığın kadar, kalıp yapımını anlatmışsın sen başlarda, o iş sıkıntılı biraz.


Resin hangi üreticiden emin değilim, buradaki supplier label'i değiştiriyor, biz direk hand layup için lamination resin diye alıyoruz. 10kg falan aldığımız için çok büyük miktarlar değil.

300 ile 450 g/m^2 kullandık.
Vakum yapmadık çünkü laminasyon odasında polyester için resin trap yoktu. Başka fakülteye gitmemiz gerekiyordu orası da Aerospace engineering olduğu için çok beklememiz gerekebilirdi zamanları denk getirmek için oradaki açık zamanlarla vs. Vakumsuz hand layup istenilen sonucu vericeği için bu sefer öyle yaptık.
Ama bi dahakine kesin vakum yapıcaz.

Havayı rollerlarla çıkarıyoruz, fena değil sonuçlar, gözle görülür pek bişey kalmıyor.


Hızlı reçinedir de markasını merak etmiştim.

Kumaşlar konusunda da UD mi BIAX mı TRIAX mı diye sormuştum ekstra. Ya da daha basiti ile liflerin açısı.

Vakumu da hand layup'ta hava kalabiliyor laminasyonlar arasında diye kullandınız mı diye merak etmiştim.


Kumaş elimizde TRIAX vardı onu kullandık, ben emin değilim düzgün çıktığına o parçanın. İçeride duran sadece bir yüzeyi kapatan bir parça olduğu için önemli değil ama bana iyi laminate olmuş gibi gelmiyor. Keserken kenarları delaminate oldu, elimle bi stand'ı çekip alabildim niye böyle bilmiyorum.
Yoksa diğerleri direk chopped strand mat, çok güzel şekil alıyor hehe her yere giriyor.

Vakumu bence hand lay-up da yapmamız pek mümkün değil, dediğin gibi büyük balonlar kalırsa layerler arasında bana çıkmaz gibi geliyor, köşelerde falan kalır gibi geliyor. Onun için hand layup yaparken baya uğraşıyorsun fırçayla roller ile, köşelerde hava bırakmamak için. E bu da zaman alıyor, o vakumu açana kadar en azından şuan kullandığımız polyester kesin katılaşır.
Ufak hızlı yapılan parçalarda ise hand layup yapıp, layerleri düzgünce yerleştirip, sonra vakum yapsak şahane olur gibi geliyor, hem balon olmaz hem de resin/fiberglass ratiosu azalır.

Infusion zaten vakumda tutulan bir şeye uygulandığı için, balon bırakma olasılığı daha az diye tahmin ediyorum.

Bi dahaki parçaları hand lay-up ve vakum, büyük parçaları da vakum infusion ile yapıcaz gibi geliyor bana ama daha konuyu detaylı incelemedim. Aerospace'de kompozit workshoptaki adamlara gidicez sanırım hehe.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

Şöyle jargonlu konuşmayı öğrenemedim gitti tam bir sanayi ustası ağzıyla konusuyorum hala

http://forum.paticik.com/thumbnails/385/19c/5a8/a5d/9db/8e4/7da/c09/6fe/72d/08_450xNULL.gif

Türkçeye çevirip tekrar yazın anlıyacam :D

Sw kullanan kaldı mı ayrıca arkadaşlar yapmayın etmeyin. Sw tamam tam bir kullanıcı dostu ama ufak ihtiyaçlar dışında işinize yaramaz.

Nx kullanıyorum 1 senedir iş yeri dolayısıyla. Aslında güzel program en büyük sıkıntısı deli gibi ram yemesi. Sırf bu yüzden parametrik çalışma yalan oluyor.

Catia ise bambaşka 1senedir kullanamadığımdan geçen açtım neye uğradığımı şaşırdım herşeyi unutmuşum. Kullancıı dostu kesinlikle değil ama öğrendikçe yapabildiklerinize şaşıracaksınız. En son kod yazıp macrolar oluşturuyordum. Çok eğlenceliydi (şimdi ise mouse çeviremiyorum aboo)

imam seni sevdim niye istanbul bulusmasında böyle şeylerle uğraştıgını söylemedin? neler yapıyorsun az gelsene şu köşeye bebegim
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

NolaxThensbane said:

imam seni sevdim niye istanbul bulusmasında böyle şeylerle uğraştıgını söylemedin? neler yapıyorsun az gelsene şu köşeye bebegim


kıps

içimde gizli bi usta var benim. seviyorum böyle şeylerle uğraşmayı da çok çaktırmıyorum heh

benim şu an araştırdığım şey ev ortamında çok büyük olmayan objeler için kalıp çıkartma yöntemi. çünkü pepakura ile yaptığın şeyler çok güzel olsa bile tekrar yapmak istediğinde tüm süreci yaşamaya gerek yok. polyesterle sertleştirip macunlayıp zımparaladığım objenin kalıbını alıp saklamak istiyorum.

burada en zahmetsiz, masrafsız ve ev ortamına müsait çözüm nedir? bir tip hamurdan bahsediliyordu biyerde ama çok dikkat etmedim. ayrıca yapılan kalıp sağlam olsun istiyorum, saklanabilsin uzun bi süre ve mümkünse ısıya dayansın bir şey olsun. aliminyum dökme fantazilerim var belki denerim.

hamur dediğim kilmiş bu arada. kil zaten bildiğim kadarıyla eski toprak dökümcülerin de sıkca kullandığı kalıp malzemesi.
Link to comment
Sosyal ağlarda paylaş

×
×
  • Yeni Oluştur...